Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Acceptatie

<< < (66/85) > >>

P. Strootman:
Nunc,

Ik heb niet zoveel woorden nodig, Nunc, maar waarom ONTWIJK je zo hardnekkig de naam Christus in 1 Johannes 4.4? Zeker, je hebt het wel over de Geest van God, maar je WILT de naam Christus niet gebruiken, OMDAT je hiermee toe zou moeten geven, dat de Christusnaam ook gebruikt wordt om er de Geest Gods mee aan te duiden. Laten we het overige maar laten rusten, want we komen er niet uit. Maar je bent nog een eerlijk antwoord schuldig, want zoals ik al eerder schreef: CONTEXTUEEL gezien (en dat WEET jij heel goed), MOET het in dit vers gaan over de innerlijke Christus, want het onderwerp van Johannes was niets anders dan: Jezus Christus, de Christus en de antichristus.

aegron:
Ik weet niet wat voor bijbel jij hebt, maar in de mijne staat überhaupt de naam Jezus, danwel Christus niet in vers 4.quote:1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. 4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.
--- Einde van citaat ---
bron

Johannes zegt hier heel duidelijk dat iedereen die loochent dat Jezus Christus in het vlees gekomen is niet van God komt, dus volgens mij zit jij hier helemaal fout. Zie voor de overige argumentatie Nunc of Diak2b

P. Strootman:
quote:aegron schreef op 23 september 2006 om 10:11:
Ik weet niet wat voor bijbel jij hebt, maar in de mijne staat überhaupt de naam Jezus, danwel Christus niet in vers 4.

[...]

bron

Johannes zegt hier heel duidelijk dat iedereen die loochent dat Jezus Christus in het vlees gekomen is niet van God komt, dus volgens mij zit jij hier helemaal fout. Zie voor de overige argumentatie Nunc of Diak2b
--- Einde van citaat ---

Jaegron,
Gaat het in dit Schriftgedeelte over de antichristus, of niet? Als Johannes dan zegt: 'Hij, die in u is, is meerder dan die in de wereld is', is het dan niet heel aanemelijk, dat Johannes hiermee de Christus bedoelde? Het gaat hier immers over 'gelovigen', die loochenen, dat Jezus Christus in het VLEES gekomen is. Ik vrees, dat zulke 'gelovigen' er vandaag de dag nog heel veel zijn. Als Paulus in Romeinen 8.10 echter schrijft:'Indien Christus in u is....', dan opent dit toch de mogelijkheid, dat de Christus ook IN ons kan zijn? Ik begrijp eigenlijk niet, dat jullie daar zo'n bezwaar tegenin brengen. Op andere plaatsen had Paulus het ook nog over 'Christus in u....'.
Werkelijk onbegrijpelijk, dat christenen hiertegen protest aantekenen!

aegron:
quote:P. Strootman schreef op 23 september 2006 om 12:41:
[...]

Jaegron,
Gaat het in dit Schriftgedeelte over de antichristus, of niet? Als Johannes dan zegt: 'Hij, die in u is, is meerder dan die in de wereld is', is het dan niet heel aanemelijk, dat Johannes hiermee de Christus bedoelde? Het gaat hier immers over 'gelovigen', die loochenen, dat Jezus Christus in het VLEES gekomen is. Ik vrees, dat zulke 'gelovigen' er vandaag de dag nog heel veel zijn. Als Paulus in Romeinen 8.10 echter schrijft:'Indien Christus in u is....', dan opent dit toch de mogelijkheid, dat de Christus ook IN ons kan zijn? Ik begrijp eigenlijk niet, dat jullie daar zo'n bezwaar tegenin brengen. Op andere plaatsen had Paulus het ook nog over 'Christus in u....'.
Werkelijk onbegrijpelijk, dat christenen hiertegen protest aantekenen!
--- Einde van citaat ---
Het gaat hier om mensen die zeggen dat Jezus geen mens is geworden (zie de vertaling) dat is wat bedoelt wordt met in het vlees. Over of Jezus letterlijk in ons is op dit moment of niet, zegt deze tekst niets.

P. Strootman:
quote:aegron schreef op 23 september 2006 om 13:10:
[...]

Het gaat hier om mensen die zeggen dat Jezus geen mens is geworden (zie de vertaling) dat is wat bedoelt wordt met in het vlees. Over of Jezus letterlijk in ons is op dit moment of niet, zegt deze tekst niets.
--- Einde van citaat ---

Hoe kom  je daar nu bij? Zij loochenden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. 'Jezus mens GEWORDEN' is een inconsIstentie. God is ten diepste mens geworden. Nee, zij ontkenden, dat de CHRISTUS in het vlees gekomen was. Wonderbaarlijk, hoe men hier onderuit probeert te komen. Er staat ook nog verder in vers 3:'Iedere geest, die Jezus niet beleidt....' Heb je er wel goed genoeg over nagedacht? En waarom weerspreek je mijn uitleg niet met een tegenexegese? Geef bijvoorbeeld eens antwoord op wat ik schreef over die woorden van Paulus in Romeinen 8.10.
Ik stel daarom de vraag opnieuw:
Als Paulus schrijft:'Indien Christus in u is....', moeten we daaruit dan niet zondermeer opmaken, dat de Christus OOK IN ons kan zijn?
Voor mij is dat zeker!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie