Geloven vandaag > Levensbeschouwing
Acceptatie
P. Strootman:
Nunc,
Je schreef:
DUS mijn vraag is: Wat dan als de Christusgeest NIET in ons is? Is ze dan dood? Als ze IN ons is, is ze leven, dus de logische conversationele implicatie is, dat ze als ze NIET in ons is, DOOD is. En wat nu als de geest altijd (ook als ze niet in ons is) leven is? Wat een ontzettende open deur is deze uitspraak van Paulus dan. De geest zou dan immers ook leven zijn als ze in een steen, een kever of een regendruppel zit, als de geest toch altijd leven is. Een beetje stupide dan om zoiets triviaals te vermelden in de heilige schrift
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
HIER HEBBEN WE EEN PUNT, Nunk!!
Wat schreef Paulus?
'Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de DODEN en CHRISTUS zal over u lichten'
Volgens Paulus WOONT de slapende of DODE Christus dus IN in ieder mens, of hij het gelooft of niet.
Je moet die bijbelse taal leren begrijpen! Het is niet de vraag, of die levendmakende Geest wél of níet in ons is, maar of Hij in ons opnieuw tot LEVEN gewekt en geboren is?
En dát ligt aan onszelf.
Ik hoop dat je het nu eindelijk begrijpt.
Nunc:
quote:P. Strootman schreef op 11 oktober 2006 om 13:58:
Nunc,
Je schreef:
DUS mijn vraag is: Wat dan als de Christusgeest NIET in ons is? Is ze dan dood? Als ze IN ons is, is ze leven, dus de logische conversationele implicatie is, dat ze als ze NIET in ons is, DOOD is. En wat nu als de geest altijd (ook als ze niet in ons is) leven is? Wat een ontzettende open deur is deze uitspraak van Paulus dan. De geest zou dan immers ook leven zijn als ze in een steen, een kever of een regendruppel zit, als de geest toch altijd leven is. Een beetje stupide dan om zoiets triviaals te vermelden in de heilige schrift
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
HIER HEBBEN WE EEN PUNT, Nunk!!
Wat schreef Paulus?
'Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de DODEN en CHRISTUS zal over u lichten'
Volgens Paulus WOONT de slapende of DODE Christus dus IN in ieder mens, of hij het gelooft of niet.
Je moet die bijbelse taal leren begrijpen! Het is niet de vraag, of die levendmakende Geest wél of níet in ons is, maar of Hij in ons opnieuw tot LEVEN gewekt en geboren is?
En dát ligt aan onszelf.
Ik hoop dat je het nu eindelijk begrijpt.
--- Einde van citaat ---
We hebben hier helemaal geen punt, want uit je bericht blijkt dat je niks maar dan ook absoluut niks van m'n argumenten hebt begrepen, of er voor kiest om ze compleet te negeren. Wat verwacht je dat ik nu doe? Ingaan op jouw 'punt'?
P. Strootman:
quote:Nunc schreef op 11 oktober 2006 om 16:35:
[...]
We hebben hier helemaal geen punt, want uit je bericht blijkt dat je niks maar dan ook absoluut niks van m'n argumenten hebt begrepen, of er voor kiest om ze compleet te negeren. Wat verwacht je dat ik nu doe? Ingaan op jouw 'punt'?
--- Einde van citaat ---
Nunc,
Als je niet wilt, hoef je er echtniet op in te gaan, maar je bent voor mij een 'raadselachtigi' tegenstander. Het is nooit goed! Je hebt een totaal verkeerd uitganspunt, want je hebt steeds gesproken over: Als Christus nu NIET IN ONS IS en dat is voor mij ondenkbaar! En je leerde steeds, dat de Christus als de Geest van God NIET in alle mensen is.
Toch dacht ik, dat die laatste reactie er bij jou in zou gaan. Ik dacht: we zijn er!
Maar HELAAS, HELAAS!
Hou er maar over op, joh!
Nunc:
quote:P. Strootman schreef op 11 oktober 2006 om 18:42:
[...]
Nunc,
Als je niet wilt, hoef je er echtniet op in te gaan, maar je bent voor mij een 'raadselachtigi' tegenstander. Het is nooit goed! Je hebt een totaal verkeerd uitganspunt, want je hebt steeds gesproken over: Als Christus nu NIET IN ONS IS en dat is voor mij ondenkbaar! En je leerde steeds, dat de Christus als de Geest van God NIET in alle mensen is.
--- Einde van citaat ---
L E E S M I J N P O S T
(zo duidelijk?)
Ik geef nota bene aan, dat ik 'for the sake of argument' zelfs even met je mee ga, wat betreft het zijn van de geest van Christus in alle mensen (hoewel ik dat inderdaad zelf op bijbelse gronden verwerp). Ik ga dus even uit van JOUW uitgangpunten en kijk dan eerlijk naar Rom.8:10.
Als jij dat nu ook eens deed, in plaats van om de hete brei heen draaien, proberen mij op een ander spoor te brengen, te zeggen dat ik er niets van snap (terwijl je er zelf niet op ingaat), mist opwerpen, etc. Ik zou namelijk zowaar het idee krijgen, dat je in feite geen enkel weerwoord hebt op het feit dat jouw interpretatie van Rom.8:10 (namelijk met 'geest' de 'Geest van Christus') uiteindelijk resulteert in de absurde consequentie dat diezelfde 'Geest van Christus' DOOD is, op het moment dat ze niet in mensen aanwezig is. En nogmaals, ik zeg hier dus niks over of die geest nu in elk mens aanwezig is of niet, sterker nog, ik ga op dit punt tijdelijk met je mee in de aanname dat die geest in een ieder zit.
En juist met die aanname, loopt de hele interpretatie spaak, omdat je dan moet aannemen dat 'indien' niet slaat op het 'wel of niet in een bepaalde mens zijn' (omdat dat niet kan volgens jou, omdat de geest in ieder is). Dus juist als je jouw aanname volledig serieus neemt op Rom.8:10, dan moet 'indien' ergens anders op slaan. De enige andere optie is. dat jet 'indien' conditioneel is op de 'positie' van de Geest. Dus of ze in een mens zit, of dat ze in iets aanwezig is wat niet-mens is. God is immers 'in alles', idem voor de Logos (Joh.1:1), dus dit is een valide alternatief: Paulus gebruikt 'indien ... in u is' om aan te contrasteren tussen de Geest in mensen en in andere dingen dan mensen.quote:Toch dacht ik, dat die laatste reactie er bij jou in zou gaan. Ik dacht: we zijn er!
Maar HELAAS, HELAAS!
Hou er maar over op, joh!
--- Einde van citaat ---
Als jij niet inhoudelijk op aangedragen punten ingaat, is het inderdaad niet goed nee. Dat lijkt me logisch. En hoe meer je wegvlucht voor de discussie, en hoe meer je mij suggereert om erover op te houden, en hoe meer mist je opwerpt, en hoe meer je probeert de discussie van dit onderwerp weg te sturen, des te meer wordt iedere keer weer bevestigd dat je ofwel de problemen met je eigen bijbeluitleg niet eens snapt, ofwel dat je donders goed snapt dat het reële problemen zijn, waar je geen antwoord op hebt.
P. Strootman:
Nunc,
Ik heb het opgegeven, Nunc! Zeker, wij mogen op bepaalde punten best van mening verschillen, maar wat de Geest betreft, is er voor mij geen andere weg dan ik heb aangegeven. Er is één Geest, de Christus, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren. En Paulus schreef, dat wij allen, zowel Joden als niet-joden, in één Geest tot de Vader mogen komen. Wij, mensen, strijden op aarde over de religie, maar er is slechts één ware religie en dat is de aanbidding en verering van Gods Geest. Paulus was dan ook bij uitstek de apostel van de Geest!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie