quote:
inderdaad, en je bewijst het in deze post alweer. Onderstaande is namelijk voor een aardig deel
niet mijn standpunt, maar je poneert het wel als zodanig, en dat is leugenachtig of getuigt van flinke nalatigheid
Daarnaast negeer je ook weer compleet zo ongeveer elk punt wat ik opwerp, wat onwaardig is in een discussie, en daarnaast ook inconsistent voor iemand die wel steeds over dit onderwerp wil praten met iedereen

Totdat het te heet onder de voeten wordt kennelijk..
Daarnaast heb je
meer dan genoeg kans gekregen om te laten zien dat ik er compleet naast zit, maar iedere keer als ik je bij het onderwerp bepaal, kom je weer met iets anders. Op het moment dat puntje bij paaltje komt, doe je 'verontwaardigd', en dat is misleidend

En ja, je theorie zit vol contradicties, en die heb ik voldoende aangewezen, en heb je er keer op keer op gewezen dat je ze zou kunnen ontzenuwen, maar het enige wat je deed was ze negeren en op iets anders verder gaan. Niet zozeer je tactiek is contradictoir, maar wel je theorie.
quote:
Gods Geest is niet in de mens, zoals ik altijd beweerde
misrepresentatie nummer 1: ik beweer niet dat Gods Geest NIET in de mens is. Ik beweer (en dat kun je weten) dat Gods Geest in de gelovigen is.
quote:
en de Christus is altijd een persoon. Ook de geestelijke Rots, die meeging in de woestijn, is dus geen Geest, maar de persoon Jezus!
misrepresentatie nummer 2: je doet nu alsof ik geloof dat Jezus alleen puur mens was, maar dat geloof ik helemaal niet. Jezus was tijdens zijn incarnatie óók mens (en tegelijkertijd God, of specifieker Gods Woord). Dat Jezus vóór zijn incarnatie niet menselijk was, is evident, maar jij kiest er toch voor om het verkeerd te representeren.
quote:
Die Jezus toch! Hij is veel ouder dan ik dacht.
inderdaad.
quote:
Ik heb mij in elk geval deerlijk vergist.
inderdaad.
quote:
En Jezus is ook geen levenmakende Geest geworden
misrepresentatie nummer 3. Jezus werd uiteraard (als laatste Adam) een levendmakende Geest. Jezus is immers de Logos van God en daarmee automatisch óók Geest. En Hij heeft het eeuwig leven bereikbaar gemaakt voor gelovigen door zijn kruisdood-offer en opstanding.
quote:
, maar heeft ook nog een soort lichamelijkheid van vlees en bloed.
inderdaad.
quote:
Paulus is een Jezus-prediker en geen prediker van de Geest, die in Jezus was, enz. enz.
inderdaad
quote:
Ook is er maar 1 evangelie.
inderdaad
quote:
Welk? Dat der besnijdenis?
misrepresentatie nummer 4. Er bestaat m.i. geen 'evangelie der besnijdenis', dat is een construct van jouw theorie
quote:
Dat ziet er dan niet best uit, want dan zullen we de Joodse godsdienst toch als een universeel-menselijke godsdienst moeten gaan beschouwen.
misrepresentatie nummer 5. Niet de
joodse godsdienst, maar de orthodox christelijke, namelijk het geloof dat Jezus' dood en opstanding, en het erkennen van Hem als Here, zaligmakend is.
quote:
Kortom, ik zou bijna de vraag willen stellen: Is de Here (Christus) nog in ons midden of niet?
misrepresentatie nummer 6. Want waar 2 of 3 tezamen zijn in Zijn naam... Jezus is dus 'in ons midden'. Verder is Hij ook met zijn Geest (de Heilige Geest) in de gelovigen aanwezig.
quote:
En of de Geest in ieder mens is, moet ik ook gaan betwijfelen. Laat ik nu altijd gedacht hebben, dat er geen innerlijk leven bestaat in de zin dat er een 'Geest' bestaat, die afhankelijk is van handelingen, gedachten en gedrag. Ik dacht altijd dat het juist de Geest is, die in mij bezig is. En dat het HEBBEN van gedachten al Geest is.
misrepresentatie nummer 7. Want ik beweer niet dat wij GEEN geest hebben, ik beweer alleen maar dat de menselijke geest niet dezelfde is als de Christus-geest (2 Kor.13:13
"De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen"). Dat blijkt ook wel uit de afsluiting van Paulus' brieven, o.a. Fil 4:23
"De genade van de Here Jezus Christus zij met uw geest. "quote:
Hoe nu, als ik met mensen spreek die GEEN geest hebben?
en nogmaals een variant op mis-representatie 7, laten we 'm 7b noemen.
quote:
Nee, Nunc, het kan zo niet verder gaan!
op basis van
ZEVEN misrepresentaties (een aardige score in 12 regels tekst!) van mijn standpunt kun je inderdaad niet verder gaan nee. Wat je eerst eens zou moeten doen, is de moeite nemen om het orthodoxe christendom dat je zo driftig aan het bestrijden bent, te begrijpen.
Daarnaast zou je ook eens kunnen reflecteren op je theorie en kijken welk gedeelte daarvan bestaat uit aannamen (dogma's etc) wat het resultaat is als je andere aannamen kiest. En waaorm je een andere theorie niet kunt verwerpen omdat ze niet met jouw
aannamen strookt.
quote:
We zijn te ver van elkaar verwijderd!
Voor mij hoeft het echt niet meer!
voor mij 'hoeft' het ook niet. Ik kan m'n tijd beter besteden dan 'discussieren' met iemand die zo dogmatisch is dat hij niet bereid is uberhaupt maar te overwegen dat zijn 'dogma' niet waar zou kunnen zijn, laat staan er mogelijkerwijs afstand van zou kunnen doen, als blijkt dat het niet klopt.
Maar zolang je je gevaarlijke dwaling op dit forum verspreidt, zal ik je erop wijzen, dat ze volkomen ongefundeerd is.
De teksten 1 Kor.5:3 (
"Want mijnerzijds heb ik, hoewel lichamelijk niet, maar naar de geest wèl aanwezig") + 2 Kor.5:16 (
"Indien wij al Christus naar het vlees gekend hebben, thans niet meer. ") + Kol.2:5 (
"Want al ben ik naar het vlees afwezig, naar de geest ben ik bij u") tonen aan dat 'naar de geest' in het geheel niet op te onderscheiden entiteiten duidt, omdat Paulus 'naar de Geest'
op zichzelf toepast evenals 'naar het vlees'. Vergelijking tussen Kol.2:5 en 1 Kor.5:3 toont aan dat Paulus met 'naar het vlees' gewoon 'lichamelijk' bedoelt, een aspect van hem zelf. Daarmee vervalt het bewijs voor je twee te onderscheiden 'Christussen'
2 Kor.13:13 toont onderscheid tussen Christus en de heilige geest aan (in tegenstelling tot jouw theorie).
Kol.2:9 toont het fysieke aspect van Christus aan (contradictie in jouw theorie!)
Rom.8:10 laat zien dat jouw theorie tot absurde conclusies leidt m.b.t. de Christus (namelijk: dood indien niet in een mens)
Zie o.a.
Nunc in "Acceptatie" en
Nunc in "De Christus-geest, die niet Jezus is")
Je hebt niet eens een poging ondernomen om daadwerkelijk op de aangedragen problemen in te gaan. Meestal negeer je het, en als ik doorvraag dan ga je mijn standpunt verkeerd representeren en dat aanvallen. En daarna loop je 'verontwaardigd' weg uit de 'discussie' omdat kritische vragen, je dogma aantasten.
Jij bent degene die zich keer op keer star dogmatisch opstelt, terwijl je dat anderen verweten hebt.
quote:
P. Strootman schreef op 14 oktober 2006 om 19:38:Nunc,
Als je blijft volhouden dat het in de bijbel NIET over de inwonende Christus gaat,
is een verdere discussie hierover met jou voor mij onmogelijk! Want dan zou ik loochenen dat de Christus, Gods Geest, in mij woont en zou ik mijzelf beschouwen als een antichrist.(..)
quote:
P. Strootman schreef op 12 oktober 2006 om 10:29:Nunc,
Ik heb het opgegeven, Nunc! Zeker, wij mogen op bepaalde punten best van mening verschillen,
maar wat de Geest betreft, is er voor mij geen andere weg dan ik heb aangegeven. Er is één Geest, de Christus, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren. (..)
Als jij niet bereid bent kritisch te kijken naar je onhoudbare dogma, dan is dat feitelijk een einde aan alle discussie, een zeer onwijsgierige houding, mag ik wel zeggen. Wat je van anderen (orthodoxe christenen) verwacht, wil je zelf niet doen: dogma heroverwegen, en indien onwaar gebleken, dogma opgeven.
En Kolossenzen 2:9 ("in Hem woont de volheid van God lichamelijk"), dat duidelijk aangeeft dat Christus (de Logos) een lichamelijk aspect heeft, is de reden waarom jouw bijbelinterpretatie niet waar kan zijn.