quote:
P. Strootman schreef op 20 september 2006 om 19:40:Nunc,
Gezien de wijze waarop jij de bijbel leest én interpreteert,kan het voor mij moeilijk worden om hiermee nog lang verder te gaan. Nee, ik stop er nog niet mee (ik wil eigenlijk graag verder), maar ik koester eigenlijk ernstige bezwaren tegen jouw bijbelexegese.
Piet, het is heel fijn voor je dat je eigenlijk ernstige bezwaren koestert tegen mijn bijbelexegese. Voor mij geldt omgekeerd exact hetzelfde. Tegen jouw gnostische perversie van de bijbel koester ik meer dan ernstige bezwaren. Maar het heeft geen enkel nut, om dit soort zaken aan elkaar te vertellen. Als je het oneens bent met mijn bijbeluitleg, dan verwacht ik dat je met ARGUMENTEN aantoont dat mijn uitleg de bijbel geen recht doet. Andersom heb ik er mijn best voor gedaan dat van jouw visie aan te tonen.
quote:
Het ligt er vaak zo bovenop, dat je een geforceerde uitleg geeft.
Piet, jij bestempelt mijn uitleg als geforceerd, omdat je haar meet naar de maten van JOUW eigen INTERPRETATIE. Echter, naar de maat van MIJN eigen INTERPRETATIE, zijn al jouw uitleggingen een dwaasheid. Als je je 'geforceerd' claim daadwerkelijk enige kracht bij wilt zetten - wat je tot nu toe nooit gedaan hebt - zul je met argumenten moeten komen, en niet met "IK vind dat...".
quote:
Ik begrijp het ook niet, want je bent een zeer intelligent mens in mijn ogen (nee, ik bedoel dat niet vleiend of spottend), maar ik denk dat je nét die gééstelijke ‘antenne’ mist, die zo hoogst noodzakelijk is bij het lezen en verstaan van de bijbel.
Nee Piet, wat ik mis is de neiging om iets te accepteren als ik er een fijn gevoel bij heb. En daar ben ik in het geheel niet rouwig om. Zo ongeveer de helft - of meer - van jouw 'argumenten' zijn in de sfeer van "Maar ik kan me toch niet voorstellen dat ...", en dat laat alleen maar iets zien over jouw mogelijkerwijs beperkt voorstellingsvermogen, maar niet over of iets inderdaad wel of niet kan.
De afwezigheid van echte serieuze argumenten bevestigt mij er steeds weer in, dat je niet in staat bent - of niet wilt? - redeneren op een normale logische wijze. Dat je niet eens van jezelf opmerkt, dat je geregeld (understatement) vervalt in non-argumenten als 'ik kan me niet voorstellen ... dus kan het niet waar zijn' (en varianten), en serieus verwacht dat ik dergelijke kreten overtuigend zou vinden, verbaast me echt. Hoe kun je nu een serieuze discussie voeren, als je niet eens reflecteert over wat je zelf aandraagt als potentieel argument?
En wat me daarin ook bevestigt, is dat je continu weer mijn uitleg evalueert aan de hand van jouw INTERPRETATIE. Vind je het dan gek dat mijn uitleg nooit klopt, tenzij ik iets uitleg op de manier waarop jij het wilt uitleggen? Dat je zoiets basaals niet lijkt door te hebben, schokt me echt, omdat ik al talloze keren heb proberen duidelijk te maken, dat een dergelijke evaluatie onzinnig is. Op precies dezelfde wijze kan ik immers elke uitleg van jou afwijzen, omdat ze niet overeenkomt met mijn uitleg? Ik mag toch hopen dat je de fout ziet in een dergelijke manier van evalueren, en er nu eindelijk eens mee ophoudt?
De enige zinvolle manier waarop we kunnen onderzoeken of jouw of mijn visie beter recht doet aan de bijbel, is om te kijken of jouw of mijn visie ergens spaak loopt of niet. Als jouw visie niet conflicteert met de bijbel, en de mijne wel, dan heb ik een probleem, en andersom idem. Ook dit is iets wat ik al een dozijn maal uitgelegd heb.
quote:
(..) Je gaat die uitspraak van Paulus in Galaten 4.4 ‘belasten’ door er wereldverzoening van te maken, terwijl het in deze tekst, alleen (en dit woord gebruik ik met alle vrijmoedigheid) over het volk gaat, dat onder de wet was.
Piet, kun je dan eens uitleggen, wat JIJ nu precies denkt dat Gal.4:4 zegt, en waar je denkt dat ik er in mijn visie een probleem mee zou hebben?
Voor zover ik kan zien, staat er dat diegenen die onder de wet waren, vrijgekocht werden, en dat dat óók (n.b. vrijkopen is al een doel op zich) als doel had dat diegenen die Paulus aanspreekt in z'n Romeinenbrief het recht gekregen hebben om zonen te worden genoemd.
Dus er is iets gebeurd 'onder de wet', en dat heeft bepaalde gevolgen gehad. Let erop, dat Paulus zegt dat 'wij' het recht van zonen zouden krijgen. Wie is 'wij' hier? Zijn dat Paulus + companen? Zijn dat 'de joden' (immers, Paulus was jood)? Zijn dat 'alle gelovigen'?
In ieder geval staat er nergens, dat diegenen die vrijgekocht zijn, niet het recht kregen om zonen te worden, en evenmin dat iedereen onder de wet was. Dus dit tekstgedeelte past gewoon bij de orthodoxe visie, die stelt dat Jezus (= de Logos) onder de wet was, zodat zijn volk (de joden) vrijgekocht werd van de wet en ook diegenen die niet bij de joden hoorden (en niet onder de wet waren) de genade aangeboden kregen.
quote:
Of je 'leest' het er gewoonweg in. Ik hoef deze uitspraak van Paulus echt niet te onderbouwen, om hem tóch goed te verstaan. Zo'n uitspraak spreekt voor zichzelf en dat weet je drommels goed! Maar kennelijk past het niet in jouw geloofsdenken.
uiteraard: geen onderbouwing maar een 'aanval' op mijn psyche. Je lijkt wel heel goed te weten, waarom ik iets wel of niet wil geloven. Is het ooit in je opgekomen om niet alle onwil die je tegenkomt BUITEN jezelf en bij anderen te leggen, maar eens serieus naar je eigen 'argumenten' te kijken? Een kritische filosofische geest zou een dergelijke stap niet misstaan.
quote:
Ook weiger je te aanvaarden, dat Paulus in deze tekst een pleonasme gebruikt! Zijn uitspraak:’Maar toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw…..’, heeft wel degelijk een dubbele betekenis. Hij geeft hiermee te kennen, dat er óók sprake is van een Zoon, die níet uit een vrouw geboren is. Zoniet, dan is die uitspraak over een ‘uit een vrouw geboren zoon’ van God, een onzinnige uitspraak geweest.
Een interessant punt, maar ik vind het niet overtuigend, en zal het om die reden niet aanvaarden. Het bijvoegen van 'uit een vrouw' kan evengoed gewoon een manier van Paulus zijn om de menselijke kant van de Logos te illustreren, om de balans tussen 'goddelijk' en 'menselijk' duidelijk uit te laten komen. Aan de ene kant is Jezus 'de Zoon van God', maar aan de andere kant toch gewoon een mens. Nogmaals, ik zeg niet dat je argument complete onzin is. Wat jij hierover zegt
zou kunnen, maar er is een acceptabel orthodox alternatief voor deze tekst, dus aan de hand van deze tekst zullen we er niet uitkomen. Beide zullen we zeggen dat andermans oplossing minder recht doet aan de bijbel.
quote:
Let ook eens in het bijzonder op het woord ‘uitgezonden’, een term die Paulus twéé keer achterelkaar gebruikt. Namelijk in vers 4 en 6. Het betreft het uitgezonden zijn van de uit een vrouw geboren Zoon van God, Jezus, en in het 6de verst betreft het de Geest zijns Zoons, de uit God geborene, die Hij uitgezonden heeft in onze harten. Ik recapituleer:
God heeft de uit een vrouw geboren Zoon van God UITGEZONDEN, om hen, die onder de wet waren vrij te kopen én Hij heeft de Geest zijns Zoons, de uit God geborene, UITGEZONDEN in onze harten. Als je dát nog niet wilt begrijpen, Nunc, noem ik je hardleers. Dan wíl je het gewoon niet!
jahoor, daar is de psycholoog weer.
Absoluut geen probleem met je uitleg van deze tekst. Inderdaad zond God
2 entiteiten uit, namelijk aan de ene kant de Logos (Jezus) die mens werd, aan de andere kant Zijn Geest (de Heilige Geest) die in elke gelovige woont.
Waar we over van mening verschillen, is dat jij beweert dat de Logos identiek is aan 'Geest zijns Zoons'. Dat is echter iets wat je niet uit deze tekst kunt halen (evenmin kan ik uit deze tekst bewijzen dat het niet zo is). Ik kan hooguit opmerken dat Paulus wel erg ondoorzichtig met z'n woorden omgaat in JOUW visie, omdat het ene moment 'zoon' nog op Jezus slaat, en het volgende moment zonder waarschuwing ineens over 'de Geest in Jezus'. De orthodoxe visie heeft dat probleem niet, aangezien ze stelt dat de Heilige Geest (Geest van God) uitgaat van de Vader en van de Zoon (Jezus=Logos=Christus). Dus de Zoon is Jezus is de Logos is Christus, en de Geest van de Zoon is de Heilige Geest.
quote:
Andere teksten, waarover jij spreekt, doen daar niets vanaf. Beslist niet! Het offer van Jezus’ lichaam was alleen bestemd voor hen, die onder de wet waren. Moet ik nog aanwijzen in de Schrift, dat er maar één volk was, dat onder de wet was?
En lees Gal.4:5 nu nog eens heel erg langzaam: de Zoon van God (Jezus, ook in jouw visie) is uitgezonden onder de wet, om vrij te kopen die onder de wet waren, MAAR OOK opdat wij het zoonschap zouden verkrijgen. Dus wat de Zoon (Jezus) deed was NIET alleen voor het joodse volk, maar juist (OPDAT) ook voor de niet joden waar Paulus aan schrijft. Dus je hele bewering dat het offer van Jezus' lichaam alleen voor de joden was, houdt al niet eens stand bij het licht van de tekst die je zelf als stokpaardje hebt gekozen. Je negeert -lijkt het- compleet dat er 'opdat' staat, wat aangeeft dat het 'vrijkopen' door 'de Zoon' (Jezus) óók voor niet-joden was.
quote:
(..)Ik weet heel goed, wat er staat, Nunc. Maar wat jij beweert, is ondenkbaar. De Christus woont in beginsel in ieder mens. Het is alleen een kwestie van ontwaken. Hiermee bedoel ik niet, dat het ontwaken en opstaan uit de doden een simpele zaak is. Verre van dat! Maar Paulus gaat er van uit, dat als je niet gelooft, dat Gods Geest in je woont, dan héb je die Geest niet. Dan ben je immers nog niet ontwaakt en opgestaan uit de doden.
een heel mooie preek, maar DAT STAAT ER NIET. De tekst impliceert dat er mensen zijn die Gods Geest NIET hebben.
quote:
Toen God van zijn schepping zei:’ ‘Zie, het was zeer goed’, behoorde daar ook de méns bij. En een mens is een schepsel, waarin Gods Geest per definitie woont. Het is écht niet zo, dat je náást je bewustzijn, of náást je denkvermogen, ook nog een de Geest hebt. Nee, je bewustzijn/denkvermogen ís ten diepste de Geest. Het is dus ondenkbaar, dat er iets aan de mens zou ontbreken.
Dat jij dat 'ondenkbaar' vindt, is geheel jouw probleem, want je argument hangt op de identiteit van 'bewustzijn/denkvermogen' met 'Gods Geest'. Ik geloof geen snars van die identiteit, en die visie past heel goed bij deze tekst. Alle mensen hebben bewustzijn, maar de gelovigen hebben de Geest van God ontvangen, die hen Zonen maakt. In dat licht bezien hoef je de tekst uit Romeinen niet van allerlei extra betekenis te voorzien, om ze nog kloppend te kunnen krijgen met je eigen visie (zoals het "de bijbel doet alsof je de geest niet hebt, ... maar je hebt 'm uiteraard wel").
quote:
Paulus schreef in 1 Kor.2. 12:’’Wij nu, hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, OPDAT wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is’ Hoe zou iemand, die de Geest van God niet ontvangen heeft, anders dan ooit kunnen weten, wat hem of haar door Gods genade geschonken is?
ik deel je mening, dat zonder Geest van God de mens dat niet had kunnen weten.
quote:
Kortom, Nunc, alles, ook datgene wat wij geest noemen, is pótentieel in de mens aanwezig. ‘Wórdt dan, wat gij zijt’
Maar je conclusie dat dit ook zou betekenen dat die geest dan dus al vanaf het begin van de schepping in de mens zit, is niet op de tekst gebaseerd. De tekst zegt ALLEEN dat de gelovigen de geest hebben ontvangen, NIET WANNEER dat gebeurd is.
quote:
Deze tekst is niet in strijd met mijn uitleg. Ik val hier dus helemaal niet door de mand!
De tekst is niet strijdig, op het moment dat je eraan toevoegt, dat de bijbel eigenlijk bedoelt dat je de geest wel hebt, terwijl er staat dat je 'm niet hebt. Van mij mag je dat toevoegen, maar op die manier kun je natuurlijk bij elk vers zo ongeveer alles toevoegen, en elke gewenste betekenis verkrijgen. Als jij daar blij van wordt, dan moet je dat vooral doen, maar je moet niet denken dat dergelijk in-lezen ook maar enige overtuigingskracht heeft. Het is simpelweg lezen wat je wilt lezen, niet lezen wat er staat.
quote:
‘Niks offer van Jezus’lichaam.Het offer van Jezus, zo schreef je.
Zo simpel is het beslist niet, Nunc. Je wilt het offer van Gods Geest, de Christus, niet onderscheiden van het offer van Jezus’ lichaam.
nee daar waren we toch al lang achter? Jij hebt immers nog nooit overtuigend aangetoond DAT ik moet onderscheiden. Als ik je 'bewijzen' analyseer, dan blijken ze niet te kloppen. Waarom zou ik ze dan wel moeten accepteren?
Eerst beweerde je dat 'Christus naar het vlees' (2 Kor.5) duidde op het bestaan van een tweetal Christussen, namelijk ook ééntje 'naar de Geest'. Maar toen ik erop wees dat Paulus n.b. van zichzelf zegt dat hij 'naar de geest' wel aanwezig is (1 Kor.3) en dat dat dus zou moeten betekenen dat er ook 2 Paulussen zijn, toen bleek ineens dat we ómdat we wisten dat er één Paulus was, maar twéé Christussen, we in 1 Kor.3 géén 2 Paulussen moesten lezen, maar in 2 Kor. 5 wél twée Christussen. Zoiets noemt men een onvervalste cirkelredenering, en als je dat zelf niet eens kunt onderkennen, dan vraag ik me af wat discussieren voor zin heeft.
quote:
En je gelooft bovendien, dat wij een God hebben, die je al rechtvaardig verklaart, als je slechts gelooft, dat het ‘echt gebeurd’ is. Hoe denk jij zelf over zo’n God? Ik vraag het je in alle ernst.
Piet, waarom doe ik de moeite eigenlijk nog om met je te discussieren? Je bent in staat om direct nadat ik aangaf dat je mijn overtuiging verkeert weergeeft weer EXACT DEZELFDE misconceptie te herhalen.
Eerst schreef je (
P. Strootman in "Acceptatie"): "Zo ontstond de gruwelijke en dwaze leer, dat, als je gelooft, dat dit bloedige offer ‘echt gebeurd’ is en dit dus slechts als een historisch feit aanvaardt, je gered bent."
Ik schreef daarop (
Nunc in "Acceptatie"): karikaturen maken is makkelijk. Woorden van anderen verdraaien of discussies niet correct weergeven evenzeer. (..)
Daarnaast is geloven dat het offer 'echt gebeurd' is en dat als historisch feit aanvaarden NIET waardoor je gered wordt. Dat is geloven dat Jezus is opgestaan EN erkennen van Jezus als Here (en dan NIET op de manier waarop jij dat interpreteert, maar op de manier waarop ieder ander het woord 'here' gebruikt, namelijk als 'meester', 'baas', etc).
Als je niet eens de moeite lijkt te nemen om te lezen wat ik schrijf, en daar lering uit te trekken m.b.t. wat ik geloof, dan vraag ik me 'in alle ernst' af of discussie enig nut heeft, en of je niet alleen maar bezig bent met herhalen van je preek.
quote:
(..) Wat was Paulus bijvoorbeeld toch woedend, toen de Judaisten de besnijdenis predikten in een heidengemeente en dus ook geen rechte voren trokken bij het brengen van het woord der waarheid. Het was aan de verkeerde groep gericht! Volgens jouw bijbelopvatting was dit helemaal niet erg, want je hutselt alles door elkaar .
Piet, jij bent degene die dingen door elkaar husselt en niet de moeite neemt om te leren van wat de ander vertelt over z'n overtuigingen. Maar goed, ga je gang hoor. Als je denkt dat misrepresentatie van mijn overtuigingen je ooit ergens zal brengen, waarom zou je het dan laten? Negeer gerust dat ik al een aantal keer heb uitgelegd dat ik niet geloof in jouw 'verkeerde groep' en dat ik van mening ben dat judaiseren sowieso fout was.
quote:
(..)
Wat de woorden van Paulus in 2 Kor.5 betreft, dat aan hem en zijn helpers de bediening der verzoening was toevertrouwd, daarop zou ik willen antwoorden: Natúúrlijk staan er waarheden in de bijbel, die letterlijk waar zijn. Volop zelfs! Ik vond het daarom geen fijne opmerking van je, dat ik, áls het mij zo uitkomt, wél in staat ben, om iets letterlijk op te vatten. Nee, dat vond ik niet zo aardig! We moeten gewoon onderscheiden, waar het op aankomt!
ik was bezig met onderscheiden waar het op aankomt, alleen in dit geval even niet mbt een bijbeltekst. Jij las 'alleen' in de tekst, terwijl het er niet stond.
quote:
Paulus bedoelde hier toch niet, dat die bediening der verzoening, die hieruit bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, óók nog eens aan ANDEREN was toevertrouwd. In de synoptische evangeliën zullen we daar in elk geval tevergeefs naar zoeken. Het is gewoon een logische gevolgtrekking, dat er géén anderen zijn, aan wie de bediening der verzoening (wel te verstaan de wereldverzoening) was toevertrouwd. In vers 20 schreef Paulus:’Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande: In naam van Christus vragen wij u: Laat u met God verzoenen’
Sprak Paulus hier nu als een apostel en bedoelde hij hier zijn medeapostelen, of niet?
een flauwe ambigue vraag. Bedoel je met 'medeapostelen' mensen als Petrus, Johannes, Jacobus, Judas, Matteus, Lukas, Markus, etc? Maar goed, het is eigenlijk zinloos van mij om te vragen, want je zult je antwoord toch vatten in termen van 'twee evangelieën' en mij verwijten dat ik dat onderscheid vergeet.
quote:
Je laatste opmerking vond ik bepaald ónder de maat, Nunc. Je beticht mij van desinteresse voor de bijbel. Je weet wel beter!
Nee ik weet niet beter dan wat ik op dit forum, en elders, zie: je bent bezig met het in de bijbel lezen van allerlei filosofische en oosterse ideeën. De bijbel is dus secundair t.o.v. die ideeën.
quote:
Ik bespeur dat bij jou ook niet. Wél bespeur ik, dat je het heel veel afwijst van wat de bijbel leert, omdat het in strijd is met de kerkelijke dogma’s.
Ik wijs wat jij hier predikt af, omdat het simpelweg nergens op slaat, niet omdat het in strijd is met dogma's. Je bent niet eens in staat om in te zien wanneer je een cirkelredenering door laat gaan voor een argument, of wanneer je vanuit je eigen paradigma commentaar levert op mijn paradigma (wat helemaal niet nuttig is, en al helemaal niet overtuigend). En je bent niet in staat gebleken om contradicties in je eigen visie te elimineren. Het enige wat je doet is er snel van wegrennen en hopen dat ik er niet op terug kom. Maar zolang jij hier preekt, zal ik je eraan herinneren, dat Kol.2:9 luidt: "want in Hem (Logos, Christus)
woont al de volheid der godheid
lichamelijk;" Dus in de Logos woont iets op LICHAMELIJKE WIJZE. Een complete ongerijmdheid in jouw visie, die je alleen hebt kunnen "oplossen" met de absurde ad hoc notie "geestelijke lichamelijkheid".
Daarom wijs ik af wat jij leert!.
quote:
En dat begrijp ik heel goed, want dat heb ik zelf ook meegemaakt.
heel fijn voor je dat je denkt dat je mij begrijpt, maar uit je woorden blijkt gewoon dat je mij niet begrijpt ONDANKS dat ik al vele malen uitgelegd heb, wat mijn beweegredenen zijn.