Auteur Topic: Acceptatie  (gelezen 48600 keer)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #350 Gepost op: september 26, 2006, 08:43:45 pm »

quote:

Aafke schreef op 26 september 2006 om 14:43:
[...]

Helder, duidelijker kan je niet zijn.

De mens = het vleesgeworden Woord, is God... en geen schepsel Gods.
Heeft geen redder nodig maar kan zichzelf aan zijn of haar eigen haren uit het moeras optrekken. Heel helder.. dank je.

*  .... klopt het stof van haar voeten en vertrekt.....

Aafke,

Als jij met schriftuurlijke bewijjzen kunt aantonen, dat de schrijver van het boek Deuteronomium ongelijk heeft met zijn bewering, dat het volk Israel niet naar de hemel of naar de overkant van de zee hoefde te gaan, om het gebod van de Here God te volbrengen, maar dat het woord (dabar= woord/daadKRACHT) IN hen is, dan wil ik daar graag voor buigen, Aafke. Maar ook Paulus' woorden moet je weten te verklaren, want die schreef dat we niet naar de hemel moeten opklimmen, om Christus te doen afdalen, of in de afgrond moeten nederdalen om Christus te doen opkomen, maar dat het woord des geloofs IN ONS IS, dan wil ik daar graag voor buigen. En wil je dan ook Efeze 4. 6 lezen, waar staat: 'Een (1 ) God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en IN allen'?
Is Gods Woord de Waarheid, of is het NIET?
En als je mij antwoordt, dan ook a.u.b. ook de teksten verklaren.
Overigens, Aafke, de mens heeft wel degelijk een Redder nodig. Het alleen zeer, zeer  betreurenswaardig, dat men niet gelooft, dat die Redder IN de mens woont. '
'Och schonk Gij mij de hulp van Uw Geest,
'dat die mij op mijn pad ten Leidsman mag strekken'
NIET in de hemel, maar het is IN u, namelijk het woord des geloofs, dat Paulus predikte..
« Laatst bewerkt op: september 26, 2006, 08:45:05 pm door P. Strootman »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #351 Gepost op: september 26, 2006, 10:41:55 pm »

quote:

Aafke schreef op 26 september 2006 om 15:08:
Kleine toevoeging:

Hoofdkenmerken van New Age

Bron

Waarvoor dank!

Ook nog een toevoeging mijnerzijds. Voor de geinteresseerden onder ons.  :/
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #352 Gepost op: september 26, 2006, 10:49:24 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 26 september 2006 om 20:43:
[...]
Aafke,

Als jij met schriftuurlijke bewijjzen kunt aantonen, dat de schrijver van het boek Deuteronomium ongelijk heeft met zijn bewering, dat het volk Israel niet naar de hemel of naar de overkant van de zee hoefde te gaan, om het gebod van de Here God te volbrengen, maar dat het woord (dabar= woord/daadKRACHT) IN hen is, dan wil ik daar graag voor buigen, Aafke. Maar ook Paulus' woorden moet je weten te verklaren, want die schreef dat we niet naar de hemel moeten opklimmen, om Christus te doen afdalen, of in de afgrond moeten nederdalen om Christus te doen opkomen, maar dat het woord des geloofs IN ONS IS, dan wil ik daar graag voor buigen.

ik mag dan geen Aafke heten, maar heb hier wel allang op geantwoord.

JIJ daarentegen wijgert te antwoorden op mijn vraag om bewijzen voor het onderscheiden van Jezus en Christus.

quote:

En wil je dan ook Efeze 4. 6 lezen, waar staat: 'Een (1 ) God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en IN allen'?
Is Gods Woord de Waarheid, of is het NIET?
En als je mij antwoordt, dan ook a.u.b. ook de teksten verklaren.

Ik heb al meermalen uitgewijd over het woord 'IN', en de mogelijke manieren van gebruik.

Jij echter, weigert in te gaan op Kolossenzen 2:9, waar staat dat in de Logos (Christus) de volheid van God op lichamelijke wijze woont. Is Gods Woord de Waarheid, of is het NIET?  

En als je toch bezig bent, geef dan meteen de bewijzen waarom jij de Heilige Geest gelijkstelt aan de Christus.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #353 Gepost op: september 27, 2006, 10:21:53 am »

quote:

Nunc schreef op 26 september 2006 om 22:49:

[...]

ik mag dan geen Aafke heten, maar heb hier wel allang op geantwoord.

JIJ daarentegen wijgert te antwoorden op mijn vraag om bewijzen voor het onderscheiden van Jezus en Christus.

[...]

Ik heb al meermalen uitgewijd over het woord 'IN', en de mogelijke manieren van gebruik.

Jij echter, weigert in te gaan op Kolossenzen 2:9, waar staat dat in de Logos (Christus) de volheid van God op lichamelijke wijze woont. Is Gods Woord de Waarheid, of is het NIET?  

En als je toch bezig bent, geef dan meteen de bewijzen waarom jij de Heilige Geest gelijkstelt aan de Christus.

Nunc,

Ik heb je al vele malen geantwoord op je vraag, waarom ik onderscheid tussen Jezus en de Christus. Allereerst omdat Paulus dat ook doet. Als hij spreekt over de Christus wat het vléés betreft,  dan IMPLICEERT dat gewoon, dat hij ook uitgaat van de Christus als Geest. Maar dat leg jij naast je neer. Dat moet je helemaal zelf weten, Nunc. Maar je  hebt ook nog nooit een steekhoudend argument aangevoerd, waarom Paulus over de Christus wat het VLEES betreft, schrijft. Dus je moet niet meer zeggen, dat ik je geen antwoord heb gegeven.
Je hebt toch wel eens gelezen in Efeze 2.17, dat Paulus schreef, dat we allen in ÉÉN Geest tot de Vader mogen komen? Of Efeze 4.5, waar hij schreef:’ÉÉN Here….’ En, zoals je weet was voor Paulus de Here de Geest. En of de bijbel die Geest nu de Heilige Geest noemt, of de Christus, dat is precies hetzelfde. Als Paulus in 1 Kor.6.19 zegt:’Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf bent’, dan is dat preciest dezélfde Geest als in Romeinen 8.10, waar Paulus schreef:’Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest (wat de vertalers in déze tekst met een kleine letter vertaalde, waarmee zij hun eigen theologie verraadden), is leven vanwege de gerechtigheid. Dus nogmaals: Christus, Geest of Heilige Geest is allemaal hetzelfde!

En, Nunc, ben ik niet ingegaan op Kol.2.9? En wat denk je dan van maandag 26 september om 21.00 uur? Maar je moet helemaal zelf weten, of je het verwerpt. Voor mij staat het als een paal boven water, dat Paulus NIET Jezus van Nazareth bedoeld heeft!
Het woordje 'in' Jazeker, dat kan verschillende betekenissen hebben. Als ik ergens voor  'in' ben' , dan snap je  heel goed wat ik bedoel. Ja, en Christus is als Geest letterlijk IN ons, maar als wij IN Christus geschapen zijn, dan heeft dat gewoon een andere betekenis.

Je moet niet zo dikwils 'bewijzen' vragen. Je kunt ook zelf lezen! Ik kan wel uitleggen, zij het niet op volmaakte wijze, maar schriftuurlijke waarheden letterlijk bewijzen, kan ik niet. Nu ben ik benieuw, wel antwoord ik van Aafke krijg over Deut.30 en Rom.10.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 12:05:10 pm door P. Strootman »

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #354 Gepost op: september 27, 2006, 12:08:15 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 27 september 2006 om 10:21:
[...]

Nunc,

Ik heb je al vele malen geantwoord op je vraag, waarom in onderscheid tussen Jezus en de Christus.

nee je hebt er al vele malen omheengedraaid, maar nu gelukkig niet.

quote:

Allereerst omdat Paulus dat ook doet.

Dát is nu juist de vraag he... Ik kan namelijk mijn bewijsvoering voor het omgekeerde ook beginnen met 'omdat Paulus dat ook doet'. Omdat JIJ en IK beide van mening zijn dat we goed verwoorden wat Paulus op wil schrijven. Een loze zin dus, die geen enkele argumentatie in zich draagt.

quote:

Als hij spreekt over de Christus wat het vléés betreft,  dan IMPLICEERT dat gewoon, dat hij ook uitgaat van de Christus als Geest. Maar dat leg jij naast je neer.

Ja, dat leg ik naast me neer, en wel om de simpele reden, dat Paulus elders over zichzelf spreekt met de term 'naar de geest':

1 Kor 5,3: "Want mijnerzijds heb ik, hoewel lichamelijk niet, maar naar de geest wèl aanwezig, reeds, als aanwezig, vonnis geveld over hem, die op zulk een wijze zo iets heeft begaan "

Als Paulus' gebruik van 'wat het vlees betreft' bij Christus, gewoon impliceert dat hij ook uitgaat van de Christus als Geest, dan impliceert Paulus' gebruik van 'naar de geest' ook gewoon dat Paulus uitgaat van een 'Paulus naar het vlees'.

Dat is nu eenmaal hoe een implicatie werkt. Je kunt niet de ene keer wel een conclusie eruit krijgen (namelijk als JIJ dat wenst) en de andere keer niet (namelijk als JIJ dat niet wenst).

Maar uit 1 Kor.5:3 (en elders) blijkt duidelijk, dat er maar één Paulus is, en dat Paulus het 'naar de geest' en 'lichamelijk' beide op hemzelf ("want mijnerzijds heb ik") laat slaan. Dus de term 'naar de geest' duidt niet op een te onderscheiden identiteit, maar alleen maar op een te onderscheiden aspect.

quote:

Dat moet je helemaal zelf weten, Nunc. Maar je  hebt ook nog nooit een steekhoudend argument aangevoerd, waarom Paulus over de Christus wat het VLEES betreft, schrijft. Dus je moet niet meer zeggen, dat ik je geen antwoord heb gegeven.

Het is heel eenvoudig, Piet. Als je het niet eens bent met de hier gegeven argumentatie (die ik al meerdere malen eerder heb gegeven), dan laat je zien waar ze niet klopt. Maar je gaat niet liegen dat ik nooit een steekhoudend argument heb aangevoerd, terwijl je ZELF bovenstaand argument (slechts een herhaling van mijn eerdere argument) niet hebt ontkracht.

Paulus gebruikt 'in de geest' voor ZICHZELF, dus er is geen enkele reden (behalve dan, omdat JIJ dat wilt) dat 'naar het vlees' op een andere te onderscheiden entiteit zou moeten duiden.

Als je van mening bent, dat het 'naar het vlees' WEL op een andere entiteit duidt, dan zul je daar andere argumenten voor moeten hebben, want alleen de woordkeuze bewijst het niet.

quote:

Je hebt toch wel eens gelezen in Efeze 2.17, dat Paulus schreef, dat we allen in ÉÉN Geest tot de Vader mogen komen? Of Efeze 4.5, waar hij schreef:’ÉÉN Here….’ En, zoals je weet was voor Paulus de Here de Geest. En of de bijbel die Geest nu de Heilige Geest noemt, of de Christus, dat is precies hetzelfde.

en op welke manier is deze preek een bewijs? Dat we allen in één Geest tot de Vader mogen komen, betekent toch niet dat Christus gelijk is aan de Heilige Geest?

quote:

Als Paulus in 1 Kor.6.19 zegt:’Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf bent’, dan is dat preciest dezélfde Geest als in Romeinen 8.10, waar Paulus schreef:’Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest (wat de vertalers in déze tekst met een kleine letter vertaalde, waarmee zij hun eigen theologie verraadden), is leven vanwege de gerechtigheid. Dus nogmaals: Christus, Geest of Heilige Geest is allemaal hetzelfde!

in het geheel niet hetzelfde. Het ZOU kunnen op basis van deze teksten, maar het hoeft niet. Ten eerste verraadt je je eigen theologie en fixatie door 'naar de geest' te willen interpreteren als de Heilige Geest. De context maakt namelijk duidelijk dat het hier om de eigen geest van de mens gaat, en niet de Heilige Geest die in de mens woont.

Rom.8: 9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. 10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. 11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.

Rom.8:9 laat zien dat het de Geest Gods is die in gelovigen woont (want er staat 'indien', dus het hoeft niet het geval te zijn. Deze Geest Gods woont dus niet in ieder mens). Vers 9b is gespiegeld aan 9a. Het eerste deel (a.) gaat over INDIEN de Geest Gods die WEL in ons woont, het tweede (b.) over INDIEN de Geest van Christus NIET in ons is. Vers 9 maakt dus even duidelijk dat 'Geest van God' en 'Geest van Christus' gelijk zijn aan elkaar. De volgende zin (10.) is een samenvattend herhalen van vers 9. Nu wordt 'Christus in u' gezegd wat een verkorting is van 'Geest van Christus in u', of mogelijkerwijs figuurlijk bedoeld (zoals wij ook IN Christus zijn = er vol van zijn). In vers 10 wordt ONS lichaam tegenover ONZE geest gezet. Ons lichaam is dood vanwege de zonde, maar ONZE geest is leven vanwege de gerechtigheid.

Ten tweede, het zou een absurditeit zijn, om hier de 'Heilige Geest' te lezen, zeker als 'Heilige Geest' identiek is aan 'Christus'. Als we hier namelijk 'Heilige Geest' (= Christus) lezen, dan staat er in vers 10, dat de Heilige Geest leven is vanwege gerechtigheid, ALS de Heilige Geest in u is. Dus de implicatie is, dat als de Heilige Geest niet in ons zit, hij DOOD is. Het woord 'geest' in vers 10 kan dus in je eigen interpretatie niet op 'Heilige Geest' slaan, omdat je dan als consequentie krijgt, dat deze Geest DOOD is, als ze niet in mensen zit. En dat is een hoogst verontrustende conclusie voor iemand die stelt dat de Logos ('Heilige Geest') het levenbrengend principe is.

quote:

En, Nunc, ben ik niet ingegaan op Kol.2.9? En wat denk je dan van maandag 26 september om 21.00 uur?
bedoel je dit gedeelte uit P. Strootman in "Acceptatie"?:

"Als Paulus aan de Kolossensen schrijft:'
'Hun heeft God willen bekendmaken, hoe rijk de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen: Christus in u, de hoop der heerlijkheid. Hem verkondigen wij, wanneer wij ieder mens terechtwijzen en ieder mens onderrichten in alle wijsheid, om ieder mens ín Christus volmaakt te doen zijn'
Maar nu jouw 'vertaling:
'Hun heeft God willen bekendmaken, hoe rijk de heerlijkheid van dit geheimenis is onder de heidenen: JEZUS IN u, de hoop der heerlijkheid. Hem (JEZUS dus) verkondigen wij, wanneer wij ieder mens terechtwijzen en ieder mens onderrichten om ieder mens in JEZUS volmaakt te doen zijn'
Was Jezus ooit onder de Kolossensen? Of onder de barbaren? Of onder de onbesnedenen? Of onder de Grieken? (3.11). Geen sprake van, want Hij werd een dienaar van besnedenen. Kortom, Jeusj heeft nooit, maar dan ook nooit onder de heidenen gewerkt. Zijn prediking was volkomen afgestemd op de wet, want Hij was een Wetsprediker. Bovendien, hoe kan Paulus nu in 2 Kor.5.16 schrijven, dat we de Christus wat het vlees betreft, Jezus, niet meer moeten kennen en aan de Kolossensen schrijven: Jezus in U'?
Je weet écht niet, waar je blijft, Nunc! "

Dan mag JIJ mij aanwijzen, waar je precies op mijn vraag m.b.t. Kolossenzen 2:9 ingaat. Het enige wat ik zie, is dat je op allerlei ANDERE onderwerpen verder wilt gaan. Nergens ga je hier in op het probleem, dat Kolossenzen 2:9 stelt dat in Christus de volheid van God op lichamelijke wijze woont. Uit de context blijkt dat met 'Christus' hier (aangenomen dat jouw visie over Jezus en Christus etc klopt) de Logos bedoeld wordt (en niet een persoon die Christus genoemd wordt omdat de Christusgeest in hem woont). En TOCH spreekt Paulus over de volheid van God, die LICHAMELIJK (bijwoord bij 'wonen' !!) woont in de Logos. DAT kan volgens jouw visie niet, maar het staat er wel. Dus wat wordt het: je visie verwerpen, of de bijbel?

quote:

Maar je moet helemaal zelf weten, of je het verwerpt. Voor mij staat het als een paal boven water, dat Paulus NIET Jezus van Nazareth bedoeld heeft!

Voor mij staat als een paal boven water, dat je niet in staat bent om je visie aannemelijk te maken. Elke vraag naar fundering wordt afgewezen, omzeild of genegeerd.

quote:

Het woordje 'in' Jazeker, dat kan verschillende betekenissen hebben. Als ik ergens voor  'in' ben' , dan snap je  heel goed wat ik bedoel. Ja, en Christus is als Geest letterlijk IN ons, maar als wij IN Christus geschapen zijn, dan heeft dat gewoon een andere betekenis.

Juist, je begint het te snappen. Het woord 'in' HEEFT verschillende, soms meer letterlijke en soms meer figuurlijke betekenissen. En het is dus, als we 'IN' zien staan, juist de vraag WELKE betekenis we moeten hebben. En daarmee vervalt je argumentatie, omdat jij er ARBITRAIR vanuit gaat dat 'Christus IN u' letterlijk is, terwijl 'wij IN Christus' figuurlijk is.

WAAROM deze keuzes voor 'IN'? Aangezien het niet aan het woordje 'in' ligt, MOETEN er andere redenen zijn, waarop je besluit dat de ene 'in' letterlijk is en de andere niet. DUS zeggen dat Paulus met 'Christus IN u' doelt op een inwonende Christus, kan ALLEEN door jou hardgemaakt worden, als je aantoont waarom IN hier letterlijk is. Simpelweg stellen dat het hier letterlijk is, is een cirkelredenering. Je neemt gewoon aan wat je nog moest bewijzen. Terwijl juist 'IN' alleen dat niet kon bewijzen omdat 'IN' naar jouw eigen woorden 'verschillende betekenissen' kan hebben. DUS kom op met je bewijs, dat er inderdaad gesproken moet worden van een innerlijke Christus.

quote:

Je moet niet zo dikwils 'bewijzen' vragen. Je kunt ook zelf lezen! Ik kan wel uitleggen, zij het niet op volmaakte wijze, maar schriftuurlijke waarheden letterlijk bewijzen, kan ik niet.
Piet, je beweert zelf dat de bijbel zo gelezen moet worden, als dat jij doet. Die bewering zul je dienen te onderbouwen. Als keer op keer blijkt, dat je dat niet kunt, en als keer op keer blijkt dat je 'onderbouwing' niets anders is dan wishful thinking, dan blijft er weinig over van je interpretatie.

quote:

Nu ben ik benieuw, wel antwoord ik van Aafke krijg over Deut.30 en Rom.10.
negeer gerust MIJN antwoord hoor. Ik verwacht niet anders. En dan straks als Aafke niet de moeite neemt om te reageren, klagen dat niemand een antwoord op je vraag heeft.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #355 Gepost op: september 27, 2006, 12:29:50 pm »
Nunc,

Ik geef het op wat dit onderwerp betreft, Nunc, want het leidt tot niets. We lezen nu eenmaal totaal, maar dan ook totaal verschillend. En wat Kol.2.9 betreft, IK HEB TOCH ANTWOORD GEGEVEN! Paulus had het in dit vers over de VERHEERLIJKTE Christus en NIET over Jezus van Nazareth of over de zoon van David. Een andere uitleg bestaat eenvoudig niet, want Paulus refereert in zijn gevangenisbrieven NOOIT, maar dan ook NOOIT aan de aardse Jezus, want DAAR HEBBEN WIJ, HEIDENEN, NIETS MEE TE MAKEN, WAT ONS HEIL BETREFT. En dat snap jij nu eenmaal niet! Waarom zou die gekke Paulus, althans volgens jou, in 2 Kor.5.16 adviseren om de aardse Jezus  niet meer te kennen en Hem nu weer ten tonele voeren? Je kunt niet eens een zinnig antwoord op deze vraag geven, omdat je altijd wel iets verwerpt, waardoor je in conflict komt met andere uitspraken van de Schrift.

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #356 Gepost op: september 27, 2006, 01:11:04 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 27 september 2006 om 12:29:
Nunc,

Ik geef het op wat dit onderwerp betreft, Nunc, want het leidt tot niets. We lezen nu eenmaal totaal, maar dan ook totaal verschillend.

Ja Piet, we lezen inderdaad verschillend: ik lees jouw argumenten, en ga daar op in. Jij leest mijn argumenten, en negeert ze structureel.

quote:

En wat Kol.2.9 betreft, IK HEB TOCH ANTWOORD GEGEVEN! Paulus had het in dit vers over de VERHEERLIJKTE Christus en NIET over Jezus van Nazareth of over de zoon van David. Een andere uitleg bestaat eenvoudig niet, want Paulus refereert in zijn gevangenisbrieven NOOIT, maar dan ook NOOIT aan de aardse Jezus, want DAAR HEBBEN WIJ, HEIDENEN, NIETS MEE TE MAKEN, WAT ONS HEIL BETREFT. En dat snap jij nu eenmaal niet!

En hier hebben we weer een typisch voorbeeld. Je NEGEERT compleet wat ik over Kol.2:9 zeg, en je claimt DAT HET PER DEFINITIE niet kan, omdat Paulus het daar volgens jou niet over KAN hebben. En het punt IS nu juist, dat Kol.2:9 aangeeft dat Paulus het er daar WEL over heeft. Als je van mening bent van NIET, laat dan zien waarom Kol.2:9 niet op een lichamelijk aspect van de Logos duidt, anders dan door alleen maar TE ZEGGEN DAT HET NIET KAN.

Je hebt je eigen visie tot dogma verheven, en elke vraag die daarover gesteld wordt, wordt genegeerd, geschoffeerd, omzeild en niet beantwoord.

quote:

Waarom zou die gekke Paulus, althans volgens jou, in 2 Kor.5.16 adviseren om de aardse Jezus  niet meer te kennen en Hem nu weer ten tonele voeren?
die 'gekke' Paulus doet dat helemaal niet in 2 Kor.5, en dat heb ik je al vaak genoeg aangegeven. Paulus wijst erop dat we Christus niet naar het vlees moeten kennen, wat erop duidt, dat we ons niet druk moeten maken over zijn aardse (lichamelijke) eigenschappen. Zoals ik heb laten zien a.h.v. 1 Kor.5:3 (zie vorige post: Nunc in "Acceptatie", een herhaling van een eerder argument, waar je nooit een weerwoord op hebt gegeven!) gebruikt Paulus 'naar de geest' om een aspect van hemzelf aan te duiden. Op dezelfde manier duidt hij een aspect aan van Christus, namelijk het fysieke. Of Christus een imposant man was, of hij aanzien had, machtig was, rijk, welsprekend, etc. Allemaal vleselijke manieren van beoordelen, en ALS we dat al deden, moeten we die manier van beoordelen laten vallen.

quote:

Je kunt niet eens een zinnig antwoord op deze vraag geven, omdat je altijd wel iets verwerpt, waardoor je in conflict komt met andere uitspraken van de Schrift.

laat me niet lachen. Ik ben bereid op elke vraag antwoord te geven, en je mag me altijd wijzen op mogelijke conflicten met bijbelteksten. Tot nu toe heb ik van elk probleem wat je aanwees, laten zien hoe het past in de orthodoxe visie en de bijbel recht doet.

Andersom staan er nog wel wat vragen en probleemjes en contradicties open. Ik noem er een paar:

• Kolossenzen 2:9 ("want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk;") geeft aan dat 'hem' (Christus, de Logos, zie vers 8, 10 en 11) een fysiek aspect heeft, omdat de volheid van God 'in hem' woont op lichamelijke wijze. Dat is een
contradictie in jouw visie, maar niet in de orthodoxe.

• 1 Kor.5:3 ("Want mijnerzijds heb ik, hoewel lichamelijk niet, maar naar de geest wèl aanwezig, reeds, als aanwezig, vonnis geveld over hem") laat zien dat Paulus 'naar de geest' en 'lichamelijk' gebruikt om op
aspecten van zichzelf te duiden, en niet op twee te onderscheiden Paulussen. Idem duidt 2 Kor.5:15-16 met 'naar het vlees' op een aspect van Christus, niet op twee te onderscheiden Christussen (of 'Jezus' en 'Christus'). Je 'bewijs' voor onderscheiden is dus een cirkelredenering.

• De afsluiting van de 2e Korintebrief geeft aan dat Paulus onderscheid maakt tussen de Logos en de Heilige Geest, want er staat "De genade des Heren Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap des heiligen Geestes zij met u allen." (2 kor.13:13). Zeker  in jouw visie, waarbij 'Here' slaat op de Geest, kan het hier niet anders dan dat Paulus op 2 entiteiten doelt: "Here Jezus Christus" aan de ene kant en "Heilige Geest" aan de andere kant.
Onderscheid tussen Geest Gods en Christus dus.

• Gal.6:18 "De genade van onze Here Jezus Christus zij met uw geest, broeders! Amen." duidt erop, dat wij mensen een eigen geest ("uw geest") hebben, die onderscheiden moet worden van de "heilige geest".

• Handelingen 9:5 "En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt." geeft aan,
dat diegene die is opgestaan, Zichzelf gewoon met "Jezus" identificeert. Aangezien Paulus maar één verschijning heeft gehad, is dit dezelde als vermeld in 1 Kor.9:1 ("Ben ik niet vrij? Ben ik geen apostel? Heb ik niet Jezus, onze Here, gezien?") en 1 Kor.15:8 ("maar het allerlaatst is Hij ook aan mij verschenen, als aan een ontijdig geborene. ") dus Paulus en Lukas maken geen onderscheid tussen "Jezus", "Christus" en "Here Jezus", etc.

• Rom.8:10 ("Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. ") is een absurditeit, als we jouw equivalentie van 'Christus' en 'Heilige Geest' invullen, en jouw standpunt, dat 'geest' hier slaat op Christus. Deze zin van Paulus impliceert dan dat het (jouw) levenbrengend principe de Logos DOOD is, als ze niet in de mensen zit. Immers, INDIEN Christus (= 'heilige geest' = Logos) in u is, DAN is de geest ('heilige geest' = Logos) leven.
Volgens jou is de Logos, als ze niet in mensen is, dus DOOD.

Je weigering om op al deze punten inhoudelijk in te gaan, laat het failliet zien van je interpretatie. Het ironische is dat wat je mij verwijt, precies op jezelf van toepassing is: dat IK vele malen heb aangetoond dat JIJ niet eens een zinnig antwoord op deze vragen kunt geven, omdat je altijd wel iets verwerpt, waardoor je in conflict komt met andere uitspraken van de Schrift. En iedere keer dat je bovenstaande punten negeert of omzeilt bewijs je de harde waarheid hiervan.

En inderdaad, we lezen verschillend. Ik doe namelijk de moeite om zowel mijn eigen als jouw argumenten te onderzoeken en te toetsen in de hoop de waarheid boven tafel te kunnen krijgen. JIJ lijkt alleen geinteresseerd in het verkondigen van je eigen gelijk. Zelfs in het geval van Rom.8:10, waarvan ik heb aangetoond dat het niet om de 'Heilige Geest' gaat maar gewoon om de geest van mensen zelf gaat, weiger je je foute interpretatie te verwerpen. En dat terwijl nota bene mijn het aanvaarden dat het daar om de 'geest' van de mensen gaat, geen enkele invloed heeft op de vraag of Christus nu wel of niet ook als inwonende geest in ons is. Waar je anderen om de haverklap verwijt dat ze vast zitten in hun orthodoxe visie, star vasthouden aan dogma's die hen alleen maar hinderen, etc, ben JIJ daar feitelijk het levende voorbeeld van.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 01:14:14 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #357 Gepost op: september 27, 2006, 01:47:59 pm »

quote:

Nunc schreef op 27 september 2006 om 13:11:

[...]

Ja Piet, we lezen inderdaad verschillend: ik lees jouw argumenten, en ga daar op in. Jij leest mijn argumenten, en negeert ze structureel.

[...]

En hier hebben we weer een typisch voorbeeld. Je NEGEERT compleet wat ik over Kol.2:9 zeg, en je claimt DAT HET PER DEFINITIE niet kan, omdat Paulus het daar volgens jou niet over KAN hebben. En het punt IS nu juist, dat Kol.2:9 aangeeft dat Paulus het er daar WEL over heeft. Als je van mening bent van NIET, laat dan zien waarom Kol.2:9 niet op een lichamelijk aspect van de Logos duidt, anders dan door alleen maar TE ZEGGEN DAT HET NIET KAN.

Je hebt je eigen visie tot dogma verheven, en elke vraag die daarover gesteld wordt, wordt genegeerd, geschoffeerd, omzeild en niet beantwoord.

[...]

die 'gekke' Paulus doet dat helemaal niet in 2 Kor.5, en dat heb ik je al vaak genoeg aangegeven. Paulus wijst erop dat we Christus niet naar het vlees moeten kennen, wat erop duidt, dat we ons niet druk moeten maken over zijn aardse (lichamelijke) eigenschappen. Zoals ik heb laten zien a.h.v. 1 Kor.5:3 (zie vorige post: Nunc in "Acceptatie", een herhaling van een eerder argument, waar je nooit een weerwoord op hebt gegeven!) gebruikt Paulus 'naar de geest' om een aspect van hemzelf aan te duiden. Op dezelfde manier duidt hij een aspect aan van Christus, namelijk het fysieke. Of Christus een imposant man was, of hij aanzien had, machtig was, rijk, welsprekend, etc. Allemaal vleselijke manieren van beoordelen, en ALS we dat al deden, moeten we die manier van beoordelen laten vallen.

[...]

laat me niet lachen. Ik ben bereid op elke vraag antwoord te geven, en je mag me altijd wijzen op mogelijke conflicten met bijbelteksten. Tot nu toe heb ik van elk probleem wat je aanwees, laten zien hoe het past in de orthodoxe visie en de bijbel recht doet.

Andersom staan er nog wel wat vragen en probleemjes en contradicties open. Ik noem er een paar:

• Kolossenzen 2:9 ("want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk;") geeft aan dat 'hem' (Christus, de Logos, zie vers 8, 10 en 11) een fysiek aspect heeft, omdat de volheid van God 'in hem' woont op lichamelijke wijze. Dat is een
contradictie in jouw visie, maar niet in de orthodoxe.

• 1 Kor.5:3 ("Want mijnerzijds heb ik, hoewel lichamelijk niet, maar naar de geest wèl aanwezig, reeds, als aanwezig, vonnis geveld over hem") laat zien dat Paulus 'naar de geest' en 'lichamelijk' gebruikt om op
aspecten van zichzelf te duiden, en niet op twee te onderscheiden Paulussen. Idem duidt 2 Kor.5:15-16 met 'naar het vlees' op een aspect van Christus, niet op twee te onderscheiden Christussen (of 'Jezus' en 'Christus'). Je 'bewijs' voor onderscheiden is dus een cirkelredenering.

• De afsluiting van de 2e Korintebrief geeft aan dat Paulus onderscheid maakt tussen de Logos en de Heilige Geest, want er staat "De genade des Heren Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap des heiligen Geestes zij met u allen." (2 kor.13:13). Zeker  in jouw visie, waarbij 'Here' slaat op de Geest, kan het hier niet anders dan dat Paulus op 2 entiteiten doelt: "Here Jezus Christus" aan de ene kant en "Heilige Geest" aan de andere kant.
Onderscheid tussen Geest Gods en Christus dus.

• Gal.6:18 "De genade van onze Here Jezus Christus zij met uw geest, broeders! Amen." duidt erop, dat wij mensen een eigen geest ("uw geest") hebben, die onderscheiden moet worden van de "heilige geest".

• Handelingen 9:5 "En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt." geeft aan,
dat diegene die is opgestaan, Zichzelf gewoon met "Jezus" identificeert. Aangezien Paulus maar één verschijning heeft gehad, is dit dezelde als vermeld in 1 Kor.9:1 ("Ben ik niet vrij? Ben ik geen apostel? Heb ik niet Jezus, onze Here, gezien?") en 1 Kor.15:8 ("maar het allerlaatst is Hij ook aan mij verschenen, als aan een ontijdig geborene. ") dus Paulus en Lukas maken geen onderscheid tussen "Jezus", "Christus" en "Here Jezus", etc.

• Rom.8:10 ("Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. ") is een absurditeit, als we jouw equivalentie van 'Christus' en 'Heilige Geest' invullen, en jouw standpunt, dat 'geest' hier slaat op Christus. Deze zin van Paulus impliceert dan dat het (jouw) levenbrengend principe de Logos DOOD is, als ze niet in de mensen zit. Immers, INDIEN Christus (= 'heilige geest' = Logos) in u is, DAN is de geest ('heilige geest' = Logos) leven.
Volgens jou is de Logos, als ze niet in mensen is, dus DOOD.

Je weigering om op al deze punten inhoudelijk in te gaan, laat het failliet zien van je interpretatie. Het ironische is dat wat je mij verwijt, precies op jezelf van toepassing is: dat IK vele malen heb aangetoond dat JIJ niet eens een zinnig antwoord op deze vragen kunt geven, omdat je altijd wel iets verwerpt, waardoor je in conflict komt met andere uitspraken van de Schrift. En iedere keer dat je bovenstaande punten negeert of omzeilt bewijs je de harde waarheid hiervan.

En inderdaad, we lezen verschillend. Ik doe namelijk de moeite om zowel mijn eigen als jouw argumenten te onderzoeken en te toetsen in de hoop de waarheid boven tafel te kunnen krijgen. JIJ lijkt alleen geinteresseerd in het verkondigen van je eigen gelijk. Zelfs in het geval van Rom.8:10, waarvan ik heb aangetoond dat het niet om de 'Heilige Geest' gaat maar gewoon om de geest van mensen zelf gaat, weiger je je foute interpretatie te verwerpen. En dat terwijl nota bene mijn het aanvaarden dat het daar om de 'geest' van de mensen gaat, geen enkele invloed heeft op de vraag of Christus nu wel of niet ook als inwonende geest in ons is. Waar je anderen om de haverklap verwijt dat ze vast zitten in hun orthodoxe visie, star vasthouden aan dogma's die hen alleen maar hinderen, etc, ben JIJ daar feitelijk het levende voorbeeld van.

1) Waar haal je de Logos toch telkens vandaan, Nunc?
2) En waar haal je het in vredesnaam vandaan, dat ik jouw opmerkingen over Kol.2,9 negeer?
3) En waar haal je het vandaan, dat de ganse volheid Gods in een STERFELIJK lichaam van Jezus zou wonen?
En waar haal je het vandaan, dat onze lichamen onsterfelijk gemaakt zouden worden  door ONZE geest? Levensgeest? Je wilt de Christus  gewoon niet IN de mens!
4) En hoe kun je het verzinnen, dat Paulus in 2 Kor.5.16 zou bedoelen, dat we ons niet druk moeten maken, over Jezus' AARDSE, LICHAMELIJKE eigenschappen?  DE KLEUR VAN ZIJN HAAR SOMS? OF HOE LANG HIJ WAS? BLANK OF BRUIN?
Laat me niet lachen, Nunc!

a) Voor Paulus was Jezus niet eens in Bethlehem geboren.
b) Voor Paulus was Jezus NOOIT  de zoon van David, NOOIT de Zoon des mensen en NOOIT Jezus van Nazaret.
Uit Galaten 4.4 blijkt zelfs, dat hij de uit een vrouw geboren Zoon van God, NIET eens Jezus wilde noemen. Kennelijk heb je nog steeds niet door, dat Paulus GEEN Jezusprediker was, maar een CHRISTUSprediker. Het gaat helemaal niet om Jezus, maar om de Geest, die in Hem was en DIE NU OOK IN ONS IS. Maar daar horen we je nooit over!

Rom 8.10,11 en 12 begrijp je helemaal niet. Je MAAKT de tekst ingewikkeld  (vers 10) INGEWIKKELD, want de Christus, die in ons is, IS de levenmakende Geest, die in ons woont. Ook hier haal je de Logos er weer bij????? JE MOET GEEN ANDERE NAMEN IN EEN TEKST INVOEREN, DIE ER NIET IN STAAN! Daarmee maak je stukken!!!
Je snapt niet eens de BETEKENIS van de namen, die steeds weer wissslen.
Echt, ik geef het op!
Nee, Nunc, laten we alstublieeft dit onderwerp afsluiten.

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #358 Gepost op: september 27, 2006, 02:12:29 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 27 september 2006 om 13:47:
[...]

1) Waar haal je de Logos toch telkens vandaan, Nunc?

in welk geval? In Kol.2:9? Omdat de Logos de Christusgeest is. Dat beweer je zelf.

quote:

2) En waar haal je het in vredesnaam vandaan, dat ik jouw opmerkingen over Kol.2,9 negeer?

uit de feiten. Je doet het NU namelijk weer. Dus nogmaals:

Kolossenzen 2:9 ("want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk;") geeft aan dat 'hem' (Christus, de Logos, zie vers 8, 10 en 11) een fysiek aspect heeft, omdat de volheid van God 'in hem' woont op lichamelijke wijze. Dat is een contradictie in jouw visie, maar niet in de orthodoxe.

En nu gewoon antwoord geven. En dan dus niet zeggen: DAT KAN NIET, omdat Paulus dat soort dingen niet schrijft. DAT is gewoon om het probleem heendraaien. Ik wil concreet weten waarom Paulus hier over 'Christus' schrijft dat in Hem de volheid van God op lichamelijke wijze woont. Als je zoiets belangrijks voor je visie niet eens kunt uitleggen, en de contradictie niet kunt wegnemen, dan is je hele visie niks waard.

quote:

3) En waar haal je het vandaan, dat de ganse volheid Gods in een STERFELIJK lichaam van Jezus zou wonen?

Dat zeg ik niet. Dit is slechts de consequentie van JOUW visie, als je Kol.2:9 grondig leest. En inderdaad, dat is een contradictie, iets wat niet kan bestaan. MAAR HET STAAT ER WEL! Dus er is iets mis met de bijbeltekst, of met jouw visie. Kies maar.

(en voor als je een alternatief wilt hebben: de orthodoxe visie, dat Jezus = Christus = Logos, heeft hier geen enkel probleem. De logos heeft volgens ons ook gewoon een fysieke component namelijk).

quote:

En waar haal je het vandaan, dat onze lichamen onsterfelijk gemaakt zouden worden  door ONZE geest?

NERGENS. Dit is jouw verkeerde lezing van mijn woorden. Jammer, maar het is de ZOVEELSTE keer dat je mij verkeerd leest. Gaat dat allemaal per ongeluk? Ik zei alleen maar, dat de afsluitingswoorden van de Galatenbrief en overigens ook die aan de Fillipenzen, bewijst dat wij mensen een aparte geest hebben, die te onderscheiden valt van 'de Here Jezus Christus'.

Dat jij dan alle eigenschappen die IK toebedeel aan de Heilige Geest

quote:

Levensgeest? Je wilt de Christus  gewoon niet IN de mens!

ik wil ANTWOORDEN, maar dat zit er kennelijk niet in want ook deze post is weer een omzeilen en verdraaien van mijn woorden.

quote:

4) En hoe kun je het verzinnen, dat Paulus in 2 Kor.5.16 zou bedoelen, dat we ons niet druk moeten maken, over Jezus' AARDSE, LICHAMELIJKE eigenschappen?  DE KLEUR VAN ZIJN HAAR SOMS? OF HOE LANG HIJ WAS? BLANK OF BRUIN?
Laat me niet lachen, Nunc!
L E E S wat ik schrijf! Je kunt er om lachen, maar het is nu eenmaal zo. Als je wilt volhouden dat 'naar het vlees' duidt op onderscheiden van twee Christussen, dan zul je consequent moeten zijn en ook van mening moeten zijn dat 'naar de geest' (1 Kor.5:3) op onderscheiden van twee Paulussen. En dan kom je weer in conflict met de schrift, omdat 1 Kor.5:3a aangeeft dat Paulus zichzelf NIET als 2 Paulussen beschouwt, maar 'naar de geest' gebruikt om slechts een aspect van hemzelf aan te duiden.

quote:

a) Voor Paulus was Jezus niet eens in Bethlehem geboren.

niet relevant. Paulus ontkent evenmin dat Jezus in bethlehem is geboren.

quote:

(..)
Rom 8.10,11 en 12 begrijp je helemaal niet. Je MAAKT de tekst ingewikkeld  (vers 10) INGEWIKKELD, want de Christus, die in ons is, IS de levenmakende Geest, die in ons woont.

En daar zijn we weer terug bij af, hè Piet. Je stelt zonder bewijs DAT Christus in ons de levensmaakende geest is. Waren we er niet juist achter gekomen (eindelijk!) dat 'IN' nogal wat verschillende betekenissen had? Dus WAAROM zou 'in' hier op een inwonende geest slaan?

quote:

Ook hier haal je de Logos er weer bij???? JE MOET GEEN ANDERE NAMEN IN EEN TEKST INVOEREN, DIE ER NIET IN STAAN! Daarmee maak je stukken!!!
Piet, JIJ bent degene die beweert dat de Logos gelijk is aan de inwonende Christusgeest en gelijk aan de heilige Geest en de Geest Gods, toch? Ja of Nee? En zoniet, hoe zit het dan?

Maar we kunnen het ook ZONDER de naam 'Logos' hoor:

Rom.8:10 ("Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. ") is een absurditeit, als we jouw equivalentie van 'Christus' en 'Heilige Geest' invullen, en jouw standpunt, dat 'geest' hier slaat op Christus. Deze zin van Paulus impliceert dan dat het (jouw) levenbrengend principe de Christus DOOD is, als ze niet in de mensen zit. Immers, INDIEN Christus (= 'heilige geest' = Logos) in u is, DAN is de geest ('heilige geest' = Christus) leven. Volgens jou is de Christus, als ze niet in mensen is, dus DOOD.

quote:

Echt, ik geef het op!
Nee, Nunc, laten we alstublieeft dit onderwerp afsluiten.

ga je gang, houdt alsjeblieft op met het prediken van deze dwaasheid. Ze is niet vol te houden in het licht van de bijbel, zoals de continue weigering om op probleempunten in te gaan, alsmaar weer bewijst. Je hebt alleen jezelf ermee, om ondanks alle bewijzen voor het tegendeel, aan dergelijke gevaarlijke dwaasheid vast te houden.
« Laatst bewerkt op: september 27, 2006, 02:14:11 pm door Nunc »

Liudger

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #359 Gepost op: september 27, 2006, 02:53:38 pm »
Deja vu: discussies waarin een partij, wanneer hij zegt, zullen we er mee ophouden, in feite bedoelt, hou op, en als je mij het laatste woord gunt, houd ik ook op  |:(

(heb zelf ook wel eens zo'n partij gespeeld  :X  )
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #360 Gepost op: september 28, 2006, 07:32:30 am »
...maar helaas mag je dat van de deelnemers niet zo zeggen en moet je hun gewoon hun  gang laten gaan...
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #361 Gepost op: september 28, 2006, 02:42:52 pm »
Nunc,
Zoals ik je al eerder schreef, is de Logos, zoals die in de bijbel omschreven wordt, stellig geen persóón, maar een metafysisch begrip.In de Oosterse filosofie, maar óók in de bijbel heeft de betekenis zich verruimd naar: Woord, Geest, Christus, gedachte, verstand en Rede. Kortom, het is Datgene, waardoor het Universum in stand gehouden wordt. Dr.Vloemans vertolkte het als volgt:
'De Logos heerst over het Al. De mens kan Hem niet vatten, niet aanschouwen, zoals de andere dingen van de werkelijkheid. De Logos is een metafysisch principe. Herakleitos heeft als eerste de Logos met deze macht omkleed, Hem voor het eerst magisch-metafysische waardigheid verleend. Zijn logos-begrip leeft voort tot op de huidige dag. Het menselijk leven bestaat niet voor zich en op zichzelf. Het wordt doordrongen door de Logos en  is daardoor aan de Kosmos gebonden. Maar ook in het gemoed van ieder mens leeft de ongeschreven, goddelijke wet’
Schitterend verwoord en de apostel Johannes schreef over de Logos:
’Het waarachtige licht, dat íeder mens verlicht, was komende in de wereld. Hij was in de wereld en de wereld is door hem geworden en de wereld heeft hem niet gekend. Hij kwam tot het zijne en de zijnen hebben hem niet aangenomen’
Niemand?
Ja, er waren er, die wél in Hem geloofden. Zij geloofden namelijk, dat God hun macht gegeven had om zonen Gods te worden, hun die in zijn naam geloven’
En je kunt hoog springen of laag springen, Nunc, maar zij bereikten dit zónder dat ze Jezus van Nazareth gekend hebben! De mens is dus autonoom, want door te gehoorzamen aan die goddelijke Wet in jezélf, kan de mens zelfs tot een nieuwe, geestelijke  geboorte komen. De apostel zegt van hen, dat zij niet uit bloed, nog uit de wil van het vlees, noch uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
Ik schreef je over Deuteronomium.30, waarin de Here God heel nadrukkelijk tegen zijn volk zegt, dat het gebod niet te moeilijk is voor hen. Het is níet ver weg! Het is níet in de hemel, noch aan de overkant van de zee, maar het woord (dabar=woord/daadkracht)is IN u. Vergelijk dit ‘woord’ ook met de Logos in Johannes 1. En vergelijk dit bijbelgedeelte óók nog  met de woorden van Paulus in  Romeinen10,  waar hij  met een variant op de woorden in Deuteronomium 30, op de Christus wijst, die óók niet in de hemel is, of in de afgrond, maar IN de mens, namelijk het woord des geloofs, dat hij predikt.
Als je déze teksten, niet gelooft, dan kun  je ook niet tot verlichting komen (Joh.1.9)  

En nu voor de zoveelste keer Kol.2.9.
Had Paulus het volgens jou nu tóch over een lichamelijk, dus sterfelijke aspect van Jézus? Nunc, waar ben je mee bezig?
Je leest en verklaart níet contextueel! Ik heb je al zo vaak gezegd, dat Paulus in deze brief ábsoluut geen vleselijke Jezus aanhaalde. Althans níet in zijn door ons vermeende noodzakelijkheid voor ons Heil
Maar in wélke context staan die woorden uit vers 9?
Vers 6:’
NU GIJ CHRISTUS JEZUS, DE HERE AANVAARD HEBT, WANDELT DAN IN HEM’
Dat is dus de Geest van Jezus, en níet de zoon van David.  
Over die Geest gaat het in vers 9 en over niemand anders!
Die Geest en Die Geest alléén, hebben zij aanvaard.
.Dus Maar als Paulus in vers 9 zegt:
‘WANT IN HEM WOONT AL DE VOLHEID LICHAMELIJK’,
dan hééft hij het over die Geest! Niet over Jezus van Nazareth en niet over de zoon van David. En begin er maar niet meer over, Nunc, want Christus Jezus de Here IS  de Geest.

Nunc, je maakt echt domme vergelijkingen. Ik heb het nimmer over 2 Christussen gehad. Je snapt er niets van.’Luister nu eens goed:
‘Christus’ is de Geest!
 Jezus Christus betekent: Een mens met een Goddelijke Geest in Zich, namelijk de Christus. De méns, die deze Christus gestalte laat aannemen in zijn leven ís een Christus. Paulus schreef:
‘OPDAT CHRISTUS IN U GESTALTE MAG AANNEMEN’
Twéé keer schreef Paulus over de Christus wat het vléés betreft. Welke schooljongen zou uit een dergelijke uitdrukking niet de conclusie kunnen trekken: O, dan wordt er met die naam Christus ook wel eens de Geest bedoeld. Óf je moet het verschil tussen vlees en Geest niet kennen.
Maar nu komt die ongelukkige vergelijking van jouw! Eerst pak je een appel, namelijk het bestaan van twéé Christussen. Maar dan pak je een peer, want, zo redeneer je wijsgerig, als Paulus zegt: ‘Ik ben in de geest bij u’ móeten we ook spreken over twee Paulussen.
Een zeer ongelukkige en domme vergelijking. Natuurlijk bedoelt Paulus, dat hij in GEDACHTEN bij hen is.
Hoe heb ik het eigenlijk met je, Nunc?

‘Voor Paulus was Jezus niet in Bethlehem geboren’schreef ik.
Je antwoordt: Paulus ontkent evenmin dat Jezus in Bethlehem geboren is.
Wat een vreselijk naïviteit t.o.v. de bijbel!
Paulus schreef niet alleen met geen woord over de geboorte van Jezus in Bethlehem, maar nog minder over wat er in die ‘fraaie’ teksten van de christelijke kerstliederen, gezegd wordt.   Ook geen gedetailleerd verslag van de gevangenneming van Jezus, de mishandelingen die Hij onderging en zelfs niet over de kruisiging als zodanig. Méér nog, hij schreef, dat hij zich niet voorgenomen had iets ánders te weten, dan Jezus Christus en dien gekruisigd. Hij ‘licht’ dit er a.h.w. úit, om hiermee de mystiek, gééstelijke betekenis van ‘de gekruisigde Christus’ te accentueren. Hij gebruikte dan ook termen, zoals:
‘…dat onze oude mens mede gekruisigd is’
‘…wij prediken een gekruisigde Christus’
‘…ik ben met Christus gekruisigd’
‘…die van Christus zijn hebben hun vlees gekruisigd’
‘…doe welke de wereld mij gekruisigd is’
Als de persóón van Jezus zou betekenen  wat de christenen, dan is het ónbegrijpelijk, dat de apostel Paulus een zeer grote leemte heeft laten bestaan omtrent Jezus als zoon van David. Hij zwíjgt over Hem in alle talen! Natuurlijk noemt hij de naam Jezus heel vaak, maar dan niet als een historisch persoon, maar als een spirituele entiteit, die in ieder mens aanwezig is. Hij noemt Hem de laatste Adam en de naam Adam ís in het Hebreeuws een ‘verzamelnaam’.
Het is dus wel degelijk van het allergrootste belang,Nunc,of iets of iemand  wél of niet genoemd wordt. Er zitten diepere lagen in de bijbel, dan je denkt. Althans, dat meen ik op te moeten maken, uit je bijbelinterpretatie

Aafke

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #362 Gepost op: september 28, 2006, 03:41:20 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 september 2006 om 14:42:
Nunc, waar ben je mee bezig?

Je leest en verklaart níet contextueel!

Ik heb je al zo vaak gezegd,

Nunc, je maakt echt domme vergelijkingen.

Je snapt er niets van.

’Luister nu eens goed:

Welke schooljongen zou uit een dergelijke uitdrukking niet de conclusie kunnen trekken.

Maar nu komt die ongelukkige vergelijking van jouw!

Een zeer ongelukkige en domme vergelijking.

Hoe heb ik het eigenlijk met je, Nunc?

Misschien wordt het tijd voor iets anders Nunc. Je weet inmiddels toch dat je harstikke dom bent en er niets, maar dan ook helemaal niets van hebt begrepen.... 8)7

;)  d:)b
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #363 Gepost op: september 28, 2006, 04:18:37 pm »
Mijnheer Strootman, wat is uw verklaring eigenlijk van het feit dat er in de geschiedschrijving zo bitter weinig is terug te vinden van uw visie?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #364 Gepost op: september 28, 2006, 05:13:43 pm »

quote:

Aafke schreef op 28 september 2006 om 15:41:
[...]

Misschien wordt het tijd voor iets anders Nunc. Je weet inmiddels toch dat je harstikke dom bent en er niets, maar dan ook helemaal niets van hebt begrepen.... 8)7

;)  d:)b

Aafke,
Als je de posts van Nunc lees, zal je echt wel begrepen hebben, dat we best iets van elkaar kunnen hebben. Zulke uitdrukkingen moet je ook niet uit de context halen. Nunc dom?
Ik heb hem al verschillende keren laten weten, dat ik hem geleerder acht dan mijzelf. Ik bedoel dan ook nooit dat hij verstandelijk dom is, maar op exegetisch gebied, vind ik hem vaak onvolwassen. Maar ik acht de ander altijd uitnemender dan mijzelf!
« Laatst bewerkt op: september 28, 2006, 05:14:25 pm door P. Strootman »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #365 Gepost op: september 28, 2006, 05:15:57 pm »

quote:

Laodicea schreef op 28 september 2006 om 16:18:
Mijnheer Strootman, wat is uw verklaring eigenlijk van het feit dat er in de geschiedschrijving zo bitter weinig is terug te vinden van uw visie?
In welke geschiedschrijving bedoelt u eigenlijk? In de wereldgeschiedenis?

Laodicea

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #366 Gepost op: september 28, 2006, 05:32:37 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 september 2006 om 17:15:
In welke geschiedschrijving bedoelt u eigenlijk? In de wereldgeschiedenis?
Ja, we hebben al heel vroeg allerlei getuigenissen dat Jezus' God was, zie hier. Van uw specifieke visie is echter geen spoor te vinden. Je zou er misschien het Nestorianisme onder kunnen vatten, maar ook dat verschilt eigenlijk teveel van uw gedachtegoed.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #367 Gepost op: september 28, 2006, 05:54:09 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 september 2006 om 14:42:
(..) Ja, er waren er, die wél in Hem geloofden. Zij geloofden namelijk, dat God hun macht gegeven had om zonen Gods te worden, hun die in zijn naam geloven’
En je kunt hoog springen of laag springen, Nunc, maar zij bereikten dit zónder dat ze Jezus van Nazareth gekend hebben!

Piet, JIJ kunt van alles en nog wat beweren, maar deze lezing volgt niet dwingend uit Joh.1, en dat heb ik je laten zien. Je mag van mij best van mening zijn dat Joh.1 betekent dat ze dat zonder Jezus deden, maar je bewijs waarom het niet anders kan, is zo lek als een mandje, zoals ik eerder al getoond heb.

quote:

(..) Ik schreef je over Deuteronomium.30, waarin de Here God heel nadrukkelijk tegen zijn volk zegt, dat het gebod niet te moeilijk is voor hen. Het is níet ver weg! Het is níet in de hemel, noch aan de overkant van de zee, maar het woord (dabar=woord/daadkracht)is IN u. Vergelijk dit ‘woord’ ook met de Logos in Johannes 1. En vergelijk dit bijbelgedeelte óók nog  met de woorden van Paulus in  Romeinen10,  waar hij  met een variant op de woorden in Deuteronomium 30, op de Christus wijst, die óók niet in de hemel is, of in de afgrond, maar IN de mens, namelijk het woord des geloofs, dat hij predikt.
Als je déze teksten, niet gelooft, dan kun  je ook niet tot verlichting komen (Joh.1.9)  
Piet, ik geloof die tekst wel degelijk, en daar staat: "Maar vervolgens zegt Mozes: ‘Het woord is dicht bij u, in uw mond en in uw hart’ – en dat betekent: de boodschap van het geloof die wij verkondigen, is dicht bij u. 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.". NERGENS echter staat "maar IN de mens". Dat is slechts jouw conclusie, die echter niet in de tekst staat, en ik ben dan ook niet gebonden om die te geloven. Sterker nog, dergelijke dwaling is niet nodig (sterker nog, gevaarlijk) als een mens tot verlichting en verlossing wil komen.

Het enige wat je hoeft te doen is Jezus als Here (meerdere) erkennen, en geloven dat Hij is opgestaan. Je bent nu al zolang op zoek, en je probeert het zo hard, maar de echte oplossing negeer je omdat ze je te makkelijk over komt. Ik kan je verzekeren dat absoluut niets makkelijks aan is.
« Laatst bewerkt op: september 28, 2006, 05:55:08 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #368 Gepost op: september 28, 2006, 05:55:48 pm »

quote:

P. Strootman in "Acceptatie"
En nu voor de zoveelste keer Kol.2.9.

Ja, net zo lang, totdat jij met een FATSOENLIJK antwoord komt, en niet de onzin die je hier durft te poneren.

quote:

Had Paulus het volgens jou nu tóch over een lichamelijk, dus sterfelijke aspect van Jézus? Nunc, waar ben je mee bezig?
Je leest en verklaart níet contextueel! Ik heb je al zo vaak gezegd, dat Paulus in deze brief ábsoluut geen vleselijke Jezus aanhaalde. Althans níet in zijn door ons vermeende noodzakelijkheid voor ons Heil
Maar in wélke context staan die woorden uit vers 9?
Vers 6:’
NU GIJ CHRISTUS JEZUS, DE HERE AANVAARD HEBT, WANDELT DAN IN HEM’
Dat is dus de Geest van Jezus, en níet de zoon van David.  
Over die Geest gaat het in vers 9 en over niemand anders!
Die Geest en Die Geest alléén, hebben zij aanvaard.
.Dus Maar als Paulus in vers 9 zegt:
‘WANT IN HEM WOONT AL DE VOLHEID LICHAMELIJK’,
dan hééft hij het over die Geest! Niet over Jezus van Nazareth en niet over de zoon van David. En begin er maar niet meer over, Nunc, want Christus Jezus de Here IS  de Geest.
Piet, als je de fout in je redenering nu nog niet ziet, dan weet ik het echt niet meer. Wat jij hier doet is het volgende:  Er staat in Kol.2:9 dat de Christus een lichamelijk aspect heeft. Maar door te wijzen op de context eromheen, waaruit blijkt dat het om de Christus (geest) gaat, doe je in feite alsof Kol.2:9 niet in de bijbel staat. Want je bent niet bereid jezelf te confronteren met het gegeven, dat Kol.2:9 simpelweg aantoont dat 'hem' (Christus) een lichamelijk aspect heeft. Dan kun je hoog of laag springen, en op veel of weinig andere teksten of context wijzen, maar een context kan alleen maar verduidelijken, NIET ontkennen wat er in een vers staat.

Dus nogmaals: In Kol.2:9 STAAT duidelijk dat Christus een lichamelijk aspect heeft, want anders kan de volheid van God niet lichamelijk in Hem wonen. En ja, de context laat inderdaad zien dat het in Kol.2:9 om de geest gaat (tenminste, ALS jouw visie op de bijbel klopt!!!).

Dus we hebben aan de ene kant, dat het "Hem" in Kol.2:9 over de geest gaat, maar aan de andere kant wordt over 'hem' gezegd, dat er iets lichamelijk in woont. Die conclusie KAN niet, en uit je felle verzet, en je vele omzeilen van dit gedeelte blijkt wel, dat je donders goed aanvoelt dat het niet kan. Maar toch staat het er.

Dan zijn er een paar opties:
  • Paulus heeft zich kennelijk verschreven? Hij bedoelt hier uiteraard WEL de geest, maar maakt een foutje?

• Dit gedeelte hoort NIET in de bijbel, OMDAT het zegt dat de geest een fysieke kant heeft.

• Dit gedeelte hoort WEL in de bijbel, en Paulus bedoelt inderdaad wat er staat, namelijk dat de Christus TOCH ook een lichamelijk aspect heeft. Gevolg is wel, dat JOUW stelling, dat 'Christus' puur geest is, niet meer klopt, en je die moet laten vallen.

Welke wordt het?

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #369 Gepost op: september 28, 2006, 05:56:12 pm »

quote:

P. Strootman in "Acceptatie"
(..)
Nunc, je maakt echt domme vergelijkingen. Ik heb het nimmer over 2 Christussen gehad. Je snapt er niets van.’Luister nu eens goed:
‘Christus’ is de Geest!
 Jezus Christus betekent: Een mens met een Goddelijke Geest in Zich, namelijk de Christus. De méns, die deze Christus gestalte laat aannemen in zijn leven ís een Christus. Paulus schreef:
‘OPDAT CHRISTUS IN U GESTALTE MAG AANNEMEN’
En dus? Twee christussen toch? Eéntje naar het vlees, de ander naar de geest? Dat zeg je toch al jaren? Wat loop je dan te mekkeren over het feit dat ik dat '2 christussen' noem. Zijn het er nu twee of niet? Eéntje naar het vlees (ofwel een mens die Christus genoemd wordt), en ééntje naar de geest? Dat zijn er dus 2, en ga dus niet lopen zeuren als ik dat samenvat met '2 Christussen'. Je weet best dat ik niet op 2 Christusgeesten doel of zoiets. Ik doel gewoon op wat jij zegt, namelijk aan de ene kant de christusgeest ('naar de geest'), aan de andere kant een mens die 'christus' genoemd wordt ('naar het vlees'). Ik formuleer het wat kort, maar het betekent wel precies wat jij bedoelt.

Dus stop met mist optrekken en mij expres verkeerd begrijpen en daar misbaar over gaan maken, want dat is een doorzichtige ontwijkmaneuvre om maar niet op de lastige vragen in te hoeven gaan.

quote:

Twéé keer schreef Paulus over de Christus wat het vléés betreft. Welke schooljongen zou uit een dergelijke uitdrukking niet de conclusie kunnen trekken: O, dan wordt er met die naam Christus ook wel eens de Geest bedoeld. Óf je moet het verschil tussen vlees en Geest niet kennen.

Maar nu komt die ongelukkige vergelijking van jouw! Eerst pak je een appel, namelijk het bestaan van twéé Christussen. Maar dan pak je een peer, want, zo redeneer je wijsgerig, als Paulus zegt: ‘Ik ben in de geest bij u’ móeten we ook spreken over twee Paulussen.
Een zeer ongelukkige en domme vergelijking. Natuurlijk bedoelt Paulus, dat hij in GEDACHTEN bij hen is.

Dus? Als iedere schooljongen uit een uitdrukking als 'naar het vlees' de conclusie kan trekken: O, dan wordt er met die naam Christus ook wel eens de Geest bedoeld, dan kan diezelfde schooljongen uit de uitdrukking 'naar de geest' evengoed de conclusie trekken, dat die naam Paulus ook wel eens voor een Paulus 'naar het vlees' bedoeld wordt. Dat is zo simpel als wat.

Maar ... je claimt dat het appels met peren vergelijken is! Waarom? Het zijn dezelfde soort zinnen namelijk. "Naar de geest", "naar het vlees". Als de ene "naar het vlees" duidt op het bestaan van een ander "naar de geest", dan duidt de ander "naar de geest" ook op het bestaan van de ene "naar het vlees". Dus aan de zinnen kan het niet liggen. De term "Christus naar het vlees" KAN NIET GEBRUIKT WORDEN om te bewijzen dat er ook een Christus naar de geest is. Immers, als deze term dat bewijst, dan is de consequentie dat er ook een "Paulus naar de geest" en een "Paulus naar het vlees" bestaan.

De enige manier om aan deze conclusie te ontsnappen is, als al vantevoren vaststaat, dat er een aparte te onderscheiden 'Christus naar het vlees' en een andere 'Christus naar de geest' bestaan. Duidelijk? ALS inderdaad dat bestaan al aangetoond is, DAN is mijn vergelijking er ééntje van appels en peren.

Maar tot nu toe was 2 Kor.5:15-16 juist het speerpunt van je bewijs DAT er twee te onderscheiden Christussen waren. ZIE JE HET PROBLEEM AL?

Als je 2 Kor.5 "Christus naar het vlees" wilt gebruiken als BEWIJS voor een "Christus naar de geest", dan moet je consequent zijn en ook een "Paulus naar de geest" en een "Paulus naar het vlees" onderscheiden. En dat doet Paulus nu net NIET, omdat hij in 1 Kor.5 nu juist laat zien dat het inderdaad beide slechts aspecten van hemzelf zijn. Dus als je 2 Kor.5 als bewijs aanvoert voor 'Christus naar de geest onderscheiden', dan spreek je tegelijkertijd de bijbel tegen in 1 Kor.5.

De weg hieruit is natuurlijk, om 2 Kor.5 NIET als bewijs te gebruiken, maar heb je dan nog wel ander bewijs over? Er moet dus ander bewijs zijn, dat er kennelijk van een 'Christus naar het vlees' en 'naar de geest' gesproken kan worden, en dat we die twee dienen te onderscheiden.

Ik kan er niks aan doen, Piet. Dit is slechts de consequentie van serieus met de bijbel omgaan, en op elk woord letten, want elk woord is belangrijk.

diak2b

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #370 Gepost op: oktober 01, 2006, 01:03:11 am »

quote:

P. Strootman schreef op 28 september 2006 om 17:13:
[...]

Aafke,
Als je de posts van Nunc lees, zal je echt wel begrepen hebben, dat we best iets van elkaar kunnen hebben.
Inderdaad. Want wat je niet bevalt, kan je bij Nunc tamelijk straffeloos negeren, en je beledigingen slikt hij vrij probleemloos. Maar, woordbreker, dat is slechts een kwaliteit van Nunc, niet van jou. Want zodra je "best iets van elkaar kan hebben" maar jezelf voor het blok hebt geplaatst, kan je ineens helemaal niet meer zoveel hebben, is het wel?

Een man een man, een woord een woord. Welnu, waar blijf je?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Liudger

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #371 Gepost op: oktober 01, 2006, 05:38:33 pm »

quote:

HenkG schreef op 28 september 2006 om 07:32:
...maar helaas mag je dat van de deelnemers niet zo zeggen

Oh, 't lijkt me van wel - het is slechts een observatie.

quote:

en moet je hun gewoon hun  gang laten gaan...
Uiteraard, het was niet mijn bedoeling te suggereren dat ze er maar mee op moeten houden - niet mijn zorg.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #372 Gepost op: oktober 02, 2006, 09:54:03 pm »
Nunc,
Wegens een andere (nieuwe) computer, kon ik de laatse week niet inloggen. De problemen zijn nu weer opgelost. Toch bezin ik mij ernstig of ik nog verder ga met het bespreken van deze onderwerpen. Ik vind je exegetische toeren zo schrikbarend ongerijmd (bijbels gezien)dat ik mij zeer ernstig bezin of ik er nog  op in zal gaan.  
Piet

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #373 Gepost op: oktober 02, 2006, 10:50:00 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 02 oktober 2006 om 21:54:
Nunc,
Wegens een andere (nieuwe) computer, kon ik de laatse week niet inloggen. De problemen zijn nu weer opgelost. Toch bezin ik mij ernstig of ik nog verder ga met het bespreken van deze onderwerpen. Ik vind je exegetische toeren zo schrikbarend ongerijmd (bijbels gezien)dat ik mij zeer ernstig bezin of ik er nog  op in zal gaan.  
Piet

ik had niet anders verwacht. Op de vragen van Diak2b weiger je antwoord te geven (terwijl je voor die vragen zelf de aanleiding gaf) en mijn kritische vragen ontwijk je nu ook al ruwweg een jaar.

En iedere keer dat we toch in een discussie geraken, wordt de lijst met contradicties en absurditeiten langer (Nunc in "Acceptatie"), en de lijst met onderwerpen waar je niet op wilt of kunt reageren groeit gestaag mee. We hebben onder tussen onder andere:

• Kol.2:9 (fysiek aspect van de 'Christusgeest', een contradictie in jouw bijbelvisie)

• 1 Kor.5:3 en 2 Kor.5:15-16 (2 te onderscheiden Paulussen óf alternatief, je basis voor 'Christus naar het vlees, Christus naar de geest' valt weg)

• 2 Kor.13:13 (onderscheid tussen Christus en Gods Geest, terwijl ze volgens jou hetzelfde zijn)

• Gal. 6:18 (onderscheid tussen Gods Geest en onze eigen geest)

• Hand.9:5 (dat de opgestane met 'Jezus' -niet 'Here' of 'Christus' of 'geest- identificeert.)

• Rom.8:10 (wat met jouw interpretatie resulteert tot de absurde conclusie dat de Christusgeest dood is als ze niet in mensen aanwezig is!)
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2006, 10:50:49 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #374 Gepost op: oktober 02, 2006, 11:27:44 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 02 oktober 2006 om 21:54:
Nunc,
Piet
http://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/Deal.gif

Laodicea

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #375 Gepost op: oktober 02, 2006, 11:31:10 pm »
Wat ik dan toch wel eens van dhr. Strootman zelf zou willen weten is dit: waarom dent u, dat God de werkelijke waarheid volgens uw lezing, zo goed heeft verstopt?

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #376 Gepost op: oktober 03, 2006, 03:09:16 pm »

quote:

Laodicea schreef op 02 oktober 2006 om 23:31:
Wat ik dan toch wel eens van dhr. Strootman zelf zou willen weten is dit: waarom dent u, dat God de werkelijke waarheid volgens uw lezing, zo goed heeft verstopt?

Het zou wel eens zo kunnen zijn, dat de bijbel je daartoe zelf uitnodigt. Er zijn talloze verhalen in de bijbel, die ons eigenlijk niets zeggen, als er geen boodschap in verborgen zou zijn. M.a.w. zeer veel verhalen hebben beslist een leerstellige betekenis. Al eerder heb ik het verhaal van die heidense vrouw in Mattheus 15 aangehaald waarin, mits goed begrepen, voor ons, gelovigen van vandaag een behartenswaardige boodschap schuil gaat. Zoals u wellicht weet, werd Jezus uitsluitend gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels. Dat zei Hij dan ook hoogst persoonlijk in Mattheus 15.24. En Paulus schreef in Romeinen 16 dat Christus een dienaar van besnedenen geweest is.Gewoonlijk worden zulke duidelijke mededelingen met voeten getreden. Zij passen dan ook meestal volstrekt niet in het geloofsdenken van de orthodoxie, die voor 99% gebaseerd is op een evangelie, dat niet voor ons, niet-joden, bestemd is. Hoe het ook zij, het verhaal van de heidense vrouw, laat ons bij uitstek zien, dat er de volgende leerstellige waarheid in verborgen is:
Jezus GING volgens Mattheus niet naar een heidens land, maar Hij 'trok zich terug' naar een heidens land. Marcus kleedde het begin van zijn het verhaal iets anders in en schreef wel dat  Jezus zich naar een heidens land begaf, maar voegde er onmiddellijk aan toe, dat Hij zich in een huis verborg, omdat Hij niet wilde dat iemand wist, dat Hij onder hen verbleef. Van een gerichtte zending van Jezus was dus geen sprake! Er staat zelfs ook nog:'....maar Hij kon niet verborgen blijven' Dat geldt m.i. zelfs ook van het evangelie der besnijdenis. Het had eigenlijk verborgen moeten blijven voor ons, heidenen. Het lag er immers dik bovenop, dat hieruit totaal verkeerde conclusies zouden worden getrokken. En dat is dan ook op zeer grote schaal gebeurd!
Tenslotte: Ook Jezus gaf zijn onderwijs door middel van gelijkenissen. Zouden de schrijvers van de bijbel hun onderwijs dan wel  'open en bloot' geven?
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2006, 06:20:56 pm door E-line »

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #377 Gepost op: oktober 03, 2006, 06:27:36 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 03 oktober 2006 om 15:09:
Het zou wel eens zo kunnen zijn, dat de bijbel je daartoe zelf uitnodigt. Er zijn talloze verhalen in de bijbel, die ons eigenlijk niets zeggen, als er geen boodschap in verborgen zou zijn. M.a.w. zeer veel verhalen hebben beslist een leerstellige betekenis.

Een wonderlijke notie. Een verhaal in de bijbel moet altijd een leerstellige betekenis hebben, dus als het verhaal ons niks zegt, dan moet er beslist ergens een verborgen boodschap in zitten. Een standpunt overigens, dat volledig voorbij gaat aan het eigen karakter van vele bijbelboeken. Het ene boek wil geschiedenis optekenen, het andere is een bundeling wijsheden of liederen.

Het is ook een ontzettend egocentrisch en arrogant standpunt, wat er vanuit gaat dat de hedendaagse lezer op één of andere manier de focus vormt van de bijbelverhalen. Immers, als het de huidige lezer niks zegt, dan moet er een verborgen boodschap in zitten. Dus omdat Paulus' uitgebreide groeten aan zo ongeveer iedereen in Rome of Korinte ons nu niks zeggen, moet daar ook beslist een leerstellige betekenis in zitten. Wat de basis is voor deze extreme notie, is me een raadsel. Zeker als je je bedenkt, dat dan die 'besliste leerstellige betekenis' diep verborgen gaat, en ook weer alleen door diegenen 'die de geest hebben' gelezen kan worden. Simpelere zielen moeten het dan maar doen met een verhaal wat hen niks zegt, zonder dat de geheime boodschap duidelijk wordt. Dit is doen, alsof de bijbel een document is, geschreven in een code en gericht aan jouzelf.

Misschien, heel misschien, zou het toch ook zo kunnen zijn dat de bijbel gedeelten bevat die voor anderen dan wijzelf relevant zijn? Dat Paulus de groeten liet doen aan deze of gene in Rome, is voor ons simpelweg kennisgeving, meer niet. Idem voor het gebeuren rond Jozua, of de avonturen van David. Het is optekenen van gebeurtenissen, die niet noodzakelijkerwijs voor ons iets betekenen.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2006, 06:29:50 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #378 Gepost op: oktober 03, 2006, 06:31:38 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 03 oktober 2006 om 15:09:
Het had eigenlijk verborgen moeten blijven voor ons, heidenen. Het lag er immers dik bovenop, dat hieruit totaal verkeerde conclusies zouden worden getrokken. En dat is dan ook op zeer grote schaal gebeurd!
Maar dat is niet gebeurd, dat maakt God eigenlijk vrij machteloos dan, als Hij niet had ingezien dat het zo uit de hand zou lopen volgens uw visie.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #379 Gepost op: oktober 03, 2006, 06:57:41 pm »

quote:

Nunc schreef op 03 oktober 2006 om 18:27:

[...]

Een wonderlijke notie. Een verhaal in de bijbel moet altijd een leerstellige betekenis hebben, dus als het verhaal ons niks zegt, dan moet er beslist ergens een verborgen boodschap in zitten. Een standpunt overigens, dat volledig voorbij gaat aan het eigen karakter van vele bijbelboeken. Het ene boek wil geschiedenis optekenen, het andere is een bundeling wijsheden of liederen.

Het is ook een ontzettend egocentrisch en arrogant standpunt, wat er vanuit gaat dat de hedendaagse lezer op één of andere manier de focus vormt van de bijbelverhalen. Immers, als het de huidige lezer niks zegt, dan moet er een verborgen boodschap in zitten. Dus omdat Paulus' uitgebreide groeten aan zo ongeveer iedereen in Rome of Korinte ons nu niks zeggen, moet daar ook beslist een leerstellige betekenis in zitten. Wat de basis is voor deze extreme notie, is me een raadsel. Zeker als je je bedenkt, dat dan die 'besliste leerstellige betekenis' diep verborgen gaat, en ook weer alleen door diegenen 'die de geest hebben' gelezen kan worden. Simpelere zielen moeten het dan maar doen met een verhaal wat hen niks zegt, zonder dat de geheime boodschap duidelijk wordt. Dit is doen, alsof de bijbel een document is, geschreven in een code en gericht aan jouzelf.

Misschien, heel misschien, zou het toch ook zo kunnen zijn dat de bijbel gedeelten bevat die voor anderen dan wijzelf relevant zijn? Dat Paulus de groeten liet doen aan deze of gene in Rome, is voor ons simpelweg kennisgeving, meer niet. Idem voor het gebeuren rond Jozua, of de avonturen van David. Het is optekenen van gebeurtenissen, die niet noodzakelijkerwijs voor ons iets betekenen.
Natuurlijk staan er ook dingen in de bijbel, die wij letterlijk mogen verstaan. Zoals die groeten aan de gemeenten. Maar is het van Jezus dan ook verkeerd geweest om in gelijkenissen te spreken? En nee, het heeft ook niets te maken met 'simpele zielen', want dan zou Jezus deze simpele zielen onrecht aangedaan hebben. Was Hij dan zo onbarmharig dat Hij zelfs zei, in gelijkenissen te spreken OPDAT ZIJ HET NIET ZOUDEN VERSTAAN? Geef dan zelf eens de betekenis aan van zo'n  bijbelgedeelte dat ik als voorbeeld nam. Schreef Mattheus zomaar voor de lol, dat Jezus zich terugtrok naar een heidens land? Nee, in dit hoofdstuk wordt nog eens benadrukt, dat het ernst is, dat Jezus inderdaad gezonden werd tot de verloren schapen van het huis Israels! En niet tot de heidenen! En Marcus, dat Jezus zich in een huis verborg, omdat Hij niet wilde dat iemand wist dat Hij onder hen verbleef? Het zou toch een vreemde zaak zijn voor een mens als Jezus, om zich voor mensen te verbergen?

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #380 Gepost op: oktober 03, 2006, 07:05:05 pm »

quote:

Laodicea schreef op 03 oktober 2006 om 18:31:
[...]
Maar dat is niet gebeurd, dat maakt God eigenlijk vrij machteloos dan, als Hij niet had ingezien dat het zo uit de hand zou lopen volgens uw visie.
Nou, nee, ik denk dat wij dat niet zo moeten zien. Mag Hij van ons ook nog verwachten, dat wij dagelijks in de Schriften bezig moeten zijn, om er achter te komen, wat Hij met zijn Woord bedoelt? Wij moeten, net zoals die man die een akker had gekocht, en op zoek ging naar 'de schat', zoeken naar de vaak verborgen betekenis van het verhaal, totdat wij het hebben gevonden.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #381 Gepost op: oktober 04, 2006, 06:57:41 pm »
Nunc,Je schreef op 28 september:
'Dan zijn er een paar opties:
Paulus heeft zich kennelijk verschreven? Hij bedoelt hier uiteraard WEL de geest, maar maakt een foutje?
Dit gedeelte hoort NIET in de bijbel, OMDAT het zegt dat de geest een fysieke kant heeft.
Dit gedeelte hoort WEL in de bijbel, en Paulus bedoelt inderdaad wat er staat, namelijk dat de Christus TOCH ook een lichamelijk aspect heeft. Gevolg is wel, dat JOUW stelling, dat 'Christus' puur geest is, niet meer klopt, en je die moet laten vallen.
Welke wordt het?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het wordt in elk geval geen vleselijke lichamelijkheid, waarmee Jezus' lichaam bedoeld zou zijn. Dat is zéker uitgesloten, vooral als het de Kolossensenbrief betreft!  Het zou de gehele Christusleer van Paulus doen ineenstorten. Ik heb je geschreven, Nunc, dat Paulus in de tegenwoordige tijd sprak en het - contextueel gezien - over de CHRISTUS had, maar dan als de Geest van God. Die context betreft bovendien de gehéle  brief. Een paar voorbeelden:
Vers 4:’daar wij gehoord hebben van uw geloof in Christus Jezus…’
Dat is het geloof in de Géést, die in Jezus was, maar nu ook in hun zelf.
Vers 15:’Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping’
Dat is zéker niet Jezus! Iemand schreef eens: ‘Het kindje in de kribbe heeft alles geschapen’. Nee, dán wordt het alles te boven gaande Geheim op een ontoelaatbare wijze versmald en vermenselijkt. Ja, het allesomvattende Heilsgebeuren tot het menselijke verkleind!
De eerstgeborenen des Vaders is de Geest Gods, die BIJ God was, en waardoor alles geschapen is. Jezus daarentegen was qua menselijk schepsel toch een mens zoals ´alle mensen en dus níet de éniggeborene  des Vaders. In het geslachtsregister van Jezus gaat Lucas terug tot Adam en zegt óók van Adam, dat hij een zoon van God was. Nunc, wat drijft je nu eigenlijk om die vleselijke lichamelijkheid zo te willen promoten? Voegt het iets tóe aan je geloofsvoorstellingen of je geloofsleven? En heb je er wel rekening meet gehouden, dat Paulus níet schreef:’In Hem woondé  al de volheid Gods lichamelijk’, maar:’In Hem wóónt al de volheid Gods lichamelijk’? Veronderstel jij dan dat Hij, die tot Here en Christus gemaakt is, nog vleselijke en dus sterfelijke aspecten heeft? Dat kan toch niet! In 1.19 lezen we al, dat het de der ganse volheid behaagd in Hem woning te maken.  Nee, Nunc, er is geen haar verschil tussen de woorden van Petrus in  Handelingen 2.36 waar hij uitriep, dat het huis Israëls zéker moet weten, dat God Hem (Jezus) tot Here en Christus heeft gemaakt, én de woorden van Paulus in Kolossensen, waar hij schreef, dat het de ganse volheid behaagd had in Hem woning te maken.
De consequenties van jouw bijbeluitleg op dit punt, dat Jezus nog iets sterfelijks zou hebben, namelijk een vleselijke lichamelijkheid. Een onmogelijkheid! Paulus schreef in 1 Korinthe 15, dat als er een ziels lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam. En daar gaat het over in de omstreden tekst.
Paulus heeft zich dus niet verschreven. Verre van dat! En jouw exegese is niet bijbels.

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #382 Gepost op: oktober 04, 2006, 11:26:19 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 04 oktober 2006 om 18:57:
Het wordt in elk geval geen vleselijke lichamelijkheid, waarmee Jezus' lichaam bedoeld zou zijn. Dat is zéker uitgesloten, vooral als het de Kolossensenbrief betreft!  Het zou de gehele Christusleer van Paulus doen ineenstorten.

NEE Piet, niet Paulus' leer stort dan in. JOUW Christusleer, waarvan je ten onrechte stelt dat het Paulus' leer is, stort in. En dat alles, omdat Kolossenzen 2:9 duidt op een fysiek aspect van de Christus, terwijl die IN JOUW LEER puur geest is.

quote:

Ik heb je geschreven, Nunc, dat Paulus in de tegenwoordige tijd sprak en het - contextueel gezien - over de CHRISTUS had, maar dan als de Geest van God. Die context betreft bovendien de gehéle  brief. Een paar voorbeelden:

inderdaad. De context is Christus, en VOLGENS JOUW VISIE zou dat dus de Geest van God moeten zijn. Maar Paulus spreekt over 'lichamelijk', duidend op een fysieke kant van de Christus. Ergo, JOUW VISIE klopt gewoon niet. Daar helpt geen voorbeelden geven meer tegen. Je moet gewoon durven erkennen, dat je leer spaak loopt op (o.a.) Kol.2:9

quote:

(..) Veronderstel jij dan dat Hij, die tot Here en Christus gemaakt is, nog vleselijke en dus sterfelijke aspecten heeft? Dat kan toch niet!(..) De consequenties van jouw bijbeluitleg op dit punt, dat Jezus nog iets sterfelijks zou hebben, namelijk een vleselijke lichamelijkheid. Een onmogelijkheid! (..)

Piet, een argument van mijn kant kun je niet wegzetten door alleen maar continu te herhalen dat het 'onmogelijk' is. Keer op keer bewijs je weer, dat je gewoon de consequenties van de combinatie van jouw leer plus de bijbel niet wilt inzien. Die consequentie is: CONTRADICTIE.

diak2b

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #383 Gepost op: oktober 04, 2006, 11:27:48 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 04 oktober 2006 om 18:57:

Het wordt in elk geval geen vleselijke lichamelijkheid,
Welke vormen van lichamelijkheid heb je nog in de mouw?

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #384 Gepost op: oktober 05, 2006, 11:56:54 am »

quote:

Nunc schreef op 04 oktober 2006 om 23:26:

[...]

NEE Piet, niet Paulus' leer stort dan in. JOUW Christusleer, waarvan je ten onrechte stelt dat het Paulus' leer is, stort in. En dat alles, omdat Kolossenzen 2:9 duidt op een fysiek aspect van de Christus, terwijl die IN JOUW LEER puur geest is.

[...]

inderdaad. De context is Christus, en VOLGENS JOUW VISIE zou dat dus de Geest van God moeten zijn. Maar Paulus spreekt over 'lichamelijk', duidend op een fysieke kant van de Christus. Ergo, JOUW VISIE klopt gewoon niet. Daar helpt geen voorbeelden geven meer tegen. Je moet gewoon durven erkennen, dat je leer spaak loopt op (o.a.) Kol.2:9

[...]

Piet, een argument van mijn kant kun je niet wegzetten door alleen maar continu te herhalen dat het 'onmogelijk' is. Keer op keer bewijs je weer, dat je gewoon de consequenties van de combinatie van jouw leer plus de bijbel niet wilt inzien. Die consequentie is: CONTRADICTIE.

Is er bij Hem, die tot Here en Christus gemaakt dus nog steeds sprake van een STERFELIJKE LICHAMELIJKHEID? Indien je dat gelooft, Nunc (en dat is jouw zaak), dan hoef je het mij in elk geval niet uit te leggen, want een dergelijke voorstelling verwerp ik zondermeer onherroepelijk. Ik ga er niet eens op in. Want dan is er in de hemel geen sprake van enige volmaaktheid. Zou buik en spijzen voor Jezus dan niet teniet gedaan zijn?Moet hij daar dan nog eten en drinken, om zijn vleselijke lichamelijkheid in stand te houden? Nunc toch!
En dit alles heeft maar 1 oorzaak, Nunc, en dat is, dat je van de Christus ALTIJD de persoon van Jezus maakt. En dan MOET je wel gaan marchanderen met teksten waarin de naam Christus voorkomt. Als Paulus nu heel letterlijk zegt, dat de Christus God is, waarom verwerp je dan dan? Ik kan je wel zeggen dat je als je dit volhoudt, de bijbel een gesloten boek blijft voor je.

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #385 Gepost op: oktober 05, 2006, 05:58:39 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 05 oktober 2006 om 11:56:
[...]

Is er bij Hem, die tot Here en Christus gemaakt dus nog steeds sprake van een STERFELIJKE LICHAMELIJKHEID? Indien je dat gelooft, Nunc (en dat is jouw zaak), dan hoef je het mij in elk geval niet uit te leggen, want een dergelijke voorstelling verwerp ik zondermeer onherroepelijk.
subtiel hoor, heel subtiel. Stiekem mijn woorden zo verdraaien, dat het wel een absurditeit lijkt. NEEEE natuurlijk geen STERFELIJKE lichamelijkheid nee. Dat had je kunnen weten (aangezien je weet dat mijn geloof overeenkomt met het orthodoxe christendom). Hoe verwacht je een zinnige discussie te kunnen voeren, als je steeds maar weer mijn woorden (expres??) verdraait en er karikaturen van maakt? Ik ga daar niet in trappen, en degenen die meelezen ook niet, dus de enige die je voor de gek houdt, ben je zelf.

quote:

Ik ga er niet eens op in. Want dan is er in de hemel geen sprake van enige volmaaktheid. Zou buik en spijzen voor Jezus dan niet teniet gedaan zijn?Moet hij daar dan nog eten en drinken, om zijn vleselijke lichamelijkheid in stand te houden? Nunc toch!

je stelt dezelfde domme vragen als sommige Korintiers aan Paulus. Paulus echter wijst hen er fijntjes op, dat er verschillende soorten lichamen bestaan. Het opstandingslichaam is daar één voorbeeld van. Meer hoef ik denk ik niet te zeggen. Het wordt toch verdraaid.

quote:

En dit alles heeft maar 1 oorzaak, Nunc, en dat is, dat je van de Christus ALTIJD de persoon van Jezus maakt. En dan MOET je wel gaan marchanderen met teksten waarin de naam Christus voorkomt.

nee hoor. LAAT MAAR ZIEN WAAR IK DAT ZOU MOETEN DOEN.

Wat jij bedoelt is, dat ik in de problemen kom met JOUW visie en JOUW interpretatie, maar dat is nogal logisch, als we verschillende meningen hebben.

quote:

Als Paulus nu heel letterlijk zegt, dat de Christus God is, waarom verwerp je dan dan?

PARDON? Leg eens uit. WAAR verwerp ik dit? Of is dit weer zo'n 'subtiele' poging om mij dingen te laten zeggen die ik niet gezegd heb? Wordt je er nu niet eens moe van? Mij woorden in de schoenen schuiven, terwijl ik het toch steeds door heb? Mij vermoeit het in ieder geval wel.

quote:

Ik kan je wel zeggen dat je als je dit volhoudt, de bijbel een gesloten boek blijft voor je.

Laat me niet lachen. Tot nu toe weiger je elke keer om je eigen visie te verdedigen als iemand een probleempje aandraagt. Je getuigt van star en dogmatisch gedrag, omdat je bereid bent de bijbel AAN TE PASSEN om je DOGMA te redden. Je wilt niet accepteren wat klip en klaar in Kolossenzen 2 vers 9 staat, namelijk dat Christus een lichamelijk aspect heeft. Je DOGMA's zijn je zo heilig, dat je er alles aan doet om de implicaties van Kol.2:9 weg te moffelen. Voor dergelijk intellectueel oneerlijk gedrag heb ik geen goede woorden over.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #386 Gepost op: oktober 05, 2006, 06:30:09 pm »
Even een wat flauwe opmerking tussendoor, maar ik geloof dat de discussie wel wat luchtigheid kan gebruiken  ;) De vragen zijn helder, maar de antwoorden blijven uit.

Denk niet dat iemand de Bijbel gesloten houdt Piet, het lijkt er eerder op dat iemand de Nederlandse vertaling op zijn Hebreeuws leest  :+
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2006, 06:31:09 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #387 Gepost op: oktober 05, 2006, 08:48:01 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 oktober 2006 om 17:58:

[...]

subtiel hoor, heel subtiel. Stiekem mijn woorden zo verdraaien, dat het wel een absurditeit lijkt. NEEEE natuurlijk geen STERFELIJKE lichamelijkheid nee. Dat had je kunnen weten (aangezien je weet dat mijn geloof overeenkomt met het orthodoxe christendom). Hoe verwacht je een zinnige discussie te kunnen voeren, als je steeds maar weer mijn woorden (expres??) verdraait en er karikaturen van maakt? Ik ga daar niet in trappen, en degenen die meelezen ook niet, dus de enige die je voor de gek houdt, ben je zelf.

[...]

je stelt dezelfde domme vragen als sommige Korintiers aan Paulus. Paulus echter wijst hen er fijntjes op, dat er verschillende soorten lichamen bestaan. Het opstandingslichaam is daar één voorbeeld van. Meer hoef ik denk ik niet te zeggen. Het wordt toch verdraaid.

[...]

nee hoor. LAAT MAAR ZIEN WAAR IK DAT ZOU MOETEN DOEN.

Wat jij bedoelt is, dat ik in de problemen kom met JOUW visie en JOUW interpretatie, maar dat is nogal logisch, als we verschillende meningen hebben.

[...]

PARDON? Leg eens uit. WAAR verwerp ik dit? Of is dit weer zo'n 'subtiele' poging om mij dingen te laten zeggen die ik niet gezegd heb? Wordt je er nu niet eens moe van? Mij woorden in de schoenen schuiven, terwijl ik het toch steeds door heb? Mij vermoeit het in ieder geval wel.

[...]

Laat me niet lachen. Tot nu toe weiger je elke keer om je eigen visie te verdedigen als iemand een probleempje aandraagt. Je getuigt van star en dogmatisch gedrag, omdat je bereid bent de bijbel AAN TE PASSEN om je DOGMA te redden. Je wilt niet accepteren wat klip en klaar in Kolossenzen 2 vers 9 staat, namelijk dat Christus een lichamelijk aspect heeft. Je DOGMA's zijn je zo heilig, dat je er alles aan doet om de implicaties van Kol.2:9 weg te moffelen. Voor dergelijk intellectueel oneerlijk gedrag heb ik geen goede woorden over.

Nunc,
Als je woorden blijft gebruiken zoals ‘stiekem’ e.d. vind ik het niet prettig discussiëren. Er gebeurt mijnerzijds niets stiekem, want dat vind ik beneden mijn waardigheid.
Maar je hebt het over een fysieke kant van de lichamelijkheid, waarover Paulus sprak.
Nu vraag ik je voor de laatste keer: Gaat het in de betreffende tekst over een fysieke lichamelijkheid of over een geestelijke lichamelijkheid? Op 4 oktober schreef je nog, dat Paulus het over een fysiek aspect had. Maar ik zie wel welke kant je uit wilt. Je hebt het er over, dat Paulus er fijntjes op wijst dat er VERSCHILLENDE lichamen zijn, alsof het over méér dan twee verschillende lichamen gaat. Hij sprak echter over twéé wel te onderscheiden lichamen. En dat is een ziels lichaam en een geestelijk lichaam. Welnu, in de bewuste tekst is er geen sprake van een ziels lichaam, maar van een geestelijke lichamelijkheid!
Nu vraag je mij ook nog, wannéér  je marchandeerde met die Christusnaam? Je ontkent nota bene voortdurend, dat de Christusnaam ook voor de Geest gebruikt wordt. En dat is pertinent niet zo! De inwonende Christus is voor Paulus de GEEST. Op 26 september vroeg je nog om bewijzen voor het onderscheid tussen Jezus en de Christus. Die bewijzen hoef ik niet te geven, want dat het zo is, bewijst de bijbel zelf. Eigenlijk kan de bijbellezer het zelf constateren. Een inwonende persoon is een dwaze voorstelling, maar een inwonende Geest, is bijbels gezien, heel 'gewoon'.
Ben ik nou zo suf, of ben jij dat?
Als ik dan schrijf, dat Paulus de Christus God noemt (Rom.9.5) en dat je dat steeds verwerpt, vraag je waar je dat deed? Welnu,  als jij de naam Jezus en Christus ten alle tijde met elkaar identificeert, dan heb je alléén over de méns Jezus en niet over God, Ik heb in elk geval begrepen, dat voor jou de Christus nooit de Geest is, maar áltijd Jezus.
Moet jij tegen mij zeggen, dat ik er dogma’s op na houd? En ik verzoek je vriendelijk, Nunc, om niet meer over Kol.2.9 te beginnen. Dat heeft geen nut!
Voor mij staat het vast, dat de Christus voor jou áltijd Jezus is. En het is zo, Nunc, dat het een groot verschil is, of Paulus zegt: Christus in u, of: Jezus in u. Ik neem aan dat als Paulus zegt: Christus in u, dat hij het over de Geest Gods heeft. Ja, méér nog, dan heeft hij het over : God in u.

Een psje:
Hoe kan ik antwoorden zoals jullie dat doen? Ik weet niet hoe dat moet.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #388 Gepost op: oktober 08, 2006, 09:21:46 pm »
Nunc,

Ik vind het prima, dat je niet meer reageert op dit onderwerp! Het is beter zo en ik heb geen rancuneuze gevoelens. De 'kloof' is te breed, maar wie weet?
Piet

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #389 Gepost op: oktober 08, 2006, 09:31:12 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 05 oktober 2006 om 20:48:
[...]

Nunc,
Als je woorden blijft gebruiken zoals ‘stiekem’ e.d. vind ik het niet prettig discussiëren. Er gebeurt mijnerzijds niets stiekem, want dat vind ik beneden mijn waardigheid.

in dat geval verdraai je openlijk (per ongeluk of expres) mijn woorden, en dat vind ik evenzeer beneden elke waardigheid. Lees voor de grap eens een aantal posts uit deze discussie na en zie hoe vaak ik aangegeven heb dat je mij verkeert interpreteert, terwijl je weet (omdat ik het al eerder verteld heb) hoe het wel zit. Kom daarna eens terug met je opmerking over 'prettig discussieren'.

quote:

Maar je hebt het over een fysieke kant van de lichamelijkheid, waarover Paulus sprak.
Nu vraag ik je voor de laatste keer: Gaat het in de betreffende tekst over een fysieke lichamelijkheid of over een geestelijke lichamelijkheid? Op 4 oktober schreef je nog, dat Paulus het over een fysiek aspect had. Maar ik zie wel welke kant je uit wilt. Je hebt het er over, dat Paulus er fijntjes op wijst dat er VERSCHILLENDE lichamen zijn, alsof het over méér dan twee verschillende lichamen gaat. Hij sprak echter over twéé wel te onderscheiden lichamen. En dat is een ziels lichaam en een geestelijk lichaam. Welnu, in de bewuste tekst is er geen sprake van een ziels lichaam, maar van een geestelijke lichamelijkheid!

van mij mag je het opstandingslichaam van Jezus een 'geestelijke lichamelijkheid' noemen, zolang je maar beseft dat zoiets dus wel degelijk FYSIEK is. Het mag dan ANDERS zijn, zoals de zon en de maan en een dierenlichaam ook anders zijn, maar het is wel fysiek.

Dat jij een bijbelvers (Kolossenzen 2:9) zover wilt oprekken, dat een bijwoord als 'lichamelijk' ineens 'geestelijk' gaat betekenen, is volkomen absurd. Als we 'zwart' mogen lezen als 'wit' en 'lichaam' als 'geest', dan kunnen we alles in alles lezen, en blijkt jouw exercitie niets meer dan projectie van je eigen religieuze wensen op de bijbel. Ga gerust je gang, maar weet wel dat JIJ degene bent die elke discussie onmogelijk maakt met dit soort absurde herdefinities om je theorie te redden. Dat is nu precies dogmatisch gedrag.

quote:

Nu vraag je mij ook nog, wannéér  je marchandeerde met die Christusnaam? Je ontkent nota bene voortdurend, dat de Christusnaam ook voor de Geest gebruikt wordt. En dat is pertinent niet zo! De inwonende Christus is voor Paulus de GEEST. Op 26 september vroeg je nog om bewijzen voor het onderscheid tussen Jezus en de Christus. Die bewijzen hoef ik niet te geven, want dat het zo is, bewijst de bijbel zelf. Eigenlijk kan de bijbellezer het zelf constateren. Een inwonende persoon is een dwaze voorstelling, maar een inwonende Geest, is bijbels gezien, heel 'gewoon'.
Ben ik nou zo suf, of ben jij dat?

ik vrees dat jij het bent, en dat zeg ik in alle eerlijkheid en uit meelevendheid. Het is onzin om te schermen met 'de bijbel bewijst zichzelf' in dit geval, juist omdat er tussen ons verschil van mening over bestaat. Het is nu overduidelijk dat je kennelijk niet in staat bent om adequaat te reageren op mijn vragen. Dat vind ik jammer voor je, maar het is niet anders. Iedere keer weer, bij je verdediging van je theorie, neem je diezelfde theorie aan als feit. Dat KAN simpelweg niet, omdat je dan een cirkelredenering krijgt, maar jij lijkt dat maar niet door te hebben.

En dat is zo ontzettend jammer, omdat je zo dichtbij bent. Je steekt zoveel tijd in bijbellezen (kennelijk) en je wilt zo graag, maar je blijft vasthouden aan je aversie tegen Jezus en tegen het fysieke, en vooral tegen de aanstoot van het kruis en de dwaasheid van de opstanding (1 Kor.1). Je blijft jezelf in bochten wringen om je theorie overeind te houden (Christus puur geestelijk) ondanks dat Paulus - de apostel der heidenen - duidelijk maakt dat die Christus OOK fysiek is. En het enige wat je verlossing en verlichting kan brengen, is de acceptatie van Jezus als Here (dus als meerdere) en geloven dat Jezus fysiek uit de dood is opgestaan. Dat is de enige consistente interpretatie van de bijbel. Jouw theorieën over de Christus-geest houden simpelweg geen stand bij kritisch onderzoek, zoals gebleken op dit en andere fora.

• Kol.2:9 resulteert in een regelrechte contradictie met je theorie (alleen te vermijden door absurde woordspelletjes)

• 1 Kor.5:3 en 2 Kor.5:15-16 resulteren in 2 te onderscheiden Paulussen óf het alternatief: je basis voor 'Christus naar het vlees, Christus naar de geest' valt weg, want gelijke monniken, gelijke kappen. Dus óf 'Christus naar het vlees' is bewijs voor onderscheid, maar dan is dat bij Paulus óók zo en conflicteer je Paulus die toch duidelijk maakt dat hij één persoon bedoelt in 1 Kor.5:3, óf het is geen bewijs voor je theorie.

• 2 Kor.13:13 toont onderscheid tussen Christus en Gods Geest aan, terwijl ze volgens jou hetzelfde zijn.

• Gal. 6:18 toont onderscheid tussen Gods Geest en onze eigen geest, wat volgens jouw theorie niet kan.

• Hand.9:5 (dat de opgestane met 'Jezus' -niet 'Here' of 'Christus' of 'geest- identificeert.)

• Rom.8:10 wat met jouw interpretatie resulteert tot de absurde conclusie dat de Christusgeest dood is als ze niet in mensen aanwezig is! Jij identificeert immer de Christus met 'de geest' in het vers: "Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid." Dus dan staat er, dat INDIEN de Christusgeest in ons is, de Christusgeest leven is. Dus INDIEN die Christusgeest NIET in ons is, is ze dood.

Deze en andere voorbeelden laten het failliet van je theorie zien. Het enige wat je echter doet in het licht van deze problemen, is ze negeren en over iets anders verder gaan. Dat is oneindig jammer. Je kunt veel beter een eerlijke conclusie trekken en je theorie verwerpen voor ééntje die die de bijbel wel recht doet (als dat tenminste is wat je wilt).

quote:

Als ik dan schrijf, dat Paulus de Christus God noemt (Rom.9.5) en dat je dat steeds verwerpt, vraag je waar je dat deed? Welnu,  als jij de naam Jezus en Christus ten alle tijde met elkaar identificeert, dan heb je alléén over de méns Jezus en niet over God, Ik heb in elk geval begrepen, dat voor jou de Christus nooit de Geest is, maar áltijd Jezus.
Piet, heb je ooit moeite gedaan om iets over het orthodoxe christendom te leren, waar je je zo fel tegen afzet? Het antwoord is overduidelijk: NEEEEEEN!!!!

Wat je hier schrijft is zo ongeveer wel het grappigste en absurdste wat ik ooit gezien heb: tegen een orthodox christen klagen dat hij Jezus NIET als God ziet!! Als je zelf niet eens inziet hoe absurd je klacht is, dan vrees ik dat er geen hoop meer is op zinvolle discussie. Zeker als je NADAT IK HET TIENTALLEN KEREN HEB UITGELEGD nog steeds niet in staat bent om enige reflectie uit te oefenen op je eigen visie. Het hele punt is, dat jij steeds komt met: "Nunc, wat jij zegt klopt niet, want je moet Jezus en Christus onderscheiden. Daarom klopt het uiteraard niet". Als je nu nog niet doorhebt, dat dat niet meer is dan een veredeld "jij hebt ongelijk, want ik heb gelijk", dan snap ik het ook niet meer.

for your information, nog éénmaal het orthodox christendom in een notendop:

• Jezus = Christus = Messias = Zoon van God = Woord van God (Logos) = Wijsheid van God

• Heilige Geest = Geest van God (en ONGELIJK aan Christus)

• Er zijn drie te onderscheiden 'personen': Vader, Woord en Geest, alledrie goddelijk, maar samen één God.

• het Woord van God incarneerde, wat betekent dat het één specifiek mens werd. Tijdens de incarnatie werd het Woord met de naam 'Jezus' aangeduid. Die mens (die ook Gods Woord was) kreeg de titel Messias (= Christus = Gezalfde)

• die Jezus, het geincarneerde Woord van God, stief aan het kruis op Golgota VOOR ONZE ZONDEN om na 3 dagen weer op te staan (fysiek).

quote:

Moet jij tegen mij zeggen, dat ik er dogma’s op na houd? En ik verzoek je vriendelijk, Nunc, om niet meer over Kol.2.9 te beginnen. Dat heeft geen nut! (..)
Nee dat heeft inderdaad weinig nut, want je verzint gewoon een nieuwe betekenis voor bepaalde woorden, zodat Kol.2:9 TOCH NOG zegt wat jij vindt dat het moet zeggen.

Kolossenzen 2:9 ("Want in Hem [Christus] woont de volheid van God lichamelijk") bewijst voor ééns en voor altijd het FAILLIET van jouw visie van een puur geestelijke Christus. Het past echter PERFECT in de orthodox christelijke visie, die altijd al stelde dat Jezus = Christus = het geincarneerde Woord van God die dus inderdaad vanaf z'n incarnatie een menselijk lichaam had, en na de opstanding een (menselijk) opstandingslichaam.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2006, 09:47:40 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #390 Gepost op: oktober 09, 2006, 04:18:37 pm »
Nunc,

Ik ga er niet meer op in, Nunc. Heel spijtig, maar het is voor mij onmogelijk mij bij jouw uitleg neer te leggen. Laten we wat dit onderwerp betreft ieder zijns weegs gaan. Ik doe niets af van je vroomheid, maar ik kan met je bijbeluitleg niet uit de weg. Als je bijvoorbeeld schrijft, dat ik het n.a.v. Romeinen 8.10 over een dode Christus heb, als Hij niet in ons zou wonen, is voor mij totaal onbegrijpelijk. Ik heb er juist op aangedrongen om deze tekst goed te verstaan. Het gaat daarin namelijk alleen over de Geest! Als Christus in ons is, dan is wel het LICHAAM dood  (NIET: Christus is dood) vanwege de zonde (zegt Paulus), maar de GEEST is leven vanwege de gerechtigheid.
Ook die 5 punten, die je formuleerde beantwoorden m.i. absoluut NIET aan de Schrift. Het woord Messias al helemaal niet! Net zomin als de zogenaamde drie-eenheid.
Ook verwerp ik een fysieke Christus, want die was voor Israel.
Paulus was de apostel van de Geest, die in Jezus was.
Die Geest woont in ieder mens.
De mens hoeft dan ook absoluut niet 'buiten de deur te gaan', om het zoonschap Gods te kunnen bereiken.
Het is IN ons.
Ik heb gezegd!

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #391 Gepost op: oktober 09, 2006, 05:37:24 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 09 oktober 2006 om 16:18:
Nunc,

Ik ga er niet meer op in, Nunc. Heel spijtig, maar het is voor mij onmogelijk mij bij jouw uitleg neer te leggen. Laten we wat dit onderwerp betreft ieder zijns weegs gaan. Ik doe niets af van je vroomheid, maar ik kan met je bijbeluitleg niet uit de weg. Als je bijvoorbeeld schrijft, dat ik het n.a.v. Romeinen 8.10 over een dode Christus heb, als Hij niet in ons zou wonen, is voor mij totaal onbegrijpelijk. Ik heb er juist op aangedrongen om deze tekst goed te verstaan. Het gaat daarin namelijk alleen over de Geest! Als Christus in ons is, dan is wel het LICHAAM dood  (NIET: Christus is dood) vanwege de zonde (zegt Paulus), maar de GEEST is leven vanwege de gerechtigheid.
Hoe blind kun je zijn? ALS jij inderdaad 'GEEST' wilt laten slaan op de 'Christusgeest', dan beweer je met die tekst toch echt dat de Christusgeest dood is als ze niet in ons zit, of in ieder geval suggereert die tekst dat dan zeer sterk. Immers, ALS we 'geest' hier moeten begrijpen als 'Christus geest' dan staat er "Als Christus in ons is, (..) de CHRISTUSgeest is leven". Jij hebt immers verdedigd (op dit en andere fora) dat 'geest' hier wel op 'Christus' moet duiden, ja zelfs dat de vertalers hier hun theologie laten doorschemeren omdat ze 'geest' (volgens jou incorrect) met kleine letter schrijven!

Welnu, ALS met 'geest' de 'Christusgeest' bedoeld wordt in dit vers, dan suggereert Paulus dus dat INDIEN de Christus(geest) in ons is, ze (deze Christusgeest dus) leven is.

DUS mijn vraag is: Wat dan als de Christusgeest NIET in ons is? Is ze dan dood? Als ze IN ons is, is ze leven, dus de logische conversationele implicatie is, dat ze als ze NIET in ons is, DOOD is. En wat nu als de geest altijd (ook als ze niet in ons is) leven is? Wat een ontzettende open deur is deze uitspraak van Paulus dan. De geest zou dan immers ook leven zijn als ze in een steen, een kever of een regendruppel zit, als de geest toch altijd leven is. Een beetje stupide dan om zoiets triviaals te vermelden in de heilige schrift.

Zoals je dus ziet, lees ik de tekst precies zoals (volgens jou) zou moeten, waarbij ik op de plek van de 'geest' de 'christusgeest' lees.

Dus hou eens op met zeggen dat je MIJN uitleg niet kan delen, want dit is helemaal niet MIJN uitleg, maar de CONSEQUENTIE van JOUW uitleg. Dus probeer niet de fouten in JOUW uitleg te verdoezelen, door mist op te werpen. Confronteer jezelf met de problemen met je theorie, of hou je theorie verder voor je, maar ga niet mensen vermoeien met hele preken over de Christusgeest, terwijl je niet in staat bent de consequenties van je theorie te dragen.

Dus leg mij eens uit hoe het kan dat Paulus met 'geest' hier de christusgeest bedoelt, terwijl het zinsverband (met die interpretatie) toch echt impliceert (in conversationele zin) dat deze geest dood is als ze niet in ons is.

quote:

Ook die 5 punten, die je formuleerde beantwoorden m.i. absoluut NIET aan de Schrift.
fijn voor je, laat maar zien dan. Ik heb ondertussen laten zien dat jouw theorie niet bijbels is, maar dat negeer je gewoon.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2006, 05:40:52 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #392 Gepost op: oktober 10, 2006, 04:29:10 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 oktober 2006 om 17:37:

[...]

Hoe blind kun je zijn? ALS jij inderdaad 'GEEST' wilt laten slaan op de 'Christusgeest', dan beweer je met die tekst toch echt dat de Christusgeest dood is als ze niet in ons zit, of in ieder geval suggereert die tekst dat dan zeer sterk. Immers, ALS we 'geest' hier moeten begrijpen als 'Christus geest' dan staat er "Als Christus in ons is, (..) de CHRISTUSgeest is leven". Jij hebt immers verdedigd (op dit en andere fora) dat 'geest' hier wel op 'Christus' moet duiden, ja zelfs dat de vertalers hier hun theologie laten doorschemeren omdat ze 'geest' (volgens jou incorrect) met kleine letter schrijven!

Welnu, ALS met 'geest' de 'Christusgeest' bedoeld wordt in dit vers, dan suggereert Paulus dus dat INDIEN de Christus(geest) in ons is, ze (deze Christusgeest dus) leven is.

DUS mijn vraag is: Wat dan als de Christusgeest NIET in ons is? Is ze dan dood? Als ze IN ons is, is ze leven, dus de logische conversationele implicatie is, dat ze als ze NIET in ons is, DOOD is. En wat nu als de geest altijd (ook als ze niet in ons is) leven is? Wat een ontzettende open deur is deze uitspraak van Paulus dan. De geest zou dan immers ook leven zijn als ze in een steen, een kever of een regendruppel zit, als de geest toch altijd leven is. Een beetje stupide dan om zoiets triviaals te vermelden in de heilige schrift.

Zoals je dus ziet, lees ik de tekst precies zoals (volgens jou) zou moeten, waarbij ik op de plek van de 'geest' de 'christusgeest' lees.

Dus hou eens op met zeggen dat je MIJN uitleg niet kan delen, want dit is helemaal niet MIJN uitleg, maar de CONSEQUENTIE van JOUW uitleg. Dus probeer niet de fouten in JOUW uitleg te verdoezelen, door mist op te werpen. Confronteer jezelf met de problemen met je theorie, of hou je theorie verder voor je, maar ga niet mensen vermoeien met hele preken over de Christusgeest, terwijl je niet in staat bent de consequenties van je theorie te dragen.

Dus leg mij eens uit hoe het kan dat Paulus met 'geest' hier de christusgeest bedoelt, terwijl het zinsverband (met die interpretatie) toch echt impliceert (in conversationele zin) dat deze geest dood is als ze niet in ons is.

[...]

fijn voor je, laat maar zien dan. Ik heb ondertussen laten zien dat jouw theorie niet bijbels is, maar dat negeer je gewoon.

Nunc,
Ik verwijt mijzelf, dat ik tóch steeds weer op je commentaren inga. Wat zal het helpen?
Ik wil je eerst een verzoek doen: Laat die onbijbelse termen nu eindelijk eens achterwege. Het woord Christusgeest  bijvoorbeeld, komt nergens n de Schrift voor. Wél ‘de Geest ván Christus’, maar dan bedoelt Paulus de Geest van de Christus wat het vléés betreft. Het werkt zeer verwarrend, voorál omdat zij door de schrijvers van de bijbel niet gebruikt worden. In die 5 geloofsvoorstellingen, waarop ik later nog terugkom, jongleer je met namen en/of titels, waar ik van ril.
Nu Romeinen 8.10:
‘Indien Christus in u woont, dan is wel het lichaam dood door de zonde, maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid’
De woorden ‘als’ en ‘indien’ worden gewoonlijk gebruikt voor twéé met elkaar te vergelijken zaken.
Voor het woord ‘indien’ kan ook nog het woord ‘wanneer’ gebruikt worden. Paulus wilde hier dus zeggen”Wanneer Christus in je woont, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest (identiek aan Christus) is leven vanwege de gerechtigheid’
Elke leerling van een middelbare school zou dat zélf al kunnen ontdekken. En zeg nu niet, dat de Christus niet in ieder mens woont, want dan doe je áf aan de lofprijzing van God Zélf, toen Hij over zijn Schepping zei:’Zie het was zeer goed’. Nooit, maar dan ook nóóit zou het nodig zijn, dat Hij iets aan zijn Schepping, inclusief de mens, zou moeten toevoegen!. De mens zal wórden, wat hij potentieel is!
Een ingrijpende God bestaat eenvoudig níet. Laat  het je niet wijsmaken.
En hoe kom je in vredesnaam aan een ‘dode geest’? Geest is juist LÉVEN, man! Waar die Geest dan ook is! Was ‘de Geest zijns Zoons’ in Galaten 4.6 dan ook dood, toen God Hem nog niet uitgezonden had in onze harten?
Overigens maakte je er niet veel fraais van, Nunc, als je schrijft:
’Dus hou eens op met zeggen dat je MIJN uitleg niet kan delen, want dit is helemaal niet MIJN uitleg, maar de CONSEQUENTIE van JOUW uitleg. Dus probeer niet de fouten in JOUW uitleg te verdoezelen, door mist op te werpen. Confronteer jezelf met de problemen met je theorie, of hou je theorie verder voor je, maar ga niet mensen vermoeien met hele preken over de Christusgeest, terwijl je niet in staat bent de consequenties van je theorie te dragen.
Dus leg mij eens uit hoe het kan dat Paulus met 'geest' hier de christusgeest bedoelt, terwijl het zinsverband (met die interpretatie) toch echt impliceert (in conversationele zin) dat deze geest dood is als ze niet in ons is’.

Jóuw zogenaamde uitleg, Nunc, kan – bijbels gezien – absoluut, ja, volstrekt niet door de beugel. Het is juist zo’n een heerlijke tekst, dus hou er rekening mee, dat de ‘laatste Adam’ (dat is niet alleen Jezus, want dan zou Paulus wel de term ‘de twééde Adam’ hebben gebruikt en ‘Adam’ is bovendien een VERZAMELNAAM), een levendmakende Geest is gewórden (Genesis 3.22; Deut.30.14, enz. enz.).
Dat is de totale adamitische mensheid, want de naam zegt het al: A = de onuitsprekelijke letter van het Hebreeuwse alfabet en ‘dm’ is ‘bloed’ Dat betekent, dat Gods Geest IN ieder mens is. Niemand uitgezonderd!  Aartsvaders zijn in de bijbel ook vaak wereldpotenties, zoals bijvoorbeeld de adamitische mensheid.
Paulus schreef over die laatste Adam:
‘STELT UZELF OP DE PROEF, OF GIJ WEL IN HET GELOOF ZIJT, ONDERZOEKT UZELF. OF ZIJT GIJ NIET ZO ZEKER VAN UZELF, DAT JEZUS CHRISTUS IN U IS? Paulus zegt hier eigenlijk, dat zijn lezers in potentie ‘Jezus Christussen’zijn. Gelooft je dit niet, dan ben je verwerpelijk, zo voegt hij er nog aan toe.
Wij behoren dus allen tot die laatste Adam!
Tenslotte: Wees alstublieft voorzichtig, Nunc, de ántichristus  gelooft níet, dat Gods Geest in íeder mens woont. Die loochent niet alleen dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, maar die loochent dan ook - noodzakelijkerwijs - óók, dat God in íeder mens woont. Jezus was immers, qua menselijk schepsel, gelijk aan álle mensen! Jezus vergeleek zijn eigen mens-zijn met de Joden, die Hem wilden doden.
Ja, ik weet, dat je dit verwerpt, omdat je niet wéét wat je verwerpt.

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #393 Gepost op: oktober 11, 2006, 09:34:56 am »

quote:

P. Strootman schreef op 10 oktober 2006 om 16:29:
[...]

Nunc,
Ik verwijt mijzelf, dat ik tóch steeds weer op je commentaren inga. Wat zal het helpen?
Ik wil je eerst een verzoek doen: Laat die onbijbelse termen nu eindelijk eens achterwege. Het woord Christusgeest  bijvoorbeeld, komt nergens n de Schrift voor. Wél ‘de Geest ván Christus’, maar dan bedoelt Paulus de Geest van de Christus wat het vléés betreft. Het werkt zeer verwarrend, voorál omdat zij door de schrijvers van de bijbel niet gebruikt worden. In die 5 geloofsvoorstellingen, waarop ik later nog terugkom, jongleer je met namen en/of titels, waar ik van ril.
ach, JIJ, niet IK, bent degene die de christusgeest op dit forum geintroduceerd heeft hoor. Nu niet verontwaardigd doen, dat ik die term soms ook gebruik om iets aan te duiden van jouw theorieën.

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #394 Gepost op: oktober 11, 2006, 09:59:34 am »

quote:

P. Strootman schreef op 10 oktober 2006 om 16:29:
(..)
Nu Romeinen 8.10:
‘Indien Christus in u woont, dan is wel het lichaam dood door de zonde, maar de Geest is leven vanwege de gerechtigheid’
De woorden ‘als’ en ‘indien’ worden gewoonlijk gebruikt voor twéé met elkaar te vergelijken zaken.
Voor het woord ‘indien’ kan ook nog het woord ‘wanneer’ gebruikt worden. Paulus wilde hier dus zeggen”Wanneer Christus in je woont, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest (identiek aan Christus) is leven vanwege de gerechtigheid’
Elke leerling van een middelbare school zou dat zélf al kunnen ontdekken.

Beste Piet, zou je voor de verandering eens op kunnen houden met karikaturen maken van mijn posts, en dan die karikaturen 'overweldigend verpletteren met je weerwoord'?Ondertussen schrijf je van alles over 'wanneer', maar je negeert door je karikatuur VOOR DE ZOVEELSTE KEER mijn echte vraag. Als ik niet beter wist zou ik gaan denken dat het moedwillig negeren van mijn vraag is. Maar dat zal toch niet?

Dat 'als' en 'indien' en 'wanneer' hier zo gebruikt worden, betwist ik helemaal niet. Waar het mij om gaat is het tweede gedeelte van het vers:

"Wanneer Christus in je woont, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de Geest (identiek aan Christus) is leven vanwege de gerechtigheid"

Nu doen we het even stapje voor stapje:
"WANNEER (ALS) Christus in je woont, dan (...), maar de geest (die volgens jou identiek iks aan Christus) is leven (..)". Jij zegt dat 'geest' in dit vers identiek is aan Christus. In dat geval echter staat er op z'n minst een vrij domme tautologie, immers hoe dom moet je zijn (uitgaande van het feit dat 'geest' hier 'christus' is) om niet te snappen dat 'de geest leven is'? Als 'de geest' immers de Christus is, de Logos, dan zou het vrij dom zijn om uberhaupt te kunnen denken dat deze 'geest' iets anders was dan 'leven'. Het zit in de zelfde categorie 'open deuren intrappen' als vermelden dat een geest niet-lichamelijk is.

Maar goed, we gaan even mee met jouw interpretatie, de tautologie en open deur negerend, en kijken wat er verder gebeurt. Het woord 'als' ('indien', etc) is een woord wat conditionaliteit aangeeft (in het orriginele grieks). Er wordt dus een conditie gegeven ("als Christus in u is") en dat impliceert ook de tegenhanger van die conditie, namelijk "indien het niet het geval is dat Christus in u is".

Deze zin heeft meerdere interpretaties, ze is ambigu. De ontkenning van de conditie ("indien niet") kan nadruk leggen op "Christus" (dus duiden op mensen in wie Christus niet is), maar het kan ook nadruk leggen op "u" (duidend op de mogelijkheid dat Christus naast het zijn in mensen, ook elders in is. Als Christus immers de Logos is (Joh.1:1) dan is die volgens jou overal in). Dit zijn de twee mogelijke 'tegenhangers' van de conditie ("indien.." --> "indien niet ..").

Nu is het best mogelijk dat de eerste tegenhanger NOOIT voorkomt, omdat Christus in elk mens zit (n.b. in JOUW theorie - ik deel deze mening uiteraard niet). Laten we deze conclusie dus ook onder voorbehoud trekken, en concluderen dat de eerste tegenhanger onzinnig is. Als Christus in ieder zit, dan slaat het nergens op dat Paulus zou bedoelen dat Christus misschien toch niet in een mens zou zijn.

De tweede tegenhanger blijft dus over. Het gaat om een conditie m.b.t. Christus: Als Christus in een mens is, dan ... en als Christus in iets anders dan mens is, dan ...

Het is immers één van beide. Of Paulus probeert met 'indien' een conditie te geven op de mensen (Christus wel of niet in mensen), of het is een conditie op 'Christus'. Het eerste sluit jij uit, dus moet het het tweede zijn. Laten we nu kijken wat dit voor implicaties heeft voor de zin. "Indien Christus in u is (...) dan is de geest leven".

De tegenhanger: "Indien Christus niet in u (mens) is (..) dan is de (menselijke) geest dood" wordt door jou uitgesloten omdat er geen mensen zijn die aan deze voorwaarde voldoen. Dit kan dus niet de bedoelde lezing zijn volgens jou. NB volgens mij IS DIT JUIST de bedoelde lezing, maar goed.

De tegenhanger "Indien Christus niet in u (mens) is (...) dan is de geest (van Christus) dood" is dus de enige overgebleven lezing. Dus als de geest van Christus niet in een mens zit, maar bv. in een steen of een paard of een regendruppel, DAN is deze geest van Christus dood.

Ik kan er niks aan doen, maar dit is wat een simpele analyse van 'indien' oplevert.

Als je hier een probleem mee hebt, moet je maar laten zien waar ik de mist in ga, DOOR OP MIJN ARGUMENTEN IN TE GAAN EN ZE TE WEERLEGGEN.

quote:

Overigens maakte je er niet veel fraais van, Nunc, als je schrijft:
’Dus hou eens op met zeggen dat je MIJN uitleg niet kan delen, want dit is helemaal niet MIJN uitleg, maar de CONSEQUENTIE van JOUW uitleg. Dus probeer niet de fouten in JOUW uitleg te verdoezelen, door mist op te werpen. Confronteer jezelf met de problemen met je theorie, of hou je theorie verder voor je, maar ga niet mensen vermoeien met hele preken over de Christusgeest, terwijl je niet in staat bent de consequenties van je theorie te dragen.
Dus leg mij eens uit hoe het kan dat Paulus met 'geest' hier de christusgeest bedoelt, terwijl het zinsverband (met die interpretatie) toch echt impliceert (in conversationele zin) dat deze geest dood is als ze niet in ons is’.

Jóuw zogenaamde uitleg, Nunc, kan – bijbels gezien – absoluut, ja, volstrekt niet door de beugel.
het ironische is dus juist, dat ik hier niets anders deed dan consequent JOUW uitleg doorvoeren. Dus als er iets is wat hier inderdaad niet door de beugel kan ..... je eigen theorie leidt nota bene tot conclusies die je zelf afwijst. Je hebt echter niet het lef om het probleem bij de horens te vatten en er wat mee te stoeien, je omzeilt het gewoon door gepreek over andere zaken.
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2006, 10:10:26 am door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #395 Gepost op: oktober 11, 2006, 01:58:46 pm »
Nunc,

Je schreef:
DUS mijn vraag is: Wat dan als de Christusgeest NIET in ons is? Is ze dan dood? Als ze IN ons is, is ze leven, dus de logische conversationele implicatie is, dat ze als ze NIET in ons is, DOOD is. En wat nu als de geest altijd (ook als ze niet in ons is) leven is? Wat een ontzettende open deur is deze uitspraak van Paulus dan. De geest zou dan immers ook leven zijn als ze in een steen, een kever of een regendruppel zit, als de geest toch altijd leven is. Een beetje stupide dan om zoiets triviaals te vermelden in de heilige schrift
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

HIER HEBBEN WE EEN PUNT, Nunk!!

Wat schreef Paulus?
'Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de DODEN en CHRISTUS zal over u lichten'

Volgens Paulus WOONT de slapende of DODE Christus dus IN in ieder mens, of hij het gelooft of niet.
Je moet die bijbelse taal leren begrijpen! Het is niet de vraag, of die levendmakende Geest  wél of níet in ons is, maar of Hij in ons opnieuw tot LEVEN gewekt en geboren is?

En dát ligt aan onszelf.
Ik hoop dat je het nu eindelijk begrijpt.

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #396 Gepost op: oktober 11, 2006, 04:35:47 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 11 oktober 2006 om 13:58:
Nunc,

Je schreef:
DUS mijn vraag is: Wat dan als de Christusgeest NIET in ons is? Is ze dan dood? Als ze IN ons is, is ze leven, dus de logische conversationele implicatie is, dat ze als ze NIET in ons is, DOOD is. En wat nu als de geest altijd (ook als ze niet in ons is) leven is? Wat een ontzettende open deur is deze uitspraak van Paulus dan. De geest zou dan immers ook leven zijn als ze in een steen, een kever of een regendruppel zit, als de geest toch altijd leven is. Een beetje stupide dan om zoiets triviaals te vermelden in de heilige schrift
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

HIER HEBBEN WE EEN PUNT, Nunk!!

Wat schreef Paulus?
'Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de DODEN en CHRISTUS zal over u lichten'

Volgens Paulus WOONT de slapende of DODE Christus dus IN in ieder mens, of hij het gelooft of niet.
Je moet die bijbelse taal leren begrijpen! Het is niet de vraag, of die levendmakende Geest  wél of níet in ons is, maar of Hij in ons opnieuw tot LEVEN gewekt en geboren is?

En dát ligt aan onszelf.
Ik hoop dat je het nu eindelijk begrijpt.

We hebben hier helemaal geen punt, want uit je bericht blijkt dat je niks maar dan ook absoluut niks van m'n argumenten hebt begrepen, of er voor kiest om ze compleet te negeren. Wat verwacht je dat ik nu doe? Ingaan op jouw 'punt'?

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #397 Gepost op: oktober 11, 2006, 06:42:47 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 oktober 2006 om 16:35:

[...]

We hebben hier helemaal geen punt, want uit je bericht blijkt dat je niks maar dan ook absoluut niks van m'n argumenten hebt begrepen, of er voor kiest om ze compleet te negeren. Wat verwacht je dat ik nu doe? Ingaan op jouw 'punt'?

Nunc,

Als je niet wilt, hoef je er echtniet op in te gaan, maar je bent voor mij een 'raadselachtigi' tegenstander. Het is nooit goed! Je hebt een totaal verkeerd uitganspunt, want je hebt steeds gesproken over: Als Christus nu NIET IN ONS IS en dat is voor mij ondenkbaar! En je leerde steeds, dat de Christus als de Geest van God NIET in alle mensen is.
Toch dacht ik, dat die laatste reactie er bij jou in zou gaan. Ik dacht: we zijn er!
Maar HELAAS, HELAAS!
Hou er maar over op, joh!

Nunc

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #398 Gepost op: oktober 11, 2006, 07:16:12 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 11 oktober 2006 om 18:42:
[...]

Nunc,

Als je niet wilt, hoef je er echtniet op in te gaan, maar je bent voor mij een 'raadselachtigi' tegenstander. Het is nooit goed! Je hebt een totaal verkeerd uitganspunt, want je hebt steeds gesproken over: Als Christus nu NIET IN ONS IS en dat is voor mij ondenkbaar! En je leerde steeds, dat de Christus als de Geest van God NIET in alle mensen is.
L E E S    M I J N     P O S T  :(

(zo duidelijk?)

Ik geef nota bene aan, dat ik 'for the sake of argument' zelfs even met je mee ga, wat betreft het zijn van de geest van Christus in alle mensen (hoewel ik dat inderdaad zelf op bijbelse gronden verwerp). Ik ga dus even uit van JOUW uitgangpunten en kijk dan eerlijk naar Rom.8:10.

Als jij dat nu ook eens deed, in plaats van om de hete brei heen draaien, proberen mij op een ander spoor te brengen, te zeggen dat ik er niets van snap (terwijl je er zelf niet op ingaat), mist opwerpen, etc. Ik zou namelijk zowaar het idee krijgen, dat je in feite geen enkel weerwoord hebt op het feit dat jouw interpretatie van Rom.8:10 (namelijk met 'geest' de 'Geest van Christus') uiteindelijk resulteert in de absurde consequentie dat diezelfde 'Geest van Christus' DOOD is, op het moment dat ze niet in mensen aanwezig is. En nogmaals, ik zeg hier dus niks over of die geest nu in elk mens aanwezig is of niet, sterker nog, ik ga op dit punt tijdelijk met je mee in de aanname dat die geest in een ieder zit.

En juist met die aanname, loopt de hele interpretatie spaak, omdat je dan moet aannemen dat 'indien' niet slaat op het 'wel of niet in een bepaalde mens zijn' (omdat dat niet kan volgens jou, omdat de geest in ieder is). Dus juist als je jouw aanname volledig serieus neemt op Rom.8:10, dan moet 'indien' ergens anders op slaan. De enige andere optie is. dat jet 'indien' conditioneel is op de 'positie' van de Geest. Dus of ze in een mens zit, of dat ze in iets aanwezig is wat niet-mens is. God is immers 'in alles', idem voor de Logos (Joh.1:1), dus dit is een valide alternatief: Paulus gebruikt 'indien ... in u is' om aan te contrasteren tussen de Geest in mensen en in andere dingen dan mensen.

quote:

Toch dacht ik, dat die laatste reactie er bij jou in zou gaan. Ik dacht: we zijn er!
Maar HELAAS, HELAAS!
Hou er maar over op, joh!
Als jij niet inhoudelijk op aangedragen punten ingaat, is het inderdaad niet goed nee. Dat lijkt me logisch. En hoe meer je wegvlucht voor de discussie, en hoe meer je mij suggereert om erover op te houden, en hoe meer mist je opwerpt, en hoe meer je probeert de discussie van dit onderwerp weg te sturen, des te meer wordt iedere keer weer bevestigd dat je ofwel de problemen met je eigen bijbeluitleg niet eens snapt, ofwel dat je donders goed snapt dat het reële problemen zijn, waar je geen antwoord op hebt.
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2006, 08:18:50 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Acceptatie
« Reactie #399 Gepost op: oktober 12, 2006, 10:29:57 am »
Nunc,

Ik heb het opgegeven, Nunc! Zeker, wij mogen op bepaalde punten best van mening verschillen, maar wat de Geest betreft, is er voor mij geen andere weg dan ik heb aangegeven. Er is één Geest, de Christus, die al zijn volgelingen naar het Licht zal voeren. En Paulus schreef, dat wij allen, zowel Joden als niet-joden, in één Geest tot de Vader mogen komen. Wij, mensen, strijden op aarde over de religie, maar er is slechts één ware religie en dat is de aanbidding en verering van Gods Geest. Paulus was dan ook bij uitstek de apostel van de Geest!