Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Acceptatie

<< < (16/85) > >>

diak2b:
quote:aerandir schreef op 07 augustus 2006 om 22:31:
pas in 1998 heeft de kerk erkent dat de wereld rond is.......(dat is een feit)
--- Einde van citaat ---

Nunc:
(..)
pas in 1998 heeft de kerk erkent dat de wereld rond is.......(dat is een feit)
(..)

--- Einde van citaat ---

lees dit maar eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth

Nunc:
[...]

Misschien wel inderdaad maar het zijn de mensen die dmv hard werken,scholing etc welvaart brengen het anders misschien toch wel gekomen dat weet je niet maar het christendom brengt niet per defebitie welvaart

--- Einde van citaat ---

misschien wel ja, maar dat kunnen we nu niet zo makkelijk meer uittesten he. En niemand beweert ook, dat het een universele wet is. Ik geef alleen aan, dat historici (die er toch voor gestudeerd hebben) aangeven dat het christendom door haar 'filosofie en theologie' een positieve invloed heeft gehad op de ontwikkeling van bv. de wetenschap.

quote:net zo goed dat bepaalde delen van de bijble zijn geschreven zoveel jaar na dood van Jezus.... en sommige zaken ook weerlegbaar zijn...
--- Einde van citaat ---

Wil je een poging wagen tot vergelijking van 'het Judas-pseudo-evangelie' en bv. de 4 evangelien (in de bijbel)? Of wil je laten zien dat sommige zaken 'ook weerlegbaar zijn'?

quote:
In oosterse/Midden-Oosterse landen werd ook heus wel onderzocht hoor!!!
Het bewerken en maken van zijde is daar al bekent voordat het christendom voet aan grond had gezet. Ook op gebied van kruiden en acupuntuur etc etc waren de Chinezen ver voorop en zo kan je nog wel even door gaan met wie er de meeste uitvindingen en onderzoeken hebben gedaan denk ik maar ik geloof gewoon niet dat het hier in 't westen nu zo uitzonderlijk snel is gegaan door het christendom

--- Einde van citaat ---
ik zei niet dat daar geen onderzoek werd gedaan, en geen vooruitgang werd geboekt. Alleen dat het christendom door haar godsbeeld en visie op de natuur, van grote invloed is geweest op de ontwikkeling van de (exacte) wetenschappen. En dat is wel vrij 'snel' gegaan. Het westen is uiteindelijk de enige plek geweest waar de grote ontwikkelingen zich echt doorgezet hebben, de industriele revolutie, etc. De stoommachine, de verbrandingsmotor, auto en vliegtuig. Maar ook dingen als de zwaartekracht-theorie (van Newton), Relativiteit en QuantumMechanica. De ontdekking van tv, radio, radar. Radioactiviteit, etc, etc, etc.quote:
[...]

Zou inderdaad Magie kunnen zijn daar je op die manier dergelijke zaken zou kunnen bewerkstelligen.....en aan de andere kant misschien was het wel een zeer begaaft man misschien zelfs een zoon van God zelf etc etc dat kan je allemaal geloven als iemand spontaan beter wordt van wat voor kwaal dan ook en ik zou toen gezegt hebben dat dat door de hand van God gebeurt zou zijn geloof je dat want je bent al blij dat die persoon beter "gemaakt"is ooggetuigen kan .... maar wat geschreven is veelal vele jaren later geschreven.

--- Einde van citaat ---
je snapt mijn punt kennelijk niet. Ik zei niet dat het door magie gedaan werd, maar dat de joodse kritiek in de 2e eeuw was, dat het zwarte magie was. Ze probeerden Jezus' wonderen zwart te maken. Mijn punt is, dat ze kennelijk niet in staat waren om die wonderen te ontkennen en te zeggen dat de christenen liepen te liegen of te fantaseren over die wonderen, maar dat de joden zich moesten gaan bedienen van lastering en zwartmakerij, door het op 'zwarte magie' te gooien. Dat geeft aan, dat de aanwijzingen voor de wonderen in die tijd nog zo sterk waren, dat men ze niet kon ontkennen.quote:Jouw voorbeeld van Pim fortuin is pas gebeurt over 100 jaar heeft geen mens daar ooit meer van gehoord en dat beeld is waarschijnlijk omgesmolten tot iets anders.... tiijd maakt van vele dingen een mythe....
--- Einde van citaat ---
Oja? In 100 jaar? Is de eerste wereldoorlog gemythologiseerd? De oorlog tussen Frankrijk en Duitsland, de amerikaanse burgeroorlog en de vrijheidsoorlog? Zijn de personen uit die oorlogen nu een 'mythe'? Is koning Willem de 3e dat? Baltasar Gerards? Rembrandt? Vondel? Julius Caesar? Als iemand een groot effect heeft gehad op de geschiedenis, en als er een groep ontstaat die deze persoon in ere houdt, dan verdwijnt die kennis echt niet zomaar. Wat je hier geeft is niets meer dan een uitwijkmaneuvre, zodat je niet in hoeft te gaan op de argumenten vóór het christendom.quote:Maar heel veel mensen weet nog van verschillende Goden en Godinnen ook deze zijn nooit helemaal vergeten...al dan wel een heel eind minder
--- Einde van citaat ---

Goed dan pak ik een ander voorbeeld. Weet jij nog wie Mitrhas was? Weet jij wie Sabbatai Levi was? of Zalmoxis? of Alexander van Abonuteichos? Of 'de Egyptenaar'? of Teudas of Judas de Gallileër??

Als het christendom geen sterke argumenten had gehad, en geen sterke aanwijzingen waarom het echt waar was, dan was het met één (misschien 2?) generaties uitgestorven, ergens eind van de eerste eeuw. Precies zoals het lijstje hierboven. Allemaal slechts voetnoten in de geschiedenis.

(De laatste drie kennen we zo ongeveer alleen, omdat ze in de bijbel al als 'voetnoot' genoemd worden).

diak2b:
quote:Nunc schreef op 09 augustus 2006 om 10:21:

[...]

misschien wel ja, maar dat kunnen we nu niet zo makkelijk meer uittesten he. En niemand beweert ook, dat het een universele wet is. Ik geef alleen aan, dat historici (die er toch voor gestudeerd hebben) aangeven dat het christendom door haar 'filosofie en theologie' een positieve invloed heeft gehad op de ontwikkeling van bv. de wetenschap.
--- Einde van citaat ---
Voorzover mijn informatie strekt, draait het om een paar typisch Europese zaken:

- De griekse filosofie die het denken in "ideaal-beelden", kortom conceptuele categoriën in het westerse denken bracht (zie Plato)
- De griekse filosofie die het mythische denken overboord kieperde (zeg maar, dat denken waar Aerendir zo blij mee is) en de wereld rationeel probeerde te bezien
- Het christelijk/katholieke denken dat Gods hand in de wereld zag, en accepteerde dat als er maar één waarheid is, je iets over God leert door wetenschap te bedrijven
- Het christelijk/reformatorisch denken dat, na die eerdere ontwikkeling, de natuur weer wat loskoppelde van een logisch verstaan van Gods hand, waardoor de wetenschap de volgende stap kon zetten: een niet-theologisch en niet-Bijbels gefundeerde wetenschap

diak2b:
quote:Nunc schreef op 09 augustus 2006 om 10:21:
Oja? In 100 jaar? Is de eerste wereldoorlog gemythologiseerd? De oorlog tussen Frankrijk en Duitsland, de amerikaanse burgeroorlog en de vrijheidsoorlog? Zijn de personen uit die oorlogen nu een 'mythe'? Is koning Willem de 3e dat? Baltasar Gerards? Rembrandt? Vondel? Julius Caesar?
--- Einde van citaat ---
Met dank aan William Shakespeare: jawel, Julius is ernstig gemythologiseerd. En zelfs dan nog kunnen we de historische Julius vrij goed onderscheiden van de, veel populairdere, mythe.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie