quote:
quote:
citaat
That’s my point. The saints in heaven are not dead.
Ze zijn ook nog niet volmaakt in de zin van dat ze geheel nieuw zijn geworden. Het is een tussenfase: de opstanding der doden heeft nog niet plaats gevonden.
Ze zijn met Christus en dat is verrweg het beste, maar de conclusie trekken dat wij op
aarde dus in contact met hen kunnen treden, kun je bijbels gezien (ik heb het nu niet over de kerkvaders en traditie

) niet maken.
De ontslapen gelovigen zijn in de hemel, en kijken toe hoe wij het er vanaf brengen.
Ze zijn de wolk van getuigen.
Maar nergens staat er dat wij in contact kunnen treden met hen. Zij wel met elkaar.
quote:
Hebr. 12
1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt. 2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs
Dit zou bij uitstek het gedeelte zijn waar je dan zou verwchten dat er staat: Laat uw oog dan ook op hen zijn opdat zij u helpen uw geloof te volbrengen.
Nee:
Gericht op Jezus als onze leidsman.
quote:
They are more alive than we are because they are closer to the source of life: God. Consider this: Jesus tells us in Mark 12:26–27, "He is not God of the dead, but of the living; you are quite wrong." He said this to the Sadducees who denied the possibility that the dead could live (i.e., the resurrection). But notice his statement. It means that all people are alive to God, even if they are dead to us.
De Saduceeen geloofden niet in de opstanding. Daar is deze opmerking dan ook op z'n plaats.

quote:
OBJECTOR: Yes, that is my point. They are dead to us. We cannot communicate with them nor they with us.
CATHOLIC: But if Christians who have died in Jesus are alive to God and are in his presence, then they must share in the union that Christ has with his body (the Church) on earth. Remember that Paul says that "we would rather be away from the body and at home with the Lord" (2 Cor. 5:

. Christians in heaven
are absent from us but present to the Lord. If they are present to Christ, then they must be united to Christ and to all who are in Christ. Now, if we are united with all other baptized Christians in the church on earth—that is, in the body of Christ—then how could we be separated from the heavenly members of that same body?
In deze redenering kunnen we dus ook in contact treden met elke gelovige die bij het lichaam van Christus hoort maar duizenden lkilometers ver weg van mij
op aarde is. Want er is een eenheid van het lichaam (het ontslapen deel en het deel dat nog op aarde is)
Ik kan dat iig niet. Ik weet niet hoe jullie dat doen.

Tja, wij zijn nog onvolmaakt en wij delen met de ontslapenen de heilige Geest en de Heilige Geest is
de Geest van God en als wij iemand ontmoeten heb je dat gemeen. Maar gelaas, zoals ik vet heb gemaakt in het citaat: Christians in heaven
are absent from us but present to the Lord., zijn ze niet hier aanwezig.
BIdden gaat toch alleen in en door de Heilige Geest. Met wie maak ik dan contact als ik spreek in de Geest:
Alleen God-Vader en Zoon. De Geest pleit namelijk bij God voor de heiligen.
quote:
Rom 8,27
En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit.
Rom 8,34
wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit.
Dit is de weg die ik in d bijbel zie. De Geest pleit voor ons en dat komt
bij God aan.
Jezus doet in de hemel voor ons hetzelfde.
Als ik tot een heilige bidt/in contact treedt, gebruik ik m.i. niet de Heilige Geest want die spreekt alleen tot God als ik bidt. Dat is de enige manier waarop gelovigen met de wereld die voor ons verborgen is om mogen gaan.
quote:
Now you see the theological basis for asking the saints in heaven to pray for us. If we can ask other Christians on earth to pray for us, then there is simply no reason we can’t ask Christians in heaven to pray for us too. If we deny this possibility, aren’t we depriving the Christian people of powerful intercessors that they are entitled to? And don’t we end up with an emaciated and sub-Christian view of the Church as the body of Christ if we deny that some of its members can’t enter into prayer for the whole body?
Zie mijn stukje hoierboven.
Je weet niet hoe het verder in de henel is dus kun je ook niet zeggen hoe heiligen in de hemel zich gedragen:
omdat ze bij het lichaam horen, bidden ze voor oins.
Zeker is dat wij niet met hen contact onderhouden. Dan zouden we tot hen bidden. 3
We zijn een met iedereen maar praktisch gezien zijn wij nog op aarde, en niet praktisch een met de gelovigen in de hemel.
Dus een theologische basis zie ik niet.

Wel een uitleg dat omdat we 'e'en lichaam zijn, we praktisch gezien met elkaar contact kunnen hebben.
Zoals ik hierboven opmerkte: dan heb ik ook 'zomaar' contact met andere leden van het lichaam op aarde, waar ik niet letterlijk dichtbij ben?
Daar ben ik wel benieuwd naar hoe je dat ziet.