Auteur Topic: Hebben Katholieken en Gereformeerden meer gemeen dan...  (gelezen 55233 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hebben Katholieken en Gereformeerden meer gemeen dan...
« Reactie #400 Gepost op: augustus 15, 2006, 03:13:42 pm »

quote:

Ursa schreef op 15 augustus 2006 om 10:44:

@ P&A: kijk nog eens om naar wat je schrijft, lees het nog een keer en denk er over na. Om een voorbeeldje te geven: (*)
Je zegt hier in feite twee dingen:

A. De Bijbel heeft gezag an sich (in zichzelf)
B. De Bijbel heeft gezag want hij is toetsbaar aan de werkelijkheid.

Dus, 'dit' ( A ) staat helemaal niet in NGB art. 5, waar B wordt gezegt. Subtiel, maar belangrijk verschil.

Ik noemde alleen het laatste zinnetje van dat artikel omdat diak2b daar enekel keren aan refereerde...
Het gehele artikel luidt zo:

uit de NGB artikel 5:

Het gezag van de Heilige Schrift.

Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.

De Schrift getuigt van Zichzelf dat zij waarheid is.
Ik weet niet of je dat wil onderverdelen in A en B. Maar igg ligt het bewijs in de boeken zelf.
Het vetgedrukte is toch wel A:De Bijbel heeft gezag an sich (in zichzelf)

Ik moet eens nadenken over B. :)
Je vindt de Bijbel waar 'omdat er gebeurd wat erin staat' bevestigd voor mij dat de Bijbel waarheid heeft in zichzelf.
Want een profetie die is uitgesproken, is op dat moment niet onmiddelijk al waarheid. Dat ligt in de toekomst. (En geen mens is in staat om in de toekomst te kijken.
Als de bijbel dat wel doet - heeft zij die kracht in zichzelf.)

Toch geloof ik dat het zal gebeuren. Al zie ik het nu nog niet. Bv de wederkomst of het Nieuwe Jeruzalem is zichtbaar vaniot de hemel.
Of: het kind zal spelen bij het hol van een adder....
Of: eens is er de opstanding en zullen we opstaan en een nieuw lichaam krijgen.

Ook zijn er profetieen die al wel waarheid zijn geworden: Bv Jezus geboren in Bethlehem, het verdobbelen van Zijn kleed, drie dagen in het graf, één mens sterft voor het volk is beter dan dat het hele volk sterft....
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 03:14:05 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #401 Gepost op: augustus 15, 2006, 03:30:22 pm »

quote:

Aafke schreef op 15 augustus 2006 om 10:15:
[...]

Is het niet zo dat het evangelische begrip van een 'heilige' niet is dat alle Christenen dat zijn. Geheiligd door Christus in hun geloof in Hem.

Kijk eens wat Paulus schrijft:
14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig. (1 Kor. 7)

Kortom, vraag aan jou.. wat versta jij onder heilig..? En waarom is Maria volgens jou niet heilig vanuit jou geloof..?

Als ik persoonlijk de dingen in de Bijbel lees over Maria dan is ze m.i. één van de meest heilige personen die er bestaan. Maria is (voor zover ik het nu kan zien) de enigste vrouw(!) waarvan wordt geschreven dan alle geslachten haar zalig zullen prijzen. (Luk. 1)

Ik bedoelde heilig in de normale huis-tuin-en-keuken-betekenis van het woord.
Dus niet volmaakt. :)

Heilig in de bijbelse betekenis is m.i apartgezet. En dat is met kinderen van gelovige ouders zo, of met een ongelovige man doordat hij een gelovige vrouw heeft.
Maria kun je heilig noemen in haar speciale taak de moeder van Jezus te zijn en Hem ter wereld te brengen.

Verder zijn alle gelovigen 'heiligen' in de bijbel, in de zin van apart gezet:

quote:

Ef 5,27
en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.

Over de betekenis van een heilige in katholieke kerk, heb ik het helemaal niet.
Maria is wel heel byzonder en iedereen kan leren van haar gehoorzaamheid en geloof.
Dat staat buiten kijf. Haar zalig prijzen, is dacht ik zeggen dat ze door haar doen en laten het goede heeft gedaan naar wat God van haar vroeg en haar gelukkig prijzen daarom.

Of we bepaalde gelovigen byzondere eer moeten geven? Ik denk het niet. Als je naar Jezus wijst, wil je geen eer voor jezelf maar komt alles Hem toe.
Daarom lijkt het me inconsequent dat je Maria vereert omdat ze goed naar Jezus wijst in haar doen en laten en geloof.
In die zin leg ik een ander accent.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #402 Gepost op: augustus 15, 2006, 05:21:41 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 09:49:
Ik wilde discussie nog wel even weer opzoeken.
Ik heb m'n antwoord in het Bijbelstudieforum geplaatst. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #403 Gepost op: augustus 15, 2006, 05:53:45 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 09:56:

[...]

Dit bewijst dan wel dat jij de Traditie boven de bijbel stelt. Puur als constatering.  :)
Veel verwarring is er bij bij trouwens niet hoor. :)

Puur als constatering: dit betekent dan ook  (in het wereldbeeld van P&A) dat protestantse theologen de Traditie boven de bijbel stellen. Het is nl. in zowel de katholieke als gereformeerde theologische methode doodnormaal om naar de culturele, historische en taalkundige achtergrond van bijbelgeschriften te kijken als hulp bij de interpretatie/duiding ervan. En dat is precies wat Laodicea hier omschrijft.

Er is nu toch ook een Ned. evangelische theologische opleiding (HBO of uni, dat weer ik ff niet meer)? Hoe doen die dat dan?

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 09:55:
Opnieuw een interessante positiekeuze. Wat je zegt is dat als JIJ iets niet begrijpt of ziet, je het afwijst. Dat voor deze leerstukken evenveel, of even weinig, Bijbelse grond is als voor bijvoorbeeld de Twee-Naturenleer of de Triniteit, die je schijnbaar wel onderschrijft, demonstreert dat je precies doet wat ik al eerder vroeg: je neemt je eigen kennis en begrip als toetssteen voor de Schrift. Gods woord toetsen aan jezelf is een keuze, maar inderdaad geen katholieke keuze.

Hij deed onlangs al eens elders dienst .. maar ook hier is ie weer erg toepasselijk!  ;)

http://img223.imageshack.us/img223/662/error0ma.jpg

quote:

Laodicea schreef op 14 augustus 2006 om 18:33:
[...]
offtopic:Dan moet je misschien 'toon webiconen' aanzetten in je profiel. :)
offtopic:Misschien ook niet, want ik zie die van anderen, o.a. van mezelf en van P&A, wel gewoon :P
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 05:55:06 pm door wateengedoe2 »

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #404 Gepost op: augustus 15, 2006, 06:56:25 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 15:30:

Maria is wel heel byzonder en iedereen kan leren van haar gehoorzaamheid en geloof.
Dat staat buiten kijf. Haar zalig prijzen, is dacht ik zeggen dat ze door haar doen en laten het goede heeft gedaan naar wat God van haar vroeg en haar gelukkig prijzen daarom.
Zou het zalig prijzen van Maria niet hierin kunnen liggen dat zij de vrouw was, waartegen  de engel zei: "U heeft genade gevonden bij God" ? In wezen is haar als eerste van alle mensen genade betoond, de genade nl. die er ligt in de verzoening door het Lam.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #405 Gepost op: augustus 15, 2006, 07:08:37 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 15:13:

uit de NGB artikel 5:

Het gezag van de Heilige Schrift.

Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.

De Schrift getuigt van Zichzelf dat zij waarheid is.

Deze zin

"Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. "

Welk bewijs ligt in de boeken zelf ?? = dat de Heilige Geest getuigt dat zij van God zijn.

quote:

Het vetgedrukte is toch wel A:De Bijbel heeft gezag an sich (in zichzelf)

Dat is wat jij ervan maakt, daarbij ga je dan wel volledig voorbij aan wat de bedoeling is van dit Artikel.

---------------------
Deze Geloofsbelijdenis is in 1559 door de Franse Kerken aangenomen, na vertaling in het Nederlands in 1562, is deze belijdenis door de Nederlandse kerken aangenomen.
De bedoeling was om via deze belijdenis de aanklacht te weerleggen dat gereformeerden rebelse en ketterse opstandelingen zouden zijn, en dat Gereformeerden niet op een hoop moest worden gegooid met de doperse dwalingen.

Het is niet zo dat deze belijdenis gebruikt moet worden om anderen te vertellen hoe het zit, nee de bedoeling ervan is, en is altijd geweest - om te laten zien hoe de Gereformeerde leer is.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #406 Gepost op: augustus 15, 2006, 07:12:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 15:30:
Ik bedoelde heilig in de normale huis-tuin-en-keuken-betekenis van het woord.
Dus niet volmaakt. :)

Heilig in de bijbelse betekenis is m.i apartgezet. En dat is met kinderen van gelovige ouders zo, of met een ongelovige man doordat hij een gelovige vrouw heeft.
Maria kun je heilig noemen in haar speciale taak de moeder van Jezus te zijn en Hem ter wereld te brengen.

Misschien zou je dan, als je dat wilt en er belangstelling voor hebt eens kunnen kijken wat het begrip 'Heilige' in het Katholieke geloof betekent.

Link

quote:

Verder zijn alle gelovigen 'heiligen' in de bijbel, in de zin van apart gezet:
[...]
Over de betekenis van een heilige in katholieke kerk, heb ik het helemaal niet.
Precies.

quote:

Of we bepaalde gelovigen byzondere eer moeten geven? Ik denk het niet.
Waarom niet..? Wat is eren..?
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #407 Gepost op: augustus 15, 2006, 07:49:33 pm »

quote:

Els schreef op 15 augustus 2006 om 18:56:
[...]

Zou het zalig prijzen van Maria niet hierin kunnen liggen dat zij de vrouw was, waartegen  de engel zei: "U heeft genade gevonden bij God" ? In wezen is haar als eerste van alle mensen genade betoond, de genade nl. die er ligt in de verzoening door het Lam.
Wil zo goed zijn  er geen enkele bijbedoeling in te zien als ik dit zeg, maar ik lees wel eens katholieke theologen die het Immaculata-dogma minder helder weten uit te leggen. En Bijbels te funderen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #408 Gepost op: augustus 15, 2006, 07:51:42 pm »

quote:

cyber schreef op 15 augustus 2006 om 19:08:
[...]

Deze zin

Welk bewijs ligt in de boeken zelf ?? = dat de Heilige Geest getuigt dat zij van God zijn.

[...]

Dat is wat jij ervan maakt, daarbij ga je dan wel volledig voorbij aan wat de bedoeling is van dit Artikel.

Een discussie waarbij onbegrip voor de katholieke leer wordt beargumenteerd met blijkbaar niet begrepen gereformeerde argumenten, het maakt het gesprek er niet makkelijker op.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #409 Gepost op: augustus 15, 2006, 07:54:17 pm »

quote:

Aafke schreef op 15 augustus 2006 om 19:12:
[...]
Eert uw vader en uw moeder, staat in de katholieke 10 geboden. Wellicht dat in andere Bijbelvertalingen dit gebod ontbreekt? Het moet haast wel, als iemand wil volhouden dat "eren" niet zou deugen.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #410 Gepost op: augustus 15, 2006, 08:36:43 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 19:49:
[...]
Wil zo goed zijn  er geen enkele bijbedoeling in te zien als ik dit zeg, maar ik lees wel eens katholieke theologen die het Immaculata-dogma minder helder weten uit te leggen. En Bijbels te funderen.
... en lekker kort...  :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #411 Gepost op: augustus 15, 2006, 08:52:08 pm »

quote:

Els schreef op 15 augustus 2006 om 18:56:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee?
Zij kreeg de genade om de moeder van Jezus te worden.
Maar verzoend door het Lam zijn we toch allemaal pas na de dood van de Here Jezus? Daar is dan geen gradatie in qua tijdstip.
Zo van: Maria is het eerste verzoend na Jezus dood en daarna de andere gelovigen die er toen al waren.

Er wordt van meer personen gezegd dat ze genade gevonden hebben:

Bv: Lot zegt tegen de engel bij de verwoesting van Sodom:

quote:

Gen 19,19
Zie toch, uw knecht heeft genade gevonden in uw ogen, en gij hebt mij een grote weldaad bewezen door mij in het leven te behouden, maar ik zal niet naar het gebergte kunnen ontkomen, zonder dat het onheil mij achterhaalt en ik sterf.
Mozes:

quote:

Ex 33,12
Mozes vraagt de heerlijkheid des HEREN te zien Toen zeide Mozes tot de HERE: Zie, Gij zegt tot mij: doe dit volk optrekken, maar Gij hebt mij niet doen weten, wie Gij met mij zult zenden, terwijl Gij toch gezegd hebt: Ik ken u bij name en ook hebt gij genade gevonden in mijn ogen.

En dit wordt verder nog gezegd van Gideon, David.
Dus heeft m.i. niet speciaal te maken met verzoend worden.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #412 Gepost op: augustus 15, 2006, 09:04:08 pm »

quote:

Ursa schreef op 15 augustus 2006 om 10:44:
Kibbel, kibbel, kabbel, kabbel.

@ P&A: kijk nog eens om naar wat je schrijft, lees het nog een keer en denk er over na. Om een voorbeeldje te geven: (*)

[...]

Je zegt hier in feite twee dingen:

A. De Bijbel heeft gezag an sich (in zichzelf)
B. De Bijbel heeft gezag want hij is toetsbaar aan de werkelijkheid.

Dus, 'dit' ( A ) staat helemaal niet in NGB art. 5, waar B wordt gezegt. Subtiel, maar belangrijk verschil.

Ik lees feitelijk twee relevante punten in de NBG:

1. maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn.
2. Het bewijs daarvan (i.e., dat ze van God zijn) ligt bovendien in de boeken zelf.

Ik denk dat de term 'in zichzelf' wat verwarrend kan werken, maar niet echt fout is. Ik vermoed dat wat P&A hier net zoiets lezen als ik - zoiets als :

De Schrift getuigt van zichzelf in onze harten en in ons verstand.

We lezen, de Heilige Geest in onze harten groet de Heilige Geest die uit de Schrift spreekt, en ons verstand herkent in de werkelijkheid dat wat de Schrift voorzegd heeft.

Daarnaast zijn er ook teksten in de Bijbel zelf, waar de Bijbel aan delen van zichzelf refereert. Dat is een andere vorm van 'getuigen van zichzelf'.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #413 Gepost op: augustus 15, 2006, 09:19:22 pm »

quote:

Aafke schreef op 15 augustus 2006 om 18:54:
[...]

offtopic:Doe maar wel, ik zie nu ineens het 'verschil'... hij inderdaad vol Wonderlijke Schoonheid...
offtopic:Kijk aan 'Ja - Indien uitgeschakeld, zullen alleen geüploade iconen te zien zijn', dat verklaart wat! Enne, mooi plaatje inderdaad ... Ik kwam het deze week ook nog tegen in google, toen ik illustraties aan het zoeken was voor bij een artikel over de Eucharistie voor een VKK-blad. Geweldig offtopic, maar ook geweldig mooi is dat ik deze vond:

http://content.answers.com/main/content/wp/en/d/d6/300px-Wassenhove-The_Institution_of_the_Eucharist.jpg

Joos van Wassenhove
The Institution of the Eucharist
Oil on wood, 331 x 335 cm
Galleria Nazionale delle Marche, Urbino

_/-\o_
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 09:19:37 pm door wateengedoe2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #414 Gepost op: augustus 15, 2006, 09:20:32 pm »

quote:

[...]

Deze zin

Er staat dit:
stelling is deze: - En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten.
(en de 1e reden:) -Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. -  (2e reden) Hetbewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf.

De tweede reden staaft de eerste. En de bijbel zelf getuigt dus dat zij van God komt in overeenstemming met wat de Geest getuigt

Het woord wordt levend door verlichting met de Geest: De Geest overtuigt ons van de waarheid van Gods woord en laat zien dat die waarheid ook in het boek zelf te vinden is.

Dat is wat ik er van maak:

citaat van mij: De Schrift getuigt van Zichzelf dat zij waarheid is.

en misschien is het wat anders dan jij ervan maakt.
Mijn  excuses ervoor. :)
Ik zou wel eens nog van andere gereformeerden willen horen hoe zij dit artikel vinden.
Lijkt me interessant om horen.

quote:

Deze Geloofsbelijdenis is in 1559 door de Franse Kerken aangenomen, na vertaling in het Nederlands in 1562, is deze belijdenis door de Nederlandse kerken aangenomen.
De bedoeling was om via deze belijdenis de aanklacht te weerleggen dat gereformeerden rebelse en ketterse opstandelingen zouden zijn, en dat Gereformeerden niet op een hoop moest worden gegooid met de doperse dwalingen.
Duidelijk. Bedankt voor de achtergrondinfo. :)

quote:

Het is niet zo dat deze belijdenis gebruikt moet worden om anderen te vertellen hoe het zit, nee de bedoeling ervan is, en is altijd geweest - om te laten zien hoe de Gereformeerde leer is.

Desondamks kan ik eruit citeren als iets erin mij raakt omdat ik mij er in herken.

Al kunnen velen zich dat niet voorstellen: ' evangelischen'  kunnen zich herkennen in de Nederlandse Geloofsbelijdenis en dat is toch niet verboden lijkt me. :)

Een gereformeerde zal alles uit de NGB aanvaarden (neem ik aan) dat doe ik niet met alle detais maar wel met dit artikel bv.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 10:01:28 pm door Priscilla en Aquila »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #415 Gepost op: augustus 15, 2006, 09:22:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 19:49:
[...]
Ik lees niet zo vaak katholieke theologen die het immaculata-dogma uit proberen te leggen (dat komt nog wel  8)), maar ik moet zeggen, dat ik ook zwaar onder de indruk was van Els' post  d:)b

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #416 Gepost op: augustus 15, 2006, 09:25:30 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 20:52:

[...]

Maar verzoend door het Lam zijn we toch allemaal pas na de dood van de Here Jezus? Daar is dan geen gradatie in qua tijdstip.
Dat artikel voor de VKK, waarover ik hierboven offtopic postte, is toch ineens zo offtopic niet meer .. Grrr, als zij nou eerst eens reageren of ze het willen plaatsen, dan kan ik de eindversie zelf ook op internet gaan zetten. Want ik sta te popelen om er hier een topic over te beginnen. Dat gaat nl. precies hierover: de positie in en buiten de tijd van het offer van Christus.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #417 Gepost op: augustus 15, 2006, 09:38:02 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 20:52:

Zo van: Maria is het eerste verzoend na Jezus dood en daarna de andere gelovigen die er toen al waren.
Nee, zo van: zij werd verzoend voor de geboorte van Jezus, niet zondeloos, zijn wij ook niet, maar verzoend om het Kind van God te kunnen ontvangen. Grotere genade is er niet en daarom is Maria zalig te prijzen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #418 Gepost op: augustus 15, 2006, 09:53:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 21:20:
Al kunnen velen zich dat niet voorstellen: ' evangelischen'  kunnen zich herkennen in de Nederlandse Geloofsbelijdenis en dat is toch niet verboden lijkt me. :)

Een gereformeerde zal alles uit de NGB aanvaarden (neem ik aan) dat doe ik niet met alle detais maar wel met dit artikel bv.
Is dat niet een vorm van Kerkshoppen? ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #419 Gepost op: augustus 15, 2006, 09:56:49 pm »

quote:

Els schreef op 15 augustus 2006 om 21:38:
[...]
 Nee, zo van: zij werd verzoend voor de geboorte van Jezus, niet zondeloos, zijn wij ook niet, maar verzoend om het Kind van God te kunnen ontvangen. Grotere genade is er niet en daarom is Maria zalig te prijzen.

Waarom gebruik je dan het woordje: verzoend?
Gij hebt genade gevonden is toch niet ' hetzelfde'  als verzoend zijn?
Hoe bedoel je dat ze verzoend werd om de Here Jezus te kunnen ontvangen?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #420 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:04:16 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 21:56:
Het woord 'Kecharitomene'zegt het al, het duidt aan dat Maria al in een staat van genade was vóórdat Gabriël haar bezocht.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #421 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:15:31 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 21:20:

Er staat dit:
 stelling is deze: - En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten.
 (en de 1e reden:) -Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. - (2e reden) Hetbewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf.

De tweede reden staaft de eerste. En de bijbel zelf getuigt dus dat zij van God komt in overeenstemming met wat de Geest getuigt

Het woord wordt levend door verlichting met de Geest: De Geest overuigt ons van de waarheid van Gods woord en laat zien dat die waarheid ook in het boek zelf te vinden is.

Dat is wat ik er van maak en misschien is het wat anders dan jij ervan maakt.
 Mijn excuses ervoor.  
Het ging hier over

quote:

[...]

Deze zin

Dus ??

quote:

Desondamks kan ik eruit citeren als iets erin mij raakt omdat ik mij er in herken.

Al kunnen velen zich dat niet voorstellen: ' evangelischen' kunnen zich herkennen in de Nederlandse Geloofsbelijdenis en dat is toch niet verboden lijkt me.  

Wat je doet word wel winkelen genoemd, wat je past neem je en wat je niet past neem je niet.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #422 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:24:05 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 21:56:

Waarom heb jij hier zo'n moeite mee? Het is maar hoe ik het zie en geloof...
Het is voor mij duidelijk dat er in de hele bijbel niemand te vinden is die een grotere genade heeft ontvangen dan Maria en daarom prijs ook ik haar zalig. Zo. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #423 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:27:31 pm »

quote:

Aafke schreef op 15 augustus 2006 om 19:12:
[...]

Misschien zou je dan, als je dat wilt en er belangstelling voor hebt eens kunnen kijken wat het begrip 'Heilige' in het Katholieke geloof betekent.

Link

Gelezen. Zoiets als de rij geloofsgetuigen in Hebreeen 11. :)
En hun geloof mag je navolgen.

Toch is de ene gelovige in Christus netzo heilig als de andere.
Wat wel zo is: het proces van heiligmaking, je handel en wandel in de praktijk hiermee in overeenstemming te brengen, daarin is de een verder dan de ander.

Het linkje naar de betekenis van heiligeverering gaf deze definitie:

quote:

Heiligenverering is de verering - niet te verwarren met aanbidding - van mensen die tijdens hun leven op bijzondere wijze hebben getuigd van hun geloof. Zij worden door gelovigen gezien als voorbeeld en aangeroepen als voorsprekers bij God.

Ik zit na te denken over het verschil tussen RK en Protestanten bij het vereren van heiligen.
Ik heb geen moeite met de geloofsgetuigen in Hebreeen 11.
In zekere zin 'vereer' ik die mensen.
Maar die verering gaat niet richting die mensen en spreek ze dus niet aan: Abraham wat ben je geweldig in je geloof naar God toe en het vertrouwen dat Hij je een Zoon zou geven.....
Maar over die mensen: Wat heeft Abraham in zijn leven een vertrouwen op God gehad.
Daarmee vereer ik hen maar op een andere manier dan dat ik ze zelf aanspreek.

Dat is m.i. het verschil met de heiligenverering in de RK-kerk.
Zoals het citaat aangeeft:

- Zij worden door gelovigen gezien als voorbeeld - [kan ik mee instemmen: ik praat over Abraham en prijs zijn geloof en vertrouwen in God]

- en aangeroepen als voorsprekers bij God. - [zie ik als niet mogelijk: ik praat niet richting Abraham/met hem om zijn geloof te prijzen. En zal hem zeker niet vragen om bij God een goed woordje te doen voor mij. Ik heb geen bemiddeling van mensen nodig maar bemiddeling van DE middelaar bij God.]

M.i. is dit aanroepen van heiligen niet mogelijk, omdat je dan in contact treedt met ' de andere kant'  via een andere weg dan gebed tot God. De wereld die voor ons mensen op aarde verborgen is, kunnen we niet mee in contact treden - ik kan niet in contact treden met iemand die hier niet meer is - behalve de Here Jezus en God de Vader.....

Volgens mij kunnen/mogen we ook niet de doden raadplegen - zoals je tegenwoordig op TV wel ziet dat mensen via een medium in contact willen komen met een overleden dierbare.

quote:

Misschien geeft het bovenstaande iets meer duidelijkheid hierover. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #424 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:33:12 pm »

quote:

cyber schreef op 15 augustus 2006 om 22:15:

Wat je doet word wel winkelen genoemd, wat je past neem je en wat je niet past neem je niet.

Dat vind ik uit een door mensen opgesteld geschrift niet zo erg. :)
Ik heb ook nergens gepretendeerd 100% gereformeerd te zijn.

Verder is de Nederlandse Geloofsbelijdenis een vertaling uit het Frans van de Franse kerken...
Maar dat vind ik verder ook niet zo erg. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #425 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:38:08 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 22:27:
M.i. is dit aanroepen van heiligen niet mogelijk, omdat je dan in contact treedt met ' de andere kant'  via een andere weg dan gebed tot God. De wereld die voor ons mensen op aarde verborgen is, kunnen we niet mee in contact treden - ik kan niet in contact treden met iemand die hier niet meer is - behalve de Here Jezus en God de Vader.....
Hoe verklaar jij Op. 5:8 dan?

quote:

Volgens mij kunnen/mogen we ook niet de doden raadplegen - zoals je tegenwoordig op TV wel ziet dat mensen via een medium in contact willen komen met een overleden dierbare.
Dat is ook foute boel, maar m.i. wel om iets andere redenen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #426 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:42:23 pm »

quote:

Els schreef op 15 augustus 2006 om 22:24:
[...]
Waarom heb jij hier zo'n moeite mee? Het is maar hoe ik het zie en geloof...
En met jou de twee grootste stromingen in het christendom. Wellicht heeft dat er ook iets mee te maken.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #427 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:43:38 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 22:38:
[...]

Ik snap je even niet dus misschien kun je de relatie met dit onderwerp zelf even aangeven?
edit: je bedoelt: de gebeden der heiligen.... ?

Op. 5
8 En toen het de boekrol nam, wierpen de vier dieren en de vierentwintig oudsten zich voor het Lam neder, hebbende elk een citer en gouden schalen, vol reukwerk; dit zijn de gebeden der heiligen.

De gebeden van de gelovigen, die in de bijbel allemaal heiligen worden genoemd, zijn opgestegen tot Gods troon en Hij heeft ze allemaal bewaard. Alle gebeden van de heiligen op aarde worden door God gehoord als ze opgezonden worden naar de hemel.

(Vandaag ben ik niet meer on-line denk ik. Wie weet morgen.)
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 10:50:43 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #428 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:44:52 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 22:42:
[...]
En met jou de twee grootste stromingen in het christendom. Wellicht heeft dat er ook iets mee te maken.
offtopic:Vandaag ook naar de Kerk geweest? :)

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #429 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:44:57 pm »

quote:

Liudger schreef op 15 augustus 2006 om 21:04:
[...]

De Schrift getuigt van zichzelf in onze harten en in ons verstand.

Hier kan ik me niet zo in vinden.
Want hoe getuigt de schrift ??

Ik vind dit de schrift stellen boven de Heilige Geest, tot het takenpakket van de Heilige Geest behoort het wijzen op Jezus, Hij die gekruisigd is en opgestaan.

En verder zien Gereformeerden het zo:
de Bijbel is de norm en de grond en de voeding voor ons geloof.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #430 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:46:54 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 22:38:
[...]
[...]

Dat is ook foute boel, maar m.i. wel om iets andere redenen.
Los daarvan is het ook iets totaal anders. Door dit verband te leggen wordt alleen maar weer eens een demonstratie van onbegrip gegeven. Maar ja, wat maakt het uit.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #431 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:48:33 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 22:44:
[...]
offtopic:Vandaag ook naar de Kerk geweest? :)
Helaas, gisteren een zootje inentingen gehad, vandaag niet echt wat je noemt okselfris.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #432 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:49:36 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 22:43:
Ik snap je even niet dus misschien kun je de relatie met dit onderwerp zelf even aangeven?
In Op. 5:8 staat:

quote:

Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen.
Dus de Heiligen bidden wel voor ons. De volgende stap is dan vrij logisch, n.l. dat het ze gevraagd is.

quote:

(Vandaag ben ik niet meer on-line denk ik. Wie weet morgen.)
'kee :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #433 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:50:58 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 22:48:
Helaas, gisteren een zootje inentingen gehad, vandaag niet echt wat je noemt okselfris.
offtopic:Dat spijt me voor je.  :> Moskou?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #434 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:54:52 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 22:50:
[...]

offtopic:Dat spijt me voor je.  :> Moskou?
Nee, deze waren voor de tropen.

Overigens, voor wie zich afvraagt waarom Laodicea en ik iets in de kerk te zoeken hadden vandaag: 15 augustus is het hoogfeest van Maria Assumptie

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #435 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:55:42 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 22:46:
Los daarvan is het ook iets totaal anders. Door dit verband te leggen wordt alleen maar weer eens een demonstratie van onbegrip gegeven.
Zeker, voor wie wil weten hoe het zit, zie hier, derde alinea.

quote:

Maar ja, wat maakt het uit.
'Always remember the silent majority.'

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #436 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:56:13 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 22:49:
[...]
In Op. 5:8 staat:
[...]
Dus de Heiligen bidden wel voor ons. De volgende stap is dan vrij logisch, n.l. dat het ze gevraagd is.
[...]

'kee :)

Had al even ge-edit en heb dus al een antwoord.
Heiligen zijn niet alleen de heiligverklaarden volgens de RK-kerk die in de hemel voor ons zouden bidden.
Ik geloof nl niet dat ze dat doen. :) (Sorry)

Iedere gelovige is een heilige:
Vb:

quote:

Hand 9,13
En Ananias antwoordde: Here, ik heb van velen over deze man gehoord, hoeveel kwaad hij uw heiligen te Jeruzalem aangedaan heeft;

Hand 9,32
En het geschiedde, toen Petrus overal rondreisde, dat hij ook bij de heiligen kwam, die te Lydda woonden.

Rom 1,7
aan alle geliefden Gods, geroepen heiligen, die te Rome zijn: genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus.

Rom 8,27
En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit.
De laatste tekst is als je de RK-heiligen hierin leest (zoals jij dat doet met Op. 5: 8 ) wel een heel vreemde constructie. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 10:56:37 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #437 Gepost op: augustus 15, 2006, 10:58:38 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 22:54:
[...]
Nee, deze waren voor de tropen.

Overigens, voor wie zich afvraagt waarom Laodicea en ik iets in de kerk te zoeken hadden vandaag: 15 augustus is het hoogfeest van Maria Assumptie
Best ontopic trouwens, want in mijn geval speelde het gehoorzaamheidsverhaal hier erg in mee. Ik heb gevoelsmatig niets met Mariaverering, maar juist daarom ben ik toch gegaan.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #438 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:00:04 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 22:55:
[...]
Zeker, voor wie wil weten hoe het zit, zie hier, derde alinea.
[...]
'Always remember the silent majority.'
Wat jij wil. Wat denk jij, zou het helpen eens uit te leggen dat het niet zoveel zin heeft vanuit de hel te bidden?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #439 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:00:46 pm »
OK, om verwarring te voorkomen, pakken we artikel 5 van de NGB er nog eens bij:

quote:

Het gezag van de Heilige Schrift

Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten.
Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin beschreven staan, gebeuren (4).
Ik wil graag de accentuatie leggen op de laatste regel: de Bijbel bewijst zichzelf, want de dingen die zij beschrijft, gebeuren! Het gaat hier om bewijs. De aangehaalde Bijbelteksten (noot 4) ondersteunen dat:

Deut. 18:21, 22 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat dat de HERE niet gesproken heeft? - als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.

1 Kon. 22:28 Doch Micha zeide: Indien gij inderdaad behouden terugkomt, heeft de HERE door mij niet gesproken. Voorts zeide hij: Hoort, gij volken, allemaal.

Jeremia 28:9 de profeet die van vrede profeteert - als het woord van die profeet komt, zal van die profeet erkend worden, dat de HERE hem in werkelijkheid gezonden heeft.

Ezechiël 33:33 Doch als het komt - en het komt! - dan zullen zij weten, dat er in hun midden een profeet is geweest.

Edit: ik gebruik hier de NGB'51 vertaling.

De schrijvers van de NBG art. 5 bedoelen blijkbaar iets anders dan de invulling die P&A er aan geeft. Dus, P&A, of je moet zeggen 'de Schrift getuigt van zichzelf = de Heilige Geest getuigt van de Schrift' of je kunt art. 5 helaas niet gebruiken in je redenering. Je zei dat je 'stelling B' wel interessant vond; welnu, in Deut. 18 staat het letterlijk.

Ik hoop dat dit een les voor je is, P&A. Gereformeerden denken nooit letterlijk, wel logisch. Het woordje 'want' geeft een niet te negeren verband aan tussen de bewering in de ene zin en een argument of een reden daarvoor.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 11:37:04 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #440 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:02:28 pm »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 22:58:
[...]
Best ontopic trouwens, want in mijn geval speelde het gehoorzaamheidsverhaal hier erg in mee. Ik heb gevoelsmatig niets met Mariaverering, maar juist daarom ben ik toch gegaan.
Top!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #441 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:09:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 22:56:

[...]

Heiligen zijn niet alleen de heiligverklaarden volgens de RK-kerk die in de hemel voor ons zouden bidden.

Vb:

[...]

De laatste tekst is als je de RK-heiligen hierin leest (zoals jij dat doet met Op. 5: 8 ) wel een heel vreemde constructie. :)
Nee hoor, valt mee, lees dit maar eens, het is niet zo lang. :)

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #442 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:18:05 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 augustus 2006 om 22:56:

Vb:

[...]

Het is maar net wat je onder gemeenschap der Heiligen wilt (of kunt?) verstaan.

Het geheel van de Kerk, bestaande uit
(1) de gelovigen in de hemel, de zegepralende kerk;
(2) de gelovigen die na hun dood een tijdelijke periode van zuivering en uitboeting in het vagevuur doormaken, de lijdende kerk;
(3) de gelovigen op aarde, de strijdende kerk.

Bron

Of is de Kerk alleen maar datgene wat we hier op aarde zichtbaar kunnen zien.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #443 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:27:48 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 11:20:
Als je dan de KKK pakt, ga je het nog vinden ook :)

Zucht... de HC is iig nogal praktisch in de uitleg: dien God op de juiste - Bijbelse - manier.

quote:

Idd. En ik hoef je niet te vertellen dat je een heel specifieke betekenis legt in "afbeelding". Je hebt een beeld nodig om ergens over te kunnen communiceren, zo werkt communicatie nu eenmaal. Dat betekent volstrekt niet wat jij er nu allemaal aan koppelt. Dat kan wel, maar je beperkt de zaak nogal zo.

Ik veroordeel toch ook niet alle beelden? Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt.

quote:

Zo bekend stond Hij niet, gezien de oorverdovende stilte over Hem. Maar als ik de Bijbel zo lees, wekte Hij minstens zoveel onrust bij de zijnen door zijn menselijkheid, zijn eten en zijn drinken, als door die wonderen.
Je bedoelt de oorverdovende stilte buiten het NT om? Ik denk trouwens stiekem dat de onrust bij de zijnen over Zijn eet- en drinkgedrag meer betrekking heeft op met wie Hij aanzat. ;) Een situatie die trouwens prima past binnen de prediking van het Evangelie (God zoekt de zondaars op) Ik weet niet of de omstanders dat destijds net zo zagen, misschien kwamen ze erachter als ze navraag deden waarom Hij met zondaars aan tafel zat.

quote:

Natuurlijk. Maar daarmee heb je het wel helemaal gezegd: zelfs Jezus levert geen volledig beeld. Blijkbaar hebben we geen volledig beeld nodig, en zijn onvolledige beelden prima.

Tja, daar heb je me toch een beetje. Ik heb het over het 'juiste' beeld gehad, of dat ook 'het volledige' beeld is? In dit soort dingen ben ik eigenlijk wat Sartriaans. :+

quote:

Ik denk dat iedereen aan wie God zich openbaart christen wordt of is.

Een hele mooie gedachte. Echt waar.

Toch is hij (helaas) feitelijk onjuist. God sprak ook bv. ook tegen Kaïn.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 11:29:58 pm door Ursa »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #444 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:29:13 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 23:00:
Wat jij wil. Wat denk jij, zou het helpen eens uit te leggen dat het niet zoveel zin heeft vanuit de hel te bidden?

Vertelde Jezus daar niet eens een gelijkenis over...

Even zoeken:

19 En er was een rijk man, die gekleed ging in purper en fijn linnen en elke dag schitterend feest hield. 20 En er was een bedelaar, Lazarus genaamd, vol zweren, 21 nedergelegd bij zijn voorportaal, die verlangde zijn honger te stillen met wat van de tafel van de rijke afviel; zelfs kwamen de honden zijn zweren likken. 22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. 25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. 26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen. 27 Doch hij zeide: Dan vraag ik u, vader, dat gij hem naar het huis van mijn vader zendt, want ik heb vijf broeders. 28 Laat hij hen dan ernstig waarschuwen, dat ook zij niet in deze plaats der pijniging komen. 29 Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren. 30 Doch hij zeide: Neen, vader Abraham, maar indien iemand van de doden tot hen komt, zullen zij zich bekeren. 31 Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen. (Luk. 16)

Niet dat ik deze gelijkenis precies begrijp, maar moest er aan denken na deze opmerking van jou.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2006, 11:30:47 pm door Aafke »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #445 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:31:29 pm »

quote:

Fijn dat je dat zegt. :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #446 Gepost op: augustus 15, 2006, 11:42:02 pm »

quote:

Ursa schreef op 15 augustus 2006 om 23:27:
[...]

Zucht... de HC is iig nogal praktisch in de uitleg: dien God op de juiste - Bijbelse - manier.
Zucht? Zeg eens, JIJ begon over de katholieke variant, reageer ik als katholiek, haal je de HC er bij :)

quote:

Ik veroordeel toch ook niet alle beelden? Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt.
Als je bedoelt dat het aanbidden van beelden fout is, zijn we het eens. Alleen, dat leek me nogal een open deur. Nah, misschien praten we langs elkaar heen. Als dat zo is, mijn excuus voor mijn aandeel daarin.

quote:

Je bedoelt de oorverdovende stilte buiten het NT om?
Ja. Het heeft allemaal bitter weinig indruk gemaakt blijkbaar. Begrijp me goed overigens: dit is geen opstapje naar enig argument in welke richting dan ook, ik constateer het, verwonder me er wel eens over, en dat is alles.

quote:

Ik denk trouwens stiekem dat de onrust bij de zijnen over Zijn eet- en drinkgedrag meer betrekking heeft op met wie Hij aanzat. ;)
Dat zal zeker geholpen hebben voor de onrust. Maar dat God eet, drinkt en slaapt is an sich al vrij schokkend, denk je niet?

quote:

Een situatie die trouwens prima past binnen de prediking van het Evangelie (God zoekt de zondaars op) Ik weet niet of de omstanders dat destijds net zo zagen, misschien kwamen ze erachter als ze navraag deden waarom Hij met zondaars aan tafel zat.
Ik ben de laatste om te beweren dat de Heer iets deed dat niet past he.

quote:

Tja, daar heb je me toch een beetje. Ik heb het over het 'juiste' beeld gehad, of dat ook 'het volledige' beeld is? In dit soort dingen ben ik eigenlijk wat Sartriaans. :+
In mijn vak geldt "getrouw = juist, volledig en tijdig", je zal begrijpen dat ik met juistheid alleen geen genoegen kan nemen :) Enneh, van Sartre weet ik echt he-le-maal niets, behalve datie frans was.

quote:

Een hele mooie gedachte. Echt waar.

Toch is hij (helaas) feitelijk onjuist. God sprak ook bv. ook tegen Kaïn.
Pfff, geen spijkers op laag water zoeken he. Ik bedoel natuurlijk sinds de voltooiing van de openbaring in Christus. Vóór die tijd waren er helemaal geen christenen.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #447 Gepost op: augustus 16, 2006, 12:08:05 am »

quote:

diak2b schreef op 15 augustus 2006 om 23:42:
Zucht? Zeg eens, JIJ begon over de katholieke variant, reageer ik als katholiek, haal je de HC er bij :)

Mea culpa... ik beken dat de KKK-formulering me niet aansprak en ging dus naar de bron, de Bijbeltekst als in: 'zie je wel, het staat er zo!' 8)7

quote:

Als je bedoelt dat het aanbidden van beelden fout is, zijn we het eens. Alleen, dat leek me nogal een open deur. Nah, misschien praten we langs elkaar heen. Als dat zo is, mijn excuus voor mijn aandeel daarin.

Mwah.

quote:

Ja. Het heeft allemaal bitter weinig indruk gemaakt blijkbaar. Begrijp me goed overigens: dit is geen opstapje naar enig argument in welke richting dan ook, ik constateer het, verwonder me er wel eens over, en dat is alles.

Hm, tja. Ik zat niet te bedenken dat men destijds in het Midden-Oosten nog niet zoveel aan schrijven deed, alleen in het wereldrijk van Rome, waar men kleine of zijdelingse interesse toonde in Judea en de omringende gebieden. De Joodse opstandigheid zal hen meer hebben beziggehouden dan een of andere rabbi. Om terug te komen op het schrijven: het is inderdaad ietwat verbazend. Waarom zijn er dan wel de Evangeliën en verder geen andere (Joodse) historische bronnen? Of zijn de Evangeliën een uitzondering?

quote:

Dat zal zeker geholpen hebben voor de onrust. Maar dat God eet, drinkt en slaapt is an sich al vrij schokkend, denk je niet?

Haha, niet voor heidenen. Voor de meeste Joden was Jezus maar een gewone rabbi.

quote:

Ik ben de laatste om te beweren dat de Heer iets deed dat niet past he.

Ik bedoelde meer dat het voorbeeld past in mijn 'theorie' van het spreken van Jezus van een significant andere boodschap dan andere rabbi's en wetgeleerden.

quote:

In mijn vak geldt "getrouw = juist, volledig en tijdig", je zal begrijpen dat ik met juistheid alleen geen genoegen kan nemen :) Enneh, van Sartre weet ik echt he-le-maal niets, behalve datie frans was.

Sartre stelde dat alle religieuze geschriften bronnen waren over het Andere (wat men ook 'God' zou kunnen noemen) en dat je via bronnen van bronnen en eerdere versies van bronnen dichter bij het Andere kon komen (hoe authentieker, hoe beter zeg maar) maar het nooit kon bereiken of (totaal) kennen. Ik denk dat hij - in dezen - wel in je straatje past. :P  

quote:

Pfff, geen spijkers op laag water zoeken he. Ik bedoel natuurlijk sinds de voltooiing van de openbaring in Christus. Vóór die tijd waren er helemaal geen christenen.

Maar... Hebreeën 11 dan? (Hangt natuurlijk ook weer van je definitie van 'christen' af...)

En nu ga ik slapen...  :O
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2006, 12:08:56 am door Ursa »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #448 Gepost op: augustus 16, 2006, 12:31:48 am »

quote:

Ursa schreef op 16 augustus 2006 om 00:08:
[...]

Mea culpa... ik beken dat de KKK-formulering me niet aansprak en ging dus naar de bron, de Bijbeltekst als in: 'zie je wel, het staat er zo!' 8)7
LOL

quote:

Hm, tja. Ik zat niet te bedenken dat men destijds in het Midden-Oosten nog niet zoveel aan schrijven deed, alleen in het wereldrijk van Rome, waar men kleine of zijdelingse interesse toonde in Judea en de omringende gebieden. De Joodse opstandigheid zal hen meer hebben beziggehouden dan een of andere rabbi. Om terug te komen op het schrijven: het is inderdaad ietwat verbazend. Waarom zijn er dan wel de Evangeliën en verder geen andere (Joodse) historische bronnen? Of zijn de Evangeliën een uitzondering?
Ik heb geen idee. Of beter, ik heb wel een idee, maar laat ik de draad niet nog ingewikkelder maken :)

quote:

Haha, niet voor heidenen. Voor de meeste Joden was Jezus maar een gewone rabbi.
Precies, maar wel één die dingen deed en zei die aan God zijn. Vrij schokkend, blijkbaar, want ze zochten Hem te doden, nietwaar?

quote:

Ik bedoelde meer dat het voorbeeld past in mijn 'theorie' van het spreken van Jezus van een significant andere boodschap dan andere rabbi's en wetgeleerden.
Ah zo

quote:

Sartre stelde dat alle religieuze geschriften bronnen waren over het Andere (wat men ook 'God' zou kunnen noemen) en dat je via bronnen van bronnen en eerdere versies van bronnen dichter bij het Andere kon komen (hoe authentieker, hoe beter zeg maar) maar het nooit kon bereiken of (totaal) kennen. Ik denk dat hij - in dezen - wel in je straatje past. :P
in dezen, zo samengevat, nog meer slagen om de arm :), ja, het lijkt er op.

quote:

Maar... Hebreeën 11 dan? (Hangt natuurlijk ook weer van je definitie van 'christen' af...)
Zeg, ga je zo door? Nou moet ik er zelfs een Bijbel bij pakken! :P

Ah, ok, dat. Wat is daar mee?

quote:

En nu ga ik slapen...  :O
Slaap lekker

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #449 Gepost op: augustus 16, 2006, 09:18:30 am »

quote:

Laodicea schreef op 15 augustus 2006 om 23:09:
[...]

Nee hoor, valt mee, lees dit maar eens, het is niet zo lang. :)

quote:

citaat
That’s my point. The saints in heaven are not dead.

Ze zijn ook nog niet volmaakt in de zin van dat ze geheel nieuw zijn geworden. Het is een tussenfase: de opstanding der doden heeft nog niet plaats gevonden.
Ze zijn met Christus en dat is verrweg het beste, maar de conclusie trekken dat wij op aarde dus in contact met hen kunnen treden, kun je bijbels gezien (ik heb het nu niet over de kerkvaders en traditie :) ) niet maken.
De ontslapen gelovigen zijn in de hemel, en kijken toe hoe wij het er vanaf brengen.
Ze zijn de wolk van getuigen.
Maar nergens staat er dat wij in contact kunnen treden met hen. Zij wel met elkaar.

quote:

Hebr. 12
1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt. 2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs

Dit zou bij uitstek het gedeelte zijn waar je dan zou verwchten dat er staat: Laat uw oog dan ook op hen zijn opdat zij u helpen uw geloof te volbrengen.
Nee: Gericht op Jezus als onze leidsman.

quote:

They are more alive than we are because they are closer to the source of life: God. Consider this: Jesus tells us in Mark 12:26–27, "He is not God of the dead, but of the living; you are quite wrong." He said this to the Sadducees who denied the possibility that the dead could live (i.e., the resurrection). But notice his statement. It means that all people are alive to God, even if they are dead to us.
De Saduceeen geloofden niet in de opstanding. Daar is deze opmerking dan ook op z'n plaats. :)

quote:

OBJECTOR: Yes, that is my point. They are dead to us. We cannot communicate with them nor they with us.

CATHOLIC: But if Christians who have died in Jesus are alive to God and are in his presence, then they must share in the union that Christ has with his body (the Church) on earth. Remember that Paul says that "we would rather be away from the body and at home with the Lord" (2 Cor. 5:8). Christians in heaven are absent from us but present to the Lord. If they are present to Christ, then they must be united to Christ and to all who are in Christ. Now, if we are united with all other baptized Christians in the church on earth—that is, in the body of Christ—then how could we be separated from the heavenly members of that same body?
In deze redenering kunnen we dus ook in contact treden met elke gelovige die bij het lichaam van Christus hoort maar duizenden lkilometers ver weg van mij op aarde is. Want er is een eenheid van het lichaam (het ontslapen deel en het deel dat nog op aarde is)

Ik kan dat iig niet. Ik weet niet hoe jullie dat doen. :) ;)
Tja, wij zijn nog onvolmaakt en wij delen met de ontslapenen de heilige Geest en de Heilige Geest is de Geest van God en als wij iemand ontmoeten heb je dat gemeen. Maar gelaas, zoals ik vet heb gemaakt in het citaat: Christians in heaven are absent from us but present to the Lord., zijn ze niet hier aanwezig.
BIdden gaat toch alleen in en door de Heilige Geest. Met wie maak ik dan contact als ik spreek in de Geest: Alleen God-Vader en Zoon.
De Geest pleit namelijk bij God voor de heiligen.

quote:

Rom 8,27
En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit.
Rom 8,34
wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit.
Dit is de weg die ik in d bijbel zie. De Geest pleit voor ons en dat komt bij God aan.
Jezus doet in de hemel voor ons hetzelfde.

Als ik tot een heilige bidt/in contact treedt, gebruik ik m.i. niet de Heilige Geest want die spreekt alleen tot God als ik bidt. Dat is de enige manier waarop gelovigen met de wereld die voor ons verborgen is om mogen gaan.

quote:

Now you see the theological basis for asking the saints in heaven to pray for us. If we can ask other Christians on earth to pray for us, then there is simply no reason we can’t ask Christians in heaven to pray for us too. If we deny this possibility, aren’t we depriving the Christian people of powerful intercessors that they are entitled to? And don’t we end up with an emaciated and sub-Christian view of the Church as the body of Christ if we deny that some of its members can’t enter into prayer for the whole body?

Zie mijn stukje hoierboven.
Je weet niet hoe het verder in de henel is dus kun je ook niet zeggen hoe heiligen in de hemel zich gedragen: omdat ze bij het lichaam horen, bidden ze voor oins.
Zeker is dat wij niet met hen contact onderhouden. Dan zouden we tot hen bidden. 3

We zijn een met iedereen maar praktisch gezien zijn wij nog op aarde, en niet praktisch een met de gelovigen in  de hemel.
Dus een theologische basis zie ik niet. :) Wel een uitleg dat omdat we 'e'en lichaam zijn, we praktisch gezien met elkaar contact kunnen hebben.
Zoals ik hierboven opmerkte: dan heb ik ook 'zomaar' contact met andere leden van het lichaam op aarde, waar ik niet letterlijk dichtbij ben?  

Daar ben ik wel benieuwd naar hoe je dat ziet. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2006, 09:21:16 am door Priscilla en Aquila »