quote:
Over de Schriften.
De 'Schrift' wordt in deze teksten aangehaald als gezaghebbend neergezet - er wordt autoriteit aan gegeven:
quote:
Gal 3,22
De Schrift heeft alles besloten onder de zonde bv.
Gal 3,8
zag tevoren, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd
Het Woord van God (en hier in de betekenis van het OT) geeft dingen aan die gezag hebben.
Wat er instaat wordt geciteerd als
niet tegen te spreken. (bedoel er verder niet mee dat je mensen die iets over de bijbel zeggen, niet mag tegenspreken, maar dat
de bijbel in zichzelf dat gezag heeft.
In ieder geval geeft Paulus de bijbel dat gezag.
Verder wordt er dit over de Schrift gezegd:
door Jezus Zelf:
quote:
Luc 24,27
Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.
door Paulus:
quote:
2 Tim 3,15
die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus.
In de context van dit topic:
Ik wil aan de Bijbel - dat boek, ook dit gewicht geven.
De Bijbel is m.i. dus niet 'een boek-op zich' maar er is leven in, door het te lezen verlicht door de Heilig Geest.
In de woorden van de bijbel zelf:
Het Woord is levend en krachtig en dringt door in ons en kan ons doorgronden en onze bedoelingen... (Hebr.4: 12) en als je de Bijbel leest kom je bv te weten wat er bij jezelf niet klopt; je overleggingen komen aan de oppervlakte als je Gods Woord het werk laat doen doior de Heilige Geest werkzaam in je hart.
En betrouwbaar:
quote:
2 Tim 2
11 Het woord is betrouwbaar:
[en dan volgt waarom: en worden uitspraken uit de bijbel zelf aangehaald (wat toen nog misschien als brief van Paulus los aanwezig was, maar nu in het NT staat)]
immers, indien wij met Hem gestorven zijn, zullen wij ook met Hem leven;
12 indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen;
indien wij Hem zullen verloochenen, zal ook Hij ons verloochenen;
13 indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw, want Zichzelf verloochenen kan Hij niet.
De protestant zal het dan zo kunnen zeggen (houdt het breed en algemeen, niet waar

)
God heeft Zich geopenbaard in de Schrift: Zijn Woord.
God heeft Zich geopenbaard in het vlees: Zijn Zoon.
Veel verschil hoort er dan niet te zijn.
Alles wat in de bijbel staat spreekt van de Here Jezus. Zoals Hijzelf ook steeds de Schriften aanhaalt.Het kan ook niet anders: Jezus is het vleesgeworden Woord.
Dit is ook het criterium dat ik aanleg om de Bijbel als toetssteen te willen zien.
Zoals de Bereers in Handelingen 17 alles wat ze hoorden toetsten aan de Schriften om te checken of het die toets kon doorstaan.
Zoals Paulus ook hier zegt tegen de Tessalonisenzen:
quote:
1 Tess 2,13
En hierom danken ook wij God onophoudelijk, dat gij, toen gij het gepredikte woord Gods van ons hebt ontvangen, het hebt aangenomen niet als een woord van mensen, maar, wat het inderdaad is, als een woord van God, dat ook werkzaam is in u, die gelooft.
Wat me nu ook opvalt 'het is werkzaam'. Dus geen dode letter.
Ze konden wat ze hoorden aannemen als Woord van God
omdat het de toets kon doorstaan van het OT.
Criterium is ook hier: geloof. Heb je dat niet dan blijft het ook een dode letter.
Het sprak niet tegen het OT. De profetien over de Messias waren bv terug te vinden. Lees maar eens de toespraak van Petrus en Stefanus aan de Joden. (In handelingen) Het gaat allemaal over hun geschiedenis; de gehele evangelieboodschap is terug te vinden in het OT.
Jezus is de Weg de Waarheid en Het leven.
Hij is ook het Woord - alle uitspraken die God doet in de Bijbel zijn Zijn woorden: De Here Jezus waardoor bv ook de wereld geschapen is.
In den beginne was het Woord en het was God en het is vleesgeworden.
Dat Woord is de Waarheid. (Johannes 17)
Het geschreven Woord zowel als het vleesgeworden woord.
Zie bv:
quote:
Hebr. 1 : 1
God heeft eertijds vele malen en op vele wijzetot ons gesproken in de profeten (het geschreven Woord)
2 heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. (het vleesgeworden Woord)
NB: het OT wordt ook wel het profetische Woord genoemd - vandaar: het OT.
Ps 119,9
Waarmede zal de jongeling zijn pad rein bewaren? Als hij dat houdt naar uw woord.
Ps 119,11
Ik berg uw woord in mijn hart, opdat ik tegen U niet zondige.