quote:
Ik weet niet of mijn gedachten de waarheid zijn. Ik probeer gedachten op grond van wat in de bijbel staat op een logische manier te combineren. Ik heb al in een eerdere post aangegeven dat we discuseren op de grens van ons beredenerings vermogen en door god geopenbaarde kennis.
Het begrip vrije wil is noodzakelijk om de mens toerekeningsvatbaar te kunnen verklaren. Al hoewel de mens direct na de zondeval al de schuld op anderen ging schuiven. (De vrouw die gij mij gegeven hebt; de slang heeft mij verleid)
Toch levert het begrip vrije wil ook dilema's op. Zoals het ingrijpen van god. Neem nu de geschiedenis van Jozef. De broers nemen een besluit om Jozef te verkopen (Vrije wil?) Jozef komt in egypte (Gods bestuur?) Jozef wordt verleid, maar gaat niet in op het verzoek van de vrouw van potifar (vrije wil?) Jozef komt in de gevangenis (Gods bestuur?) Heel de geschiedenis hangt af van keuzes die mensen maken? Tegelijk zien we dat Gods plan om het volk Israel uiteindelijk uit egypte te bevrijden wordt uitgevoerd. Wat is vrije wil en wat is Gods bestuur? Ik ben benieuwd hoe
diak2b dit bekijkt.
Ik persoonlijk vind het niet bevredigend om te zeggen er is soms wel en soms niet een vrije wil is. Ook vind ik het niet bevredigend om te zeggen er bestaat geen vrije wil. Zelfs mijn curieuse benadering lost dit dillemma niet op. Soms wordt het opgelost door Gods almacht in te perken tot alleen maar kennis van de toekomst, waardoor hij dingen kan voorspellen zonder zelf in te grijpen. Zo wordt vaak ook het dilema van de predestinatie opgelost. Maar de hele bijbelse geschiedenis lijkt wel degelijk plaats te vinden op grond van Gods eigen ingrijpen in plaats van pasief gebruik maken van kennis.
quote:
diak2b schreef op 14 augustus 2006 om 16:53:[...]
OK, dat kan ik volgen. Lijkt me consistent. Kan je aangeven op welk moment in je leven jij je vrije wil hebt opgegeven?
Hoewel, bij herlezen, nog een kleine consistentiecheck: na
welke keuze precies komt de vrije wil terug? Je kan immers geen keuze maken zonder vrije wil, andersom, een keuze impliceert een vrije wil.
Diak ik weet niet of mijn gedachten de waarheid zijn. Dus als ze niet helemaal consistent zijn kan dat best wel kloppen. Ik heb het idee dat er twee waarheden zijn. De waarheid van de vrije wil en de waarheid van Gods bestuur. Beide waarheden worden volgens mij in de bijbel bekend gemaakt. Maar tegelijk onstaat het dilema dat ze niet concitent met elkaar zijn. Geloof jij ook in Gods bestuur naast een vrije wil? Zoals geilustreerd in de geschiedenis van Jozef.
groet Meindert