quote:
Van Wikipedia, de citaten moeten te controleren zijn als je daar behoefte aan hebt:
quote:
Luther kent geen enkele waarde toe aan het persoonlijk oordeel van de mens. In zijn commentaar op de brieven van Paulus aan de Romeinen schrijft Luther:
Waar het op aankomt is dat ons eigen oordeel en onze eigen wijsheid, zich onthullend voor onze ogen, vernietigd moeten worden en uitgeroeid uit ons hart en uit ons ijdel ik.
Alleen indien God Zelf werkt is er hoop op eeuwige redding. Luther vervolgt:
Want God wenst ons niet te redden door ons eigen oordeel en inzicht, maar door een ons vreemd oordeel, door een oordeel dat niet uit onszelf voortkomt en niet uit onszelf ontspringt, maar dat tot ons komt van elders.
De onmacht van de mens tot zelfverlossing wordt door Luther aldus verbeeld: de wil van de mens is als een beest dat bereden wordt óf door God óf door Satan. De strijd om de macht over het beest is een strijd tussen God en Satan, en die strijd voltrekt zich volledig buiten de mens zelf om. In een aanval op de verdediging van de wilsvrijheid door Erasmus schrijft Luther:
Aldus is de menselijke wil, als ware hij een beest tussen beide in. Indien God hem berijdt, wil en gaat hij waarheen God wil. (...) Indien Satan hem berijdt, wil en gaat hij gelijk Satan wil. En het ligt niet in de macht van zijn eigen wil te kiezen, noch voor welke berijder hij gaan wil, noch welke hij zoeken wil. Maar de berijders zelf maken in strijd uit, wie hem voor eeuwig zal bezitten.
Dat lijkt een vrij hopeloze situatie voor de mens. Maar kan de mens misschien toch nog enige invloed uitoefenen? Dat kan alleen door volledige onderwerping aan God in volkomen nederigheid. Door deze opvatting kwam ook zijn uitspraak Wees een zondaar en zondig dapper, maar geloof nog dapperder in Christus.
En wat betreft Calvijn, vond ik deze site, en opnieuw, als je wil weten of de sitebouwer uit de nek kletst, moet je zelf even de citaten nazoeken:
http://www.genadebijbel.n...eerstaanbare%20Genade.htm
Kortom, de voor het Nederlandse christendom belangrijkste reformatoren, Luther en met name Calvijn, leren dat je niets te kiezen hebt.
Vooral deze is duidelijk:
quote:
"De genade die God de mens geeft om hun uitverkiezing waar te maken kan niet worden weerstaan aangezien die door God besloten is."
God, aldus Calvijn, beslist wie wel, en wie niet. Er kan geen sprake van zijn dat je zelf voor God moet kiezen, God kiest, en wat Hij ook kiest, jij als mens kan daar
niets aan veranderen, door welke wils-act dan ook. Of je voor of tegen Christus kiest is dus totaal irrelevant. Je bent als een handpop, die de uiterlijke vertoningen heeft van een vrije keuze, maar in werkelijkheid is het God, en God alleen, die kiest. Géén vrije wil in enige vorm.
quote:
Ik weet niet of ik het goed lees, maar volgens mij betekent datgene wat ik vet maakte hetzelfde als datgene wat de RKK/Orthodoxie zegt dat je moet mééwerken aan de genade.
Dat lees ik er niet in.
quote:
Kan het zo zijn dat wat dit betreft de reformatorische kerken in beweging zijn..? Een hoopvolle beweging..?
Als je het hoopvol vindt dat mensen de leer van hun eigen kerk steeds slechter verstaan, dan wel. Het punt is namelijk, dat waar jij "vrije wil" leest, helemaal geen vrije wil staat. Het is de vrije wil van de handpop. Het ziet er uit als vrije wil, maar het is de wil van God, niets meer, niets minder.