quote:
Zwever schreef op 02 augustus 2006 om 08:31:[...]
God staat buiten de tijd, dus Hij weet al van te voren hoe het gaat lopen. Tegelijk heeft de mens wel een vrije wil (of in ieder geval een keuze met verantwoordelijkheden!).
Vergelijk het maar met een opname van bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd: de spelers hadden op het moment van spelen toch echt een vrije wil, toch weet je van te voren al de uitslag als je die band aan het kijken bent. God weet dus al van te voren hoe mijn "videoband" eruit gaat zien, maar dat neemt niet weg dat ik verantwoordelijk blijf en wel degelijk een keuze heb.
Hoi Zwever en anderen,
Ik blijf vragen stellen...
Er is wel een groot verschil: de spelers waren verantwoordelijk voor hun keuzes op moment X. Als jij die band afspeelt op moment X + 3 uur, dan blijft dat nog steeds zo. Je kijkt achteraf naar iets wat al is gebeurd.
In jouw voorbeeld zeg je dat God van te voren 'keek'. De keuzes waren op dat moment nog niet werkelijk gemaakt. Maar goed: misschien doet dit er niet toe voor God. Hij staat boven de tijd....
Maar verder: Zou je dan kunnen stellen dat God verrast was toen Hij keek?
Als het gaat om de zondeval, kun je vragen: waarom gaf God eigenlijk het proefgebod, als Hij wist dat het fout zou gaan? Maar als God dit zo heeft bestuurd, dan blijkt daaruit dat Hij alles in de hand heeft en dat Hij een doel heeft met dit alles, ook al kunnen wij dat niet overzien.
Overigens ben ik van mening dat de mens inderdaad verantwoordelijk is voor zijn daden. Maar ik vraag me af of het idee van de vrije wil noodzakelijk is om ons die verantwoordelijkheid te geven.
Hoe valt deze zienswijze te combineren met bijv. de volgende teksten?
Jesaja 45:7Die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.
Amos 3:6(...) Geschiedt er een ramp in een stad, zonder dat de HERE die bewerkt?
Job 42:2Ik weet, dat Gij alles vermoogt, en dat geen uwer plannen wordt verijdeld.
Dan 4:35Ja, alle bewoners der aarde worden als niets geacht; Hij doet naar zijn wil met het heer des hemels en de bewoners der aarde: en niemand is er, die zijn hand kan weerhouden of tot Hem kan zeggen: wat doet Gij?
Ef 1:11(...) Hem die alles werkt naar de raad van zijn wil
Spreuken 16:33Het lot wordt in de schoot geworpen, maar elke beslissing daarvan is van de HERE.
Spreuken 20:24Van de HERE zijn de schreden eens mans, maar een mens, hoe zal hij zijn weg doorzien?
Spreuken 19:21Vele zijn de overleggingen in het hart des mensen, maar de raad des HEREN, die zal bestaan.
Spreuken 21:1Het hart van de koning is in de hand des HEREN als waterbeken, Hij leidt het overal heen, waar het Hem behaagt.
Jer 10:23Ik weet, o HERE, dat het niet aan de mens staat zijn weg te kiezen, noch aan een man om te gaan en zijn schreden te richten.