quote:
Dat had van mij niet gehoeven. Maar anderszijds snap ik niet dat jij daar moeite mee hebt, als je ontkent dat Jezus God is, dan ben je zelf een halve Moslim. (geen ad hominem, maar gewoon een constatering).
daar heb ik alle mogelijke moeite mee, want de Koran ontkent dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij gestorven is voor onze zonden.. Jij bent toch ook geen halve moslim omdat de Koran erkent dat Jezus de messias is en dat Hij geboren is uit de maagd Maria?
quote:
Dan lees jij er iets in dat ik niet zo gezegd heb, overigens kun je je wel afvragen waarom het niet waar is als zelf Christenen dat al geloofden voordat de Bijbel werdt samengesteld.
we kunnen niet afgaan op mensen die iets geloofden.. wij kunnen alleen afgaan op wat in de Bijbel staat..
quote:
Maar de wezenlijke leer bleef altijd ongewijzigd, wijs mij eens een dogma aan dat vervangen is, danwel gefalsificieerd?
het dogma van de drieeenheid is vals en dan moet ik je toch echt naar de Bijbel verwijzen.. hetzelfde geldt voor de erfzonde en de kinderdoop.. begrijp me goed hoor, je mag het best met me oneens zijn, maar je moet niet van mij vragen om de bijbel te lezen in de veronderstelling dat vastgestelde leerstellingen, dogma's je daarbij moeten helpen..
quote:
Waar staat dat dan in de Bijbel?
de bijbel is door God geinspireerd.. dat geloven wij allebei neem ik aan.. uitspraken of geschriften van mensen mogen nooit op één lijn gesteld worden met de Bijbel.. daarom kan ik niets met dogma's, omdat zij je misleiden bij het lezen van de Bijbel.. zoiets als: er bestaat een drieeeenheid dus die tekst uit de Bijbel moet ik zo wel interpreteren.. dat is zeer misleidend...
quote:
Tja, de Bijbel bevestigt heel wat verschillende geloven, toch vreemd niet?
zoals?
quote:
Ik heb geen flauw idee, persoonlijk ben ik niet zo rouwig om de kruistochten, of had jij liever gehad dat Europa islamitisch was geworden? En ja uiteraard zijn er heel wat zaken misgegaan, maar zo ging dat in die tijd.
je bent niet rouwig om de kruistochten? dat bedoel ik nou.. sinds wanneer is de angst voor een Islamitisch Europa een legitieme reden, bijbels gezien dan, om ten strijde te trekken?
ik ben daar wel rouwig om.. het is een grote schande.. de naam van Jezus wordt door het slijk gehaald.. Jezus woorden worden onderhevig gemaakt aan de eigen angst!
Wat zegt Jezus Zelf:
Mattheus 24:6
quote:
Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk
En wat heeft Jezus te zeggen i.v.m. de aanstaande vernietiging van Jeruzalem die zich in het jaar 70 na Chr. voltrok?
Mattheus 24:16
quote:
Laten dan wie in Judea zijn, vluchten naar de bergen. Wie op het dak is, ga niet naar beneden om zijn huisraad mede te nemen, en wie in het veld is, kere niet terug om zijn kleed mede te nemen
Hier lezen we dat een Christen heel anders zou moeten reageren op oorlogen en verdrukking:
In Hebreeën 10:34 staat:
quote:
Want gij hebt met de gevangenen mede geleden en de roof van uw bezit blijmoedig aanvaard, want gij wist, dat gijzelf een beter en blijvend bezit hebt.
Toegegeven: het is nogal wat wat hier gezegd wordt: het blijmoedig ervaren van... maar oh zo waar!
Nog een heel duidelijk vers naar mijn mening:
Jezus zei aan Pilatus (Joh. 18:36):
quote:
Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier
2 Kor. 10:3
quote:
Want al leven wij in het vlees, wij trekken niet ten strijde naar het vlees want de wapenen van onze veldtocht zijn niet vleselijk, maar krachtig voor God tot het slechten van bolwerken
Efeziers 6:12
quote:
want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten
Romeinen 12:17
quote:
Vergeldt niemand kwaad met kwaad; hebt het goede voor met alle mensen. Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here. Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen. Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede
Is het dan niet erg als ook maar enige schijn wordt gewekt dat een Christen een kruistocht helemaal danwel een beetje goedpraat? Ik vind dat erg. Is het niet geweldig dat wij als Christenen van Jezus leerden dat wij onze vijanden moeten liefhebben en dat wij geen kwaad met kwaad moeten vergelden? Hoe denk je dat er in de moslimwereld over de kruistochten wordt gesproken? Is het dan niet onze taak om juist op bijbelse gronden deze kruistochten in z’n totaliteit en resoluut af te wijzen?
Ik heb een keer aan Katholiek Nederland een e-mail gestuurd omdat er in een artikel, met name de eerste kruistocht wordt 'verheerlijkt'.. het antwoord dat ik kreeg was als volgt:
quote:
Bijbels gezien hebt u helemaal gelijk.
Bovendien waren er zoveel uitwassen in deze defensieve oorlog
dat het een nare erfenis is voor de hele christenheid.
Anderzijds: we kennen de slagen bij Poitiers, Lepanto, Wenen.
Zonder deze verdediging van Europa, zou de EU nu geheel moslim zijn
zoals dat met Noord-Afrika is gebeurd.
dat boeit toch helemaal niet.. het gaat erom dat hij toegeeft dat het niet Bijbels was en dat is het enige wat telt... dus geen 'ge-maar', of 'nee, want...'
quote:
Nine hundred years ago, our forefathers carried the name of Jesus Christ in battle across the Middle East. Fuelled by fear, greed and hatred, they betrayed the name of Christ by conducting themselves in a manner contrary to His wishes and character. The Crusaders lifted the banner of the Cross above your people. By this act, they corrupted its true meaning of reconciliation, forgiveness and selfless love.
On the anniversary of the first Crusade, we also carry the name of Christ. We wish to retrace the footsteps of the Crusaders in apology for their deeds and in demonstration of the true meaning of the Cross. We deeply regret the atrocities committed in the name of Christ by our predecessors. We renounce greed, hatred and fear, and condemn all violence done in the name of Jesus Christ.
Where they were motivated by hatred and prejudice, we offer love and brotherhood. Jesus the Messiah came to give life. Forgive us for allowing His name to be associated with death. Please accept again the true meaning of the Messiah's words:
"The Spirit of the Lord is upon me, because He has anointed me to bring good news to the poor. He has sent me to proclaim release to the captives and recovery of sight to the blind, to let the oppressed go free, to proclaim the year of the Lord's favour." As we go, we bless you in the name of the Lord Jesus Christ."
http://www.soon.org.uk/page15.htmquote:
"But when have Christians demonstrated this love to Muslims or Jews? We have gone to them with swords and guns. We have gone to them with racism and hatred. We have gone to them with feelings of cultural superiority and economic domination. We have gone to them with colonialism and exploitation. We have even gone to them with the Gospel cloaked in arguments of superiority. Only a few have ever gone with the message of Calvary...We must do more than carry the message, we must be the message."
http://www.religioustolerance.org/chr_cru1.htmquote:
Waar doel je op? Dat Pius XII meer Joden (ongeveer driekwart miljoen) heeft gered dan wie ook?
Onverschilligheid was deze paus niet vreemd.. Hij heeft ook Joden geholpen ja, maar als Johannes Paulus II paus was geweest gedurende WO II, tsja..
We weten allemaal dat het communisme een grote bedreiging was voor de katholieke kerk.. Er waren ook veel momenten waarop hij stil bleef en niets deed.
quote:
Ook dat valt te betwijfelen:
Mat 10:34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
omdat het onvermijdelijke gevolg van de komst van Jezus en daarmee Zijn opdracht om Hem te volgen, tot gevolg heeft dat Zijn volgelingen zich niet populair zouden maken.. die agressie komt niet van de kant van Jezus of Zijn volgelingen! die agressie (het zwaard waar Jezus op doelde) was juist gericht tegen Jezus Zelf en Zijn volgelingen!
quote:
Maar dan nog, we hebben al getuigen van het dopen van kinderen in het allervroegste Christendom, wat doe je daar dan mee?
hoe mensen gedoopt werden in het allervroegste Christendom wordt verteld in de Bijbel.. je moet je denk ik afvragen
waarom baby's worden gedoopt en of dat bijbels is...
een vraag: waarom worden baby's niet geheel ondergedompeld? dat is zeer zeker bijbels! in de bijbel is geen één tekst te vinden waaruit blijkt dat kinderen gedoopt mogen worden.. zelfs als er wordt gesproken over 'zijn gehele huis' dan zegt het vers verder "en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis
tot het geloof in God gekomen was...
we kunnen toch zeker op basis van bijbelteksten niet gaan speculeren en zaken tot dogma gaan verheffen?
Lukas 22:20
quote:
"Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt."