quote:
Priscilla en Aquila schreef op 19 augustus 2006 om 10:45:[Als je het artikel goed leest, zie je dat hij niet ontkent dat Petrus de sleutels heeft. Alleen legt hij dat op een andere manier uit.
Vandaar dat ik me afvroeg of je het vetgedrukte (door mij) wel had gelezen omdat je zegt:
hij negeert totaal heel wat andere zaken. Zoals inderdaad de kwestie van de sleutels.
Wat ik bedoel is dat hij voorbij gaat aan de betekenis die de sleutels hebben in de Joodse theologie, hij plakt er een beetje z'n eigen betekenis op en hij gaat niet eens in op Jesaja 22, en dan vooral de verzen 20-24.
quote:
Petrus heeft wel sleutels maar hoe leg je dat verder uit?
Mijn benadering zou dus zijn, eerst kijken wat tijdgenoten erover zeggen, dan kijken wat geleerden er van vinden en dan pas zelf een interpretatie geven.
quote:
Hij is dus JUIST belangrijk om de sleutels.
Ik zou dan ook de andere uitleg van de sleutels die er ook bestaat NAAST de katholieke uitleg eens kunnen bestuderen.

Bestuderen kan nooit geen kwaad, maar als hij belangrijke zaken overslaat, dan is dat toch wel vervelend.
quote:
Als je dit stukje na leest, kun je misschien begrijpen dat Petrus helemaal niet onbelangrijk is in zijn (en mijn) ogen.
Ach ja, het is in elk geval iets.

quote:
Maar dit citaatje is nogal kort en kun je natuurlijk niet er veel dieper op in gaan.
Het is eigenlijk ook wat offtopic, omdat het hier over de rots ging.

quote:
Het op vijf manieren uitleggen is een mooie uitleg, maar de vraag is natuurlijk: wat is de juiste uitleg?
Zo zijn er meerdere mooie uitleggingen.
Het is netzo goed zwart/wit als je er gewoon van uitgaat dat de katholiek uitleg juist is en de anderen
dus niet.

Dan mis je mijn punt denk ik, wat ik bedoel, en daarom haalde ik het ook aan, is dat die duidingen verschillend
lijken, maar toch prima samen gaan.
Resumerend:
Voor mijn uitleg, Petrus de rots:
* Petrus is een masculiene vorm van petra, wat in het grieks rots betekent.
* In de Aramese vertalingen van de Bijbel is het woordspel 'petrus-petra' gewoon 'kepha-kepha'
* Verderop in de Bijbel wordt hij aangeduid als Cephas, wat de vergriekste vorm van Kepha is, wat onomstotelijk rots betekent.
* De uitleg dat petros 'steen' zou betekenen, gaat niet op, omdat het in het koine grieks is geschreven, dat het woord 'lithos' daarvoor kent. (wat trouwens ook moeilijkheden op zou leveren, want Jezus wordt nog veel vaker als steen aangeduid).
* De aanduiding dat Jezus, danwel Petrus' belijdenis de rots is, gaat taalkundig mank,
zeggen deskundigen.* De setting waar Jezus deze uitspraak deed, Caesarea Phillipi, met op de achtergrond een enorme rots
* De getuigenissen van vroege Christenen dat Petrus de rots is, waarbij aangetekent mag worden dat niemand de neiging voelt om te verdedigen dat hij de rots is, kennelijk is het vanzelfsprekend. Er zijn geen getuigenissen bekend die stellen dat Petrus niet de rots is, de vroegste getuigenis die dat doet is óf Wycliffe, een Engelse ketter uit de middeleeuwen óf Calvijn, dat weet ik niet zeker. Luther deed het in elk geval niet.
* Onder schriftdeskundigen van allerlei snit, conservatief, liberaal en van allerlei gezindten en specialisaties, bestaat een zeer brede consensus dat Petrus de rots is.
* Zowel in de orthodoxie als in de Reformatie bestaat hier geen verschil van mening over met de RKK
Wat jij, en nog een paar andere uitleggers (zonder opleiding neem ik aan?) er tegenover stellen is:
* Dat het in tegenspraak is met 1Pet. 2:8
Daar zeg ik dan op dat de term rots daar klaarblijkelijk als een vergelijking wordt gebruikt, let ook op het woordje 'als' in dat vers.
* Dat het ook in tegenspraak is met 1Kor 10:4
Waarop ik dan zeg dat het heel goed mogelijk is dat Christus een 'geestelijke rots' is in het OT, en dat Petrus de-rots-is-waarop-Christus-zijn-Kerk-bouwt. Immers, Christus doet wat Hij wil.
Zou je eens op de bovenste punten stuk voor stuk willen ingaan?
Ik ga later wel even in op het stukje van Aquila, ik ben nu al te laat.