quote:
Ik moet zeggen dat ik die hele man niet ken, maar alleen dit zinnetje maakt z'n stuk al ongeloofwaardig:
quote:
Van een oppergezag, van een primeurschap van Petrus weet de Schrift dus NIETS
Het primaatschap van Petrus wordt door de overgrote meerderheid der Christenen niet betwist, het blijkt ook duidelijk uit de Schrift:
* Petrus wordt bijna altijd als eerste genoemd. (Mat. 10:1-4, Mar. 3:16-19, Luc 6:14-16, Hand. 1:13)
*Petrus trad meestal op als woordvoerder van de apostelen. (Mat. 18:21, Mar. 8:29, Luc 12:41, Joh. 6:68-69), de apostelen werden soms aangeduid als Petrus en zij die bij hem waren.(Luc.9:32)
* Hij figureerde vaak bij de meest dramatische scenes in de Evangelien.(Mat. 14:28-32, Mat. 17:24-27, Mar. 10:23-28)
* Tijdens Pinksteren was hij degene die de massa's toesprak. (Hand. 2:14-40)
* Hij deed de eerste genezing na de uitstorting van de H. Geest. (Hand. 3:6-7)
* Het is Petrus'geloof dat z'n broeders moest versterken. (Lucas 22:32)
* Aan Petrus wordt de opdracht gegeven door Christus om Zijn schapen te weiden. (Joh. 21:17)
* Een engel werd naar Petrus gezonden om de Opstanding te verkondigen. (Mar. 16:7)
* De Verrezen Christus verscheen het eerst aan Petrus. (Luc. 24:34)
* Hij zat de vergadering voor die Mathias koos als vervanger voor Judas Iskariot. (1:13-26)
* Hij ontving de eerste bekeerlingen. (Hand. 2:41)
* Hij deelde de eerste straffen uit. (Hand. 5:1-11)
* Hij veroordeelde de eerste ketter. (Hand. 15:7-11)
* Hij zat het eerste concilie in Jeruzalem voor. (Hand. 15:7-11)
* Hij kreeg de openbaring dat ook heidenen gedoopt mochten worden. (Hand. 10:46-48)
Dan heb je nog de
verklaringen van de Kerkvaderen, die ook uitgingen van Petrus' primaatschap.
Kortom, bewijs genoeg, en het verwijst allemaal naar elkaar. Ik twijfel er niet aan dat mensen voor bovengenoemde zaken ook andere verklaringen kunnen vinden, maar dan divergeert het wel alle kanten op (behalve de goede) en ontstaat er geen samenhangend beeld, maar een beeld vol met gaten.
Let wel, het primaatschap van Petrus bewijst op zichzelf niet het Pausschap, daarom doet de Orthodoxie en de Reformatie er ook niet zo moeilijk over en erkent ze hetgeen dat overduidelijk is.
Wat ik trouwens wel vaker zie, is dat anti-Katholieken er kennelijk zo op gebrand zijn om de RKK onderuit te halen dat ze grove fouten gaan maken. Een veeg teken.