Hallo allemaal,
Ik heb al een paar keer een gesprek gehad dat goed begon en slecht afliep, met iemand die ik goed ken, en opgegroeid is in de GKV. En omdat deze persoon me heel dierbaar is, wil ik het geval graag aan jullie voorleggen en verzoeken om er eens met mij over van gedachten te wisselen.
X is als kind gedoopt in de GKV, door een paar liefhebbende ouders. In zijn puberjaren begon hij te twijfelen aan de kerk als instituut. Niet aan het bestaan van God, of aan de waarheid van de Bijbel. Alleen aan de interpretatie van die Bijbel door de kerk. X groeide steeds verder bij de GKV vandaan. Er zijn een paar punten van kritiek, waarvan de wet de grootste 'steen des aanstoots' is. Hij hangt erg aan de opvattingen van
Gracebase. De wet is niet meer op ons van toepassing, want Jezus heeft ons vrijgekocht. Het heeft dan ook absoluut geen zin meer om de wet elke zondag te laten voorlezen, want we leven onder de genade, niet meer onder de vloek van de wet.
Een andere grote struikelsteen voor X is de geloofsbelijdenis. En de cathechismus, en de kerkorde, etc... Eigenlijk alles dat wij in de GKV gebruiken naast de Bijbel. Al die belijdenisgeschriften zijn niet nodig. De Bijbel is genoeg, en voor de rest moet je vertrouwen op Gods Geest en Zijn Inspiratie.
En tot slot is X het absoluut niet eens met de gereformeerde leer over de doop. Hij ontkent dat de doop die hij als kind heeft ontvangen, een echte doop is geweest. Hij gelooft dan ook dat God van hem vraagt dat hij zich alsnog laat dopen.
Ik weet ook wel dat er punten zijn in de GKV die misschien 'beter' of in ieder geval 'anders' kunnen, maar dat is m.i. het geval in elke kerk. Op één of andere manier ziet X dat ook wel in, want hij wil zich niet echt voegen bij een andere kerk. Hij wil in z'n eentje, met zijn aanstaande vrouw Christen zijn. Niet gereformeerd, geen baptist, geen pinksterman of -vrouw, gewoon Christen. Als ik vraag waar hij dan wil trouwen, krijg ik als reactie: "wij trouwen voor Christus kerk." En waar X dan lid wil worden na zijn huwelijk? "wij geloven dat God een plan met ons heeft en ik geloof dat hij ons een gemeente zal wijzen."
Hij gelooft in één kerk, en dat is de kerk van Christus.
Hij verwijt me dat ik hem alleen maar bij de GKV probeer te houden. Misschien heeft hij daaraan gelijk. Ik herken iets van zijn standpunten in de Remonstranten... maar ik vind het vreselijk moeilijk om erover te praten met hem. Vooral omdat ik steeds het idee krijg dat hij het bij voorbaat al niet eens is met wat ik zeg. Ik stuit steeds op een muur van vage antwoorden (zie de vorige alinea).
Zijn er mensen die hierover iets kunnen zeggen? Ik kan er amper meer met hem over praten, omdat hij vindt dat ik me dan ergens mee bemoei waar ik niks mee nodig heb. Het gaat mij helemaal niks aan, en is bovendien puur een zaak tussen hem en God.
Bij mij wringt er iets... maar ik kan niet helemaal zeggen wat...