Auteur Topic: Waar is de doop een beeld van?  (gelezen 48684 keer)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Waar is de doop een beeld van?
« Reactie #500 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:31:08 am »

quote:

diak2b schreef op 18 oktober 2006 om 09:26:
[...]
En jawel, hatseflats de volgende valse discussietechniek. Nee, beste Kajem, wat ik hier verdedig, is niet anders dan wat iedere gereformeerde hier zou kunnen verdedigen, en wat een aantal gereformeerden ook doet. Leuke poging om mensen uit elkaar te drijven, waar inhoud faalt.

Als het lastig wordt verval jij altijd in het verwijt van de manier waarop men discusieert.
Hetzij zo. Je weet heel goed dat ik bedoel dat jij een hardliner bent ten volle overtuigd van de waarheid van de RK en dat de daaruit voortkomende denominaties ketters leringen zijn.
Ik doel in de context van mijn reactie dus helemaal niet alleen op een discussie over de doop.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 09:34:13 am door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #501 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:32:32 am »
De stropoppen, ad hominems, rode haringen, valse schotten, beroerde logica en ga zo maar door worden ingezet. Wat zet ik daar tegenover? Een consistent verdedigd standpunt. Zelfs de meester van de eerlijke discussie komt langs om me een oorvijg uit te delen, maar doet dat door te vertellen dat ik in zijn ogen gelijk heb, en door te herhalen wat ik al betoogd heb. En wat volgt dus: meer ad hominems, meer valse discussietechniek. Ik heb geen respect, ik reageer boos en overspannen, ik toon me een slecht christen. En waarom, omdat ik op consistente gronden verdedig dat de doopleer van gereformeerden en katholieken (waarvan de grote mate van overeenkomst wel, en het diepgaande verschil niet, al elders is besproken) zich niet laat verenigen met de doopleer die door P&A, vanuit de ook al als forse dwaling weerlegde bedelingenleer, wordt "verdedigd".

Het is mooi om te zien hoe men zich rond P&A schaart, en hoe "diak2b en anderen" worden afgemaakt. Maar de vraag "waarom zo boos" is echt lachwekkend.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #502 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:33:38 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:31:
[...]

Als het lastig wordt verval jij altijd in het verwijt van de manier waarop men discusieert.
Hetzij zo.

kajem
En wederom: ofwel je kan onderbouwen dat dat waar is, en dat ik dat verwijt niet maak omdat het gewoon terecht is, ofwel we hebben alwéér een voorbeeld te pakken.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #503 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:36:09 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:25:
Jij noemt Diak gedreven. Dat is naar mijn mening een politieke verwoording.
Het is Diaks goed recht, maar hij is gewoon een hardliner in de Rk-traditie. Daar moet je geen doekjes om winden, dat is zo. Ik herhaal dat dit ZIJN GOED RECHT is. Het is immers zijn overtuiging.

kajem
Hoe kom je daarbij? Diak2b verdedigt hier wat alle Christenen zouden moeten verdedigen, het niet weghouden van de kinderen bij Jezus. En in een breder perspectief, dat de Gereformeerde kerken niet van binnenuit worden vernietigd. Kajem, dit soort verschijnselen zijn niet nieuw, ik raad je aan om eens de geschiedenis van het evangelicanisme te onderzoeken, echt waar, de schellen zullen je van de ogen vallen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #504 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:41:26 am »

quote:

diak2b schreef op 18 oktober 2006 om 09:33:
[...]
En wederom: ofwel je kan onderbouwen dat dat waar is, en dat ik dat verwijt niet maak omdat het gewoon terecht is, ofwel we hebben alwéér een voorbeeld te pakken.

Ik ga helemaal niets bewijzen. Ik heb een opvatting en die poneer ik.
Ik merk een aantal zaken op die jij niet herkent maar ik wel.
Dit is nu typisch iets wat de discussie afleidt van wat ik nu schrijf.

Ik herhaal dan ook, om even bij het punt te blijven:

Je weet heel goed dat ik bedoel dat jij een hardliner bent ten volle overtuigd van de waarheid van de RK en dat de daaruit voortkomende denominaties ketters leringen zijn.
Ik doel in de context van mijn reactie dus helemaal niet alleen op een discussie over de doop.

Kajem

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #505 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:43:19 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:41:
[...]

Ik ga helemaal niets bewijzen. Ik heb een opvatting en die poneer ik.
Nee, je uit een beschuldiging en weigert die te onderbouwen. Maar natuurlijk JIJ doet dat vanuit je diepe respect en je zachtmoedigheid, en natuurlijk ben jij niet kwetsend, want ja, eh, waarom eigenlijk? Oh ja, omdat "diak2b en anderen" nu eenmaal al veroordeeld zijn he.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 09:43:45 am door diak2b »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #506 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:45:13 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:29:
Bij evangelicalen die vanuit het gereformeerde evangelicaal zijn geworden kan tenminste zoveel zeer zitten en die is ook nog actueler.
Wat dat betreft geldt dit voor beide kanten.

We discussieren overigens vaak over de doop, maar een van de kernen van het probleem
lijkt mij ten diepst de vraag (die ik eerder stelde maar niet is beantwoord) wat de betekenis is van Gods uitverkiezende genade en hoe dat doorwerkt in deze wereld.

kajem

Ik ken de evangelische wereld voor een klein deel vrij aardig en ken de discussies over de doop, zo ook de studies die daar over worden gegeven. Met name de studies van Orlando Bottenbley.

Stel dezelfde vraag die ik ook aan P&A stelde ook aan jou...

Kan de H. Geest je 'iets' influisteren wat al gebeurt is..? Je was immers al gedoopt in de Naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest..........
Kan dat..? Kan de H. Geest verdeeldheid in de hand werken door die doop te verloochenen...?

Aanvulling is dat wanneer je deze lijn volgt en het werkelijk de H. Geest is die pleit voor de overdoop (wederdoop) je bijna 2000 Christendom af moet keuren en als dwaling moet zien.. (en zoals is gebeurt een andere nieuwe geloofsgemeenschap stichten) en als je dan ook nog eens 'sola* scriptura' wilt leven deze dwaling niet zomaar mag goedkeuren. Jezus en Paulus woorden t.o.v. dwalingen zijn hard.

* 'sola' zoals het in de evangelische wereld wordt verstaan.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2006, 09:59:53 am door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #507 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:46:26 am »

quote:

Laodicea schreef op 18 oktober 2006 om 09:36:
[...]

Hoe kom je daarbij? Diak2b verdedigt hier wat alle Christenen zouden moeten verdedigen, het niet weghouden van de kinderen bij Jezus. En in een breder perspectief, dat de Gereformeerde kerken niet van binnenuit worden vernietigd. Kajem, dit soort verschijnselen zijn niet nieuw, ik raad je aan om eens de geschiedenis van het evangelicanisme te onderzoeken, echt waar, de schellen zullen je van de ogen vallen.
Lao,

ik schreef ook dit in een eerdere reactie:

Ik kom ook weer in de GKV en zal dat ook regelmatig blijven doen. Maar mij hoofddomicilie zal TOT OP HEDEN mijn evangelische gemeente zijn.
Ik wil mij de komende tijd meer verdiepen over de werking vna de HG. In mijn gereformeerde tijd had ik iets met het bevindelijk gereformeerde gedachtengoed. Bij mij begint een kwartje te vallen. Ik ben daar nog mee bezig.

kajem

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #508 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:50:44 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:46:
[...]
Lao,

ik schreef ook dit in een eerdere reactie:

Ik kom ook weer in de GKV en zal dat ook regelmatig blijven doen. Maar mij hoofddomicilie zal TOT OP HEDEN mijn evangelische gemeente zijn.
Ik wil mij de komende tijd meer verdiepen over de werking vna de HG. In mijn gereformeerde tijd had ik iets met het bevindelijk gereformeerde gedachtengoed. Bij mij begint een kwartje te vallen. Ik ben daar nog mee bezig.

kajem

En Lao schreef dit:

quote:

Hoe is wat je zegt daar een reactie op?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #509 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:53:36 am »

quote:

diak2b schreef op 18 oktober 2006 om 09:43:
[...]
Nee, je uit een beschuldiging en weigert die te onderbouwen. Maar natuurlijk JIJ doet dat vanuit je diepe respect en je zachtmoedigheid, en natuurlijk ben jij niet kwetsend, want ja, eh, waarom eigenlijk? Oh ja, omdat "diak2b en anderen" nu eenmaal al veroordeeld zijn he.

Het is altijd goed bevestigd te zien dat je houding als christen wordt herkent aan een aantal vruchten van de Geest. Iets wat je niet van jezelf ontvangt en niet op dient voor te staan, maar mag doorwerken in je leven.
Het is verdrietig te constateren dat die vruchten worden aangevallen.

Gods zegen en bemoediging.

kajem

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #510 Gepost op: oktober 18, 2006, 09:56:03 am »

quote:

diak2b schreef op 18 oktober 2006 om 09:50:
[...]

En Lao schreef dit:

[...]

Hoe is wat je zegt daar een reactie op?

Wat wil je nu van me horen Diak, duidelijker kan ik toch niet zijn.

kajem

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #511 Gepost op: oktober 18, 2006, 10:01:23 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:56:
[...]

Wat wil je nu van me horen Diak, duidelijker kan ik toch niet zijn.

kajem
Je bent heel duidelijk. Je spreekt over vruchten van de geest. Welnu, de vrucht van jouw bijdrage (niet uitsluitend die van jou) is dat ik me tot het bot beledigd en gekwetst voel. Het is duidelijk dat P&A beschermd moet worden tegen het feit dat het niet leuk is te horen dat ze iets verdedigt wat zowel christelijk gezien een forse dwaling is, als wat niet van deugdelijke argumentatie kan worden voorzien. Dat daarbij "diak2b en anderen" door de stront gehaald kunnen worden spreekt vanzelf.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #512 Gepost op: oktober 18, 2006, 10:03:31 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:25:
[...]

Kijk Dingo,

hier heb ik nu moeite mee. Uiteraard ben je een verstandige gereformeerde, maar volgens mij heb ik een dergelijke oproep als evangelicaal ook al gedaan. Die oproep wordt of genegeerd of hier met de grond gelijk gemaakt.
[/q]
Ik snap je probleem niet, diak2b verwijst in een post naar zwijgende verstandige gereformeerden (zwijgen kan overigens heel verstandig zijn) en niet naar zwijgende verstandige evangelicalen. Maar als je m'n oproep ondersteunt des te beter.
[q]
Jij noemt Diak gedreven. Dat is naar mijn mening een politieke verwoording.
Het is Diaks goed recht, maar hij is gewoon een hardliner in de Rk-traditie. Daar moet je geen doekjes om winden, dat is zo. Ik herhaal dat dit ZIJN GOED RECHT is. Het is immers zijn overtuiging.

kajem
Hardliners in de RK-traditie zijn uiteindelijk ook gewoon deelnemers aan de discussie en het zou imo de discussie ten goede komen als alle deelnemers enige zachtmoedigheid betrachten.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #513 Gepost op: oktober 18, 2006, 10:04:38 am »

quote:

kajem schreef op 18 oktober 2006 om 09:53:
[...]

Het is verdrietig te constateren dat die vruchten worden aangevallen.

Gods zegen en bemoediging.

kajem

Welke vruchten van de Geest..............
Kinderen bij Jezus weghouden zijn dat vruchten van de Geest ???

Pure dwaalleer, iets anders valt er niet van te maken!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #514 Gepost op: oktober 18, 2006, 10:05:54 am »
Modbreak:
Het regent inmiddels klachten over dit topic van diverse kanten/users.

Het ontbreekt me aan tijd om precies te gaan uitzoeken wie te ver gaat en waar precies. Even snel teruglezend zie ik al enkele pagina's slechts herhalingen van standpunten met steeds verdergaande vermindering van sfeer en omgangsvormen.

Het topic gaat tot nader bericht op slot. Wil men graag verder discuseren dan kan er een verzoek om heropening ingediend worden via FB of de mail.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.