quote:
Het maakt mij niet uit wat je allemaal denkt tijdens het Avondmaal. Hardstikke mooi. Maar zolang het geen maaltijd is waar Christus
werkelijk bij aanwezig
is (en dan bedoel ik dus niet 'in onze gedachten'), heb ik daar niet zoveel aan wat je allemaal viert.
Dat is het punt dat ik maak. Lijden, sterven, opstanding, wederkomst, feestvieren, whatever je herdenkt/gedenkt heeft imho niet zoveel zin als Christus daar niet werkelijk bij aanwezig is. Ben ik zo duidelijker? Ik krijg niet het idee uit verschillende posts dat daar het accent ligt. Van mij mag je zelf weten waar je je accent legt. Als je er voor je geloof veel aan hebt dat je het zo doet, prima. Ik doe er alleen niet aan mee, omdat ik het niet zo zie, niet zo kan zien en ook geen referenties van de Vader kans vinden dat zij het wél zo zagen. (Zoals ik ook al eerder zei, dus).
Ik kan er moeilijk over gaan doen, maar uiteindelijk is het beter om er niet meer aan mee te doen, waarmee je kerklidmaatschap als belijdend lid ook geen zin meer heeft (aangezien belijdend lid zijn rechtstreeks verband houdt met het Avondmaal). Ik kan er desgevraagd mijn visie en mening over geven (dat heb ik gedaan, meerdere keren).
Dat is niet beledigend, niet zo bedoeld in ieder geval, maar slechts zoals ik het zie.