quote:
okidoki schreef op 10 oktober 2006 om 12:07:Ik lees elders dat Hostie
een dun schijfje gebakken ongezuurd tarwemeel is dat gebruikt wordt bij viering van de eucharistie. Lijkt me vrij duidelijk.
Maar zoals ik uit de reactie van Diak begrijp is hostie meer dan dat en is het een heilig iets.
Wanneer wordt dat gebakken schijfje heilig dan? Het komt niet heilig uit de oven toch?
Klopt het dat het pas heilig is als het geconsacreerd is en dus voor deze verandering gewoon een gebakken schijfje?
Inderdaad zijn ongeconsacreerde hosties niet heilig. Ik ken iemand die vroeger bij een klooster met een hostiebakkerij partijen mislukte hosties ging ophalen, en die werden dan aan de paarden gevoerd. Daar zaten hij en zijn vriendje dan ook van te snoepen, want ze vonden ze zo lekker

" class="smiley" /> Als de Consecratie heeft plaatsgevonden, is dat een heel ander verhaal, maar daar ben je in deze draad (door schade en schande) inmiddels wel achtergekomen, denk ik ... Ik las de draad pas laat door en snapte de eerste drie pagina's niet waarom diak2b al zijn posts weg had gehaald. Maar die opmerking .. Tja, ik had 'm al wel eens vaker gelezen en gehoord, maar het blíjft verschrikkelijk veel pijn doen. Aan je verdere reacties snap ik wel, dat je nu ook begrijpt dat het een brug te ver was.
quote:
die Kruispuntuitzending over de Eucharistie geeft echt een heel goede uitleg, ja! En leuk om te zien hoe ze hosties maken.
Overigens ook wel wat minpuntjes hoor ... Bij die pastoraal werkster stonden mijn tenen krom, aaaarggghhhh, de vrijzinnigheid en het hoge 'priester-wannabee'-gehalte dropen eraf! En waar ik ook moeite mee had, was dat die oudere mevrouw thuis de Communie kreeg (an sich geen probleem) ... en nóg drie Hosties om de maand door te komen! Brrr, ik zou echt niet weten hoe me te gedragen als ik die in huis had ... Laat staan als er bezoek komt die het niet weet enz. enz. Bovendien is het natuurlijk gewoon hartstikke verboden.Enfin, het is een héél goede aflevering voor protestanten die iets meer over de Eucharistie willen weten, en dan zie je dus ook gelijk een paar dingen zoals het níet moet (zie hierboven

)
offtopic:en natuurlijk leuk om om mijn superdeluxe pastoor te promoten, die je ook hier kunt horen 
quote:
St. Ignatius schreef op 10 oktober 2006 om 13:18:[...]
Toen ik nog misdienaar was als jongen, was er een andere jongen die een hostie op de grond liet vallen. Die jongen zijn carriere als misdienaar was meteen afgelopen en kon gelijk naar huis. Er mogen zelfs geen kruimels op de grond vallen, deze worden namelijk weer verzameld en meestal genuttigd door de priester. De overige geconsacreerde hosties worden verzameld en bewaard in het tabernakel. Vandaar dat katholieken altijd knielen in de richting van het tabernakel, zodra ze de kerk binnenkomen.
Ik vind het wel extreem, dat een misdienaar meteen ontslagen werd toen ie één keer een Hostie liet vallen (ervanuitgaande, dat het geheel per ongeluk, en niet door nalatigheid gebeurde). Laatst gebeurde het me zelf bijna toen ik ter Communie ging (gelukkig niet helemaal, en het is me nooit eerder gebeurd ook). Ik schrok me een ongeluk, liep zowat met hartkloppingen terug naar mijn bank

Maar goed, het kán gewoon gebeuren, hoe voorzichtig je ook bent.
quote:
De kelk waar het Bloed van Christus in heeft gezeten wordt schoongemaakt onder een speciale kraan. Een gewone kraan waar men zijn handen wast mag niet gebruikt worden. Daarom vind je in de sacristie van een kerk altijd een aparte kraan, speciaal hiervoor.
Wat je vertelde over die kraan in de sacristie: inderdaad. Elke sacristie heeft een 'heilig putje', dat is een wasbak die niet op het riool uitkomt, maar rechtstreeks in de aarde. Mochten er dan nog kruimeltjes van de Hostie of een beetje geconsacreerde Wijn aanwezig zijn in het liturgisch vaatwerk, dan getuigt het van respect om die niet in het riool te laten verdwijnen.