Auteur Topic: Duidelijke verschillen RKK-GK(v)  (gelezen 23921 keer)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Duidelijke verschillen RKK-GK(v)
« Reactie #250 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:42:40 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 oktober 2006 om 22:41:

[...]

Nog geen halve dag geleden beweerde je in dit topic dat Calvijn nog wel OK was, maar dat Zwingli dwaalleer leerde. Bovendien volgde de GKv volgens jou Zwingli, en niet Calvijn.

Laten we 't even helder maken, dan past 't ook weer in dit topic:

RKKGKvZwingliCalvijn
Christus fysiek aanwezig in broodjaneeneenee
Geestelijk gevoed met Christusjajanee, symbolischja
Gemeenschapvooral met Christus?Christus en elkaarvooral met elkaarvooral met Christus
Die tabel is me ff te ingewikkeld (al lijkt het verdacht veel op HTML, maar dan met vierkant haken .. :)), maar in de RKK is gemeenschap met Christus én met de mensen in de kerk (= het gebouw) én met de Kerk in haar geheel van toepassing.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:42:53 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 oktober 2006 om 22:34:
[...]

[...]

Nee, ik snap dat jullie dat niet zo zien :+

Nog steeds hamer jij op 1 punt, terwijl Pooh en ik tot 3 keer toe 3 andere punten hebben genoemd. Die 3 andere punten negeer je stelselmatig.  :(

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:43:39 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 oktober 2006 om 22:34:
Nee, ik snap dat jullie dat niet zo zien :+

Maar nu we dat helder hebben: wat 'doet' het brood en het wijn volgens jullie dan (behalve ergens naar verwijzen, waardoor/waarmee de mensen die aangaan iets herdenken? (wat ik dan met de term 'symbolisch herinneringsmaal' aanduid).

Wat doet een sacrament zelf, behalve dat het een symbool ergens voor is (ergens naar verwijst)?

Dat zei ik al eerder:

quote:

Het brood en de wijn zijn symbool voor het lichaam en bloed van Christus. Ze zijn dat lichaam niet zelf, ze zijn 'slechts' symbool. Na afloop mag je ze dus rustig aan de eendjes voeren.

Maar het eten van het brood, en het drinken uit de beker zijn geen symbolische handelingen. Zoals het brood ons lichaam voedt, zo worden wij, door het avondmaal, geestelijk gevoed met Christus.

Dus het avondmaal is niet (slechts) het symbool van de geestelijke voeding, die dan ergens anders plaats zou vinden, maar het avondmaal is die geestelijke voeding.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 10:50:28 pm door Pooh »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:47:16 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 22:42:
[...]
Die tabel is me ff te ingewikkeld (al lijkt het verdacht veel op HTML, maar dan met vierkant haken .. :)), maar in de RKK is gemeenschap met Christus én met de mensen in de kerk (= het gebouw) én met de Kerk in haar geheel van toepassing.

Excuus. Ik deed dus zowel Zwingli als de RKK tekort. Dank voor de toelichting.
offtopic:Refresh eens. Zie je dan de tabel wel?
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 10:47:53 pm door Pooh »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:48:44 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 oktober 2006 om 22:47:

[...]

Excuus. Ik deed dus zowel Zwingli als de RKK tekort. Dank voor de toelichting.
offtopic:Refresh eens. Zie je dan de tabel wel?

Geen probleem.

offtopic:Enne, ik zag de tabel wel, maar ik had gewoon geen zin om in de code te gaan zitten frutten in mijn post, en daarom schreef ik mijn antwoord eronder.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 10:48:59 pm door wateengedoe2 »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:49:50 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 oktober 2006 om 22:41:

[...]

Nog geen halve dag geleden beweerde je in dit topic dat Calvijn nog wel OK was, maar dat Zwingli dwaalleer leerde. Bovendien volgde de GKv volgens jou Zwingli, en niet Calvijn.

Volgens mij heb ik gezegd dat ik Luther en Calvijn nog kan volgen (Bijbels), maar dat dit bij Zwingli niet het geval was... Da's is niet hetzelfde. En als ik kijk waar de GKv de nadruk legt, en waar Calvijn de nadruk legt, dan is dat niet hetzelfde. Jij zei later dat er geen groot verschil was tussen Zwingli en Calvijn. Nu is het maar wat je 'groot' vind, maar ik reageerde daarop dat ik het daar niet met je eens was en ik zie de nadruk in de GKv weer meer op het persoonlijke horizontale van Zwingli liggen dan het verticale vlak van Calvijn, door gesprekken met GKv'ers en ook met bijv. een dominee. Ik zei daar bij dat doordat ik Zwingli onbijbels vind (zie boven), ik ook vind dat je bepaalde Zwingliaanse ideeën dan wel aspecten beter ook niet kunt overnemen, en naar mijn mening doet de GKv dat wel. En daar denk ik dus ook anders over.

edit:Wat ik overigens nog steeds niet helder heb, is dat jullie lijken te zeggen dat je door het eten van brood en wijn (wat dan symbolen zijn voor lichaam en bloed), letterlijk geestelijk gevoed wordt, zonder dat het brood en de wijn ook echt lichaam en bloed zijn, want dan krijg je uiteindelijk dus 'gewoon' brood en wijn binnen.
Dus je eet gewoon brood en drinkt gewone wijn, en je gelooft ook niet dat er wat mee gebeurt, maar je wordt wél gevoed met het Lichaam en Bloed van Christus. Ergens vind ik dat een rare kronkel. Vandaar dat ik nog even wacht met commentaar over koffie en cake.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 10:59:04 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:54:47 pm »
We verwachten ook niet dat je schrijft, jullie hebben gelijk. Ook al is het de officieële leer van de GKV wat je door ons verteld wordt.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:57:52 pm »
Ik geloof wel dat jullie de officiële leer van de GKv verkondigen, er was alleen wat spraakverwarring, kennelijk ( :? ).
En je hoeft inderdaad niet te verwachten dat ik ga roepen dat de officiële leer van de GKv klopt, anders was ik wel vrijgemaakt geweest. Van mij hoeft ook niemand die GKv'er is mij gelijk te geven. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: oktober 10, 2006, 10:59:25 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 oktober 2006 om 22:49:
Wat ik overigens nog steeds niet helder heb, is dat jullie lijken te zeggen dat je door het eten van brood en wijn (wat dan symbolen zijn voor lichaam en bloed), letterlijk geestelijk gevoed wordt, zonder dat het brood en de wijn ook echt lichaam en bloed zijn, want dan krijg je uiteindelijk dus 'gewoon' brood en wijn binnen.
Dus je eet gewoon brood en drinkt gewone wijn, en je gelooft ook niet dat er wat mee gebeurt, maar je wordt wél gevoed met het Lichaam en Bloed van Christus. Ergens vind ik dat een rare kronkel.

Tsja. Is dat een raardere kronkel dan wanneer je geestelijk gevoed wordt door fysiek veranderde brood en wijn? Ik zou zeggen dat fysieke veranderingen niet zoveel invloed op je geest zouden hebben.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:00:03 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 oktober 2006 om 22:49:
[...]

Ik zei daar bij dat doordat ik Zwingli onbijbels vind (zie boven), ik ook vind dat je bepaalde Zwingliaanse ideeën dan wel aspecten beter ook niet kunt overnemen, en naar mijn mening doet de GKv dat wel. En daar denk ik dus ook anders over.

huh? bedoel dat bepaald ideeen van zwingli onbijbels zijn, en dat die worden overgenomen door de gkv?
zo ja welke dan?
geheelonthouder

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:00:37 pm »
Roodkapje, als je nu nog niet gaat reageren op mijn vraag trek ik me terug uit de discussie. Dit is geen manier van doen. Het is blijkbaar wel heeeeeel erg moeilijk om op een simpele vraag antwoord te geven?  :?  |:(
Ik geloof dat ik nu al 5 of 6 keer iets uitgelegd en je gevraagd hebt en je gaat er gewoon niet op in.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 11:01:57 pm door Mezzamorpheus »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:01:16 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 oktober 2006 om 22:57:
En je hoeft inderdaad niet te verwachten dat ik ga roepen dat de officiële leer van de GKv klopt, anders was ik wel vrijgemaakt geweest.

Typisch geval van cognitieve dissonantie dus.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 11:01:29 pm door Pooh »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:01:29 pm »
Overigens zou het feit dat er over zoiets belangrijks als het Avondmaal al zoveel onenigheid bestaat onder de grote reformatoren voor mij al een veeg teken zijn. Met alle respect overigens.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:05:12 pm »
lol Pooh Mezza en Roodkapje als grote reformatoren _/-\o_
geheelonthouder

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:06:32 pm »
Nou, ergens wel, zoals ik al zei: ik geloof ook niet in de Werkelijke Tegenwoordigheid, dus ook niet dat het fysiek vlees en bloed wordt. Dat is puur een kwestie van ongeloof, dat geef ik meteen toe.

Maar wat ik wel geloof is dat wij met Christus gevoed worden dóór brood en wijn dus dat het brood en wijn niet fysiek verandert in vlees en bloed, maar wel dat Christus er als het ware in gaat zitten. Ik weet niet hoe je dat goed uitlegt. Dit vooral op basis van Johannes 6, waar de mensen te hoop lopen omdat Jezus zich 'het brood' noemt, en zegt dat we zijn Lichaam moeten eten. En hij ontkracht het niet als mensen die conclusie trekken. Dus vandaar dat ik denk dat er zeker wat met het brood en wijn gebeurt, dat het sowieso geen symbolen zijn die ergens naar verwijzen. Dus dan is het logisch om daaruit te concluderen dat je ook werkelijk met Christus gevoed wordt (Hij is immers werkelijk present in Brood en Wijn).

Dus dan vind ik het vreemd dat je aan de ene kant niet gelooft dat Christus werkelijk present is in brood en wijn, en dat je dus ook echt gelooft 'gewoon' brood en wijn te consumeren, maar tegelijkertijd word je wel 'geestelijk' gevoed met Christus. Hoe word je door gewoon brood te eten dan gevoed met Christus, als Hij niet aanwezig is (op welke manier dan ook) in het brood? (en de wijn).
Da's wat ik gek vind.

@grompie: het 'onbijbelse' vind ik dus het 'gemeenschappelijk met elkaar' karakter van GKv-avondmaal, waar het in bij de RKK, bij Luther, bij Calvijn om communiceren met Christus alléén gaat. Ik kom dat horizontale element dus niet tegen in de Bijbel, niet op die manier iig.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 11:11:47 pm door Roodkapje »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:21:40 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 oktober 2006 om 23:06:
Nou, ergens wel, zoals ik al zei: ik geloof ook niet in de Werkelijke Tegenwoordigheid, dus ook niet dat het fysiek vlees en bloed wordt. Dat is puur een kwestie van ongeloof, dat geef ik meteen toe.
Kan ik me goed voorstellen, dat moet je denk ik ervaren. Toen ik de knoop doorhakte, heb ik het helemaal bij de wortel gezocht, d.w.z. of Sola scriptura (en dan bedoel ik de variant van o.m. de Gereformeerden) óf een levend Magisterium juist was, dat gaf bij mij de doorslag, omdat dat de meer omvattende categoriën zijn.

Ik moet zeggen dat ik de uiteenzetting van de Transsubstantiatie theorie daarna ook wel overtuigend vond.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:24:59 pm »
Ik trek me terug.
Verder discussieren heeft geen zin. Roodkapje weigert op mijn discussiepunten en vragen in te gaan die ik tot zes maal toe aan haar gesteld heb.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 11:25:34 pm door Mezzamorpheus »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:29:55 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 oktober 2006 om 20:40:
Dat heb ik meermaals langs zien komen in posts van Mezza en Zijnkind en ook de dominee alhier (Huttenga) heb ik er wel meerdere keren over gehoord. Dus als het geen officiële leer is, vind ik het uitermate frappant om het wel overal tegen te komen.

Nee, dat schreef ik dus niet. Je leest te selectief naar je eigen visie.

Inmiddels is er wel genoeg gezegd over dat zogenaamde symobolische en Christus aanwezigheid. Pooh en Elle hebben daar wijze dingen over geschreven. Ik ga daar niet meer verder op in.

Trouwens, dit topic ging over verschillen tussen de Rkk en de gkv. Niet over de verschillende opvattingen omtrent het avondmaal. Ik stel voor om weer on-topic verder te gaan. Als je wilt kun je een avondsmaaltopic openen.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2006, 11:33:08 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:37:05 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 oktober 2006 om 23:06:
@grompie: het 'onbijbelse' vind ik dus het 'gemeenschappelijk met elkaar' karakter van GKv-avondmaal, waar het in bij de RKK, bij Luther, bij Calvijn om communiceren met Christus alléén gaat. Ik kom dat horizontale element dus niet tegen in de Bijbel, niet op die manier iig.

Dat horizontale element is er óók in de RKK, zie mijn antwoord op Pooh's tabel, enkele posts hierboven.

Overigens doet jouw Avondmaalsopvatting redelijk lutheraans aan .. oh nee, dat mochten we niet meer zeggen, want dat was offtopic ;)

quote:

Laodicea schreef op 10 oktober 2006 om 23:21:
[...]
Kan ik me goed voorstellen, dat moet je denk ik ervaren. Toen ik de knoop doorhakte, heb ik het helemaal bij de wortel gezocht, d.w.z. of Sola scriptura (en dan bedoel ik de variant van o.m. de Gereformeerden) óf een levend Magisterium juist was, dat gaf bij mij de doorslag, omdat dat de meer omvattende categoriën zijn.

Ik moet zeggen dat ik de uiteenzetting van de Transsubstantiatie theorie daarna ook wel overtuigend vond.
Grappig hoe verschillend de geloofsontwikkeling gaat bij verschillende mensen. Ik geloofde al in de Werkelijke Tegenwoordigheid nog vóórdat ik in het plaatsvervangend offer van Jezus geloofde! Anyway, nu geloof ik alles wat mij al katholiek gehouden is om te geloven, dus 't is allemaal nog goedgekomen  8)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:51:45 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 oktober 2006 om 18:17:
Begrijp ik het goed dat de RK dus werkelijk gelooft dat brood en wijn veranderen in het lichaam en bloed van Jezus? De consequentie daarvan is toch dat Jezus steeds opnieuw 'geofferd' wordt? Zoja, dan lijkt het me een godslasterlijke ontkenning van het unieke voor altijd en eeuwig voldoening brengende offer dat Hij aan het Kruis gebracht heeft. Zo nee, dan mag iemand me uitleggen hoe het wel zit.
Zo, mag dat? Het is wat.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:52:58 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 oktober 2006 om 23:51:
[...]
Zo, mag dat? Het is wat.
Ik heb 'm al een linkje naar dat docje van mij voor de VKK (op Refoweb, ja hoe ver kan 't verdwalen ;)) gegeven.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:54:14 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 10 oktober 2006 om 18:59:
[...]
 Dit is niet juist. Ook de gkv gelooft dat de overledenen leven. Maar het verschil zit hem in de vervolgconclusie. De rkk zegt dat deze mensen nog steeds benaderd mogen/kunnen worden (o.a. om te vragen voor voorbede) waar de gkv deze betrokkenheid van de overledenen niet kent. De bijbel geeft er ook geen aanleiding toe. In openbaringen zien we overledenen in actie bij de zielen onder het altaar. En het is Samuel die verschijnt als Saul hem laat oproepen (een goed voorbeeld waarom je je niet tot de doden dient te wenden trouwens). Jezus zegt zelf dat God de God van Abraham, Izaak en Jakob is en dat Hij niet een God van doden is. Ze zijn dus niet dood.
Was de bedoeling verschillen duidelijk te maken, of is de toevoeging "en wij hebben natuurlijk gelijk" een noodzakelijk onderdeel? Is maar een vraag he.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:54:15 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 10 oktober 2006 om 23:37:
Grappig hoe verschillend de geloofsontwikkeling gaat bij verschillende mensen. Ik geloofde al in de Werkelijke Tegenwoordigheid nog vóórdat ik in het plaatsvervangend offer van Jezus geloofde!
offtopic:Ja, jij bent wel héél rechtstreeks op weg geholpen, dat zijn leuke dingen om later nog eens aan je kleinkinderen te vertellen. :ja:

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:56:45 pm »

quote:

thijs14 schreef op 10 oktober 2006 om 19:03:
[...]

hoe bedoel je precies dat wij de uitzondering zijn? naar mij oordeel houden wij ons namelijk aan christus' opdracht (zeker geen offence gewoon nieuwsgierig)
Noch de toon van Laodicea, noch die van de vragenstellende mods, lijken me erg bij dragen aan de doelen van TS. Als TS vraagt "wie wil en durft eens wat verschillen te noemen" en daar kan iedereen alleen maar op reageren door het eigen gelijk te benadrukken, dan snap ik ineens waar dat "en wie durft" er stond.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:56:45 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 oktober 2006 om 23:54:
Was de bedoeling verschillen duidelijk te maken, of is de toevoeging "en wij hebben natuurlijk gelijk" een noodzakelijk onderdeel? Is maar een vraag he.
Het verschil tussen het OT en het NT, is dat die mensen toen nog dood waren in het NT niet meer, en daar vind je weldegelijk wat aanwijzingen voor voorbedes.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: oktober 10, 2006, 11:57:28 pm »
Modbreak:
Dit topic verzand steeds verder en de sfeer wordt er niet beter op. Omdat de TS te breed is gehouden lopen nu diverse onderwerpen door elkaar. Ik ga deze sluiten.

Wil men verder praten over avondmaal en eucharistie dan kan dat in bestaande topics of dient er een nieuwe worden geopend.

Wil men verder praten over verschillen tussen rkk-gkv dan graag een verschil kiezen en daarover een topic starten. Er zijn er ook al diverse overigens.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.