Nou, ergens wel, zoals ik al zei: ik geloof ook niet in de Werkelijke Tegenwoordigheid, dus ook niet dat het fysiek vlees en bloed wordt. Dat is puur een kwestie van ongeloof, dat geef ik meteen toe.
Maar wat ik wel geloof is dat wij met Christus gevoed worden dóór brood en wijn dus dat het brood en wijn niet fysiek verandert in vlees en bloed, maar wel dat Christus er als het ware in gaat zitten. Ik weet niet hoe je dat goed uitlegt. Dit vooral op basis van Johannes 6, waar de mensen te hoop lopen omdat Jezus zich 'het brood' noemt, en zegt dat we zijn Lichaam moeten eten. En hij ontkracht het niet als mensen die conclusie trekken. Dus vandaar dat ik denk dat er zeker wat met het brood en wijn gebeurt, dat het sowieso geen symbolen zijn die ergens naar verwijzen. Dus dan is het logisch om daaruit te concluderen dat je ook werkelijk met Christus gevoed wordt (Hij is immers werkelijk present in Brood en Wijn).
Dus dan vind ik het vreemd dat je aan de ene kant niet gelooft dat Christus werkelijk present is in brood en wijn, en dat je dus ook echt gelooft 'gewoon' brood en wijn te consumeren, maar tegelijkertijd word je wel 'geestelijk' gevoed met Christus. Hoe word je door gewoon brood te eten dan gevoed met Christus, als Hij niet aanwezig is (op welke manier dan ook) in het brood? (en de wijn).
Da's wat ik gek vind.
@grompie: het 'onbijbelse' vind ik dus het 'gemeenschappelijk met elkaar' karakter van GKv-avondmaal, waar het in bij de RKK, bij Luther, bij Calvijn om communiceren met Christus alléén gaat. Ik kom dat horizontale element dus niet tegen in de Bijbel, niet op die manier iig.