quote:
Mee eens.

Maar je beantwoord niet mijn vraag of dat in Artikel 15 netzo terugkomt als bv in Romeinen 9 (de bijbel)
En daar ging het me nu net om.
quote:
Nee, ik pak zeker niet de menselijke kant, of schuif ik mijn eigen verantwoordelijk-
heid aan de kant, dan zou ik een dwaling volgen. God is geen bewerker van de
zonde. Het is "de" mens die een keuze heeft gekregen. Ook een uitverkoorne is
niet zonder zonden, Het is juist God die de harten bewerkt. Dat is nu genade.!
Maar volgens jouw woorden heeft hij ook de vrije keuze.
quote:
Niemand "wil" van uit zijn eigen geloven, daarvoor is de wortel van het kwaad te
diep in ons hart gevestigd. (erfzonde)Voor God kiezen is het moeilijkste wat er is,
dit omdat een mens vanuit zijn natuur alleen maar geneigd is tot het kwade. God
beloont wel mensen voor het voor hem kiezen, door hun hart open te zetten voor
hem door middel van de Heilige-Geest en dat ze gaan geloven.
mijn vraag was eigenlijk hoe je dit in overeenstemming krijgt met het feit dat God mensen voorbijgaat.
quote:
knipper de knip even jouw vragen op een rij zetten.
[P&A: Mijn vraag was: Of artikel 15 hetzelfde zegt als Romeinen 9; m.a.w. wordt er in de bijbel als ook in de DL dezelfde conclusie getrokken namelijk: dat God zijn rechtvaardigheid toont. Of geeft de bijbel een ander accent als de DL in dezen.]
God is juist geen bewerker van de zonden, dan zou ik dwalen.!
Zeg ik toch ook dat ik dat begrijp. - ik ben het daarmee eens.

quote:
Als je bewust blijft zondigen zou je mogelijk onder de uitwerping geplaats kunnen
worden. God heeft dit echter niet aan de mens bekend gemaakt of iemand wel of niet
uitverkoren of verworpen word. God heeft wel richtlijnen aangeven, van wat de juiste
weg is om tot hem te komen.
Ligt eraan of je een ware gelovige bent. Er is toch geen afval van heiligen m.i. En dat leert de DL toch ook niet?
quote:
Ja die pottenbakker mag doen wat hij wil....net zo als jij bij het avondmaal mag eten
en drinken tot jouw eigen oordeel.. (doordenker) Let wel, dit was een antwoord op
jouw vraag. Het antwoord op de zelfde vraag,maar dan vanuit de schrift gezien bevat
een hele andere context!! namelijk, dat een mens niet tegen God kan zeggen omdat
Hij mij geschapen heeft, ik niet tegen de zonde zou hoeven vechten.
Mooi dat jij een geheel ander context zie als ik volgens jou. Alleen wil je mij even het gedeelte geven waarin ik die context ook kan zien?
Ik kan je hier niet zo volgen.
Ik heb verder nog helemaal geen conclusies getrokken waarom God rechtvaardig is. Dat is het onderwerp wel (van de artikel 15 en Rom 9) maar het waarom en hoe moet nog komen.
quote:
Hier raak ik wat geirriteerd als mensen dus de schrift niet laten spreken of teksten
verdraaien of uit hun context halen.
Het antwoord op jouw laatste vraag is: Behalve dat God zijn rechtvaardigheid toont,
is God ook rechtvaardig.!
Ja. Maar mijn vraag was: staat dit netzo in Artikel 15 als in bv Romeinen 9.
Het antwoord komt hierna dus pas. Het was hier alleen een aangeven wat de vraag/het onderwerp is in dit Artikel 15 en in bv Romeinen 9: God toont zijn rechtvaardigheid.
quote:
Volgende rijtje vragen maar weer....knipper de knip.....(Irritatie is al wat minder na
het denken aan de tekst . van 7 x 7zult gij. vergeven en zo.... )
He, toch nog ergens goed voor.

Nl om wat te leren.

quote:
Kain had een keus. Kain werd vervloekt, er was geen sprake van een verwerping in de
zin van dat hij geen toegang meer zou hebben tot het koninkrijk van God. Hier doet nl
de schrift geen uitspraak over. God geeft Kain zelfs nog wat mee, ieder die hem dood zal
zevenvoudig boeten en God stelde Kain een teken: dat niemand die hem aan zou tref-
fen hem zou kunnen verslaan..
Je haalt hier Kain aan als voorbeeld; hij wordt vervloekt vanwege zijn daden. En het is dus geen verwerping zonder meer - zomaar. (Zijn we het eens wat dit betreft?)
quote:
Volgende setje van jouw vragen maar weer....knipper de knip....op basis van Rom
9: 11: 13
Deels al beantwoord.
Sorry hoor maar ik weet niet op welk antwoord van jou je nu doelt. Dat Kain een keus had? Je bent niet heel duidelijk hier.
Ik constateer bepaalde dingen en stel niet echt een vraag. Op mijn quote over Jakob en Ezau zou ik wel willen weten wat jij van dat gedeelte vindt. M.i. dat Ezau niet van te voren al werd gehaat maar als resultaat van zijn daden en dat het kiezen van Jakob niet ging om het gered/niet gered zijn.
quote:
M.i. probeer jij weer de schrift op menselijke wijze te interpreteren zoals als het jou goed uitkomt. Dit ook door er nu allemaal nieuwe en losse teksten bij te halen.!!
Ik zou het handiger vinden als je aangaf waarin de menselijke interpretatie van mij dan zou zitten i.p.v. steeds met een algemene opmerking te komen over de verkeerde benadering van mij.
Vooral natuurlijk als het mij goed uitkomt, is iets wat je wel makkelijk zegt van een ander.
Ik zie geen geheel nieuwe en zeker geen losse teksten voorbij komen.
Na zijn leven (ong. 1400 of 1500 jaar later) zegt God in Maleachi 1 vers 2 en 3 dat
Hij Esau had gehaat. Die tekst haal ik aan.
En dit is de tekst die rechtstreeks door Paulus wordt geciteerd in Romeinen 9
vers
13 gelijk geschreven staat: "Jakob heb ik liefgehad, maar Esau heb ik gehaat".
quote:
[P&A: n.a.v. Hand 13: 48 en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. ]
Nogmaals je kan volgens de D/L niet zeggen of iemand er wel of niet bij hoort.
Iemand kan nog zo ongelovig (willen) zijn, Als God het later in die persoon zijn
leven nodig acht zal God zijn Hart vermurwen, misschien om het tot geloof te
laten komen, misschien om als werktuig te dienen om een ander tot geloof te
laten komen. Dit is Gods plan, daar blijf ik vanaf.!! Ieder mens heeft al genoeg
aan zijn eigen.
Het gaat me erom dat God aangeeft hier in handelingen dat 'wie tot geloof kwamen uitverkoren waren tot het eeuwige leven'. Als conclusie achteraf.
En in artikel 15 (waarmee ik deze teksten ' moest' vergelijken van jou) lees ik steeds de tegenovergestelde benadering nl: ' dat niet alle mensen zijn uitverkoren en dat God sommige in zijn eeuwige uitverkiezing voorbij is gegaan. '
Ik ben deze benadering nog niet in de tekstgedeelten tegengekomen.
quote:
Hier vlieg jij door de D/L heen met een vaart waar een bolleboos nog van zou gaan blozen.[
Beter gezegd vlieg jij hier door mijn post heen.

Die is idd lang uitgevallen en de reden is jouw
eigen wens om het allemaal in 1x te beantwoorden.Ik ga hier verder met de volgende zinnetjes uit artikel 15 waarbij ik van jou Romeinen 9, Hand. 14 en 1 Petrus 2 erbij moet halen – wat ik dan ook doe.

quote:
Daarbij is dit knip en plak werk uit een oude vertaling van de D/L. (ergens op het internet
gevonden? ) Zoals wel blijkt uit het woord iegelijk.
Of dit nu een quote vanuit een oude vertaling van de DL is, doet helemaal niet ter zake. Ik snap niet wat dat ermee te maken heeft. Je denkt toch niet echt dat ik alles uit een boekje ga overtypen?
quote:
Je gooit hier te veel losse teksten en aanhalingen door elkaar en op een hoop.
Probeer het later nog eens, met een wat betere onderbouwing. Dit is niet meer
uit elkaar te halen/houden
Als jij niet teveel in 1x quote wordt het wel wat overzichtelijker van.

Verder nam ik gewoon artikel 15-vervolg en daarbij steeds een volgend gedeelte van Romeinen 9 – keurig opgedeeld in de opeenvolgende onderwerpjes:
- Mozes/Israël. Hierbij wederom
niet een losse tekst maar een aanhaling rechtstreeks vanuit Rom. 9:
15
Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. En de tekst die ik noem is de aanhaling van Paulus uit
Ex.33: 19
Ik zal genadig zijn, wie ik genadig ben en Mij ontfermen over wie Ik mij ontferm.
-Farao. Weer een voorbeeld uit Romeinen 9 waar ik even aanhaal hoe hij eerst zelf zijn hart verhardde
voordat God dat uiteindelijk deed.
De aanhaling van vers 17 van Romeinen 9 over Gods bedoeling met Farao komt rechtstreeks uit Ex. 9: 16.
quote:
Wat is nu jouw vraag?
Ik heb een opmerking dat in de DL hst 1 artikel 2 staat: opdat
een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderveEn dat staat haaks op artikel 15 waarvan jij opmerkt dat God een deur
bij voorbaat kan sluiten.
Hoe zie jij dat.
quote:
Wat is nu jouw vraag eigenlijk? Je geeft het antwoord zelf al aan, "op jouw
manier niet terug kunnen vinden in de bijbel".
Het was vast te laat voor je.

Ik zeg namelijk niet dat ik het op mijn manier niet in de bijbel terugvind. Dat is alsof ik een idee heb en er even wat bij wil zoeken.
Ik zeg dit:
De DL geven twee kanten aan. Op het moment dat ze over de verwerping praten,
zeggen ze dat op zo'n manier die ik
niet terugvind in de bijbel.
Ik bedoel hiermee dat de DL de artikelen over de verwerping zo formuleert, zoals ik het NIET terugvind in de bijbel.
De bijbel zegt NERGENS dat God besloten heeft om mensen – omdat God dat wil – in hun ellende te laten en hun het heil niet te schenken - de uitverkiezing hen voorbij gegaan is.
God ontfermt Zich als Hij dat wil en is rechtvaardig als Hij de zonde straft maar m.i.
niet in een verwerping van mensen die van te voren hiertoe verkozen zijn.
quote:
Laat nu de schrift aub eens spreken, tracht niet de hele tijd de bijbel voor je
eigen gewin te gebruiken. Het is een boek door mensen handen geschreven,
maar door God gedicteerd.!
Ik citeer juist te veel volgens jou uit de Schrift maar heb geprobeerd te laten zien dat wat ik zeg rechtstreeks uit het hoofdstuk zelf komt of een rechtstreeks citaat is.
Ik denk dat als je dat niet hebt gemerkt, je het nog wel eens mag overlezen.
quote:
Oja, volgende keer dingen korter en overzichtelijker houden is gewenst. Nu
was het een "grote hoop". Het is bijna onmogelijk om op dit soort lappen van
teksten met aanhalingen goed te kunnen beantwoorden. Het is voor andere
mensen waarschijnlijk dan ook aast niet meer te volgen?

Dat heb ik uitgelegd. Het was je eigen wens (alles beantwoorden en drie bijbelgedeelten erbij nemen) en als ik daaraan voldoe wordt de post heel erg lang.

En je hebt me zelfs gevraagd het nog eens te proberen.

Ik denk dat deze uitleg echter wel genoeg is.
quote:
Hele bijbelhoofdstukken van internet (zie hierboven) knippen en plakken en
vervolgens er een regeltje hier en daar van je zelf tussen zetten is niet
bevordelijk voor een open gesprek. Je blijft ook terug komen met de potten-
bakker en de persoon Esau, dat heb ik al eerder weerlegd lijkt mij zo.
Dit word ook wel mist optrekken genoemd.

Je draaft wel door, dat zal aan het tijdstip liggen.
Ik kan me niet herinneren dat je het met mij al eens over Ezau hebt gehad.
Misschien beter als je zelf wat specifieker bent naar mij toe over wat je wil dat ik ergens bij lees.
quote:
p.s.
Er staat toch duidelijk in de schrift:" God verharde het hart van de farao."
Dat klopt en ontken ik ook niet.

Maar dat doet God niet zomaar omdat Hij dat nu een keer zo heeft besloten. Farao krijgt wel kansen om Mozes en Aaron met het volk te laten gaan maar hij verhardt eerst zelf steeds zijn hart. God heeft veel geduld voordat Hij zelf Farao's hart verhard.
Dat is nu net het punt wat ik wil maken en wat je in de DL artikel 15 niet terug ziet.Duidelijk vanuit de geschiedenis die je kunt lezen in Exodus.
quote:
De schrift laat verder niet uitschijnen of de farao later wel of niet in aan-
merking is gekomen voor het toetreden van het rijk van God.
Waarom is er dan wel verwerping volgens de DL met voorbedachte rade? En is dat het in de ellende laten etc wat toch duidt op verloren zijn?
Ik geef ook steeds aan dat 'niet uitgekozen zijn' niet sowieso heeft te maken met verloren gaan.
Dat is iig duidelijk bij Ezau maar van Farao kun je wel de uiteindelijke conclusie trekken vanwege zijn verharding naar God te luisteren. Dan is het vanwege de zonde en niet vanwege het voorbestemd zijn om verloren te gaan.
quote:
Dit zelfde geldt (voor je die erbij gaat halen) voor de vrouw van Lot. God
strafte haar ook, door haar van het aardse leven weg te nemen..verder
geeft de schrift geen antwoorden. Gods plan en aan hem voorbehouden
weet je nog?
Ik haal de vrouw van Lot er niet bij. Ik moest het hebben over Romeinen 9, Hand 13 en 1 Petrus 2.

Maar om in termen van artikel 15 te blijven had God al besloten dat zij tot een zoutpilaar zou worden?
Over haar behoud zegt dat idd verder niets.
quote:
Toch wens ik jou ook Gods zegen toe, voor het nu nog hele korte kunnen
slapen. Denk maar zo, iedereen is een kind van God.
Wie bedoel je met iedereen? Stof voor een nieuw topic? Iedereen is Gods schepsel. Maar om zijn kind te worden moet er m.i. eerst wat gebeuren.