Auteur Topic: zaten arminius en gomarus echt zo ver van elkaar....  (gelezen 36956 keer)

Meindertd

• Bekijk profiel
zaten arminius en gomarus echt zo ver van elkaar....
« Reactie #250 Gepost op: november 24, 2006, 08:48:00 am »

quote:

kajem schreef op 24 november 2006 om 06:39:
Uit GL citaat artikel van Gomarus.....

[..]

kajem

Ik wil er nog niet meteen inhoudelijk op ingaan, maar wil even rechtzetten dat het volgens mij geen citaat is uit een artikel van gomarus. Het is een citaat van een reactie van buitenlandse theologen die op de synode van dordrecht is ingebracht.

boven het artikel staat: Het Oordeel der Theologen van Groot-Brittanjen

het artikel is te vinden op deze link

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: november 24, 2006, 08:52:05 am »

quote:

Meindertd schreef op 24 november 2006 om 08:48:
[...]

Ik wil er nog niet meteen inhoudelijk op ingaan, maar wil even rechtzetten dat het volgens mij geen citaat is uit een artikel van gomarus. Het is een citaat van een reactie van buitenlandse theologen die op de synode van dordrecht is ingebracht.

boven het artikel staat: Het Oordeel der Theologen van Groot-Brittanjen

het artikel is te vinden op deze link

Ge heft ghelijck wearde

Keajaem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: november 24, 2006, 10:19:56 am »

quote:

penguin1978 schreef op 24 november 2006 om 02:31:
[...]

1. Dat is natuurlijk ook het hele eieren eten, de DL zijn opgesteld door Gomarus en de beschrijvingen van de stellingen van Arminius zijn de subjectieve interpretatie van Gomarus over hoe hij denkt dat Arminius denkt. De artikelen die de leer van Arminius bevatten zijn naar ik weet opgeschreven door Gomarus.

2. Wees in ieder geval blij dat je in deze tijd leeft als evangelische ... nu worden wij simpelweg doodmond gemaakt doordat de discussie nu verder wordt gevoerd in de GL forum met het schild van de 3FvE, in de tijd van Gomarus zouden we helemaal verketterd zijn :P

Ik plaats wel even een linkje.
En je kunt zo hier een citaat geven van waar je over wil praten vanuit dat andere topic. Dat kan toch altijd?
De discussie kan daar idd niet echt gevoerd worden.

Roodkapje in "De Dordtse Leerregels in hun context"

quote:

Roodkapje schreef op 24 november 2006 om 01:49:
Er is uitverkiezing van hen die gaan geloven, geen uitverkiezing van hen die naar de hemel gaan. Dat betekent dat je, hoewel je bent uitverkoren, alsnog in zonde kunt vallen. Zulke zware zonde zelfs, dat je onder Gods toorn kan komen te staan. Dat is dus absoluut niet deterministisch en het geeft ook aan dat het niet zo is dat de uitverkoren mens totaal geen vrije wil zou hebben. Als de mens geen vrije wil zou hebben, zou hij niet kunnen zondigen. In de Acta staat dat mensen dat wél kunnen, óók als ze zijn uitverkoren. Uitverkiezing is dus zowel een troost als een waarschuwing. Iemand die weet dat hij is uitverkoren is niet gearriveerd, en als je dat weet, vind je jezelf ook niet beter dan een ander. Je weet dat ook die immers in de Bijbel staat: Laat daarom iedereen die denkt dat hij stevig overeind staat oppassen dat hij niet valt. (1 Kor 10:12).

Waar haal je die eerste zin vandaan? Dan kun je er nog onderuit als je het geloof zou verliezen?
De uitverkiezing is juist voor de hemel. Dacht ik. (Met een verwijzing naar Heb 3,1 Daarom, heilige broeders, deelgenoten der hemelse roeping, Fil 3,20 Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen)
En verder kun je op aarde sowieso toch nog zondigen? Ook als je uitverkoren bent voor de hemel.
En : je kunt zondigen en zelfs onder Gods ware toorn komen te staan zeg jij..
En ga je dan verloren?
Maar er is toch geen afval van uitverkorenen?

--------------------------------------------------------------------------------
Dus het is een beetje dubbel.
Gomarus leert het e.e.a. En waar de remonstranten tegen strijden: de verwerping als besluit voor de tijd genomen (net als  de uitverkiezing voor de tijd besloten) zeggen Gomaristen nu: Dat is helemaal niet zo. Er is geen verwerping krachtens een besluit, maar je gaat verloren vanwege je ongeloof (en omdat God dat van te voren weet, heeft Hij een besluit genomen o.i.d. zeggen weer anderen.....).
En klopt dat in de DL dan ook? Ik lees in artikel 6 nu juist wel dat er een eeuwig besluit tot verwerping is. Netzo als er een eeuwig besluit tot verkiezing is.
Zo zeggen Gomaristen: de Arminianen geloven in de vrije wil. Maar Roodkapje heb ik nu net ook de vrije wil zien verdedigen – want natuurlijk moet je gaan geloven en je kunt zelfs in zonde vallen en onder de toorn komen...

Uit zitting 34: het gevoelen der remonstranten omtrent hun derde en vierde artikel

quote:

8 .Alle diegenen, die God ter zaligheid roept, die roept Hij ernstiglijk, dat is, met een oprecht en gansch ongeveinsd voornemen en wil om zalig te maken. En wij zijn niet van het gevoelen dergenen, die daar houden, dat God sommigen uiterlijk roept, die Hij niet wil inwendig roepen, dat is, niet wil, dat hij dadelijk bekeerd worde, zelfs ook voor en aleer zij de genade der roeping
De remonstranten geloven dus dat God ieder mens met dezelfde ernst roept. En dat je niet kan zeggen dat alleen de uitverkorenen ook inwendig worden geroepen en de anderen alleen uitwendig voor de vorm. En dat God wil dat ook die anderen die niet gehoor geven, zalig worden. Dat is Zijn wil dat iedereen zalig wordt.
En Gomaristen geven in dat artikel 6 hst 1 aan dat er een besluit der verwerping is en dat die mensen in hun ellende gelaten worden.
Dat zou ingaan tegen dat God ieder wil redden en met dezelfde ernst roept:

quote:

hst 1 DL artikel 6
Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn. Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 10:20:56 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: november 24, 2006, 11:39:01 am »

quote:

kajem schreef op 24 november 2006 om 08:37:
Ik lees zojuist een mooi artikel in het katern van het ND van Maarten Wisse.

De titel "God op het hoogst verhoogd en de mens op het diepst vernederd".

God op het hoogst verhoogd en de mens op het diepst vernederd.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: november 24, 2006, 11:52:06 am »
Naarmate de discussie vordert wordt de zwavellucht penetranter.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: november 24, 2006, 12:32:32 pm »

quote:

reformist schreef op 24 november 2006 om 11:52:
Naarmate de discussie vordert wordt de zwavellucht penetranter.

mijn neus zit verstopt. Kun je misschien je bijdrage toelichten en er voor zorgen dat we allemaal die geur gaan waarnemen.

kajem

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: november 24, 2006, 12:47:39 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 24 november 2006 om 02:31:
[...]

1. Dat is natuurlijk ook het hele eieren eten, de DL zijn opgesteld door Gomarus

ehm... nee. De DL zijn opgesteld door de Synode van Dordt.

quote:

en de beschrijvingen van de stellingen van Arminius zijn de subjectieve interpretatie van Gomarus over hoe hij denkt dat Arminius denkt.

Nee, want de stellingen van Arminius mochten uitgelegd en verdedigd worden door de arminanen, verder worden werken van arminianen letterlijk geciteerd. Dus de brieven van arminianen worden geciteerd en becommentarieerd

quote:

De artikelen die de leer van Arminius bevatten zijn naar ik weet opgeschreven door Gomarus.
nope, de artikelen van de leer van Arminius komen van de remonstrantie, en die remonstrantie is gewoon geschreven door arminianen. (link)

quote:

2. Wees in ieder geval blij dat je in deze tijd leeft als evangelische ... nu worden wij simpelweg doodmond gemaakt doordat de discussie nu verder wordt gevoerd in de GL forum met het schild van de 3FvE, in de tijd van Gomarus zouden we helemaal verketterd zijn :P

Wat een onzin. Eerst breng je allemaal argumenten in die aantoonbaar onjuist zijn, daarna laat je in deze post zien dat je niet weet hoe een synode werkt, hoe de DL totstand zijn gekomen, dat je geen tot weinig kennis hebt van de kerkgeschiedenis van deze tijd.

Ik vraag me af of je de DL überhaupt serieus bestudeerd hebt als ik je posts zo lees. Je geeft niet weer wat de DL zeggen, je verdraait de woorden van de DL en valt die aan, dat heet de discussietruc van de stroman. Behalve mist, verdachtmakingen etc. kom je met weinig inhoudelijke weerlegging. Wat moeten we daarmee?

Als je het oneens bent met de DL is dat niet erg ofzo, maar waar ik me in dit draadje enorm aan irriteer is dat mensen het met de DL oneens zijn, en als je kijkt waarmee ze het oneens zijn, dan is dat een karikatuur van de DL.

Zal ik je eens wat verklappen? Ik ben het ook met de DL oneens, als ik kijk wat de evangelischen ervan maken. Gelukkig weet ik ook wat er écht in de DL staat, omdat ik ze zelf gelezen en bestudeerd heb, samen met mensen die er verstand van hebben.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 12:50:08 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: november 24, 2006, 01:09:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 november 2006 om 10:19:

Waar haal je die eerste zin vandaan? Dan kun je er nog onderuit als je het geloof zou verliezen?
Uit de context.

quote:

De uitverkiezing is juist voor de hemel. Dacht ik. (Met een verwijzing naar Heb 3,1 Daarom, heilige broeders, deelgenoten der hemelse roeping, Fil 3,20 Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen)

Heb ik dat geschreven? Volgens mij niet. Hebben de DL zoiets gezegd? Ook niet. De enige die een direct verband legt tussen het uitverkoren zijn en naar de hemel gaan zijn arminianen. Misschien lees je de DL met een arminaanse bril? Dat zou de enige verklaring zijn voor jouw conclusie.

quote:

En verder kun je op aarde sowieso toch nog zondigen? Ook als je uitverkoren bent voor de hemel.

Je bent niet uitverkoren voor de hemel. Als je uitverkoren bent is dat tot geloof. Jij haalt wat Arminius zegt door elkaar met wat Gomarus zegt. En zo'n hybride stelling slaat vaak nergens op nee.
Heb ik gezegd dat je nog kunt zondigen als je uitverkoren bent? :ja:
Wat is daarmee het probleem? Je kunt toch ook gewoon empirisch vaststellen in de praktijk dat uitverkorenen zondigen. De DL erkennen dat gewoon.

quote:

En : je kunt zondigen en zelfs onder Gods ware toorn komen te staan zeg jij..

Dat zegt Dordt ja.

quote:

En ga je dan verloren?

Dat weet ik niet. Ik ga niet over wie er in de hemel komt en wie naar de hel gaat. Daarvoor moet je bij Iemand Anders zijn. De DL willen hun vingers er ook niet aan branden en verwijzen daarom ook naar de Andere.

quote:

Maar er is toch geen afval van uitverkorenen?
Je haalt 'uitverkorenen' en de mensen die gered zijn door elkaar. Uitverkiezing betekent niet dat je automatisch gered bent, zoals je in de DL had kunnen lezen, of in mijn post. En als je dat gelezen had, dan had je ook kunnen lezen dat de DL geen uitspraken doen over redding. Het gaat alleen maar over uitverkiezing tot geloof. Verder nergens over. Je overvraagt de Bijbel en ook de DL als je komt met uitspraken over wie er allemaal verloren gaan, omdat niemand afgezien van de Vader dat weet.

quote:

Dus het is een beetje dubbel.

Of jij hebt moeite met nauwkeurig lezen wat er staat, dat kan ook. :)

quote:

Gomarus leert het e.e.a. En waar de remonstranten tegen strijden: de verwerping als besluit voor de tijd genomen (net als  de uitverkiezing voor de tijd besloten) zeggen Gomaristen nu: Dat is helemaal niet zo. Er is geen verwerping krachtens een besluit, maar je gaat verloren vanwege je ongeloof (en omdat God dat van te voren weet, heeft Hij een besluit genomen o.i.d. zeggen weer anderen.....).

Je karikatuur koester je wel hè. Gomarus heeft nooit geleerd dat de verwerping een actieve daad van God is. Dat jij graag wilt dat hij dat wel deed, daar kan ik verder niks aan doen. Als je de DL leest, zie je ook gewoon dat er niet van een actieve verwerping gesproken wordt. Dit is ongeveer de zesde of zevende keer dat deze karikatuur ontkracht wordt. Maar jou kennende zul je hem de achtste of negende keer gewoon weer opvoeren. Wat wil je daarmee bereiken, eigenlijk? :?

quote:

En klopt dat in de DL dan ook? Ik lees in artikel 6 nu juist wel dat er een eeuwig besluit tot verwerping is. Netzo als er een eeuwig besluit tot verkiezing is.
Zo zeggen Gomaristen: de Arminianen geloven in de vrije wil. Maar Roodkapje heb ik nu net ook de vrije wil zien verdedigen – want natuurlijk moet je gaan geloven en je kunt zelfs in zonde vallen en onder de toorn komen...

Als jij leest dat er in artikel 6 een eeuwig besluit tot verwerping is, dan heb jij of een andere versie van de DL voor je liggen dan ik, of je hebt niet goed gelezen wat er staat. Ik houd, gezien je postgeschiedenis hier, en de afgelopen paar jaar, ernstig rekening met het laatste.

Ik stop nu met reageren op je, omdat ik gewoon aan je posts kan zien dat je of de DL niet bestudeerd hebt en alleen maar van horen-zeggen weet wat erin staat (wat de karikaturen verklaart), of dat je de DL wel bestudeerd hebt en jouw evangelische denkkader projecteert op de DL, zodat het lijkt dat er heel wat anders bedoelt wordt dan er staat.

Aangezien dit topic wat voortmodderd op karikaturen van de leer van Dordt, heb ik me voorgenomen om alleen nog maar te reageren op inhoudelijke tegenwerpingen op wat Dordt werkelijk zegt. Karikaturen ontkrachten lijkt hier erg moeilijk, ze worden daarvoor te zeer gekoesterd.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 01:13:14 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: november 24, 2006, 01:15:12 pm »
Kan iemand mij nu eens uit leggen waarom in CL emoties zo kunnen varieren.

Je zou hier vrij je mening moeten kunnen poneren, maar het lijkt er verdacht vaak op dat dit alleen een gereformeerde mening mag zijn.
Persoonlijk ervaar ik dit de laatste tijd iets minder, maar hoe P en A en nu ook penquin hier weer worden benaderd en bejegend heeft helemaal niets te maken met respectvol.

Het schommelt hier zo vaak tussen respectvol met elkaar en van gedachtenwisselen tot lekker ongenuanceerd en ongezouten beschuldigen en uiten van wat ik dan noem onwelvoegelijke taal tot en met stemming uitlokkende bijdragen en het plaatsen van wie dan ook in de hoek, op een stigmatiserende wijze.

Dat men in GL spuugt op niet gereformeerd is nog uit te leggen. Dat dit hier gebeurt begrijp ik dan niet.
De policy is hier toch dat je veel breder en vanuit breder christelijk perspectief mag discussieren.
Of zijn niet - gereformeerden niet christelijk.

Als dat de opvatting van de meerderheid hier is dan verplaats ik mijn bijdragen wel naar levensbeschouwing. Daar hangt toch al een zwavelgeur niet waar.

Maar beantwoord dan ook eens de vraag wat fout - gereformeerd is, er zijn immers niet voor niets zoveel gereformeerde kerkverbanden niet waar.

Ik zal er een topic over openen.

Kajem

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: november 24, 2006, 01:18:00 pm »
Ik denk dat je als gereformeerde nogal geïrriteerd kunt raken als men karikaturen blijft opvoeren, ook nadat je al hebt laten zien dat de leer niet leert wat zij zeggen dat de leer leert.

En als je dan precies dezelfde karikatuur weer leest in de eerste de beste nieuwe post, dan is dat irritant. Want de ander discussieert niet, maar loopt een beetje mist op te werken en stroppoppen op te voeren. Dat is geen discussiëren meer. Discussie voer je op inhoudelijke gronden, die ook nog aantoonbaar te maken zijn.

Je zou je kunnen afvragen of het respectvol overkomt als je leer waar je voor staat telkens verdraaid wordt en als je dat rechtzet wordt het weer teruggedraaid. Is dat respectvol? Als evangelische de gereformeerde leer verdraaien, en als een grefo het uitlegt dat het niet zo zit, eigenlijk gaan aangeven door het weer te verdraaien, dat jij als evangelische beter weet hoe de gereformeerde leer in elkaar steekt dan de betreffende grefo zelf?

Niet gericht tegen jouw, hoor kajem, maar meer in het algemeen.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 01:20:02 pm door Roodkapje »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: november 24, 2006, 01:20:45 pm »

quote:

in dat artikel wordt heel subtiel (in de laatste 2 alinea's) een vrij belangrijke redeneerfout gemaakt:

quote:

Donatisme
Tot slot zou ik aandacht willen vragen voor een laatste vorm van bemiddeling bedoeld om de koorddanser overeind houden: de leer van de kerk. Wat haar kerkvisie betreft zijn de bevindelijk-gereformeerden minder trouw aan de augustijnse traditie. Augustinus was wat betreft zijn kerkvisie consequenter dan de bevindelijk-gereformeerden. Die laatsten proberen de bemiddeling van God in de wereld nog vast te leggen in een onfeilbare kerk, zoals Augustinus’ tegenstanders: de Donatisten. Augustinus was zich echter zeer bewust van de onmogelijkheid van een Donatisten-kerk. Een zuivere kerk is niet mogelijk, omdat ze een kerk van mensen is.

Daarom kan zij nooit tot doel hebben een zuivere representatie van Gods waarheid op aarde te worden of te zijn. Dat wil niet zeggen dat er zich in de kerk niet een strijd om de waarheid voltrekt, maar die waarheid is altijd transcendent; de kerk is altijd onderweg naar de waarheid, nooit in het bezit ervan.
(..)
De auteur concludeert eerst (m.i. terecht, maar dat doet er niet toe) "Een zuivere kerk is niet mogelijk, omdat ze een kerk van mensen is." omdat inderdaad kerkleden niet perfect en zuiver zijn. Maar uit de 'viesheid' van haar leden volgt nog niet automatisch dat het ook onmogelijk is om qua leer wel de perfecte/zuivere/ware leer te hebben. De conclusie "Daarom kan zij nooit tot doel hebben een zuivere representatie van Gods waarheid op aarde te worden of te zijn." volgt dus niet uit de aanname!

Stel dat we deze redenering zouden toepassen op (bv.) wiskunde en wiskundigen, dan blijkt de fout heel duidelijk. Perfecte wiskundigen zijn niet mogelijk, omdat iedereen wel eens een rekenfoutje maakt, dus daarom kan het nooit zo zijn dat de wiskunde waar is.

Uiteraard onzin, omdat mijn rekenfout (1+1=3) nooit impliceert dat er geen correcte wiskunde kan zijn! Mijn fout dwingt op geen enkele manier af, dat er geen ware wiskunde is, en zelfs niet dat ik die ware wiskunde niet zou kennen (nb. veel grote wiskundigen zijn slechte hoofdrekenaars!). Andersom geldt de implicatie wel: áls er geen correcte wiskunde bestaat, dán kan je natuurlijk als wiskundige ook nooit perfect zijn in de wiskunde, omdat die pefecte wiskunde dan niet bestaat.

Áls er geen 'ware kerk' mogelijk is, dán kan je per definitie ook nooit een ware gelovige zijn. Maar het feit dat gelovigen in leer en leven er wel eens naast kunnen zitten (1+1=3), betekent op geen enkele manier dat er geen perfecte leer en leven kunnen zijn, of dat dat niet in een kerk belichaamd kan zijn (1+1=2).

edit: dit is een post van Nunc, maar E-line was nog ingelogd. (Alsof het nog niet duidelijk was aan het gebruik van getallenvoorbeeldjes   8)  )
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 01:21:36 pm door E-line »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: november 24, 2006, 01:22:22 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 november 2006 om 13:18:

Niet gericht tegen jouw, hoor kajem, maar meer in het algemeen.

Mijn punt is dat ik die stemmingswisselingen zo jammer vindt en juist de laatste tijd zo goed vond gaan.

kajem

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: november 24, 2006, 01:26:14 pm »

quote:

kajem schreef op 24 november 2006 om 13:22:
[...]

Mijn punt is dat ik die stemmingswisselingen zo jammer vindt en juist de laatste tijd zo goed vond gaan.

kajem

Ik vind het ook jammer dat ik niet op inhoudelijke gronden kan discussiëren, omdat dit onmogelijk gemaakt wordt door het opwerpen van karikaturen. Hoe vaak heb ik nu al gepost (en met mij andere gereformeerden) dat er geen actieve eeuwige verwerping is?

En dan kom je weer een post tegen waarin letterlijk gezegd wordt dat Gomarus zegt dat er eeuwige verwerping is. Terwijl ongeveer tien keer is uitgelegd dat hij dat NIET zegt. Dan kom je in de discussie geen steek verder, omdat je de karikatuur eerst opnieuw moet ontkrachten (om al te weten dattie gewoon terugkomt, net als de vorige negen keer). Heeft discussiëren dan nog nut, als de ander toch al heeft besloten dat Gomarus heeft gezegd dat er eeuwige verwerping is, ook al zegt de hele gereformeerde goegemeente hier op het forum van niet?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: november 24, 2006, 01:27:22 pm »

quote:

kajem schreef op 24 november 2006 om 13:22:
[...]

kajem

die 'stemmingswisselingen' zijn niet afhankelijk van het onderwerp, maar van het wel of niet juist weergeven van andermans gedachtengoed. Zodra er over karikaturen gestreden wordt, is het niet gek dat de emoties oplopen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: november 24, 2006, 01:47:17 pm »
Ik vond onderstaande dispuut in worddocument,

http://www.thwi.nl/data/6...de_Dordtse_leerregels.doc

Daar staat o.a. in:

Ter illustratie twee stellingen , van Arminius en van Gomarus in 1604.
Arminius :
>God heeft besloten om degenen die zich bekeren en geloven in genade te ontvangen en >dezelve volherdende= zalig te maken in, om en door Christus. Daarentegen de >onbekeerlicke ende ongheloovighe= in zonde en onder de toorn te laten >ende te verdoemen als vreemt van Christo=. Dat Hij mensen zalig maakt en anderen verwerpt, berust op zijn >voorwetentheyt=. Daardoor heeft Hij van eeuwigheid geweten wie >deur sijne voorcomende genade souden geloven ende deur de navolgende genade souden volherden= en ook wie niet zouden geloven en volharden.=

Gomarus:

>God heeft uit de redelijke schepselen >eenige besondere= volgens zijn welbehagen en uit onverdiende liefde >tot het eeuwighe leven.... te voren verordineert ende geschickt=, anderen daarentegen, >van het eeuwighe leven verworpen hebbende, totte eeuwighe doot ende smaetheyt.....voorgheordineert.=

De vraag is voor mij hoe ik dit nu moet lezen. Ik vindt overigens en dat is ook een beetje mijn punt dat de remonstranten misschien wel een beetje aan de haal zijn gegaan met de opvattingen van Arminius. dan kom ik toch even terug op de topictitel.
het zijn namelijk de remonstranten die iets hebben verdedigd in Dordt, maar Arminius zelf niet meer.

heeft dat niet een beetje weg van de lijst PiM Fortuyn. De geestelijke vader is dood, zijn aanhangers claimen zijn erfenis.

kajem

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: november 24, 2006, 01:49:48 pm »
Het lijkt m.i. erop dat er mensen zijn die de DL wel hebben doorgelezen, maar
hun eigen gedachtengoed op de DL projecteren, en vervolgens claimen dat dit
het denkbeeld van Gomarus is. Wat dus niet zo is, het zijn de woorden van Goma-
rus die door iemand met een niet gomaristisch gedachtengoed worden uitgelegd
Dat maakt niet dat de uitkomst van zo'n actie ook een gomaristisch standpunt
oplevert. De kans daarop is in ieder geval vrij klein. kennelijk is het vrij moeilijk
om mensen daarop te wijzen.

Bovenstaande maakt het bijna onmogelijk om nog (zuiver) te kunnen discusiëren.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 01:50:45 pm door Jahweh is genadig »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: november 24, 2006, 01:53:48 pm »

quote:

Bovenstaande maakt het bijna onmogelijk om nog (zuiver) te kunnen discusiëren.

even voor mijn helderheid, wat bedoel je met bovenstaande...

kajem

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: november 24, 2006, 02:03:03 pm »
Dat ik weinig tot geen opening meer zie, om in dit topic nog over :
"zaten arminius en gomarus echt zo ver van elkaar...." te discusiëren..

Het gaat niet langer meer om, te kijken wat de DL of de bijbel zegt, het
is verworden tot, koste wat kost het gelijk willen halen.

Het is in dit topic verworden, tot wat roodkapje al schreef: Aangezien dit
topic wat voortmodderd op karikaturen van de leer van Dordt, heb ik me
voorgenomen om alleen nog maar te reageren op inhoudelijke tegenwer-
pingen op wat Dordt werkelijk zegt. Karikaturen ontkrachten lijkt hier erg
moeilijk, ze worden daarvoor te zeer gekoesterd.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 02:05:23 pm door Jahweh is genadig »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: november 24, 2006, 02:03:39 pm »
Ik probeer nu juist wel inhoudelijk te discussieren. En haal een citaat van remonstranten en en een citaat van de Dl.
Dat je hierbij ook niet zou mogen zeggen wat je er zelf van vind, maakt het wel ingewikkeld. (Na even snel de reacties te hebben doorgelezen)
Ik de TS nog niet erover gehoord dat het in dit topic verboden is om ook je eigen mening te geven over de twee overtuigingen.
Ik probeer voor mezelf het e.e.a. helder te krijgen.
En geef aan dat waar remonstranten tegen ' vechten', hoe Gomaristen m.i. dat aspect bekijken. En probeer te checken of ik dat goed interpreteer. Want dat verschilt ook nog wel per gereformeerde.
De twee citaten wil ik naast elkaar leggen om te laten zien waar ze elkaar misverstaan of een andere uitleg geven.
That's all.

En zeg dan ook hoe ik erzelf tegenaan kijk: Arminius had m.i. dit aspect goed en Gomarus zegt dit goed... Ze verstaan elkaar niet altijd want de een vergroot een asect uit wat de ander wel aangeeft maar niet die consequenties eraan wil verbinden.
En de ander geeft dingen aan die door de wederpartijdj extra worden aangezet.

En ik ben geen Arminiaan en geen Gomarist
Anders kon je me nog van partijdigheid beschuldigen. Maar daar gaat het toch helemaal niet om?
Dit topic heet NIET: Hoe Gomarus het fout heeft
Of: Hoe Arminius gelijk heeft
Ook niet: Hoe Arminius het fout heeft en Gomarus goed zit.

Verder als iemand de discussie hier niet prettig vindt, ga dan verder in GL met dat betreffende topic. Daar mag niets ten nadele van de overtuiging Gomarus gezegd worden. En dat gebeurt daar ook niet.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 02:10:02 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: november 24, 2006, 02:17:46 pm »

quote:

kajem schreef op 24 november 2006 om 06:39:
Uit GL citaat artikel van Gomarus..... edit:Het Oordeel der Theologen van Groot-Brittanjen

"Wij bekennen ook verder, dat de uitverkorenen en gerechtvaardigden, wanneer zij in zware zonden vallen, en diezelve aankleven, niet alleenlijk van dezen tegenwoordigen smaak hunner verkiezing beroofd worden, maar ook eene groote vreeze van 't tegendeel scheppen, te weten, van de gramschap Gods, en van zijne straffende gerechtigheid; en met recht: dewijl de H. Geest dit hemelsche en lieflijke manna des troostes niet verwaardigt mede te deelen aan eene besmette en in hare onreinigheden wentelende conscientie, maar alleenlijk aan de reine harten, die zich des geloofs, der boetvaardigheid en heiligheid bevlijtigen."

Mijn vraag wat ik onder zware zonde moet verstaan (buiten de zonde tegen de Heilige geest of wordt deze zonde hier bedoelt) en hoe verhoud dit zich voor de vergeving van zonden door het zond offer van JC die onze voorspraak is.
Speelt dood geloof hier ook een rol en wat is dan dood geloof.

kajem

Als ik de tekst in het artikel zo lees is dit geschreven in een reactie op de volgens de schrijvers onschriftuurlijke stelling:  dat niemand weet of hij of zij uitverkoren is.

In het begin van hun weerlegging wordt gezegt dat je het persoonlijk bij jezelf wel kunt weten. Hierbij worden bijbelcitaten geciteerd. Maar die ga ik niet allemaal noemen. Dan wordt er verteld dat je de uitverkiezing zelf niet kunt zien, maar de eigen vruchten kun je wel zien. Vanuit die eigen vruchten kun je bewijzen dat je uitverkoren bent. Vervolgens erkenenen ze dat de zekerheid niet altijd even groot is mooi uitgedrukt met: Niet vast van toon. En dan komt jouw citaat

Hierin erkennen ze volgens mij dat wanneer iemand in zware zonde valt en in volhard (aankleven) niet alleen van het de smaak (gevoel) om uitverkoren beroofd wordt, maar ook dat je ook bang mag zijn voor het tegendeel, mijns inziens namelijk nooit uitverkoren zijn geweest. Ze zeggen volgens mij hiermee dat dan niet meer vasttestellen is of iemand wel is uitverkoren.

Als ik kijk naar jouw vragen: dan gaat het niet zozeer om de zonde tegen de heilige geest. Maar meer om het schijnheiligheid. Ze zeggen volgens mij dat je het niet altijd zeker kunt weten. vooral hun slot bevestigd dat het om de kennis gaat want ze spreken daar van de mogelijkheid dat er terugkeer is.

quote:

Maar wij houden, dat de gemoederen der geloovigen, opgewekt zijnde en opstaande uit de onreinigheden, wederom van God verkwikt worden, en derhalve met het lieflijk betrachten des eeuwigen levens, hun voor des werelds grond bereid, en te zijner tijd te geven, verkwikt worden.

Ik denk dat het artikel spreekt over mensen die God de rug hebben toegekeerd in hun leven. Die eerst gelovig leken te zijn, maar daarna toch God vaarwel zeiden. Of mensen die trouw meedoen in de religie, maar dat alleen doen uit gewoonte.

De engelse theologen willen daarom dat er in hoofdtuk 5  op een bekwame wijze wordt neergeschreven over deze aspecten betreffende de volharding de heiligen. Ik denk omdat ze aan de ene kant wil je de echte gelovigen de door God gegeven zekerheid geven, maar ook waarschuwen voor de schijnzekerheid.

Ik hoop zo de tekst iets verklaart te hebben.

groeten

Meindert
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 02:19:58 pm door Meindertd »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: november 24, 2006, 02:51:11 pm »

quote:

Dat antwoord kan ik even niets mee, ik zou graag even een concreet antwoord willen.

quote:

Heb ik dat geschreven? Volgens mij niet. Hebben de DL zoiets gezegd? Ook niet. De enige die een direct verband legt tussen het uitverkoren zijn en naar de hemel gaan zijn arminianen. Misschien lees je de DL met een arminaanse bril? Dat zou de enige verklaring zijn voor jouw conclusie.
Vanuit die twee teksten geef ik dat aan. Dat is mijn bril. :) En niet die van Arminius.

quote:

Je bent niet uitverkoren voor de hemel. Als je uitverkoren bent is dat tot geloof.
OK. Ik begin je te begrijpen. Zal het nog eens gaan nalezen.

quote:

Jij haalt wat Arminius zegt door elkaar met wat Gomarus zegt. En zo'n hybride stelling slaat vaak nergens op nee.
Ik heb mijn eigen brilletje op weet je nog. Wat Arminius zegt heb ik het hier even niet over.

quote:

Heb ik gezegd dat je nog kunt zondigen als je uitverkoren bent? :ja:
Wat is daarmee het probleem? Je kunt toch ook gewoon empirisch vaststellen in de praktijk dat uitverkorenen zondigen. De DL erkennen dat gewoon.
Ben ik het ook mee eens.

quote:

[...]

Dat zegt Dordt ja.

[...]

Dat weet ik niet. Ik ga niet over wie er in de hemel komt en wie naar de hel gaat. Daarvoor moet je bij Iemand Anders zijn. De DL willen hun vingers er ook niet aan branden en verwijzen daarom ook naar de Andere.

Dus je bent uitverkoren om te gaan geloven maar je kunt nog wel onder de toorn van God komen....
Verder doe je geen uitspraak. Ook geen zekerheid van behoud door dat geloof dan? Het geloof is toch een gave van God?

quote:

Je haalt 'uitverkorenen' en de mensen die gered zijn door elkaar. Uitverkiezing betekent niet dat je automatisch gered bent, zoals je in de DL had kunnen lezen, of in mijn post. En als je dat gelezen had, dan had je ook kunnen lezen dat de DL geen uitspraken doen over redding. Het gaat alleen maar over uitverkiezing tot geloof. Verder nergens over. Je overvraagt de Bijbel en ook de DL als je komt met uitspraken over wie er allemaal verloren gaan, omdat niemand afgezien van de Vader dat weet.

Je kunt wel in het algemeen er wat van zeggen dacht ik zo. En God kijkt in de harten maar ik predik toch wel zekerheid door geloof. :)
En uitverkoren om een heilig volk te vormen, Gode ten eigendom. En dan moet je nog maar afwachten of je behouden bent?

quote:

Of jij hebt moeite met nauwkeurig lezen wat er staat, dat kan ook. :)

[...]

Je karikatuur koester je wel hè. Gomarus heeft nooit geleerd dat de verwerping een actieve daad van God is. Dat jij graag wilt dat hij dat wel deed, daar kan ik verder niks aan doen.
Als je de DL leest, zie je ook gewoon dat er niet van een actieve verwerping gesproken wordt.

Jij zet het woordje 'actief' erbij. :)
Kun je passief verwerpen dan? Ik citeer alleen artikel 6:

God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit1. Want de Schrift zegt, dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn (Hand. 15:18), en dat Hij alles werkt naar de raad van zijn wil (Ef. 1:11).
Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn.Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is.

Hier staat het toch wel m.i. over de verwerping als eeuwig besluit. En dat lijkt me niet juist - en jij zegt dat het er niet staat. :? (Ik ben het met je eens dat het er niet zou mogen staan, maar vind dat het er wel staat)

quote:

Dit is ongeveer de zesde of zevende keer dat deze karikatuur ontkracht wordt. Maar jou kennende zul je hem de achtste of negende keer gewoon weer opvoeren. Wat wil je daarmee bereiken, eigenlijk? :?

Ik heb nog niet voldoende bewijs gezien dat het een karikatuur is.
En als ik je vraag hoe jij een artikel leest, zeg je gewoon: vanuit de context., of: dat hebben anderen ook al gezegd en weet ik verder nog niets.

quote:

Als jij leest dat er in artikel 6 een eeuwig besluit tot verwerping is, dan heb jij of een andere versie van de DL voor je liggen dan ik, of je hebt niet goed gelezen wat er staat. Ik houd, gezien je postgeschiedenis hier, en de afgelopen paar jaar, ernstig rekening met het laatste.
offtopic:Deze laatse zin mag je voor je houden; dit is op de man spelen en is hier niet toegstaan. Dat zou jij moeten weten als ex-crew lid en wat belangrijker is: daar moet je ernstig rekening mee houden.

quote:

Ik stop nu met reageren op je, omdat ik gewoon aan je posts kan zien dat je of de DL niet bestudeerd hebt en alleen maar van horen-zeggen weet wat erin staat (wat de karikaturen verklaart), of dat je de DL wel bestudeerd hebt en jouw evangelische denkkader projecteert op de DL, zodat het lijkt dat er heel wat anders bedoelt wordt dan er staat.
Het is maar welk kader er klopt he? Natuurlijk kan ik vanuit gereformeerd oogpunt het met de DL eens zijn. Alleen het prob;leem is dat ik niet gereformeerd ben. Daarom mag ik nog wel wat vinden van 'DL'.

quote:

Aangezien dit topic wat voortmodderd op karikaturen van de leer van Dordt, heb ik me voorgenomen om alleen nog maar te reageren op inhoudelijke tegenwerpingen op wat Dordt werkelijk zegt. Karikaturen ontkrachten lijkt hier erg moeilijk, ze worden daarvoor te zeer gekoesterd.

Prima.
Je zou je topic in GL kunnen gebruiken om te laten zien wat de DL volgens jou dan echt zeggen. En dat doe je ook wel. Alleen wat is 'echt zeggen', ik zie nl ook nog wel verschillende interpretaties van bepaalde moeilijke punten van de DL. En probeer jiust door met jou in gesprek te gaan of met anderen, erachter te komen hoe het dan zit.

En hoor nu van jou dat het uitverkoren specifiek verband houdt met geloven. Dat had ik nog niet echt door eigenlijk dat je er dan niet 'gered zijn' voor de eeuwigehid of voor de hemel achteraan mag zetten. En misschien ziet niet ieder dat zo. Geloof impliceert m.i. toch ook behoud.
Verwerpen heeft iig niet met geloof te maken als je het woord op zich bekijkt, maar met het eeuwige leven ja dan nee. En de toorn etc. Zo ook m.i. het woord uitverkiezing.....
Maar de DL bedoelt dat dus anders. Zegt dat idd in art. 6.
(Maar als ik even jouw post uit dat andere topic erbij haal, wordt uitverkoren ook verbonden met 'het heil' en 'behoud.'en heilig en onberispelijk zijn voor Zijn aangezicht'.  Ook met geloof, maar m.i. met gevolg dat je behouden bent. Zie artikel 7 en 8 e.v. Dus: :?)

Iig heb je in GL heb je minder last van kariktaturen. :P
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 03:06:56 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: november 24, 2006, 06:29:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 november 2006 om 14:51:
 Jij zet het woordje 'actief' erbij.
 Kun je passief verwerpen dan? Ik citeer alleen artikel 6:

God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit1. Want de Schrift zegt, dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn (Hand. 15:18), en dat Hij alles werkt naar de raad van zijn wil (Ef. 1:11).
 Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn.Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is.

Hier staat het toch wel m.i. over de verwerping als eeuwig besluit. En dat lijkt me niet juist - en jij zegt dat het er niet staat.  (Ik ben het met je eens dat het er niet zou mogen staan, maar vind dat het er wel staat)

Stel:
Jij gaat naar de boekwinkel, want je hebt besloten om een boek over 'Paddestoelen' te kopen. In de boekwinkel aangekomen pak je het door jou uitgekozen boek, je loopt naar de kassa en je betaald voor het boek. Dan loop je naar buiten en je bent tevreden over je aankoop.

Je hebt dus voor 1 boek gekozen, de rest van de boeken heb je laten staan die heb je dus niet uitgekozen, oftewel........ op grond van jouw besluit is 1 boek uitverkoren en de rest van de boeken heb je niet uitverkoren maar  'verworpen'

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: november 24, 2006, 06:53:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 november 2006 om 13:09:
Gomarus heeft nooit geleerd dat de verwerping een actieve daad van God is. Dat jij graag wilt dat hij dat wel deed, daar kan ik verder niks aan doen. Als je de DL leest, zie je ook gewoon dat er niet van een actieve verwerping gesproken wordt. Dit is ongeveer de zesde of zevende keer dat deze karikatuur ontkracht wordt. Maar jou kennende zul je hem de achtste of negende keer gewoon weer opvoeren. Wat wil je daarmee bereiken, eigenlijk? :?

[...]

Als jij leest dat er in artikel 6 een eeuwig besluit tot verwerping is, dan heb jij of een andere versie van de DL voor je liggen dan ik, of je hebt niet goed gelezen wat er staat.
Toch wordt er in de DL wel verschillende keren gesproken over verwerping. Hoe lees jij dat dan?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: november 24, 2006, 07:14:42 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 24 november 2006 om 18:53:
[...]

Toch wordt er in de DL wel verschillende keren gesproken over verwerping. Hoe lees jij dat dan?

quote:

cyber schreef op 24 november 2006 om 18:29:
[...]

Stel:
Jij gaat naar de boekwinkel, want je hebt besloten om een boek over 'Paddestoelen' te kopen. In de boekwinkel aangekomen pak je het door jou uitgekozen boek, je loopt naar de kassa en je betaald voor het boek. Dan loop je naar buiten en je bent tevreden over je aankoop.

Je hebt dus voor 1 boek gekozen, de rest van de boeken heb je laten staan die heb je dus niet uitgekozen, oftewel........ op grond van jouw besluit is 1 boek uitverkoren en de rest van de boeken heb je niet uitverkoren maar  'verworpen'
Het idee is niet van Gomarus zelf, maar het komt bij Augustinus vandaan. (bron)
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 07:25:27 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: november 24, 2006, 07:55:05 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 november 2006 om 19:14:
[...]

[...]

Het idee is niet van Gomarus zelf, maar het komt bij Augustinus vandaan. (bron)

Daar staat dan bv dit:

quote:

Augustinus stond op het standpunt dat de verlossing van de zonde door het zoenoffer van Jezus een onverdiende genade was, slechts geschonken aan enkele uitverkorenen. De rest van de mensheid is volgens hem reddeloos verloren, voor eeuwig. De genadebesluiten voor de redding van enkelen, zijn door God reeds aan het begin der tijden voor alle eeuwigheid vastgelegd, en daar valt voor een mens niets meer aan af te dingen, leerde Augustinus. De opvatting dat sommige mensen uitverkoren zijn om deelachtig te worden aan de genade door het zoenoffer van Jezus, en dat de mens zelf op die uitverkiezing geen invloed kan uitoefenen, heet sinds Augustinus de predestinatieleer.

Johannes Calvijn en Maarten Luther hield de predestinatie in dat God vooraf bepaald heeft wie zalig wordt en wie niet. Maarten Luther was echter redelijk vaag in het omschrijven van wat de predestinatie inhield voor het dagelijks leven. Calvijn was jurist en schreef uitvoeriger over het onderwerp. Hij noemde de predestinatie het decretum horribile ofwel huiveringwekkend besluit.

Calvijn verwierp de gedachte dat predestinatie moet leiden tot een lijdelijke levenshouding. Hij spoorde Calvinisten aan hard te werken. In de Nederlandse Republiek vormde de predestinatie in de 17e eeuw het grote geschilpunt tussen de remonstranten, die de predestinatie afzwakten tot een verkiezing van personen met voorgezien geloof en goede werken, en de contra-remonstranten, die haar handhaafden.
Praedestinatie gaat volgens dit artikel wel over zaligheid en eeuwige verlorenheid.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 08:10:20 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: november 24, 2006, 07:56:58 pm »
Oh ja, het is zo, want wikipedia zegt het... 8)7

De boeken die je niet meenam uit de boekenwinkel zijn ook eeuwig verloren, omdat je ze niet gekozen hebt.

Betekent dat dat je ze moedwillig verworpen hebt? Met voorbedachte rade enzo?

Maar deze discussie hebben we al gehad, tien dagen geleden. Gaan we nu weer van voren af aan beginnen? Het onderwerp moet en zal gefrustreerd worden ofzo... :?

Sorry dat ik pissig word enzo, maar ik heb het gevoel dat ik in een draaimolen zit:

"er is eeuwige verwerping vanaf de grondlegging vanaf het begin van de wereld"
"nee hoor, kijk maar: niet uitverkiezen impliceert geen moedwillige verwerping vanaf de grondlegging vanaf het begin de wereld. Het staat bovendien zo in de Bijbel."

tien dagen later:

"nee hoor, kijk maar: niet uitverkiezen impliceert geen moedwillige verwerping vanaf de grondlegging vanaf het begin de wereld. Het staat bovendien zo in de Bijbel."

wat zou de discussie over tien dagen zijn?

"nee hoor, kijk maar: niet uitverkiezen impliceert geen moedwillige verwerping vanaf de grondlegging vanaf het begin de wereld. Het staat bovendien zo in de Bijbel."  :X
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 08:02:32 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: november 24, 2006, 08:05:57 pm »

quote:

cyber schreef op 24 november 2006 om 18:29:
[...]

Stel:

Maar als ik dit voorbeeld even mag doortrekken:

Dat ene boek is uitgekozen om jou eigendom te zijn.
Maar de rest van de boeken is in de praedestinatieleer nu 'gedoemd' tot de boekenverbranding. Omdat er met de winkel iets is misgegaan en die winkel er niet zo prachtig uitziet als wel de bedoeling was geweest in het begin.

Dat is de verwerping in de zin van het eeuwig verloren zijn zoals in de wikipedia link iig naar voren komt.
En over verwerping staat er dit in artikel 15:

1-15. Deze eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maarsommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping,

NB dit is geen aanval op de DL of de aanhangers maar een willen begrijpen hoe zij de verwerping nu zien en wat hier eigenlijk staat.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: november 24, 2006, 08:09:05 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 november 2006 om 19:56:

Sorry dat ik pissig word enzo, maar ik heb het gevoel dat ik in een draaimolen zit:

Daarom zou je niet meer reageren zei je.
Wat voor conclusie trek jij dan uit de bron die je aanhaalt?
En Mezza vroeg hoe jij dat las over de verwerping.
Als je een link geeft, lijkt het dan toch zo dat je het daarmee event.  mee eens bent.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 08:18:58 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: november 24, 2006, 08:09:43 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 november 2006 om 20:05:

[...]

Maar als ik dit voorbeeld even mag doortrekken:
Nee, dat mag je niet.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: november 24, 2006, 08:10:11 pm »
Wat denk je wat de gereformeerde deelnemers aan dit debat de afgelopen twee weken gedaan hebben?

UITLEGGEN WAT ER MET VERWERPING BEDOELD WORDT.

Dat kwartje is kennelijk niet gevallen en gaat ook niet meer vallen, vrees ik

Laat ook maar, whatever.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 08:11:09 pm door Roodkapje »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: november 24, 2006, 08:16:07 pm »

quote:

:?

Wie willen er nu kost wat het kost gelijk hebben? IK heb een gesprek bij mijn weten.
Maar OK.
Het zal jullie verbazen dat mijn eigen opvatting over de uitverkiezing is dat het helemaal niet met redding te maken heeft, dus wat dat betreft ben ik hier niet mijn eigen gelijk aan het halen.

P.s. in GL had je gelijk gehad, hier echter niet.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: november 24, 2006, 08:17:33 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 24 november 2006 om 20:10:
Wat denk je wat de gereformeerde deelnemers aan dit debat de afgelopen twee weken gedaan hebben?

UITLEGGEN WAT ER MET VERWERPING BEDOELD WORDT.

Dat kwartje is kennelijk niet gevallen en gaat ook niet meer vallen, vrees ik

Laat ook maar, whatever.

Wie willen er nu kost wat het kost gelijk hebben? IK heb een gesprek bij mijn weten.
Maar OK.
Het zal jullie verbazen dat mijn eigen opvatting over de uitverkiezing is dat het helemaal niet met redding te maken heeft, dus wat dat betreft ben ik hier niet mijn eigen gelijk aan het halen.

Maar laat maar. Ik verdiep me voorlopig niet meer in dingen waar ikzelf niet eens achter sta......
Zowel de A als G overtuiging.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 08:18:17 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: november 24, 2006, 08:20:31 pm »
Nee, zo is het niet, wat jij deed was aan de haal gaan met mijn woorden, en er iets anders van maken, en daarom heb je het recht niet.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: november 24, 2006, 08:22:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 november 2006 om 20:17:

[...]

Maar OK.

Het gaat niet om je gelijk willen halen, maar om het feit dat je al twee weken lang loopt te vragen wat we met 'verwerping' bedoelen, en elke keer als het uitgelegd wordt, slaag je erin het te verdraaien om een post later doodleuk 'onschuldig' op te merken: "Kijk er staat verwerping, er is een eeuwige verwerping. Hoe zie jij verwerping". Terwijl je dat net eerder is uitgelegd, en nu dus inmiddels al twee weken lang. Het heeft dus niet met gelijk hebben te maken, maar met dat ik en veel anderen graag willen dat je mijn gedachtengoed goed weergeeft en niet verdraait, ongeacht wie er gelijk heeft en wat daar verder van gevonden wordt.

quote:

Maar laat maar. Ik verdiep me voorlopig niet meer in dingen waar ikzelf niet eens achter sta......
Zowel de A als G overtuiging.
Waarom meng je je überhaupt in een discussie als je van tevoren al weet dat je je niet in Arminius én Gomarus wilt verdiepen? Afgezien van het feit dat je al weet dat je er niet achterstaat zonder dat je je erin verdiept hebt. We hebben pagina's vol posts en vooral van reacties op jouw posts, maar eigenlijk interesseert het hele onderwerp je niet....  8)7
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 08:34:47 pm door Roodkapje »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: november 24, 2006, 10:06:16 pm »
Eh, P&A zegt dat ze zich er niet meer in wil verdiepen omdat ze er niet achter staat; niet omdat het haar niet interesseert.

Net als een discussie over: wie heeft er gelijk, islam of boeddisme.

Overigens vind ik dit zelf wel een boeiend onderwerp, maar ik weet te weinig van de materie om echt een oordeel te vellen. Wat ik echter zag staan over het arminiaanse standpunt vond ik nog niet eens zo gek (terwijl ik het ook niet met alles eens ben hoor). Net als P&A vind ik er allebei wel wat inzitten, maar vind ik het allebei ook niet helemaal kloppen met de Bijbel.

En de topictitel wil ik idd nog wel eens voor mezelf beantwoorden, dus toch een erg goed topic, het zet me aan het denken :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: november 24, 2006, 10:55:59 pm »
vraagje aan Zwever: hoe kun je weten dat je ergens niet achterstaat als je je er nog niet in verdiept hebt? Waar precies sta je dan niet achter?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: november 24, 2006, 11:37:58 pm »

quote:

Zwever schreef op 24 november 2006 om 22:06:
Eh, P&A zegt dat ze zich er niet meer in wil verdiepen omdat ze er niet achter staat; niet omdat het haar niet interesseert.

Gelukkig zijn we niet allemaal volmaakt en lezen we soms niet goed. :)
Als ik hier gewoon mijn zegje mag doen en een ander aangeeft waarom hij er anders tegenaan kijkt OK. Ik heb niet zoveel behoefte om hier aangevallen te worden op punten waarvan anderen vinden dat ze natuurlijk allang duidelijk zijn, maar voor mij nog niet. Er staat zo hier en daar veel tegenstrijdigs over de verwerping te lezen.
En lees ik in de geschriften toch veel over verwerping van te voren. En zeggen mensen hier dat dat niet zo is.
Dat snap ik nog niet.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2006, 12:10:20 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: november 25, 2006, 12:07:41 am »

quote:

cyber schreef op 24 november 2006 om 20:20:
Nee, zo is het niet, wat jij deed was aan de haal gaan met mijn woorden, en er iets anders van maken, en daarom heb je het recht niet.

Duidelijker. Een iets langer antwoord is dan soms handiger. :)

Je voorbeeld vond ik goed. Maakt wel duidelijk hoe het zit.
Wat ik deed was het voorbeeld uitbouwen. Ik had natuurlijk ook een ander voorbeeld kunnen nemen en dat uitbouwen.
Het uitbouwen geeft m.i. aan wat er met verwerping in verband wordt gebracht.
Waarom lees ik anders bv dat voor Johannes Calvijn en Maarten Luther de praedestinatie inhield dat God vooraf bepaald heeft wie zalig wordt en wie niet. (Wikipedia) En Wikipedia heeft niet het laatsde woord en er kunnen zaken op staan die niet kloppen.
Maar een citaat van Calvijn laat ook wel deze overtuiging zien:

quote:

Calvijn over verwerping
.....het openbaar is, dat het door Gods wil geschiedt, dat de zaligeheid sommigen vanzelf wordt aangeboden, en anderen wederom van de toegang tot dezelfde geweerd en afgehouden worden... (Institutie III, 21, 1)
'Want alle mensen worden niet met een evengelijke conditie geschapen, maar aan sommigen wordt het eeuwige leven, aan anderen de eeuwige verdoemenis van te voren verordineerd'. (Institutie III, 21, 5)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2006, 09:41:35 am door Priscilla en Aquila »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: november 25, 2006, 08:18:15 am »

quote:

Zwever schreef op 24 november 2006 om 22:06:

Net als een discussie over: wie heeft er gelijk, islam of boeddisme.

Overigens vind ik dit zelf wel een boeiend onderwerp, maar ik weet te weinig van de materie om echt een oordeel te vellen. Wat ik echter zag staan over het arminiaanse standpunt vond ik nog niet eens zo gek (terwijl ik het ook niet met alles eens ben hoor). Net als P&A vind ik er allebei wel wat inzitten, maar vind ik het allebei ook niet helemaal kloppen met de Bijbel.

En de topictitel wil ik idd nog wel eens voor mezelf beantwoorden, dus toch een erg goed topic, het zet me aan het denken :)
Hoezo? En wat vind je dan niet kloppen met de Bijbel?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: november 25, 2006, 11:15:20 am »

quote:

Kun je uitleggen waar die 'hoezo' naar verwijst?

quote:

En wat vind je dan niet kloppen met de Bijbel?

In de Bijbel zie ik (in)direct een aantal zaken:

• God kent de hele geschiedenis van te voren
  • De mens heeft een wil en is verantwoordelijk voor zijn daden
  • Jezus verzoende de hele wereld met God (de hele kosmos zelfs)
  • God wil iedereen redden
  • Niet iedereen wordt gered
  • Gelovigen worden ook wel uitverkorenen genoemd (betekenis is mij eigenlijk niet 100% duidelijk, misschien slaat het (bijna) nooit op eeuwige uitverkiezing, misschien ook wel)
  • Het geloof moet door God gegeven worden
  • Wij worden opgeroepen te geloven
  • God doet goede werken door ons die Hij heeft voorbereid
  • Wij moeten goede werken doen
  • Er zijn mensen die van het eeuwige leven geproefd hebben, maar toch verloren gaan.
  • Niemand kan ons uit de hand van Jezus trekken

In dit geheel vind ik beide standpunten te krampachtig. De arminiaanse let te weinig op de almacht, alomtegenwoordigheid van God en komt daarmee in de knoop met Romeinen, en de gereformeerde visie kan volgens mij niet echt uit de voeten met teksten dat God iedereen wil redden.

Maar ja, hoe het dan wel zit weet ik ook niet 100%. Ik denk vooral dat we ál de Bijbelse uitspraken voor waar aan moeten nemen en niet er een paar moeten laten schieten om toch maar een compleet 'beeld' overeind te houden.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: november 25, 2006, 03:10:43 pm »

quote:

Zwever schreef op 25 november 2006 om 11:15:

In de Bijbel zie ik (in)direct een aantal zaken:

• God kent de hele geschiedenis van te voren
  • De mens heeft een wil en is verantwoordelijk voor zijn daden
  • Jezus verzoende de hele wereld met God (de hele kosmos zelfs)
  • God wil iedereen redden
  • Niet iedereen wordt gered
  • Gelovigen worden ook wel uitverkorenen genoemd (betekenis is mij eigenlijk niet 100% duidelijk, misschien slaat het (bijna) nooit op eeuwige uitverkiezing, misschien ook wel)
  • Het geloof moet door God gegeven worden
  • Wij worden opgeroepen te geloven
  • God doet goede werken door ons die Hij heeft voorbereid
  • Wij moeten goede werken doen
  • Er zijn mensen die van het eeuwige leven geproefd hebben, maar toch verloren gaan.
  • Niemand kan ons uit de hand van Jezus trekken
Ik haal dit lijstje ook min of meer uit de Bijbel. En de DL gaan ook dit lijstje bij langs. Wat is dan het probleem? :?

quote:

In dit geheel vind ik beide standpunten te krampachtig. De arminiaanse let te weinig op de almacht, alomtegenwoordigheid van God en komt daarmee in de knoop met Romeinen, en de gereformeerde visie kan volgens mij niet echt uit de voeten met teksten dat God iedereen wil redden.

Waaruit blijkt dat de gereformeerde leer moeite heeft met het idee dat God iedereen wil redden? Ik herken dat niet. De DL zeggen dat God weliswaar iedereen wil redden, maar dat Hij dat niet doet omdat Hij weet dat niet iedereen wil gaan geloven. Hij heeft immers geloof tot voorwaarde voor redding gesteld. Iedereen wil wel naar de hemel, maar ze willen niet gaan geloven. Daarom is er wel een uitverkiezing tot geloof, en God wil in principe wel iedereen het geloof geven. Jezus is voor de zonden der mensheid gestorven, niet alleen voor de uitverkorenen. Alleen weet God dat niet iedereen Jezus' offer wil aannemen en Hij verkiest alleen die genen waarvan Hij weet dat ze dat op een gegeven moment gaan willen.

Wie er verkozen worden, dat weet niemand. Je kunt zelf te weten komen of je uitverkoren bent als je de vruchten (gevolgen) van de uitverkiezing bij jezelf bemerkt.

quote:

Maar ja, hoe het dan wel zit weet ik ook niet 100%. Ik denk vooral dat we ál de Bijbelse uitspraken voor waar aan moeten nemen en niet er een paar moeten laten schieten om toch maar een compleet 'beeld' overeind te houden.
Nu lijk je toch weer te suggereren dat danwel Arminius danwel Gomarus een systeem wil bedenken om iets in te passen. Dat doet in ieder geval Gomarus JUIST niet. Dordt wil niets anders zijn dan een reactie op de Remonstrantie die probeert samen te vatten wat de Schrift ons op dit onderwerp leert. Ze hebben geenszins de intentie compleet te zijn, ze proberen alleen maar te laten zien waar de volgelingen van Arminius dwalen. Meer niet.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2006, 03:13:42 pm door Roodkapje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: november 25, 2006, 03:16:05 pm »
Voor Zwever wat ideeën over de verwerping, (als ik de DL goed begrijp):

Als God mensen uitverkiest, conform Efeze 1:4, dan betekent dat, dat als God van de grondlegging van de wereld aan bepaalde mensen uitverkiest, dat ALS GEVOLG van die KEUZE voor bepaalde mensen, andere mensen automatisch niet uitverkozen worden. Het niet uitverkozen worden van groep B is een logisch gevolg van het wel uitverkozen worden van groep A. (Dat laat Cyber ook zien in haar voorbeeld van de verwerping van boeken die je niet koopt als je een ander boek haalt in de boekenwinkel).

Dus dat groep B verworpen wordt (dus niet uitverkozen), dat kun je uit de Bijbel afleiden, omdat je weet dat groep A verkozen wordt. Verder geeft de Bijbel op meerdere plekken impliciet onderbouwing voor deze hypothese, omdat God bijvoorbeeld zegt dat Hij Jakob heeft liefgehad en Esau gehaat heeft. En ook in het OT dat het volk Israël het "uitverkoren volk" was. Dus het onderliggende patroon valt uit de Bijbel te destilleren.

Meerdere teksten laten een bepaald patroon  zien in Gods handelen. De DL bespreken dit patroon  (in dit geval 'uitverkiezing') en tonen middels bijbelteksten aan waar bewijs is voor dit patroon. Dus je leest teksten en je denkt over de teksten na en uit de teksten kom je tot een bepaald patroon in Gods handelen, die door geen enkele tekst weerlegd wordt.

Er is dus uitverkiezing, en het feit dat er uitverkiezing is, leidt automatisch tot een ander feit: dat er ook verwerping is. Als er geen verwerping is, is er ook geen uitverkiezing. Als niemand verworpen wordt, is iedereen uitverkoren. Als niemand is uitverkoren, dan is iedereen verworpen. Dit staat letterlijk zo in de DL.

Als wat Efe 1:4 zegt waar is (en aangezien Efeziërs 1:4 in de bijbel staat gaan we daarvan uit), dan betekent dat dat God van de grondlegging van de wereld mensen uitverkiest. Dat kunnen we allemaal lezen in Efeziërs 1:4 (maar ook in Titus 1).

Wat is het logische gevolg van het feit dat God mensen uitverkiest vanaf de grondlegging van de wereld af aan? (Als hij dus groep A verkiest vanaf de grondlegging van de wereld).

Dat er ook mensen verworpen worden vanaf de grondlegging van de wereld.

En de breinkraker is dat God NIET naast de uitverkiezing van de grondlegging van de wereld ook nog eens DAARNAAST mensen verwerpt vanaf de grondlegging van de wereld.

God doet niet twee dingen: uitverkiezing én verwerping. Hij doet, conform Efe 1:4 maar één ding: namelijk hij verkiest mensen uit. Alleen is het logische gevolg daarvan dat er ook mensen verworpen worden, zonder dat God daar actief iets voor doet, omdat het verwerpen  een direct gevolg is van het uitverkiezen van andere mensen. Dus: naast de uitverkiezing van de grondlegging van de wereld is er géén aparte 'verwerping van de grondlegging van de wereld. Daarom is de leer van de dubbele praedestinatie, zoals die verwoord wordt door de aanhangers van Arminius (maar ook van Wesley) een karikatuur: er is in werkelijkheid geen dubbele praedestinatie in de arminaanse/wesleyaanse zin van het woord.

Waar we wel steeds voor moeten uitkijken is dat wij in de praktijk niet kunnen zien wie bij groep A hoort en wie bij groep B. We kunnen alleen zelf weten of we zijn uitverkozen, wanneer we de vrucht van geloof en uitverkiezing bij onszelf bemerken. Je kunt met de DL in de hand geen uitspraken doen over het al dan niet uitverkozen zijn van andere mensen dan jezelf.
« Laatst bewerkt op: november 25, 2006, 03:33:51 pm door Roodkapje »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: november 25, 2006, 11:05:45 pm »
Citaat
Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2006 om 00:07:

[...]

Duidelijker. Een iets langer antwoord is dan soms handiger. :)

Je voorbeeld vond ik goed. Maakt wel duidelijk hoe het zit.
Wat ik deed was het voorbeeld uitbouwen. Ik had natuurlijk ook een ander voorbeeld kunnen nemen en dat uitbouwen.
Het uitbouwen geeft m.i. aan wat er met verwerping in verband wordt gebracht.
Waarom lees ik anders bv dat voor Johannes Calvijn en Maarten Luther de praedestinatie inhield dat God vooraf bepaald heeft wie zalig wordt en wie niet. (Wikipedia) En Wikipedia heeft niet het laatsde woord en er kunnen zaken op staan die niet kloppen.
Maar een citaat van Calvijn laat ook wel deze overtuiging zien:

quote:

quote:
Calvijn over verwerping
.....het openbaar is, dat het door Gods wil geschiedt, dat de zaligeheid sommigen vanzelf wordt aangeboden, en anderen wederom van de toegang tot dezelfde geweerd en afgehouden worden... (Institutie III, 21, 1)
'Want alle mensen worden niet met een evengelijke conditie geschapen, maar aan sommigen wordt het eeuwige leven, aan anderen de eeuwige verdoemenis van te voren verordineerd'. (Institutie III, 21, 5)

En wat verder lezend in de Institutie kwam ik o.a dit tegen.

Boek III hoofdstuk 22:1. Dit alles, wat wij hier gesteld hebben, vind bij velen tegenspraak, het meest de genadige verkiezing van de gelovigen: die echter niet aan het wankelen gebracht kan
worden. Want in 't algemeen meent men, dat God tussen de mensen onderscheid
maakt, naar gelang Hij voorziet, dat ieders verdiensten zullen zijn. Dat Hij dus hen tot zijn kinderen aanneemt, van wie Hij te voren weet, dat ze zijn genade niet onwaardig zullen zijn; en dat Hij hen, van wier natuur Hij ziet, dat ze zich zal neigen tot boosheid en goddeloosheid, aan wie de verdoemenis des doods wijdt. Door zo de dekmantel van het vooruitweten er tussen te plaatsen verduisteren ze niet alleen de verkiezing, maar dichten haar ook een oorsprong van elders toe.
-
Anderen verder, die niet in de Schrift geoefend zijn, en geen enkele instemming waardig, verscheuren de gezonde leer met een zo grote onbeschaamdheid, dat hun brutaliteit niet te verdragen is. Omdat God sommigen naar zijn goeddunken verkiest, en anderen voorbijgaat, dreigen zij Hem met een proces.
-
Wanneer ze tot de personen komen, waar de ongelijkheid hun ergernis nog
meer wekt, dan zullen ze ten minste bij het voorbeeld van Christus moeten
verschrikken, om niet over deze hoge verborgenheid zo onbekommerd te bazelen.

Boek III hoofdstuk XXIII : 1
Weerlegging van de lasteringen, waarmede deze leer altijd ten onrechte
bezwaard is.

Maar ofschoon ik hun toegeef, dat Paulus door die verschillende manier van spreken de hardheid van het eerste lid verzacht, is het toch allerminst passend de voorbereiding ten bederve naar iets anders over te brengen dan naar de verborgen raad Gods; wat ook een weinig te voren in het tekstverband beweerd wordt, dat God Farao verwekt heeft, en vervolgens dat Hij verhard, wie Hij wil. Daaruit volgt, dat de verborgen raad Gods de oorzaak van de verharding is. Ik houd mij tenminste aan hetgeen Augustinus leert, dat God, wanneer Hij van wolven schapen maakt, hen door een krachtiger genade hervormt, opdat hun hardheid getemd worde. Derhalve bekeert God daarom de hardnekkigen niet, omdat Hij die krachtiger genade niet betoont, die Hem niet zou ontbreken, wanneer Hij haar wilde aan de dag brengen

De institutie van Calvijn is hier te vinden
http://www.theologienet.n...STITUTIE%20boek%202-4.pdf

Calvijn heeft Arminius niet gekend maar de leer die Arminius leerde was niet onbekend, Arminius heeft teruggegrepen op Pelagius en andere ketterse leer die door de kerk in de loop der eeuwen veroordeelt zijn, hij heeft het hier en daar wat bijgeschaafd en voila het lijkt op,  klinkt als .... maar is de goede leer niet.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: november 26, 2006, 03:50:19 am »
vraagje,

aan de uitverkiezing zit het eeuwige leven verbonden. Wanneer begint dat eeuwige leven.

Kajem

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: november 26, 2006, 01:20:31 pm »
Dat begint hier. :)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: november 26, 2006, 03:15:04 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 november 2006 om 15:10:
Ik haal dit lijstje ook min of meer uit de Bijbel. En de DL gaan ook dit lijstje bij langs. Wat is dan het probleem? :?

Dat staat eronder :)

quote:

Waaruit blijkt dat de gereformeerde leer moeite heeft met het idee dat God iedereen wil redden? Ik herken dat niet. De DL zeggen dat God weliswaar iedereen wil redden, maar dat Hij dat niet doet omdat Hij weet dat niet iedereen wil gaan geloven. Hij heeft immers geloof tot voorwaarde voor redding gesteld. Iedereen wil wel naar de hemel, maar ze willen niet gaan geloven. Daarom is er wel een uitverkiezing tot geloof, en God wil in principe wel iedereen het geloof geven. Jezus is voor de zonden der mensheid gestorven, niet alleen voor de uitverkorenen.
Helemaal met je eens! Maar veel gereformeerde zijn dat dus niet met je/ons eens; zeker Calvijn niet. Op http://www.reformed.org/calvinism/ kun je de basis-ideeën van Calvijn lezen, waaronder het idee van Limited Atonement. Ik heb vaker horen zeggen dat dit een compleet 'systeem' is: ofwel je accepteert ze alle 5, maar als je er 1 probeert weg te trekken kom je in de problemen.

Daarbij beweert de site zelfs dat de Synode van Dordrecht deze TULIP onderschrijft en dus dat Christus niet voor allen is gestorven, maar juist alleen voor de uitverkorenen. Ik heb hier nog eens een uitgebreide discussie over gehad met een dominee uit de hersteld hervormde kerk, die dus tégen het idee van vrije wil was en ook tégen het idee van een universeel offer. Wat je hier zegt lijkt me dus niet traditioneel gereformeerd (maar ik ben het zeker met je eens haha).

Zou je trouwens aan kunnen wijzen waar in de DL staat dat God iedereen wíl redden? Dat zou namelijk een hoop van mijn bezwaren weghalen. Zoals ik al zei, ik ken de DL leerregels niet zo heel denderend goed; en ben ook blij met deze posts van je, dit lijkt meer op een echt gesprek :)

quote:

Nu lijk je toch weer te suggereren dat danwel Arminius danwel Gomarus een systeem wil bedenken om iets in te passen. Dat doet in ieder geval Gomarus JUIST niet. Dordt wil niets anders zijn dan een reactie op de Remonstrantie die probeert samen te vatten wat de Schrift ons op dit onderwerp leert. Ze hebben geenszins de intentie compleet te zijn, ze proberen alleen maar te laten zien waar de volgelingen van Arminius dwalen. Meer niet.
Oke, dat is dan mooi, ik ben inderdaad niet zo dol op systemen waar God in moet passen. Als het allemaal zo is als jij zegt dat het is; klinken de DL best goed; maar ik heb er nu een beetje twijfels bij of je eigenlijk de DL wel goed begrijpt. Proof me wrong...  ;)
« Laatst bewerkt op: november 26, 2006, 03:16:58 pm door Zwever »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: november 26, 2006, 03:26:15 pm »
Ik word gek. Calvijn zegt dus in 1 van zijn kernpunten:

'Jezus is alleen voor de uitverkorenen gestorven'.

En nu heb ik net in de DL gevonden, H2-A3:

'Deze dood van den Zone Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld.

En die site (bron) beweert dat de synode van dordrecht de punten van Calvijn onderschreef. Eh, er lijkt hier een tegenspraak te zitten, wie helpt me?
« Laatst bewerkt op: november 26, 2006, 03:26:43 pm door Zwever »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: november 26, 2006, 03:53:46 pm »
Het is toch zo dat de dood van Christus genoeg is voor verzoening van de zonden van de hele wereld (met andere woorden: alle zonden van de hele wereld zouden daarmee vergeven kunnen worden), maar het wordt alleen 'effectief' voor de uitverkorenen (degenen die erin gaan geloven).
Dan is er toch geen probleem?
« Laatst bewerkt op: november 26, 2006, 03:54:16 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: november 26, 2006, 03:59:35 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 november 2006 om 15:53:
Het is toch zo dat de dood van Christus genoeg is voor verzoening van de zonden van de hele wereld (met andere woorden: alle zonden van de hele wereld zouden daarmee vergeven kunnen worden), maar het wordt alleen 'effectief' voor de uitverkorenen (degenen die erin gaan geloven).
Dan is er toch geen probleem?

Dat is nu juist weer Arminiaans dacht ik. :P
Die zeggen iets in de trend vann: aale mensen zijn verzoend, maar ze moeten het nog wel aannemen. Dus als je gelooft, gaat het werken.
Of is het verschil dat zij zeggen dat alle mensen verzoend ziojn, maar je moet het alleen nog gaan geloven.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2006, 04:00:42 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: november 26, 2006, 04:11:15 pm »

quote:

Zwever schreef op 26 november 2006 om 15:26:
Ik word gek. Calvijn zegt dus in 1 van zijn kernpunten:

'Jezus is alleen voor de uitverkorenen gestorven'.

En nu heb ik net in de DL gevonden, H2-A3:

'Deze dood van den Zone Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld.

En die site (bron) beweert dat de synode van dordrecht de punten van Calvijn onderschreef. Eh, er lijkt hier een tegenspraak te zitten, wie helpt me?

Nou, Jezus is voor de zonden der mensheid gestorven. Dus voor alle mensen zijn alle obstakels daarmee weggruimd die nog in de weg stonden om bij God te komen. Christus' dood is dus voldoende om de zonden van de hele wereld te verzoenen. Dus God biedt 100% verzoening aan. Maar wil ook 100% van de wereld zich met God verzoenen? Het antwoord daarop is "nee".

Het punt is dat niet iedereen dat wil geloven. En mensen die niet willen geloven, zijn niet uitverkoren. (Er was dus een uitverkiezing tot geloof). Calvijn schrijft ook dat God van tevoren in zijn wijsheid al wist wie zou willen geloven en wie niet. God kent ons beter dan wie dan ook (zie daarvoor ook Psalm 139).

Dus hoewel Christus in principe voor de zonden der mensheid gestorven is, hebben alleen uitverkorenen er wat aan, omdat zij ook geloven. En alleen geloof (in dat offer) zorgt ervoor dat we uiteindelijk bij God kunnen komen.

Arminanen zeggen dat je zelf bewust het geloof moet aannemen en dat de uitverkiezing de uitverkiezing van die mensen is die bewust het geloof aannemen, en Gomaristen zeggen dat God weet wie uitendelijk openstaan voor Hem, en die worden uitverkoren voor de grondlegging van de wereld. Dus dat weet Hij al van je voor je bent geboren, en die keuze maakt Hij ook voordat je bent geboren. En dat staat vrij expliciet ook in Titus 1 en Efeziërs 1.

Als je het standpunt van Arminius goed overdenkt, is er dus geen uitverkiezing vanaf de grondlegging van de wereld, maar pas wanneer iemand gaat geloven én dat geloof volhoudt tot de dood. Dat is sowieso in tegenspraak met wat er in Efeziërs 1:4 staat, en dus ook met Titus 1 en ook met de woorden van David in Psalm 139. En vast nog wel met andere teksten, maar deze schieten me het eerste te binnen.

Dit is eigenlijk hetzelfde als wat Mezzamorpheus zegt: er is dus geen probleem, en ik heb ook laten zien waarom het niet arminiaans is. Arminanen maken geloof tot voorwaarde voor uitverkiezing in de zin van: je moet zelf gaan geloven om uitverkozen te worden, maar tegelijkertijd vinden ze ook dat God geloof geeft. Dat is een interne inconsistentie in de arminiaanse leer.

Gomaristen ontkennen dat je zelf moet gaan geloven, die zeggen dat God geloof geeft en dat God ook al weet wie er open staan voor Hem, voordat die mensen geboren zijn, omdat God almachig, alwetend en soeverein is. De mensen die een open houding voor geloof hebben en daarom na verloop van tijd zullen gaan geloven, worden uitverkozen. De mensen die niet uitverkozen worden worden daarmee automatisch verworpen.

Concreet: ik weet mij uitverkoren. Ik was al uitverkoren voordat ik geboren was. Dat ik de eerste 21 jaar van mijn leven niet gelovig was, doet daar niets aan af. Zo kan iemand die pas op z'n 97e verjaardag tot geloof komt, en een week later sterft, z'n hele leven lang al uitverkoren zijn. Het is alleen niet zichtbaar. Dus je hebt aan de leer van de uitverkiezing niets als je het als meetinstrument (wie uitverkoren zijn en wie niet) gebruikt. Zoals ik al heel vaak gezegd heb, en ik blijf het nog maar herhalen: je weet pas of je bent uitverkoren, als je de vruchten van de uitverkiezing bij je bemerkt. En zelfs als je wel bent uitverkoren en je merkt het niet maakt dat niet uit: als je bent uitverkoren ben je gewoon uitverkoren. Met dat laatste punt hebben ze in de GerGem wat problemen. Die blazen bepaalde punten uit Dordt op, waarbij je precies die lijdzaamheid gaat zien waar Calvijn ons juist zo voor waarschuwt.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2006, 04:52:55 pm door Roodkapje »