Auteur Topic: zaten arminius en gomarus echt zo ver van elkaar....  (gelezen 36958 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
zaten arminius en gomarus echt zo ver van elkaar....
« Reactie #200 Gepost op: november 22, 2006, 03:26:34 pm »

quote:

cyber schreef op 21 november 2006 om 23:42:
De weg tot God en de weg tot de boom des levens is verspert.
Er staat ook "dreef de mens uit" dus vrijwillig ging de mens niet.

God kan nu alleen nog tot de mens komen, de mens niet tot God.

Daarom kwam Jezus: God is tot de mens gekomen en nu kan de mens tot God komen:

.........langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees, (Hebr. 10: 20)
Zoals Hij zegt: Ik ben de weg de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

En ben ik van mening dat God menen verkiest.
Maar hoe je het nu weer formuleert is toch teveel met het accent op: de mens kan niet tot God komen.
Ja, sinds Jezus is gestorven en opgestaan WEL!!

Ik bedoel: Hoe vertel je een ander het evangelie? Zeg je dan ook: Als God tot jou komt mag je het evangelie aannemen?
offtopic:Biblija.net werkt weer!
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 03:28:24 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: november 22, 2006, 03:27:49 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2006 om 15:26:

[...]

Daarom kwam Jezus: God is tot de mens gekomen en nu kan de mens tot God komen:

.........langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees, (Hebr. 10: 20)
Zoals Hij zegt: Ik ben de weg de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

En ben ik van mening dat God menen verkiest.
Maar hoe je het nu weer formuleert is toch teveel met het accent op: de mens kan niet tot God komen.
Ja, sinds Jezus is gestorven en opgestaan WEL!!

Ja, en nu Hebreeën 10 in de context? En dan betekent de tekst opeens iets anders...
Na Jezus kunnen de mensen pas tot God komen via Hem, de Heiland. En daarvoor moet je in Jezus geloven.

En om in de Heiland te geloven moet je dat geloof krijgen van God. En daarvoor moet God verkiezen. Kortom: precies wat de DL leert dus.

Wat was je punt ook alweer? :)
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 03:29:51 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: november 22, 2006, 03:29:56 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 november 2006 om 15:27:
[...]

Ja, en nu Hebreeën 10 in de context? En dan betekent de tekst opeens iets anders...

Sinds ik de DL heb de doorgelezen en de ander formulieren, doe ik niets meer met contexten zoals jij dan steeds het hele hoofdstuk erbij wil zetten.
De 3 formulieren doen ook niets anders dan losse teksten citeren. En geven ook niet het hele hoofdstuk.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 03:30:23 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: november 22, 2006, 03:31:25 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2006 om 15:29:

[...]

Sinds ik de DL heb de doorgelezen en de ander formulieren, doe ik niets meer met contexten zoals jij dan steeds het hele hoofdstuk erbij wil zetten.
De 3 formulieren doen ook niets anders dan losse teksten citeren. En geven ook niet het hele hoofdstuk.

De 3 Formulieren citeren geen losse teksten. Dat is zooo 19e eeuws. :)

Ze verwijzen naar teksten als ze de grote lijnen van het verhaal aangeven. Zo van: dit idee kom je onder anderen tegen in dit vers. Dit heet gereformeerd Bijbellezen. Dat is heel wat anders dan de bijbel op versniveau lezen, losse verzen aan elkaar plakken en die aan elkaar praten. Dat is niet wat de DL doen.

Ik wou dat ze die versnummering eens zouden afschaffen, dan heb je ook veel minder dat mensen losse verzen gaan citeren, en dat er meer context meegenomen kan worden.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 03:37:28 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: november 22, 2006, 04:07:04 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 november 2006 om 15:31:
[...]

Ze verwijzen naar teksten als ze de grote lijnen van het verhaal aangeven. Zo van: dit idee kom je onder anderen tegen in dit vers. Dit heet gereformeerd Bijbellezen. Dat is heel wat anders dan de bijbel op versniveau lezen, losse verzen aan elkaar plakken en die aan elkaar praten. Dat is niet wat de DL doen.

Ik wou dat ze die versnummering eens zouden afschaffen, dan heb je ook veel minder dat mensen losse verzen gaan citeren, en dat er meer context meegenomen kan worden.

(off topic) Als ik jou goed begrijp is gereformeerd Bijbellezen, niet de bijbel op versniveau lezen. Als zoon van gereformeerd vrijgemaakt theoloog heb ik vroeger gelezen in vele gereformeerde bijbelcommentaren die bij ons thuis in de boekenkast stonden, stuk voor stuk zijn deze op versniveau gebaseerd. De gereformeerde heren theologen, konden blijkbaar niet gereformeerd bijbellezen.

Het bijbelcommentaar Introductie op het Oude Testament geschreven door Raymond B. Dillard & Tremper Longman III, vanuit traditioneel evangelicaal perspectief, zou in dat geval gereformeerder zijn.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 04:17:34 pm door penguin1978 »
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: november 22, 2006, 04:14:20 pm »
Ik vraag me in deze discussie af of we niet te maken hebben met twee werkelijkheden:

De Goddelijke uitverkiezende werkelijkheid. (Volgens mij onlosmakelijk onderdeel van het evangelie) Immers als God uitkiest houd hij ook vast. Hij laat niet varen het werk van zijn hand.

En de menselijke werkelijkheid. Hoe het in de wereld toe gaat. Hoe wij gods uitverkiezende werk ervaren. Wij zien niet wie God heeft uitgekozen, wij zien met onze eigen ogen mensen die kiezen.

De goddelijke werkelijkheid kunnen wij niet ervaren. Hooguit be-amen. Naspreken.

De menselijke werkelijkheid zet ons aan het werk. Om Gods woord te verkondigen. Om mensen het evangelie te vertellen. Er onstaat een probleem als we ons menselijke werkelijkheid niet meer loslaten en God vergeten te danken voor dat Hij in harten van anderen en mij aan het werk is.

Die twee werkelijkheden moet je mijns inziens niet tegen elkaar uitspelen, maar als elkaar aanvullend bekijken.

groeten

Meindert

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: november 22, 2006, 05:12:32 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 22 november 2006 om 16:07:
[...]

(off topic) Als ik jou goed begrijp is gereformeerd Bijbellezen, niet de bijbel op versniveau lezen. Als zoon van gereformeerd vrijgemaakt theoloog heb ik vroeger gelezen in vele gereformeerde bijbelcommentaren die bij ons thuis in de boekenkast stonden, stuk voor stuk zijn deze op versniveau gebaseerd. De gereformeerde heren theologen, konden blijkbaar niet gereformeerd bijbellezen.

Volgens mij bedoelen we allemaal het zelfde als ik stel dat bepaalde verzen een kern weergeven, maar de betekenis van de kern wordt duidelijk wanneer we de verzen in de context lezen zoals ze zijn bedoeld.

als ik schrijf in vers X "de auto botste keihard tegen de rand en lag in een deuk" terwijl uit de context blijkt dat er staat "de kermisbezoeker in de auto botste keihard tegen de rand en lag in een deuk van het lachen, omdat hij het rijden in botsautootjes zo leuk vindt" blijkt het belang van het verband.

Ik geloof ook niet dat P en A het belang van dat verband ontkennen of verkeerd toepassen.
Maar feit is dat het verschillend leggen van accenten op een en dezelfde tekst kan leiden tot verschillende interpretaties.

Zo merk ik dat Roodkapje artikel 15 van DL veel lichter interpreteert dan ik en P en A konden vermoeden.
Dan kun je zeggen dat uit het verband moet blijken wat met de interpretatie wordt bedoelt (het verband tussen de diverse artikelen van de DL).
Het lastige van artikelen is dat elk artikel op zich gaat staan en daardoo in tegenspraak kan lijken tot een ander los artikel.
Artikel 1 en 2 t.o.v. 15 spreken elkaar tegen, maar in het verband kan dat weer anders zijn.
De crux zit vaak in doorvragen met geduld. Misschien dat het geduld in het door vragen bij ons allen wel eens ontbreekt en er daarom van die spraakverwarringen ontstaan.

Afijn,

Ik zal ze nog eens doorworstelen, nu eerst de verkiezingen

Kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: november 22, 2006, 05:14:00 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 november 2006 om 15:31:
[...]

Echt niet om flauw te zijn maar ik was in het kader van dit topic nu net bezig om de artikelen van de DL eens te bekijken.
En het artikel van hst 1 artikel 2 (waar Zwever ook aan refereerde) heeft toch echt het eerste gedeelte van 1 Johannes 4: 9 en het tweede gedeelte van Johannes 3: 16 aan elkaar geplakt:

quote:

Hst 1 Artikel 2 van de DL
Maar hierin is de liefde van God geopenbaard, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld1, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft2.
1 1Joh. 4:9. (9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.)

2 Joh. 3:16. (16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.)

quote:

Dat zou bij mij niet veel helpen. :)
Ik kan bij wijze van spreken hele gedeelten uit de bijbel zo citeren maar weet echt niet altijd waar het staat.
Maar daar hebben we Biblija.net voor :P
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 05:18:17 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: november 22, 2006, 05:15:10 pm »

quote:

kajem schreef op 22 november 2006 om 17:12:

Ik zal ze nog eens doorworstelen, nu eerst de verkiezingen

Kajem

Deze dag is echt on-topic zeg.... :P

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: november 22, 2006, 05:33:40 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2006 om 14:20:
Dat is nu juist het puint: wij kunnen niet beredeneren hoe het precies zit
Owww het is dus een mistig geheel, in feite vanaf blijven dus, het is niet voor de mens om het te begrijpen.

quote:

- uiteindelijk is bekering een werk waarvan je weet dat het God het wil maar je ook eigen verantwoordelijkheid hebt.
Okay, Gods wil.

quote:

Bekering onze kant - wedergeboorte is Gods kant, is ook wel een benadering die ik ken.
En dit vind je hetzelfde als wat je hierboven geschreven hebt ??

quote:

Alles begint natuurlijk met het werk van de Geest aan ons hart en leven.
aha

quote:

Dus het is allebei waar: jij moet geloven maar dat is ook een gave van God. Onze kant en verantwoordelijkheid en Gods kant.

Paulus zegt het zo in Rom. 8:30;
 1. En die Hij te voren verordineerd heeft,
 2. dezen heeft Hij ook geroepen;
 en die Hij geroepen heeft;
 3. dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd;
 en die Hij gerechtvaardigd heeft,
 4. dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

quote:

Zowel voor de éne waarheid is wat te zeggen (dat de mens zelf gelooft) als voor de andere waarheid is wat te zeggen (dat God het geloof schenkt).
Welke waarheid is de waarheid dan ??

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: november 22, 2006, 05:35:25 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2006 om 14:26:

[...]

Uiteindelijk zal God zijn hart verstokken.
Heel subtiel haal jij de aandacht van Gods handelen af en wijst het eindresultaat als het belangrijkste punt aan.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: november 22, 2006, 06:55:06 pm »

quote:

cyber schreef op 22 november 2006 om 17:33:
[...]

quote: Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2006 om 14:20:
:
Zowel voor de éne waarheid is wat te zeggen (dat de mens zelf gelooft) als voor de andere waarheid is wat te zeggen (dat God het geloof schenkt).

[...]

Cyber, weleens gedacht aan een samenwerking waarbij beide partijen actief zijn en deel uit maken van het resultaat. Stel eens dat ik met mijn vrouw (die ik overigens niet heb) een kind ontvangen uit ons huwelijk wie heeft ervoor gezorgd dat het kind tot leven kwam, ik of mijn vrouw? Als de bijbel oproept tot bekering, is het toch duidelijk dat dat de actie van de mens is ... anders zou daartoe niet opgeroepen worden, maar zou God het simpelweg schenken. De oproep tot bekering is God actie en iniatief en Hij schenkt (in mijn (subjectieve?) visie) wedergeboorte.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: november 22, 2006, 07:56:00 pm »

quote:

cyber schreef op 22 november 2006 om 17:35:
[...]

Heel subtiel haal jij de aandacht van Gods handelen af en wijst het eindresultaat als het belangrijkste punt aan.

Je leest meer dan ik wil zeggen.
En kun je een boom opzetten over wat het belangrijkste is: Dat Farao's hart verhard wordt.
Of: dat God zijn hart verhart.
Waar gaat het om? Om beide dingen denk ik. Dus je creeert een tegenstelling die ik er niet in zie.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: november 22, 2006, 08:06:05 pm »

quote:

cyber schreef op 22 november 2006 om 17:33:

Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2006 om 14:20:
Dat is nu juist het punt: wij kunnen niet beredeneren hoe het precies zit. Maar ons wordt wat gevraagd: bekering....zei ik eerder.
En dat God dat uiteindelijk bewerkstelligd (Hij bewerkt het willen als het werken in ons) ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om te zeggen: Ja, ik geloof Here (een tekst, maar ik weet niet precies waar die staat :P )
En ben je dankbaar dat je dat kunt zeggen: Gods genade is dat.
En God zegt dan wel dat we uitverkoren zijn etc. Daar hoeven we ons niet mee bezig te houden.

Hiermee verband houdend vraag ik me af hoe jij anderen het evangelie uitlegt. Wat zeg je tegen een ongelovige? Vertel je dat God uiteindelijk er voor zorgt of diegene Jezus aanneemt of niet? Of laat je dat aspect buiten beschouwing en vertel je: Alzo lief heeft God de wereld gehad etc...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: november 22, 2006, 08:08:08 pm »

quote:

Meindertd schreef op 22 november 2006 om 16:14:
Ik vraag me in deze discussie af of we niet te maken hebben met twee werkelijkheden:

De Goddelijke uitverkiezende werkelijkheid. (Volgens mij onlosmakelijk onderdeel van het evangelie) Immers als God uitkiest houd hij ook vast. Hij laat niet varen het werk van zijn hand.

En de menselijke werkelijkheid. Hoe het in de wereld toe gaat. Hoe wij gods uitverkiezende werk ervaren. Wij zien niet wie God heeft uitgekozen, wij zien met onze eigen ogen mensen die kiezen.

De goddelijke werkelijkheid kunnen wij niet ervaren. Hooguit be-amen. Naspreken.

De menselijke werkelijkheid zet ons aan het werk. Om Gods woord te verkondigen. Om mensen het evangelie te vertellen. Er onstaat een probleem als we ons menselijke werkelijkheid niet meer loslaten en God vergeten te danken voor dat Hij in harten van anderen en mij aan het werk is.

Die twee werkelijkheden moet je mijns inziens niet tegen elkaar uitspelen, maar als elkaar aanvullend bekijken.

groeten

Meindert

_/-\o_

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: november 22, 2006, 08:14:31 pm »
Inderdaad een  _/-\o_

De Bijbel staat barstensvol met uitspraken die 'onrijmbaar' met elkaar lijken. God verhardde farao's hart. Of farao deed het zelf. Wij moeten ons bekeren. God alleen geeft berouw. Wij moeten goede werken doen. God alleen begint de goede werken.

Volgens mij is God íetsje groter dan wij ons voor kunnen stellen en moeten wij 'gewoon' alles voor waar aannemen. Daarbij denk ik dat we ten alle tijden Gods Geest nodig hebben om Zijn Woord te begrijpen; hoeveel belijdenissen je er ook tegen aan gooit. Alleen de Heilige Geest is het ware 'systeem' waardoor we de Bijbel ooit echt zullen begrijpen .
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 08:17:01 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: november 22, 2006, 08:56:48 pm »
Ik ben ook blij met de bijdrage van Meindertd.

Ik ben op dit moment een boek aan het herlezen van J. Kamphuis, titel: een eeuwig verbond. Het gaat diep in op waar het in de vrijmaking om ging. Heel kort en ivm dit onderwerp in mijn woorden: er was een leersysteem bedacht (bekend als de veronderstelde wedergeboorte, alleen is dat maar één term en was het in werkelijkheid een leersysteem waar de theologen toen van dachten het beste mee uit de voeten te kunnen) een leersysteem dat bedacht was om om te kunnen gaan met de leer van de uitverkiezing en de werkelijkheid die wij om ons heen zien. Niet alleen K. Schilder, maar onafhankelijk van hem vele anderen kregen veel kritiek toen ze de bijbel weer gingen lezen zonder zich in te passen in dit systeem. Wij weten ons meestal alleen nog te herinneren dat het ging om de 'ontdekking' van het verbond. (En lopen gevaar dat dan weer als leersysteem te gaan gebruiken omdat we zo graag willen weten hoe het nou zit...) Maar het verrassende in die tijd was dat de bijbel vol stond met levende werkelijkheid. Er gebeurde van alles tussen God en de mens wat niet in systeem te brengen viel.

Ik ben er trouwens ook blij mee dat Roodkapje en anderen laten zien dat we de DL niet moeten lezen met het vooroordeel dat ze een 'systeem' inhouden. Hoewel het natuurlijk altijd verleidelijk blijft om dat er in te lezen. Of je het er nu mee eens bent of niet. Als je het er mee eens bent om je aan dat 'systeem' vast te houden. Als je het er niet mee eens bent om tegen iets 'grijpbaars' te kunnen strijden.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 08:57:52 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: november 22, 2006, 09:39:01 pm »

quote:

Zwever schreef op 22 november 2006 om 20:14:
Inderdaad een  _/-\o_

De Bijbel staat barstensvol met uitspraken die 'onrijmbaar' met elkaar lijken. God verhardde farao's hart. Of farao deed het zelf. Wij moeten ons bekeren. God alleen geeft berouw. Wij moeten goede werken doen. God alleen begint de goede werken.

Volgens mij is God íetsje groter dan wij ons voor kunnen stellen en moeten wij 'gewoon' alles voor waar aannemen. Daarbij denk ik dat we ten alle tijden Gods Geest nodig hebben om Zijn Woord te begrijpen; hoeveel belijdenissen je er ook tegen aan gooit. Alleen de Heilige Geest is het ware 'systeem' waardoor we de Bijbel ooit echt zullen begrijpen .

Amen! (klinkt er in ieder geval in mijn hart ;)), tenminste als je bedoeld met "en moeten wij 'gewoon' alles voor waar aannemen', bedoeld hetgeen God aan ons bekendgemaakt heeft door Zijn Woord. De geestelijke mens beoordeelt alle dingen zelf  ...

3 – 1 Korinthe 2:13-16 Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. 14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. 15 Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus.

Het verstaan van de schrift is dus het gevolg van het zijn van een geestelijke mens, de ongeestelijke mens aanvaardt het niet ... niet een kwestie van belijdenisgeschriften onderschrijven

edit: het goede hoofdstuk (2 i.p.v. 3) erbij gezet
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 11:21:00 pm door Priscilla en Aquila »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: november 22, 2006, 09:59:11 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 22 november 2006 om 21:39:
Het verstaan van de schrift is dus het gevolg van het zijn van een geestelijke mens, de ongeestelijke mens aanvaardt het niet ... niet een kwestie van belijdenisgeschriften onderschrijven
Sorry hoor, maar dit is regelrechte onzin, op het smerige af bijna. 8)7
Alsof de mensen die vast willen houden aan de belijdenisgeschriften géén geestelijke mensen zijn.

Ik denk dat die groep mensen een stuk dichter bij Jezus staan dan de anarcho-Christenen. Die belijdenisgeschriften, hoewel niet perfect, zorgen er nog altijd voor dat de Gereformeerden niet ten prooi zijn gevallen aan de totale anarchie. Ik zou er maar erg zuinig op zijn.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: november 22, 2006, 10:05:07 pm »

quote:

Laodicea schreef op 22 november 2006 om 21:59:
[...]
Alsof de mensen die vast willen houden aan de belijdenisgeschriften géén geestelijke mensen zijn.

Ik denk dat die groep mensen een stuk dichter bij Jezus staan dan de anarcho-Christenen. Die belijdenisgeschriften, hoewel niet perfect, zorgen er nog altijd voor dat de Gereformeerden niet ten prooi zijn gevallen aan de totale anarchie. Ik zou er maar erg zuinig op zijn.
Ik beweer en bedoel niet dat mensen die aan de belijdenisgeschriften vasthouden ongeestelijk zijn, ik licht slechts een bijbelgedeelte toe. Zou je me kunnen uitleggen wat anarcho-Christenen zijn? daar heb ik nog nooit van gehoord namelijk. Dat jij zuinug wil zijn op de belijdenisgeschriften is jou keuze, ik heb daarin een andere gemaakt. Ik doe geen enkele uitspraak over of mensen die de belijdenisgeschriften dichter of verder afstaan dan mensen die ze niet onderschrijven. Ik zie niet in wat er smerig is aan mijn opmerking, zou je dat nader willen toelichten?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: november 22, 2006, 10:13:15 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 22 november 2006 om 22:05:
Zou je me kunnen uitleggen wat anarcho-Christenen zijn? daar heb ik nog nooit van gehoord namelijk.
Christenen die zich zogenaamd alléén op de Bijbel richten.

quote:

Dat jij zuinug wil zijn op de belijdenisgeschriften is jou keuze, ik heb daarin een andere gemaakt. Ik doe geen enkele uitspraak over of mensen die de belijdenisgeschriften dichter of verder afstaan dan mensen die ze niet onderschrijven. Ik zie niet in wat er smerig is aan mijn opmerking, zou je dat nader willen toelichten?
Jij stelt dat het gat om het verstaan van de Bijbel en niet om belijdenisgeschriften, terwijl dat een oneigenlijke tegenstelling is. En impliciet diskalificeer je die mensen daarmee weldegelijk.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: november 22, 2006, 10:26:27 pm »
Ik ga er even een citaat tegenaan gooien uit dat boek dat ik aan het lezen ben in de hoop dat het kan helpen bij het nadenken hoe om te gaan of niet om te gaan met belijdenisgeschriften. (Eigenlijk zouden we een nieuw topic hierover moeten openen, maar ja, nu het toch al zover gekomen is...)

quote:

Het beslissende was dat de reformatorische beweging niet voor bepaalde dogmatische inzichten als een voor altijd vastliggend resultaat is opgekomen, maar de plicht erkende en voor het recht stond om de bijbel te lezen zonder de bril van de éne òf de andere dogmaticus op. Wie Janse bestudeert of Holwerda leest, heeft geen ogenblik de gedachte dat hij hier met individualisten heeft te maken als het gaat om het lezen en bestuderen van de bijbel. Ze wisten te lezen in de gemeenschap van de christelijke kerk. Hoe hebben beiden, ook in kritische situaties het goed recht van de confessionaliteit van heler harte erkend en vastgehouden. Maar ze weigerde de weg te gaan van het confessionalisme en zéker die van het dogmatisme te gaan. Daarmee hebben ze aan de christelijke kerk een onschatbare dienst bewezen en waren ze, ook in theologisch-wetenschappelijk opzicht, hun tijd ver vóóruit.
Onderscheid maken tussen bijvoorbeeld confessionaliteit en confessionalisme of dogmatisme, zoiets in ieder geval helpt om te makkelijk in deze discussie uit elkaar te drijven.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 10:26:56 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: november 22, 2006, 10:31:37 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 22 november 2006 om 18:55:
[...]

Cyber, weleens gedacht aan een samenwerking waarbij beide partijen actief zijn en deel uit maken van het resultaat. Stel eens dat ik met mijn vrouw (die ik overigens niet heb) een kind ontvangen uit ons huwelijk wie heeft ervoor gezorgd dat het kind tot leven kwam, ik of mijn vrouw? Als de bijbel oproept tot bekering, is het toch duidelijk dat dat de actie van de mens is ... anders zou daartoe niet opgeroepen worden, maar zou God het simpelweg schenken. De oproep tot bekering is God actie en iniatief en Hij schenkt (in mijn (subjectieve?) visie) wedergeboorte.
En waar begint alles mee ??? het belangrijkste mis ik.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: november 22, 2006, 10:57:47 pm »

quote:

cyber schreef op 22 november 2006 om 22:31:
[...]

..........De oproep tot bekering is Gods actie en iniatief en de gegeven weg om je uberhaupt te kunnen bekeren is God Zelf in het vlees gekomen. :)

Hoe zeg je dat tegen ongelovigen cyber? Wat geef jij aan als evangelie?
God geeft jou geloof en zo kom je tot geloof...?
Wat dan als je niet tot geloof komt? Zal de ongelovige iig zeggen dat het niet aan hem heeft gelegen.
Ik weet wel dat de DL dit ontkennen - en daar ben ik het mee eens dat ze dat doen, maar het is wel een logische consequentie van het bij God leggen van de verantwoordelijkheid: Hij geeft jou het geloof.
Tenminste zo lijkt het dan wel (dat de verantwoordelijkheid bij God ligt).

God verkiest en verwerpt, maar de mens is zelf schuldig als hij Gods aanbod niet aannneemt en dus zelf schuldig aan de verwerping.
Andersom is de mens niet verantwoordelijk voor het aannemen van de genade, voor het verkoren zijn tot het eeuwige leven, dat is volledig Gods werk.

Is dit nu ook wat de DL aangeeft?
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 10:58:09 pm door Priscilla en Aquila »

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: november 22, 2006, 11:03:48 pm »

quote:

Laodicea schreef op 22 november 2006 om 22:13:
[...]
Christenen die zich zogenaamd alléén op de Bijbel richten.
[...]
Jij stelt dat het gat om het verstaan van de Bijbel en niet om belijdenisgeschriften, terwijl dat een oneigenlijke tegenstelling is. En impliciet diskalificeer je die mensen daarmee weldegelijk.

Thnx voor de toelichting. Ik zie je laatste opmerking als jou mening, die ik niet met je deel en voel me er in het geheel niet door overtuigd mijn standpunt te herzien.

Nog een keer het citaat uit je 1 na laatste post:

"Ik denk dat die groep mensen een stuk dichter bij Jezus staan dan de anarcho-Christenen. Die belijdenisgeschriften, hoewel niet perfect, zorgen er nog altijd voor dat de Gereformeerden niet ten prooi zijn gevallen aan de totale anarchie. Ik zou er maar erg zuinig op zijn."

Jij denkt dat mensen met de geloofsbelijdenis dichter bij Jezus staan dan de anarcho-Christenen (begrijp ik tenminste)... wie kwalificeert hier nu mensen in dichter bij en verder van Jezus?

Daarnaast de gemeente die ik bezoek is ook niet ten prooi gevallen aan totale anarchie, hoewel ze de belijdenisgeschriften niet erkennen (in ieder geval niet de 3FvE). Uiteraard gaan ze als gemeente wel uit van bepaalde geloofstellingen.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 11:11:40 pm door penguin1978 »

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: november 22, 2006, 11:04:40 pm »

quote:

cyber schreef op 22 november 2006 om 22:31:
[...]

Beste Cyber,

Zeg het maar, ik heb geen flauw idee wat jij mist ...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: november 22, 2006, 11:15:58 pm »

quote:

Laodicea schreef op 22 november 2006 om 21:59:
[...]

offtopic:
Je kunt ook vragen of dit even uitgelegd kan worden. Misschien bedoelt hij het anders dan je denkt.
Ligt dit niet op hetzelfde vlak als deze post + reactie?
diak2b in "Waar komt onze canon vandaan?" - idd kan het verkeerd overkomen om een bepaalde term te gebruiken of een bepaald bijbelgedeelte ergens bij te betrekken.
Maar om het nu ' bijna smerig'  te noemen zoals jij zegt. Dat bevorderd de onderlinge communicatie ook niet echt.
Anarcho-christenen geeft ook wel een indruk waarbij ik 8)7 zou kunnen gebruiken. En die term gebruik je ook wel redelijk vaak. :)
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 11:16:52 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: november 22, 2006, 11:30:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2006 om 19:56:

[...]

Je leest meer dan ik wil zeggen.
En kun je een boom opzetten over wat het belangrijkste is: Dat Farao's hart verhard wordt.
Of: dat God zijn hart verhart.
Waar gaat het om? Om beide dingen denk ik. Dus je creeert een tegenstelling die ik er niet in zie.
Ik lees niet meer dan wat jij zegt, misschien probeerde jij wel minder te zeggen dan dat je schreef en is dat misgelukt :)
« Laatst bewerkt op: november 22, 2006, 11:43:15 pm door cyber »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: november 22, 2006, 11:31:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2006 om 20:06:

Hiermee verband houdend vraag ik me af hoe jij anderen het evangelie uitlegt. Wat zeg je tegen een ongelovige? Vertel je dat God uiteindelijk er voor zorgt of diegene Jezus aanneemt of niet? Of laat je dat aspect buiten beschouwing en vertel je: Alzo lief heeft God de wereld gehad etc...

Zoals David in Psalm 51 zegt;
 "15 Zo zal ik den overtreders Uw wegen leren; en de zondaars zullen zich tot U bekeren".

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: november 22, 2006, 11:41:24 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2006 om 22:57:
 ..........De oproep tot bekering is Gods actie en iniatief en de gegeven weg om je uberhaupt te kunnen bekeren is God Zelf in het vlees gekomen.  
Nee.

quote:

Hoe zeg je dat tegen ongelovigen cyber? Wat geef jij aan als evangelie?
 God geeft jou geloof en zo kom je tot geloof...?
 Wat dan als je niet tot geloof komt? Zal de ongelovige iig zeggen dat het niet aan hem heeft gelegen.
 Ik weet wel dat de DL dit ontkennen - en daar ben ik het mee eens dat ze dat doen, maar het is wel een logische consequentie van het bij God leggen van de verantwoordelijkheid: Hij geeft jou het geloof.
 Tenminste zo lijkt het dan wel (dat de verantwoordelijkheid bij God ligt).

Geloof is het onvermijdelijke resultaat van goddelijke verlichting.

quote:

God verkiest en verwerpt, maar de mens is zelf schuldig als hij Gods aanbod niet aannneemt en dus zelf schuldig aan de verwerping.
 Andersom is de mens niet verantwoordelijk voor het aannemen van de genade, voor het verkoren zijn tot het eeuwige leven, dat is volledig Gods werk.
Je geeft de mens wel erg veel macht.

quote:

Is dit nu ook wat de DL aangeeft?
Nee.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: november 23, 2006, 12:30:00 am »
Cyber, nog steeds ben ik erg nieuwschierig naar jou antwoord wat ik zou missen ... zou je daar een antwoord op willen geven (zie vorige berichten)

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: november 23, 2006, 12:36:12 am »

quote:

cyber schreef op 22 november 2006 om 23:41:
[...]

Je geeft de mens wel erg veel macht.

[...]
En jij (Cyber) geeft wel lekker veel onderbouwing  :P
« Laatst bewerkt op: november 23, 2006, 12:36:42 am door penguin1978 »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: november 23, 2006, 12:54:51 am »
misschien dat we weer over kunnen gaan tot het spreken over de verkiezingsorde van God na de gebleken verkiezingswanorde in nederland en hier weer kunnen streven naar een WAARDEvol NORMaal debat zonder in anarchie te vervallen  :)  ;)  :+

kajem
« Laatst bewerkt op: november 23, 2006, 12:55:07 am door kajem »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: november 23, 2006, 12:58:46 am »

quote:

penguin1978 schreef op 23 november 2006 om 00:30:
Cyber, nog steeds ben ik erg nieuwschierig naar jou antwoord wat ik zou missen ... zou je daar een antwoord op willen geven (zie vorige berichten)

Jawel, daar wil ik best antwoord opgeven  :*)

Maar mis jij niks in wat jij hebt geschreven dan ?? het cruciale punt waar het omdraait of is het allemaal zo gewoon en vanzelfsprekend dat dit niet meer genoemd hoeft te worden ??

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: november 23, 2006, 01:03:11 am »

quote:

penguin1978 schreef op 23 november 2006 om 00:36:
[...]

En jij (Cyber) geeft wel lekker veel onderbouwing  :P

Ja goed hé  :9  dank voor je compliment  :Y)

ps: maar misschien bedoel je het wel andersom, wel maak van je hart geen moordkuil  :)

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: november 23, 2006, 01:04:58 am »

quote:

cyber schreef op 23 november 2006 om 00:58:
[...]

Jawel, daar wil ik best antwoord opgeven  :*)

Maar mis jij niks in wat jij hebt geschreven dan ?? het cruciale punt waar het omdraait of is het allemaal zo gewoon en vanzelfsprekend dat dit niet meer genoemd hoeft te worden ??

Wellicht mis je dat ik het basiselement op basis waarvan bekering mogelijk niet benoem is het sterven van Jezus voor onze redding, vergeving van zonden en bevrijding?

Als je daar op doelt, ik mag het toch als vanzelfsprekend achten dat een iedere gelovige dat aanvaard en geen enkel punt van discussie is hier .... zou iemand dat ontkennen, dan zou diegene toch de kern van het geloof gemist hebben en zou je in dat geval niet van een christen kunnen spreken.

Als dat niet is waar jij op doelt, dan ben ik heel erg nieuwschierig naar waar jij wel op doelt ....
« Laatst bewerkt op: november 23, 2006, 01:10:42 am door penguin1978 »

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: november 23, 2006, 01:09:51 am »

quote:

cyber schreef op 23 november 2006 om 01:03:
[...]

Ja goed hé  :9  dank voor je compliment  :Y)

ps: maar misschien bedoel je het wel andersom, wel maak van je hart geen moordkuil  :)

Waar ik op doel is dat je in je antwoord op Priscilla en Aquila kortweg telkens met nee of een korte zin antwoord ... duidelijk dus dat jij het daar niet mee eens bent. Maar waar je het niet mee eens bent of hoe jij dat dan ziet laat je ons in het duister tasten ...

Op de manier kan er naar mijn inzicht niet inhoudelijk op jou worden gereageerd en het lijkt me dat een dergelijk forum als dit daar juist voor bedoeld is om aan te geven waarom je je wel of niet aansluit bij een standpunt ... dat geeft ruimte voor een inhoudelijke reactie terug.

Persoonlijk denk ik met die korte manier van antwoorden, of onderbouw het of reageer niet. Maar dat is slechts mijn mening  :9

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: november 23, 2006, 02:57:10 am »

quote:

penguin1978 schreef op 23 november 2006 om 01:09:
Persoonlijk denk ik met die korte manier van antwoorden, of onderbouw het of reageer niet. Maar dat is slechts mijn mening  :9

Volgens mij is er in dit topic eerder sprake van mensen, die steeds maar blijven
reciteren op basis van losse of hele bijbelversen e.a teksten zonder verdere of
goede onderbouwing of nieuwe argumentatie hun punt willen scoren?

Vindt jij het gek dan, dat mensen korzelig of kort van antwoorden worden?

Waar is het uitgangspunt gebleven van: "zaten arminius en gomarus echt zo ver
van elkaar...." ?

Discuteren moet m.i. een proces zijn...geen wedstrijd. :+

offtopic:Ik slaap in blokjes en ben soms dyslectisch.!
« Laatst bewerkt op: november 23, 2006, 03:10:22 am door Jahweh is genadig »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: november 23, 2006, 10:41:55 am »

quote:

penguin1978 schreef op 23 november 2006 om 01:04:
Wellicht mis je het basiselement op basis waarvan bekering mogelijk is het sterven van Jezus voor onze redding, vergeving van zonden en bevrijding?

Als je daar op doelt, ik mag het toch als vanzelfsprekend achten dat een iedere gelovige dat aanvaard en geen enkel punt van discussie is hier .... zou iemand dat ontkennen, dan zou diegene toch de kern van het geloof gemist hebben en zou je in dat geval niet van een christen kunnen spreken.

Als dat niet is waar jij op doelt, dan ben ik heel erg nieuwschierig naar waar jij wel op doelt ....

Nee daar doel ik niet op, maar desalniettemin is er niks mis mee om vaststaande basiselementen gewoon te blijven benoemen, gewoon voor de duidelijkheid.

quote:

penguin1978 schreef op 22 november 2006 om 18:55:
[...]

Cyber, weleens gedacht aan een samenwerking waarbij beide partijen actief zijn en deel uit maken van het resultaat.
Wat voor basis is er voor deze samenwerking

quote:

Stel eens dat ik met mijn vrouw (die ik overigens niet heb) een kind ontvangen uit ons huwelijk wie heeft ervoor gezorgd dat het kind tot leven kwam, ik of mijn vrouw?
Je bedoelt hier een verstandshuwelijk dan ??

quote:

Als de bijbel oproept tot bekering, is het toch duidelijk dat dat de actie van de mens is ...

Okay, ik loop nu naar mijn ongelovige buurvrouw, ik neem mijn bijbel mee, ik zeg haar: je moet je bekeren want de bijbel roept op tot bekering.............. ik krijg dan haar middelvinger te zien :)
dus nee, er klopt toch iets niet in deze bewering.

quote:

anders zou daartoe niet opgeroepen worden, maar zou God het simpelweg schenken.
Wat is er mis met simpelweg schenken ??

quote:

De oproep tot bekering is God actie en iniatief en Hij schenkt
Magertjes, dat brengt mij niet in beweging..........

quote:

(in mijn (subjectieve?) visie) wedergeboorte.

En je objectieve visie ?? je maakt me nieuwsgierig.

En verder, wat is dan de drive voor God om te komen tot de "ontelbare schare" ??

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: november 23, 2006, 10:57:53 am »

quote:

penguin1978 schreef op 23 november 2006 om 01:09:
 Waar ik op doel is dat je in je antwoord op Priscilla en Aquila kortweg telkens met nee of een korte zin antwoord ... duidelijk dus dat jij het daar niet mee eens bent. Maar waar je het niet mee eens bent of hoe jij dat dan ziet laat je ons in het duister tasten ...

Ik ken PenA al vanaf het moment dat ze hier op het forum kwam, naja wat heet kennen dan hé in deze wereld die forum heet :)

En waar ik het niet mee eens ben, daar heb ik al eerder in dit topic  op geantwoord, en ik zie er geen nuttigheid in om te antwoorden op vragen die al beantwoord zijn nogmaals en nogmaals te antwoorden.

quote:

Op de manier kan er naar mijn inzicht niet inhoudelijk op jou worden gereageerd en het lijkt me dat een dergelijk forum als dit daar juist voor bedoeld is om aan te geven waarom je je wel of niet aansluit bij een standpunt ... dat geeft ruimte voor een inhoudelijke reactie terug.

Persoonlijk denk ik met die korte manier van antwoorden, of onderbouw het of reageer niet. Maar dat is slechts mijn mening  
Dank voor het meedelen van je mening  :*) (meen ik serieus) maar vind je dan ook, dat, als er 2 users van mening verschillen dat het dan maar aan 1 user kan liggen ??? <neu antwoorden hoeft voor mij niet>

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: november 23, 2006, 02:07:05 pm »

quote:

cyber schreef op 23 november 2006 om 10:41:
[...]

1. Nee daar doel ik niet op, maar desalniettemin is er niks mis mee om vaststaande basiselementen gewoon te blijven benoemen, gewoon voor de duidelijkheid.

[...]

2. Wat voor basis is er voor deze samenwerking

[...]

3. Je bedoelt hier een verstandshuwelijk dan ??

[...]

4. Okay, ik loop nu naar mijn ongelovige buurvrouw, ik neem mijn bijbel mee, ik zeg haar: je moet je bekeren want de bijbel roept op tot bekering.............. ik krijg dan haar middelvinger te zien :)
dus nee, er klopt toch iets niet in deze bewering.

[...]

5. Wat is er mis met simpelweg schenken ??

[...]

6. Magertjes, dat brengt mij niet in beweging..........

[...]

7. En je objectieve visie ?? je maakt me nieuwsgierig.

8. En verder, wat is dan de drive voor God om te komen tot de "ontelbare schare" ??

1. bij het benoemen van ieder keer alle basiselementen, schat ik in dat berichten nodeloos lang kunnen worden ... waardoor mensen die het lezen denken dat weet ik allemaal, dat is wat we allemaal onderschrijven en ik schat in dat dat demotiverend kan zijn om telkens weer door de al bekende basiselementen heen te lezen.

Overigens nog steeds geef jij mij geen helderheid in waar jij op doelt te missen ;)

2 / 3 Het voorbeeld dat ik gaf gaf ik als voorbeeld dat in het geval van een kind krijgen beide ouders een bijdrage leveren in het tot stand komen van het kind, zonder de medewerking van de een zou de ander nooit tot dat resultaat komen (los gezien van verkrachtig en kunstmatige vormen van bevruchting. de man levert het zaad, de vrouw een eicel en die combinatie (kan) leiden tot het resultaat van een kind. Het voorbeeld heb ik niet bedoeld om dieper op het huwelijk in te gaan maar om aan te geven dat zowel van de ene als andere partij een bijdrage wordt gevraagd om tot een resultaat te komen, wat met 1 enkele partij onmogelijk is ... zo zie ik ook de bekering.

4. Deze bewering van jou vind ik werkelijk nergens op slaan, in de bijbel roept God de mens op zich te bekeren ... de mens word voor een keuze gesteld daarmee. Zich te bekeren of niet, als jou buurvrouw haar middelvinger opsteekt (zou ik haar vertellen dat God haar wel ziet zitten en als ze vrijgezel is ik haar mogelijk ook ;) ) dan kiest zij dus tegen.

5.  Met schenken is niks mis, alleen schenkt God geen bekering. Hierin volg ik Gods woord waarin opgeroepen word tot bekering, als God bekering zou schenken zou de bijbel niet oproepen tot bekering want dat zou dan slaan als een tang op een varken. Maar ik geef jou de eerlijke kans om ook maar 1 bijbeltekst aan mij te tonen waarin God bekering schenkt ...

6. jou reactie hierop vind ik ook magertjes, vertel me dan wat je er mager in vind en waarom het jou niet in beweging brengt, dan zou ik hierop in kunnen gaan

7. Het is mijn visie, alleen de aanhaling tussen haakjes is wellicht een flauwe reactie van mijn kant op eerdere berichten in dit topic waarin gesteld was dat objectief bijbellezen onmogelijk is doordat de mens een zondige aard heeft (hoewel ik geloof dat bij de wedergeboorte in dit leven onze identiteit al is verwisseld van een zondig mens naar een heilig mens in Jezus Christus waarin nog wel de strijd is met de oude mens of het vlees, maar dat terzijde)

8. deze opmerking kan ik even niet plaatsen, kan je toelichten wat je hiermee bedoelt?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: november 23, 2006, 02:11:32 pm »
Ik vind belijdenisgeschriften belangrijk omdat ze Gods Woord naspreken. Na door de Bijbel te zijn heengeploegd, kwam ik tot de ontdekking dat de Drie Formulieren diezelfde Bijbel vrij nauwkeurig samenvatten en daarom kan ik ze onderschrijven.

Een aantal niet-gereformeerde mensen suggereert ten onrechte dat de Drie Formulieren fungeren als een soort dwangbuis: je moet ze onderschrijven en de Bijbel zo ombuigen dat ze kloppen met de Formulieren. Dat van ik een flauwe karikaturisatie. Het is andersom: toen ik gelovig werd, had ik de Bijbel gelezen, ontdekte ik de Formulieren die de Bijbel goed samenvatten en werd daarom gereformeerd. Er wordt her en der gesuggereerd dat het andersom is. En dat de Formulieren een soort systeem bieden waarin alles moet kloppen. Dat doen ze juist niet. Suggereren dat de DL de uitverkiezing in een beheersbaar systeem gieten is ook een karikatuur. De DL zeggen juist dat niemand iets over uitverkiezing kan zeggen, ook de DL niet en dat je alleen maar iets te weten kunt komen over je eigen uitverkiezing. Maar dat had ik ook al een paar keer eerder gezegd.

Als je een Bijbel hebt en er zijn twee strijdige vormen van uitleg, dan kom je er niet door te zeggen: "weet je wat, ik vind ze gewoon beide waar".  Elementaire logica zegt dat twee strijdige dingen niet beide waar kunnen zijn. Arminius en Gomarus zeggen beide iets anders en die dingen zijn strijdig met elkaar. En er is één waarheid. Dan kan het niet anders dan dat er één dichter bij de waarheid zit dan de ander. En voor zover ik het me herinner ging het draadje daarover. En niet over 'Formulieren-bashing'. Het onderuitschoffelen van Formulieren (en dan ook nog eens onbeargumenteerd) vind ik niet vallen onder het onderwerp van dit draadje en ook niet onder discussiëren. Dat vind ik eigenlijk gewoon ranten en niets meer.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: november 23, 2006, 02:22:31 pm »

quote:

cyber schreef op 23 november 2006 om 10:57:
[...]

1. Ik ken PenA al vanaf het moment dat ze hier op het forum kwam, naja wat heet kennen dan hé in deze wereld die forum heet :)

En waar ik het niet mee eens ben, daar heb ik al eerder in dit topic  op geantwoord, en ik zie er geen nuttigheid in om te antwoorden op vragen die al beantwoord zijn nogmaals en nogmaals te antwoorden.

[...]

2. Dank voor het meedelen van je mening  :*) (meen ik serieus) maar vind je dan ook, dat, als er 2 users van mening verschillen dat het dan maar aan 1 user kan liggen ??? <neu antwoorden hoeft voor mij niet>

1. Ja ... wat heet kennen  :)  In feite beantwoord je wel vragen die al je al beantwoord hebt, alleen laat je de onderbouwing weg omdat jij van mening bent die eerder al te hebben gegeven. Ik kan begrijpen dat je niet tot in het oneindige door dezelfde reacties wil geven ... maar in dat verband lijkt het mij persoonlijk logischer dan terug te verwijzen naar je eerdere reacties. Ik zie hier nergens in dat je de mogelijkheid open houd dat jou antwoorden in eerdere topics blijkbaar niet overtuigend waren voor P & A en deze dus nog steeds hetzelfde standpunt daardoor hebben (ik zeg niet dat het zo is, alleen wel dat het een mogelijkheid kan zijn).

2. Een beetje flauw om mij een vraag te stellen en vervolgens te zeggen dat antwoorden niet nodig is. Dan denk ik wil je een reactie daarop of niet? Zoals ik al eerder aangaf met Arminius en Gomarus geloof ik bij meningsverschillen niet in goed / fout. Als wij 2en van mening verschillen, dan kan het zijn dat zowel jij als ik oprecht beide geloven dat onze eigen standpunten de juiste zijn. Als er geen verschil van mening is dan lijkt mij trouwens een forum als dit overbodig, want waarover valt er dan nog te praten. Voorbeeld ik geloof dat Jezus de Zoon van God is en begin het topic: Jezus is echt de zoon van God. Jij reageert daarop (neem ik aan) met volledige instemming, vervolgens is er geen communicatie en uiteenzetting meer van standpunten want er is geen verschil van mening. Door te praten over meningsverschillen kan de ene mens de ander scherpen, zoals een zwaard (zoals het geloof ik in Spreuken staat verwoord, maar het kan ook een uitspraak van Jezus zijn). Dat aanscherpen, door in te gaan op elkaars standpunt is wat mij betreft het doel van de discussie op dit forum en niet het gelijk van de een of de ander.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: november 23, 2006, 02:55:49 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 23 november 2006 om 14:11:
1. Ik vind belijdenisgeschriften belangrijk omdat ze Gods Woord naspreken. Na door de Bijbel te zijn heengeploegd, kwam ik tot de ontdekking dat de Drie Formulieren diezelfde Bijbel vrij nauwkeurig samenvatten en daarom kan ik ze onderschrijven.

2. Een aantal niet-gereformeerde mensen suggereert ten onrechte dat de Drie Formulieren fungeren als een soort dwangbuis: je moet ze onderschrijven en de Bijbel zo ombuigen dat ze kloppen met de Formulieren. Dat van ik een flauwe karikaturisatie. Het is andersom: toen ik gelovig werd, had ik de Bijbel gelezen, ontdekte ik de Formulieren die de Bijbel goed samenvatten en werd daarom gereformeerd. Er wordt her en der gesuggereerd dat het andersom is. En dat de Formulieren een soort systeem bieden waarin alles moet kloppen. Dat doen ze juist niet. Suggereren dat de DL de uitverkiezing in een beheersbaar systeem gieten is ook een karikatuur. De DL zeggen juist dat niemand iets over uitverkiezing kan zeggen, ook de DL niet en dat je alleen maar iets te weten kunt komen over je eigen uitverkiezing. Maar dat had ik ook al een paar keer eerder gezegd.

3. Als je een Bijbel hebt en er zijn twee strijdige vormen van uitleg, dan kom je er niet door te zeggen: "weet je wat, ik vind ze gewoon beide waar".  Elementaire logica zegt dat twee strijdige dingen niet beide waar kunnen zijn. Arminius en Gomarus zeggen beide iets anders en die dingen zijn strijdig met elkaar. En er is één waarheid. Dan kan het niet anders dan dat er één dichter bij de waarheid zit dan de ander. En voor zover ik het me herinner ging het draadje daarover. En niet over 'Formulieren-bashing'. Het onderuitschoffelen van Formulieren (en dan ook nog eens onbeargumenteerd) vind ik niet vallen onder het onderwerp van dit draadje en ook niet onder discussiëren. Dat vind ik eigenlijk gewoon ranten en niets meer.

Om te beginnen wil ik je vertellen dat ik heel blij ben dat je tot geloof gekomen bent, ondanks je ongelovige opvoeding en dat je de moeite hebt genomen om je door de hele bijbel heen te ploegen. Het doet mijn hart altijd goed te horen dat de nieuwe hemel en aarde later weer een uniek mooi schepsel meer zal bevatten!

1. Ik heb hetzelfde gedaan en ben opgegroeid in de ger. vrijgemaakte kerk en kwam tot andere conclusies. Daarmee onderken ik niet dat er veel in staat wat goed is en de bijbel naspreekt, wel dat ik het als geheel niet kan aanvaarden als kerkleer omdat ik bepaalde onderwerpen onderbelicht vind of een andere visie op nahoud. Ook vind ik juist omdat veel uit de kerkleer is geschreven al tegenreactie op (vermeende) dwaalleer, dat het geen objectieve samenvatting is van de bijbel (bijvoorbeeld dat in de catechismus wordt gesteld dat de Pauselijke mis vervloekt is zou in een objectieve samenvatting nooit voorkomen omdat nergens in de bijbel word gesproken over de pauselijke mis)

2. In mijn geval ex-gereformeerd, hoewel ik door geboorte nooit heb gekozen voor het gereformeerde leven ik ben er simpelweg daardoor in opgegroeid. Zoals ik eerder schreef ik heb hetzelfde als jou gedaan, ik heb de bijbel gelezen en de drie formulieren van enigheid en ik kwam tot andere conclusies. Waar ik oprecht in geloof kan ik niet verloochenen door kerkleer te onderschrijven, die over dingen anders spreekt dan ik geloof. Als ik zeg dat ik ze onderschrijf lieg ik en in de leugen is de waarheid in ieder geval niet  ;) Daarmee heb ik ook op een gegeven moment zelf de consequenties van getrokken en ben uit de gereformeerde kerk vrijgemaakt vertrokken. Van deze keuze heb ik tot de dag van vandaag geen spijt gehad.

3.,Overigens als er 1 waarheid is (en die is er uiteraard) dan kan het makkelijk zijn dat mensen die deze beschrijven er beide naast zitten of dat er in beide verhalen elementen voorkomen die waar zijn. In dat geval hebben ze simpelweg beide de waarheid niet goed beschreven. Voorbeeld: Gomarus zegt de kleuren van de Nederlandse vlag zijn rood, wit en zwart en Arminius zegt nee beste broeder de kleuren zijn paars, wit en blauw. Beide hebben ze overigens in dit voorbeeld dan 2 van de 3 elementen goed en alle elementen die de Nederlandse vlag kenmerken zijn daarin aanwezig  :P Daarnaast is het verschijnsel paradox nog aanwezig "schijnbare tegenstelling" of het zien van hetzelfde onderwerp vanuit verschillende kanten (perspectieven).

voorbeeld: Als ik vraag aan verschillende mensen vraag wat er op de bovenkant van een gulden staat zal de een zeggen de afbeelding van de koningin en de ander het wapen en de de waarde van de munt. Beide partijen beweren iets tegengestelds en toch zijn ze beide waar (maar beide ook niet compleet).

Daarnaast bevat de DL meer dan 1 stelling en is het niet onmogelijk te denken dat de ene keer een stelling van Gomarus idd de waarheid is en een andere stelling in dezelfde DL niet. Hetzelfde geld overigens dan ook voor Arminius.

Ik zie niet in wat er ranten is aan het kritisch bekijken van deze formulieren en ze in het licht houden van de bijbel. Dat jij en ik daarbij tot andere conclusies komen maakt zowel jou al mij niet minder, maar dat geeft in mijn visie juist ruimte om daar juist op door te gaan. Voor zover ik weet heb ik al mijn uitspraken beargumenteerd (dus ik neem aan dat ik niet val onder degenen die onbeargumenteerd tegen de 3FvE aantrappen), mocht er een uitspraak zijn die ik niet heb beargumenteerd dan hoor ik het graag en wil ik daar vanzelfsprekend mijn argumentatie alsnog bij geven.
« Laatst bewerkt op: november 23, 2006, 04:11:24 pm door penguin1978 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: november 23, 2006, 10:09:59 pm »

quote:

Jahweh is genadig schreef op 23 november 2006 om 02:57:
[...]

Volgens mij is er in dit topic eerder sprake van mensen, die steeds maar blijven
reciteren op basis van losse of hele bijbelversen e.a teksten zonder verdere of
goede onderbouwing of nieuwe argumentatie hun punt willen scoren?

Vindt jij het gek dan, dat mensen korzelig of kort van antwoorden worden?

Dat is jouw uitleg. Cyber post meestal op die manier.
Steeds dezelfde punten aanhalen gebeurt natuurlijk over en weer en ja, ik heb toch wel onderbouwing gegeven. :)
Wacht nog op jouw beoordeling van mijn onderbouwing - waarom onderbouw jij het e.e.a. anders dan ik bv. En niet alleen: wat jij zegt kan helemaal niet ofzo....

quote:

Waar is het uitgangspunt gebleven van: "zaten arminius en gomarus echt zo ver
van elkaar...." ?
Ja, daar mag je best nog wel wat van zeggen :)
« Laatst bewerkt op: november 23, 2006, 11:00:33 pm door Priscilla en Aquila »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: november 23, 2006, 10:50:52 pm »

quote:

toen ik gelovig werd, had ik de Bijbel gelezen, ontdekte ik de Formulieren die de Bijbel goed samenvatten en werd daarom gereformeerd.

Je beschrijft hier wel jouw persoonlijke subjectieve verhaal. Je suggereert nogal eens dat de Formulieren iets objectiefs hebben/objectief zijn, waardoor anderen niet tot andere conclusies dan jij zouden kunnen komen mbt de Formulieren.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: november 23, 2006, 11:23:34 pm »

quote:

Ik vind belijdenisgeschriften belangrijk omdat ze Gods Woord naspreken. Na door de Bijbel te zijn heengeploegd, kwam ik tot de ontdekking dat de Drie Formulieren diezelfde Bijbel vrij nauwkeurig samenvatten en daarom kan ik ze onderschrijven.

Een aantal niet-gereformeerde mensen suggereert ten onrechte dat de Drie Formulieren fungeren als een soort dwangbuis: je moet ze onderschrijven en de Bijbel zo ombuigen dat ze kloppen met de Formulieren. Dat van ik een flauwe karikaturisatie.

Dat is natuurlijk zo als je in de Bijbel andere dingen leest dan de DL bijvoorbeeld zeggen (of lijken te zeggen).
Wel is het zo dat als je wel gereformeerd bent het ook heel goed kan zijn dat je bepaalde punten toch anders ziet en daarmee in conflict komt. Want als gereformeerde moet je toch de 3 formulieren onderschrijven?
En dat zou je dan een dwangbuis kunnen noemen. Maar er zullen vast veel gereformeerden zijn die gewoon accepteren wat er in de 3 formulieren staat. Alleen moet je dan de bijbel ook zo lezen. Als je bv de tekstverwijzingen neemt, zou het kunnen dat je andere dingen in die teksten lerest (soms) dan de DL aangeven in het betreffemde artikel.

quote:

Het is andersom: toen ik gelovig werd, had ik de Bijbel gelezen, ontdekte ik de Formulieren die de Bijbel goed samenvatten en werd daarom gereformeerd. Er wordt her en der gesuggereerd dat het andersom is. En dat de Formulieren een soort systeem bieden waarin alles moet kloppen. Dat doen ze juist niet. Suggereren dat de DL de uitverkiezing in een beheersbaar systeem gieten is ook een karikatuur. De DL zeggen juist dat niemand iets over uitverkiezing kan zeggen, ook de DL niet en dat je alleen maar iets te weten kunt komen over je eigen uitverkiezing. Maar dat had ik ook al een paar keer eerder gezegd.
Toch zeggen ze wel het e.e.a. over Gods besluiten, die we niet kunnen weten voor iemand persoonlijk, maar waar de DL wel een beeld geven hoe en waarom God handelt (zou handelen) met mensen die niet uitverkoren zijn.

quote:

Als je een Bijbel hebt en er zijn twee strijdige vormen van uitleg, dan kom je er niet door te zeggen: "weet je wat, ik vind ze gewoon beide waar".  Elementaire logica zegt dat twee strijdige dingen niet beide waar kunnen zijn. Arminius en Gomarus zeggen beide iets anders en die dingen zijn strijdig met elkaar.
Dat heb ik en anderen ook niet beweerd. We zeggen steeds dat beiden elementen in zich hebben die waar zijn, en beiden hebben elementen die niet waar zijn.

quote:

En er is één waarheid. Dan kan het niet anders dan dat er één dichter bij de waarheid zit dan de ander. En voor zover ik het me herinner ging het draadje daarover. En niet over 'Formulieren-bashing'. Het onderuitschoffelen van Formulieren (en dan ook nog eens onbeargumenteerd) vind ik niet vallen onder het onderwerp van dit draadje en ook niet onder discussiëren. Dat vind ik eigenlijk gewoon ranten en niets meer.

Als ik de stellingen van de dwalingen lees die in de DL worden genoemd, ben ik wel meer Gomaristisch denk ik.
En vraag me dus af waar die stellingen precies vandaan komen. Zijn die op een 'synode' o.i.d. van Den Haag al bekend gemaakt door de Remonstranten? Zie hiervoor de Acta :)
Deze stellingen ben ik dacht ik niet tegengekomen in de Acta van 16zoveel bij de Dordtse synode.
De vijf stellingen van Arminius gaan minder ver dan de dwalingen genoemd in de DL.

Waarom evangelischen nog Arminiaans worden genoemd snap ik na het lezen van de dwalingen trouwens niet echt meer. :P

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: november 24, 2006, 02:31:05 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 november 2006 om 23:23:

[...]
1. Als ik de stellingen van de dwalingen lees die in de DL worden genoemd, ben ik wel meer Gomaristisch denk ik.
En vraag me dus af waar die stellingen precies vandaan komen. Zijn die op een 'synode' o.i.d. van Den Haag al bekend gemaakt door de Remonstranten? Zie hiervoor de Acta :)
Deze stellingen ben ik dacht ik niet tegengekomen in de Acta van 16zoveel bij de Dordtse synode.
De vijf stellingen van Arminius gaan minder ver dan de dwalingen genoemd in de DL.

2. Waarom evangelischen nog Arminiaans worden genoemd snap ik na het lezen van de dwalingen trouwens niet echt meer. :P

1. Dat is natuurlijk ook het hele eieren eten, de DL zijn opgesteld door Gomarus en de beschrijvingen van de stellingen van Arminius zijn de subjectieve interpretatie van Gomarus over hoe hij denkt dat Arminius denkt. De artikelen die de leer van Arminius bevatten zijn naar ik weet opgeschreven door Gomarus.

2. Wees in ieder geval blij dat je in deze tijd leeft als evangelische ... nu worden wij simpelweg doodmond gemaakt doordat de discussie nu verder wordt gevoerd in de GL forum met het schild van de 3FvE, in de tijd van Gomarus zouden we helemaal verketterd zijn :P
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 02:31:43 am door penguin1978 »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: november 24, 2006, 06:39:01 am »
Uit GL citaat artikel van Gomarus.....

"Wij bekennen ook verder, dat de uitverkorenen en gerechtvaardigden, wanneer zij in zware zonden vallen, en diezelve aankleven, niet alleenlijk van dezen tegenwoordigen smaak hunner verkiezing beroofd worden, maar ook eene groote vreeze van 't tegendeel scheppen, te weten, van de gramschap Gods, en van zijne straffende gerechtigheid; en met recht: dewijl de H. Geest dit hemelsche en lieflijke manna des troostes niet verwaardigt mede te deelen aan eene besmette en in hare onreinigheden wentelende conscientie, maar alleenlijk aan de reine harten, die zich des geloofs, der boetvaardigheid en heiligheid bevlijtigen."

Mijn vraag wat ik onder zware zonde moet verstaan (buiten de zonde tegen de Heilige geest of wordt deze zonde hier bedoelt) en hoe verhoud dit zich voor de vergeving van zonden door het zond offer van JC die onze voorspraak is.
Speelt dood geloof hier ook een rol en wat is dan dood geloof.

kajem
« Laatst bewerkt op: november 24, 2006, 06:41:20 am door kajem »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: november 24, 2006, 08:37:37 am »
Ik lees zojuist een mooi artikel in het katern van het ND van Maarten Wisse.

De titel "God op het hoogst verhoogd en de mens op het diepst vernederd".

In het artikel streelt de inhoud af en toe langs de leer van de predestinatie. Ik vind het persoonlijk een mooi artikel welke iets zou kunnen bijdragen en verdiepen aan de discussie hier.

Misschien dat iemand een link kan plaatsen.

Kajem