quote:
Ik kan jouw woorden onderschrijven. Maar ik ben er van overtuigd dat God zelf zorgt dat je ruimte hebt gegeven aan de Geest. Ik heb een hele opsomming genoemd die daar toe kunnen leiden. Dat erken ik ook allemaal als Gods uitverkiezende werk.
Zou je dit ook erkennen, dan moet je ook afvragen of God met elke persoon zo bezig is?
Plaats je dit terug naar de tijd van gomarus zo rond 1600 of calvijn (institutie, 1536=46 jaar nadat columbus amerika ondekte) dan zie je ook nog veel onontdekte bevolkingsstammen. Mensen die niet in aanraking zijn gekomen met het evangelie. Ik vind de verwerping dan wel heel dicht bij komen. Koude rillingen lopen daarbij over mijn rug.
Wist je dat nu vandaag de dag primitieve volkstammen erg veel binding hebben met oculte geesten wereld. Met wat wij het rijk van de satan beschouwen!
Mijn menselijke emotie, lukt het ook niet om de verwerping te begrijpen. Maar het komt mij voor als de godelijke realiteit.
groeten
Meindert
Mijn overtuiging:
God is souverein
Hij heeft alle mensen geschapen in alle elementen en details. Niet alleen fysiek, maar ook geestelijk en emotioneel.
Hij schiep ons naar zijn beeld.
Hij onthield de eerste mens een ding dat was de kennis van goed en kwaad
Hij legde een verbod op van die boom van Kennis goed en kwaad te eten
De mens overtrad dit gebod
Daardoor kwam de zonde in de wereld
De mens werd daardoor als Onzer, namelijk iemand met de kennis van goed en kwaad
Daardoor werd de mens uit de hof gezet om te voorkomen dat hij zou eten van de boom des levens, anders zou de mens net als God tot in eeuwigheid leven
Daardoor werd de mens als Onzer, maar niet als God
Omdat God alles geschapen heeft en ook onze wil is Hij daarover souverein
Wij hebben de weg afgesloten door de overtreding van het gebod
Door Gods rechtvaardigheid kan Hij niets door de vingers zien, dat zou immers tegen de scheppingsorde in zijn welke God goed vond.
Omdat zijn liefde voor de wereld groter is dan het kwaad, zond Hij Zijn Zoon.
Die werd mens en stierf en overwon de dood, de gebrokenheid en de zonde.
Zijn Zoon was de Middelaar welke rechtvaardiging daardoor mogelijk maakte.
Voor geen mens is er een verbod om tot God te naderen.
We kunnen alleen naderen tot God door JC, die is de weg de waarheid en het leven.
De deur staat open en Hij nodigt een ieder die aanvaard dat niet de mens maar JC als zondoffer de weg is tot verlossing.
God is de heerser over de wil.
JC heeft de HG als Trooster en bewerker gezonden, ook om de zondige wil van de mens om te buigen.
De satan trekt als heerser over de wereld aan de wil van de mens.
De mens is in der aard sterk gericht op die heerser van de wereld.
God is machtiger en krachtiger.
Ten teken daarvan stelt hij een volk van gelovigen in de wereld.
Deze gelovigen staan op het terrein van God.
Als je in dat volk geboren bent heb je een bijzonder voordeel en je leeft al in het licht.
Maar je bent net zo zondig als degene die geboren wordt in een niet gelovig gezin, die staan alleen niet al in het licht.
Toch zul je in beide gevallen bewust moeten worden en aanvaarden van het offer van Jezus Christus.
Voor de gelovige komt daarbij de dankbaarheid in welk een bijzondere positie hij is gesteld. Wijst hij die dankbaarheid voor dat offer af zal het Hem des te sterker aangerekent worden.
Voor de ongelovige is het zaak zicht te krijgen op Gods licht.
Voor gelovige en ongelovige betekent het allebei dat ze besef hebben van de betekenis van het offer van Jezus Christus.
Besef is geloven.
Dit besef, dit geloof wordt bewerkt door de HG en verkrijgen we niet van ons zelf.
De gelovige krijgt die werking van de HG cadeau, maar moet omdat hij op het terrein van God is daar wel ruimte voor maken. Dat is door simpel en openlijk te aanvaarden in het besef dat we volledig afhankelijk zijn van Christus kruisoffer.
Door het licht te zijn in deze wereld krijgt de ongelovige het bericht van Gods bestaan.
Wanneer een ongelovige daar zijn oor te luisteren legt en vraagt om kennis, bidt de gelovige bijvoorbeeld en zal de HG op dat gebed aan het werk gaan.
Er zijn ongelovigen die vragen. Vraag maar of je dan voor hem of haar mag bidden dat het geloof ook in hem of haar zijn weg mag vinden.
Slechts een enkeling zal daar in de normale omstandigheden niet terughoudend op reageren. Maar veeleer voor de eer bedanken of zeggen respect te hebben en dat hij dat niet nodig heeft.
Vaak echter bewerkt God door alles wat meewerkt ten goede, dus ook via het kwade, waardoor op dat moment ongelovigen gedwongen worden God te erkennen als een souverein God en dan door dit besef komen tot aanvaarding van het kruisoffer van zijn Zoon.
Dit betekent niet dat JC niet is gestorven voor de zonden van alle mensen, maar dat het de mens zelf is die op de een of andere manier niet op het terrein komt waar het geloof
(be)werkt en het sterven van JC ook voor hen het volledige beslag krijgt.
Dit is niet de schuld van God, maar oorzakelijk gelegen in de erfzonde.
De mensen hebben een keuzemogelijkheid maar willen daar voor een belangrijk deel niet aan. Omdat ze onder de macht zijn van de heer van de duisternis.
Het is slechts de liefde van God die hen uit die klauwen kan redden. Die liefde werkt door de christenen heen. Maar van die christenen zijn er die daar geen werk van maken.
Ik onderscheidt dus vier categorieen:
onbekeerlijken
christenen die geen werk maken van hun christen zijn
christenen die door de kracht van de HG werk maken van hun christen zijn
ongelovigen die bekeerlijk zijn doordat ze ruimte geven aan de HG door hen te werken
de eerste twee hebben een probleem
de laatste twee hebben veel genade ontvangen
Waarom ben ik toen uit de geref. kerk gestapt. Omdat dit veel te maken had met categorie twee en me daar niet zelf in herkende. Overigens behoorde ik op dat moment ook zelf tot categorie twee en erken ook dat er waren en zijn die niet het zijn van categorie twee aan te rekenen is. Dat heeft niets te maken met gereformeerd, dat heeft te maken met de uitwerking van iets op het persoonlijke geloofsleven. De vraag is nu wat blokkeert nu die uitwerking van de HG.
Dus niet om de leer zoals de leer van christus bedoelt is, maar om de beperkte uitwerking die dat kennelijk had in het leven van mijn broeders en zusters en de negatieve effecten daarvan op mijn keuzes.
In deze zelfanalyse van waar ik nu sta zie ik toch dat werk van de HG.
Wanneer er te weinig of geen aandacht is voor het werk van de HG in de dagelijkse realiteit verval je al gauw tot categorie twee. Dood geloof.
Levend geloof vindt je in veel kerkelijke gemeenschappen die de bijbel aanvaarden van a tot z, maar omdat de HG zich een tempel maakt in de gelovige en niet in een kerkverband.
Die gelovige die werkt met en door de HG is een wedergeboren gelovige. Deze zal van harte het geloof aanvaarden en uitdragen omdat stromen van levend water in hem vloeien.
dat is geen sekte - achtig geneuzel, dat is volle waarheid.
En het is waar, in de evangelische kerk zijn er mensen die niet begrijpen dat hun getuigen niet aanslaat bij die gelovigen. Ik denk inderdaad doordat ze daarmee hun eigen werk overschatten en niet kunnen aanvaarden dat er wordt gekozen tegen God.
Maar het is ook waar dat in de gereformeerde kerk mensen niet willen begrijpen dat hun getuigen kan aanslaan bij ongelovigen die bestemd waren bekeerlijken te worden.
Het is misschien niet zo zeer niet willen begrijpen maar te weinig realiseren dat de HG juist ook door hen heen wil werken. Maar wil het werken, dan zullen ze zelf ruimte moeten geven aan die Geest. Daar is soms opruiming voor nodig, ook in het leven van een gelovige. Van dat laatste ben ik misschien wel een typisch voorbeeld. Er was opruiming nodig.
Daar is misschien ook opruiming voor nodig bij hen die het heel goed weten van de rechte leer en overlopen van kennis.
Maar al ware, het dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist en al het geloof had, zodat ik bergen verzette, maar had de liefde niet, ik ware niets.
Durf ook als gelovige gereformeerd of evangelisch of rooms-katholiek kwetsbaar op te stellen en eens aan zelfonderzoek te doen.
Dat is niet aanmatigend bedoelt, maar oprecht bedoelt van mijn kant.
Kajem