Auteur Topic: de nieuwe wereld orde (nwo) onzin?  (gelezen 20328 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
de nieuwe wereld orde (nwo) onzin?
« Reactie #150 Gepost op: september 29, 2009, 06:58:26 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 22 september 2009 om 21:12:
[...]

Niet gezien toen ik mijn reactie plaatste. Zoals al aangegeven was het niet naar jou bedoeld. Ik zal je vragen is bekijken en kijken of ik ze kan beantwoorden (dat zal morgen worden).
Ik ga ervan uit dat je de uitleg omtrent de door mij gestelde vragen nog niet hebt kunnen beantwoorden, ik hoop nog op een reactie....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: september 29, 2009, 07:06:58 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 september 2009 om 18:58:
[...]

Ik ga ervan uit dat je de uitleg omtrent de door mij gestelde vragen nog niet hebt kunnen beantwoorden, ik hoop nog op een reactie....

Oww, ik heb het nog wel opgezocht voor je maar nog niet geplaatst aangezien  het vrij taaie tekst is uit de CKK.

671
Toch is het rijk van Christus, reeds tegenwoordig in zijn kerk, nog niet volledig 'met macht en grote heerlijkheid' (Lc. 21,27) gevestigd door de komst van de Koning op aarde. Dit rijk wordt nog belaagd door de boze machten, ook al zijn deze reeds overwonnen door het Pasen van Christus. Totdat alles aan Hem onderworpen is, 'zolang de nieuwe hemelen en de nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont, er nog niet zijn, draagt de kerk op haar aardse pelgrimstocht in haar sacramenten en instellingen, die op deze tijd betrekking hebben, de vergankelijke gedaante van deze wereld. Zolang ook leeft zij te midden van de schepselen die nog steeds zuchten en barensweeën lijden en uitzien naar de openbaring van de kinderen Gods'. Om de wederkomst van Christus te verhaasten bidden daarom de christenen, vooral in de eucharistie6 tot Hem met de woorden: 'Kom, Heer' (1 Kor. 16,22 ; Apok. 22,17.20).      

672
Christus heeft voor zijn hemelvaart gezegd dat het uur van de glorievolle vestiging van het messiaanse koninkrijk, dat door Israël verwacht werd, nog niet was aangebroken. Dat rijk zou, volgens de profeten alle mensen de definitieve orde van gerechtigheid, liefde en vrede moeten brengen. De huidige tijd is volgens de Heer de tijd van de Geest en van het getuigenis, maar het is ook een tijd die nog steeds gekenmerkt wordt door de 'nood' (1 Kor. 7,26) en de beproeving van het kwaad die de kerk niet sparen en het begin inluidt van de strijd van de laatste dagen. Het is een tijd van wachten en waakzaam zijn.

673
Voorafgaand aan de komst van Christus moet de kerk een laatste beproeving doorstaan die het geloof van talrijke gelovigen zal doen wankelen. De vervolging waarmee haar pelgrimstocht op aarde vergezeld gaat, zal het 'mysterie van de ongerechtigheid' onthullen in de vorm van een godsdienstig bedrog dat de mensen een schijnoplossing biedt voor hun problemen. De prijs die zij daarvoor betalen is dat zij afvallen van de waarheid. De ergste godsdienstige dwaalleer is die van de Antichrist, d.w.z. die van een pseudo-messianisme waarin de mens zichzelf verheerlijkt in plaats van God en zijn Messias, die in het vlees gekomen is.      

674
De komst van de verheerlijkte Messias wordt op elk ogenblik van de geschiedenis uitgesteld, totdat Hij wordt erkend door 'heel Israël' (Rom. 11,26) ; (Mt. 23,39) waarover ten dele 'de verharding gekomen is' (Rom. 11,25) in de vorm van 'het ongeloof' (Rom. 11,20) ten opzichte van Jezus. De heilige Petrus zegt het tegen de joden van Jeruzalem na Pinksteren: 'Bekeert u dus en hebt berouw, opdat uw zonden worden uitgewist en er van de Heer uit tijden van verkwikking mogen komen en Hij u Jezus zende, die voor u als Messias was voorbestemd. De hemel moest Hem opnemen tot de tijd van het herstel van alle dingen, waarover God gesproken heeft bij monde van zijn heilige profeten' (Hand. 3,19-21). En bij de heilige Paulus klinken deze woorden door, wanneer hij zegt: 'Als hun verwerping de wereld verzoening heeft gebracht, wat kan dan hun aanneming anders betekenen dan leven uit de doden?' (Rom. 11,15). Het binnengaan van 'het volledig getal van de joden' (Rom. 11,12) in het messiaanse heil, in het voetspoor van het 'volledig getal van de heidenvolken' (Rom. 11,25)  zal het volk van God de mogelijkheid geven 'de volheid in Christus' (Ef. 4,13) tot stand te brengen, waarin God alles in alles is' (1 Kor. 15,28).   

675
Voorafgaand aan de komst van Christus moet de kerk een laatste beproeving doorstaan die het geloof van talrijke gelovigen zal doen wankelen. De vervolging waarmee haar pelgrimstocht op aarde vergezeld gaat, zal het 'mysterie van de ongerechtigheid' onthullen in de vorm van een godsdienstig bedrog dat de mensen een schijnoplossing biedt voor hun problemen. De prijs die zij daarvoor betalen is dat zij afvallen van de waarheid. De ergste godsdienstige dwaalleer is die van de Antichrist, d.w.z. die van een pseudo-messianisme waarin de mens zichzelf verheerlijkt in plaats van God en zijn Messias, die in het vlees gekomen is.

676
Deze dwaalleer van de Antichrist tekent zich reeds in de wereld af, telkens als men beweert de messiaanse verwachting in de geschiedenis in vervulling te doen gaan: deze verwachting kan alleen maar buiten de geschiedenis langs de weg van het eschatologisch oordeel in vervulling gaan: zelfs in haar gematigde vorm heeft de kerk deze vervalsing van het komende koninkrijk onder de naam van chiliasme verworpen, vooral in de politieke vorm van een geseculariseerd, 'intrinsiek verkeerd' messianisme.

677
De kerk zal de heerlijkheid van het koninkrijk alleen maar binnengaan door dit laatste Pasen heen, wanneer zij haar Heer in zijn dood en verrijzenis zal volgen. Het koninkrijk zal derhalve niet tot stand komen door een historische triomf van de kerk op grond van een steeds verdere vooruitgang, maar door een overwinning van God op het kwaad dat zich voor de laatste strijd heeft opgemaakt. Met die overwinning zal de bruid van Christus uit de hemel neerdalen. De triomf van God over de opstand van het kwaad zal de vorm aannemen van het laatste oordeel na de laatste kosmische beving van deze wereld, die voorbijgaat. Sinds de hemelvaart is de komst van Christus in heerlijkheid aanstaande, zelfs als het ons 'niet toekomt dag en uur te kennen, die de Vader in zijn macht heeft vastgesteld' (Hand. 1,7). Deze eschatologische komst kan ieder ogenblik plaatsvinden, zelfs al wordt ze, en met haar de laatste beproeving die eraan voorafgaat, 'opgehouden'.   

678
Jezus heeft in zijn prediking het oordeel van de laatste dag aangekondigd. Hierin volgt Hij de profeten en Johannes de Doper. Dan zullen het gedrag en de geheimen van het hart van eenieder aan het licht gebracht worden. Dan zal het schuldige ongeloof dat aan de genade die God aanbood, geen waarde gehecht heeft, veroordeeld worden. De houding ten opzichte van de naaste zal het aanvaarden of het afwijzen van de genade en de goddelijke liefde openbaren. Jezus zal op de laatste dag zeggen: 'Al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broeders, hebt gij voor Mij gedaan' (Mt. 25,40).      

679
Christus is de Heer van het eeuwig leven. Hem komt, als Verlosser van de wereld, ten volle het recht toe definitief te oordelen over de werken en de harten van de mensen. Hij heeft dit recht door zijn kruis 'verworven'. Daarom heeft de Vader 'het oordeel geheel en al in handen van de Zoon gelegd' (Joh. 5,22).  Welnu, de Zoon is niet gekomen om te oordelen, maar om te redden en het leven te geven dat in Hem is. Door in dit leven de genade af te wijzen oordeelt eenieder reeds zichzelf, ontvangt loon naar werken en kan hij door de Geest van liefde af te wijzen zichzelf zelfs voor eeuwig verdoemen.   

http://www.stvitus.nl/KKK/

Als je dan nog meer wil weten kan ik je aanraden de tekst even in de online CKK terug te zoeken en dan heb je er verwijzingen bij naar concilies, kerkvaders enz enz.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2009, 07:08:36 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: september 29, 2009, 07:17:14 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 september 2009 om 19:06:
Oww, ik heb het nog wel opgezocht voor je maar nog niet geplaatst aangezien  het vrij taaie tekst is uit de CKK.

ik heb het even snel gelezen. Het is een verwoording van de leer van de KK. prima. Maar ik zit toch met een aantal vragen...

Kun je mij uitleggen hoe het zit met wederkomst en de tegenwoordigheid van JC in de eucharistie. Christus zit aan de rechtehand Gods en toch is hij tegenwoordig in de eucharistie. Fysiek naar ik begrijp. Hoe verhoud zich dit met de wederkomst? Komt JC reeds deels terug in de eucharistie en is de wederkomst daarvan een vervolmaking? Wie gaan hem tegemoet als hij komt op de wolken of moet men dat terugkomen op de wolken niet fysiek doch meer mystiek duiden?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: september 29, 2009, 07:21:40 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 september 2009 om 19:17:
[...]

ik heb het even snel gelezen. Het is een verwoording van de leer van de KK. prima. Maar ik zit toch met een aantal vragen...

Kun je mij uitleggen hoe het zit met wederkomst en de tegenwoordigheid van JC in de eucharistie. Christus zit aan de rechtehand Gods en toch is hij tegenwoordig in de eucharistie. Fysiek naar ik begrijp. Hoe verhoud zich dit met de wederkomst? Komt JC reeds deels terug in de eucharistie en is de wederkomst daarvan een vervolmaking? Wie gaan hem tegemoet als hij komt op de wolken of moet men dat terugkomen op de wolken niet fysiek doch meer mystiek duiden?
Ik weet enkel dat God buiten tijd en ruimte staat en dat daarom het avondmaal tegenwoordiggesteld kan worden.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: september 29, 2009, 07:36:46 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 september 2009 om 19:21:
[...]

Ik weet enkel dat God buiten tijd en ruimte staat en dat daarom het avondmaal tegenwoordiggesteld kan worden.

Hoewel ik niet specifiek naar de echaristie zou willen m.b.t. mijn punt toch de vraag:  hoe verhoud zich dat dan met hebreeën 10?

11 De priesters blijven dagelijks hun dienst verrichten en steeds opnieuw dezelfde offers opdragen die de zonden nooit teniet zullen kunnen doen, 12 terwijl hij, na zijn eenmalig offer voor de zonden, voorgoed zijn plaats aan Gods rechterhand heeft ingenomen, 13 waar hij wacht op het moment dat zijn vijanden voor hem tot een bank voor zijn voeten zijn gemaakt. 14 Door deze ene offergave heeft hij hen die zich door hem laten heiligen voorgoed tot volmaaktheid gebracht

Nogmaals, ik krijg dat beeld van JC in de hemel en toch op aarde niet rond, snap je...en dan krijg ik het beeld van de fysieke wederkomst als volledige wederkomst ook niet rond...

en als we het over wederkomst hebben is dat een wezenlijk onderdeel van eindtijdtheologie in welke vorm dan ook. Vandaar mijn vraag hoe dat in de KK wordt gezien...
« Laatst bewerkt op: september 29, 2009, 07:39:48 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: september 29, 2009, 07:48:17 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 september 2009 om 19:36:
[...]

Hoewel ik niet specifiek naar de echaristie zou willen m.b.t. mijn punt toch de vraag:  hoe verhoud zich dat dan met hebreeën 10?
Niet. De uitspraak dat God buiten tijd en ruimte staat verhoud zich niet tot een losstaand citaat uit de Bijbel.

quote:

Nogmaals, ik krijg dat beeld van JC in de hemel en toch op aarde niet rond, snap je...en dan krijg ik het beeld van de fysieke wederkomst als volledige wederkomst ook niet rond...

Dat snap ik. Of jij het plaatje wel of niet rond krijgt maakt echter maar bijzonder weinig uit voor de christelijke leer dat God buiten tijd en ruimte staat en dat Christus God de Zoon (als in heilige drie-eenheid) is.

Dat Jezus zal wederkomen staat verder los van Zijn aanwezigheid in de eucharistie.

Maar dit topic gaat over de NWO.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: september 29, 2009, 07:52:34 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 september 2009 om 19:48:
Maar dit topic gaat over de NWO.
Dat klopt en die houdt geen rekening met een unieke tweede fysieke (weder)komst. Bedankt voor de antwoorden.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2009, 07:53:08 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: september 29, 2009, 07:53:52 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 september 2009 om 19:52:
[...]

Dat klopt en die houdt geen rekening met een unieke tweede fysieke (weder)komst. Bedankt voor de antwoorden.
Graag gedaan.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: september 29, 2009, 07:54:57 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 september 2009 om 19:48:
Niet. De uitspraak dat God buiten tijd en ruimte staat verhoud zich niet tot een losstaand citaat uit de Bijbel.
Dat klopt, maar ik had het over de wederkomst van zijn Zoon. Nogmaals bedankt voor je antwoorden.