Auteur Topic: 2x naar de kerk?  (gelezen 15434 keer)

twijfel

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Gepost op: februari 11, 2007, 10:54:53 am »
Op dit moment ben ik lid van een Hervormde gemeente, maar ben hier niet op mijn plek. Nu ben ik dus zoekende. Ik heb een goed gevoel bij de vrijgemaakte kerk, maar begrijp niet waarom er perse 2x per zondag gekerkt moet worden. 1 Preek per zondag geeft voor mijn gevoel genoeg stof tot nadenken. Kan iemand me dat uitleggen?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2007, 12:29:24 pm »
Oorspronkelijk was de middagdienst een 'leerdienst'. Een soort catechisatie, veel meer uitleg, tegenover de 'eredienst' 's ochtends. Het enige wat daar tegenwoordig van overgebleven is (in de meeste gemeenten), is dat de catechismus meestal 's middags behandeld wordt, verder is er nauwelijks verschil te ontdekken. Wat mij betreft heeft dat inderdaad weinig nut. Ik zou liever de leerdienst in ere herstellen (lekker interactief, gewoon college geven). Of eventueel 'brede diensten' (eredienst, leerdienst, avondmaal, gemeentemaaltijd, verwerking, koffie, etc., allemaal in een sessie van ruim een dagdeel tot een hele dag).

Maargoed, tradities veranderen in de meeste gemeentes langzaam. Wat is je bezwaar tegen 2 diensten precies?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #2 Gepost op: februari 11, 2007, 01:07:07 pm »
Ik vind 't wel een voordeel hebben hoor, 2 diensten: als je een keer een preek hebt waar je niet zo gek veel mee kunt, heb je in ieder geval de tweede dienst nog. Daarnaast kun je ook 2x zoveel stof behandelen per jaar als je 2 diensten hebt ipv 1. En voor ouders met oppaskinderen is het ook nog erg handig (of ziekenhuispersoneel en dergelijke met wisselende diensten).

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2007, 01:32:41 pm »
Alsof het op zondag draait om het horen van een 'goede preek'. Uitermate consumptief gedrag. Het gaat om Gods eer, om het dienen van God. Het draait meer om geven dan om krijgen. Dat geldt uiteraard voor de hele week. Dat geven en nemen is ingekaderd in het gemeenteleven. Daar gaat het om, ook op zondag (als het goed is).
Het gezamenlijk samenkomen op zondag is een groot goed, maar niet verplicht (als de economie van het land zo is dat je niet op zondag kunt samenkomen zou je een groot probleem hebben. Dat gold voor NL 150 jaar terug, en dat geldt nog steeds voor heel veel landen in deze wereld). 't Zou wat zijn als daar je heil vanaf hangt...
Voor NL is het samenkomen op zondag bij uitstek geschikt om gemeentebreed God te loven en prijzen, om samen het lichaam van Christus te zijn. Dat je daarbij ook gesteund wordt middels een preek, is mooi meegenomen. Onderwijs in de bijbel, catechese/prediking, kan echter ook prima in kleinere groepen door de week. Daar is de zondag echt niet het meest geschikte moment voor.
Als je zondag uittrekt voor het samen zijn, dan is 2x elkaar ontmoeten niet veel. Ik heb een tijdje in Schotland gezeten, waar ik naar een grefo-zusterkerk ging. Daar betekende de zondag: 's ochtends kerk, daarna met zijn allen in groepjes bij elkaar op de koffie, gevolgd door een warme lunch, om samen de dag weer in de kerk af te sluiten. Geweldig voorbeeld van Lichaam van Christus zijn!
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2007, 01:59:52 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2007, 02:28:07 pm »
Ik ging in op het argument van twijfelaar: '1 Preek per zondag geeft voor mijn gevoel genoeg stof tot nadenken'. Het draait niet alleen om het gemeenteleven, het is ook (gelukkig) bedoeld als ondersteuning van ons geloof, of, om het met de Heidelbergse Catechismus te zeggen:

quote:

Wat zijn de sleutels van het koninkrijk der hemelen?

Antwoord: De verkondiging van het heilig evangelie en de kerkelijke tucht.
Door beide wordt het koninkrijk der hemelen voor de gelovigen geopend en voor de ongelovigen gesloten

Hoe wordt het koninkrijk der hemelen door de verkondiging van het heilig evangelie geopend en gesloten?

Antwoord: Volgens het bevel van Christus wordt aan de gelovigen, allen samen en ieder persoonlijk, verkondigd en in het openbaar verklaard, dat al hun zonden hun door God om de verdienste van Christus werkelijk vergeven zijn, zo vaak zij de belofte van het evangelie met waar geloof aannemen.
Maar aan alle ongelovigen en huichelaars wordt verkondigd en verklaard, dat de toorn van God en het eeuwig oordeel op hen rusten, zolang zij zich niet bekeren.
Naar dit getuigenis van het evangelie zal God oordelen, zowel in dit als in het toekomstige leven.

Dit is niet gelijk aan bijbelstudie doen in kleine groepjes: verkondiging en openbare verklaring. Het is een namens de Here Zelf uitgesproken vrijspraak als je gelooft, en veroordeling als je niet gelooft. Ik heb het zelf eerlijk gezegd hard nodig, die vrijspraak, week op week, en ik hoor het liever vaker dan minder vaak.

Wat trouwens ook relevant is:

quote:

Zondag 38:
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antwoord: Ten eerste dat gezorgd wordt voor het in stand houden van de dienst des Woords en van de scholen, en dat ik vooral op de sabbat, dat is op de rustdag, trouw tot Gods gemeente zal komen om Gods Woord te horen, de sacramenten te gebruiken, God de Here publiek aan te roepen en de armen christelijke barmhartigheid te bewijzen.

Als er dan vaker een eredienst is, waarom die dan verzuimen?

En uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis:

quote:

Artikel 30 - De regering van de kerk
Wij geloven dat deze ware kerk geestelijk geregeerd moet worden op de wijze die onze Heer ons in zijn Woord geleerd heeft. Er moeten dienaren of herders zijn, om Gods Woord te prediken en de sacramenten te bedienen, ook opzieners en diakenen, om met de herders een raad van de kerk te vormen. Op die manier moeten zij de ware godsdienst onderhouden en zorgen dat de ware leer voortgang heeft, dat de overtreders op geestelijke wijze gestraft en in toom gehouden worden, en dat de armen en zij die in moeite verkeren, geholpen en getroost worden naarmate zij het nodig hebben.
Op deze wijze zal alles in de kerk in goede orde geschieden, wanneer personen gekozen worden die trouw zijn, overeenkomstig de regel die de apostel Paulus daarvoor geeft in de brief aan Timoteüs.

Zijnkind

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2007, 03:01:53 pm »
Kijk ook eens in deze oudere discussies;
Meningen over Kerkbezoek
De tweede dienst

Ik ga als gkv-er nu al vele jaren 1 keer per zondag naar de kerk. Deels omdat ik niet anders kan (om het weekend) en deels uit bewuste keus.

Wat ik je wil aanraden is om voor jezelf te onderzoeken wat de reden is dat je liever 1 dan 2 keer gaat. Ligt het misschien aan je relatie met God? Is je geloof wankel? Zo ja, bedenk dan nog maar eens goed wat je werkelijk wilt. Zo nee, ga gerust 1 keer.

De discussie tussen voor en tegen argumenten heb ik al zo vaak moeten voeren. Daar heb ik niet zoveel zin meer in. Er is voor beide zienswijzen zoveel te zeggen. Het is niet zinvol  om er 1 als de beste te benoemen. Daar is in oudere topics al het nodige over gesproken. Er zijn overigens nog wel meer topics in het archief maar die gaan verder dan dit onderwerp alleen. Via de zoekfunctie is er vast nog wel meer te vinden.
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2007, 03:04:09 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #6 Gepost op: februari 11, 2007, 03:29:57 pm »

quote:

Hoe wordt het koninkrijk der hemelen door de verkondiging van het heilig evangelie geopend en gesloten?

Volgens het bevel van Christus wordt aan de gelovigen, allen samen en ieder persoonlijk, verkondigd en in het openbaar verklaard, dat ...
< knip >

Hier zie je dat die verkondiging zowel gezamenlijk als afzonderlijk dient te gebeuren. Dus: zowel tijdens (zondagse) samenkomsten, als bij huisbezoeken ea. Het een krijgt niet meer nadruk dan het ander. Verder heeft die 'openbare verklaring' niet per se de lading van 'prediking'. Elke keer als wij 's zondags de apostolische geloofsbelijdenis aanhoren/uitspreken/zingen, voldoen wij daaraan. Dit is dus geenszins een bevel tot prediking, wat mij betreft. Zou ook vreemd zijn: 't is niet direct op de bijbel terug te voeren, voor zover ik weet. Het zou een niet-bijbelse interpretatie zijn van deze geloofsbelijdenis.

Wbt zondag 38: ook hier zie je weer dat het 4e gebod losgetrokken wordt van de 'sabbath': kerk en school! En prediking is slechts een onderdeel van de zondagse dienst aan God: het staat in het rijtje van sacramenten, bidden en aanbidding en dienstbaarheid aan armen. Dat laatste is er tegenwoordig vaak al helemaal niet bij: geen arme die van ons iets krijgt op zondag.
En als je dan graag vast wilt houden aan de lettelijke tekst van het 4e gebod, dan zie je dat de sabbath is gereserveerd voor dienst aan God: het is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God.

Maar volgens mij ga je dan niet op de juiste manier met Gods wet om. Daarover zegt zondag 44 het een en ander:

quote:

Vraag 115:    
Waarom laat God ons de tien geboden dan zo scherp prediken, als toch niemand ze in dit leven volbrengen kan?

Ten eerste wil God, dat wij ons leven lang onze zondige aard steeds meer leren kennen en daardoor nog meer begeren de vergeving van de zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken.
Ten tweede dat wij zonder ophouden ons inspannen en God bidden om de genade van de Heilige Geest, om steeds meer naar het beeld van God vernieuwd te worden, totdat wij na dit leven het doel, namelijk de volmaaktheid, bereiken.

1: leren kennen van onze zondige aard
2: als wij die kennen, dan resulteert dat in het bidden om de Geest. Dus niet (!) in het strikter proberen te handhaven van de wet. Daarom zie je dat de interpretatie van de wet (zondag 34-44) in Christus ook weinig van doen heeft met de Oud-testamentische manier van omgaan met de wet. De wet moeten we niet naar de letter naleven, maar naar de Geest (Romeinen 8, Galaten 5). Vandaar die opmerking over scholen als het over de sabbath gaat.

Artikel 30 NGB: snap niet waarom dit artikel relevant is? Zegt niets over de invulling of het nut van zondagse samenkomsten, waarom dat 2x zou moeten.
Wat ik op zich wel een terechte opmerking zou vinden, is dat wanneer de leiders van een gemeente het 'goed' vinden wanneer de gemeente 2x in de week samenkomt, dat de gemeente dan haar leiders heeft te gehoorzamen. De leiders hebben de samenhang van het Lichaam van Christus te waarborgen. Als daarvoor nodig is dat men 2x een preek op zondag krijgt, dan heeft elk gemeentelid zich daarnaar te voegen, ook als dat niet strikt genomen voor jou/mij noodzakelijk is. Ook dat is gemeente-zijn, elkaar tot hand en voet zijn.

Het staat wat mij betreft echter een kerkenraad vrij om het onderwijs naar een doordeweekse dag te verschuiven. Dat kan ook prima in de vorm van een 'openbare verkondiging'. Misschien is een kerkelijke samenkomst op woensdagavond wel meer 'openbaar' dan een op zondagochtend, als de rest van NL nog in zijn/haar nest ligt.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #7 Gepost op: februari 11, 2007, 04:01:45 pm »

quote:

Maar volgens mij ga je dan niet op de juiste manier met Gods wet om. Daarover zegt zondag 44 het een en ander: [...]
2: als wij die kennen, dan resulteert dat in het bidden om de Geest. Dus niet (!) in het strikter proberen te handhaven van de wet. Daarom zie je dat de interpretatie van de wet (zondag 34-44) in Christus ook weinig van doen heeft met de Oud-testamentische manier van omgaan met de wet. De wet moeten we niet naar de letter naleven, maar naar de Geest (Romeinen 8, Galaten 5). Vandaar die opmerking over scholen als het over de sabbath gaat.
Volgens mij is dit een valse tegenstelling tussen Geest en wet. En doet je interpretatie ook geen recht aan de Heidelbergse Catechismus. In dezelfde zondag, sterker nog: in de vraag ervoor; staat namelijk het volgende:

quote:

Nee, want zelfs de allerheiligsten hebben in dit leven niet meer dan een klein begin van deze gehoorzaamheid, maar wel zo, dat zij met een ernstig voornemen niet slechts naar sommige, maar naar alle geboden van God beginnen te leven.

parepidemos

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #8 Gepost op: februari 11, 2007, 04:27:32 pm »
Ik wil even punt voor punt reageren op een paar beweringen van Elle. Want ik ben bang dat er te veel misverstanden in zitten.

quote:

elle schreef op 11 februari 2007 om 15:29:
[...]

Hier zie je dat die verkondiging zowel gezamenlijk als afzonderlijk dient te gebeuren. Dus: zowel tijdens (zondagse) samenkomsten, als bij huisbezoeken ea. Het een krijgt niet meer nadruk dan het ander. Verder heeft die 'openbare verklaring' niet per se de lading van 'prediking'.

Het "verkondigd en openbaar betuigd" moet je in feite lezen als één begrip, zoiets als "verkondigend wordt in het openbaar betuigd". De betekenis van die zin is zoiets als: aan de hele gemeente wordt, zowel als groep maar daarin ook elk individueel, publiek uitgesproken dat hun zonden vergeven zijn , zo vaak als (enz.).
Hierbij wordt dus de nadruk gelegd op het publieke karakter. Deze vrijspraak is evenmin als de bediening van de tucht een achterkamertjes gebeuren, maar een publieke zaak.

quote:

Elke keer als wij 's zondags de apostolische geloofsbelijdenis aanhoren/uitspreken/zingen, voldoen wij daaraan. Dit is dus geenszins een bevel tot prediking, wat mij betreft. Zou ook vreemd zijn: 't is niet direct op de bijbel terug te voeren, voor zover ik weet. Het zou een niet-bijbelse interpretatie zijn van deze geloofsbelijdenis.
Ik vind het vreemd dat Elle hier ineens over het uitspreken van de geloofsbelijdenis spreekt. De catechismus spreekt hier over "verkondigen aan de gelovigen". Dat typeert wat er gebeurt in de preek: daar wordt Gods belofte van vergeving verkondigd, net als de dreiging met oordeel bij onbekeerlijkheid. Dat is heel rechtstreeks op de Bijbel terug te voeren, zie bijvoorbeeld 2 Kor 5:20 ( en de verzen daar om heen).

quote:

Wbt zondag 38: ook hier zie je weer dat het 4e gebod losgetrokken wordt van de 'sabbath': kerk en school!

Opnieuw een misverstand: met scholen is hier niet bedoeld de lagere of middelbare school, maar de school voor opleiding to dienaren des Woords. Dat blijkt al uit het tekstbewijs dat hiervoor altijd is aangehaald: de aansporing aan Timoteus om het evangelie weer toe te verttrouwen aan bekwame mannen (2 tim 2;2)

quote:

En prediking is slechts een onderdeel van de zondagse dienst aan God: het staat in het rijtje van sacramenten, bidden en aanbidding en dienstbaarheid aan armen. Dat laatste is er tegenwoordig vaak al helemaal niet bij: geen arme die van ons iets krijgt op zondag.
En als je dan graag vast wilt houden aan de lettelijke tekst van het 4e gebod, dan zie je dat de sabbath is gereserveerd voor dienst aan God: het is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God.
Het is goed vast te houden aan de preciese tekst van het 4e gebod, maar dan wel goed: "gedenk de sabbatdag dat u die heiligt", daarna pas wordt het begrip rust geintroduceerd. Het heiligen staat voorop, de rust volgt pas daarachter als middel tot heiliging. Die volgorde heeft Christus ook herhaaldelijk de joodse leiders voorgehouden als Hij zijn predikwerk op sabbat, met bijbehorende reis, laat prevaleren boven een bepaalde rust (zie o.a. Markus 2:23-28, ook het vervolg ervan. Lees evt het commentaar van Van Bruggen erbij).

quote:

Maar volgens mij ga je dan niet op de juiste manier met Gods wet om. Daarover zegt zondag 44 het een en ander:
[...]

Nu pak je maar een klein deel van wat de catechismus zegt over de wet. Want vlak voordat de wet aan de orde komt constateert de catechismus al dat bekering betekent dat we steeds meer uit liefde tot God "goede werken" gaan doen, dat wil zeggen leven conform Gods wet. Dus willen we graag leven conform het sabbatsgebod, toch?
En het bidden om de Geest is, volgens zondag 44, een bepaald bidden: namelijk om langs die weg steeds meer naar het beeld van God vernieuwd te worden. Dat is dus ook steeds meer in alles te leven zoals God dat graag wil. Dan doe ik dus graag wat God wil, en ga graag naar de kerk.

quote:

....
Het staat wat mij betreft echter een kerkenraad vrij om het onderwijs naar een doordeweekse dag te verschuiven. Dat kan ook prima in de vorm van een 'openbare verkondiging'. Misschien is een kerkelijke samenkomst op woensdagavond wel meer 'openbaar' dan een op zondagochtend, als de rest van NL nog in zijn/haar nest ligt.

Wat mij betreft staat dat een kerkenraad niet vrij. De uitdrukking "vooral op de sabbat, dat is de rustdag" heeft stevige bijbelse onderbouwing. In  het Nieuwe Testament zie je de apostelen die keus al maken, en daaraan moeten wij dus gehoorzaam blijven.
Maar ik zou het heel jammer vinden als de preek, die verkondiging is namens God, wordt gedegradeerd tot onderwijs. Anderzijds is bijbels onderwijs op een doordeweekse dag helemaal niets nieuws. Dat o.a. is al eeuwenlang de catechesatie.
Maar de zondagse preek is, zowel 's morgens als 's middags, prediking, verkondiging. Of, zoals dat zo mooi staat in de orde van dienst die Middelburg 1933 vaststelde: bediening van het Woord. Ook de zogenaamde catechismuspreek is verkondiging en woordbediening - als de dominee zich aan zijn taak houdt.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

diak2b

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #9 Gepost op: februari 11, 2007, 05:01:51 pm »

quote:

twijfel schreef op 11 februari 2007 om 10:54:
Op dit moment ben ik lid van een Hervormde gemeente, maar ben hier niet op mijn plek. Nu ben ik dus zoekende. Ik heb een goed gevoel bij de vrijgemaakte kerk, maar begrijp niet waarom er perse 2x per zondag gekerkt moet worden. 1 Preek per zondag geeft voor mijn gevoel genoeg stof tot nadenken. Kan iemand me dat uitleggen?
Ik heb geen idee, ben niet vrijgemaakt, maar ik ben altijd wel jaloers op die dubbele aanpak. Zouden wij ook moeten doen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

michielk

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #10 Gepost op: februari 11, 2007, 06:07:44 pm »

quote:

diak2b schreef op 11 februari 2007 om 17:01:
Ik heb geen idee, ben niet vrijgemaakt, maar ik ben altijd wel jaloers op die dubbele aanpak. Zouden wij ook moeten doen.
Er is in de RKK toch een mis op zaterdag en zondag? Of is dat of op zaterdag of op zondag?

diak2b

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #11 Gepost op: februari 11, 2007, 07:00:29 pm »

quote:

michielk schreef op 11 februari 2007 om 18:07:
[...]
Er is in de RKK toch een mis op zaterdag en zondag? Of is dat of op zaterdag of op zondag?
Natuurlijk, als je in een beetje grotere parochie zit kan je dagelijks. Als ik wil kan ik in mijn parochie op zondag moeiteloos vier keer. Maar dat is wat anders dan twee verschillende bijeenkomsten van de parochie.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #12 Gepost op: februari 11, 2007, 08:09:56 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2007 om 15:29:
(...)

Verder heeft die 'openbare verklaring' niet per se de lading van 'prediking'. Elke keer als wij 's zondags de apostolische geloofsbelijdenis aanhoren/uitspreken/zingen, voldoen wij daaraan. Dit is dus geenszins een bevel tot prediking, wat mij betreft. Zou ook vreemd zijn: 't is niet direct op de bijbel terug te voeren, voor zover ik weet. Het zou een niet-bijbelse interpretatie zijn van deze geloofsbelijdenis.
(..)

even kijken wat Jezus deed in de synagoge:

quote:

Lukas 4
14 En Jezus keerde in de kracht des Geestes terug naar Galilea. En de roep over Hem ging uit door de gehele streek. 15 En Hij leerde in hun synagogen en werd door allen geprezen.
16 En hij kwam te Nazaret, waar Hij opgevoed was, en Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de synagoge en stond op om voor te lezen. 17 En Hem werd het boek van de profeet Jesaja ter hand gesteld en toen Hij het boek geopend had, vond Hij de plaats, waar geschreven is:
18 De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; 19 en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.
20 Daarna sloot Hij het boek, gaf het aan de dienaar terug en ging zitten. 21 En de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gericht. En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld.
Jezus leest de Schrift, en hij preekt eruit, zoals gebruikelijk was in Synagogen. Hij legt de Schrift uit aan z'n toehoorders. Alleen is zijn uitleg in dit geval wel erg bijzonder.

Even kijken wat Paulus schrijft:

quote:

1 Kor. 14
26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. 27 Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. 28 Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken. 29 Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de anderen moeten het beoordelen. 30 Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. 31 Want gij kunt alleen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen. 32 En de geesten der profeten zijn aan de profeten onderworpen, 33 want God is geen God van wanorde, maar van vrede.

Bij de samenkomsten van de eerste christelijke gemeenten schreef Paulus voor dat er gezongen werd (psalmen), er geleerd werd (lering en profetie) of zelfs openbaring en/of tongentaal.

In een dienst predikte/profeteerde Jezus dus gewoon, en Paulus schrijft het voor aan de gemeenten. Het mag dan 'wat jou betreft' geen 'bevel tot prediking' zijn, maar ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn, als ik Luk.4 en 1 Kor.14 bekijk? Helemaal geen 'niet-bijbelse interpretatie zijn van deze geloofsbelijdenis' dus, maar gewoon wat er in de bijbel staat dus.

drentenaar

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #13 Gepost op: februari 11, 2007, 08:49:23 pm »

quote:

diak2b schreef op 11 februari 2007 om 17:01:
[...]

Mijn 'roomse' overburen van vroeger gingen op zondagmiddag geheid naar het 'Lof'.
Bestaat dat eigenlijk ergens nog in ons land? (in bv. Portugal nog wel!)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #14 Gepost op: februari 11, 2007, 09:59:04 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2007 om 20:09:
Bij de samenkomsten van de eerste christelijke gemeenten schreef Paulus voor dat er gezongen werd (psalmen), er geleerd werd (lering en profetie) of zelfs openbaring en/of tongentaal.

Hoezo 'zelfs'? Het is 'gewoon' een opsommend rijtje waarin ze geen bijzondere plaats hebben, maar naar voren komen als iets heel gewoons.

quote:

In een dienst predikte/profeteerde Jezus dus gewoon, en Paulus schrijft het voor aan de gemeenten. Het mag dan 'wat jou betreft' geen 'bevel tot prediking' zijn, maar ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn, als ik Luk.4 en 1 Kor.14 bekijk? Helemaal geen 'niet-bijbelse interpretatie zijn van deze geloofsbelijdenis' dus, maar gewoon wat er in de bijbel staat dus.

Als je 1 Kor. 14 als 'bewijstekst' neemt moet je consequent zijn en het dus ook toepassen op de openbaring en tongentaal.  
Doen we het toch nog niet helemaal goed bijbels volgens mij.  O-)
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2007, 09:59:10 pm door Mezzamorpheus »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #15 Gepost op: februari 11, 2007, 10:06:19 pm »
Hmz... Ik toch niet het idee dat de belijdenissen extra waarde hechten aan een preek tijdens de samenkomst van de gemeente. 't Wordt daarvoor te vaak in een rijtje met andere dingen geplaatst. Of dat het onderwijs per definitie samenhangt met de samenkomst van de gemeente, onze zondag dus.
Zoals eerder al aangegeven doet Paulus dat ook niet: zang, leer, gebeden, sacramenten, dienst aan elkaar, dat alles hoort thuis in een dienst. Met 1 doel: elkaar opbouwen. Daaraan is het ondergeschikt.
Iemand die de kwaliteit van de zondag afmeet aan welke preek hij/zij gekregen heeft, moet zich wellicht afvragen of dat inderdaad de juiste maatstaf is. Het criterium lijkt mij eerder: in welke mate heb ik geprobeerd mijn broeder of zuster op te bouwen in zijn/haar geloof?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #16 Gepost op: februari 11, 2007, 10:27:02 pm »

quote:

elle schreef op 11 februari 2007 om 22:06:
Hmz... Ik toch niet het idee dat de belijdenissen extra waarde hechten aan een preek tijdens de samenkomst van de gemeente. 't Wordt daarvoor te vaak in een rijtje met andere dingen geplaatst. Of dat het onderwijs per definitie samenhangt met de samenkomst van de gemeente, onze zondag dus.
Zoals eerder al aangegeven doet Paulus dat ook niet: zang, leer, gebeden, sacramenten, dienst aan elkaar, dat alles hoort thuis in een dienst. Met 1 doel: elkaar opbouwen. Daaraan is het ondergeschikt.

Hoezo is 'opbouwen' het doel? In de OT-tempeldienst was het 'Gods eer' die het doel was, en de psalmen en lofprijzingen en tongentaal in de NT-diensten zijn dat ook. De 'opbouw' component (leer, profetie enzo) zijn daarbij gekomen (t.o.v. het OT). Die 'opbouw' (of beter: kennis van de wet en profeten) vond plaats in de synagogen (en rond de tempel, maar niet in offerdiensten) en het lijkt erop dat de christelijke eredienst beide componenten kent. Aan de ene kant Gods eer, aan de andere kant onderwijzen van de gelovigen.

Uiteraard zou je die twee componenten best kunnen splitsen naar 2 activiteiten, maar dan moeten dat wel 'verplichte' activiteiten zijn voor de hele gemeente, zoals een kerkdienst dat nu is. Je kunt niet de kerkdienst vullen met 'Gods eer', en dan heel erg vrijblijvend ergens door de week nog iets aan studie doen met een klein groepje mensen. Beide zijn nodig, en je kunt de ene niet uitspelen tegen de andere.

quote:

Iemand die de kwaliteit van de zondag afmeet aan welke preek hij/zij gekregen heeft, moet zich wellicht afvragen of dat inderdaad de juiste maatstaf is. Het criterium lijkt mij eerder: in welke mate heb ik geprobeerd mijn broeder of zuster op te bouwen in zijn/haar geloof?

huh? Een preek is toch juist ter opbouw? Tegen wat voor karikatuur van een preek ben je hier aan het ageren?   :?

Laodicea

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #17 Gepost op: februari 11, 2007, 10:34:06 pm »
Donderpreken! http://i9.photobucket.com/albums/a72/LodewijkNapoleon/Borat.gif
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #18 Gepost op: februari 11, 2007, 10:40:47 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2007 om 22:27:

[...]

[...]

huh? Een preek is toch juist ter opbouw? Tegen wat voor karikatuur van een preek ben je hier aan het ageren?   :?

Elle vecht niet tegen een karikatuur van een preek, maar ze vecht tegen het idee van 'goede kerkdienst = goede preek' en 'slechte preek = slechte kerkdienst' en vice versa.

Laodicea

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #19 Gepost op: februari 11, 2007, 10:54:39 pm »
offtopic:Mezza, neem eens een nieuw plaatje. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #20 Gepost op: februari 11, 2007, 11:12:08 pm »

quote:

Nunc schreef op 11 februari 2007 om 22:27:
Hoezo is 'opbouwen' het doel? In de OT-tempeldienst was het 'Gods eer' die het doel was, en de psalmen en lofprijzingen en tongentaal in de NT-diensten zijn dat ook. De 'opbouw' component (leer, profetie enzo) zijn daarbij gekomen (t.o.v. het OT). Die 'opbouw' (of beter: kennis van de wet en profeten) vond plaats in de synagogen (en rond de tempel, maar niet in offerdiensten) en het lijkt erop dat de christelijke eredienst beide componenten kent. Aan de ene kant Gods eer, aan de andere kant onderwijzen van de gelovigen.
Lees 1 Kor 14: niet zozeer jezelf stichten, maar de gemeente (vs 4), stel je gaven in dienst van het stichten van de gemeente (vs 12), spreken om anderen te onderwijzen (vs 19), alles wat ingebracht wordt (zingen, profeteren, onderwijs), dient het stichten (vs 26). Daarbij valt mij op dat het stichten een taak is van elk gemeentelid. Dus niet van degeen die toevallig op de kansel staat. De consumptieve houding van de grefo die naar een preek luistert en daaraan de kwaliteit van zijn zondag afmeet, vind je hier niet terug!

Nog een argument om naar de middagdienst te gaan (als die er is), komt uit Hebreeen 10:

quote:

24 Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.
Dus: als je zelf niets aan een dienst denkt te hebben, kun je altijd nog anderen gaan steunen/stichten.

quote:

Uiteraard zou je die twee componenten best kunnen splitsen naar 2 activiteiten, maar dan moeten dat wel 'verplichte' activiteiten zijn voor de hele gemeente, zoals een kerkdienst dat nu is. Je kunt niet de kerkdienst vullen met 'Gods eer', en dan heel erg vrijblijvend ergens door de week nog iets aan studie doen met een klein groepje mensen. Beide zijn nodig, en je kunt de ene niet uitspelen tegen de andere.
Ik heb het ook niet vrijblijvend. Ik heb het over door de kerkenraad opgestarte en gecoordineerde kringen, die wezenlijk onderdeel uitmaken van de invulling van de opdrachten die Paulus aan de leiders van de gemeente geeft. 'Verplicht' inderdaad.

quote:

Niet tegen een karikatuur van de preek, maar tegen de mensen die de preek al teveel centraal stellen en hun zondagsrust afmeten aan de kwaliteit van de preek. Paulus legt immers in gelijke mate de nadruk op de liederen of op profeteren. 't Gaat niet alleen om de preek, wil ik zeggen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #21 Gepost op: februari 12, 2007, 07:31:00 am »

quote:

Ik heb het ook niet vrijblijvend. Ik heb het over door de kerkenraad opgestarte en gecoordineerde kringen, die wezenlijk onderdeel uitmaken van de invulling van de opdrachten die Paulus aan de leiders van de gemeente geeft. 'Verplicht' inderdaad.

waarom schrijf het hier met gebruikmaking van het woordje "verplicht". Een liefdevolle gemeente zijn waar men wil omzien naar elkaar zou een grondhouding moeten zijn voor een gemeenschap van christenen. Een christen die wil navolgen heeft de drive om dat te willen, niet om dat verplicht te moeten. De kerkleiding moet voorwaardenscheppend bezig zijn, de gemeente leden mogen dat van harte invullen.
In een kerk ergens in het land is men bezig met dit onderwerp. Als ik dan de wijkverslagen lees schrik ik een beetje veel eigenlijk. Dan zie ik veel "ja maar... als....waarom....en twijfel of dat wel moet" in de verslagen. Er is in ieder geval niet uit te halen wat en waarom je dat zou mogen of zo je wil "moeten" en het woord Jezus of God in het verband van wat die nu eigenlijk wil zie ik helemaal niet terug komen, terwijl de bijbel daar veel over schrijft.
Misschien even reden om eerst eens terug te gaan naar basic en de horloges als gemeente gelijk te zetten. Niet op onze eigen vleselijke wil, maar in het besef dat we de kracht van de Geest nodig hebben om die drive te bewerken in het gemeenteleven. Een Geestkrachtige gemeente.

diak2b

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #22 Gepost op: februari 12, 2007, 12:48:32 pm »

quote:

drentenaar schreef op 11 februari 2007 om 20:49:
[...]

Mijn 'roomse' overburen van vroeger gingen op zondagmiddag geheid naar het 'Lof'.

Nee, het Lof bestaat niet meer sinds de liturgievernieuwing van Vaticanum II. Wat je wel nog hebt is het getijdengebed en de aanbidding van het allerheiligst sacrament.

Maar wat ik mis, is wat ik bij sommige protestanten nog wel heb gezien, en dat in onze liturgie wel zou kunnen maar zelden of nooit gebeurt: een lezingendienst.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #23 Gepost op: februari 12, 2007, 12:55:12 pm »
Elle, preken zijn altijd gezien als Woordverkondiging namens God. En de dienaar des Woords heeft daarin een bijzondere taak. Verdwijnt het bijzondere ervan niet als je de nadruk zo extreem legt op wat je zelf naar de gemeente toebrengt?
Kunnen we in al ons onderlinge contact niet al te snel uit het oog verliezen dat we er voor het aangezicht van God zijn en dat we naar Hem mogen luisteren, en dat we ons heil van Hem verwachten? Of is die prediking niet zo noodzakelijk?

Hiermee wil ik niet ontkennen dat het niet zozeer moet gaan om de vraag 'wat heb ik eraan', maar jouw argumentatie daarvoor vind ik ergens in eenzelfde valkuil trappen: 'wat heeft de gemeente eraan' laat even goed de kern weg, volgens mij. Die zou ik zo formuleren: krijgt God wel de eer waar Hij recht op heeft, en stellen wij ons inderdaad op als zijn kinderen die graag naar Hem luisteren?
En inderdaad, dan is het erg beroerd als er een matige preek is; in het beroerdste geval heb je dan de stem van de Herder niet gehoord - en dat is pijnlijk en funest voor onze relatie met God.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #24 Gepost op: februari 12, 2007, 01:10:07 pm »

quote:

E-line schreef op 12 februari 2007 om 12:55:
Elle, preken zijn altijd gezien als Woordverkondiging namens God. En de dienaar des Woords heeft daarin een bijzondere taak. Verdwijnt het bijzondere ervan niet als je de nadruk zo extreem legt op wat je zelf naar de gemeente toebrengt?
Kunnen we in al ons onderlinge contact niet al te snel uit het oog verliezen dat we er voor het aangezicht van God zijn en dat we naar Hem mogen luisteren, en dat we ons heil van Hem verwachten? Of is die prediking niet zo noodzakelijk?

Volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden. Als je kijkt naar 1 kor 14:26ev, en andere teksten, dan lijkt het me vrij duidelijk dat alle spreken in samenkomsten spreken namens God is. Dat beperken tot een preek in een plenaire bijeenkomst, maar niet erkennen voor het spreken door een 'gewoon lid' op een huiskring, lijkt mij onterecht en onbijbels. Aan de andere kant zijn er altijd mensen geweest met een specifieke taak daarin, en weten we dat ze die taak van God hebben gekregen. In die zin is een preek dus goed, omdat je die predikant niet voor niets hebt gekregen, God je op die manier wil aanspreken. Maar ik ben het eens met elle dat je de diensten niet moet beperken tot de preek, en dat je Gods spreken al helemaal niet moet beperken tot de preek.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2007, 01:10:15 pm door Pooh »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #25 Gepost op: februari 12, 2007, 01:22:13 pm »
Ik denk dat je je moet afvragen waarom je naar de kerk gaat. Ga je om zelf gesticht te worden? Ga je om anderen op te bouwen? Of ga je omdat God je roept en Zijn eer in de dienst voorop staat?
Ik denk dat E-line dat bedoelt. Eerst het laatste, dan volgend die andere twee 'vanzelf' naar mijn mening. En als je graag ook daarin een volgorde aan wil geven: eerst de ander, dan jijzelf
computerfout: een vreemde een in de byte

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #26 Gepost op: februari 12, 2007, 01:45:15 pm »
Klopt, maar daarmee izjn twee kerkdiensten nog geen "must". Ik vind het overigens ook geen slechte zaak, vaak ga ik wel 2x naar de kerk... maar soms 's ochtends een keer niet (na een zware week en een drukke / late zaterdag... Die dienst 's ochtends mag van mij wel wat later soms :D Het wil ook nog wel eens gebeuren dat ik zondagmiddag/avond voor een jeugddienst bezig ben en dan wordt het ook lastig. Maar niets mis met twee kerkdiensten, wel met het 2x naar de kerk moeten. Als mensen dat echter nooit doen is het wel belangrijk om te kijken hoe dat komt, is dat vanwege consumentengedrag? Of om andere redenen. Ook wel goed trouwens om de ontstaansgeschiedenis van de 2e dienst niet te vergeten.... Die kwam er in de tijd van de reformatie, als leerdienst (HC) omdat de mensen toen niet of nauwelijks kennis van de Bijbel hadden. Verder moet de focus niet allene op kerkdiensten liggen, je kan prima 2x naar de kerk gaan en toch niet betrokken zijn bij je gemeente. Misschien is het dan beter om na de kerkdienst samen te eten en dingen te doen, of wijksgericht bezig te zijn.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #27 Gepost op: februari 12, 2007, 02:22:35 pm »
Hoe zien jullie deze tekst?

Hand 2,42
En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden.

Onderwijs der apostelen = de leerdienst waar je iets van God ontvangt ter stichting en/of bemoediging (is eigenlijk het synagoge model)
Het breken van het brood  = de eredienst waar je God iets brengt, de offers van lof en dank voor zijn volbrachte werk (is het tempelmodel waar de priester een offer brengt)
De gebeden = de bidstond - de voorbede voor alle gelovigen

Bij protestanten is de leerdienst de boventoon gaan voeren naar synagogemodel
Bij katholieken zie je nog de eredienst terug waarbij ik aanteken dat het m.i. zo is dat elke gelovige een priesterdienst heeft om geestelijke offers te brengen.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2007, 02:23:08 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #28 Gepost op: februari 12, 2007, 11:07:24 pm »
je vergeet "de gemeenschap" wat volgens mij ook samenvalt met het breken van het brood... (Avondmaal, maar ook dus het samen eten)

Nu zie je vaak dat men 2x op een zondag bij elkaar in de kerk zit en daarna weer naar huis gaat en de onderlinge band soms ontbreekt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #29 Gepost op: februari 12, 2007, 11:17:13 pm »

quote:

E-line schreef op 12 februari 2007 om 12:55:
Waarom zou een preek meer bijzonder moeten zijn dan de rest van de dienst? Dan doe je aan Paulus geen recht, imho.

quote:

Nee, in het onderlinge contact zien we juist Christus terug, als het goed is. Dat zie je bijvoorbeeld terug in teksten als 'waar 2 of 3 vergaderd zijn in mijn Naam, daar ben Ik in hun midden.' Het samenkomen in Jezus' Naam is al voldoende om God te ontmoeten. Een preek voegt daar een extra facet aan toe, maar is niet obligaat voor die ontmoeting.

quote:

Hiermee wil ik niet ontkennen dat het niet zozeer moet gaan om de vraag 'wat heb ik eraan', maar jouw argumentatie daarvoor vind ik ergens in eenzelfde valkuil trappen: 'wat heeft de gemeente eraan' laat even goed de kern weg, volgens mij. Die zou ik zo formuleren: krijgt God wel de eer waar Hij recht op heeft, en stellen wij ons inderdaad op als zijn kinderen die graag naar Hem luisteren?
Het gaat Paulus niet in eerste plaats om luisteren, het gaat hem meestal om dienen/stichten. Als voorbeeld van God dienen noemt hij vaker het dienen van je naaste, als het luisteren naar bijbeluitleg. Dat laatste is onderdeel van een groter geheel van 'dienen', dat hoor je niet te isoleren en op een voetstuk te plaatsen. Dat doet Paulus volgens mij iig niet.

quote:

En inderdaad, dan is het erg beroerd als er een matige preek is; in het beroerdste geval heb je dan de stem van de Herder niet gehoord - en dat is pijnlijk en funest voor onze relatie met God.
Dan beperk je weer de verkondiging van Gods Woord tot de preek. Lees bijvoorbeeld het formulier voor het avondmaal: 'telkens wanneer gij (=gemeentelid) het brood eet en de beker drinkt verkondigt gij de dood des Heeren...'. Het verkondigen is niet voorbehouden aan de predikant, dat is een taak van elk gemeentelid. Als je God niet hoort weerklinken in de preek, zijn er gelukkig nog veel meer manieren waarin je God kunt ontmoeten als je samenkomt met de gemeente.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2007, 11:19:14 pm door elle »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #30 Gepost op: februari 12, 2007, 11:34:48 pm »
En als je nou eens eerst terug gaat naar de basis: waarom ga je überhaupt naar de kerk? Ik denk dat je het met me eens bent dat dat de derde optie is die ik in mn vorige post gaf.
Maar dat betekent dan ook dat je eerst naar God luistert en van daaruit verder gaat. Dus ja, het Woord voorop. Wil dat zeggen dat de gemeenschap niet belangrijk is? Dat het elkaar opbouwen niet belangrijk is? Nee. Maar ondanks de beeldcultuur die er vroeger was, wilde God geen beeld van Hem hebben. Het Woord moest genoeg zijn.
Wat ik om me heen merk is in de ene gemeente een overdreven nadruk op de gemeenschap, waardoor de preek ondergeschikt raakt (wat mij een slechte zaak lijkt). In de andere gemeente ligt de nadruk juist teveel op het Woord en is er eigenlijk te weinig ruimte voor de onderlinge liefde, voor het opbouwen van de gemeente.
Ik denk zelf dat de mix van in de kerkdienst vooral het Woord (en GODS EER) centraal, inclusief dus het in het algemeen waarschuwen, vermanen van de mensen, tezamen met de genadeverkondiging, en daarbuiten gestructureerd bezig zijn met de opbouw van de gemeente, de onderlinge banden, ideaal zou zijn. Hoe dat dan precies ingericht moet worden, zal per plaats, per gemeente verschillen
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2007, 11:35:36 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #31 Gepost op: februari 13, 2007, 12:18:55 am »
Ik ben verliefd.
Waar mogelijk wil ik mijn liefde elke dag ontmoeten.
En niet alleen mijn liefde wil ik ontmoeten, ik wil graag aan iedereen laten merken dat ik een grote liefde heb.
Door omstandigheden kan ik de familie van mijn grote liefde niet elke dag ontmoeten (in onze cultuur kan dat niet) maar als ik de kans krijg ontmoet ik graag de broers en zussen van mijn grote liefde.
Het is goed om met hen samen te zijn: we erkennen dezelfde als vader immers.

En dan de vraag: waarom twee keer per zondag naar de kerk.
Ik wil de vraag veranderen: waarom MAAR twee keer per week naar de kerk?
Hoeveel wil je weten van je VADER en je BROER? Hoeveel wil je ervaren van de Geest? Wat wil je missen en kun jij missen? Kun jij uberhaupt iets missen van de familieband die GOD zelf met je aangaat?
Hooguit drie uur per week samen met de kerkgezin GOD ontmoeten? Is dat veel?
Is het veel om die uren per week te horen wat je Vader wil vertellen om jouw te leren Zijn kind te zijn?
Een kind komt (als het goed is...) graag bij zijn familie: je hebt je naam er gekregen en je leven heeft er vorm gekregen.
Daar wil je toch bij zijn?

Ik ben dus verliefd.
Mijn grote liefde is aansprekend, als het even kan wil ik elke dag delen met alle anderen die deze liefde kennen. Daarom kijk ik niet op een meeting meer of minder. Omdat mij grote liefde er is.

Sorry, zomaar een late reactie op alle andere reacties.
Moet je twee keer naar de kerk, mag je schaatsen op zondag, spijkerbroek of pak?
Wat bereik je met dergelijke vragen?
Wees stil voor Zijn aangezicht. Hij wil in Zijn gezin zijn. Zoals een Vader liefdevol Zijn armen slaat om het kind.
Laat je omringen, niet alleen op zondag maar ELKE dag deel in de gemeente van Christus.
Samen in Zijn naam.
Als je verliefd bent wil je alles. Niet alleen in het weekend......
Mail me maar als je wat wilt weten

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #32 Gepost op: februari 13, 2007, 09:57:29 am »
Dus als ik verliefd ben ga ik iedere zondag 2x naar de kerk, en is dat niet het geval, dan is r iets in de liefde niet goed? :) :D

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #33 Gepost op: februari 13, 2007, 11:27:00 pm »

quote:

Marnix schreef op 13 februari 2007 om 09:57:
Dus als ik verliefd ben ga ik iedere zondag 2x naar de kerk, en is dat niet het geval, dan is r iets in de liefde niet goed? :) :D
Ik zie op de foto dat je blond bent  :+

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #34 Gepost op: februari 14, 2007, 12:23:18 am »
haha :)

als jij niet blond bent zie je dat het niet een heel serieuze vraag is ;)
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2007, 12:23:51 am door Marnix »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #35 Gepost op: februari 14, 2007, 12:26:50 am »

quote:

Marnix schreef op 14 februari 2007 om 00:23:
haha :)

als jij niet blond bent zie je dat het niet een heel serieuze vraag is ;)
grijs is weggeblondeerd ;)

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #36 Gepost op: februari 14, 2007, 11:47:43 am »
Heeft dat te maken met dat het verstand met de jaren komt, net als grijze haren? :P

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #37 Gepost op: februari 14, 2007, 10:38:49 pm »
Je moet twee keer naar de kerk. Dat is normaal.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #38 Gepost op: februari 15, 2007, 12:07:33 am »

quote:

Ursa schreef op 14 februari 2007 om 22:38:

Als je moet, zoek dan een wc op :r
Je wilt of je wilt niet...
Althans: ik heb nooit gemoeten maar gemogen.
Mijn kinderen mogen ook.
Niet gaan dient wel gemotiveerd te worden  :+
En ik ga ook wel eens niet. Omdat ik het dan niet aankan. Teveel herrie in mijn hoofd heb en geen geluiden meer kan verdragen. Omdat ik de natuur in wil. De Schepping wil ervaren ipv horen zeg maar.
En toch download ik dan 's avonds de dienst om gevoed te worden....

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #39 Gepost op: februari 15, 2007, 12:27:52 am »

quote:

ik ga ook twee keer, een keer evangelische en de ander keer gkv of gereformeerde bond, maar waar staat dat je twee keer moet en dat dit normaal is, waarom geen drie keer? Zou ik het liefste doen of vier keer, jij ook? En het liefste elke dag...
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2007, 12:28:46 am door grondig christelijk »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #40 Gepost op: februari 15, 2007, 01:36:27 am »

quote:

drentenaar schreef op 11 februari 2007 om 20:49:

Naast de 4 missen op zondag, zijn er nog de vespers. Er is tussen de missen dan nog wel variatie tussen Latijn of Nederlands, maar ze zijn verder natuurlijk identiek. De Vespers sla ik meestal over, tenminste.. de gezongen versie in de kerk. Het getijdengebed doe ik wel, maar dan thuis.

quote:

diak2b schreef op 12 februari 2007 om 12:48:
[...]

Nee, het Lof bestaat niet meer sinds de liturgievernieuwing van Vaticanum II. Wat je wel nog hebt is het getijdengebed en de aanbidding van het allerheiligst sacrament.
Hmm, ik dacht altijd dat het Lof van destijds ongeveer hetzelfde was als aanbidding van het allerheiligst sacrament, maar dat is dus niet zo?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #41 Gepost op: februari 15, 2007, 10:45:11 am »

quote:

Allereerst is de vraag of dat zo is... Bijbels gezien. Of bedoel je dat het normaal is in de GKV? Ook goed om dan te kijken hoe dat zo ontstaan is. Maar goed, je moet je dus aan tradities houden omdat dat nu eenmaal tradities zijn? Vroeger was het ook normaal om uit de NBG'51 te lezen... dat is later toch ook veranderd?

Overigens, niets mis met twee kerkdiensten en twee keer gaan, maar het wordt wel een beetje wettisch als je het op zo'n manier gaat brengen. Het is ONZE norm dus het MOET. Ik zou me bijna schuldig gaan voelen dat ik wel eens 1x naar de kerk ben geweest.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #42 Gepost op: februari 15, 2007, 03:14:27 pm »
Ik ben blijkbaar de smiley vergeten... ;)

Oftewel, ik drijf de spot met de norm.

Om een serieuze reactie te geven: de Bijbel roept ons op onze samenkomsten trouw te bezoeken. Niet om op zondag twee keer naar de kerk te gaan. Dit is gewoon zo omdat dat de zondag de rustdag is geworden en de kerkenraad ons tweemaal samenroept op die dag. Ga je naar Duitsland, dan zul je in veel kerken een dienst op zondag en op woensdag tegenkomen. M.i. best wel goed, dan zie je elkaar als gemeente ook midden in de week. De argumenten voor twee diensten op zondag zijn dus vooral kerkhistorisch: zo deden we het vroeger, zo doen we het nu. Men moet toch echt een obscure emeritus zijn die te lang in z'n studeerkamer opgesloten zit, om te bedenken dat de Bijbel stelt dat men op zondag twee keer naar de kerk moet.*

* waargebeurd.

diak2b

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #43 Gepost op: februari 15, 2007, 03:42:26 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 15 februari 2007 om 01:36:
[...]

Hmm, ik dacht altijd dat het Lof van destijds ongeveer hetzelfde was als aanbidding van het allerheiligst sacrament, maar dat is dus niet zo?
Jawel hoor, ongeveer ;)

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #44 Gepost op: februari 15, 2007, 04:23:20 pm »

quote:

Ursa schreef op 15 februari 2007 om 15:14:
Ik ben blijkbaar de smiley vergeten... ;)

Oftewel, ik drijf de spot met de norm.

Om een serieuze reactie te geven: de Bijbel roept ons op onze samenkomsten trouw te bezoeken. Niet om op zondag twee keer naar de kerk te gaan. Dit is gewoon zo omdat dat de zondag de rustdag is geworden en de kerkenraad ons tweemaal samenroept op die dag. Ga je naar Duitsland, dan zul je in veel kerken een dienst op zondag en op woensdag tegenkomen. M.i. best wel goed, dan zie je elkaar als gemeente ook midden in de week. De argumenten voor twee diensten op zondag zijn dus vooral kerkhistorisch: zo deden we het vroeger, zo doen we het nu. Men moet toch echt een obscure emeritus zijn die te lang in z'n studeerkamer opgesloten zit, om te bedenken dat de Bijbel stelt dat men op zondag twee keer naar de kerk moet.*

* waargebeurd.
Sorry, ik kom hier al een poos nauwelijks meer dus ik ken jou niet goed genoeg om te snappen dat het een grapje was ;)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #45 Gepost op: februari 15, 2007, 04:36:44 pm »
Ik moet zoeken naar de ontmoeting van danwel gemeenschap met God en elkaar.

Moeten en moeten is twee.

1 Moeten in de zin van verplicht zijn tot. Om even naar het Engels over te stappen: 'must'.
2 Moeten in de zin van nodig hebben. In het Engels 'need to'.

Veelal heeft moeten de klank van betekenis 1. En ja, dan sta je veraf van het gelovige moeten zoals in bovenstaande zin. Het is in de dsicussie hier ook weer te merken hoe makkelijk het moeten wordt beperkt tot betekenis 1. Dan wordt er geprotesteerd. Dan wordt er opgeroepen om het meer als een geschenk te zien dat je naar de kerk mag. En natuurlijk is dat iets om dankbaar voor te zijn. Maar waarom dan? Omdat we beseffen dat we niet zonder God kunnen. Omdat we graag met elkaar God de eer willen brengen en zo gemeenschap willen ervaren met Hem. Want dat hebben we nodig!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #46 Gepost op: februari 17, 2007, 01:33:16 pm »

quote:

Marnix schreef op 15 februari 2007 om 16:23:
Sorry, ik kom hier al een poos nauwelijks meer dus ik ken jou niet goed genoeg om te snappen dat het een grapje was ;)

Same here. Ben lange tijd niet aanwezig geweest.

@ HenkG.: kerkgang is inderdaad een must. ;)

Mellon

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #47 Gepost op: maart 01, 2007, 03:44:35 pm »
Deze discussie doet me denken aan een kerkdienst die ik in de VS heb bezocht. Daar was per zondag maar een dienst, die duurde van pakweg 11 tot 1. Jawel, een dikke twee uur dus. We hebben gezongen voor twee, zijn bepreekt voor twee, en hebben gebeden voor twee. Het was intensief, een echte powerdienst, maar toch niet erg verschillende van een doorsnee gereformeerde dienst. Ik denk daar nog regelmatig aan terug als ik iets over de twee diensten lees. Er zijn christenen genoeg die het met een dienst per zondag doen. Ik zou er geen bezwaar tegen hebben, als het maar zo'n dienst was als daar!  :)

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #48 Gepost op: maart 02, 2007, 01:31:24 pm »

quote:

Ursa schreef op 17 februari 2007 om 13:33:
[...]

Same here. Ben lange tijd niet aanwezig geweest.

@ HenkG.: kerkgang is inderdaad een must. ;)

Nou, bij mij in de kerk hebben we ook geregeld diensten van ruim 1,5 uur dus dat komt dan mooi uit. Een van onze dominees is daar heel goed in. Totaal geen moeite mee... maar mensen die vinden dat je 2x naar de kerk MOET klagen regelmatig dat het zo lang duurt. Tja... :)

En ja, kerkbezoek is een must.

j@f@

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #49 Gepost op: maart 02, 2007, 10:00:44 pm »
God werkt door Zijn Woord en door Zijn Geest. En juist waar God zijn Woord laat verkondigen, is de Geest aanwezig en kan de Geest werken. Die mogelijkheid MAG je niet voorbij laten gaan. Daarnaast gaat het om een God die met eer en heerlijkheid gekroond is. Hoe bereid je je voor op de ontmoeting met die God. Ben je dan met weinig te vreden of is het een 'jagen'naar God.

Fil 2:12:  12 ¶  Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2007, 10:03:09 pm door j@f@ »