Auteur Topic: De tweede dienst  (gelezen 11534 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Gepost op: januari 02, 2003, 10:14:37 pm »
Nagenoeg alle kerken hebben te maken met teruglopende kerkdiensten. De vraag is natuurlijk hoe dat komt? Is het niet zo dat de tweede dienst veel te veel op de eerste is gaan lijken? Is het niet zo dat in de tweede dienst de spanning er wel een beetje af is? Persoonlijk denk ik dat het goed zou zijn om de tweede dienst een andere invulling te geven, meer thematisch aan te pakken. Dat thema kan iedere keer anders zijn. De ene keer meer op de jeugd gericht, de andere keer meer op 'niet kerkelijken'. Maar ook themagerichte diensten voor gehuwden, ongehuwden, de weduwe en de wezen kan prima. Daarbij ruimte voor drama, voor andere liederen, voor een 'bandje' een combo een 'reli artiest'. Maar ook ruimte om door te spreken als gemeente met de predikant over een preek die 's morgens is gehouden. Kortom in mijn optiek kan de tweede dienst duidelijk anders ingevuld worden.

Wie heeft er suggesties voor een andere invulling van de tweede dienst.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Gert M

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2003, 09:58:40 am »
Jan, deze discussie heeft een wat hoog luchtballonnetjes-gehalte als er niets wordt ingebracht wat op GS-nivo is besproken, dep. eredienst en zo. Het is zo gemakkelijk om allerlei goeie suggesties naar voren te brengen, zonder dat je eerst met elkaar praat over wat gemeente zijn betekent / zou moeten betekenen. Voortraject om jou plannen te verwerkelijken: draagvlak creeren, mensen vinden voor de verschillende taken die je noemt. Bovendien wordt er nog altijd gestoeid over KO 65-67.
Verder lijken je suggesties veel op wat Jetze Baas schreef in de laatste Reformatie, jrg.78, pg.219/220. Zijn invalshoek: kinderen in de kerkdienst. Zijn point: lag er bij ons niet teveel nadruk op toerusting alleen.
wees gegroet

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2003, 10:38:54 am »
Luchtballongehalte? Natuurlijk laat ik een aantal proefballonnen op. Maar laten we nu de discussie eens starten onder deze forumleden. Ik wordt zo moe van al die discussies over de 'synode'. We zijn toch niet synodaal.;) In mijn optiek moeten de plaatselijke kerken veel meer ruimte krijgen om zaken op eigen niveau te regelen. (Maar dat is een discussie voor een andere topic). De Reformatie waarin het artikel van "Jetze Baas"  wordt aangehaald heb ik nog niet gelezen. Maar het is aardig als er uit een andere hoek, soortgelijke geluiden te horen zijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2003, 12:04:09 pm »
Jan heeft gelijk. Hou het bij jezelf in je eigen gemeente. Er is heel veel mogelijk. De nieuwe visie op de kerkorde art 65/67 geeft daar ook de ruimte voor. Dus je hebt zelfs de synode achter je staan. Maar de gemeente? Daarom hebben wij hier plannen opgevat om als kerkenraad alle buurtkringen te bezoeken en te praten over versterking van de zondag als dag van God. Dat werkt aan waardering voor het individuele gemeentelid, aan zijn motivatie, aan ideevorming, aan het meenemen van de breedte van de kerk in het veranderingsproces.

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2003, 12:08:20 pm »
Waar ik persoonlijk al een tijdje aan denk is van de ochtenddienst meer een familiedienst te maken, waarin je samen het feest van Christus viert. In de middag of avond meer parallelle sessies. Dat wil zeggen: wel samen beginnen, maar dan vervolgens uit elkaar gaan voor bijv. een kinderdienst, een onderwijzende dienst, bijbelstudie/gebedsdienst, lofprijsdienst. Na een uur komen die parallelle bijeenkomsten weer bij elkaar om gezamenlijk af te sluiten.

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2003, 08:24:00 pm »
Zit wat in. Toch moet je kinderen ook gewoon in een kerdienst zelf betrekken zonder een aparte kinderdienst tijdens de kerkdienst te houden..... we kunnen nog zoveel van kinderen leren.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

HJL

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2003, 09:31:00 pm »
Het lijkt erop dat de tweede dienst aan bloedarmoede lijdt. Minder belangstelling, kritiek op de inhoud.
Waarom niet s'morgens een uitgebreidere viering waarin , lofprijzing, gebed, woordverkondiging en omzien naar elkaar een plaats krijgen.

HJ
HJ

Peter

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2003, 09:13:12 pm »

quote:

op 03 Jan 2003 10:38:54 schreef Jan W:
Luchtballongehalte? Natuurlijk laat ik een aantal proefballonnen op. Maar laten we nu de discussie eens starten onder deze forumleden. Ik wordt zo moe van al die discussies over de 'synode'. We zijn toch niet synodaal.;) In mijn optiek moeten de plaatselijke kerken veel meer ruimte krijgen om zaken op eigen niveau te regelen.
Het is een misverstand om te denken, dat alle veranderingen langs de synode moeten. De plaatselijke kerken hebben al veel ruimte om zaken op eigen niveau te regelen. Zie kerken als Apeldoorn, Alkmaar. Aan kankeren op de synode heeft niemand iets.

quote:

op 03 Jan 2003 10:38:54 schreef Jan W:
De Reformatie waarin het artikel van "Jetze Baas"  wordt aangehaald heb ik nog niet gelezen. Maar het is aardig als er uit een andere hoek, soortgelijke geluiden te horen zijn.
Hmm. Ik ben abonnee op de Reformatie, maar ik heb ze nog niet in een 'hoek' kunnen plaatsen.

arjan1

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #8 Gepost op: maart 19, 2003, 07:51:18 pm »
De geschiedenis toont aan dat er erg creatief met de tweede dienst kan worden omgegaan. Namelijk bespreking van de Heidelbergse Catechismus. Vlak na de Reformatie was de tweede dienst enige tijd echt een (interactieve) leerdienst, met als gereedschap de HC. In sommige kerkgebouwen zal het nu wat lastig zijn, maar met een beetje crativiteit kan dat zo ingevoerd worden. Dat heeft een aantal voordelen.
1. De gemeente heeft actief de gelegenheid bepaalde vragen te stellen.
2. De voorganger heeft alle ruimte die vragen te bespreken, al wandelend door de HC; elke zondagmiddag een Zondagafdeling.
3. Vermoedelijk wordt de gemeente nog meer dan nu het geval is onderwezen in de christelijke leer.

Deze gewoonte zou aansluiten bij een vroeg-Reformatorisch gebruik.

Marloes

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #9 Gepost op: maart 19, 2003, 08:34:23 pm »
Afgelopen zondagmiddag kwam ik erachter dat dit in de GKV van Amsterdam-centrum eens in de maand al gebeurt....
[Prediker 7:29]

aegron

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #10 Gepost op: maart 20, 2003, 08:18:57 am »
Moet het per se anders? Ik bedoel: er zijn ook nogal wat kerken waar dit niet of iig veel minder een probleem is. Daarnaast vind ik het eigenlijk wel opbouwend om twee preken te horen. Van beide leer je veel.

(nog twee proefballonnen: )
1. Dit kan eigenlijk alleen goed als je meerdere kerken hebt, maar is het geen mogelijkheid, om 's ochtends allemaal in je eigen wijkgemeente te kerken en de middag dienst per kerk anders aan te pakken? Dan kun je mensen tegemoet komen die twee preken willen en mensen die het anders willen

2. Je kunt natuurlijk ook een lange dienst maken zoals in nogal wat evangelische gemeentes gebeurt?

Einherjar

• Te zijn of niet te zijn, dat i
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2003, 10:36:42 am »
Heeft een andere invulling van de middagdienst wel zin? Zullen de mensen dan wel komen opdagen of is het een keer leuk een tweede keer ook nog en bij de derde keer blijven ze weer weg.
Getuigt de afname van het kerkbezoek van de middagdienst niet van geestelijke lauwheid hier in Nederland en kun je tegen geestelijke lauwheid wel iets doen?
Of 't eervoller zou zijn te dulden In onze geest de schoten en de pijlen Van 't lot, dat gewelddadig ons belaagt Of 't hoofd te bieden aan een zee Van plagen en ze te enden door verzet? Te sterven, slapen, meer niet.

Peter

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #12 Gepost op: maart 20, 2003, 09:22:34 pm »
Mee eens. We zoeken te snel de oorzaak in de vorm van de eredienst i.p.v. in onszelf. Op zich zou je best de nadruk 's middags anders kunnen leggen (bv. meer een leerdienst), maar in het opleuken van de kerkdienst zie ik niets. Dat lost het probleem (lauwheid) niet op.

En doelgroepdiensten lijken me helemaal geen oplossing. Dat zou nog meer een reden vormen (voor de andere doelgroepen) om weg te blijven.

Maar het belangrijkste bezwaar vind ik, dat door dit soort ideeën de dienst teveel mensgericht wordt. In de eredienst ontmoeten we als gemeente (de hele gemeente) onze God. Dus niet zomaar iemand, maar de heilige JHWH!
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2003, 09:37:40 pm door Peter »

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2003, 09:32:26 pm »
Er zijn natuurlijk heel wat kerken en groepen die geen 2e dienst kennen.
Zou ook een optie zijn misschien?
Een langere 1e dienst en de 2e laten vervallen?

(Over proefballonetjes gesproken...)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2003, 09:34:50 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 21:32:26 schreef Skynolimit:

Dat lijkt op onze manier van doen. Echter, ik zou best een tweede dienst willen, ik vind de zondag middag/avond best kaal.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #15 Gepost op: maart 20, 2003, 09:36:24 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 21:34:50 schreef Wilhelmina:
op 20 Mar 2003 21:32:26 schreef Skynolimit:

Dat lijkt op onze manier van doen. Echter, ik zou best een tweede dienst willen, ik vind de zondag middag/avond best kaal.
Gaan we ´s avonds een sing-inn(-terkerklijk) organiseren :)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #16 Gepost op: maart 20, 2003, 09:39:41 pm »

quote:

op 19 Mar 2003 20:34:23 schreef Marloes:
Afgelopen zondagmiddag kwam ik erachter dat dit in de GKV van Amsterdam-centrum eens in de maand al gebeurt....

In de GKV van Amsterdam-Centrum gebeurt wel meer, maar tradities veranderen daar al bijna maandelijks ;)

Ik heb zo'n "interactieve preek" al eens vaker meegemaakt, maar was er weinig enthousiast over. Ik leer er nog minder van dan anders, en erger me eraan dat de predikant meer gericht is op het handhaven van zijn eigen planning dan wat er uit de gemeente komt. Als je niet competent kunt inspelen op een dergelijke situatie, moet je het niet doen. (Het probleem ken ik heel goed: als je met een klas pubers een 'onderwijsleergesprek' aangaat, kan daar een hoop geleerd worden, maar alleen als je én stuurt én serieus naar je leerlingen luistert en meedenkt. Het duurde best even voor ik dat geleerd had. En dan is wiskunde voor havo 4 nog gemakkelijk in vergelijking met godsdienstonderwijs voor een hele gemeente.)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #17 Gepost op: maart 20, 2003, 09:43:43 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 21:36:24 schreef Skynolimit:

Gaan we ´s avonds een sing-inn(-terkerklijk) organiseren :)

Dat wordt in Haarlem 1x per jaar in de sporthal georganiseerd. Echter, de gereformeerden willen niet mee organiseren en weet je waarom? ( echt waar hoor) Er staat geen kerkorgel in de sporthal.

Maar ik geniet hoor, van al die verschillende mensen.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #18 Gepost op: maart 20, 2003, 11:30:16 pm »
Ik zou wel komen hoor Wilhelmina, zelfs zonder orgel!  :) Gr. Anne-Marie

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #19 Gepost op: maart 21, 2003, 08:51:20 am »

quote:

op 20 Mar 2003 23:30:16 schreef Anne-Marie:
Ik zou wel komen hoor Wilhelmina, zelfs zonder orgel!  :) Gr. Anne-Marie
Zelfs.. of ook zonder orgel ;)

Maar even on topic:

quote:

Peter schreef:We zoeken te snel de oorzaak in de vorm van de eredienst i.p.v. in onszelf.
Een kei van een opmerking, al wordt er snel overheen gelezen! Is dit niet het probleem van alle tijden? De mens??

Bluebird

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #20 Gepost op: mei 01, 2003, 11:46:48 pm »
Wat mij opgevallen is: ik heb een tijdje in het buitenland gewoond en daar hadden ze 1 kerkdienst per zondag. Omdat ik dit op die manier voor een wat langere periode mee heb kunnen maken, heb ik redelijk goed kunnen ervaren hoe dat kan gaan.

De zondag werd als een dag voor Gods gemeente gezien (andere dagen ook wel, maar de zondag meer specifiek). De rest van de zondag werd heel makkelijk gebruikt voor bezoeken van/aan andere gemeenteleden. Bij ons in de GKV is de zondag daar wel eens te druk voor. Dan gaan mensen na de ochtenddienst vlug naar huis, om zo op tijd te kunnen eten en dan 's middags weer op tijd in de kerk te kunnen zijn. Ik zeg niet dat het bij iedereen zo gaat, maar ik heb dit veel vaker dan alleen maar sporadisch gehoord.

Nog een gedachte die bij mij leeft: ik heb gemerkt dat als ik 1 keer ga, dat ik dan de preek na een paar dagen vaak nog steeds weet. En er wat mee doe in het dagelijkse leven. En als ik 2 keer ga, vergeet ik ze vaak allebei. Ben ik daar de enige in, of herkennen jullie dat?

Garfield

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #21 Gepost op: mei 05, 2003, 09:09:38 am »

quote:

op 01 May 2003 23:46:48 schreef Bluebird:
......
Nog een gedachte die bij mij leeft: ik heb gemerkt dat als ik 1 keer ga, dat ik dan de preek na een paar dagen vaak nog steeds weet. En er wat mee doe in het dagelijkse leven. En als ik 2 keer ga, vergeet ik ze vaak allebei. Ben ik daar de enige in, of herkennen jullie dat?

Wat is volgens jou de reden dat als je 1 preek op een zondag hoort, die nog steeds weet na een paar dagen en 2 preken niet?
Bij mij hangt het van een aantal factoren in hoeverre ik een preek onthou:
- ben ik zelf net erg bezig met het onderwerp
- hoe uitgerust ben ik en in wat voor stemming ben ik
- het het hangt ook een beetje af wie de preek houdt, de spreekstijl van de ene predikant ligt me nu eenmaal beter dan de andere en het kunnen volgen van de predikant is bij de ene predikant sterker afhankelijk van de 2 eerstgenoemde punten dan bij de andere.

Gelukkig komt het ook regelmatig voor dat ik beide preken onthou. Tenminste de strekking, want navertellen lukt zowiezo (vrijwel) nooit...... (die gave is niet echt aanwezig)
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2003, 11:40:08 am door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Peter

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #22 Gepost op: mei 05, 2003, 11:33:34 am »

quote:

op 01 May 2003 23:46:48 schreef Bluebird:
De zondag werd als een dag voor Gods gemeente gezien (andere dagen ook wel, maar de zondag meer specifiek). De rest van de zondag werd heel makkelijk gebruikt voor bezoeken van/aan andere gemeenteleden.
Wat voor bezoeken waren/zijn dit? Met een geestelijk karakter? Of meer sociaal/koetjes-en-kalfjes?

Macguinness

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #23 Gepost op: mei 05, 2003, 11:46:46 am »
Het is misschien ook wel een idee om smorgens een gewone kerkdienst te houden en in plaats van dat iedereen naar huis gaat, (koffie drinken, eten, borreltje,slapen, thee drinken) blijven we met z'n allen in de kerk, drinken een kopje koffie, (o.i.d.) gaan we met z'n allen eten en daarna trekken we met z'n allen er op uit om iets leuks te doen (naar het strand, bos of rekreatiegebied).
Neem wat gitaren o.i.d. mee, wat ballen of andere rekreatie atributen en maak er met z'n allen een leuke dag van. :)

Enne... het regent minder vaak dan je denkt.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #24 Gepost op: mei 05, 2003, 12:03:18 pm »
L.S.,

Ook wij in onze kerk maken mee dat die middagdienst nog weinig verschilt van de ochtenddienst. Echter, dat is, ook volgens de Kerkorde, niet de bedoeling. Wij denken er ook wel over na hoe dat anders kan. Het liefst zien wij dat de middagdienst gewoon (weer) een leerdienst wordt die veel breder is dan een normale kerkdienst. Bijvoorbeeld een theologische confrontatie met lui als Kuitert e.a., of juist een veel actievere gemeente (discussie na de preek), of, en dat zou gewoon het beste zijn, een leerdienst over de H.C. of andere belijdenisgeschriften.
Je zou ook nog de methode-Calvijn kunnen gebruiken: bijbelboeken achter elkaar bespreken.
Legio mogelijkheden om de (onmisbare) middagdienst erin te houden.
Ps. 111:10

Bluebird

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #25 Gepost op: mei 05, 2003, 09:45:24 pm »
Als reactie op Garfield:

Het heeft bij mij misschien wel met mijn karakter te maken. Bij bv. een 'geestelijk' boek lees ik totdat ik weer voldoende heb om een tijdje over na te denken, dat is soms maar een paar bladzijden. En dan lees ik een andere keer weer verder. Dan verwerk ik de info die ik krijg, als ik door zou gaan, zou ik eroverheen gaan lezen. Of er niets mee doen.
Bij preken gaat dat denk ik op dezelfde manier: als ik iets goeds gehoord heb, doe ik daar pas echt iets mee als ik er even de tijd voor neem. Meer tijd dan er tussen de ochtend- en middagdienst zit. Bij de meeste preken zit er altijd wel iets in waar je wat mee kunt.

Ik denk dat het anders zou zijn als de middagdienst bv. een soort discussieforum zou zijn. :-) Maar ik weet ook niet hoe je dat op een goede manier kunt realiseren.

Als reactie op Peter:

Beide, dus: bezoeken met zowel een geestelijk karakter als met de koetjes-/kalfjesonderwerpen. Het geestelijke karakter was niet vastgelegd of georganiseerd, maar het kwam altijd aan de orde. Het was een jonge gemeente (jong in de zin van: eind jaren '60 ontstaan), de meesten waren ofwel ongelovig opgegroeid en op latere leeftijd tot geloof gekomen, ofwel katholiek opgegroeid zonder er ooit iets mee te doen, dus zo niet op latere leeftijd tot geloof gekomen, dan in ieder geval op latere leeftijd pas tot een levend geloof gekomen. Daar zou het wel eens mee te maken gehad kunnen hebben dat de geestelijke dingen heel makkelijk als vanzelf aan de orde kwamen. Daar kwam nog bij dat er iedere zondag meerdere gasten waren die (nog) geen lid van een kerk waren. Je sprak dus best vaak met mensen aan wie je de basis van het geloof uit probeerde te leggen.
Deze situatie kun je niet zo makkelijk op de GKV overbrengen. Bij ons is het andersom: de meesten zijn ermee opgegroeid. Maar dan nog: krijg je dan eerder koetjes-/kalfjesonderwerpen?
Hebben we daarom een tweede kerkdienst, omdat we anders de zondag niet goed weten in te vullen? Omdat bezoeken van gemeenteleden onderling al snel leeg (tenminste, zo zie ik gesprekken zonder inhoud als het daarbij blijft) zouden zijn? Als ik kijk naar de gesprekken die ik met GKV-ers heb, dan geloof ik dat toch niet. Maar toegegeven: ik ben er nog niet helemaal uit.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #26 Gepost op: mei 05, 2003, 09:51:08 pm »

quote:

op 05 May 2003 12:03:18 schreef Wiering:
L.S.,

dat zou gewoon het beste zijn, een leerdienst over de H.C. of andere belijdenisgeschriften.
Maar dan heb je geen dienst die breder is dan de 'gewone' kerkdienst op zondagmorgen.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Peter

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #27 Gepost op: mei 05, 2003, 11:10:39 pm »

quote:

op 05 May 2003 21:45:24 schreef Bluebird:
Dan verwerk ik de info die ik krijg, als ik door zou gaan, zou ik eroverheen gaan lezen. Of er niets mee doen.
Bij preken gaat dat denk ik op dezelfde manier: als ik iets goeds gehoord heb, doe ik daar pas echt iets mee als ik er even de tijd voor neem. Meer tijd dan er tussen de ochtend- en middagdienst zit. Bij de meeste preken zit er altijd wel iets in waar je wat mee kunt.
Mag ik daar nog eens over doorvragen? Wat bedoel je precies met "er iets mee (kunnen) doen"?

quote:

op 05 May 2003 21:45:24 schreef Bluebird:
Deze situatie kun je niet zo makkelijk op de GKV overbrengen. Bij ons is het andersom: de meesten zijn ermee opgegroeid. Maar dan nog: krijg je dan eerder koetjes-/kalfjesonderwerpen?
Hebben we daarom een tweede kerkdienst, omdat we anders de zondag niet goed weten in te vullen? Omdat bezoeken van gemeenteleden onderling al snel leeg (tenminste, zo zie ik gesprekken zonder inhoud als het daarbij blijft) zouden zijn? Als ik kijk naar de gesprekken die ik met GKV-ers heb, dan geloof ik dat toch niet. Maar toegegeven: ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik geloof niet, dat het de reden voor een tweede kerkdienst is. Wat eigenlijk wel de (historische) reden is, zou ik ook niet zo 1-2-3 weten. Was het niet iets met van de straat houden van de mensen? Of was dat met kerkdiensten op '2e' feestdagen? Misschien dat een ander forum-lid hier iets over kan zeggen?

Het zou natuurlijk mooi zijn als alle gemeenteleden spontaan 'geestelijke' gesprekken met elkaar zouden hebben. Maar laten we eerlijk zijn, heel vaak gaat het zo niet. Bovendien zouden dit soort gesprekken dan vaak tussen dezelfde (groep?) gemeenteleden plaatsvinden.

Met een beetje 'dwang' is volgens mij helemaal niks mis.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #28 Gepost op: mei 05, 2003, 11:17:32 pm »
Ik heb oit eens geleerd dat vroeger er soms dagelijks kerk was. Zeker in tijd van verdrukking was er regelmatig kerk op doordeweekse dagen.
De 2e feestdagen hebben we meen ik te danken aan de inzet van de arbeidersbeweging (lees: vakbond). Die hebben kennelijk gepleit voor verkorting van werkweken gekoppeld aan de christelijke feestdagen.
Wie een duidelijker oorsprong weet: graag.
Ik doe niet meer mee.

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #29 Gepost op: mei 06, 2003, 12:59:38 am »
In Geneve hadden ze op zondag drie diensten. Bij zonsopgang, om 9 uur en om 15 uur. Om 12 uur was er nog een kinderdienst met catechismusonderricht. Bovendien was er op maandag, woensdag en vrijdag ook een dienst.
Het is opvallend dat er van Calvijn alleen een orde van dienst voor de morgendienst bewaard is.
(zie: Brienen, T., Calvijn en de kerkdienst, Heerenveen, 1999, pp. 30,34)

Nog twee citaten uit Velden, M.J.G. van der e.a., Als wij samenkomen, Zoetermeer, 2000:

quote:

In de voor Nederland belangrijke situatie, als bron voor onze kerkelijke praktijk, van de Hollandse vluchtelingengemeente in Londen (vanaf ongeveer 1550), hield men 's avonds als gemeente al een soort nabetrachting van 's morgens, een onderlinge preekbespreking, met het oog op leren en toepassen in het dagelijks leven. (p.78)

quote:

In 1618 werden op de Dordtse Synode de predikanten verplicht gesteld uit de Heidelbergse Catechismus te preken en er met de kinderen over te spreken in de middagdienst. Dat moest vooral 'kort en eenvoudigh' gebeuren. Het voorstel van de Remonstranten uit Utrecht om niet over de catechismus - die was te moeilijk en 'toch niet de bijbel' - maar over een bijbelgedeelte te spreken, werd afgewezen. Men vreesde te zeer, dat de eigenlijke gedachte achter deze redenering was, dat de catechismus niet voldoende of zelfs onbijbels zou zijn. In de praktijk van vandaag heeft het remonstrantse liturgische voorstel vele onverdacht gereformeerde voorgangers verslagen. (p.81)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #30 Gepost op: mei 06, 2003, 09:44:39 am »

quote:

op 06 May 2003 00:59:38 schreef Pulpeet:
In Geneve hadden ze op zondag drie diensten. Bij zonsopgang, om 9 uur en om 15 uur. Om 12 uur was er nog een kinderdienst met catechismusonderricht. Bovendien was er op maandag, woensdag en vrijdag ook een dienst.
Het is opvallend dat er van Calvijn alleen een orde van dienst voor de morgendienst bewaard is.
(zie: Brienen, T., Calvijn en de kerkdienst, Heerenveen, 1999, pp. 30,34)

Nog twee citaten uit Velden, M.J.G. van der e.a., Als wij samenkomen, Zoetermeer, 2000:[...]

[...]

Is het eigenlijk niet zo dat als er diensten zouden zijn waar mensen zo graag naar toe zouden willen er vanzelf gevochten gaat worden om een plekje? En als de mensen zo graag naar een dienst zouden gaan ze de volgende dag weer in de rij zouden staan om niets te missen?
De zaken zijn langzamerhand omgedraaid. We moeten mensen motiveren nog naar de dienst te komen, en zéker naar de tweede dienst. Elk excuus lijkt goed te zijn om een keer niet te komen.
Zondagmorgen bij ons een jeugdig iemand die niet naar de dienst kwam want hij was "ziek".  's Middags had er een wonderbaarlijke genezing plaats gevonden want toen zagen wij hem terug op het basketbalveld.
Een andere vrouw die wij misten was zó verschrikkelijk misselijk, dat het haar niet lukte de dienst te bezoeken. Per toeval kwamen wij erachter dat zij 'smiddags weer kiplekker was, want zij waren lekker even naar de zwarte markt getogen.
Waarom wordt er elke dag nieuws uitgezonden? Omdat er elke dag voldoende mensen zijn die dat vreselijk belangrijk vinden. Als er geen animo was dan zou er één maal per week een uitzending zijn.
Er is dus langzamerhand een "moeten" ingeslopen, waar je een excuus voor moet bedenken om een keertje over te slaan.

Vorig jaar heb ik de algehele leiding op mij genomen van het kinderwerk bij ons in de kerk. Tot die tijd was het moeilijk kinderwerkers te vinden en vaak waren ze nét die zondag dat ze dienst hadden ziek, óf ze waren het vergeten, of ze deden vreselijk veel moeite om met iemand te ruilen óf er was niet  veel voorbereid. Ook de kinderen gingen soms met dikke tegenzin naar de kerk want in de grote dienst was het veel leuker, goede boodschap, muziek en afwisseling én soms wonderen en tekenen waar je met je neus bovenop zat.
Ik heb alle kinderwerkers bij elkaar geroepen en ze stevig onderwijs gegeven over de plaats van het kind in de gemeente én onze verantwoordelijkheid daarin. Als wij de kinderen geen plezier leerden in geloven en naar de kerk gaan wie deed dat dan? We hebben een totaal andere aanpak geintroduceert, gewoon volwassen diensten in kinderstijl, inclusief zangdiensten met muziek en dans en drama ( Ik weet hoe jullie daar over denken, maar daar gaat het even niet om)
Vervolgens heb ik alle kinderwerkers verteld dat het dus hun verantwoording was wat deze kinderen geloofden en wat voor kennis ze hadden op hun dertiende en dat dat offers zou vragen. Toen heb ik ze allemaal in de gelegenheid gesteld af te haken en iets anders te gaan doen. Ik wilde alleen die kinderwerkers houden die er voor gingen, vól van de Geest waren en visie hadden om er 100%  voor te gaan. Ik vertelde ze dat ik het desnoods alleen zou doen, dus niemand moest het doen "omdat er niemand anders was"
Op de één of andere wonderlijke manier bleven alle kinderwerkers, maar nu anders. Sommigen waren eigenlijk van plan geweest er maar eens mee te stoppen, maar waren na twee uur supergemotiveerd en vroegen of zij "alsjeblieft" hier aan mee mochten werken. Het gevolg was dat we méér dan genoeg zeer gemotiveerde kinderwerkers hadden waardoor ik kon zeggen dat áls ze een keertje niet konden, ze geen smoes hoefden te verzinnen en gewoon af konden bellen en dat wij erop zouden vertrouwen dat het een goede reden was.
Nu een jaar verder. Elke zondag zijn alle (!) kinderwerkers altijd geweest, ( slechts één keer heeft onze dochter af moeten zeggen omdat ze in een andere gemeente moest zingen) niet alleen de kinderen maar ook de kinderwerkers zijn enorm gegroeid, de ouders getuigen van enorme veranderingen in hun kinderen en een aantal hebben zelf al de doop in de Heilige Geest ontvangen. Kinderen nemen hun vrienden mee, en zijn de deur niet meer uit te slaan, want twee uur dienst vinden ze echt te kort.
Begrijp je wat ik wil zeggen? Probeer de sleur en het moeten eraf te halen, en zorg dat de diensten zo zijn, dat ze geen minuut willen missen. Het moet niet zo voorspelbaar zijn. Zondag zag ik de Maranatha gemeente op de TV en die hadden boven het podium hangen: Geef de Heilige Geest de ruimte. Ik zou iedereen aan willen sporen, haal eens alle regeltjes van mensen uit de samenkomsten, zorg dat je een sfeer creeert waarin mensen aangemoedigd worden kontakt met de levende God te krijgen, een echte ontmoeting, dan kan God namelijk werken. En als God echt werkt, dan blijf je niet tussen de lakens liggen, daar wil je echt niets van missen. Zo werkt dat. Waarom denk je dat de schare achter Jezus aanliep en zelfs niet naar huis gingen om te eten? Er gebeurde daar wat, Ze wilden er geen seconde van missen.
Het eerste wat er gebeurt als er weer eens ergens opwekking is, is het instellen van elke dag meerdere diensten. De mensen blijven namelijk voor de deuren staan om naar binnen te mogen.
Als dat bij ons nog niet zo aan wezig is, dan geven we m.i. de Geest niet voldoende ruimte, en hebben we teveel menselijke regeltjes waar eigenlijk niemand op zit te wachten. En uiteindelijk gaan we uit gehoorzaamheid naar de kerk, inplaats van met "groot verlangen".
Dát zullen we dan ook weer makkelijk op onze kinderen overdragen. Geen gesoebat waaromze al weer mee mogen, maar zoals bij ons op dit moment, de tieners al op hun fiets vooruit gaan, omdat ze vinden dat wij te lang wachten. Ze hebben er zin in, en hebben nog een boel te doen voordat de menigte naar binnen wil.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #31 Gepost op: mei 06, 2003, 09:55:16 am »

quote:

op 05 May 2003 21:51:08 schreef Lutheraansch:
[...]

Maar dan heb je geen dienst die breder is dan de 'gewone' kerkdienst op zondagmorgen.

Breder is ook niet het goede woord denk ik, je geeft daarmee aan dat de ochtenddienst per definitie 'smaller' moet zijn. Ik denk echter wel dat het een ander soort dienst wordt. Bij een normale ochtenddienst wordt er aan de hand van een bijbeltekst een preek gehouden, waarbij de predikant velerlei onderwerpen kan behandelen. Bij een Catechismuspreek moet de predikant aangeven zaken als 1. waarom belijden wij dit? 2. hoe halen wij dat uit het Woord? 3. waarvoor moeten wij oppassen in confrontatie met dwaalleer? enz.enz.

Dat lijkt me een andere soort dienst, geen smallere of bredere.
Ps. 111:10

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #32 Gepost op: mei 06, 2003, 12:14:34 pm »

quote:

op 06 May 2003 09:44:39 schreef Wilhelmina:
[...]Is het eigenlijk niet zo dat als er diensten zouden zijn waar mensen zo graag naar toe zouden willen er vanzelf gevochten gaat worden om een plekje? En als de mensen zo graag naar een dienst zouden gaan ze de volgende dag weer in de rij zouden staan om niets te missen?
De zaken zijn langzamerhand omgedraaid. We moeten mensen motiveren nog naar de dienst te komen, en zéker naar de tweede dienst. Elk excuus lijkt goed te zijn om een keer niet te komen.
Is dat een probleem van de diensten of van de mensen? Ok.. ik denk beide... maar draaien we ook niet vaak Gods Woord in ons straatje?

quote:

op 06 May 2003 09:44:39 schreef Wilhelmina:Zondagmorgen bij ons een jeugdig iemand die niet naar de dienst kwam want hij was "ziek".  's Middags had er een wonderbaarlijke genezing plaats gevonden want toen zagen wij hem terug op het basketbalveld.
Een andere vrouw die wij misten was zó verschrikkelijk misselijk, dat het haar niet lukte de dienst te bezoeken. Per toeval kwamen wij erachter dat zij 'smiddags weer kiplekker was, want zij waren lekker even naar de zwarte markt getogen.
Zulke mensen heb je altijd.. er staat ook in de bijbel dat er mensen die elke zondag in de kerk hebben gezeten achter gelaten zullen worden. Dus kerkgang maakt ook weer niet heilig, hè? ;)

quote:

op 06 May 2003 09:44:39 schreef Wilhelmina:Waarom wordt er elke dag nieuws uitgezonden? Omdat er elke dag voldoende mensen zijn die dat vreselijk belangrijk vinden. Als er geen animo was dan zou er één maal per week een uitzending zijn.
Er is dus langzamerhand een "moeten" ingeslopen, waar je een excuus voor moet bedenken om een keertje over te slaan.
Waar komt dat moeten dan vandaan? Want eigenlijk moet je dankbaar zijn dàt je twee keer naar God en Zijn gemeente mag gaan! Om Zijn aangezicht te zoeken en Hem te danken dat je leeft!

quote:

op 06 May 2003 09:44:39 schreef Wilhelmina:Vorig jaar heb ik de algehele leiding op mij genomen van het kinderwerk bij ons in de kerk. Tot die tijd was het moeilijk kinderwerkers te vinden en vaak waren ze nét die zondag dat ze dienst hadden ziek, óf ze waren het vergeten, of ze deden vreselijk veel moeite om met iemand te ruilen óf er was niet  veel voorbereid. Ook de kinderen gingen soms met dikke tegenzin naar de kerk want in de grote dienst was het veel leuker, goede boodschap, muziek en afwisseling én soms wonderen en tekenen waar je met je neus bovenop zat.
Ik heb alle kinderwerkers bij elkaar geroepen en ze stevig onderwijs gegeven over de plaats van het kind in de gemeente én onze verantwoordelijkheid daarin. Als wij de kinderen geen plezier leerden in geloven en naar de kerk gaan wie deed dat dan? We hebben een totaal andere aanpak geintroduceert, gewoon volwassen diensten in kinderstijl, inclusief zangdiensten met muziek en dans en drama ( Ik weet hoe jullie daar over denken, maar daar gaat het even niet om)
Vervolgens heb ik alle kinderwerkers verteld dat het dus hun verantwoording was wat deze kinderen geloofden en wat voor kennis ze hadden op hun dertiende en dat dat offers zou vragen. Toen heb ik ze allemaal in de gelegenheid gesteld af te haken en iets anders te gaan doen. Ik wilde alleen die kinderwerkers houden die er voor gingen, vól van de Geest waren en visie hadden om er 100%  voor te gaan. Ik vertelde ze dat ik het desnoods alleen zou doen, dus niemand moest het doen "omdat er niemand anders was"
Op de één of andere wonderlijke manier bleven alle kinderwerkers, maar nu anders. Sommigen waren eigenlijk van plan geweest er maar eens mee te stoppen, maar waren na twee uur supergemotiveerd en vroegen of zij "alsjeblieft" hier aan mee mochten werken. Het gevolg was dat we méér dan genoeg zeer gemotiveerde kinderwerkers hadden waardoor ik kon zeggen dat áls ze een keertje niet konden, ze geen smoes hoefden te verzinnen en gewoon af konden bellen en dat wij erop zouden vertrouwen dat het een goede reden was.
Nu een jaar verder. Elke zondag zijn alle (!) kinderwerkers altijd geweest, ( slechts één keer heeft onze dochter af moeten zeggen omdat ze in een andere gemeente moest zingen) niet alleen de kinderen maar ook de kinderwerkers zijn enorm gegroeid, de ouders getuigen van enorme veranderingen in hun kinderen en een aantal hebben zelf al de doop in de Heilige Geest ontvangen. Kinderen nemen hun vrienden mee, en zijn de deur niet meer uit te slaan, want twee uur dienst vinden ze echt te kort.
Ik krijg bijna de neiging om te zeggen.. goed gedaan Wilhemina! Maar ik mis eigenlijk dat niet JIJ het zover hebt gebracht.. maar doordat je werk de zegen kreeg van de Heilige Geest het geslaagd is...

quote:

op 06 May 2003 09:44:39 schreef Wilhelmina:Begrijp je wat ik wil zeggen? Probeer de sleur en het moeten eraf te halen, en zorg dat de diensten zo zijn, dat ze geen minuut willen missen. Het moet niet zo voorspelbaar zijn.
Maw. maak de dienst zoals de mens ze wil zien... Toch gek... ksnap sowieso al niet dat kerkgang sleur kan worden?!

quote:

op 06 May 2003 09:44:39 schreef Wilhelmina:Zondag zag ik de Maranatha gemeente op de TV en die hadden boven het podium hangen: Geef de Heilige Geest de ruimte. Ik zou iedereen aan willen sporen, haal eens alle regeltjes van mensen uit de samenkomsten, zorg dat je een sfeer creeert waarin mensen aangemoedigd worden kontakt met de levende God te krijgen, een echte ontmoeting, dan kan God namelijk werken. En als God echt werkt, dan blijf je niet tussen de lakens liggen, daar wil je echt niets van missen. Zo werkt dat. Waarom denk je dat de schare achter Jezus aanliep en zelfs niet naar huis gingen om te eten? Er gebeurde daar wat, Ze wilden er geen seconde van missen.
Het eerste wat er gebeurt als er weer eens ergens opwekking is, is het instellen van elke dag meerdere diensten. De mensen blijven namelijk voor de deuren staan om naar binnen te mogen.
Als dat bij ons nog niet zo aan wezig is, dan geven we m.i. de Geest niet voldoende ruimte, en hebben we teveel menselijke regeltjes waar eigenlijk niemand op zit te wachten. En uiteindelijk gaan we uit gehoorzaamheid naar de kerk, inplaats van met "groot verlangen".
Dát zullen we dan ook weer makkelijk op onze kinderen overdragen. Geen gesoebat waaromze al weer mee mogen, maar zoals bij ons op dit moment, de tieners al op hun fiets vooruit gaan, omdat ze vinden dat wij te lang wachten. Ze hebben er zin in, en hebben nog een boel te doen voordat de menigte naar binnen wil.
kBen het in grote lijnen met je eens hoor... je moet je niet aangevallen voelen.. want dat is absoluut niet de bedoeling. Soms hoop ik ook dat wij in onze gemeente zulke mensen krijgen als jij.. die echt ergens tijd en arbeid in steken! Ik bid er in ieder geval wel voor! En hoop dat ik het ook mag ontvangen!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #33 Gepost op: mei 06, 2003, 12:39:01 pm »
Citaat
op 06 May 2003 12:14:34 schreef nitpicker:

quote:

Waar komt dat moeten dan vandaan? Want eigenlijk moet je dankbaar zijn dàt je twee keer naar God en Zijn gemeente mag gaan! Om Zijn aangezicht te zoeken en Hem te danken dat je leeft!

Je móet dus dankbaar zijn, waarom zijn ze dat dan niet?

quote:

Ik krijg bijna de neiging om te zeggen.. goed gedaan Wilhemina! Maar ik mis eigenlijk dat niet JIJ het zover hebt gebracht.. maar doordat je werk de zegen kreeg van de Heilige Geest het geslaagd is...

Beetje flauw, dit hele stuk is juist geschreven om het werk van de heilige Geest te promoten, en jezelf diestbaar wat Hem betreft op te stellen, Dan kunnen er wel eens tradities en oude regels opgeruimd moeten worden, en denk erom dat dat in het begin behoorlijk weerstand kan opleveren. Ik heb best ook weerstand gehad, maar Prijs de Heer, Hij heeft gezegend.

quote:

Maw. maak de dienst zoals de mens ze wil zien... Toch gek... ksnap sowieso al niet dat kerkgang sleur kan worden?!

Je wil hiermee toch niet zeggen dat jullie nu de zondagochtend dienst hebben ingericht op deze manier omdat je er van overtuigd bent dat dit de wil van God is?Als God werkelijk in alle facetten op de troon zou zitten en het voor het zeggen had, dan zou niemand op zijn benen kunnen blijven staan hoor, de bijbel is er duidelijk over wat er gebeurd als de wolk van Gods Geest een ruimte vervuld. Dat hebben jij en ik nog niet meegemaakt. De momenten dat we er een glimp van mochten opvangen bij ons in de gemeente, was bijna iedereen in tranen, en werden de mensen genezen en bevrijdt gewoon op de plek waar ze zaten. Dat vergeet je nooit meer.

quote:

kBen het in grote lijnen met je eens hoor... je moet je niet aangevallen voelen.. want dat is absoluut niet de bedoeling. Soms hoop ik ook dat wij in onze gemeente zulke mensen krijgen als jij.. die echt ergens tijd en arbeid in steken! Ik bid er in ieder geval wel voor! En hoop dat ik het ook mag ontvangen

Zou je dan bereid zijn alle regeltjes en liturgieen en de "zo hebben we het nou eenmaal altijd gedaans" op willen geven? Durft je een half jaartje werkelijk Gods Geest de ruimte te geven? Of zijn we dan de meeste tijd kwijt met vergaderen, bespreken, confrontaties met ouderlingen, en koppen stoten tegen hele harde muren?
Denk erom er zijn de afgelopen eeuwen muren van traditie gebouwd, ook in evangelisch Nederland,  waar je werkelijk in geloof en vastend 7 maal omheen moet lopen voordat ze instorten hoor. Maar, één verslaat er duizend, maar twee verslaan er tienduizend. Je moet ergens beginnen. En natuurlijk is bidden goed, maar er staat bidt en werkt. Waarom begin je niet?

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #34 Gepost op: mei 06, 2003, 02:00:50 pm »
Ik ben bezig, maar niet altijd even actief, omdat er ook andere dingen zijn. Ik ben bezig, maar niet in onze gemeente (althans.. bijna niet). Waarom niet? Tjah.. goeie vraag.. omdat we allemaal vastgeroest zitten hier? Ik zou niet goed weten hoe ik dat moet aanpakken.

tWas inderdaad misschien een beetje flauw.. dat zie ik nu ook.. maar ik las het net wel op die manier... sorry!

En waarom niet iedereen dankbaar is.. of niet merkbaar.. ik weet het niet.. Ik laat het ook niet altijd goed merken.. en waarom ik dat niet doe? Ik ben geen uiterlijke gelover.. Maar ze zullen het wel merken in hoe ik spreek en denk! En hoe ik beslissingen neem! Maar verder... hoe toon je echte oprechte dankbaarheid?

En hoe wij de ochtenddienst hebben ingericht.. is meer een groei. kDenk dat er eerder iets "mis" is met de middagdienst.. (is meer een 2e ochtenddienst). Amper meer ter lering en onderwijzing.. zoals net Wiering uit een zette.. dat was volgens mij een hele mooie optie!
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2003, 02:05:21 pm door nitpicker »

Macguinness

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #35 Gepost op: mei 06, 2003, 07:45:15 pm »

quote:

op 05 May 2003 11:46:46 schreef macguinness:
Het is misschien ook wel een idee om smorgens een gewone kerkdienst te houden en in plaats van dat iedereen naar huis gaat, (koffie drinken, eten, borreltje,slapen, thee drinken) blijven we met z'n allen in de kerk, drinken een kopje koffie, (o.i.d.) gaan we met z'n allen eten en daarna trekken we met z'n allen er op uit om iets leuks te doen (naar het strand, bos of rekreatiegebied).
Neem wat gitaren o.i.d. mee, wat ballen of andere rekreatie atributen en maak er met z'n allen een leuke dag van. :)

Enne... het regent minder vaak dan je denkt.
Is er dan helemaal niemand die dit een goed idee vindt ? :?

Koekie

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #36 Gepost op: mei 06, 2003, 08:05:52 pm »
Hallo Nitpicker, ik wil even reageren op jouw "kerkgang een sleur, dat snap ik niet"...ik snap het namelijk wel, als je je hele leven al in het GKV wereldje zit en ook niet in de meest inspirerende gemeentes (zoals m'n man en ik momenteel in een super conservatieve gemeente zitten, waar echt helemaal niets gebeurt..), dan is kerkgang definitely een sleur, en heb je het echt regelmatig nodig om es bij vrienden en/of familie te kerken en weer es een toffe dienst mee te maken...!!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #37 Gepost op: mei 06, 2003, 08:18:02 pm »
Wilhelmina schreef :

Zou je dan bereid zijn alle regeltjes en liturgieen en de "zo hebben we het nou eenmaal altijd gedaans" op willen geven
------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit was een onderdeel van onze bijbelstudie gisteravond.

Ben je bereid alles op het altaar te leggen en niets achter te houden ? Alles wat uit het vlees is te laten verbranden ?

Weet wel dat het voor ons een brandlucht is, maar voor God een geur ten leven.
De grootste offerande aan God is een verbroken geest, dan kan zijn H. Geest pas werken.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #38 Gepost op: mei 06, 2003, 08:24:47 pm »
Nou moet het niet gekker worden.
Hoe kun je nu ooit beweren dat de liturgie 'uit het vlees' is? Het meest heilige wat we hier op aarde hebben....

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #39 Gepost op: mei 06, 2003, 09:46:16 pm »

quote:

op 06 May 2003 20:24:47 schreef Pulpeet:
Hoe kun je nu ooit beweren dat de liturgie 'uit het vlees' is? Het meest heilige wat we hier op aarde hebben....

Ik hoop dat dit een grapje is? :?

Het valt trouwens wel stil he, na mijn vraag. Haha

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #40 Gepost op: mei 06, 2003, 09:58:42 pm »
Nou, dat is zeker geen grapje.

Bluebird

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #41 Gepost op: mei 06, 2003, 10:11:06 pm »

quote:

op 05 May 2003 23:10:39 schreef Peter:
[...]

Mag ik daar nog eens over doorvragen? Wat bedoel je precies met "er iets mee (kunnen) doen"?
[...]

“Er iets mee (kunnen) doen” bedoel ik heel breed. Erover nadenken, je eigen handelen in het alledaagse leven en je eigen denken eraan toetsen, in gedachten God loven om hoe mooi alles (de schepping, maar ook de hele geschiedenis met alle beloften) in elkaar zit, erover doorpraten met anderen ..... niet alle aspecten komen elke keer aan de orde, maar afwisselend wel alle aspecten.

Omdat het het makkelijkst uit te leggen is aan de hand van een voorbeeld, neem ik even de preek die ik afgelopen zondag gehoord heb. (Ik weet ‘m nog, dat verraadt dat ik maar 1 keer naar de kerk gegaan ben .... ) Het ging over Mt. 27:53. In het verband gaat het over het sterven van Jezus: het voorhangsel scheurt, de graven gaan open, “en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.” Op Goede Vrijdag gingen de graven open en stonden de doden op (heiligen, dus alleen gelovigen), en pas met Pasen verschenen zij in Jeruzalem. Daar zat dus tijd tussen, waar waren ze in de tussentijd? In de preek werd gezegd, dat dit waarschijnlijk heiligen waren met hun verheerlijkte lichamen. “Zij verschenen” > dit wordt ook van Jezus gezegd, dat was een bewust verschijnen. En kon ook door deuren heen gaan. Waar ze in de tussentijd geweest zijn, is dan minder relevant, voor mensen in hun verheerlijkt lichaam. > Dit was een onderdeel van de preek.
Wat ik ermee gedaan heb? > nadenken over hoe mooi het later zal zijn, als wij ook verheerlijkte lichamen zullen hebben. En over wat het voor de mensen van toen betekend moet hebben. En over alle zorg die God besteed heeft aan de mensen door zulke tekenen te geven, zo dus rekening houdend met mogelijk ongeloof. En ik heb me afgevraagd hoe Jezus de eerstgeborene uit de dood kan zijn als er vóór Hem toch al mensen opgestaan zijn met hun nieuwe lichaam. Of dat wel klopt met elkaar. Dat leent zich er weer voor om het eens met anderen over te hebben. (Nog niet gebeurd, maar dat komt nog wel een keer.)
In het kort: bezig zijn met wie God is.

Vraag aan jou, Peter, en ook aan andere forumleden: wat doen jullie met preken?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #42 Gepost op: mei 06, 2003, 10:32:09 pm »

quote:

op 06 May 2003 20:24:47 schreef Pulpeet:
Zeg jij echt dat de liturgie het meest heilige is, wat we hier op aarde hebben? Ik geloof mijn ogen niet.

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #43 Gepost op: mei 06, 2003, 10:37:42 pm »
Dé plaats waar God Zijn volk ontmoet.
Waar de schriften geopend worden en de waar de maaltijd gevierd wordt.
Waar Zijn lof gezongen wordt...

lijkt me duidelijk

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #44 Gepost op: mei 06, 2003, 10:40:57 pm »

quote:

op 06 May 2003 22:37:42 schreef Pulpeet:
Dé plaats waar God Zijn volk ontmoet.
Waar de schriften geopend worden en de waar de maaltijd gevierd wordt.
Waar Zijn lof gezongen wordt...

lijkt me duidelijk
Nu heb je het over de gemeente. Dat is toch heel iets anders als de liturgie?

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #45 Gepost op: mei 06, 2003, 10:46:55 pm »

quote:

op 06 May 2003 22:40:57 schreef Wilhelmina:
Nu heb je het over de gemeente. Dat is toch heel iets anders als de liturgie?
Dan hebben we het waarschijnlijk over hetzelfde, maar geven we er een andere naam aan? Dat verklaart dan gelijk de verwarring...

Met 'liturgie' bedoel ik het gebeuren van de samenkomst van de gemeente. Daaronder valt de zondagse samenkomst, maar ook een gebedskring of een praise-avond of iets dergelijks.

Zo duidelijk?

Waarschijnlijk heb ik Mientje verkeerd begrepen.

Wat dacht jij dan dat ik met 'liturgie' bedoelde?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #46 Gepost op: mei 07, 2003, 09:26:38 am »

quote:

op 06 May 2003 22:46:55 schreef Pulpeet:
[...]

Wat dacht jij dan dat ik met 'liturgie' bedoelde?

Liturgie is volgens mij de samenstelling en de volgorde van de verschillende onderdelen van de dienst. Een liturgie commissie in de gereformeerde kerk bespreekt toch of al die onderdelen nog wel nodig zijn, en of ze op de juiste plaats staan? Of de geloofsbelijdenis gezongen of gesproken moet worden? Of er uberhaupt wel een  Psalm uit opwekking gezongen gaat worden of dat het echt uit het zakbijbeltje moet, en of het Amen door de dominee of door de gemeente beaamd gaat worden?
Als ik bij een trouwerij een liturgie krijg uitgedeelt dan is dat toch het programma van die dienst en de volgorde van de liederen?

De gemeente komt samen met meer dan 2 of 3 in de Naam van Jezus, en kan wat ons betreft elke zondag een andere liturgie bevatten. Als het Woord maar gepredikt wordt, Jezus aanbeden wordt en Hij ook duidelijk in het midden staat.

Pulpeet

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #47 Gepost op: mei 07, 2003, 11:54:18 am »

quote:

op 07 May 2003 09:26:38 schreef Wilhelmina:
[...] Als ik bij een trouwerij een liturgie krijg uitgedeelt dan is dat toch het programma van die dienst en de volgorde van de liederen?
Dat wordt zo genoemd, ja. Maar eigenlijk is de liturgie, datgene wat er vervolgens echt gaat gebeuren. Niet dat papiertje met die punten. Dat papiertje is slechts een abstractie van de liturgie.

Deze spraakverwarring komt doordat in veel gereformeerde kerken de liturgie nogal vastgeroest zit. Dan is er geen aandacht meer voor het gebeuren zelf, maar dan wordt het inderdaad een afwerken van een programma. En dan wordt de betekenis van het woord liturgie ook vergeten.

Peter

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #48 Gepost op: augustus 25, 2003, 03:53:16 am »
Iemand de artikelenserie 'kleine catechismus over de middagdienst' van Jan Smelik gelezen in de Reformatie? Reacties?

Marnix

• Bekijk profiel
De tweede dienst
« Reactie #49 Gepost op: augustus 25, 2003, 12:14:46 pm »
Ik ben een voorstander van de 2e dienst. Wel vind ik dat er eens moet worden gekeken wat de mogelijkheden zijn met die 2e dienst. Ik denk dat we veel meer mogelijkheden daarmee hebben dan we vaak zien. Maak de 2e dienst eens anders dan zoals het nu is... maak van de 2e dienst meer een dienst war de gemeenteleden zelf actief in kunnen zijn, waar ook jongeren hun talenten kunnen inzetten, waar meer interactie met de gemeente is... bijvoorbeeld...

Er zijn zoveel mogelijkheden!

Wel vind ik het jammer dat ik zoveel kritiek krijg als ik een keer 's middags een andere kerk of christelijke activiteit bezoek in plaats van de middagdienst.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien