Auteur Topic: Stoppen met geloven  (gelezen 11246 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #50 Gepost op: mei 17, 2007, 10:57:14 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 17 mei 2007 om 21:49:
Quote =>

Persoonlijk heb ik een beetje moeite met de opmerking: ik ben gestopt met geloven.
Want het is God die het geloof in de mens werkt. En als God eenmaal iemand bekeerd heeft, dan laat God zoiemand nooit meer los, want God doet geen half werk.
Ik vraag mij dus af of je ooit echt hebt geloofd (lees: door God bekeerd bent) .........

Mijn reactie =>

Goed, jij zegt God die het geloof in de mens werkt, God bekeert iemand, God laat iemand nooit meer los want God doet geen half werk..
Geen half werk??? Waar is God dan op het moment dat er kinderen dood gaan? Waar is God als er vrouwen verkracht worden? Waar is God als hij een 36 jarige vader dood laat gaan en 3 kleine kinderen achter laat? Waar is God op het moment dat moordenaars zijn gang kunnen gaan in Nederland? Waar is God op het moment dat er Pedofielen bezig zijn?
Iedereen verbloemt alle slechte dingen die er gebeuren mooi onder de naam van God. Sorry ik kan er met mijn verstand niet bij. Als iemand zo goed en geweldig is. Waarom laat een God dan kleine kinderen verkrachten???

Er zijn dagen dat ik heus geloof dat er meer is na het aardse leven. Maar de dagen waarop de ellende van de wereld weer eens zichtbaar wordt ga ik hier sterk aan twijfelen. Als God zo geweldig is waarom zorgt hij dan niet wat beter voor zijn mensen?
Omdat God niet "beter" voor de zijnen zorgt, maar "best". Hij heeft de mens naar zijn eigen beeld en gelijkenis geschapen, dus met vrije wil en zelfs met scheppend, creatief vermogen. Wij zijn geen hamsters in een kooi die trucjes mogen opvoeren voor God, maar vrije, autonome wezens, die daardoor niet alleen in staat zijn tot dierlijke aanhankelijkheid, maar tot menselijke, of beter nog Goddelijke, liefde.

Hoe je dat denigrerend van de hand kan wijzen is mij een raadsel. Maar het is een oud raadsel, want juist dat is het wezen van het kwaad.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

j@f@

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #51 Gepost op: mei 18, 2007, 07:54:54 am »

quote:

diak2b schreef op 17 mei 2007 om 19:03:
[...]
Blijkbaar niet, want hoe zeker iemand ook zelf meent te weten "wedergeboren" te zijn, volgens je eigen logica zegt dat niets. Immers, als zo iemand zijn geloof verliest was hij met terugwerkende kracht alsnog niet wedergebroen.

[...]
Wie heeft het hier over oordelen?

[...]
Ja, dat is mooi enzo, maar wat je zegt is toch simpelweg dit:

Persoon 1 = wedergeboren, gelovig, etc.
Persoon 2 = dat niet

Persoon 1 zegt "ik ben wedergeboren"
Persoon 2 zegt "ik ben wedergeboren"

Persoon 1 denkt "ik ben wedergeboren"
Persoon 2 denkt "ik ben wedergeboren"

Persoon 1 heeft, naar eigen zekerheid, een goede relatie met God
Persoon 2 heeft, naar eigen zekerheid, een goede relatie met God

Persoon 1 kan zijn geloof nooit verliezen
Persoon 2 kan dat wel, maar het is nog niet zeker dat dat gebeurt.

Kortom, er is geen enkele indicatie, noch voor derden, noch voor de gelovige zelf of hij wel "echt" gelooft. En dat volgens je eigen logica, ik hoef niks toe te voegen.

Daik,

Ik vind dat je het een beetje krom weergeeft.

Persoon twee heeft, naar eingen zekerheid een goede relatie met God, maar als die het geloof verliest, heeft ie GEEN goede relatie gehad met God en zit ie er naast!

Innuendo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #52 Gepost op: mei 18, 2007, 10:39:17 am »

quote:

Zijnkind schreef op 17 mei 2007 om 22:12:
Oorzaak en gevolg Jessy26. Je haalt ze door elkaar. Maar dat is ook niet zo vreemd...doet iedereen die God niet kent.

Tuurlijk, al het goede komt van God, al het slechte van de mens of de duivel.
Ik heb zelfs eens gelezen op een forum dat iemand zijn gebeden waren verhoord om het roodstaan weg te werken.
Die persoon kreeg opeens een teruggave van de belasting en stond weer fijn in de plus.
En een bijval van christenen dat het hier om een verhoor van zijn gebed zou gaan....

En ik maar denken dat een ambtenaar gewoon zijn werk heeft gedaan....
Maar ja, misschien ook een Godswonder.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #53 Gepost op: mei 18, 2007, 11:03:20 am »

quote:

j@f@ schreef op 18 mei 2007 om 07:54:
[...]

Daik,

Ik vind dat je het een beetje krom weergeeft.
Ik geef niks anders weer dan wat je zelf zegt. Dat dat bij nauwkeurige en consequente weergave krom blijkt, verbaast mij niets.

quote:

Persoon twee heeft, naar eingen zekerheid een goede relatie met God, maar als die het geloof verliest, heeft ie GEEN goede relatie gehad met God en zit ie er naast!
Kortom, zelfs als persoon twee zelf vol overtuiging is van die goede relatie, zegt dat niets. Het is opnieuw herhaling van hetzelfde.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #54 Gepost op: mei 18, 2007, 11:07:36 am »

quote:

Innuendo schreef op 18 mei 2007 om 10:39:
[...]

Tuurlijk, al het goede komt van God, al het slechte van de mens of de duivel.
Ik heb zelfs eens gelezen op een forum dat iemand zijn gebeden waren verhoord om het roodstaan weg te werken.
Die persoon kreeg opeens een teruggave van de belasting en stond weer fijn in de plus.
En een bijval van christenen dat het hier om een verhoor van zijn gebed zou gaan....

En ik maar denken dat een ambtenaar gewoon zijn werk heeft gedaan....
Maar ja, misschien ook een Godswonder.

:) zo las ik in de Volkskrant een analyse van de terugloop van de RKK ten gunste van evangelische/pinksterkerken in Brazilië. De eerste praat over het eeuwige heil, de tweede zorgt voor een gevulde buik (en vult intussen haar eigen kas). De moderne gelovige zou vooral interesse hebben in een egocentrische, maar vooral materialistische en onmiddelijke bevrediging van wensen, dan in vage beloften over de eeuwigheid. Het Jezus-bezorgde-me-een-baan idee.

Of de VK gelijk heeft of niet weet ik niet, maar ik zag er veel herkenbaars in als ik zo rondkijk op de vooral wat "modernere" of "jongere" christelijke fora.

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #55 Gepost op: mei 18, 2007, 12:46:32 pm »
Het past idd wel bij het tijdbeeld waarin instantbevrediging op allerlei gebied de norm is. En daarmee een variant op "laten we eten en drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij".

j@f@

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #56 Gepost op: mei 18, 2007, 01:45:05 pm »
Diak2b,

Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat ik vind, dat iemand die echt gelooft (wedergeboren) , zijn geloof niet kan verliezen.
Er kunnen wel moelijke tijden zijn maar uiteindelijk komt die persoon altijd weer bij God terug.

Dat is het enige dat ik probeer duidelijk te maken.

Natuurlijk kun je tijdelijk het geloof in iets hebben, dus dan kun je het verliezen.  Maar niet het echte geloof.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #57 Gepost op: mei 18, 2007, 02:39:18 pm »

quote:

j@f@ schreef op 18 mei 2007 om 13:45:
Diak2b,

Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat ik vind, dat iemand die echt gelooft (wedergeboren) , zijn geloof niet kan verliezen.
Er kunnen wel moelijke tijden zijn maar uiteindelijk komt die persoon altijd weer bij God terug.

Natuurlijk kun je tijdelijk het geloof in iets hebben, dus dan kun je het verliezen.  Maar niet het echte geloof.

Laat ik het nog eens proberen.
Ten eerste: geloven in een "God" is niet unbedingt gelijk te stellen met geloven in een wedergeboorte.
Ten tweede: Iemand die altijd "blind" gelooft heeft kan er door erover na te denken wel eens toe komen, dat het toch heel anders kan zijn. Geloven doe je overigens altijd "blind" want anders zou het geen geloof maar "weten" zijn. Zo kun je ook veronderstellen, dat de "blinden" eindelijk eens zienend geworden zijn.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #58 Gepost op: mei 18, 2007, 02:46:06 pm »

quote:

Diak2b,

Ik snap wel wat je probeert duidelijk te maken, maar ik constateer de implicaties daarvan. Ik kan het niet helpen dat die er nu eenmaal logisch uit volgen.

Jessy26

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #59 Gepost op: mei 18, 2007, 03:01:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 mei 2007 om 22:57:
[...]
Omdat God niet "beter" voor de zijnen zorgt, maar "best". Hij heeft de mens naar zijn eigen beeld en gelijkenis geschapen, dus met vrije wil en zelfs met scheppend, creatief vermogen. Wij zijn geen hamsters in een kooi die trucjes mogen opvoeren voor God, maar vrije, autonome wezens, die daardoor niet alleen in staat zijn tot dierlijke aanhankelijkheid, maar tot menselijke, of beter nog Goddelijke, liefde.

Hoe je dat denigrerend van de hand kan wijzen is mij een raadsel. Maar het is een oud raadsel, want juist dat is het wezen van het kwaad.
Het is niet mijn bedoeling om uberhaupt iets van de hand te wijzen. Zelf ben ik niet gelovig en ik probeer mijn medemens door dit forum wat beter te leren begrijpen. Ik geloof inderdaad dat als er een God bestaat en hij de mens naar zijn eigen beeld en vermogen heeft geschapen dat hij er bij een hoop mensen een puinzooi van gemaakt heeft. Er zijn dan uiteraard een hoop goede dingen van zijn hand gekomen maar hij is bij veel mensen dan toch de mist in gegaan denk ik.  Wat ik probeer te begrijpen / leren is hoe het kan dat mensen toch nog in iets geloven terwijl er zoveel ellende in de wereld is. Ik snap dat echt niet. Door deze discussie aan te gaan word ik misschien wat wijzer.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2007, 03:02:06 pm door Jessy26 »

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #60 Gepost op: mei 18, 2007, 03:10:15 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 18 mei 2007 om 15:01:
[...]

Het is niet mijn bedoeling om uberhaupt iets van de hand te wijzen. Zelf ben ik niet gelovig en ik probeer mijn medemens door dit forum wat beter te leren begrijpen. Ik geloof inderdaad dat als er een God bestaat en hij de mens naar zijn eigen beeld en vermogen heeft geschapen dat hij er bij een hoop mensen een puinzooi van gemaakt heeft. Er zijn dan uiteraard een hoop goede dingen van zijn hand gekomen maar hij is bij veel mensen dan toch de mist in gegaan denk ik.  Wat ik probeer te begrijpen / leren is hoe het kan dat mensen toch nog in iets geloven terwijl er zoveel ellende in de wereld is. Ik snap dat echt niet. Door deze discussie aan te gaan word ik misschien wat wijzer.
Dat zou mooi zijn :)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #61 Gepost op: mei 18, 2007, 08:17:01 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 18 mei 2007 om 15:01:
[...]

En met jou wij misschien ook wel  ;)
Zou je ook iets kunnen weergeven van jouw alternatief?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #62 Gepost op: mei 19, 2007, 11:55:15 am »
God kan honderd keer iemand bekeren, maar daarmee worden we geen marionetpopjes, we blijven mensen en mensen hebben van God de mogelijkheid gekregen keuzes te maken; voor en tegen Hem, ook nadat Hij bekering heeft bewerkstelligd. Als dat niet zo zou zijn, zouden we marionetpoppen zijn vanaf moment van bekering en zou ons geloof zonder waarde zijn.

Wat betreft contact met God en het verliezen van geloof icm traumatische gebeurtenis zoals eerder genoemd werd wil ik ook wel het een en ander kwijt:
Probeer eens je vertrouwen te stellen in een vader die zich enkel laat kennen uit een 1000 jaar oud boek waar je de actualiteit zelf in moet terug zien te vinden, je moet hem leren kennen uit brieven die geschreven zijn door anderen om hem heen.
leuk datie zoveel goede dingen doet, en stoer dat ie je vader wil zijn enzo, maar hij wil je nieteens zelf schrijven, hij reageert niet op je oproepen, je staat tegen de muur te praten en je krijgt het gevoel dat de muur nog eerder iets terugzegt dan dat je wat van je vader te horen krijgt.
Probeer eens een relatie op te bouwen met iemand op afstand, iemand die op afstand blijft.
Iemand die niet direct zegt waar het op staat, maar waar je altijd raadsels moet ontrafelen voordat je weet watie nou bedoelt. Altijd moet zoeken tussen de stapels boeken en brieven voordat je hebt gevonden wat speciaal voor jou is bedoeld.
Een ervaring (al dan niet traumatisch) is niet nodig, slechts het ontdekken dat het een verschrikkelijke tour is om je eigen vader te leren kennen is voldoende om alle vertrouwen te verliezen, om je vader de rug toe te keren.
En dat is niet iets van het ene op het andere moment, maar het komt langzaam naar je toe. Het enige verrassingselement hierin is het besef dat het zo is, dat je er geen heil meer in ziet en dat je je vader gaat afstoten of hebt afgestoten.

Summer Storm

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #63 Gepost op: mei 19, 2007, 12:51:16 pm »
ja je hebt wel gelijk. maar je rationaliseert het wel heel erg denk ik.
niet dat ik nou elke dag aanwezigheid van de vader voel.
hoe moet je dat überhaupt voelen?
veel evangelische vrienden van me voelen God voortdurend in m'n leven.
dan voel ik me een regelrechte nitwit, omdat ik dat nog niet zo heb ervaren.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #64 Gepost op: mei 19, 2007, 01:39:17 pm »
Rationaliseren of niet, de relatie met een vader (of dat nou God is of je aardse vader) blijft een persoonlijke relatie waarbij gevoelens een belangrijke rol spelen.
Bovenstaand is voor mij dagelijkse realiteit. Ik weet dat ik ergens een Vader heb maar ontbeer de persoonlijke relatie met Hem, vraag me zelfs regelmatig af of Hij mijn vader wel is of wil zijn.
Het wordt voor mij steeds moeilijker om contact te zoeken gezien ik hooguit contact krijg met de muur voor me.
Zonder persoonlijke relatie wil je ook geen moeite meer doen om contact te zoeken wnat waarom doe je het nog? Zo wordt het ook steeds moeilijker om 'uit het geloof' te leven.

Je kunt nog zo goed weten dat God je vader wil zijn en wat Hij allemaal heeft gedaan voor je, zonder persoonlijke relatie is je geloof helemaal niks.
Met enkel een "Stelling weten" kom je er niet, en kun je je nooit 100% inzetten voor God, omdat het zonder persoonlijke relatie niet Leeft.

Jessy26

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #65 Gepost op: mei 19, 2007, 06:09:48 pm »
Ik denk dat dat ook het probleem met mij is. Ik wil graag feiten zien. Tuurlijk zijn er op het gebied van het geloof allerlei feiten. Maar geen glasharde feiten waar ik zo van hou  :)
Toch blijf ik wel het gevoel houden dat er meer is dan het leven hier op aarde. Maar door gebrek aan feiten weet ik ook niet zo goed welke kant ik er mee op moet en wat ik nu precies wel of niet geloof. Maar goed dat zal mijn persoonlijke ontdekkingsreis wel zijn denk ik.
Echter vind ik het op bepaalde momenten ontzettend moeilijk om te geloven dat er meer is. Bijv. op de begravenis die ik laatst had van een 36 jarige vader, die zijn vrouw en 3 kinderen achter laat. Ik merk dat veel mensen om hem heen (ook christenen) er minder moeite mee hebben dat hij overleden is. Terwijl ik denk. Hoezo moest hij naar God toe? Zijn vrouw en kinderen hebben hem hier nog zo hard nodig. Ik kan dit niet beredeneren. Daarvoor ben ik misschien ook wel te nuchter. Tegelijker tijd voel ik me toch ook op een bepaalde manier (niet altijd letterlijk) afgewezen door de kerk omdat ik op vrouwen val. Ik vraag me dan af. Ben ik nu echt zo'n slecht mens? Nee, ik leef eerlijk, ik steel niet, ik ben oprecht naar de mensen om mij heen. Ik werk hard en zorg daarnaast voor de zwakkeren in de maatschappij. Dat zou me toch tot een goed mens moeten maken. Echter blijf ik dan toch het gevoel houden dat ik niet goed genoeg ben.
Naja misschien veranderen dingen nog in de loop der jaren. Mijn zoektocht is nog maar pas begonnen.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #66 Gepost op: mei 19, 2007, 07:07:06 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 19 mei 2007 om 18:09:
Ik denk dat dat ook het probleem met mij is. Ik wil graag feiten zien.
Dat is allemaal uiterst betrekkelijk. Ik vermoed dat je op dit moment heel veel dingen voor feiten aanziet, die bij nadere beschouwing heel wat minder hard zijn dan je nu denkt.

Jessy26

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #67 Gepost op: mei 19, 2007, 07:25:10 pm »
Daar kon je nog wel eens gelijk aan hebben. Toch is het moeilijk om en stukje zekerheid los te laten. Ik kan die zekerheid voor nu nog niet vinden in het geloof. Misschien dat dat nog komen gaat, we zullen zien.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #68 Gepost op: mei 19, 2007, 07:35:54 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 19 mei 2007 om 19:25:
Daar kon je nog wel eens gelijk aan hebben. Toch is het moeilijk om en stukje zekerheid los te laten. Ik kan die zekerheid voor nu nog niet vinden in het geloof. Misschien dat dat nog komen gaat, we zullen zien.
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dat de weg is. Zolang je niet eerst onderzoekt of de zekerheden die je denkt te hebben wel zo hard zijn, zal je geen enkele grond vinden om andere zekerheden te accepteren.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #69 Gepost op: mei 19, 2007, 07:47:52 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 19 mei 2007 om 19:25:

Overigens, nog een tip:

Op een forum waar reacties een maximale lengte van 250 tekens mogen hebben, is de vraag "wat is het katholieke geloof en wat betekent dat in je dagelijks leven" een prima vraag, maar ik denk dat je te weinig ruimte hebt voor de antwoorden :+

Jessy26

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #70 Gepost op: mei 19, 2007, 07:50:46 pm »
Tjonge.. over snelheid gesproken. Jij zit ook op beide forums dus? hahaha.. Thnx voor de tip.

Innuendo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #71 Gepost op: mei 19, 2007, 08:08:08 pm »

quote:

Diak2b,

Dan heb je altijd gelijk he?

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #72 Gepost op: mei 19, 2007, 09:15:12 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 19 mei 2007 om 18:09:
Ik denk dat dat ook het probleem met mij is. Ik wil graag feiten zien. Tuurlijk zijn er op het gebied van het geloof allerlei feiten. Maar geen glasharde feiten waar ik zo van hou  :)
Ze zijn wel glasharder dan veel van de glasharde feiten hoor. Om maar een flauw voorbeeldje te noemen: hoe glashard is het feit dat keizer Septimius Severus over Rome regeerde tussen 193-211? Ik vermoed dat je na even zoeken via Wikipedia al bereid bent dat als glashard feit te accepteren. Toch heeft hij eigenlijk betrekkelijk weinig spannends gedaan, voor een Romeins keizer, niet enorm veel sporen nagelaten, en komt hij zelden voor in het rijtje keizers dat mensen spontaan weten op te noemen.

Tegelijk zijn diverse bronnen bekend, en zelfs in één bundel verzameld en vrij breed beschikbaar, die vertellen over de kruisdood en verrijzenis van een Joodse timmermanszoon rond het begin van onze jaartelling in Palestina. Ik vermoed dat je de feiten genoegzaam kent, maar ze niet als feit accepteert. En ik vermoed dat dat iets te maken heeft met een al te groot vertrouwen in modeldenken. De moderne wetenschap heeft extreem succesvol gebruik gemaakt van die methode: beschrijf de werkelijkheid in een systeem, en ze wordt hanteerbaar, voorspelbaar en bruikbaar. Het nadeel van modellen is echter dat ze modellen zijn, en per definitie geen uitzonderingen op het model kunnen toelaten.

Het is bijvoorbeeld erg handig dat je een model hebt dat zegt: na je geboorte leef je tot je dood gaat door een ziekte of een ongeluk, of na een jaar of 80-100 door slijtage, en dan ga je dood en blijf je dood. Zonder dat model zou het begraven van dode mensen bijvoorbeeld een slecht idee zijn. Je weet maar nooit of ze weer op staan. Maar het niet-begraven van mensen is voor de volksgezondheid vrij beroerd. Dus al met al is het wel praktisch dat we hier een model voor hebben. Alleen. dat model verdient soms wat verfijning. Zo hebben we de kwestie van de schijndoden. Maar hoe ver je het model ook verfijnt, dat wat strijdig is met het model, zal strijdig zijn met het model.

De echte vraag is dan: accepteer je dat je je blik op de werkelijkheid laat beperken, doordat je hoe dan ook binnen een model wil waarnemen, denken, interpreteren?

quote:

Toch blijf ik wel het gevoel houden dat er meer is dan het leven hier op aarde. Maar door gebrek aan feiten weet ik ook niet zo goed welke kant ik er mee op moet en wat ik nu precies wel of niet geloof. Maar goed dat zal mijn persoonlijke ontdekkingsreis wel zijn denk ik.
De reis is inderdaad persoonlijk. Maar noch het landschap waar de reis doorheen leidt, noch het reisdoel zijn afhankelijk van je persoon, je voorkeuren, je gevoelens, je visies. Ze zijn buiten jezefl gelegen. Zou dat niet zo zijn, dan was het "slechts" een ontdekkingsreis naar je eigen persoonlijkheid. Maar waar jij over spreekt is een ontdekkingsreis naar de waarheid.

Een spannende reis, zeker. En zeker in een wereld die gedomineerd wordt door de, op zichzelf heel correcte, gedachte van Kant: metafysica behoort niet tot het kennisdomein van de empirische wetenschap. Helaas is die gedachte wat te ver doorgetrokken. De moderne mens die het succes van de empirische wetenschappen ziet, is al te snel geneigd te denken dat wat buiten het bereik van die wetenschappen ligt simpelweg niet bestaat.

Zo volstrekt vanzelfsprekend als je in de middeleeuwen voor volslagen gestoord zou zijn gezien, als je had ontkend dat je beschermengel er persoonlijk voor had gezorgd dat die ene tak net naast, en niet op, je knar viel, zo volslagen gestoord wordt je nu bezien als je zelfs maar het idee van een beschermengel ter sprake brengt. Maar waarom eigenlijk? Omdat we de "waarom" vraag simpelweg als irrelevant buiten de orde hebben gesteld, en hebben vervangen door de "hoe" vraag. En binnen het "hoe" hebben we modellen nodig, en waar die modellen geen antwoorden bieden, hanteren we "toeval".

Ik heb jaren met uitermate veel plezier me bezig gehouden met natuurkunde en wiskunde, waarbij vooral de elementaire fysica me buitengewoon fascineerde. Maar ik ben met mijn natuurkundestudie gestopt, omdat me steeds meer duidelijk werd dat ik daar nooit méér zou leren dan een nog knapper, nog sluitender, nog bruikbaarder wiskundig model. Heel nuttig, daar zeg ik niets van, maar aan het eind begrijp je nog steeds niets. Je leert alleen slimmer en slimmer beschrijven. Het levert magnetrons en reizen naar de maan op, niks mis mee, maar het levert geen werkelijk begrip op.

Jazeker, er is één, kenbare waarheid, onafhankelijk van de waarnemer, dus objectief. De modernisten hebben ons totaal nieuwe, razend boeiende, instrumenten gegeven om een specifiek deel van die waarheid te leren zien en hanteren, zonder overigens te begrijpen. De post-modernen hebben ons vervolgens iedere illusie ontnomen dat we via de instrumenten van de modernen ooit tot werkelijk begrip zouden komen.

Wat nu? De route van de esoterie en de new age wijzen je naar een zoektocht die simpelweg afscheid neemt van de objectieve werkelijkheid, die subjectiviteit als alternatief aanbiedt. De route van de post-moderniteit leert je maar te accepteren dat het project van de moderniteit in ultimo gefaald heeft, maar ach, het levert wel een comfortabel leven op voor de gelukkigen. Er is wel een alternatief, maar eerlijk gezegd, heel eerlijk gezegd, een alternatief dat in de ogen van vrijwel iedereen volslagen belachelijk is. Je kan terug wandelen, terug langs Popper, terug langs Kant, terug langs Descartes, terug zelfs langs Abelardus, hen vriendelijk groetend terwijl ze moedig voortstappen op een weg waarvan jij het heilloze einde al gesmoord hebt zien worden in de industriële moordmachines van de 20e eeuw, en dan de weg oppakken die wat al te enthousiast als achterlijk en hopeloos terzijde werd geschoven door al die moderne filosofen en hun volgelingen.

Het kan, maar het is niet makkelijk. Makkelijker is gewoon een geloof aanvaarden, en dan verder niet meer mekkeren. Maar die route is nooit vrij van subjectiviteit, en dat zal altijd aan je knagen.

quote:

Echter vind ik het op bepaalde momenten ontzettend moeilijk om te geloven dat er meer is. Bijv. op de begravenis die ik laatst had van een 36 jarige vader, die zijn vrouw en 3 kinderen achter laat. Ik merk dat veel mensen om hem heen (ook christenen) er minder moeite mee hebben dat hij overleden is. Terwijl ik denk. Hoezo moest hij naar God toe? Zijn vrouw en kinderen hebben hem hier nog zo hard nodig. Ik kan dit niet beredeneren. Daarvoor ben ik misschien ook wel te nuchter.
In tegendeel. Je bent niet nuchter genoeg. Je zit te vol met visies, standpunten en oordelen, normen die je aan de situatie oplegt. En vervolgens analyseer je de situatie naar de feiten die je bekend bent te analyseren, en daar voeg je een paar elementen aan toe, waarvan je meent dat ze wel zo ongeveer "geloof" uitmaken. En die mix begrijp je niet, en dus wijs je af wat je meende dat "geloof" wel zou zijn. Maar in alle eerlijkheid, denk je echt dat je kennis van dat geloof al zo groot is, dat je dit soort redeneringen kan maken?

Ja maar, ja maar, al die christenen, die hebben toch ook niet de filosofie en theologie van 20 eeuwen christendom bestudeerd? Nee, dat hoeven ze ook niet, net zo min als jij elementaire fysica moet studeren om een magnetron te gebruiken. Maar als je een magnetron zou zien, en iemand vertelt je hoe die werkt, en jij zou, zonder uitproberen, willen beredeneren of dat ding gaat werken? Zou je er dan uitkomen zonder elementaire fysica, denk je? Ik denk het niet. Ik weet wel zeker van niet.

Als het om magnetrons gaat, zijn er een paar opties:

1. Ontken ze gewoon. Verklaar magnetrongebruikers voor een beetje vreemd. Verdiep je er niet in, maar onthou een paar algemeenheden, en merk dat je daar geen sluitende redenering mee krijgt opgezet, en bedenk dat het dus wel niet zal kloppen.
2. Koop er een, en probeer hem uit. Je snapt het niet, maar het kookt lekker snel.
3. Bestudeer de werking, verdiep je in elementaire fysica, en wéét, ook al heb je nooit een echte magnetron gezien, dat hij zal werken.

Als het om geloof gaat, zijn de opties hetzelfde.

quote:

Tegelijker tijd voel ik me toch ook op een bepaalde manier (niet altijd letterlijk) afgewezen door de kerk omdat ik op vrouwen val.

Ethiek volgt uit een filosofisch systeem, een visie op de waarheid. Niet andersom. Iets is niet onwaar omdat jij de ethische consequenties vervelend vind.

ALS er een God is, en
ALS die God vindt dat het fout is als jij op vrouwen valt
DAN houdt die God niet op met bestaan, omdat jij niet wil horen dat die God er zo over denkt.

Dat wil overigens nog helemaal niet zeggen dat er een God bestaat, of dat die God er iets tegen heeft dat jij op vrouwen valt. Het wil alleen zeggen, dat je de waarheid niet zal vinden, als je je afsluit voor alles wat je onaangenaam vindt. Er is heel veel onaangenaams aan de waarheid.

quote:

Ik vraag me dan af. Ben ik nu echt zo'n slecht mens? Nee, ik leef eerlijk, ik steel niet, ik ben oprecht naar de mensen om mij heen. Ik werk hard en zorg daarnaast voor de zwakkeren in de maatschappij. Dat zou me toch tot een goed mens moeten maken.
Waarom zou dat moeten? Dat zou alleen moeten, als de norm voor "goed mens" is:

- eerlijk leven
- niet stelen
- oprecht zijn naar mensen om je heen
- hard werken
- voor de zwakkeren in de maatschappij zorgen
- al het voorgaande gecombineerd, niets meer, en niets minder, en dan nog precies in die mate waarin jij dat werkelijk doet.

Als de norm voor "goed mens" is:

- groene ogen hebben
- naar pepermuntjes ruiken
- zwarte schoenen dragen

dan maak je zo te zien weinig klaar als goed mens.

Ofwel: je stelt impliciet een paar normen, maar je vergeet de vraag te stellen of die normen wel correct zijn.

quote:

Echter blijf ik dan toch het gevoel houden dat ik niet goed genoeg ben.
Ik weet niet of je er de humor van kan inzien, maar grappig genoeg, als christenen gelijk hebben, dan zit je er niet zo ver naast. Dan ben je, in velerlei opzichten, ook niet goed genoeg. En je kan dan eerlijk, zorgzaam, hardwerkend, en wat al niet lopen te wezen tot je eelt op je handen, blaren op je tong en krassen op je ziel hebt, maar dan nog ben je niet goed genoeg. En als je ineens toch maar op mannen valt, ben je nog steeds niet goed genoeg. Als je Mahatma Gandhi overtreft, en Martin Luther King er bij, ben je nog steeds niet goed genoeg.

Het goede nieuws is dan wel: het maakt ook geen ene moer uit. Er wordt helemaal niet van je verwacht dat je goed bent.

quote:

Naja misschien veranderen dingen nog in de loop der jaren. Mijn zoektocht is nog maar pas begonnen.
En wat een mooie zoektocht! Maak je onderweg wat aantekeningen, een plaatje zo nu en dan? Nu klinkt het misschien belachelijk, maar als je aankomt, zal je het leuk vinden nog eens terug te kunnen kijken op je tocht.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #73 Gepost op: mei 19, 2007, 09:16:32 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 19 mei 2007 om 19:50:
Tjonge.. over snelheid gesproken. Jij zit ook op beide forums dus? hahaha.. Thnx voor de tip.
:) je wil niet weten waar ik zoal zit. Als je wil, zit ik ook nog op msn. Laat me je msn-adres weten, en ik voeg je toe. Dat kan hier, of met een mailtje aan diak2b@punt.nl

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #74 Gepost op: mei 19, 2007, 09:19:56 pm »
_O_
Bombus terrestris Reginae

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #75 Gepost op: mei 19, 2007, 10:19:27 pm »

quote:

Laurens schreef op 19 mei 2007 om 11:55:
God kan honderd keer iemand bekeren, maar daarmee worden we geen marionetpopjes, we blijven mensen en mensen hebben van God de mogelijkheid gekregen keuzes te maken; voor en tegen Hem, ook nadat Hij bekering heeft bewerkstelligd. Als dat niet zo zou zijn, zouden we marionetpoppen zijn vanaf moment van bekering en zou ons geloof zonder waarde zijn.
[/q]
Het ligt voor de hand dat  wij moeite hebben met een autonome, almachtige God die ons als klei kan boetseren naar wat hij maar wil. Je probleem hier is dat je menselijk denkt van God, maar hij is geen mens en op geen enkele manier je gelijke.

quote:

Wat betreft contact met God en het verliezen van geloof icm traumatische gebeurtenis zoals eerder genoemd werd wil ik ook wel het een en ander kwijt:
Probeer eens je vertrouwen te stellen in een vader die zich enkel laat kennen uit een 1000 jaar oud boek waar je de actualiteit zelf in moet terug zien te vinden, je moet hem leren kennen uit brieven die geschreven zijn door anderen om hem heen.
leuk datie zoveel goede dingen doet, en stoer dat ie je vader wil zijn enzo, maar hij wil je nieteens zelf schrijven, hij reageert niet op je oproepen, je staat tegen de muur te praten en je krijgt het gevoel dat de muur nog eerder iets terugzegt dan dat je wat van je vader te horen krijgt.

Wie bouwt dat muurtje om zich heen God of jij? Wanneer heb je voor het laatst naar buiten gekeken? Misschien dat je je hoofd niet op hol moeten laten brengen door allerlei charismatische prietpraat waarin Jezus iemand is waarmee je nog geknikkerd hebt en God een lieve vader is die je over bol aait.
[q]
Probeer eens een relatie op te bouwen met iemand op afstand, iemand die op afstand blijft.
Iemand die niet direct zegt waar het op staat, maar waar je altijd raadsels moet ontrafelen voordat je weet watie nou bedoelt. Altijd moet zoeken tussen de stapels boeken en brieven voordat je hebt gevonden wat speciaal voor jou is bedoeld.
Een ervaring (al dan niet traumatisch) is niet nodig, slechts het ontdekken dat het een verschrikkelijke tour is om je eigen vader te leren kennen is voldoende om alle vertrouwen te verliezen, om je vader de rug toe te keren.
En dat is niet iets van het ene op het andere moment, maar het komt langzaam naar je toe. Het enige verrassingselement hierin is het besef dat het zo is, dat je er geen heil meer in ziet en dat je je vader gaat afstoten of hebt afgestoten.
Misschien maar je kunt ook tot de ontdekking komen dat je verwachtingspatroon niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dat het tijd wordt dat je God ziet als almachtige en jezelf als een stofje aan de weegschaal. En toch wil hij je vader zijn en je eeuwig leven geven.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #76 Gepost op: mei 19, 2007, 11:05:52 pm »

quote:

dingo schreef op 19 mei 2007 om 22:19:
Het ligt voor de hand dat  wij moeite hebben met een autonome, almachtige God die ons als klei kan boetseren naar wat hij maar wil. Je probleem hier is dat je menselijk denkt van God, maar hij is geen mens en op geen enkele manier je gelijke.

Daar heb ik geen probleem mee, dat is mi een feit. Je kent de beeldspraak van de pottenbakker ongetwijfeld.
Ons leven is een en al bekering, terugvallen en wederom naar Hem toe keren, kijk naar het volk Israel. God bewerkt bekering, maar dat neemt niet weg dat het een keuze blijft om je open te stellen voor Zijn Geest.
Zoals ik al zei: Wat is het nut van een eigen keuze als we die keuze achteraf niet blijken te hebben? Dan zouden we alsnog speledingetjes van Gods ego zijn.

quote:

Wie bouwt dat muurtje om zich heen God of jij? Wanneer heb je voor het laatst naar buiten gekeken? Misschien dat je je hoofd niet op hol moeten laten brengen door allerlei charismatische prietpraat waarin Jezus iemand is waarmee je nog geknikkerd hebt en God een lieve vader is die je over bol aait.

Ik zie God zeker niet als iemand die me over mn bol aait en knikkeren met jezus heb ik nooit gedaan, mss kun je me uitleggen waarom jij een dergelijke conclusie trekt uit mijn schrijven ik kan je hier niet helemaal volgen?
Mijn schrijven was in de eerste instantie bedoeld als herkenningsschets, ik zie dat er dingen worden geschreven die weinig bijdragen aan de moeiten die de TS blijkt te hebben.
Ik heb geprobeerd dichterbij de lezers te brengen, als dat niet is gelukt: sorry, jammer.
Ik blijf er bij dat een traumatische gebeurtenis niet nodig is, en een van de redenen daarvan is dat je het spreekwoordelijke mannetje met de hoorns niet moet onderschatten.
Een traumatische gebeurtenis kan zeer zeker wel als catalysator aangewend worden (zowel positief als negatief mi), maar niet als oorzaak van geloofsverlies of -behoud.

quote:

Misschien maar je kunt ook tot de ontdekking komen dat je verwachtingspatroon niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dat het tijd wordt dat je God ziet als almachtige en jezelf als een stofje aan de weegschaal. En toch wil hij je vader zijn en je eeuwig leven geven.

Tja, dat is een zwakte die de meeste mensen met zich meedragen, dat de zondeval+erfzonde daaraan ten grondslag liggen weet je. En ik zal me daar ongetwijfeld schuldig aan maken.
Dat neemt nog niet weg dat je geen relatie opbouwd met God, hoe graag je dat zelf ook wil (en geloof me: dat WIL ik)
En misschien denk ik idd te menselijk over God als ik zeg dat de zorg en de aandacht en aanwezigheid voor kinderen kenmerkend zijn voor een vader.
Wat ik niet wil is dat God enkel op zondag het vlees komt snijden als je begrijpt wat ik bedoel. Op zo'n manier is het moeilijk om een relatie aan te gaan, een band te vormen en ik geloof niet dat God enkel een verstandsrelatie wil met Zijn kinderen, maar dat Zijn kinderen van Hem houden. Om wie Hij is, en om wat Hij doet.

Even voor de duidelijkheid: ik ben zeker niet op zoek naar een of ander kriebelgevoel dat me vertelt dat ik een kind van God ben, dan zou ik hier niet zijn en me wenden tot de eerste de beste Evangelische gemeente (met alle respect overigens).
Ik ben op zoek naar een relatie met mijn Vader, ik wil graag een band opbouwen maar dat wordt me moeilijk gemaakt om redenen die ik eerder beschreef.
Misschien denk ik te menselijk, in dat geval is het erg jammer, maar dat is iets wat ik zelf niet kan omdraaien, dat zal God moeten doen.
Doet Hij dat niet: helaas pindaboter.
Al heb ik een knagende gedachte die rondslingerd in mijn hoofd dat God beter zou moeten weten: Hij kent mensen beter dan dat ze zichzelf kennen, Hij zou moeten weten dat dit levensgrote obstakels zijn, wil Hij een relatie, dan zal Hij die obstakels zelf moeten wegnemen. Al schrijvende kom ik op nog zo'n rondslingerende gedachte dat ik het Hem moeilijk maak om dat obstakel weg te nemen, maar dat vind ik ook weer een contradictie omdat ik zeer zeker wel een relatie wil opbouwen....
Maargoed, mensen zijn regelmatig tegenstrijdig.... :/
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2007, 11:09:18 pm door Laurens »

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #77 Gepost op: mei 20, 2007, 12:35:25 am »
Ik zie net mijn post waar ik afgelopen drie kwartier aan heb lopen typen in de bittenbak verdwijnen (*$^%*&GRR forum) en heb nu even geen zin meer, maar ik kom hier morgen op terug.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #78 Gepost op: mei 20, 2007, 08:09:56 am »

quote:

dingo schreef op 20 mei 2007 om 00:35:
Ik zie net mijn post waar ik afgelopen drie kwartier aan heb lopen typen in de bittenbak verdwijnen (*$^%*&GRR forum) en heb nu even geen zin meer, maar ik kom hier morgen op terug.

Is inderdaad beetje frustrerend af en toe.
Een tip: zet je tekst, nadat je in elk geval een benodigde quote hebt gedaan, eerst over van het reageer vak naar Word; als je je gehele tekst klaar hebt, kun je deze zo in het lege reageervak kopiëren.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #79 Gepost op: mei 20, 2007, 05:06:14 pm »

quote:

Laurens schreef op 19 mei 2007 om 23:05:

Daar heb ik geen probleem mee, dat is mi een feit. Je kent de beeldspraak van de pottenbakker ongetwijfeld.
Ons leven is een en al bekering, terugvallen en wederom naar Hem toe keren, kijk naar het volk Israel. God bewerkt bekering, maar dat neemt niet weg dat het een keuze blijft om je open te stellen voor Zijn Geest.
Zoals ik al zei: Wat is het nut van een eigen keuze als we die keuze achteraf niet blijken te hebben? Dan zouden we alsnog speledingetjes van Gods ego zijn.

Het punt is dat wij "speledingetjes" van God zijn. Alleen, hij is almachtig en zonder kwaad en zonder willekeur. En hij weet onze keuzen al voordat wij ze maken.

quote:

Ik zie God zeker niet als iemand die me over mn bol aait en knikkeren met jezus heb ik nooit gedaan, mss kun je me uitleggen waarom jij een dergelijke conclusie trekt uit mijn schrijven ik kan je hier niet helemaal volgen?

Ik heb (uiteraard) je hele post gelezen en deze ademt een beeld van God waarvan ik denk, overtuigd ben, dat het niet overeenkomt met het beeld van God zoals dat uit de bijbel tot ons komt. Maar het komt wel overeen met het beeld van God dat ik vaak bij charismatische (en ook wel evangelische) groepen tegenkom.
Om dat beeld te karakteriseren gebruikte ik de vorm van overdrijving maar ik begrijp dat dat niet zo overgekomen is.

quote:

Mijn schrijven was in de eerste instantie bedoeld als herkenningsschets, ik zie dat er dingen worden geschreven die weinig bijdragen aan de moeiten die de TS blijkt te hebben.
Ik heb geprobeerd dichterbij de lezers te brengen, als dat niet is gelukt: sorry, jammer.
Ik blijf er bij dat een traumatische gebeurtenis niet nodig is, en een van de redenen daarvan is dat je het spreekwoordelijke mannetje met de hoorns niet moet onderschatten.
Een traumatische gebeurtenis kan zeer zeker wel als catalysator aangewend worden (zowel positief als negatief mi), maar niet als oorzaak van geloofsverlies of -behoud.

Er zijn idd heel wat posts die niet zoveel bijdragen aan de vraag van de TS. Een gebeurtenis hoeft niet persé traumatisch te zijn het kan ook de overgang van de ene levensfase naar een andere levensfase zijn zoals van de middelbare school naar studeren of van studeren naar werken, trouwen, verhuizen. Maar de kans dat je op een willekeurig moment zonder enige aanleiding besluit niet meer te geloven lijkt me zeer  klein. Aan de andere kant kunnen traumatische gebeurtenissen wel aanleiding zijn, er zijn heel wat gelovigen gestopt met geloven toen ze in en na WO II kennis namen van de vernietigingskampen (wat overigens mensen elkaar aandeden).
[q]
Tja, dat is een zwakte die de meeste mensen met zich meedragen, dat de zondeval+erfzonde daaraan ten grondslag liggen weet je. En ik zal me daar ongetwijfeld schuldig aan maken.
Dat neemt nog niet weg dat je geen relatie opbouwd met God, hoe graag je dat zelf ook wil (en geloof me: dat WIL ik)
En misschien denk ik idd te menselijk over God als ik zeg dat de zorg en de aandacht en aanwezigheid voor kinderen kenmerkend zijn voor een vader.
Wat ik niet wil is dat God enkel op zondag het vlees komt snijden als je begrijpt wat ik bedoel. Op zo'n manier is het moeilijk om een relatie aan te gaan, een band te vormen en ik geloof niet dat God enkel een verstandsrelatie wil met Zijn kinderen, maar dat Zijn kinderen van Hem houden. Om wie Hij is, en om wat Hij doet.

Even voor de duidelijkheid: ik ben zeker niet op zoek naar een of ander kriebelgevoel dat me vertelt dat ik een kind van God ben, dan zou ik hier niet zijn en me wenden tot de eerste de beste Evangelische gemeente (met alle respect overigens).
Ik ben op zoek naar een relatie met mijn Vader, ik wil graag een band opbouwen maar dat wordt me moeilijk gemaakt om redenen die ik eerder beschreef.
Misschien denk ik te menselijk, in dat geval is het erg jammer, maar dat is iets wat ik zelf niet kan omdraaien, dat zal God moeten doen.
Doet Hij dat niet: helaas pindaboter.

Al heb ik een knagende gedachte die rondslingerd in mijn hoofd dat God beter zou moeten weten: Hij kent mensen beter dan dat ze zichzelf kennen, Hij zou moeten weten dat dit levensgrote obstakels zijn, wil Hij een relatie, dan zal Hij die obstakels zelf moeten wegnemen. Al schrijvende kom ik op nog zo'n rondslingerende gedachte dat ik het Hem moeilijk maak om dat obstakel weg te nemen, maar dat vind ik ook weer een contradictie omdat ik zeer zeker wel een relatie wil opbouwen....
Maargoed, mensen zijn regelmatig tegenstrijdig.... :/[/quote]
Kortom je wilt wel een relatie met God maar dan wel op jouw voorwaarden en voldoend aan jouw wensenpatroon. Dan kom ik op het beeld van God dat je hebt. Ik begrijp het ontstaan van dat beeld wel, in de huidige heersende cultuur waar ouders en leraren met hun voornaam aangesproken worden, waar instantbevrediging van onze behoeften norm is, kan dat beeld makkelijk ontstaan. Maar kijk je naar het beeld van God zoals dat in de bijbel naar voren komt dan kom je uit op de Joodse cultuur en andere culturen uit het Midden-Oosten en de wijze waarop zij omgaan met ouderen en ouders in het bijzonder. Daar staat respect voor ouders en ouderen en staat gezag met hoofdletters geschreven en toch houden zij niet minder van hun kinderen dan hier in Nederland.

Waar ik me ook over verbaas is dat volgens jou God niet aanwezig zou zijn. Probeer je eens een voorstelling te maken in wat voor een hel we zouden leven als God zich van ons zou afkeren. Dan is het niet, dan hier, dan daar oorlog, genocide, ziekte, honger en natuurrampen maar continue en overal wereldwijd. Denk dus niet te min en te menselijk van God maar loof en dank hem voor alles waarin hij voorziet.

offtopic:M'n oorspronkelijke post was uitgebreider maar beter iets dan niets :)

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #80 Gepost op: mei 20, 2007, 05:08:13 pm »

quote:

HenkG schreef op 20 mei 2007 om 08:09:
[...]

Is inderdaad beetje frustrerend af en toe.
Een tip: zet je tekst, nadat je in elk geval een benodigde quote hebt gedaan, eerst over van het reageer vak naar Word; als je je gehele tekst klaar hebt, kun je deze zo in het lege reageervak kopiëren.
Klopt, je kan ook gewoon ctl-a en ctl-c doen maar het gaat de laatste tijd best wel goed met het forum dus verslapt het een beetje en dat wordt gelijk afgestrafd ;(

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #81 Gepost op: mei 20, 2007, 06:09:18 pm »

quote:

dingo schreef op 20 mei 2007 om 17:06:
Het punt is dat wij "speledingetjes" van God zijn. Alleen, hij is almachtig en zonder kwaad en zonder willekeur. En hij weet onze keuzen al voordat wij ze maken.
Als wij slechts speledingetjes zijn, wat is er dan nog over van het feit dat wij naar Zijn beeld zijn gemaakt, wat betekent dat nog als wij niet zelf kunnen kiezen? Want daar heb ik je nog niet over gehoord, ik zie je enkel switchen naar dat God al weet wat we kiezen en dat neemt de mogelijkheid zelf te keizen niet weg! Dus ook tegen Hem nadat Hij bekering heeft bewerkstelligd...

quote:

Ik heb (uiteraard) je hele post gelezen en deze ademt een beeld van God waarvan ik denk, overtuigd ben, dat het niet overeenkomt met het beeld van God zoals dat uit de bijbel tot ons komt. Maar het komt wel overeen met het beeld van God dat ik vaak bij charismatische (en ook wel evangelische) groepen tegenkom.
Om dat beeld te karakteriseren gebruikte ik de vorm van overdrijving maar ik begrijp dat dat niet zo overgekomen is.
[...]
Er zijn idd heel wat posts die niet zoveel bijdragen aan de vraag van de TS. Een gebeurtenis hoeft niet persé traumatisch te zijn het kan ook de overgang van de ene levensfase naar een andere levensfase zijn zoals van de middelbare school naar studeren of van studeren naar werken, trouwen, verhuizen. Maar de kans dat je op een willekeurig moment zonder enige aanleiding besluit niet meer te geloven lijkt me zeer  klein. Aan de andere kant kunnen traumatische gebeurtenissen wel aanleiding zijn, er zijn heel wat gelovigen gestopt met geloven toen ze in en na WO II kennis namen van de vernietigingskampen (wat overigens mensen elkaar aandeden).

Zoals ik eerder al schreef: het is een langzaam proces dat sluipt, het enige verrassende element hierin is het ontdekken dat je geloof niks (meer) voorstelt en over is.
De traumatische gebeurtenis die je hier als voorbeeld noemt is net zo goed een catalysator (een hele goede zelfs) en het afwenden van God door een dergelijke gebeurtenis is meer door een verkeerd Godsbeeld, en een verkeerd verwachtingspatroon.

quote:

Kortom je wilt wel een relatie met God maar dan wel op jouw voorwaarden en voldoend aan jouw wensenpatroon. Dan kom ik op het beeld van God dat je hebt. Ik begrijp het ontstaan van dat beeld wel, in de huidige heersende cultuur waar ouders en leraren met hun voornaam aangesproken worden, waar instantbevrediging van onze behoeften norm is, kan dat beeld makkelijk ontstaan.
Gelukkig kan ik je melden dat ik nog bij de categorie "netjes opgevoed" behoor :P

quote:

Maar kijk je naar het beeld van God zoals dat in de bijbel naar voren komt dan kom je uit op de Joodse cultuur en andere culturen uit het Midden-Oosten en de wijze waarop zij omgaan met ouderen en ouders in het bijzonder. Daar staat respect voor ouders en ouderen en staat gezag met hoofdletters geschreven en toch houden zij niet minder van hun kinderen dan hier in Nederland.
Een goede (liefdevolle) relatie wordt niet veroorzaakt door enkel een respectvolle opvoeding, er ligt meer aan een goede relatie ten grondslag...

quote:

Waar ik me ook over verbaas is dat volgens jou God niet aanwezig zou zijn. Probeer je eens een voorstelling te maken in wat voor een hel we zouden leven als God zich van ons zou afkeren. Dan is het niet, dan hier, dan daar oorlog, genocide, ziekte, honger en natuurrampen maar continue en overal wereldwijd. Denk dus niet te min en te menselijk van God maar loof en dank hem voor alles waarin hij voorziet.

Aanwezig zijn in de wereld en aanwezig zijn voor je kinderen zijn twee verschillende dingen. (en ja, mss denk ik dan te aards, maar daar had ik al eerder iets over gezegd ;))
Ik betwijfel of God in zoverre ingrijpt in deze wereld.
Nu is Gods voorzienigheid geen makkelijk onderwerp dus daar wil ik het ff niet op gooien nu, ik beroep mij nu op nogal wat gesprekken met een vroegere predikant, al heb jij daar nu niks aan...

Ik proef een zeer deprimerend wereldbeeld bij jou, iets wat jij ook wel bij mag schroeven ;)

quote:

offtopic:M'n oorspronkelijke post was uitgebreider maar beter iets dan niets :)
jammer...

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #82 Gepost op: mei 20, 2007, 07:50:26 pm »

quote:

Laurens schreef op 20 mei 2007 om 18:09:
[...]
Ik proef een zeer deprimerend wereldbeeld bij jou, iets wat jij ook wel bij mag schroeven ;)
Dingo en ik verstaan elkaar vaak slecht, en ons wereldbeeld en geloof kunnen bijna niet verder uit elkaar staan, en toch zie ik al dat zijn wereldbeeld volstrekt niet deprimerend is. Hoe kan je een wereldbeeld deprimerend noemen, als het gefundeerd is op dankbaarheid voor al het goede dat van God komt, als het zelfs in het woeden van de wereld nog Gods almacht terug herkent en in dankbaarheid aanvaard? Hoeveel van wat je hier beweert is echt analyse van wat Dingo schrijft, en hoeveel is je eigen projectie?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #83 Gepost op: mei 20, 2007, 08:33:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 20 mei 2007 om 19:50:
[...]
Dingo en ik verstaan elkaar vaak slecht, en ons wereldbeeld en geloof kunnen bijna niet verder uit elkaar staan, en toch zie ik al dat zijn wereldbeeld volstrekt niet deprimerend is. Hoe kan je een wereldbeeld deprimerend noemen, als het gefundeerd is op dankbaarheid voor al het goede dat van God komt, als het zelfs in het woeden van de wereld nog Gods almacht terug herkent en in dankbaarheid aanvaard? Hoeveel van wat je hier beweert is echt analyse van wat Dingo schrijft, en hoeveel is je eigen projectie?
Ik doelde specifiek op Dingo's idee dat er Total War uit zou breken.

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #84 Gepost op: mei 20, 2007, 09:47:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 20 mei 2007 om 19:50:
[...]
offtopic:(Zo slecht verstaan we elkaar toch niet de laatste tijd?)

Je hebt inderdaad heel goed verstaan wat ik hier schrijf, al moet ik toegeven dat ik het niet makkelijk leesbaar geformuleerd heb.

quote:

Laurens schreef op 20 mei 2007 om 20:33:
[...]

Ik doelde specifiek op Dingo's idee dat er Total War uit zou breken.
Dat is anders niet wat ik verwacht, ik begon met de zin "Probeer je eens een voorstelling te maken in wat voor een hel we zouden leven als God zich van ons zou afkeren." Nu kun jij je wel afkeren van God maar gelukkig keert God zich niet van de mensheid af.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #85 Gepost op: mei 20, 2007, 10:44:46 pm »

quote:

Laurens schreef op 20 mei 2007 om 18:09:

Ik betwijfel of God in zoverre ingrijpt in deze wereld.
Nu is Gods voorzienigheid geen makkelijk onderwerp dus daar wil ik het ff niet op gooien nu, ik beroep mij nu op nogal wat gesprekken met een vroegere predikant, al heb jij daar nu niks aan...

Had je een gedachte over hoe God dan zou moeten ingrijpen nu in deze wereld? Wat zou Hij ' moeten' doen?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #86 Gepost op: mei 20, 2007, 11:06:56 pm »

quote:

dingo schreef op 20 mei 2007 om 21:47:
[...]

offtopic:(Zo slecht verstaan we elkaar toch niet de laatste tijd?)
:) nee, maar ik wilde je niets in de mond leggen

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #87 Gepost op: mei 20, 2007, 11:16:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 20 mei 2007 om 22:44:
Had je een gedachte over hoe God dan zou moeten ingrijpen nu in deze wereld? Wat zou Hij ' moeten' doen?
Lezen mensen, we dwalen helemaal van het topic af.
Ik schetse mijn eigen situatie om te laten zien dat het voor sommige mensen moeilijk is om een relatie op te bouwen met een afwezige in het persoonlijke leven.

Het gaat me dus niet om de aanwezigheid en/of interventie van God in deze wereld, maar om de aanwezigheid van God als Vader in (o.a. mijn) persoonlijke leven als (wannabe?) kind van Hem.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #88 Gepost op: mei 21, 2007, 12:26:00 am »
* okidoki vraagt zich af in hoeverre mensen kunnen stoppen met iets dat God in de mens werkt?
Mail me maar als je wat wilt weten

tomp

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #89 Gepost op: mei 22, 2007, 01:26:27 pm »
Ik heb net ademloos (figuurlijk opvatten) gelezen naar de discussie die zich ontsponnen heeft. Wat mij opvalt is dat er zo inhoudelijk gereageerd wordt. Natuurlijk zijn er wat zijpaadjes bewandeld, maar ook die zijn nog relevant.

Boeiend vind ik de opmerkingen over "nooit echt geloofd hebben". In de overvalste grefo-term: de volharding der heiligen.

Ik vraag met af wat de juiste redenering is:

a. je hebt volhard =>(dus) je hebt echt gelooft.
of    b. je gelooft echt => je volhardt

Natuurlijk zal een echte grefo in deze platte uitspraken de credits missen, zoals dankzij Gods genade enz... Die moeten er maar even bijgedacht worden.

Belangwekkend hierbij is:
1. de gelijkenis van de zaaier
2. maar ook de eigen ervaring ... Heb ik nou echt geloofd of niet?
3. de laatste uitspraak:

quote:

okidoki schreef op 21 mei 2007 om 00:26:
* okidoki vraagt zich af in hoeverre mensen kunnen stoppen met iets dat God in de mens werkt?

Om bij 2 te beginnen: Ja, ik heb echt geloofd. Ik zeg dat ronduit en zonder aarzeling. Er is wel verondersteld in het topic dat ik wel actief was, maar of het ook uit mijn hart kwam? Ik kan me die vraag levendig voorstellen, maar ik heb de laatste tijd gemerkt dat het voor mij heel moeilijk is om iemand over God en Gods liefde te vertellen als je hart niet meer in (het bestaan van) God geloofd. Ik heb mensen op God gewezen en op zijn liefde voor ons. Ik heb geleerd wat leven uit genade is. Het niet kunnen opklimmen naar God (het verdienen van God), maar wel je handen uitstrekken naar Hem en het daarmee gewoon krijgen. Misschien heb ik in mijn verhaal niet zo mijn innerlijk weergegeven, maar zelfs in de meeste diepe dalen van het leven heb ik niet getwijfeld aan het bestaan van God.

Tot nu toe dan ... Het is zelfs "erger": ik wil God niet meer. Het vermoeiendste zijn de reacties van: "Jij kunt wel zeggen dat God niet bestaat, maar dat wil nog niet zeggen dat hij er niet is. Of beelden als: als jij je ogen dicht doet, zijn de dingen om je heen er nog steeds; of: ook 's nachts schijnt de zon nog steeds." Op deze voorbeelden kun je en zijn er lange filosofische verhandelingen geschreven.

Het verwarrendste vind ik op dit moment: het interne verzet (en de kracht er van) juist in tegenstelling tot het geloof wat ik hiervoor had. Ik begrijp daar niets van (en mijn omgeving ook niet). De vraag is voor mij dan ook hoe ik dit te lijf moet gaan:

- gewoon wachten, God is trouw (of in mijn woorden: God, als Hij bestaat, schijnt trouw te zijn)?
- dwars tegen het verzet ingaan (bijbellezen, bidden, ...), net zo lang tot ik me weer aangepast gedraag?
- maar eens wat om me heen kijken ... andere dingen lezen, wat filosofieboeken doorlezen op zoek naar ..?

Mijn omgeving zegt het eerste (of het tweede). Ik voel meer voor het laatste, maar ja, gevoel is ook maar gevoel. Kortom, ik ben even de kluts kwijt.

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #90 Gepost op: mei 22, 2007, 01:46:30 pm »

quote:

tomp schreef op 22 mei 2007 om 13:26:

[...]
Misschien heb ik in mijn verhaal niet zo mijn innerlijk weergegeven, maar zelfs in de meeste diepe dalen van het leven heb ik niet getwijfeld aan het bestaan van God.

Tot nu toe dan ... Het is zelfs "erger": ik wil God niet meer. Het vermoeiendste zijn de reacties van:......

Het zegt iig iets over de diepte van het dal waarin je nu verkeert. Waarom laat je het niet gewoon een paar maanden rusten en concentreer je je op het opklimmen uit het dal? In je huidige omstandigheden hierover beslissingen nemen brengt je niet verder. Of je zakt nog verder in het dal omdat je ook nog 's je geloof kwijt bent of je zakt verder in het dal omdat het allemaal zo moeilijk en vermoeiend is en God zover lijkt. En je zegt het zelf, je wil God niet meer, daar is ongetwijfeld een reden voor, kijk daar 's naar.

offtopic:Je mag overigens altijd mailen, ik weet wat dalen zijn

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #91 Gepost op: mei 22, 2007, 02:15:44 pm »
Welke keuze je ook volgt: neem de tijd en zoek rust.
Als je omgeving er vaak over begint: probeer af te spreken om er voorlopig NIET over te praten.
Als je omgeving iets voor je wil doen weten zij ook heus wel welke wegen er zijn om God te bereiken :)

Hier en daar proef ik in je bericht dat je bang bent op één of andere manier.
klopt dat?
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #92 Gepost op: mei 22, 2007, 02:24:39 pm »
Ik denk dat Dingo wijze woorden spreekt, en wil je vragen mijn reactie niet als tegenspreken daarvan te zien, hooguit als aanvullig of alternatief perspectief.

quote:

tomp schreef op 22 mei 2007 om 13:26:
Ik heb net ademloos (figuurlijk opvatten) gelezen naar de discussie die zich ontsponnen heeft. Wat mij opvalt is dat er zo inhoudelijk gereageerd wordt. Natuurlijk zijn er wat zijpaadjes bewandeld, maar ook die zijn nog relevant.

Boeiend vind ik de opmerkingen over "nooit echt geloofd hebben". In de overvalste grefo-term: de volharding der heiligen.

Ik vraag met af wat de juiste redenering is:

a. je hebt volhard =>(dus) je hebt echt gelooft.
of    b. je gelooft echt => je volhardt

Natuurlijk zal een echte grefo in deze platte uitspraken de credits missen, zoals dankzij Gods genade enz... Die moeten er maar even bijgedacht worden.
Gelukkig ben ik niet eens een onechte grefo, maar gewoon helemaal géén grefo, refo, of meer van dat moois :+

Ik heb proberen in dit topic te beargumenteren dat de bewering ofwel waar is, maar nietszeggend, ofwel niet waar is. Feit is langs beide wegen immers dat er mensen zijn zoals jij die op enig moment zelf volstrekt menen te geloven, en op een later moment niet meer menen te geloven.

quote:

Om bij 2 te beginnen: Ja, ik heb echt geloofd. Ik zeg dat ronduit en zonder aarzeling. Er is wel verondersteld in het topic dat ik wel actief was, maar of het ook uit mijn hart kwam? Ik kan me die vraag levendig voorstellen, maar ik heb de laatste tijd gemerkt dat het voor mij heel moeilijk is om iemand over God en Gods liefde te vertellen als je hart niet meer in (het bestaan van) God geloofd. Ik heb mensen op God gewezen en op zijn liefde voor ons. Ik heb geleerd wat leven uit genade is. Het niet kunnen opklimmen naar God (het verdienen van God), maar wel je handen uitstrekken naar Hem en het daarmee gewoon krijgen. Misschien heb ik in mijn verhaal niet zo mijn innerlijk weergegeven, maar zelfs in de meeste diepe dalen van het leven heb ik niet getwijfeld aan het bestaan van God.
Vooropgesteld: dan ben je een gezegend mens geweest. Ook als God niet bestaat heb je toch jaren steun ervaren. Laat het nu achteraf een projectie zijn geweest van je eigen geest, dan nog was het al die tijd een "nuttige" projectie, vind je niet? Ik zeg dat, omdat ik het je niet zou gunnen dat je nu je je geloof verliest, je ook nog bitterheid zou voelen over "een leven gebouwd op een leugen". Misschien heb je gelijk hoor, en bestaat God niet. Maar verwijt jezelf niet dat je geloofde en daar steun aan had.

quote:

Tot nu toe dan ... Het is zelfs "erger": ik wil God niet meer.
Bedoel je dat je God niet meer wil, of dat je het liefst als een gesloten boek zou zien?

In het eerste geval snap ik je niet. Immers, als God niet bestaat, is je wens al vervuld.
In het tweede geval snap ik je beter, maar niet helemaal. Immers, was je met je ervaring naar www.skepsis.nl gegaan, of naar www.fok.nl, dan had je slechts bevestiging gekregen. Hier wist je 100% zeker dat je reacties zou krijgen die in ieder geval geen instemming zouden geven aan de idee dat God niet bestaat. Toch kwam je hier. Ik zal niet proberen int e vullen waarom dat is, maar ik zou wel heel nieuwsgierig zijn of je daar zelf een idee over hebt.

quote:

Het vermoeiendste zijn de reacties van: "Jij kunt wel zeggen dat God niet bestaat, maar dat wil nog niet zeggen dat hij er niet is. Of beelden als: als jij je ogen dicht doet, zijn de dingen om je heen er nog steeds; of: ook 's nachts schijnt de zon nog steeds." Op deze voorbeelden kun je en zijn er lange filosofische verhandelingen geschreven.
Spijtig genoeg is er inderdaad weinig zo vermoeiend als een christen die met filosofisch klinkende, maar feitelijk bijzonder eenvoudig weerlegbare kulredeneringen probeert een niet-gelovige ergens van te overtuigen.

Mijn docent Geloofsleer, zei het ooit ongeveer zo over het (overigens wonderschone) Godsbewijs van Anselmus, dat natuurlijk volstrekt ondeugdelijk is: het is een soort filosofisch gregoriaans. Prachtig, een lofprijzing aan God, estetisch wonderbaarlijk, maar het bewijst geen fluit.

quote:

Het verwarrendste vind ik op dit moment: het interne verzet (en de kracht er van) juist in tegenstelling tot het geloof wat ik hiervoor had. Ik begrijp daar niets van (en mijn omgeving ook niet).
Intern verzet tegen wat? Tegen je oude geloof, of tegen je nieuwe geloof? Als ik je goed lees bedoel je dat je een fel verzet tegen je oude geloof ervaart?

quote:

De vraag is voor mij dan ook hoe ik dit te lijf moet gaan:

- gewoon wachten, God is trouw (of in mijn woorden: God, als Hij bestaat, schijnt trouw te zijn)?
- dwars tegen het verzet ingaan (bijbellezen, bidden, ...), net zo lang tot ik me weer aangepast gedraag?
- maar eens wat om me heen kijken ... andere dingen lezen, wat filosofieboeken doorlezen op zoek naar ..?

Mijn omgeving zegt het eerste (of het tweede). Ik voel meer voor het laatste, maar ja, gevoel is ook maar gevoel. Kortom, ik ben even de kluts kwijt.
Tsja, ik weet niet wat voor persoonlijkheid je hebt. En dat is toch best bepalend. Als ik je goed versta, ervaar je op dit moment een soort bitterheid richting het geloof dat je kwijt bent? Als dat zo is, lijkt me dat vrij normaal. Als je je levenlang in een toneelstuk hebt geloofd, en het doek valt, de maskers gaan af, en dan pas realiseer je je dat het allemaal maar spel was, dan is dat een heftige ervaring. Je kan het jezelf kwalijk nemen ("hoe kon ik zo stom en naief zijn") en je kan het de toneelspelers kwalijk nemen ("ze deden het met opzet, ze hielden me voor de gek"). Maar ik denk dat er maar weinig mensen zullen denken "nou, dat was een mooie tijd, veel aan gehad, maar nu verder op een nieuwe weg". En toch, als we een toneelvoorstelling bezoeken, streven we naar geloof in de schijn. Het beste toneelspel is dat waarbij je vergeet dat het toneel is, nietwaar? Maar mag je dan de acteurs, of jezelf, verwijten maken als je na de voorstelling terugkeert naar de werkelijkheid? Of moet je ze danken voor hun geweldige spel, en dankbaar zijn dat je er zo in kon opgaan? Hoe dan ook, door deze fase moet je gewoon maar heen, denk ik. Wat je daarna gaat doen, is andere koek.

Persoonlijk geloof ik volstrekt niet in het gaan zitten wachten op Gods trouw. God heeft zich evident al aan je kenbaar gemaakt, je de weg gewezen en je alles gegeven wat je nodig had om Hem te leren kennen. Nu is het aan jou. Als je bent uitgenodigd voor een huwelijksfeest, en halverwege de avond loop je naar buiten, terwijl je tegen de bruidegom zegt: ik ben uitgefeest, ik vind er niks meer aan, mag je dna verwachten dat hij je achterna komt lopen om je terug te halen? Je kan geluk hebben, maar ik zou er niet op rekenen.

Of Bijbellezen en bidden helpt? Geen idee. Ik weet niet waarom je je geloof verloor, maar ik neem aan dat je, als echte grefo, de Bijbel al las toen je wel nog geloofde, en ook bidden deed je vast wel. Zelfs met geloof was dat niet voldoende om je geloof te behouden, wat zou het dan doen om het te hervinden? Nogmaals, alles is zo afhankelijk van je eigen persoonlijkheid, maar ik zou er persoonlijk niet veel vertrouwen in hebben.

Wat ik je eerder aangaf, noem je nu zelf als optie drie. Tenminste, zo hoop ik die optie te mogen verstaan. Onderzoek de fundamenten. Je verdiepen in New Age, Islam of Boeddhisme is wel heel kek enzo, maar dat is niet de diepte in, dat is alleen maar ergens anders op de oppervlakte blijven. Ik zou niet op zoek gaan naar andere, nieuwe dingen die je nu niet gelooft, om zo iets geloofwaardigs te vinden. Wat ik je wel zou aanraden, maar alleen als je qua persoonlijkheid een beetje lijkt op mensen als Nunc (die dat vast zelf wel wil toelichten :) ) en ik, is de fundamenten onderzoeken van wat je nu wel gelooft.

Ik beloof je, zonder voorbehoud, dat als je dat doet, je twee dingen zal ontdekken:
1. ook je huidige geloof is gebouwd op drijfzand. Hoe dieper je graaft naar de fundamenten, hoe meer drijfzand de bouwputten zal vullen, maar "bedrock" zal je nooit bereiken. Dat is er namelijk helemaal niet. Toch is het goed om er naar op zoek te gaan, want al zoekende leer je het drijfzand te hanteren.
2. Als je eenmaal ontdekt dat de fundamenten niet bestaan, ben je al zo diep in het drijfzand doorgedrongen, dat je voldoende vaardigheid hebt gekregen in het hanteren van drijfzand, om te doorgronden hoe je op drijfzand een solide vesting kan bouwen.

Aan het eind van dat pad zal je, daar heb ik geen spoor van twijfel over, die vesting vinden, en je zal merken dat je haar uiterlijkheden herkent, maar dat je vertrouwen in de soliditeit van deze vesting van een totaal nieuw perspectief is geworden.

Deze weg kent wel een risico. Als je moe wordt van het graven in drijfzand, en je ontdekt geen manieren om het drijfzand te hanteren, dan kan je moedeloos worden, stoppen met graven, en binnen seconden loopt het gat dat je groef dicht, en resteert een wereld waarin niet gebouwd kan worden. Voor sommige mensen, ik ben er zo een, is dit de enig mogelijke weg, maar het is een gevaarlijke weg, die uithoudingsvermogen vraagt en alleen begaanbaar is voor wie stug door weet te ploeteren, ook al lijken de vorderingen lange tijd nihil.

Divinespark

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #93 Gepost op: juni 24, 2007, 08:56:36 pm »
"Ik heb nou ook weer niet de arrogantie om God te ontkennen"

Dat is een uitspraak van een oom van mij. Hij deed die als bijna-atheïst toen ik juist nog gelovig was. Maar zo'n 12 jaar later was de herinnering van die woorden wel het allereerste vzv ik weet, wat me weer een beetje een "iets-ist" maakte. Helaas vallen de juiste woorden niet op het moment zelf al in goeie aarde ookal is het een pil die werkt, het probleem is niet datgene waar die pil bij hoort. Kennelijk heb je de behoefte niet aan een wortel die voor je karretje blijft hangen (en die je vast wel een keer mag opeten hoor, het is geen kulredenering, geloof die foute adviezen niet van een atheïst) maar wil je NU iets merken van gemotiveerde energie!

Bij mij lijdt het geen enkele twijfel dat God bestaat omdat ik door eigen ervaringen en die van andere mensen weet dat het spirituele er is, en dus ook kan ik makkelijker geloven in wonderen van God. Het niet geloven van de bijbel kan een beetje te maken hebben met het niet vertrouwen op wat mensen met al die Godvrezendheid zo consciëntieus hebben neergeschreven. Maar als je gevoelens van erdoor heen zitten sterk zijn, kan ik begrijpen dat je daar even geen boodschap aan hebt, afhankelijk van hoe sterk je behoefte aan rust en vrede en duidelijkheid is.

Wat een vreselijke sta in de weg kan zijn is juist afleiding met veel activiteit met telkens maar nieuwigheden en nieuwe vragen en meerdere dingen tegelijk. Als je moe wordt van iets wat nog volkomen hetzelfde is als eerst, dan lekt je energie ergens anders naartoe en dan is deze eis de bekende druppel. Heb je wel effect van juist ándere dingen die je doet? En is het laagdrempelig om te gaan klagen over een God die toch niks terugzegt en dus ook niet afstraft? Let daar eens op, op juist andere, wél concreter aanwijsbare problemen en spanningen.

Als je onrust in je hebt, inderdaad rust nemen, of een paar taken afstoten die je te boven gaan en rustig aan doen met wat je overhoudt. Als het allemaal geoorloofd is, dan is daar niks mis mee. Als je (als forummer) misschien tot allerlei nieuwe inzichten bent gekomen, die aan oude opvattingen of gewoonten tornen, dan kan het zijn dat je gewoontes/automatismen die daarbij horen in vraag komen. Waar je dan behoefte aan hebt is een praktische invulling of uiting van wat je nu bent gaan vinden. Je kunt zelf wel toetsen met je formidabele bijbelkennis (die je al hebt, hoef je weinig voor te doen) of dit in lijn is met Gods wil.

Het kan zijn dat als je strikt rust neemt (sabbath e.d.) dat je automatisch allerlei drangen, spanningen, in de vorm van gevoelens en gedachten boven ziet komen. Je merkt of er wat gespannenheid is aan hoe lang je een sabbath kunt volhouden. Een ongedwongener sociale houding kan een hoop schelen daarnaast.

Je drie opties:
1) Wachten
Alles kost tijd, zowel optie 2 als 3. Dus dat afwachten doe je al. Daar hoef je dus niks voor te doen.

2) Ertegenin bikkelen (bijbellezen, bidden).
Ik zou het niet forceren, bijbellezen is intens gestudeer en op eieren lopen of je het juist interpreteert met al die Godvrezendheid. Je kent die verhalen toch al wel. Bidden natúúrlijk, probeer daarnaast ook eens "wandelen met God", bij van alles wat je doet God indachtig zijn. Misschien merk je op dat je zelf met de dingen die aan jou zijn, onder jouw handbereik, best wel OK door het leven gaat. Wat je goed doet is een compliment waard hoor. Als je leven een geïntegreerd geheel is, dan heb je juist automatisch minder spanningen en let je meer op de buitenwereld en heb je dus ook weer wat puf vrij om je weer naar God te richten. Ik word er althans alsmaar geloviger van.

3) Gewoon iets anders doen
Iets praktisch, aards. Iets minder verplichtingen of iets waarbij je zelf niet over de kop gaat. Voorkomen is beter dan genezen en doe ook eens een burnouttest op het internet.

Wat een eisenpakket hè? Pffffff.

Heel veel sterkte, en vertrouwen

Groetjes, Divinespark