Auteur Topic: Het evangelie van Paulus en Petrus vergeleken  (gelezen 45519 keer)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Het evangelie van Paulus en Petrus vergeleken
« Reactie #300 Gepost op: juni 18, 2007, 06:15:48 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 18 juni 2007 om 14:40:
Ik ga niet de discussie opnieuw aan

...zei hij terwijl hij zelf steeds opnieuw een begin maakt...

Pot...ketel...zwart

Voor een vervolg dat werkelijk tot constructieve bijdragen kan leiden:
methodiek Diak2b
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2007, 06:18:30 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #301 Gepost op: juni 18, 2007, 07:35:08 pm »
HenkG schreef op 18 juni 2007 om 18:15:

quote:

Pot...ketel...zwart
Je denk toch niet, dat ik nog zin heb om op de opmerkingen over de Galatenbrief in te gaan? Een brief nota bene, gericht aan een heidengemeente, waarin een confrontatie plaatsvondt tussen het evangelie van Paulus en het evangelie der besnijdenis. Bewijs?
Alleen Galaten 3.2 is al een klinkklaar bewijs. Paulus vroeg daar aan de gemeente:
'Dit alleen zou in van u willen weten:Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet? (het evangelie der besnijdenis), of van de prediking van het geloof? (het evangelie van Paulus)
Dat is het fundamentele verschil tussen beide evangelien.
Wie dit ontkent is niet alleen eigenwijs, maar laat zich ongewild ook nog van een domme kant zien!dom! We kunnen best meningsverschillen hebben, maar leren tellen is nog iets anders! 1 en 1 is toch 2?
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2007, 07:36:03 pm door P. Strootman »

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #302 Gepost op: juni 18, 2007, 07:44:03 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 18 juni 2007 om 09:58:
[...]

Nu maak je toch een vergissing, DoubleUP! In Galaten 2.7 staat volgens de grondtekst:
'Maar integendeel, toen zij zagen, dat mij (Paulus) de prediking van het evangelie der voorhuid was toevertrouwd, gelijk aan Petrus dat der besnijdenis.......'
De vertalers hebben dat wel verborgen voor ons, omdat ook zij niet geloofden in 2 wel te onderscheiden goede boodschappen in de bijbel.
Ik wees er dan ook niet op om kinderachtig te zijn, of om spijkers op laag water te zoeken, maar omdat de uitdrukking 'God de Zoon', absoluut onbijbels is!. Het sticht ook verwarring, want vooral de namen en/of titels zijn zeer belangrijk in de bijbel. Zij drukken meestal bepaalde betekenissen uit! Voor velen is dat echter 'te lastig'!

haha...
OK, ik heb de Statenvertaling niet goed doorzocht... daar heb je gelijk. (Ik keek in de NBG 51 en de NBV en de WBV, terwijl ikzelf graag met de SV scherm (inclusief kanttekeningen). Nu zetten die kanttekeningen ons gelukkig weer op het juiste spoor: Paulus predikt het evangelie aan de heidenen, Petrus predikte (datzelfde) evangelie aan de Joden).

Zo zie je maar, sommige termen staan er niet, maar wel hun betekenis, en sommige termen staan er wel, maar hebben niet de betekenis die je eraan geeft...
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2007, 07:49:22 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #303 Gepost op: juni 18, 2007, 08:54:51 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 18 juni 2007 om 19:35:

[...]

Je denk toch niet, dat ik nog zin heb om op de opmerkingen over de Galatenbrief in te gaan? Een brief nota bene, gericht aan een heidengemeente, waarin een confrontatie plaatsvondt tussen het evangelie van Paulus en het evangelie der besnijdenis. Bewijs?
Alleen Galaten 3.2 is al een klinkklaar bewijs. Paulus vroeg daar aan de gemeente:
'Dit alleen zou in van u willen weten:Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet? (het evangelie der besnijdenis), of van de prediking van het geloof? (het evangelie van Paulus)
je hebt het ook werkelijk niet door he? Het verschil tussen JOUW EIGEN AANNAMEN en wat er staat? Het is toch niet zo moeilijk om te zien dat het JOUW eigen conclusie is, dat "werken der wet" gelijk zou zijn aan "het evangelie der besnijdenis", en idem voor "prediking van het geloof" met "het evangelie van Paulus"? Dat zijn jouw aannamen, niet de gegevens die in de bijbel staan. Jij bent van mening dat ze gelijk zijn, en trekt uit die aannamen conclusies.

quote:

Dat is het fundamentele verschil tussen beide evangelien.
Wie dit ontkent is niet alleen eigenwijs, maar laat zich ongewild ook nog van een domme kant zien!dom! We kunnen best meningsverschillen hebben, maar leren tellen is nog iets anders! 1 en 1 is toch 2?
tja, tellen kun je wellicht, maar logisch redeneren (b)lijkt moeilijker. Ik heb je de argumenten gegeven, en waar je mee terug komt als "bewijs" is een grote grap. Je stelt zonder argumenten dat twee dingen hetzelfde zijn, maar je negeert compleet de contradicties die eruit voortvloeien, namelijk dat Paulus dus kennelijk door Petrus vervolgd wordt, en dat Paulus vroeger kennelijk geloofde wat Petrus geloofde (Gal.1) maar toen toch Petrus vervolgde, ondanks dat ze hetzelfde geloofden.

Want als je gelijkstelling zou kloppen, dan volgt uit Galaten 5 dat Paulus nog vervolgd wordt, en wie zijn dan de vervolgers? De aanhangers van het evangelie der besnijdenis.... en wie zijn dat? Juist ja, Petrus, Jacobus en Johannes, waarvan Paulus nu juist zegt dat ze elkaar de broederhand geschud hebben, en alles in goed overleg regelden.

En het wordt vanaf dat moment alleen nog maar absurder, want die Jacobus en Johannes en Petrus (die degenen zijn die Paulus vervolgen als jouw lezing van Gal.5 klopt), zijn zelf degenen die door Paulus en collega's vervolgd worden in Handelingen!

Dus Petrus vervolgt Paulus op het moment van schrijven (Gal.5, omdat 'besnijdenis' volgens jou hetzelfde is als 'evangelie der (of 'voor de') besnijdenis'), en Paulus heeft vroeger Petrus en collega's vervolgd (Gal.1). Maar omdat Paulus in Gal.5 zegt dat hij niet 'nog steeds' het "(evangelie der) besnijdenis" predikt, wordt hij vervolgd. Dus toen Paulus nog in z'n Galaten-1-fase zat geloofde hij dus nog wel het "evangelie der besnijdenis", en dus hetzelfde als Petrus! Maar tegelijkertijd vervolgde hij Petrus "bovenmate"omdat die iets anders geloofde.....

Van mij mag je jezelf onderdompelen in elke onzin die je maar wilt, en je verre houden van enige logica, maar ga mij er dan aub niet mee vermoeien door te zeggen dat het 'eigenwijs' zou zijn of 'dom', terwijl je zelf niet eens in staat bent om aannamen en feiten van elkaar te scheiden.  En stop dan alsjeblieft ook met te beweren dat je je bijbeluitleg door nauwkeurig lezen hebt ontwikkeld, want je bent niet eens in staat om zoiets overduidelijks te zien als de fout die je maakt bij het lezen van Gal.5.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2007, 09:05:01 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #304 Gepost op: juni 19, 2007, 01:39:07 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 18 juni 2007 om 19:44

haha...
OK, ik heb de Statenvertaling niet goed doorzocht... daar heb je gelijk. (Ik keek in de NBG 51 en de NBV en de WBV, terwijl ikzelf graag met de SV scherm (inclusief kanttekeningen). Nu zetten die kanttekeningen ons gelukkig weer op het juiste spoor: Paulus predikt het evangelie aan de heidenen, Petrus predikte (datzelfde) evangelie aan de Joden).
Zo zie je maar, sommige termen staan er niet, maar wel hun betekenis, en sommige termen staan er wel, maar hebben niet de betekenis die je eraan geeft...
Dat had je gedacht! Ik denk, dat je een beetje in de war bent! De grondteksten van Galaten 2.7 en 8 laten er geen enkele twijfel over bestaan, dat er twee verschillende bedieningen waren in de Handelingentijd. Als je er iets anders  in leest, kun je niet behoorlijk lezen en begrijpen. Er valt dus echt nog niet zoveel te lachen!
En als je beweert, dat Petrus hetzelfde evangelie als Paulus predikte, moet dat wel napraterij zijn, want dan moet jij mij eens vertellen, wat er nu eigenlijk in die heidengemeente van de Galaten aan de hand was.? Ik reken erop, dat je dat voor mij uitlegt! En waarom was Paulus dan zo ontzettend kwaad? Zal ik je het antwoord maar geven, als je zelf niet kunt lezen? Omdat de besnijdenis gepredikt werd in zijn gemeente. En het evangelie der besnijdenis leert, dat de mens nauwelijks gerechtvaardigd kan worden uit werken der wet. Maar Paulus predikte het geloof in Christus Jezus d.w.z. dat je gelooft dat de Geest die in Jezus was, ook in jezelf woont. Dan is tegelijkertijd ook die akelige plaatsvervanging niet meer nodig, want dan moet je het zelf gaan  doen! Totdat je de volle kennis van de Zoon God bereikt hebt.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2007, 02:20:09 pm door Nunc »

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #305 Gepost op: juni 19, 2007, 02:13:45 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 19 juni 2007 om 13:39:
En als je beweert, dat Petrus hetzelfde evangelie als Paulus predikte, moet dat wel napraterij zijn, want dan moet jij mij eens vertellen, wat er nu eigenlijk in die heidengemeente van de Galaten aan de hand was.?

Net zo als jij praat kan ik ook zeggen dat het toch heel duidelijk is wat daar aan de hand was (1+1=2): Zowel de joden als de heidenen waren bekeerd tot Jezus (Het enige evangelie). Maar omdat de joodse rituelen en wetten zo in hun bloed zaten en dat het zo in hun gebakken zat dat ze zelf dingen moesten doen om in het reine met God te komen, daarom vervielen ze weer in hun oude rituelen.
Het is net als een gevangene die 25 jaar in de cel heeft gezeten. Daar moest hij altijd vragen of hij naar de WC mocht. Tot hij vrij kwam, hij mocht gaan en staan waar hij maar wil. Maar op zijn werk vroeg hij toch constant aan zijn baas of hij naar de WC mocht. Het zat er zo ingebakken dat hij het gewoon deed. Hij was vrij maar toch gebonden aan vaste regels die niet meer golden (De film Shawshank Redemption gezien? daar word dat heel mooi getoond).

quote:

En waarom was Paulus dan zo ontzettend kwaad?

Omdat ze vrij waren door Jezus, maar net deden alsof ze weer gevangen zaten in de joodsewetten! Ze vergaten de waarde van het (enige!) evangelie.

quote:

Zal ik je het antwoord maar geven, als je zelf niet kunt lezen?
Volgens mij bedoel je: Zal ik je mijn antwoord maar geven als je zelf niet zo wilt lezen als ik lees.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2007, 02:22:50 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #306 Gepost op: juni 19, 2007, 02:29:19 pm »

quote:

[...]

Dat had je gedacht! Ik denk, dat je een beetje in de war bent! De grondteksten van Galaten 2.7 en 8 laten er geen enkele twijfel over bestaan, dat er twee verschillende bedieningen waren in de Handelingentijd. Als je er iets anders  in leest, kun je niet behoorlijk lezen en begrijpen. Er valt dus echt nog niet zoveel te lachen!

En als je beweert, dat Petrus hetzelfde evangelie als Paulus predikte, moet dat wel napraterij zijn, want dan moet jij mij eens vertellen, wat er nu eigenlijk in die heidengemeente van de Galaten aan de hand was.? Ik reken erop, dat je dat voor mij uitlegt! En waarom was Paulus dan zo ontzettend kwaad? Zal ik je het antwoord maar geven, als je zelf niet kunt lezen?

jawel hoor, de beste strategie is toch altijd weer: vingers in de oren en heel hard "nananah, ik hoor je niet' roepen.

het antwoord is allang gegeven, en je hebt er niks tegenin weten te brengen anders dan "het klopt niet". Maar om dat te verhullen, verval je in persoonlijke aanvallen ("in de war", "kun je niet behoorlijk lezen en begrijpen", "als je zelf niet kunt lezen?").

Dus nogmaals: de aanname (want dat is het) dat er twee partijen spelen in de Galatenbrief, namelijk "evangelie der besnijdenis" (van Petrus) en "evangelie der heidenen" (van Paulus) leidt tot absurde contradicties over Petrus en Paulus die elkaar zouden vervolgen, terwijl ze óók de broederhand schudden en beide zelf vervolgd worden (door wie? door elkaar, want dat volgt uit Gal.1 + 5)  8)7

De oplossing is zo simpel: er zijn niet twee, maar drie partijen in het spel in de brief! Partij 1: Petrus, partij 2: Paulus, partij 3: de orthodoxe joden. Paulus en Petrus worden beide vervolgd door partij 3, en Paulus zet zich in Gal.5 af tegen partij 3 (waar hij vroeger zelf toe behoorde, zie Gal.1). Paulus en Petrus (partij 1 en 2) schudden elkaar de broederhand. Voila, probleem opgelost...

De enige reden waarom Strootman deze oplossing niet kan accepteren, is omdat dan z'n argument vervalt voor het onderscheiden van twee verschillende evangelieën in Gal.2. Als het namelijk om 3 partijen gaat, kan hij Galaten 5 niet meer gebruiken ("besnijdenis") om van Galaten 2 te zeggen dat Paulus het "evangelie van de besnijdenis" afwijst (want dat zijn niet dezelfde zaken/partijen, namelijk de orthodoxe joden in Gal.5 en Gal.1, en Paulus en Petrus in Gal.2). Als er drie partijen zouden zijn, dan vervalt het contextuele argument om in Gal.2 van twee verschillende evangelien met verschillende boodschap te spreken. Het kan dan net zo goed gaan om één boodschap met twee verspreidingsgebieden (wat gewoon een mogelijkheid is met een genitivus-vertaling zoals die daar gebruikt wordt).

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #307 Gepost op: juni 19, 2007, 05:18:31 pm »

quote:

PietZa schreef op 19 juni 2007 om 14:13:

Net zo als jij praat kan ik ook zeggen dat het toch heel duidelijk is wat daar aan de hand was (1+1=2): Zowel de joden als de heidenen waren bekeerd tot Jezus (Het enige evangelie). Maar omdat de joodse rituelen en wetten zo in hun bloed zaten en dat het zo in hun gebakken zat dat ze zelf dingen moesten doen om in het reine met God te komen, daarom vervielen ze weer in hun oude rituelen.
Het is net als een gevangene die 25 jaar in de cel heeft gezeten. Daar moest hij altijd vragen of hij naar de WC mocht. Tot hij vrij kwam, hij mocht gaan en staan waar hij maar wil. Maar op zijn werk vroeg hij toch constant aan zijn baas of hij naar de WC mocht. Het zat er zo ingebakken dat hij het gewoon deed. Hij was vrij maar toch gebonden aan vaste regels die niet meer golden (De film Shawshank Redemption gezien? daar word dat heel mooi getoond.
Welnee, de bijbel verteelt geen verhaaltjes! De bijbel wil ons hier juist iets heel belangrijks leren. Het evangelie der besnijdenis behoort namelijk tot het verleden, want daarmee werd aangetoond, dat de mens niet gerechtvaardigd kon worden uit werken der wet, maar door geloof. Paulus was de apostel van de Geest! Hij predikte volstrekt geen Jezus van Nazareth, maar de Geest, die in Jezus was. God zond die Geest immers ook in onze harten? Het gaat puur om de Waarheid, die in zulke verhalen a.h.w. verborgen is! Het is volstrekt niet historisch, maar het gaat om de leerstelligheid van die verhalen.

quote:

Omdat ze vrij waren door Jezus, maar net deden alsof ze weer gevangen zaten in de joodsewetten! Ze vergaten de waarde van het (enige!) evangelie.
Wie waren er vrij door Jezus? Niet de Galaten, want Paulus predikte juist het geloof in de Geest, die in Jezus was en ook in onszelf (Galaten 3.2). Alle zg. 'christenen' zijn alleen gefocust op de persoon van Jezus, die nu eenmaal niet onze (heidenen) redder is. De Verlosser woont in de mens zelf!

quote:

Volgens mij bedoel je: Zal ik je mijn antwoord maar geven als je zelf niet zo wilt lezen als ik lees.
Je moet uiteindelijk zelf weten, wat je eronder verstaat. Inderdaad is de vraag: Hoe leest gij? zeer de moeite waard
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2007, 05:50:27 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #308 Gepost op: juni 19, 2007, 05:55:56 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 19 juni 2007 om 17:18:
[...]
Het is volstrekt niet historisch, maar het gaat om de leerstelligheid van die verhalen.
en het is ook volstrekt niet logisch, dat is al meermalen aangetoond. Hoe kan een intern tegenstrijdige uitleg van een verhaal (of het nu historisch is of niet) ooit 'leerstellig' zijn? Wat heb je nou aan een intern tegenstrijdige leer?

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #309 Gepost op: juni 19, 2007, 09:56:34 pm »

quote:

[...]

En als je beweert, dat Petrus hetzelfde evangelie als Paulus predikte, moet dat wel napraterij zijn, want dan moet jij mij eens vertellen, wat er nu eigenlijk in die heidengemeente van de Galaten aan de hand was.? Ik reken erop, dat je dat voor mij uitlegt! En waarom was Paulus dan zo ontzettend kwaad? Zal ik je het antwoord maar geven, als je zelf niet kunt lezen? Omdat de besnijdenis gepredikt werd in zijn gemeente. En het evangelie der besnijdenis leert, dat de mens nauwelijks gerechtvaardigd kan worden uit werken der wet. Maar Paulus predikte het geloof in Christus Jezus d.w.z. dat je gelooft dat de Geest die in Jezus was, ook in jezelf woont. Dan is tegelijkertijd ook die akelige plaatsvervanging niet meer nodig, want dan moet je het zelf gaan  doen! Totdat je de volle kennis van de Zoon God bereikt hebt.

Galaten:
1. Ja, de Galatenbrief gaat o.a. over het niet nodig zijn van de besnijdenis.

2. Nergens in de Galatenbrief of ander evangeliën staat dat de besnijdenis voor Joden nog wel nodig is.

Ik kan hier helaas geen bijbelse teksten bij zetten, want het veronderstelde staat er juist NIET in!

P.Strootman zet wel de woorden 'evangelie der besnijdenis' en 'evangelie der heidenen' uit Gal.2 naast elkaar, maar kan er geen betekenis vanuit de Bijbel aan geven, wat de Bijbel (noem de teksten!) als 'evangelie der besnijdenis' zou kenmerken, en wat de Bijbel als 'evangelie der heidenen' zou kenmerken.

Nog even enkele heldere aanwijzigen tegen het verhaal van Strootman:
a. Uitgerekend DEZE brief begint Paulus met de declameren dat hij afgezant van JEZUS CHRISTUS is, en niet van de de geest CJ.
b. In 1:7 zegt Paulus zelf nog: er is geen ander evangelie. Paulus wil dus niet van twee evangeliën weten. Als Paulus onderscheid zou hebben gemaakt, had hij moeten schrijven: er is geen ander evangelie voor heidenen. Het andere evangelie is alleen voor de Joden.
c: 1:12: Het evangelie van JEZUS CHRISTUS is hem openbaard!
d: Paulus erkent dat hij eerst de Joodse godsdienst volgde, die Jezus niet erkende. (ik hoop niet dat Strootman deze godsdienst als het evangelie van Petrus classificeert)
e. In 1:18 bekent hij met Petrus (= Kefas) te hebben overlegd over het evangelie!
f. In hoofdstuk 2:1-4 legt hij uit dat de apostelen erachter stonden dat Titus (Griek) zich ook van de apostelen niet hoefde te laten besnijden. Alleen 'schijnbroeders' verlangden dat.
Ik hoop dat Strootman Petrus daar niet onder schaart. Alweer geen enkele aanwijzing dat
er twee evangeliën zijn. Paulus verifieert zijn evangelie met dat van de apostelen. Hij zou juist verschillen hebben willen bespreken als er 2 evangeliën waren!
g. in 2:7-14 legt Paulus uit dat zijn werkterrein onder de heidenen is, met het verkondigen van het evangelie (nog steeds geen enkele verwijzing naar inhoudelijke verschillen)

3. Petrus leert niet dat heidenen zich moeten besnijden. Petrus leert ook niet dat Joden zich moesten blijven besnijden (hoewel het toen nog niet afgeschaft was, een duizenden jaren oud gebruik is niet in 1 generatie uit te wissen).

4. Handelingen 15 laat zien dat Paulus en de apostelen (waaronder dus Petrus) één en hetzelfde evangelie verkondigen: Paulus vooral aan heidenen (hoewel hij bij Joden begon als hij in een stad aankwam) en Petrus vooral in Jeruzalem en aan de Joden (hoewel híj juist degene was die in het visioen van God zelf te horen kreeg dat het verschil tussen Joden en heidenen was opgeheven. Door God zelf, door het offer van Jezus, zijn Leraar en Messias = Christus.)
http://www.biblija.net/bi...pos=0&set=10&l=nl

In deze vergadering toont Paulus aan dat hij is "gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen."
Let wel: het evangelie. Geen toevoegingen! Hetzelfde evangelie dus als de apostelen verkondigen!
Paulus toont aan dat het om de Heilige Geest gaat, die met Pinksteren is uitgestort (hij heeft het niet over Christus Jezus als zijnde een andere Geest, die in beginsel al in iedereen was): "van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. 9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd."

De verklaring van de apostelen spreekt ook boekdelen:
"‘Van de apostelen en de oudsten. Aan hun broeders en zusters in Antiochië, Syrië en Cilicië die uit de heidense volken afkomstig zijn: gegroet! 24 Wij hebben vernomen dat enkelen van ons u een bezoek hebben gebracht – zonder dat wij hun dat hadden opgedragen – en dat hun uitspraken aanleiding zijn geweest tot verwarring en verontrusting. 25 Daarom hebben we eensgezind besloten enkele broeders naar u toe te zenden in het gezelschap van onze geliefde Barnabas en Paulus, 26 mensen die hun leven op het spel hebben gezet voor de naam van onze Heer Jezus Christus. 27 We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. 28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’ "

Nergens iets over 2 evangeliën. Nergens iets over verschillen tussen JC en CJ, nergens iets over zelf je zaligheid verdienen, nergens iets over de Geest van God die al in je woont.

Strootman: je dwaalt!
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2007, 10:00:10 pm door DoubleUP »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #310 Gepost op: juni 19, 2007, 11:29:13 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 19 juni 2007 om 21:56:
a. Uitgerekend DEZE brief begint Paulus met de declameren dat hij afgezant van JEZUS CHRISTUS is, en niet van de de geest CJ.
leuk detail is ook nog, dat Paulus zegt "niet van een mens, maar van Jezus Christus". Daardoor is er weer nieuw lapwerk nodig, want eerst was het zo dat waar JC stond, de mens benadrukt werd, maar dat kan nu óók al niet meer.

JC en CJ komen nu eenmaal in dezelfde soort situaties voor (zie o.a. deze lijst), dus uit hun voorkomen in brieven van Paulus kun je niet een betekenisverschil afleiden. De enige manier waarop je dan nog een verschil in betekenis kan krijgen voor JC of CJ, is niet omdat je het afleidt uit de tekst, maar omdat je het als DOGMA poneert. En omdat het een dogma is geworden voor Strootman, valt er niet meer over te discussieren.

En als dan een keer de volgorde verkeerd staat (zoals "mens Christus Jezus" in Timoteus) dan moet daar een oplossing voor bedacht worden... dan gaat het ineens om de 'mensgeworden geest'... Het DOGMA is z'n eigen leven gaan leiden: in plaats van dat het een conclusie is uit de tekst, is het juist de enige manier geworden waarop Strootman de tekst nog kan lezen, het is iets wat van buiten de tekst opgelegd wordt.

een illustratie:

"directeur Jansen ontsloeg een werknemer"
"meneer Jansen, de directeur, ontsloeg een werknemer"

"directeur Jansen was bij de jaarvergadering"
"bij de jaarvergadering was Jansen, de directeur, aanwezig"

"ik vroeg salarisverhoging aan directeur Jansen"
"aan Jansen, de directeur, vroeg ik salarisverhoging"

etc..

Kunnen we nu afleiden dat "directeur Jansen" onderscheiden moet worden van "Jansen, de directeur"? Nee, want ze komen in precies dezelfde situaties voor. De context geeft er geen aanleiding toe. Het enige wat we kunnen doen is poneren (als dogma) dat "Jansen, de directeur" op iets anders slaat dan "directeur Jansen". Dat kan natuurlijk, maar het is geen conclusie uit de tekst, het is juist een dogma wat je op de tekst legt. Je dwingt (zonder reden) af dat DJ en JD verschillend moeten zijn.

Zo is de situatie wat betreft JC en CJ.. beide komen in allerlei contexten voor in beide volgordes. Zie o.a. de gelinkte lijst.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2007, 11:36:42 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #311 Gepost op: juni 19, 2007, 11:41:09 pm »

quote:

d: Paulus erkent dat hij eerst de Joodse godsdienst volgde, die Jezus niet erkende. (ik hoop niet dat Strootman deze godsdienst als het evangelie van Petrus classificeert)
Ja wel dus, want hij claimt dat het in Gal.5:11 (" "Wat mij echter betreft, broeders, indien ik nog de besnijdenis predik, waarom word ik dan nog vervolgd? Dan is immers het aanstotelijke van het kruis van kracht beroofd.". ") gaat om het "evangelie der besnijdenis" uit Galaten 2 wat door Petrus verkondigd wordt.

Strootman doet dus inderdaad of Petrus een orthodoxe jood is, die hetzelfde gelooft als wat Paulus geloofde vóór zijn bekering (want daar gaat Gal.5:11 over).

En dat is absurd (en volkomen tegenstrijdig), aangezien Paulus vóór zijn bekering bij de groep hoorde die Petrus juist vervolgde, en in de Galatenbrief nota bene vertelt dat Petrus en Paulus elkaar de broederhand hebben geschud (ná Paulus' bekering)! Terwijl als Petrus' "evangelie der besnijdenis" in Gal.5:11 bedoeld zou zijn, Petrus Paulus juist na z'n bekering zou moeten vervolgen en juist niet voor z'n bekering.

Een omgekeerde wereld dus, en allemaal omdat dogmatisch vastgehouden moet worden aan één mogelijke interpretatie van 'evangelie ... besnijdenis' (wat in het grieks van alles kan betekenen omdat het een genitivus is, dus op de puntjes hoeft helemaal geen 'der' te staan, dat hangt juist van de context af). En de 'Strootman-context' is alleen te verdedigen met de evident absurde want tegenstrijdige identificatie uit Gal.5:11
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2007, 11:45:11 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #312 Gepost op: juni 20, 2007, 10:40:42 am »

quote:

Galaten:
1. Ja, de Galatenbrief gaat o.a. over het niet nodig zijn van de besnijdenis.
Je vergeet wat, DoubleUP! De besnijdenis was niet nodig voor de heidenen.

quote:

2. Nergens in de Galatenbrief of ander evangeliën staat dat de besnijdenis voor Joden nog wel nodig is.

Jawel, want Petrus ging gewoon door met de prediking van de besnijdenis.  

quote:

Ik kan hier helaas geen bijbelse teksten bij zetten, want het veronderstelde staat er juist NIET in!
Zijn er ook onbijbelse teksten?

quote:

P.Strootman zet wel de woorden 'evangelie der besnijdenis' en 'evangelie der heidenen' uit Gal.2 naast elkaar, maar kan er geen betekenis vanuit de Bijbel aan geven, wat de Bijbel (noem de teksten!) als 'evangelie der besnijdenis' zou kenmerken, en wat de Bijbel als 'evangelie der heidenen' zou kenmerken.
Het is overduidelijk, dat er gedurende de Handelingentijd twee wel te onderscheiden evangelien werden gepredikt. De kardinale fout was echter, dat het evangelie der besnijdenis, op een gegeven moment gepredikt werd aan de verkeerde doelgroep, namelijk aan de gelovige heidenen in de landstreek van Galatie.

quote:

Nog even enkele heldere aanwijzigen tegen het verhaal van Strootman:
Uitgerekend DEZE brief begint Paulus met de declameren dat hij afgezant van JEZUS CHRISTUS is, en niet van de de geest CJ.

Mischien moet je wat nauwkeuriger lezen, DoubleUP.Ik bedoel dit niet sarcastisch, want het is nog niet zo niet eenvoudig. Maar Paulus schreef in Galaten 1.1:
'Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, die Hem uit de doden heeft opgewekt'
Jezus Christus was toch een mens? En waarom schrijft Paulus dan: noch door een mens? Hij is dus niet door de mens Jezus geroepen! 'Jezus Christus' was voor Paulus de mens als zodanig, namelijk de mens met een goddelijke Geest. In 2 Korinthe 13 schreef hij bijvoorbeeld: '....of gelooft gij niet, dat 'Jezus Christus' in u is?'
Nee, zijn werkelijke roeping kunnen wij lezen in Galaten 1.15 en 16, waar hij schreef:
'Maar toen het Hem, die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou, ben ik geen ogenblijk te rade gegaan met vlees en bloed....'
Volgens de bijbel is de innerlijke Zoon, Gods Geest. Paulus noemde zich dan ook als enige apostel: Een apostel van Christus Jezus, dat is een apostel van de Geest van Jezus.

quote:

b. In 1:7 zegt Paulus zelf nog: er is geen ander evangelie. Paulus wil dus niet van twee evangeliën weten. Als Paulus onderscheid zou hebben gemaakt, had hij moeten schrijven: er is geen ander evangelie voor heidenen. Het andere evangelie is alleen voor de Joden.
Opnieuw geldt: nauwkeuriger lezen! Volgens de grondtekst schreef Paulus over het evangelie der besnijdenis, dat gepredikt dreigde te worden aan de verkeerde doelgroep, namelijk aan de heidenen: Het is geen ander(allos). Het was dus geen 'ander' van dezelfde soort, namelijk een goede Boodschap. Waarom niet? Nogmaals, omdat het aan de verkeerde doelgroep werd verkondigd!

quote:

c: 1:12: Het evangelie van JEZUS CHRISTUS is hem openbaard!
Zonder dat je er erg in heeft, ontkracht je de tekst, door hem niet juist te citeren. Het evangelie van Jezus Christus is hem niet geopenbaard, maar: Jezus Christus is hem geopenbaard!

quote:

Nee, dat doe ik zeker niet!

quote:

e. In 1:18 bekent hij met Petrus (= Kefas) te hebben overlegd over het evangelie!
f. In hoofdstuk 2:1-4 legt hij uit dat de apostelen erachter stonden dat Titus (Griek) zich ook van de apostelen niet hoefde te laten besnijden. Alleen 'schijnbroeders' verlangden dat.
Ik hoop dat Strootman Petrus daar niet onder schaart. Alweer geen enkele aanwijzing dat
er twee evangeliën zijn. Paulus verifieert zijn evangelie met dat van de apostelen. Hij zou juist verschillen hebben willen bespreken als er 2 evangeliën waren!
g. in 2:7-14 legt Paulus uit dat zijn werkterrein onder de heidenen is, met het verkondigen van het evangelie (nog steeds geen enkele verwijzing naar inhoudelijke verschillen)
Heb ik nooit weersproken!

quote:

3. Petrus leert niet dat heidenen zich moeten besnijden. Petrus leert ook niet dat Joden zich moesten blijven besnijden (hoewel het toen nog niet afgeschaft was, een duizenden jaren oud gebruik is niet in 1 generatie uit te wissen).

Niet relevant, want daar ging het niet over! Alleen, er waren Judaisten in de heidengemeente binnengedrongen, die dat wel wilden leren.

Citaat
4. Handelingen 15 laat zien dat Paulus en de apostelen (waaronder dus Petrus) één en hetzelfde evangelie verkondigen: Paulus vooral aan heidenen (hoewel hij bij Joden begon als hij in een stad aankwam) en Petrus vooral in Jeruzalem en aan de Joden (hoewel híj juist degene was die in het visioen van God zelf te horen kreeg dat het verschil tussen Joden en heidenen was opgeheven. Door God zelf, door het offer van Jezus, zijn Leraar en Messias = Christus.)
[url]http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=Hand+15%2C1-35&id18=1&pos=0&set=10&l=nl/quote]
Volstrekt niet! Het bleef alleen zo het was: Petrus en zijn helpers verkondigden het evangelie der besnijdenis aan de besnedenen, gelijk Paulus dat der voorhuid aan de heidenen. Zin waren het volledig eens geworden. Vers 19 zegt zelfs:'Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet moet lastig vallen' Namelijk met de besnijdenis!

quote:

In deze vergadering toont Paulus aan dat hij is "gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen."
Let wel: het evangelie. Geen toevoegingen! Hetzelfde evangelie dus als de apostelen verkondigen!Paulus toont aan dat het om de Heilige Geest gaat, die met Pinksteren is uitgestort (hij heeft het niet over Christus Jezus als zijnde een andere Geest, die in beginsel al in iedereen was): "van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. 9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd."
Waar heeft Paulus het over Pinksteren? Volstrekt onjuist geconcludeerd. Paulus schreef dat God de Geest, die in Jezus was, ook in onze (de heidenen) harten uitgezonden heeft. En wist je niet, dat Paulus het evangelie welk hij verkondigde, mijn evangelie noemt?
En nee, Paulus zegt nergens, dat Christus Jezus een andereGeest is, maar juist dat Christus Jezus deGeest is.

quote:

De verklaring van de apostelen spreekt ook boekdelen:
"‘Van de apostelen en de oudsten. Aan hun broeders en zusters in Antiochië, Syrië en Cilicië die uit de heidense volken afkomstig zijn: gegroet! 24 Wij hebben vernomen dat enkelen van ons u een bezoek hebben gebracht – zonder dat wij hun dat hadden opgedragen – en dat hun uitspraken aanleiding zijn geweest tot verwarring en verontrusting. 25 Daarom hebben we eensgezind besloten enkele broeders naar u toe te zenden in het gezelschap van onze geliefde Barnabas en Paulus, 26 mensen die hun leven op het spel hebben gezet voor de naam van onze Heer Jezus Christus. 27 We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. 28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’ "
Hier wordt juist nog eens bevestigd, dat het evangelie der besnijdenis inderdaad niet voor de heidenen geldend is!

quote:

Nergens iets over 2 evangeliën. Nergens iets over verschillen tussen JC en CJ, nergens iets over zelf je zaligheid verdienen, nergens iets over de Geest van God die al in je woont.

Wat gaa jij vreselijk 'gemakkelijk'en slorig met de Schrift om! Het onderwerp van de brief aan de Galaten, laat ons juist zien, wat de gevolgen zijn van het vermengen van twee totaal verschillende evangelien. Een vermengd evangelie, waarmee de kerk van vandaag nog belast is. Dat is dan ook wel heel duidelijk geblreken, want als er een (1) godsdienst is, die versplinterd is, dan is het wel de christelijke godsdienst.
En tenslotte wat de naam Christus Jezus betreft:Alleen al Galaten 3.28b weerspreekt je bewering, die slechts berust op onkunde, jou al tegen, want daar schref Paulus:
'Gij zijt allen een (1) in Christus Jezus'
Dat kan van Jezus Christus volstrekt niet gezegd worden, want die werd een dienaar van besnedenen. En dat is zo consequent, dat als een heidense vrouw Hem in die hoedanigheid aanspreekt, Hij Zich omkeert en haar geen antwoord waardig keurt!

quote:

Strootman: je dwaalt!

Als je nu schreef: Je vergist je, dan dat klinkt minder hoogmoedig.
En, wat bijbelkennis betreft, valt er nog wel wat te leren voor je. Daar ben niet te minder om, maar wat meer bescheidenheid, zou je niet misstaan!
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2007, 10:44:49 am door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #313 Gepost op: juni 20, 2007, 10:46:25 am »

quote:

P. Strootman schreef op 20 juni 2007 om 10:40:
(..)
Waar dan? Bewijs?

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #314 Gepost op: juni 20, 2007, 05:22:29 pm »
Citaat
P. Strootman schreef op 20 juni 2007 om 10:40:
[...]
Je vergeet wat, DoubleUP! De besnijdenis was niet nodig voor de heidenen.
[/q]
Nee, ik vergeet niks. Ik neem expres niet mee dat Petrus de besnijdens nog zou verkondigen, want dat doet hij nu juist niet. Lees het commentaar in de vorige post nog eens, en focus je dan op de weerleggingen, niet op jouw eigen interpretatie van de teksten die genoemd worden.
Je hebt nog geen enkel tekstueel bewijs getoond dat de evangelien van Paulus en Petrus verschillen. Sterker, je negeert de aanwijzingen dat dat niet zo is.

quote:

Zie vraag van Nunc.

quote:

Zijn er ook onbijbelse teksten?

Niet in de Bijbel uiteraard..., maar ik schreef dit inderdaad te onduidelijk. Lees alsjeblieft: bijbelteksten voor de woordjes 'bijbelse teksten'.
Aan jou de taak om met bijbelteksten te komen die die verschillen wel klip en klaar laten zien. En dan graag geen eigen interpretaties maar metterdaad bijbelteksten.
Ik stel voor dat je een overzicht maakt: Bijbelteksten met de inhoud van het evangelie zoals Paulus dat bracht en daarnaast Bijbelteksten met de inhoud van het evangelie zoals Petrus dat bracht. Je mag wat mij betreft volstaan met die elementen waar de ene leer verschilt van de ander.

quote:

Het is overduidelijk, dat er gedurende de Handelingentijd twee wel te onderscheiden evangelien werden gepredikt. De kardinale fout was echter, dat het evangelie der besnijdenis, op een gegeven moment gepredikt werd aan de verkeerde doelgroep, namelijk aan de gelovige heidenen in de landstreek van Galatie.

Er is niks overduidelijks aan, want wij wijzen tot nu toe alleen maar op teksten die het tegendeel bewijzen. Het enige wat jij ertegenover stelt is dat dat niet waar is.
Alle teksten die je daarbij aan probeert te voeren worden door ons tot nu toe eenvoudig weerlegd.

quote:

Mischien moet je wat nauwkeuriger lezen, DoubleUP.Ik bedoel dit niet sarcastisch, want het is nog niet zo niet eenvoudig. Maar Paulus schreef in Galaten 1.1:
'Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, die Hem uit de doden heeft opgewekt'
Jezus Christus was toch een mens? En waarom schrijft Paulus dan: noch door een mens? Hij is dus niet door de mens Jezus geroepen! 'Jezus Christus' was voor Paulus de mens als zodanig, namelijk de mens met een goddelijke Geest. In 2 Korinthe 13 schreef hij bijvoorbeeld: '....of gelooft gij niet, dat 'Jezus Christus' in u is?'

Hier zeg je zelf dus dat Jezus Christus geen mens is. En dat past niet in jouw eigen redenering want JIJ roept altijd dat als Paulus JC schrijft hij de mens bedoelt, en als hij CJ schrijft hij een geest bedoelt.
Wat is het nu: is JC een mens of niet?
Het bijbelse antwoord: Ja Hij is een mens EN tegelijk God.

Maar waar het hier in de tekst van Galaten 1:1 om gaat: Paulus is niet door een groep mensen aangesteld, ook niet door een mens (een speciaal iemand) maar door Jezus Christus, de Zoon van God. Het woordje mens dat jij onderstreept slaat dus niet op Jezus Christus vooruit, maar slaat op 'iemand die Paulus benoemd zou kunnen hebben'. Daarbij doet Paulus dit omdat hij niet uit de voeten kan met een Jezus Christus die alleen mens is.
Paulus weet dat Jezus ook God is.

quote:

Nee, zijn werkelijke roeping kunnen wij lezen in Galaten 1.15 en 16, waar hij schreef:
'Maar toen het Hem, die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou, ben ik geen ogenblijk te rade gegaan met vlees en bloed....'
Volgens de bijbel is de innerlijke Zoon, Gods Geest. Paulus noemde zich dan ook als enige apostel: Een apostel van Christus Jezus, dat is een apostel van de Geest van Jezus.
Is dat een bijbelse term: 'de innerlijke Zoon'? Waar staat die term dan?

quote:

Opnieuw geldt: nauwkeuriger lezen! Volgens de grondtekst schreef Paulus over het evangelie der besnijdenis, dat gepredikt dreigde te worden aan de verkeerde doelgroep, namelijk aan de heidenen: Het is geen ander(allos). Het was dus geen 'ander' van dezelfde soort, namelijk een goede Boodschap. Waarom niet? Nogmaals, omdat het aan de verkeerde doelgroep werd verkondigd!

Als er twee doelgroepen zijn, wil dat nog niet zeggen dat er twee evangelien zijn.
Paulus rept in geen enkele tekst over verschillen tussen zijn doelgroep en die van Petrus.
Je hebt het nog niet 1x vanuit de bijbel laten zien, alleen vanuit je eigen gedachtenkronkels.
Ik kan uitstekend bijvoorbeeld een reclamecampagne maken voor een groep tieners en ook een groep bejaarden om hetzelfde product te verkopen. De boodschap blijft eender: koop mijn product!

quote:

Zonder dat je er erg in heeft, ontkracht je de tekst, door hem niet juist te citeren. Het evangelie van Jezus Christus is hem niet geopenbaard, maar: Jezus Christus is hem geopenbaard!
Nee Piet, hij ontkracht jouw stellingen, omdat het hier weer gaat over Jezus Christus, de Zoon van God, zelf mens, zelf God.

quote:

Niet relevant, want daar ging het niet over! Alleen, er waren Judaisten in de heidengemeente binnengedrongen, die dat wel wilden leren.
Wel relevant, want de evangelien van beiden zijn gelijk. Petrus stond ook niet acher wat de Judaisten leerden.

quote:

Volstrekt niet! Het bleef alleen zo het was: Petrus en zijn helpers verkondigden het evangelie der besnijdenis aan de besnedenen, gelijk Paulus dat der voorhuid aan de heidenen. Zin waren het volledig eens geworden. Vers 19 zegt zelfs:'Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet moet lastig vallen' Namelijk met de besnijdenis!
[/q]
Precies, maar dat is geen verschil tussen de leringen van Paulus en van Petrus, want dat leren ze allebei! Zie Handelingen 15! (Waar bij  uitstek blijkt dat er tijdens de Handelingentijd uitstekende afstemming tussen de apostelen was over het ene evangelie).

quote:

Waar heeft Paulus het over Pinksteren? Volstrekt onjuist geconcludeerd. Paulus schreef dat God de Geest, die in Jezus was, ook in onze (de heidenen) harten uitgezonden heeft. En wist je niet, dat Paulus het evangelie welk hij verkondigde, mijn evangelie noemt?
En nee, Paulus zegt nergens, dat Christus Jezus een andereGeest is, maar juist dat Christus Jezus deGeest is.
Nu haal je opnieuw die ongefundeerde en gefalsificeerde stelling over verschil tussen JC en CJ aan. Daar kun je niets mee, want dat verhaal klopt niet!

quote:

Hier wordt juist nog eens bevestigd, dat het evangelie der besnijdenis inderdaad niet voor de heidenen geldend is!
Nee, hier wordt bevestigd dat de besnijdenis niet meer nodig is. Of ja, maar dat zegt niks over de noodzaak van besnijden van de Joodse mensen.

quote:

Wat gaa jij vreselijk 'gemakkelijk'en slorig met de Schrift om!
Jouw oordeel over mijn manier van bijbellezen laat ik aan jou.

quote:

Het onderwerp van de brief aan de Galaten, laat ons juist zien, wat de gevolgen zijn van het vermengen van twee totaal verschillende evangelien.

Nee, Piet, Paulus zegt zelf dat er maar Een evangelie is, dat verzwijg je maar gauw even.
Maar: som de bijbelteksten met verschillen maar op. Als het 'totaal verschillend' is, ben ik benieuwd welke waslijst met bijbelteksten je gaat oplepelen. (En nogmaals: ik bedoel dus bijbelteksten, geen Strootman-teksten).

quote:

Een vermengd evangelie, waarmee de kerk van vandaag nog belast is. Dat is dan ook wel heel duidelijk geblreken, want als er een (1) godsdienst is, die versplinterd is, dan is het wel de christelijke godsdienst.
Niet relevant, want de twee evangelien komen alleen in jouw gedachten voor, daar heeft geen kerk last van.

quote:

En tenslotte wat de naam Christus Jezus betreft:Alleen al Galaten 3.28b weerspreekt je bewering, die slechts berust op onkunde, jou al tegen, want daar schref Paulus:
'Gij zijt allen een (1) in Christus Jezus'
Dat kan van Jezus Christus volstrekt niet gezegd worden, want die werd een dienaar van besnedenen. En dat is zo consequent, dat als een heidense vrouw Hem in die hoedanigheid aanspreekt, Hij Zich omkeert en haar geen antwoord waardig keurt!

Weer een poging tot bewijsvoering op een ongefundeerde en gefalsificeerde leerstelling.
Niet relevant dus.

quote:

Als je nu schreef: Je vergist je, dan dat klinkt minder hoogmoedig.

Ik heb al vaak geprobeerd je te laten zien dat je je vergist.
Zachte aanwijzingen helpen bij jou niet, dus dan maar wat harder.
Dat komt hard aan he? Mijn exuses daarvoor. Hopelijk word je er wakker van!
[q]
En, wat bijbelkennis betreft, valt er nog wel wat te leren voor je. Daar ben niet te minder om, maar wat meer bescheidenheid, zou je niet misstaan!
Jouw oordeel over mijn bijbelkennis laat ik geheel aan jou! En dat ik nooit uitgeleerd raak ben ik van harte met je eens. Maar jouw redenaties gaan er bij mij niet in.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2007, 06:00:21 pm door DoubleUP »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #315 Gepost op: juni 20, 2007, 07:30:40 pm »
DoubleUP
lvorens ik op je post inga, vertel jij dan eens, wat er gaande was in de heidengemeente van de Galaten? Wat was het probleem? Want dat er een probleem was, is zo duidelijk als het maar wezen kan. Paulus was ergens woedend om! Dus ik wacht eerst graag op jouw uitleg.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2007, 07:31:24 pm door P. Strootman »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #316 Gepost op: juni 20, 2007, 07:41:23 pm »
DoubleUP,
Ik zal echt niet op je post ingaan, want je bent geen 'eerlijke'en correcte  gesprekspartner. Je doet ook steeds weer een aantal niet-relevante uitlatingen die nergens op slaan. Kortom, ik vind dat je niet zo sympathiek overkomt als gesprektpartner. Het wordt alleen maar nutteloos gepraat!!

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #317 Gepost op: juni 20, 2007, 07:50:26 pm »
Geachte Moderator,
Met deze wilde ik u vriendelijk bedanken voor de geboden plaatsruimte. Zoals u ongetwijfeld hebt gezien, is een zinnige discussie niet mogelijk. Het dogmatisme stuitte mij telkens weer tegen de borst, zodat het beter is om weg te gaan van uw site.
Nogmaals, hartelijk dank
P. Strootman

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #318 Gepost op: juni 21, 2007, 08:33:37 am »
Er is werkelijk een oplossing, zoals al zovele malen aangedragen. Laatstelijk aldus:

quote:

[...]

Pot...ketel...zwart

Voor een vervolg dat werkelijk tot constructieve bijdragen kan leiden:
methodiek Diak2b

Je hebt de enorme ruimte gekregen om werkelijk gezamenlijk de bijbelse boodschap te ontrafelen op de door Diak2b aangedragen wijze. Maar je blijft enkel en alleen jouw tekstinterpretaties vasthouden, ondanks dat er dus duidelijke tegenargumenten blijken te zijn vanuit de Bijbel zelf. En als je je stellingname werkelijk serieus neemt, wil je toch dat de argumenten die je aandraagt bijbels juist zijn en niet bijbels te betwijfelen?

Want, beste Piet, het is ons niet om de persoon Piet te doen. We willen enkel en alleen samen met jou ontdekken wat het grote bijbelse geheim is. Dan moet er echter wel ruimte zijn voor loslaten van bepaalde gedachten en puur gekeken worden naar wat er nu werkelijk staat. Dat vraag je terecht van ons, maar als wij het aan jou vragen, geef je niet thuis.

Dan komen we er inderdaad niet uit. Maar wijs dan niet naar ons zonder te beseffen dat je dan driemaal naar jezelf wijst. Want jij wenst steeds weer terug te komen met dezelfde boodschap ondanks gefundeerde weerleggingen. Weerleg die bijbelse fundamenten van die weerleggingen en wij zijn een en al oor. Maar dan is er meer nodig dan enkel roepen "ik vind....dus ik heb gelijk" en daar komt jouw redeneren helaas wel veelal op neer als het gaat om het gebruik van teksten. Dus niet de tekst in zijn bijbelse context staat dan centraal, maar de tekstuitleg van jou. En die is feilbaar, net als de onze.

We hebben al geruime tijd middels de methodiek Diak2b ruimte geboden om van elkanders kennis en feilbaarheid te leren. Nu je wederom vastloopt in het gesprek, is het misschien een goed idee om de methodiek nog eens te bestuderen. Want er zijn al enkelen die hun reacties puur geven vanuit die methodiek, alleen is de reactie daarop vervolgens niet volgens deze methodiek, waardoor er nog geen toenadering plaatsvindt.

Jammer! Maar overdenk het nog eens rustig. Misschien is een pauze in het gesprek wel even goed om een en ander te laten bezinken. Ik wens je daarbij Gods vrede en inzicht  toe, net als alle andere deelnemers hier.

Shalom!
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2007, 08:34:44 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #319 Gepost op: juni 21, 2007, 09:11:40 am »
Piet, als je je door mij persoonlijk aangevallen voelt, dan spijt me dat, en bij nader inzien kan ik het me wel een beetje voorstellen.

Ik kan aanvoeren dat ik hetzelfde voel als jij, wanneer je mij van onnauwkeurig bijbellezen beticht. En van slordigheid en van halsstarrig vasthouden aan dogmatiek.
Ik neem aan dat jij mij dat schrijft in vurige ijver mij van jouw gelijk te overtuigen.
Ik schrijf mijn zaken om aan te tonen dat je je vergist, en dat ook nogal standvastig doet.

Aanvaard alsjeblieft mijn excuses, ik neem die harde woorden terug. (Ik kan het alleen in de posts niet meer verwijderen, ik mag niet meer wijzigen). Moderators mogen de teksten van mij over 'je dwaalt' verwijderen, onderaan mijn twee vorige posts.

Verder probeerde ik juist wel inhoudelijk te reageren, en niet-terzake doende meningen buiten deze discussie te houden. Bij mijn weten heb ik geen nieuwe zaken ingebracht, en alleen gereageerd op jouw schrijven.

Ik heb niet de intentie om niet eerlijk en niet-correct te zijn. Niet correct of beleefd genoeg, nou dat zou kunnen, ik bood mijn excuses al aan. Ik vraag me af waardoor het komt dat je me niet eerlijk vindt, dat kan vanwege mijn 'dwaalverwijt', maar m.i. niet vanwege de inhoud van de tegenargumenten.
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2007, 11:36:55 am door DoubleUP »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #320 Gepost op: juni 30, 2007, 05:23:47 pm »
Recent uit in het Nederlands, "Hitlers religie", een onderzoek naar de religie van het nazisme. Een kerngedachte van dit boek is dat de spirituele, occulte trekjes van het nazisme geen bijproduct zijn van een politiek systeem, maar dat het politieke systeem een bijproduct is van een religieus systeem. De auteur betoogt imho op uiterst geloofwaardige, en goed feitelijk onderbouwde, wijze dat het nazisme alleen werkelijk begrepen kan worden door te erkennen dat het diepwezenlijk een religieus systeem is. Het is een religie die diep antisemitisch en antichristelijk is. Zoals Hitler een pact sloot met Stalin om het gevecht om de Duitse gebieden te kunnen voeren zonder tegelijk met zijn politieke aardsvijand, het communisme, te moeten strijden, zo pacificeerde Hitler de Kerk om de handen vrij te houden voor de vernietiging van de Joden. In beide gevallen slechts met als doel in een volgende fase alsnog af te rekenen. met zowel Stalin als met de Kerk.

De auteur ontleedt zonder terughoudendheid het diepgaande anti-Judaïsme van de christelijke kerken, rijk geïllustreerd met de weerzinwekkende gebeurtenissen rond de kruistochten in Duitsland, de autodafé's in Spanje, de oproepen tot jodenhaat van Maarten Luther, etc. etc. Maar hij toont ook en vooral aan dat dit anti-Judaïsme theologisch gevoed is, en niet raciaal. Het antisemitisme van de nazis is wel raciaal. Maar hoe kan een raciaal gevoedde haat en vernietigingsdrang verklaard worden in een politiek systeem? Het klassieke verhaal over de nazis is bekend: de duitsers zaten in diepe crisis, en hadden een zondebok nodig, en zoals altijd in Europa waren dat de joden. De auteur betoogt echter overtuigend een andere bron:

quote:

Racisme kan niet christelijk zijn. De belangrijkste culturele bijdrage van het chirstendom is de leer van de gelijkwaardigheid van ieder mens, als evenbeeld van God. Het antisemitisme moet dus andere wortels hebben. We vinden ze in de gnosis, een syncretische verlossingsleer uit de oudheid, met Perzische en Egyptische wortels. Hierin wordt gesteld dat de individuele verlossing van de mens plaatsvindt door inzicht, waarbij er geheime kennis, die wordt gekenmerkt door extreem dualisme, in het vooruitzicht wordt gesteld. De gnostici waren ervan overtuigd dat de geestelijke "wereld van het licht" het goede behelsde, en dat de materiële "wereld van de duisternis" het slechte behelsde en was als: "een gevangenis van de ziel." Daarom kon voor hen de schepper van de materiële wereld, de God van de joden, alleen maar de satan zijn. Het extreme demoniseren van de joden voert dus terug op de gnostici. Toen Hitler hen in een gesprek met Rauschning "De schepping van een andere God" noemde, verwees hij eenduidig naar de gnostische, en niet naar de christelijke traditie. Het waren uitsluitend de gnostici die geloofden dat het oude en het nieuwe testament openbaringen waren van twee verschillende goden: de slechte God die de wereld heeft geschapen en de God van het licht die door Christus werd belichaamd om de ziel uit de materiële gevangenis te bevrijden.

[...]

quote:

Hitlers religie was, zoals de laatantieke gnosis of de huidige esoterie, een syncretisme: ze omvatte christelijke elementen binnen een heidense interpretatie. Evenals de gnostici en ingewijden in de esoterie geloofde ook Hitler dat de mens kan transformeren in een God, en dat hij zichzelf kan verlossen, dit zonder gebonden te zijn aan goddelijke wetten of geboden.De rampspoed die het resultaat was van deze arrogantie, zou een waarschuwing voor de komende generaties kunnen zijn.
Let wel, net zo min als een christelijke monarchie altijd moet leiden tot kruistochten waarbij kruisridders tot hun enkels in het bloed van joden en moslims komen te waden, moet gnostiek, esoterie of New Age leiden tot de holocaust. Dit boek beweert dat niet, en ik zou die suggestie niet willen wekken. Maar net zoals christenen bereid moeten zijn met open blik te kijken naar het verleden van hun religie, en zich niet al te makkelijk van de oproepen "allen te doden, God zal de zijnen kennen" of de grove jodenhaat van Luther kunnen distantieren, zo lijkt me dat zij die zichzelf gnostici noemen, of die pleiten voor een "evangelie van de besnijdenis en een evangelie van Paulus" of het scheiden van "de jood Jezus" van "de geest Christus", niet aan de verantwoordelijkheid kunnen ontlopen zichzelf vragen te stellen over de enige periode in de menselijke geschiedenis waarin de esoterie politieke macht had in Europa: 1933-1945.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2007, 05:27:33 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #321 Gepost op: juli 01, 2007, 02:46:53 pm »

quote:

diak2b schreef op 30 juni 2007 om 17:23:
[...]
Maar net zoals christenen bereid moeten zijn met open blik te kijken naar het verleden van hun religie, en zich niet al te makkelijk van de oproepen "allen te doden, God zal de zijnen kennen" of de grove jodenhaat van Luther kunnen distantieren, zo lijkt me dat zij die zichzelf gnostici noemen, of die pleiten voor een "evangelie van de besnijdenis en een evangelie van Paulus" of het scheiden van "de jood Jezus" van "de geest Christus", aan de verantwoordelijkheid kunnen ontlopen zichzelf vragen te stellen over de enige periode in de menselijke geschiedenis waarin de esoterie politieke macht had in Europa: 1933-1945.
Volgens mij moet hier ergens nog een woordje "niet" tussengevoegd worden (als ik het goed snap tussen de woorden Christus", en aan de), of zie ik dat nou helemaal verkeerd... ?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #322 Gepost op: juli 01, 2007, 05:27:44 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 01 juli 2007 om 14:46:
[...]

Volgens mij moet hier ergens nog een woordje "niet" tussengevoegd worden (als ik het goed snap tussen de woorden Christus", en aan de), of zie ik dat nou helemaal verkeerd... ?
d:)b
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.