quote:
Je vergeet wat, DoubleUP! De besnijdenis was niet nodig voor de
heidenen.
quote:
2. Nergens in de Galatenbrief of ander evangeliën staat dat de besnijdenis voor Joden nog wel nodig is.
Jawel, want Petrus ging gewoon door met de prediking van de besnijdenis.
quote:
Ik kan hier helaas geen bijbelse teksten bij zetten, want het veronderstelde staat er juist NIET in!
Zijn er ook onbijbelse teksten?
quote:
P.Strootman zet wel de woorden 'evangelie der besnijdenis' en 'evangelie der heidenen' uit Gal.2 naast elkaar, maar kan er geen betekenis vanuit de Bijbel aan geven, wat de Bijbel (noem de teksten!) als 'evangelie der besnijdenis' zou kenmerken, en wat de Bijbel als 'evangelie der heidenen' zou kenmerken.
Het is overduidelijk, dat er
gedurende de Handelingentijd twee wel te onderscheiden evangelien werden gepredikt. De kardinale fout was echter, dat het evangelie der besnijdenis, op een gegeven moment gepredikt werd aan de verkeerde doelgroep, namelijk aan de gelovige heidenen in de landstreek van Galatie.
quote:
Nog even enkele heldere aanwijzigen tegen het verhaal van Strootman:
Uitgerekend DEZE brief begint Paulus met de declameren dat hij afgezant van JEZUS CHRISTUS is, en niet van de de geest CJ.
Mischien moet je wat nauwkeuriger lezen, DoubleUP.Ik bedoel dit niet sarcastisch, want het is nog niet zo niet eenvoudig. Maar Paulus schreef in Galaten 1.1:
'Paulus, een apostel, niet vanwege mensen,
noch door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, die Hem uit de doden heeft opgewekt'
Jezus Christus was toch een mens? En waarom schrijft Paulus dan: noch door een mens? Hij is dus niet door de mens Jezus geroepen! 'Jezus Christus' was voor Paulus de mens als
zodanig, namelijk de mens met een goddelijke Geest. In 2 Korinthe 13 schreef hij bijvoorbeeld: '....of gelooft gij niet, dat 'Jezus Christus' in u is?'
Nee, zijn werkelijke roeping kunnen wij lezen in Galaten 1.15 en 16, waar hij schreef:
'Maar toen het Hem, die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou, ben ik geen ogenblijk te rade gegaan met vlees en bloed....'
Volgens de bijbel is de
innerlijke Zoon, Gods Geest. Paulus noemde zich dan ook als enige apostel: Een apostel van Christus Jezus, dat is een apostel van de Geest van Jezus.
quote:
b. In 1:7 zegt Paulus zelf nog: er is geen ander evangelie. Paulus wil dus niet van twee evangeliën weten. Als Paulus onderscheid zou hebben gemaakt, had hij moeten schrijven: er is geen ander evangelie voor heidenen. Het andere evangelie is alleen voor de Joden.
Opnieuw geldt: nauwkeuriger lezen! Volgens de grondtekst schreef Paulus over het evangelie der besnijdenis, dat gepredikt dreigde te worden aan de
verkeerde doelgroep, namelijk aan de heidenen: Het is geen ander(allos). Het was dus geen 'ander' van
dezelfde soort, namelijk een goede Boodschap. Waarom niet? Nogmaals, omdat het aan de verkeerde doelgroep werd verkondigd!
quote:
c: 1:12: Het evangelie van JEZUS CHRISTUS is hem openbaard!
Zonder dat je er erg in heeft, ontkracht je de tekst, door hem niet juist te citeren. Het evangelie van Jezus Christus is hem niet geopenbaard, maar: Jezus Christus is hem geopenbaard!
quote:
d: Paulus erkent dat hij eerst de Joodse godsdienst volgde, die Jezus niet erkende. (ik hoop niet dat Strootman deze godsdienst als het evangelie van Petrus classificeert)
Nee, dat doe ik zeker niet!
quote:
e. In 1:18 bekent hij met Petrus (= Kefas) te hebben overlegd over het evangelie!
f. In hoofdstuk 2:1-4 legt hij uit dat de apostelen erachter stonden dat Titus (Griek) zich ook van de apostelen niet hoefde te laten besnijden. Alleen 'schijnbroeders' verlangden dat.
Ik hoop dat Strootman Petrus daar niet onder schaart. Alweer geen enkele aanwijzing dat
er twee evangeliën zijn. Paulus verifieert zijn evangelie met dat van de apostelen. Hij zou juist verschillen hebben willen bespreken als er 2 evangeliën waren!
g. in 2:7-14 legt Paulus uit dat zijn werkterrein onder de heidenen is, met het verkondigen van het evangelie (nog steeds geen enkele verwijzing naar inhoudelijke verschillen)
Heb ik nooit weersproken!
quote:
3. Petrus leert niet dat heidenen zich moeten besnijden. Petrus leert ook niet dat Joden zich moesten blijven besnijden (hoewel het toen nog niet afgeschaft was, een duizenden jaren oud gebruik is niet in 1 generatie uit te wissen).
Niet relevant, want daar ging het niet over! Alleen, er waren Judaisten in de heidengemeente binnengedrongen, die dat wel wilden leren.
4. Handelingen 15 laat zien dat Paulus en de apostelen (waaronder dus Petrus) één en hetzelfde evangelie verkondigen: Paulus vooral aan heidenen (hoewel hij bij Joden begon als hij in een stad aankwam) en Petrus vooral in Jeruzalem en aan de Joden (hoewel híj juist degene was die in het visioen van God zelf te horen kreeg dat het verschil tussen Joden en heidenen was opgeheven. Door God zelf, door het offer van Jezus, zijn Leraar en Messias = Christus.)
[url]http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=Hand+15%2C1-35&id18=1&pos=0&set=10&l=nl/quote]
Volstrekt niet! Het bleef alleen zo het was: Petrus en zijn helpers verkondigden het evangelie der besnijdenis aan de besnedenen, gelijk Paulus dat der voorhuid aan de heidenen. Zin waren het volledig eens geworden. Vers 19 zegt zelfs:'Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet moet lastig vallen' Namelijk met de besnijdenis!
quote:
In deze vergadering toont Paulus aan dat hij is "gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen."
Let wel: het evangelie. Geen toevoegingen! Hetzelfde evangelie dus als de apostelen verkondigen!Paulus toont aan dat het om de Heilige Geest gaat, die met Pinksteren is uitgestort (hij heeft het niet over Christus Jezus als zijnde een andere Geest, die in beginsel al in iedereen was): "van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. 9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd."
Waar heeft Paulus het over Pinksteren? Volstrekt onjuist geconcludeerd. Paulus schreef dat God de Geest, die in Jezus was, ook in onze (de heidenen) harten uitgezonden heeft. En wist je niet, dat Paulus het evangelie welk hij verkondigde, mijn evangelie noemt?
En nee, Paulus zegt nergens, dat Christus Jezus een andereGeest is, maar juist dat Christus Jezus deGeest is.quote:
De verklaring van de apostelen spreekt ook boekdelen:
"‘Van de apostelen en de oudsten. Aan hun broeders en zusters in Antiochië, Syrië en Cilicië die uit de heidense volken afkomstig zijn: gegroet! 24 Wij hebben vernomen dat enkelen van ons u een bezoek hebben gebracht – zonder dat wij hun dat hadden opgedragen – en dat hun uitspraken aanleiding zijn geweest tot verwarring en verontrusting. 25 Daarom hebben we eensgezind besloten enkele broeders naar u toe te zenden in het gezelschap van onze geliefde Barnabas en Paulus, 26 mensen die hun leven op het spel hebben gezet voor de naam van onze Heer Jezus Christus. 27 We hebben Judas en Silas afgevaardigd, en zij zullen de inhoud van deze brief mondeling toelichten. 28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’ "
Hier wordt juist nog eens bevestigd, dat het evangelie der besnijdenis inderdaad niet voor de heidenen geldend is!quote:
Nergens iets over 2 evangeliën. Nergens iets over verschillen tussen JC en CJ, nergens iets over zelf je zaligheid verdienen, nergens iets over de Geest van God die al in je woont.
Wat gaa jij vreselijk 'gemakkelijk'en slorig met de Schrift om! Het onderwerp van de brief aan de Galaten, laat ons juist zien, wat de gevolgen zijn van het vermengen van twee totaal verschillende evangelien. Een vermengd evangelie, waarmee de kerk van vandaag nog belast is. Dat is dan ook wel heel duidelijk geblreken, want als er een (1) godsdienst is, die versplinterd is, dan is het wel de christelijke godsdienst.
En tenslotte wat de naam Christus Jezus betreft:Alleen al Galaten 3.28b weerspreekt je bewering, die slechts berust op onkunde, jou al tegen, want daar schref Paulus:
'Gij zijt allen een (1) in Christus Jezus'
Dat kan van Jezus Christus volstrekt niet gezegd worden, want die werd een dienaar van besnedenen. En dat is zo consequent, dat als een heidense vrouw Hem in die hoedanigheid aanspreekt, Hij Zich omkeert en haar geen antwoord waardig keurt!quote:
Strootman: je dwaalt!
Als je nu schreef: Je vergist je, dan dat klinkt minder hoogmoedig.
En, wat bijbelkennis betreft, valt er nog wel wat te leren voor je. Daar ben niet te minder om, maar wat meer bescheidenheid, zou je niet misstaan!