quote:
P. Strootman schreef op 22 mei 2007 om 19:51:(..)
Je weet kennelijk niet wat Paulus in deze tekst zegt! Hij heeft het NIET van een MENS ontvangen, dus ook niet van de mens Jezus Christus. Maar de MENS Jezus Christus als ZODANIG en wat Hij allemaal betekent, is door God aan Paulus GEOPENBAARD. Dus NIET 'Jezus van Nazareth, de Zoon van David.
je weet het mooi te verdraaien, maar er staat in Galaten 1 dat Paulus z'n openbaring niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus. Er staat niet wat jij er van maakt, namelijk dat Jezus Christus aan Paulus geopenbaard werd. Er staat dat Paulus zijn openbaring van Jezus Christus ontvangen heeft.
En verder staat er ook dat Jezus Christus geen mens is, terwijl jij je steeds op Rom.5:5 beroept om te beweren dat het bij "Jezus Christus" om de mens gaat.
Jammer, maar je verweer raakt dus werkelijk kant nog wal. Ik had gehoopt dat je zelf ook al wel tot die conclusie was gekomen, maar kennelijk zijn je dogma's je zo dierbaar, dat je liever Paulus' woorden verdraait.
quote:
In deze tekst is sprake van de mensgeworden Geest van God!
oh, en dus is er in Romeinen 5:5 zeker sprake van de mensgeworden Jezus Christus? Laat me niet lachen. De tekst "
Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus" (1 Tim.2:5) zul je moeten verdraaien om 'm nog in overeenstemming te krijgen met je dierbare dogma. Je moet van 'mens' 'mensgeworden' maken, maar dan alleen in deze tekst, want als je dat consequent doorvoert, klopt het weer niet in bv. Rom.5:5
quote:
(..)
Ja, Jezus Christus heeft voor ons aan zijn Vader BEWEZEN, dat de mens, waarin Gods Geest woont, ZONEN Gods kunnen worden. Om Hem hier tot een soort plaatsvervanger te maken, zoals het christendom dat leert, is volstrekt onjuist.
ga je gang hoor, negeer compleet wat er in m'n post staat, en ga over iets anders preken. Nunc schrijft het toch wel weer een keertje opnieuw op:
Wie is de heiland?"aan Titus, mijn waar kind krachtens (ons) gemeenschappelijk geloof: genade zij u en vrede van God, de Vader, en van
Christus Jezus, onze Heiland (Tit 1,4)
"die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door
Jezus Christus, onze Heiland (Tit 3,6)
Paulus gebruikt voor zowel de volgorde JC als CJ de titel "Heiland". Wat het "Heiland"-zijn betreft is er in ieder geval geen verschil in volgorde.
quote:
Ook hier is het weer de vraag, WAT en WIE Paulus hiermee bedoelde? Nee, niet om er onderuit te komen, maar Hij hoeft er beslist niet 'Jezus' Christus' te zijn, die jullie steeds op het oog hebben. In het evangelie van Paulus staat niet 'Jezus van Nazareth' centraal, of 'de Zoon van David', maar CENTRAAL staat de leer, die zich rond zijn mens-zijn ontwikkelde en dan a.h.w. samengevat wordt in de naam: Jezus Christus. DE WARE Zoon van God.
Jahoor, en weer stel je je dogma's vele malen hoger dan de tekst van Paulus, je dierbare apostel van de heidenen. Want Paulus zelf zegt dat hij zowel van JC als CJ apostel is:
"Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus (2 Kor 1,1)
'Paulus, een dienstknecht van God, een apostel van Jezus Christus (Tit 1,1)
Dan kun je wel gaan preken over iets anders en hopen dat deze teksten stilletjes verdwijnen, maar dat doen ze niet. Paulus gebruikt hier JC en CJ uitwisselbaar om zijn apostelschap mee te duiden.
quote:
Dit woord kunnen wij niets anders doen, dan eerbiedig beamen.
[...]
Heb ik ooit beweerd, dat de Waarheid niet in Jezus is? (Zie hierboven)
En ook hier ga je volledig aan de consequentie van de twee verzen voorbij. Paulus zegt dat de waarheid zowel in Christus als in Jezus is. Zelfs Christus en Jezus zijn hier dus uitwisselbaar!
'Ik spreek de waarheid in Christus, ik lieg niet, want mijn geweten betuigt mij dit mede door de heilige Geest"(Rom.9:1)
"Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus (Ef.4:1)
quote:
Nou, en? Heeft Paulus het hier over een plaatsvervanger?
dit vers gaat niet over een plaatsvervanger, en dat was ook niet de reden dat ik het plaatste. Er staat dat Paulus om JEZUS' wil een dienaar is.
quote:
Nooit tegengesproken! Let ook op zijn uitspraak:'Een dienaar van Christus Jezus (de Geest die in Jezus was) voor de heidenen. Lees i.d.v. ook Efeze 3.1 nog eens, waar Christus Jezus ook genoemd wordt i.v.m. ons, heidenen.
Ja, en let dus ook even op
"Want wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus als Here, en onszelf als uw dienaren om Jezus' wil." (2 Kor.4:5) waar Paulus aangeeft expliciet om Jezus' wil een dienaar te zijn. Niet om de Here Jezus, niet om JC of CJ of Christus of de Here, maar gewoon simpelweg om Jezus' wil.
quote:
Ik sta stomverbaasd om je laatste uitspraak. Ik houd mij strikt aan de namen J.C. en C.J. Wat je dus zelf dus voortdurend doet, verwijt je mij. Ik vrees, dat je toch heel weinig notie hebt van de Schriften, die Godgeademd zijn.
2 Tim 3.16:
'ELKE van God ingegeven schriftplaats is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid'
Dit geldt onverkort voor de namen en/of titels van Jezus, die door Paulus zondermeer ZEER gericht worden gebruikt.
Je hebt nota bene net een hele rij verzen gelezen waarin Paulus afwisselend JC en CJ gebruikt om over de waarheid te spreken, over de heiland, over zijn apostelschap en over het menszijn en niet-mens-zijn van beide. Er zijn dus geen bijbelse gronden voor een verschil in betekenis bij een verschil in volgorde.
quote:
Hier ga ik gewoon niet op in, want je probeert, zoals ik al opmerkte, de teksten gewoon te ONTKRACHTEN door naar andere mogelijkheden te gaan zoeken. Ik ben er van overtuigd, dat je wat dit onderwerp betreft, niet wil buigen voor de WAARHEID, omdat je onnoemelijk veel zou moeten 'inleveren'!
Ja hoor, negeer het maar. Heb je er weer geen goed weerwoord op? Wat ik hier aangeef is anders ook gewoon de normale vertaling die vertalers eraan geven. Maar ja, Piet Strootman weet het beter, de vertalers hebben het mis, want hun vertaling past niet bij de dogma's van Piet Strootman.