Auteur Topic: Jezus-films  (gelezen 4344 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Gepost op: mei 29, 2007, 07:43:11 pm »
Voor de achtergrond: ik ben opgegroeid in een katholiek gezin, dat de Kerk en het geloof aan het verlaten was cq al verlaten had, toen ik opgroeide. Hoewel ik (vrij laat, voor een katholiek) gedoopt ben, en (zeker voor een katholiek) vrij grondig Bijbelkennis mee kreeg omdat mijn ouders dat van cultureel belang vonden, kan je toch wel zeggen dat ik vanaf dat ik me dat bewust kan herinneren heel bewust atheïst was. Vanaf dat ik een jaar of 5 a 6 was stopte het dagelijkse Bijbellezen, omdat mijn zus het niet meer wilde, en rond diezelfde tijd eindigde zelfs het kerkbezoek met Kerst. Sindsdien kwam ik alleen nog in de kerk als ik bij mijn oma, of mijn peetoom (ja, een catecheet he), logeerde.

Rond mijn 8e zag ik in het gemeenschapshuis van ons buurdorp de film "Jesus Christ Superstar", die toen een paar jaar uit was. Hoe banaal dat ook kan klinken in doorgewinterde gereformeerde oren, maar na die film heb ik me heel bewust tot de God gericht die naar mijn overtuiging niet kon bestaan, en heb een soort kinderversie van geloof uitgesproken. Onder voorwaarde natuurlijk, want ik ben nooit zo van het onvoorwaardelijke geweest. Ik herinner het me niet meer exact, het is ook al bijna 30 jaar geleden, maar het was zoiets als "God, als het zo echt was, dan geloof ik".

Hoe kinderlijk dat ook mag zijn, het was, zeker achteraf gezien, wel een keerpunt, en een eerste stap op de weg terug.

Een tijdje terug kocht ik een dubbel-dvd, met daarop de beide verfilmingingen van de musical, zowel de versie uit 1973 als de versie uit 2000. Boeiend daaraan is vooral dat beide versies vanzelfsprekend van dezelfde tekst en muziek uitgaan, maar dat de interpretaties toch totaal verschillend zijn. Dat wordt vooral duidelijk in de scene "Simon Zealotes". In de 1973-versie is dat vooral een scene waarin de apostel Simon de Zeloot Jezus aanbidt, en nog een beetje pleit voor een aanval op Rome. In de 2000 versie is Simon de Zeloot een soort stads-guerilla die probeert Jezus voor zijn karretje te spannen. Let wel, de tekst en muziek zijn identiek, het is de enscenering die het hele verschil maakt.

Dit bracht me op een kwestie die me vaker is opgevallen. Zoals duidelijk mag zijn uit mijn inleiding, heeft een verfilming van (stukken van) de Passie, of andere delen van het Evangelie, voor mij bepaald geen negatieve bijsmaak. In tegendeel, ik vind het geweldig dat kunstenaars, of dat nu musici, schilders of filmmakers zijn, hunt alenten gebruiken om hun interpretatie van Jezus te communiceren. Maar het valt me vaker op dat dergelijke interpretaties niet zelden worden aangevallen vanuit christelijke hoek, omdat ze niet voldoende letterlijk een herhaling van de Bijbel zijn.

Ik heb zelf juist het omgekeerde, een verfilming die probeert zo min mogelijk interpretatie te zijn, doet me niks. De Bijbel lezen kan ik zelf ook wel, daar heb ik geen kunstenaar voor nodig. Maar de interpretaties die me het meeste doen nadenken, mijn gevoel en mijn verstand prikkelen, zijn de interpretaties die veelal ook het meeste verzet oproepen. The Passion of the Christ zou te katholiek zijn (natuurlijk, die film is zo Mariologisch als maar kan, als je het mij vraagt), The last temptation of Christ zou godslasterlijk zijn, Jesus Christ Superstar ook, en Life of Brian wordt al helemaal uitgespuugt in sommige kringen heb ik gemerkt.

Uit nieuwsgierigheid dus, hoe kijken jullie aan tegen het verschijnsel van artistieke interpretatie, met name in film, van (delen uit) het Evangelie?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2007, 08:30:41 pm »
Ik heb The Life of Brian een aantal keren gezien en vind vooral het verhaal erachter wel interessant: aanvankelijk wilden ze Jezus belachelijk maken, maar toen ze zich gingen verdiepen in de Evangeliën concludeerden ze dat dit lastig te doen was. Dus pakten ze een joodse jongen, Brian, die voor de Messias wordt aangezien. De geboorte van Jezus komt erin voor en ook een stukje bergrede, verder niets. Ik weet niet in hoeverre je die film als een Jezusfilm kan beschouwen.

The Passion en The Last Temptation heb ik nog nooit gezien. Jesus Christ Superstar vond ik een heel boeiende interpretatie, ik heb alleen het laatste stuk gezien. Er zitten van die stukken in dat men zich afvraagt of Hij écht de Messias is, dat ze dat Hem ook vragen, en die stukken worden geloof ik wel eens door christenen als "ongeloof" en dus niet-christelijk geïnterpreteerd. Ik was wel verbaasd toen ik de film zag: ik had een jaren-70-hippie-orgie verwacht na alle verhalen. De film is wel "zó jaren zeventig", maar het stuk dat ik zag kwam op mij over als een respectvolle interpretatie van het Evangelie. Daar lijkt me weinig mis mee, zolang maar bekend is dat het om een interpretatie gaat, dan kan je dat altijd incalculeren. Maar bij verfilmingen van boeken heb je al gauw mensen die zeuren dat er dingen niet goed gedaan zijn. Veel riskanter lijkt het mij als je gaat rondbazuinen dat jouw verfilming écht gelijk is aan het boek. Volgens mij komt dat meer in aanmerking voor de betiteling "fout" dan de hippie-Jezus uit JCS.
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

aegron

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2007, 09:12:40 pm »
Life of Brian is geen Christus verfilming, maar (volgens mij) veel meer een satire over het slaafs volgen van mensen. Daarnaast is de film vooral erg grappig.

Il secondo evangelico di Matteo (of zoiets) is wat mij betreft een van de beste films die ik gezien heb over het leven van Jezus. De film volgt erg letterlijk het verhaal van Mattheus, maar door de soundtrack en de manier van filmen komt het allemaal erg duidelijk over. Tegelijk is het wel een pittige film en zeker niet een film voor mensen die zelden tot nooit film kijken.

Afgelopen pasen heb ik The Passion of the Christ gekeken. Het 'Katholieke' stoorde me absoluut niet, ik vond het juist een erg indringende film. Alleen helde de film af en toe een beetje over naar Hollywood-dramatiek.

The last temptation en Jesus Christ Superstar heb ik nog nooit gezien.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2007, 09:31:38 pm »
Life of Brian vind ik een amusante film. Er zitten een paar echt memorabele scenes in. Maar ja, ik heb er dan ook niet zo'n probleem mee om als christen zo nu en dan wat zelfspot te horen.

(Als mensen echt serieus God willen sarren door Hem expres belachelijk te maken en te bespotten, mag je hooguit hopen dat Hij een beter gevoel voor humor heeft dan z'n bespotters als ze ooit voor Zijn troon staan. Dat geldt overigens niet zozeer voor LoB maar meer voor bv. modern cabaret waarin het verplicht nummer is om Jezus of de God de Vader door het slijk te halen.)

De Jesus Christ Superstar film heb ik (net als LoB) meermalen gezien, maar daar heb ik dus wel een probleem mee. Niet zozeer omdat ik denk dat je als schrijver/filmmaker niks met Jezus mag doen, maar meer omdat JCS m.i. verradelijk is. De afwijking van de bijbelse boodschap is vrij subtiel (ipv de duidelijke parodie in LoB), maar is wel aanwezig. De schrijver ontkent de goddelijke Jezus en Zijn offer voor onze zonden maar omdat veel teksten uit de evangelien gebruikt worden, valt dat op het eerste gezicht niet zo op. Het klinkt allemaal zo lekker (en bekend), maar het brengt zonder dat je het door hebt een sociaal evangelie met een puur menselijke Jezus, en dat is niet de Jezus die ik in de bijbel zie. Het paste echter wel heel mooi in de tijd waarin de musical gemaakt is. De film/musical is daarmee een exponent van de vrijzinnige wind die door het christendom gewaaid heeft.

Oh, en de Passion heb ik ook gezien, en ondanks de Marialogie was het m.i. toch een heel steker film.

edit: oeps, ik zie dat E-line ingelogd was. Bovenstaande reactie is van Nunc. E-line denkt wel hetzelfde over JCS, maar ik weet niet hoe ze over LoB denkt. De Passion heeft ze niet gezien.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2007, 09:32:34 pm door E-line »

Laodicea

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2007, 09:36:47 pm »

quote:

aegron schreef op 29 mei 2007 om 21:12:
Life of Brian is geen Christus verfilming, maar (volgens mij) veel meer een satire over het slaafs volgen van mensen. Daarnaast is de film vooral erg grappig.

Il secondo evangelico di Matteo (of zoiets) is wat mij betreft een van de beste films die ik gezien heb over het leven van Jezus. De film volgt erg letterlijk het verhaal van Mattheus, maar door de soundtrack en de manier van filmen komt het allemaal erg duidelijk over. Tegelijk is het wel een pittige film en zeker niet een film voor mensen die zelden tot nooit film kijken.

Die heb ik ook gezien. :D  Ik vond dat ook wel een indrukwekkende versie. Ik meen ook dat het inderdaad een heel letterlijke weergave van het Mattheus evangelie is, het script=eigenlijk het evangelie.

The last temptation of Christ heb ik weggegeven, maar misschien was dat wat al te impulsief indertijd.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2007, 09:47:19 pm »
Maar, los van filmbesprekingen (waar niks mis mee is hoor), hoe denken jullie over het verschijnsel an sich, de (vrije) intepretatie van de kunstenaar?

dingo

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2007, 10:17:41 pm »
Van alle genoemde films heb ik hooguit een paar fragmenten gezien. Film kijken was ten tijde van JCS not done in een groot deel van de gkv en er waren ook een groot aantal gkv-ers die het afbeelden van Jezus in strijd vonden met het gebod geen gesneden beelden te maken.

Een film is een artistiek product met als gevolg dat er altijd sprake is van een zekere mate van interpretatie. Bij de verfilming van een boek ontkom je ook niet aan het weglaten van zaken welke behoort tot de artistieke vrijheid van de kunstenaar. Maar wat ik echt niet vind kunnen is dat de filmmaker er zelf dingen bij gaat verzinnen die niet in het boek voor komen. Dat geldt overigens voor alle films niet alleen bij op de bijbel gebaseerde films.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2007, 08:27:16 am »
Ik denk dat in gereformeerde kring de uitbeelding van (één van de Personen van de Drieëne) God tot nog niet zo lang geleden taboe was, op grond van het tweede gebod: van God geen afbeeldingen maken. In mijn beleving gold dat overigens niet alleen voor film maar in het algemeen voor alle kunstzinnige uitingen waar afbeeldingen werden gemaakt van God.

Mijns inziens is dat niet de strekking van dit gebod, maar is die: van God geen afbeelding maken om die (afbeelding) te aanbidden.

Bijvoorbeeld TpotC van Gibson werd bij ons door de leden van de plaatselijke evangelisatiecommissie bekeken, niet zozeer om de film, maar meer om een mening te vormen over en antwoord te hebben op vragen die (ongelovige of zoekende) kijkers op je af zouden kunnen voeren.

Op zich heb ik met het afbeelden niet (meer) zo'n probleem. Het doet mij echter wel pijn als het spottend of satirisch is bedoeld. Ongeacht of het misstanden binnen het geloof aanpakt of niet.
Het zou mij ook pijn doen als ze met mijn vrouw of kinderen zouden spotten (uit het oogpunt van liefde voor...)
En dan zijn er wel weer nuance verschillen, humor, zelfspot, 'aan het denken zetten' komen in mijn beleving anders over dan het spotten om belachelijk te maken, of bewust te sarren.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2007, 08:29:02 am door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #8 Gepost op: mei 30, 2007, 12:39:18 pm »

quote:

aegron schreef op 29 mei 2007 om 21:12:
Volgens mij is het "de" film bij uitstek over religie. "Slaafs geloof van mensen" is de kern van de film. Daardoor voor mij het waarschijnlijkere "Jezus-verhaal". (Hijzelf kan het nog zo goed bedoelen, zijn "volgelingen" leggen het altijd zo uit, zoals het in hun kraampje past.)

Macguinness

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #9 Gepost op: juni 01, 2007, 04:39:46 pm »

quote:

diak2b schreef op 29 mei 2007 om 19:43:

Uit nieuwsgierigheid dus, hoe kijken jullie aan tegen het verschijnsel van artistieke interpretatie, met name in film, van (delen uit) het Evangelie?

Kunstenaars kunnen vaak heel mooi een bepaald aspect uit het evangelie laten zien, dat kan door beeldende kunst, muziek, film etc. Ik vind dat op zich best wel heel mooi om te zien, je kunt er enorm door geraakt worden.
Maar het moet wel dicht bij de waarheid blijven, sterker nog, het moet de waarheid zijn.
Als een kunstenaar een één of andere vage visie er op na houdt die volledig in strijd is met het evangelie, of zelfs godslasterend is, of zeer kwetsend voor christenen is, of mensen op een dwaalspoor brengt, dan is het toch beter om daar afstand van te nemen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #10 Gepost op: juni 02, 2007, 04:25:27 pm »

quote:

Macguinness schreef op 01 juni 2007 om 16:39:
[...]

Kunstenaars kunnen vaak heel mooi een bepaald aspect uit het evangelie laten zien, dat kan door beeldende kunst, muziek, film etc. Ik vind dat op zich best wel heel mooi om te zien, je kunt er enorm door geraakt worden.
Maar het moet wel dicht bij de waarheid blijven, sterker nog, het moet de waarheid zijn.
Als een kunstenaar een één of andere vage visie er op na houdt die volledig in strijd is met het evangelie, of zelfs godslasterend is, of zeer kwetsend voor christenen is, of mensen op een dwaalspoor brengt, dan is het toch beter om daar afstand van te nemen.

Welke "waarheid"?
Dat Christenen zeer kwetsend voor niet christenen kunnen zijn schijnt jou te ontgaan.

Macguinness

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #11 Gepost op: juni 02, 2007, 08:16:15 pm »

quote:

vrolijke schreef op 02 juni 2007 om 16:25:
[...]

Welke "waarheid"?
Dat Christenen zeer kwetsend voor niet christenen kunnen zijn schijnt jou te ontgaan.

De waarheid van het evangelie die in de bijbel beschreven staat.
Ik ben mij er van bewust dat christenen erg kwetsend kunnen zijn naar niet-christenen. Maar dat praat ik niet goed, en ik hoop dat ik jou nu niet gekwetst heb, want dat was niet mijn bedoeling.

pyro

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #12 Gepost op: juni 02, 2007, 08:47:34 pm »

quote:

vrolijke schreef op 30 mei 2007 om 12:39:
[...]
Hijzelf [Jezus] kan het nog zo goed bedoelen, zijn "volgelingen" leggen het altijd zo uit, zoals het in hun kraampje past.)
Men kan Jezus ook oprecht zonder bijbedoeling volgen hoor. Sterker nog, het evangelie veroordeelt iedere valse bedoeling.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #13 Gepost op: juni 04, 2007, 03:00:05 pm »

quote:

vrolijke schreef op 30 mei 2007 om 12:39:
(..)
Daardoor voor mij het waarschijnlijkere "Jezus-verhaal". (Hijzelf kan het nog zo goed bedoelen, zijn "volgelingen" leggen het altijd zo uit, zoals het in hun kraampje past.)

[volkomen offtopic]
nou vergeet dat maar hoor. Als het aan mij lag - en dat geldt voor het overgrote merendeel van de christenen - dan was het christendom héél erg anders. Het hele christendom past juist absoluut niet in mijn kraampje, en ik heb zo het vermoeden dat de discipelen die voor de leeuwen gingen en de christenen die door Nero als levende tuinfakkel werden gebruikt, wellicht ook iets genuanceerder dachten over wat er in hun kraampje paste.[/]
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2007, 03:00:20 pm door Nunc »

Summer Storm

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #14 Gepost op: juni 05, 2007, 10:42:17 am »
de artistieke vrijheid die is genomen in Jesus Christ Superstar heeft er wel voor gezorgt dat die film nog elk jaar tijdens Pasen voor hoge kijkcijfers zorgt.
Ik vind de film zelf mooi vanwege de muziek en het verhaal wordt gewoon vrij uitgelegd, maar de waarheid wordt geen onrecht aangedaan vind ik. Feiten worden niet verdraaid, maar alleen op artistieke wijze geïnterpreteerd.

The Passion belast zichzelf meer met zijn interpretatie. Als je zo bijbelgetrouw wilt zijn, dan kun je je niet fouten permiteren. Maar over het algemeen negeer ik kritiek over de film omdat ik weet hoe ik er zelf tegenaan kijk.

Macguinness

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #15 Gepost op: juni 05, 2007, 11:42:51 am »

quote:

Summer Storm schreef op 05 juni 2007 om 10:42:
de artistieke vrijheid die is genomen in Jesus Christ Superstar heeft er wel voor gezorgt dat die film nog elk jaar tijdens Pasen voor hoge kijkcijfers zorgt.
Hoge kijkcijfers zegt natuurlijk niks over de inhoud. Ik heb de film nog nooit gezien hoor, maar ik vind wel dat je het evangelie niet moet verkwanselen aan de commercie, daar is het te kostbaar voor.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2007, 11:46:28 am door Macguinness »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #16 Gepost op: juni 05, 2007, 01:24:31 pm »

quote:

Macguinness schreef op 05 juni 2007 om 11:42:
[...]

Hoge kijkcijfers zegt natuurlijk niks over de inhoud. Ik heb de film nog nooit gezien hoor, maar ik vind wel dat je het evangelie niet moet verkwanselen aan de commercie, daar is het te kostbaar voor.

Welk evangelie bedoel je?

Uit Wikipedia:

quote:

Verschillende evangeliën versus harmonisering
Vanaf het begin was men zich bewust van de verschillen tussen de evangeliën. Er waren bovendien talrijke versies in omloop. De vraag rees daardoor in welke mate men tot harmonisering van deze teksten moest komen. Op deze vraag werden twee antwoorden gegeven:

De kerk besloot ondanks de overeenkomsten tussen de verschillende evangeliën niet tot een harmonisering van de verschillende teksten over te gaan. De vroege kerk heeft daarmee zich tegensprekende teksten bewaard, waarmee men zich openstelde voor een pluriform begrip van de bijbel. Men kwam tot een canon, waarin alle gezaghebbende versies werden opgenomen: Canonvorming van het Nieuwe Testament.
Andere stromingen, met name de gnostiek, tendeerden naar harmonisering van evangeliën om deze tot een lopend verhaal te maken. Tatianus harmoniseert de evangeliën tot een boek, de Diatessaron, om zich van al dan niet vermeende incoherenties te ontdoen. Ammonius van Alexandrië slaat aan het harmoniseren, terwijl Marcion het evangelie "zuivert". Omdat de God van het Oude Testament in de gnostiek een demiurg is, zuiverde Marcion het Lukas-evangelie van alle verwijzingen naar dat Oude Testament. Verder werd door hem het gehele Oude Testament geschrapt, net als de evangeliën van Marcus, Mattheus en Johannes.
De rivaliserende evangelies op een rijtje:
Evangelie van Cerinthus (versie van Cerinthus)
Evangelie van Basilides (versie van Basilides)
Evangelie van Marcion (versie van Marcion)
Evangelie van Appelles (versie van Appelles)
Evangelie van Bardesanes (versie van Bardesanes)
Evangelie van Mani (versie van Mani)
Behalve de canonieke evangeliën zijn er enkele minder bekende apocriefe teksten bekend, die ook evangeliën genoemd worden:

Evangelie van Thomas
Evangelie van Maria Magdalena
Evangelie van Judas
De vraag is hier, wie "verkwanselt" hier?

diak2b

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #17 Gepost op: juni 05, 2007, 03:53:43 pm »
Hoewel me dat wat off-topic lijkt, is het wikipedia stuk heel helder in haar antwoord op die vraag. Het orthodoxe christendom heeft alle gezaghebbende teksten ongeschonden bewaard, en de gnostici hebben de zaak herbewerkt tot ze er blij mee waren. Als je wikipedia gezaghebbend vind in deze, je haalt het tenslotte zelf aan, is je antwoord dus duidelijk. Het orthodoxe christendom heeft alle gezaghebbende evangeliën ongeschonden bewaard, en de rest zijn dus op maat gemaakte hertellingen.

PietZa

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #18 Gepost op: juni 05, 2007, 03:59:21 pm »
Om Lee Strobel te citeren uit zijn boek "Bewijs genoeg":
"De canon is een lijst van gezaghebbende boeken en geen gezaghebbende lijst van boeken."
Verba volant, scripta manent

Macguinness

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #19 Gepost op: juni 05, 2007, 04:12:43 pm »

quote:

vrolijke schreef op 05 juni 2007 om 13:24:
[...]

Welk evangelie bedoel je?
Het enige evangelie wat ik ken is het evangelie die in de bijbel staat die ik thuis heb en waar zondags bij mij in de gemeente uit gepreekt wordt.

Summer Storm

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #20 Gepost op: juni 06, 2007, 12:55:09 am »
de film is destijds voor een ultra laag budget gemaakt...

Chaveriem

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #21 Gepost op: augustus 28, 2007, 07:51:38 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 30 mei 2007 om 08:27:
Ik denk dat in gereformeerde kring de uitbeelding van (één van de Personen van de Drieëne) God tot nog niet zo lang geleden taboe was, op grond van het tweede gebod: van God geen afbeeldingen maken. In mijn beleving gold dat overigens niet alleen voor film maar in het algemeen voor alle kunstzinnige uitingen waar afbeeldingen werden gemaakt van God.

Mijns inziens is dat niet de strekking van dit gebod, maar is die: van God geen afbeelding maken om die (afbeelding) te aanbidden.

Als Joodse gelovige ben ik geneigd te zeggen: "Dat wat er niet staat, moet je er ook niet bij verzinnen".
Los daarvan, geeft God eerst het gebod van het niet maken van afbeeldingen, direct gevolgd door het gebod van het niet buigen voor deze afbeeldignen. Het zijn derhalve 2 verschillende dingen.

Deut 5 ves 8 en 9
8 Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is;

9 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE, uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, en aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

De interpretatie lijkt mij dan ook erg vrij zal ik maar zeggen.

Maar om on-topic te komen, het verfilmen van de Bijbel zou met zich mee kunnen brengen dat een verfilming (of acteur in de verfilming) zo opgehemeld wordt, dat dit haast een eigenleven gaat leiden en verwordt tot een soort god. Tegelijkertijd denk ik dat dit ieders eigen verantwoording is.
Wat zei Paulus ook alweer.... zoiets van: Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig...
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #22 Gepost op: augustus 29, 2007, 02:07:55 am »
Het gaat in het tweede gebod niet zozeer om afbeeldingen als veel meer om symbolen waarmee je God c.q. het goddelijke manipuleerbaar en hanteerbaar maakt. Niemand dacht dat God c.q. Baäl op een gouden stierkalf zou lijken (afbeelden), maar hij werd in zijn kracht en vruchtbaarheid gesymboliseerd door zo'n beeld. Het zou een boel schelen als we eens van die afbeeldings-angst af zouden komen.
shoot me again, I ain't dead yet

Chaveriem

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #23 Gepost op: augustus 29, 2007, 07:31:27 am »

quote:

dsWim schreef op 29 augustus 2007 om 02:07:
Het gaat in het tweede gebod niet zozeer om afbeeldingen als veel meer om symbolen waarmee je God c.q. het goddelijke manipuleerbaar en hanteerbaar maakt. Niemand dacht dat God c.q. Baäl op een gouden stierkalf zou lijken (afbeelden), maar hij werd in zijn kracht en vruchtbaarheid gesymboliseerd door zo'n beeld. Het zou een boel schelen als we eens van die afbeeldings-angst af zouden komen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het staat er niet.

"Afbeeldingsangst" heb ik niet, dus in die zin zijn we het eens (denk ik). Alleen ben ik wel van mening dat je geen teksten moet aanvullingen die er niet staan, maar die iemand wel zo "leest of interpreteert". Als zou het nog zo zijn, het staat er niet, dus vind ik de stelligheid dat het wel zo zou zijn niet op zijn plaats.
Staat er niet ergens dat we van Gods woord niets aan toe moeten voegen of af moeten halen?
Maar goed, dit is een vrij technische letter discussie, die aan het onderwerp weinig toevoegd.

Ook ik heb the passion of the Christ gezien, en ik vond hem zwaar overdreven, buitenproportie en buiten elke realiteits zin. Dat meneer cruise beweert dat dit het echte verhaal is, moet hij weten. Ik vind dat ze het zwaar aangezet hebben.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #24 Gepost op: augustus 29, 2007, 09:08:13 am »

quote:

Chaveriem schreef op 28 augustus 2007 om 19:51:
[...]

Als Joodse gelovige ben ik geneigd te zeggen: "Dat wat er niet staat, moet je er ook niet bij verzinnen".
Los daarvan, geeft God eerst het gebod van het niet maken van afbeeldingen, direct gevolgd door het gebod van het niet buigen voor deze afbeeldignen. Het zijn derhalve 2 verschillende dingen.

Deut 5 ves 8 en 9
8 Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is;

9 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE, uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, en aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

De interpretatie lijkt mij dan ook erg vrij zal ik maar zeggen.

Maar om on-topic te komen, het verfilmen van de Bijbel zou met zich mee kunnen brengen dat een verfilming (of acteur in de verfilming) zo opgehemeld wordt, dat dit haast een eigenleven gaat leiden en verwordt tot een soort god. Tegelijkertijd denk ik dat dit ieders eigen verantwoording is.
Wat zei Paulus ook alweer.... zoiets van: Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig...

Wat dit betreft vind ik Ben Hur altijd mooi: Jezus is aanwezig maar niet echt in beeld gebracht.
Dit maakt de aanwezigheid m.i. des te sterker.
Een persoon die Jezus speelt, daar kan ik niet zoveel mee, hij maakt altijd een interpretatie en als de kinderen bv weleens wat zien, hebben ze toch meer het idee: Kijk dat is nu Jezus.
Terwijl dat niet zo is.
Heeft het misschien te maken met dat we Hem niet meer naar het vlees kennen maar juist ' naar de Geest"...?
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2007, 09:11:24 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Chaveriem

• Bekijk profiel
Jezus-films
« Reactie #25 Gepost op: augustus 29, 2007, 09:14:11 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 augustus 2007 om 09:08:

[...]

Wat dit betreft vind ik Ben Hur altijd mooi: Jezus is aanwezig maar niet echt in beeld gebracht.
Dit maakt de aanwezigheid m.i. des te sterker.
Een persoon die Jezus speelt, daar kan ik niet zoveel mee, hij maakt altijd een interpretatie en als de kinderen bv weleens wat zien, hebben ze toch meer het idee: Kijk dat is nu Jezus.
Terwijl dat niet zo is.
Heeft het misschien te maken met dat we Hem niet meer naar het vlees kennen maar juist ' naar de Geest"...?
Ben Hur... idd een erg mooi voorbeeld, je ziet het neit, maar je weet en voelt het gewoon...