Auteur Topic: Atheïsten slimmer dan gelovigen?  (gelezen 13319 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Atheïsten slimmer dan gelovigen?
« Reactie #100 Gepost op: januari 18, 2008, 07:57:43 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 januari 2008 om 19:31:
Hij zegt vrij vertaald m.i. dat "God" en labeltje is wat je op ervaringen plakt, met name intermenselijke ervaringen. Als daar wat gebeurt, dan kun je dat "God" noemen.

ik zou zeggen dat Hendrikse met "god bestaat niet" iets fundamenteel anders bedoelt dan iemand die zegt dat God niet bestaat maar is omdat "bestaan" een te klein, menselijk begrip is.

Zijn "verontwaardigde" reactie op "je ontkent God" kan natuurlijk óók zijn omdat in zijn definitiekader hij God in het geheel niet ontkent. Voor hem gebeurt God en is "God" een label wat je op interacties plakt, en dat ontkent hij zeer zeker niet, dus in zijn eigen terminologie bestaat er iets wat hij "God" noemt. Het is alleen niet gekoppeld aan iets "persoonlijks" (theistisch) buiten de menselijke interactie.

Ik ben overtuigd :+

@BBB: Nee, Hendrikse bedoelt iets totaal anders dan ik. En aangezien Nunc volgens mij ongeveer hetzelfde bedoelde als ik, bedoelt Nunc denk ik ook iets totaal anders dan Hendrikse  (8>
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: januari 18, 2008, 08:11:53 pm »

quote:

verstandig  :P

quote:

(..) En aangezien Nunc volgens mij ongeveer hetzelfde bedoelde als ik, bedoelt Nunc denk ik ook iets totaal anders dan Hendrikse  (8>

maar dat wist ik al :)

desalniettemin lijkt het me interessant om z'n boek te lezen (ik heb ook veel van Kuitert gelezen) om te zien hoe diep hij valt -- alleen heb ik er geen behoefte aan om 20 euro te dokken en hem daarmee te sponsoren. Ik wacht wel tot ie bij de Slechte ligt, zoals alle geflopte hypes.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2008, 08:12:54 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: januari 18, 2008, 09:18:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 januari 2008 om 20:11:
[...]
desalniettemin lijkt het me interessant om z'n boek te lezen (ik heb ook veel van Kuitert gelezen) om te zien hoe diep hij valt -- alleen heb ik er geen behoefte aan om 20 euro te dokken en hem daarmee te sponsoren. Ik wacht wel tot ie bij de Slechte ligt, zoals alle geflopte hypes.
Nah, als hij de kant op ging die ik hoopte had het me geboeid. Wat je beschreef maakt dat hij wmb naast Kuitert blijft staan, en dat is niet in mijn boekenkast.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: januari 29, 2008, 07:00:19 pm »
Het gaat erom wat voor soort intelligentie er aan de dag wordt gelegd.

Allereerst natuurlijk het onderscheid tussen EQ en IQ. Dat kan omgekeerd evenredig zijn.
EQ wil zeggen dat je gelooft met HART, ziel en verstand
IQ wil zeggen dat je gelooft met hart, ziel en VERSTAND.
In hoofdletters wat de nadruk kan hebben.

De regels van de Wet des Heren zijn misschien veel in aantal, maar afzonderlijk vergen ze geen gigantisch begripsvermogen om te weten wat ze inhouden, en wat er voor gedaan moet worden.

Toch is er geen enkel land dat de Wet des Heren in deze tijd als rechtssysteem hanteert. Ze zijn echt niet te dom. Het ligt dus aan iets anders, en dat is EQ, of een vooroordeel van rechten, vrijheden en democratie van de moderne tijd. Het EQ kan lelijk in de weg staan, bijvoorbeeld dat je opeens homo's, overspeligen en sabbatsschenders NIET zou stenigen, omdat er van dat aaach wat zielig medelijden voor zou zijn. Als christenen minder intelligent zijn én ook nog eens gelovig maar een beetje halfslachtig, dus zonder de WEt, waar geen jota aan zou worden afgedaan, dan zijn ze lauw, noch vlees noch vis, terwijl ze wel roepen dat ze volgens de Bijbel leven. Dit is natuurlijk een lachertje nietwaar? We zijn misschien van een lager IQ gemiddeld dan atheïsten, maar toch echt niet te dom om de onomwonden vereisten van de Bijbel te begrijpen op inhoud. Alleen het BESEF ontbreekt, of is te sterk gericht op de kostprijs, zoals bij negatievelingen wel vaker voorkomt, dus dat je alleen maar denkt aan een doodgestenigde homo ipv het doel dat deze middelen heiligt. Als mensen gaan zeuren en zeiken over de nadelen en de prijs voor iets, dan heten ze krenterig, sikkeneurig en weifelend. Als niemand de Wet des Heren invoert, dan is elke staat en elke samenleving hier slachtoffer van in deze tijd. En dat is niet bepaald de tijd van Mozes, of Richteren, of Josia, of Nehemia.

En daardoor komt een beschaving ook geen steek verder qua godsdienst, en wordt hierdoor gehoorzaam aan het Beest. En als het EQ zowel als het IQ niet in staat zijn dit op te lossen, dan is dus ook inderdaad de tussekomst, of Wederkomst van Christus zelf noodzakelijk, zelf lost geen atheïst of christen dit op eigen houtje op.

Met andere woorden, het erkennen van het lagere gemiddelde IQ maakt meteen ook duidelijk dat de wederkomst van Christus er juist voor de gelovigen is. De écht enorme bewustheid en inlevingsvermogen (elke haar op je hoofd, al je overwegingen) daarvan wéten we dat het bij God is. Een van de helaas niet genoemde vermogens, is ook wel eens het kunnen accepteren als een ander wat zegt, bijvoorbeeld de bijbel. Ipv zelf het wiel uit te vinden, of zichzelf aan de haren uit een moeras proberen te trekken. Daarin zijn mensen met een hoog IQ soms heel dom bezig.

Groetjes, Divinespark.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2008, 07:04:55 pm door Divinespark »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: januari 29, 2008, 07:11:13 pm »

quote:

Divinespark schreef op 29 januari 2008 om 19:00:
Het gaat erom wat voor soort intelligentie er aan de dag wordt gelegd.

Allereerst natuurlijk het onderscheid tussen EQ en IQ. Dat kan omgekeerd evenredig zijn.
EQ wil zeggen dat je gelooft met HART, ziel en verstand
IQ wil zeggen dat je gelooft met hart, ziel en VERSTAND.
In hoofdletters wat de nadruk kan hebben.
Wat de nadruk kan hebben? Dus er is geen verschil?

Maar goed, IQ wil zeggen: "verstandelijke" leeftijd / biologische leeftijd * 100 en EQ wil zeggen: iemand had een kekke term nodig die vaagjes aan IQ doet herinneren.

Het was nog dagen onrustig ter redacties van Libelle, Margriet en Viva.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: januari 30, 2008, 01:09:07 am »
Kan hebben: bij de een kan het een de nadruk hebben, bij de ander kan het andere de nadruk hebben. Leek mij duidelijk zat toen ik het opschreef.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: januari 30, 2008, 07:56:52 am »

quote:

Divinespark schreef op 30 januari 2008 om 01:09:
Kan hebben: bij de een kan het een de nadruk hebben, bij de ander kan het andere de nadruk hebben. Leek mij duidelijk zat toen ik het opschreef.
Ja, en zoals jij het beschrijft zijn IQ en EQ dus hetzelfde, cq volstrekt loze begrippen. Ook dat was duidelijk zat toen je het opschreef. Niet dat dat uitmaakt, aangezien je de begrippen toch al van een volstrekt onjuiste uitleg voorzag.