Auteur Topic: Het voor goed verprutsen bij God?  (gelezen 3311 keer)

Puzzel Draaier

• Bekijk profiel
Het voor goed verprutsen bij God?
« Gepost op: augustus 09, 2007, 01:03:03 am »
Kun je het voorgoed verprutsen bij God?
Ik ben een beetje bang.
Dit heeft ermee te maken dat ik mezelf niet voor de eerste keer begon te bevredigen, mijn geweten zei duidelijk stop dit mag niet van God. Dit is goed fout. Fout dus.

Ik zei hou je mond/ga weg/nou en/who cares. Dat zei ik niet dat dacht ik. Ik meende het niet. Nu ja misschien op het moment zelf, maar ik wil eigenlijk echt niet dat God me alleen laat. En het laat me heus niet echt koud.

Over Puzzel Draaier (mijn naam). Daar bedoel ik niets vies mee. Wie de Nederlandse versie van de kronieken van Narnia geheel gelezen heeft kent die namen wel.

Voor wie ze niet kent: Puzzel is een onzekere ezel die graag een ander voor hem laat nadenken en beslissen, maar deze ezel heeft een goed hart en komt uiteindelijk tot inkeer.

Draaier is een aap die ondeugend is. En dan bedoel ik ook echt ONDEUGEND. Hij komt niet tot inkeer.

Draaier en Puzzel zijn sprekende dieren, sprekende dieren leven in Narnia, net als centaurs,faunen, zeemeerminen etc.

Draaier haalt Puzzel over om zich voor te doen als Aslan als ze een dode leeuw vinden. Hij buit de dieren die geloven dat Puzzel Aslan is onbeschaamd uit en haalt de vijanden Narnia binnen en verkoopt de dieren stiekem als slaven aan de vijand. Maar hij houdt ze wel steeds voor de gek en zegt dat Aslan het wil. Puzzel is ondertussen door de goede zijde gevangengenomen en komt tot inkeer.

Ik voel me een beetje een ezelaap, een Draaipuzzel.

Er is en intelligente Draaier in mij die probeert dominant te zijn over Puzzel in mij. Maar eigenlijk zou Puzzel Draaier het zwijgen op moeten leggen. Omdat ik het hier eigenlijk over karaktereigenschappen en vieze begeertes heb is dat niet zo makkelijk. Trouwens Puzzel en Draaier hebben nooit iets seksueels gedaan in de verhalen, het punt is alleeen dat ondeugendheid en wil tot het goede elkaar bestrijden en bij mij ONDEUGENDHEID nogal eens heerst en gelijk krijgt.

Iemand tips?
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 01:05:12 am door Puzzel Draaier »
De naam zegt genoeg.

Mr.Nice

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2007, 09:23:43 am »

quote:

Puzzel Draaier schreef op 09 augustus 2007 om 01:03:
Misschien, maar ik denk dat je met oprecht berouw (met je eigen geweten) een goede kans maakt, ondanks wat je gedaan hebt.

quote:

Dit heeft ermee te maken dat ik mezelf niet voor de eerste keer begon te bevredigen, mijn geweten zei duidelijk stop dit mag niet van God. Dit is goed fout. Fout dus.
Raar geweten heb jij. Het gaat er helemaal niet om of iets mag of niet mag van God. Het gaat er om dat jij zelf, je eigen geweten, vindt of het goed of fout is, we weten toch niet echt wat God vindt.

Laat jij bepaalde dingen alleen maar omdat je denkt dat het niet van God mag? Doe je bepaalde dingen ook alleen maar omdat je denkt dat het moet van God?

Het lijkt me dat als je bevestigend antwoordt op die laatste twee je het al aardig verprutst hebt bij Hem, en dat het bovendien nog vervelend en gevaarlijk is door je leven te laten sturen door je onzekere voorstelling over wat God vindt.

quote:

Iemand tips?
Luister naar je zelf en je eigen geweten. We hebben allemaal het vermogen om (weliswaar beperkt) goed van kwaad te onderscheiden.

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2007, 09:46:44 am »
Masturberen komt door fantaseren, soms geleide fantasie door een sexfilm.
In de Bijbel staat dat de rechtvaardige leeft door geloof, dus niet door fantasie, waarin je zo gaat geloven dat je het tot werkelijkheid maakt. Ik voel me dan vies en eenzamer dan ervoor. Douchen, reinigen, schuld belijden, bidden, hulp vragen, ziehier wat ook jij doen kunt.
Voorgoed verprutst bij God? Dat gevoel ken ik. Ga daarmee naar God zelf toe. Ik zocht in mijn concordantie de woorden hoer, hoererij, overspel, rein, reinheid op en kwam terecht bij 'heiligheid' waaraan ik niet voldoe, maar met Jezus als Heiland wel mag voldoen. Jezus reinigt en heiligt je, dat kun je uit jezelf niet, al helpt douchen wel om jezelf te reinigen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2007, 11:57:21 am »

quote:

ja, tenminste, daar lijkt het wel op, aangezien Jezus het ergens heeft over de zonde tegen de Heilige Geest.

quote:

Ik ben een beetje bang.
en dat is dan weer niet nodig. Juist het feit dat je berouw hebt, en bang bent dat je het verprutst hebt, geeft aan dat je bij God wilt horen, dat Gods Geest in je bezig is om je te bekeren. Vergeet nooit dat Jezus juist kwam voor de "zieken" en niet voor de "gezonden". Zieke mensen hebben een dokter nodig, en Jezus is die Dokter.

Denk maar aan Petrus en hoe die eerst vol goede moed achter Jezus wilde staan en voor Hem wilde vechten, wat er ook zou gebeuren, en daarna volkomen instort en alles wil ontkennen en zijn Redder gewoon verloochent. Petrus wordt daarna weer aangenomen door Jezus (Johannes 21).

quote:

Over Puzzel Draaier (mijn naam). Daar bedoel ik niets vies mee. Wie de Nederlandse versie van de kronieken van Narnia geheel gelezen heeft kent die namen wel.
ik ben toevallig net met dat deel begonnen maar dan in het engels (Puzzle en Shift)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2007, 12:09:28 pm »

quote:

Mr.Nice schreef op 09 augustus 2007 om 09:23:
Raar geweten heb jij. Het gaat er helemaal niet om of iets mag of niet mag van God. Het gaat er om dat jij zelf, je eigen geweten, vindt of het goed of fout is, we weten toch niet echt wat God vindt.

Laat jij bepaalde dingen alleen maar omdat je denkt dat het niet van God mag? Doe je bepaalde dingen ook alleen maar omdat je denkt dat het moet van God?

Het lijkt me dat als je bevestigend antwoordt op die laatste twee je het al aardig verprutst hebt bij Hem, en dat het bovendien nog vervelend en gevaarlijk is door je leven te laten sturen door je onzekere voorstelling over wat God vindt.
@ Mr.Nice: hier struikel ik over. Hoe kom je erbij dat we de wil van God niet kunnen kennen? De Bijbel staat er vol mee. En waarom zouden we daar vervolgens geen rekening mee houden? Als mensen hebben we idd het vermogen goed en kwaad een beetje te onderscheiden, maar ook het vermogen vanalles voor onszelf goed te praten dat niet kan bestaan voor God, die zonder zonde is, ja: die de zonde haat.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 12:10:01 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Mr.Nice

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2007, 02:16:08 pm »

quote:

Ursa schreef op 09 augustus 2007 om 12:09:
[...]

@ Mr.Nice: hier struikel ik over. Hoe kom je erbij dat we de wil van God niet kunnen kennen?
Kwestie van gezonde skepsis.  ;)

Ten eerste heb je opdeling tussen wat jij zelf denkt en voelt dat de wil van God is, dat is intern, en verder zijn er externe bronnen, zoals:

quote:

De Bijbel staat er vol mee.
Met externe bronnen en dus ook met de bijbel of met mensen, die zeggen de wil van God te kennen zijn er de volgende mogelijkheden:

* de bron kent de wil van God niet maar doet net alsof (kan met goede en slechte bedoelingen)
* de bron kent de wil van God maar is daar zelf wel van overtuigd
* de bron kent de wil van God
* nog meer?

en verder heb je nog het verhaal met interpretaties etc. etc. etc.

Je moet dus buitengewoon voorzichtig daarmee omgaan.

Externe bronnen kunnen je alleen maar aan het twijfelen brengen, alleen jij zelf kunt jezelf ergens van overtuigen.

Maar dat laatste is zelfs waar voor sommige interne bronnen. Hoe ben je ervan overtuigd geraakt wat de wil van God is? Door je opvoeding bijvoorbeeld. En dat is dus eigenlijk ook een (geïnternaliseerde) externe bron.

Je moet voor goed en kwaad echt naar het allerdiepste in jezelf kijken, want het vermogen om goed van kwaad te onderscheiden hebben we immers bij de zondeval gekregen/gepakt.

quote:

En waarom zouden we daar vervolgens geen rekening mee houden?
O, maar dat kan wel, hoor. Je moet alleen een beetje opppasen, want uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor je doen en laten, en als je iets fout doet of iets goeds laat door een verkeerde voorstelling van God dan heb je het mooi verprutst.

quote:

Als mensen hebben we idd het vermogen goed en kwaad een beetje te onderscheiden, maar ook het vermogen vanalles voor onszelf goed te praten dat niet kan bestaan voor God, die zonder zonde is, ja: die de zonde haat.
Als mensen die vanalles goed praten heel diep in zich zelf kijken, dan weten ze dat het fout is om dingen goed te praten en dat de dingen, die ze goedpraten ook fout zijn.

Ik zie het kort gezegd als dat het de wil van God is om het goede te doen, en de mens weet van binnen wat goed en fout is.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 02:29:51 pm door Mr.Nice »

Puzzel Draaier

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2007, 11:59:49 pm »

quote:

Mr.Nice schreef op 09 augustus 2007 om 09:23:

Luister naar je zelf en je eigen geweten. We hebben allemaal het vermogen om (weliswaar beperkt) goed van kwaad te onderscheiden.

Even samenvattend mijn geweten mag mij wel zeggen dat is goed en dat is kwaad, maar als mijn geweten zegt: dat mag niet van God klopt het niet meer?

Goed sorry ik bedoelde dan misschien: mijn geweten maakt me duidelijk je bent fout bezig. Ergens besef ik wel het heeft gelijk en dat mag niet van God.

Ik weet het eerlijk gezegd niet, tenminste niet wat betreft de situatie waar ik het over had. Misschien ging het daar al mis bij welke conclusie ik trok. Dat mag niet van God. Net zoiets als wat de slang zei: "is het niet zo dat gij van geen enkele boom mag eten."

Op het moment dat ik ging aftrekken was de enige boom die ik zag het aftrekken. Daarom leek het misschien alsof ik niets mocht. Misschien was de gadachte wel "Verdraaid nog an toe dat mag ook al niet."

Ik weet het niet, écht niet. Ik kan gebeurtenissen die zich in mijn hoofd afspelen moeilijk reconstrueren.

Maar als ik het haten en anderen veroordelen, en aftrekken en foute dingen probeer te laten en daar maar deels in slaag, is dat meestal omdat ik Jezus' kwelling van toen niet nog eens wil verzwaren. Omdat ik Jezus niet wil bespotten. Niet wil zeggen ha-ha is dat nu de koning der Joden of weet ik het?. Ik wil gewoon Jezus geen verdriet doen, maar soms...

Ik weet niet soms doe ik dat gewoon. En achteraf heb ik spijt. Zeg het maar als dit alles ook niet klopt, maar wijs me dan alstublieft even op de goede manier.  Want ik weet eigenlijk niet of mijn motief niet eigenlijk dankbaarheid of iets dergelijks moet zijn.

quote:

Jumbala schreef op 09 augustus 2007 om 09:46:
Masturberen komt door fantaseren, soms geleide fantasie door een sexfilm.
In de Bijbel staat dat de rechtvaardige leeft door geloof, dus niet door fantasie, waarin je zo gaat geloven dat je het tot werkelijkheid maakt. Ik voel me dan vies en eenzamer dan ervoor. Douchen, reinigen, schuld belijden, bidden, hulp vragen, ziehier wat ook jij doen kunt.
Voorgoed verprutst bij God? Dat gevoel ken ik. Ga daarmee naar God zelf toe. Ik zocht in mijn concordantie de woorden hoer, hoererij, overspel, rein, reinheid op en kwam terecht bij 'heiligheid' waaraan ik niet voldoe, maar met Jezus als Heiland wel mag voldoen. Jezus reinigt en heiligt je, dat kun je uit jezelf niet, al helpt douchen wel om jezelf te reinigen.
Gelukkig ben ik niet de enige met dat gevoel, met die tip ga ik zeker wat doen.

quote:

Nunc schreef op 09 augustus 2007 om 11:57:
...
ik ben toevallig net met dat deel begonnen maar dan in het engels (Puzzle en Shift)

Dat van dat berouw wist ik eerlijk gezegd wel, maar op dat moment leek zelfs het berouw verdwenen. En was ik bang dat wat er was van berouw slechts zelfbedrog was.

En sorry dat ik dus voor een klein, misschien toch al te groot deel verraden heb wat er gaat gebeuren.
De naam zegt genoeg.

Mr.Nice

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2007, 11:47:08 am »

quote:

Puzzel Draaier schreef op 09 augustus 2007 om 23:59:
[...]

Even samenvattend mijn geweten mag mij wel zeggen dat is goed en dat is kwaad, maar als mijn geweten zegt: dat mag niet van God klopt het niet meer?
Het lijkt me dd een rare situatie waarin je eigen geweten iets niet slecht (of zelfs goed) vind, maar wel denkt dat God dat slecht vindt.

quote:

Misschien ging het daar al mis bij welke conclusie ik trok. Dat mag niet van God.
Idd.

quote:

Net zoiets als wat de slang zei: "is het niet zo dat gij van geen enkele boom mag eten."

Op het moment dat ik ging aftrekken was de enige boom die ik zag het aftrekken. Daarom leek het misschien alsof ik niets mocht. Misschien was de gadachte wel "Verdraaid nog an toe dat mag ook al niet."
Klinkt best aannemelijk.

Maar apropos zolang je er niet verslaafd aan raakt en het niet ten koste van je partner of anderen gaat, lijkt me aftrekken eigenlijk geen probleem. Waar baseer je dat op?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 17, 2007, 06:47:25 pm »

quote:

Ik ben een beetje bang.

Ik zei hou je mond/ga weg/nou en/who cares. Dat zei ik niet dat dacht ik. Ik meende het niet. Nu ja misschien op het moment zelf, maar ik wil eigenlijk echt niet dat God me alleen laat. En het laat me heus niet echt koud.

Voor wie ze niet kent: Puzzel is een onzekere ezel die graag een ander voor hem laat nadenken en beslissen, maar deze ezel heeft een goed hart en komt uiteindelijk tot inkeer.

Draaier is een aap die ondeugend is. En dan bedoel ik ook echt ONDEUGEND. Hij komt niet tot inkeer.

Draaier en Puzzel zijn sprekende dieren, sprekende dieren leven in Narnia, net als centaurs,faunen, zeemeerminen etc.

Draaier haalt Puzzel over om zich voor te doen als Aslan als ze een dode leeuw vinden. Hij buit de dieren die geloven dat Puzzel Aslan is onbeschaamd uit en haalt de vijanden Narnia binnen en verkoopt de dieren stiekem als slaven aan de vijand. Maar hij houdt ze wel steeds voor de gek en zegt dat Aslan het wil. Puzzel is ondertussen door de goede zijde gevangengenomen en komt tot inkeer.

Ik voel me een beetje een ezelaap, een Draaipuzzel.

Er is en intelligente Draaier in mij die probeert dominant te zijn over Puzzel in mij. Maar eigenlijk zou Puzzel Draaier het zwijgen op moeten leggen. Omdat ik het hier eigenlijk over karaktereigenschappen en vieze begeertes heb is dat niet zo makkelijk. Trouwens Puzzel en Draaier hebben nooit iets seksueels gedaan in de verhalen, het punt is alleeen dat ondeugendheid en wil tot het goede elkaar bestrijden en bij mij ONDEUGENDHEID nogal eens heerst en gelijk krijgt.

Iemand tips?

Jij vraagt: kun je het voorgoed verprutsen bij God. Sinds de zondeval is alles voorgoed verprutst bij God.......maar hij zond  Zijn Zoon naar het kruis.
Het leven wordt dus niet verprutst, het is al verprutst en je kunt uit de verprutste situatie komen.

Daarnaast is er ook een situatie dat je niet uit de verprutste situatie kan komen, dat is al je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan.

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2007, 11:29:02 am »

quote:

j@f@ schreef op 17 augustus 2007 om 18:47:

Daarnaast is er ook een situatie dat je niet uit de verprutste situatie kan komen, dat is al je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan.
Je bent toch zondig? Dus ook tegen de Heilige Geest? Is er echt geen redding mogelijk als je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan? Wat houdt dat eigenlijk in? Wat kan er zò erg zijn?
<><

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2007, 11:45:13 am »
Een van mijn docenten godsdienst op de middelbare school zei het als volgt: zonde tegen de Heilige Geest is voor 200% NEE tegen God zeggen
computerfout: een vreemde een in de byte

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2007, 07:09:53 pm »

quote:

Alja schreef op 21 augustus 2007 om 11:29:
[...]

Je bent toch zondig? Dus ook tegen de Heilige Geest? Is er echt geen redding mogelijk als je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan? Wat houdt dat eigenlijk in? Wat kan er zò erg zijn?

Zoals we zondigen tegen de Vader en de Zoon zo kunnen we ook tegen de Heilige Geest zondigen. Dat betekent alleen niet dat we die zonde ook gedaan hebben. Hier wordt bedoeld dat je hem bedroeft in je handel en wandel.
Maar de zonde tegen de Heilige Geest, zoals in je vraag bedoeld, houdt mijns inziens in dat je  je welbewust afkeert van alles wat van de Heere is, spotten met alles wat van Hem is, tegen beter weten in. En zoals fotogravinnetje zegt, met 200 procent nee tegen God zeggen.

tjaber

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 21, 2007, 08:14:17 pm »
Ik heb met deze tekst heel lang geworsteld. Ik was bang om deze gedachte te denken. Ik heb een studie gevolgd naar deze tekst waarin werd uitgelegd dat er maar 1 zonde is wat niet vergeven kan worden en dat is nee zeggen tegen Jezus. Dit is de zonde tegen de heilige geest omdat de Heilige Geest de Geest van Jezus is.

Als je dus niet gelooft, zondig je tegen de Heilige Geest!
Psalm 111:2: Machtig zijn de werken van de heer, wie ze liefheeft, onderzoekt ze...

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 21, 2007, 08:37:06 pm »

quote:

tjaber schreef op 21 augustus 2007 om 20:14:
Ik heb met deze tekst heel lang geworsteld. Ik was bang om deze gedachte te denken. Ik heb een studie gevolgd naar deze tekst waarin werd uitgelegd dat er maar 1 zonde is wat niet vergeven kan worden en dat is nee zeggen tegen Jezus. Dit is de zonde tegen de heilige geest omdat de Heilige Geest de Geest van Jezus is.

Als je dus niet gelooft, zondig je tegen de Heilige Geest!

Zonde tegen de Heilige Geest is je bewust afzetten tegen hem, bewust zijn roepstem negeren en bewust met God nog gebod rekening houden.
Iemand die niet gelooft, zondigt ook tegen de Vader, Zoon en Heilige Geest, maar dat wordt niet zonde tegen de Heilige Geest genoemd.
Neem nou iemand  die nog nooit van God gehoord heeft, die bezit dus niet het waarachtig geloof, maar m.i. heeft die niet de 'Zonde tegen de Heilige Geest gedaan'.
Jij zegt dus: Iemand die niet gelooft, kan nooit meer bekeerd worden?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2007, 08:37:35 pm »
En dat heeft imho te maken met dat het de Geest is die het geloof bewerkt. Het is de Geest die je leiding geeft in je dagelijkse leven. Het is de Geest die je de woorden van Jezus te binnen brengt, die je de Wil van God leert verstaan. Zonder Geest geen kennis van God.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

tjaber

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 26, 2007, 03:02:46 pm »

quote:

j@f@ schreef op 21 augustus 2007 om 20:37:
[...]

Zonde tegen de Heilige Geest is je bewust afzetten tegen hem, bewust zijn roepstem negeren en bewust met God nog gebod rekening houden.
Iemand die niet gelooft, zondigt ook tegen de Vader, Zoon en Heilige Geest, maar dat wordt niet zonde tegen de Heilige Geest genoemd.
Neem nou iemand  die nog nooit van God gehoord heeft, die bezit dus niet het waarachtig geloof, maar m.i. heeft die niet de 'Zonde tegen de Heilige Geest gedaan'.

Over mensen die nog nooit van God gehoord hebben heb ik me eigenlijks nog nooit in verdiept. Wel weet ik dat Paulus hierover zegt in Romeinen 2:14,15 dat deze mensen de wet van nature kunnen naleven doordat deze, door hun geweten, in hun hart geschreven staat. En ze zichzelf met hun gedachten vrijplijten.

quote:

Jij zegt dus: Iemand die niet gelooft, kan nooit meer bekeerd worden?

Nee, ik zeg dat er maar 1 zonde is die bij het laatste oordeel niet vergeven kan worden. Deze zonde is nee (blijven) zeggen tegen God (Jezus).

Voor mij was deze openbaring een enorme opluchting omdat ik bang was te zondigen tegen de Heilige Geest. Ik mag nu weten dat ik, omdat ik een kind van God ben (1 joh 3:1), niet meer kan zondigen tegen te Heilige Geest.  (1 Joh 3:9)
Psalm 111:2: Machtig zijn de werken van de heer, wie ze liefheeft, onderzoekt ze...

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 28, 2007, 08:10:16 pm »
Een mooi voorbeeld is denk ik koning David. Deed veel dingen goed, en maakte ook fouten. Het gaat erom of je hart gericht is op God en niet of je hard gericht bent op God.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 30, 2007, 06:28:34 pm »
@TS
Bang?
Een beetje godvrezendheid kan heus geen kwaad, als je angst maar de juiste kant op staat en je liefde ook.

Groetjes, Divinespark

slumber

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 07, 2007, 10:52:22 am »
Paulus geeft antwoord en stelt dat niemand gerechtvaardigd wordt door daden, omdat God al voor hun geboorte over Ismael en Izak zei dat de oudste de jongste zou dienen:

'Want toen de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleef, niet uit de werken (rom 9,11).'

We weten dat Abraham bereid was Izak aan God te offeren, hetgeen hem als een 'daad' van gerechtigheid werd toegerekend... Abraham heeft het echter niet letterlijk hoeven doen, zijn bereidwilligheid was voor God voldoende. Paulus stelt dat Abraham Izak geofferd heeft, er ook weer op doelend dat voor God de gedachte net zo belangrijk is als de daad.

'Door het geloof heeft Abraham, toen hij beproefd werd, Izak geofferd, en hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd (Heb 11,17),'

Op het moment dat Abraham zijn arm uitstrekte om Izak te doden, werd hij tegengehouden (gen 22,10-11) door een engel van God en offerde een bok voor Izak in de plaats.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de gedachte voor God net zo zwaar weegt als de daad,

Willeke

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 13, 2007, 05:12:22 pm »

quote:

Divinespark schreef op 30 augustus 2007 om 18:28:
@TS
Bang?
Een beetje godvrezendheid kan heus geen kwaad, als je angst maar de juiste kant op staat en je liefde ook.

Groetjes, Divinespark

Kun je dan ook uitleggen wat Godvrezendheid betekent?

Angst en liefde de juiste kant op >>>
 Kun je dat ook uitleggen dan?

Willeke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 13, 2007, 05:15:49 pm »

quote:

slumber schreef op 07 september 2007 om 10:52:
Paulus geeft antwoord en stelt dat niemand gerechtvaardigd wordt door daden, omdat God al voor hun geboorte over Ismael en Izak zei dat de oudste de jongste zou dienen:

'Want toen de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleef, niet uit de werken (rom 9,11).'

We weten dat Abraham bereid was Izak aan God te offeren, hetgeen hem als een 'daad' van gerechtigheid werd toegerekend... Abraham heeft het echter niet letterlijk hoeven doen, zijn bereidwilligheid was voor God voldoende. Paulus stelt dat Abraham Izak geofferd heeft, er ook weer op doelend dat voor God de gedachte net zo belangrijk is als de daad.

'Door het geloof heeft Abraham, toen hij beproefd werd, Izak geofferd, en hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd (Heb 11,17),'

Op het moment dat Abraham zijn arm uitstrekte om Izak te doden, werd hij tegengehouden (gen 22,10-11) door een engel van God en offerde een bok voor Izak in de plaats.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de gedachte voor God net zo zwaar weegt als de daad,

OOk verkeerde voorbeelden.
De gedachte voor God is een onbijbelse term en de rest helemaal.
God rekent niemand voor rechtvaardig zelfs niet één, behalve degenen die geloven.
Hen heeft Hij alles vergeven, de oude mens is dood en daar rekent Hij niet eens meer mee.

Wij leven onder het nieuwe verbond, het verbond van genade en God heeft nogmaals de oude mens voor dood verklaard en wij hebben nieuw leven ontvangen in Christus Jezus en wij zouden deze vrijheid nooit gebruiken tot verzadiging van het vlees, maar tot eer van Hem.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 13, 2007, 08:41:40 pm »

quote:

Willeke schreef op 13 september 2007 om 17:15:
[...]

OOk verkeerde voorbeelden.
De gedachte voor God is een onbijbelse term en de rest helemaal.
God rekent niemand voor rechtvaardig zelfs niet één, behalve degenen die geloven.
Hen heeft Hij alles vergeven, de oude mens is dood en daar rekent Hij niet eens meer mee.

Wij leven onder het nieuwe verbond, het verbond van genade en God heeft nogmaals de oude mens voor dood verklaard en wij hebben nieuw leven ontvangen in Christus Jezus en wij zouden deze vrijheid nooit gebruiken tot verzadiging van het vlees, maar tot eer van Hem.
Wie bedoel je precies als je zegt: wij hebben nieuwe leven ontvangen in Christus Jezus??
« Laatst bewerkt op: september 13, 2007, 08:42:01 pm door j@f@ »

Ruimdenkend

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 13, 2007, 11:14:57 pm »
Beste Puzzel Draaier,

Je maakt je werkelijk druk om niets. Seks is gezond, lekker en goed voor je. Zondig? Wij mensen zijn allemaal even zondig. Allemaal in zonde ontvangen en geboren. God wil dat je geen lustgericht leventje er op na houdt, dat is duidelijk. Maar God is liefde, hij wil dat jij dat ook uitdraagt. Nogmaals dus geen lustgericht leventje. Maar aan lust doe je niets. Dat is er, en kun je niet wegwuiven, wegschuiven.

Patras

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 18, 2007, 11:51:41 pm »
Hallo Puzzel draaier,

wellicht dat een stukje uit een brief van paulus een stukje van de puzzel kan zijn/ophelderen.

Romeinen 7:13 tm 26

ook een soort puzzel draaier kwestie zoals jij beschrijft

7:15

Ik begrijp mijn eigen daden niet. Ik doe immers niet wat ik wil, maar wat ik verafschuw. [16] Maar als ik doe wat ik eigenlijk niet wil, betekent dit dat ik met de wet instem en haar goed acht. [17] In feite echter ben ìk het niet meer die handelt, maar de zonde die in mij huist. [18] Ik ben mij ervan bewust dat er in mij, dat wil zeggen in mijn zondige natuur*, niets goeds huist. De goede wil ligt binnen mijn bereik, maar niet de goede daad. [19] Ik doe niet het goede dat ik wil, maar het kwade dat ik niet wil. [20] Als ik doe wat ik eigenlijk niet wil, ben ik niet meer de handelende persoon, maar de zonde die in mij huist. [21] Ik ontdek in mij dus deze wet: als ik het goede wil doen, dringt het kwade zich aan mij op. [22] Mijn innerlijk schept behagen in Gods wet, [23] maar in mijn handelen* ontwaar ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn rede, en mij als gevangene uitlevert aan de wet van de zonde die in mij leeft. [24] Rampzalige mens die ik ben! Wie zal mij redden van dit bestaan* ten dode? [25] God* zij gedankt door Jezus Christus onze Heer!

Kort samengevat; het vleselijk instinct kan jouw geweten in situaties brengen dat je eigenlijk dingen doet die je diep in je hart niet had willen doen.

Doet denken aan hetgeen dat op Petrus van toepassing is: "De geest is wel gewillig maar het vlees is zwak"

Gelukkig kijkt God naar de intentie en eigenlijk niet naar de daad.

Doende het goede, ligt het kwaad niet zo op de loer.
Mensen helpen die hulp kunnen gebruiken(maar geen paarlen voor de zwijnen gooien), of bezig zijn met de wereldse verplichtingen (of wellicht toekomstige) waar Paulus ook over spreekt.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2007, 03:32:39 pm door Patras »