Auteur Topic: Christen-zijn op je werk en in de kerk  (gelezen 24866 keer)

MPH

• --christen ben je 7x24--
    • Bekijk profiel
Christen-zijn op je werk en in de kerk
« Gepost op: oktober 18, 2007, 11:44:10 pm »
Christen-zijn màg weer, ook op het werk. Steeds meer christenen ontdekken dat je daar tegenwoordig weer rustig voor kunt uitkomen. En beseffen dat het geloof consequenties heeft, ook voor maandag tot en met zaterdag. Want christen - dat ben je 24 uur per dag, 7 dagen per week, dus ook op je werk...

Christen-zijn op je werk staat volop in de schijnwerpers. De website www.bedrijfsgebed.nl maakt melding dat er het afgelopen jaar in de media meer dan 40 keer expliciete aandacht was voor dit onderwerp. Er verschenen twee Nederlandstalige boeken over Christen-zijn op het werk: ‘Help! Het is weer maandag - Christen zijn op je werk’ van Eddy de Pender en ‘YES! 't Is weer maandag - Christen zijn op je werkplek’ van Mark Greene. En er waren allerlei druk bezochte seminars en studiedagen rondom dit thema. Over wat christen-zijn betekent in je eigen beroepsgroep wordt nagedacht in 35 verschillende netwerken van christenprofessionals door maar liefst 50 verschillende groepen en organisaties. Je kunt met collega’s over God praten in een speciale Alpha-cursus in twee vormen: 'Alpha op de werkplek' en 'Business Alpha'. En op ruim 200 locaties in ons land wordt door christencollega’s samen gebeden, in kleine bedrijfjes en multinationals, maar ook bij gemeenten en ministeries: het aantal bedrijven en organisaties met een geregistreerde bedrijfsbidstond steeg opnieuw fors, van 105 begin 2006 naar 123 begin 2007, met voor het eerst ook een bedrijf in België. Dat is de grootste stijging sinds 1996, het begin van de registratie door Maarten Pijnacker Hordijk uit Houten. In meer dan 500 kerken in Nederland hangen posters die christenen aanmoedigen om samen met een christencollega te gaan bidden.

Op de website www.bedrijfsgebed.nl is al deze info terug te vinden, en nog veel meer. Zo zijn de posters er te downloaden, is er een agenda, boekenlijst, allerlei tips en voorbeelden en meer dan 110 links naar verwante sites. Deze website is daarmee het afgelopen jaar uitgegroeid tot dè centrale site voor Christen-zijn op de werkplek en Bedrijfsgebed. Niet voor niets zijn er al zo’n 230 andere websites die naar www.bedrijfsgebed.nl doorverwijzen.

Christenen worden wakker en nemen als christen hun plaats in de maatschappij in. Het aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz., neemt gestaag toe. De koudwatervrees die veel christenen daarbij toch nog hebben, neemt langzaam af. Dat de bidgroepen meestal klein zijn vergeleken bij het aantal christenen dat in (grote) bedrijven rondloopt, is niet verwonderlijk. Want bidden is nooit populair. Toch zijn ‘bedrijfsbidders’ tot grote zegen voor hun omgeving. En… worden zelf ook enorm verrijkt, zowel door de geestelijke dimensie als door het contact met christencollega’s. Niet in de laatste plaats als ze zo nu en dan merken dat God mede door hùn gebeden iets verandert in deze (geestelijke) wereld!

Op dit nieuwe forum kun je je ervaringen kwijt rondom het thema ‘Christen zijn op je werk’. En elkaar helpen en tips geven. Want soms is het toch nog wel even wennen...
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2007, 11:47:59 pm door MPH »
Bedrijfsgebed en Christen-zijn op je werk

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 19, 2007, 10:15:18 am »

quote:

MPH schreef op 18 oktober 2007 om 23:44:
Want bidden is nooit populair.
Is dat zo? Of is opzichtig bidden op de hoek van de straat zodat iedereen het ziet een tijdje minder populair geweest?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 19, 2007, 12:07:31 pm »
Modbreak:
Geen aanzet tot discussie, sterker nog, een oproep om vooral elders te discussieren.
Schopje van CZDP naar Prikbord dus.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 19, 2007, 01:28:11 pm »

quote:

MPH schreef op 18 oktober 2007 om 23:44:
Toch zijn ‘bedrijfsbidders’ tot grote zegen voor hun omgeving.
In welk opzicht?
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

MPH

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2007, 12:07:27 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 oktober 2007 om 10:15:
[...]
Is dat zo? Of is opzichtig bidden op de hoek van de straat zodat iedereen het ziet een tijdje minder populair geweest?
Bedoeld is: SAMEN bidden is nooit populair. Let immers op het procentuele en absolute aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz. Zie ook de korte powerpoint presentatie daarover op de site www.bedrijfsgebed.nl bij 'Christen zijn is oké, maar bidden op het werk, nou, nee!' in de linker kolom.

MPH

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2007, 12:15:55 pm »

quote:

Eigenlijk in elk opzicht denk ik. Wij kunnen niet in de geestelijke wereld zien wat en hoe God handelt op onze gebeden. We weten wel uit de Bijbel dat die geestelijke wereld bestaat, en soms merken we daar wat van. We kunnen ook nooit bewijzen dat bepaalde dingen gebeuren omdat wij daarvoor (of daartegen) gebeden hebben. Maar dat is ook niet aan ons. Ik denk dat we later versteld zullen staan...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 20, 2007, 01:25:52 pm »

quote:

MPH schreef op 20 oktober 2007 om 12:07:
[...]
Bedoeld is: SAMEN bidden is nooit populair. Let immers op het procentuele en absolute aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz.

Volgens mij zie ik christenen voortdurend bij elkaar komen om samen te bidden. Zondags in kerken, doordeweeks in huiskringen, gebedsgroepen, maar ook in gezinnen, 's avonds aan tafel, of op andere momenten. Wat vreemd dat jij dat niet ziet? :?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 20, 2007, 05:40:53 pm »

quote:

MPH schreef op 20 oktober 2007 om 12:15:
[...]

Eigenlijk in elk opzicht denk ik. Wij kunnen niet in de geestelijke wereld zien wat en hoe God handelt op onze gebeden. We weten wel uit de Bijbel dat die geestelijke wereld bestaat, en soms merken we daar wat van. We kunnen ook nooit bewijzen dat bepaalde dingen gebeuren omdat wij daarvoor (of daartegen) gebeden hebben. Maar dat is ook niet aan ons. Ik denk dat we later versteld zullen staan...
offtopic:Ik denk dat we net zo versteld zullen staan van alle keren dat er regen is gekomen op een regendans :+
Eigenlijk in elk opzicht is geen bewijs imho. Als je al vermoedt dat bidden op het werk werkt dan graag ook onderbouwen met feiten.
Mail me maar als je wat wilt weten

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2007, 05:47:06 pm »
Het helpt in elk geval niet als je collega's lopen te GVD-en als er een probleem is, OK?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2007, 07:27:10 pm »

quote:

[...]

Bedoeld is: SAMEN bidden is nooit populair.
Ah, dat zou kunnen, ik ben iets anders gewend, maar misschien is het bij protestanten niet normaal om samen te bidden? (Nee hoor, dat was geen serieuze vraag :+ )

quote:

Let immers op het procentuele en absolute aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz.
Eh, 100% van de kerkgangers?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2007, 07:34:05 pm »

quote:

[...]

Bedoeld is: SAMEN bidden is nooit populair. Let immers op het procentuele en absolute aantal christenen dat structureel sàmen bidt voor hun kerk, school, buurt, stad, werk, enz. Zie ook de korte powerpoint presentatie daarover op de site www.bedrijfsgebed.nl bij 'Christen zijn is oké, maar bidden op het werk, nou, nee!' in de linker kolom.

Hoe groot is de mogelijkheid dat er alleen gekeken wordt naar wat er niet gebeurt en niet naar wat er wel gebeurt?
Samen bidden is meer populair dan je denkt! Anderen wezen al op de leden van kerken en gezinnen etc, er zijn wel meer vormen van samen bidden te noemen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 21, 2007, 01:53:35 am »

quote:

diak2b schreef op 20 oktober 2007 om 19:27:

[...]
Eh, 100% van de kerkgangers?

Idd, de katholieke kerk. ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 21, 2007, 03:24:26 pm »

quote:

elle schreef op 21 oktober 2007 om 01:53:

[...]

Is het in gereformeerde kerken niet normaal om samen te bidden dan?

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 21, 2007, 03:41:47 pm »
Oh ja hoor zeker wel. En anders is het wel aan tafel bij het eten of met kinderen voor het slapen gaan. En het hangt binnen een gereformeerde groep natuurlijk ook af van je innerlijk of je mentaliteit wie er in welke mate wel of geen schroom voor heeft of als gewoonte kent ja of nee waardoor de een het wat meer zal doen dan de ander.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2007, 03:42:25 pm door Divinespark »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:26:46 am »

quote:

elle schreef op 21 oktober 2007 om 01:53:

[...]

Ook in onze plaatselijke gemeente hoor, er blijken meer christenen te zijn die bidden en werken  8)

Even een vraag: is bidden werktijd of is dat eigen tijd?
Ik ben werkgever namelijk :Y)
Waarom ga je naar je werk? Om te bidden of om te werken?
Mijn idee is dat bidden op de werkplek prima kan mits het een werkproces niet negatief beinvloedt. Ofwel: prima als mijn personeel wil bidden maar dan wel gekoppeld aan de rusttijden en niet halverwege een vergadering etc.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2007, 12:34:35 am door Riemer Lap »