quote:
Daarom verduidelijk ik mdat hier.

quote:
Om even een misverstand uit de weg te ruimen, de lijdende Jezus is niet enkel aan kruis in de kunst terug te vinden. En er wordt idd een accent gelegd op het lichamelijk lijden zodat wij er ten diepste van doordrongen zijn dat zijn lijden ook echt lijden was, niet slechts een toneelstuk , dat Jezus naast 100% god ook waarlijk 100% mens was.
Het slaat natuurlijk nergens op om aan te geven als ik het lichamelijk accent minder belangrijk vind
in vergelijking met het geestelijke aspect om dan op te merken dat het lichamelijk lijden een toneelstuk zou zijn....

Het lichamelijk lijden hoef je en wil ik ook niet te ontkennen, maar er zijn massa's mensen aan een kruis gestorven en daar zit het dus niet in. Het zit in het unieke lijden van Jezus, en dat stijgt boven het lichamelijke lijden uit. Dat wilde ik aangegeven.
quote:
Daarnaast beweer je nu dat we het ene lijden niet uit kunnen/mogen beelden omdat een ander lijden groter was. Dat lijkt me nogal een kromme bewering.
Het ene lijden is groter en daar draait het m.i. om, maar dat wordt niet (en kan ook niet worden) uitgebeeld.
quote:
oa ja, lijkt me niets mis mee.
Zie vorige opmerking.
quote:
Ik krijg altijd een beetje jeuk als iemand met kleine bijbel citaten aan komt zetten om een gelijk te bewijzen. Ik heb de het stukje even opgezocht en er ook omheen gelezen, maar kan er geen bezwaar uithalen om een lijdende Jezus af te beelden.
Ga gauw krabben dan.

Het is niet gek om een tekst die je te binnen valt als je ergens over nadenkt, en die tekst geeft
precies aan wat iki zelf niet zo mooi kan zeggen, dat ik die even aanhaal.
Dat heeft niets met geklijk halen te maken, maar met uitleggen waarom ik een bepaalde overtuiging heb, of waarom ik zus en zo over iets denk (hier over een crusifix)
quote:
Ik heb overigens naar de NBV gekeken, dat is de Bijbel die ikzelf gebruik:
16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden. 17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.
Er zijn hier al hele topic gewijd aan de NBV, die je voor echte bijbel
studie beter niet kan gebruiken. Zie voor het waarom deze post:
Priscilla en Aquila in "NBV: foutjes en fouten in de NBV"quote:
Dat lijkt me een beetje geschiedvervalsing. Mag wat gebeurd is niet meer benoemd worden?
Ik heb overigens net aangegeven dat het aspect wel terugkomt in de crucifix. Namelijk dat Jezus 100% God en 100% mens is.
Bedoel je dat ik zou zeggen dat Hij niet aan het kruis heeft gehangen? Ja wel. Maar nu niet meer.

(je kunt ook blijven
steken op een bepaald punt - er komt ook nog een opstanding, en als die niet heeft plaatsgehad, zijn we de beklagenswaardigiste van alle mensen)
Dat is het punt. Je hebt toch ook niet Jezus in de kribbe liggen (met kerst dan wel) maar gaat wel verder dan dat.