Auteur Topic: Het "controversiële" interview met prof. Harinck  (gelezen 19269 keer)

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
Het "controversiële" interview met prof. Harinck
« Gepost op: februari 06, 2008, 07:23:15 pm »
Schijnt dat de man die hopelijk in de zeer nabije toekomst mijn "promotie-begeleider" (of hoe dat ook officieel heet) wordt, enigszins in opspraak is:

God, niet Jezus Christus zozeer
door Peter Bergwerff

http://www.nd.nl/Document...=nd_artikel&id=108270

Ik persoonlijk vind het een mooi interview, maar begrijp dat het de nodige reacties opwekt - en niet alleen positieve. In chronologische volgorde:

'Bijbel en fijngevoeligheid niet tegen elkaar uitspelen' (D. de Jong, 1 februari) http://www.nd.nl/Document...kresultaten&id=108062

'Christelijk spreken is meer dan bijbeltekst citeren' (George Harinck, 5 februari) http://www.nd.nl/Document...=nd_artikel&id=108224

'Universiteit buigt zich over uitspraken prof. George Harinck' (6 februari) http://www.nd.nl/Document...=nd_artikel&id=108293

Persoonlijk is mijn grootste twijfelpunt, of de redactie van het ND dit nu wel integer aanpakt. Er wordt iemand geïnterviewd, die een beetje terughoudend is over zijn gevoelens maar vooruit, dan toch maar zichzelf bloot geeft. Vervolgens staat het ND toe dat hier erg kritisch op gereageerd wordt. Is dat wel acceptabel bij een interview? Door toe te laten dat men daarop in de krant reageert, creëer je een sfeertje waarbij mensen elkaar in het openbaar de maat gaan nemen. Harincks geloof is iets voor tussen hem en God, en natuurlijk ook een zaak voor de gemeente waarbij hij zich heeft aangesloten. Maar vind het niet heel zuiver dat mensen van buitenaf nu in de krant ingaan op iemands persoonlijk geloofsleven. Er loopt zelfs een actie tegen Harinck op internet!

Voor het overige: wat vinden jullie van het onderzoek dat de TU Kampen gaat uitvoeren? Dat de vrijgemaakte universiteit alleen vrijgemaakten in dienst wil, begrijp ik best. Maar neemt zij nu niet een beetje de rol van de kerk - "tucht" e.d. - over?

Dat zijn zo mijn vragen. Ik vind de gang van zaken fascinerend (vanuit neutraal standpunt) en erg treurig voor Harinck vanuit persoonlijk opzicht. Ik meen dat er bij het Katholiek Nieuwsblad vorig jaar iemand was ontslagen omdat hij ging scheiden, maar ik weet niet meer helemaal hoe dat zat. Dit gebeuren doet mij daar een beetje aan denken. (Ik wil hiermee eigenlijk vooral even benadrukken dat dit soort praktijken niet iets typisch vrijgemaakts is. ;))
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2008, 08:09:50 pm door Pooh »
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2008, 08:07:01 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 06 februari 2008 om 19:23:
Schijnt dat de man die hopelijk in de zeer nabije toekomst mijn "promotie-begeleider" (of hoe dat ook officieel heet) wordt, enigszins in opspraak is:

[....]

Persoonlijk is mijn grootste twijfelpunt, of de redactie van het ND dit nu wel integer aanpakt. Er wordt iemand geïnterviewd, die een beetje terughoudend is over zijn gevoelens maar vooruit, dan toch maar zichzelf bloot geeft. Vervolgens staat het ND toe dat hier erg kritisch op gereageerd wordt. Is dat wel acceptabel bij een interview? Door toe te laten dat men daarop in de krant reageert, creëer je een sfeertje waarbij mensen elkaar in het openbaar de maat gaan nemen. Harincks geloof is iets voor tussen hem en God, en natuurlijk ook een zaak voor de gemeente waarbij hij zich heeft aangesloten. Maar vind het niet heel zuiver dat mensen van buitenaf nu in de krant ingaan op iemands persoonlijk geloofsleven. Er loopt zelfs een actie tegen Harinck op internet!

Voor het overige: wat vinden jullie van het onderzoek dat de TU Kampen gaat uitvoeren? Dat de vrijgemaakte universiteit alleen vrijgemaakten in dienst wil, begrijp ik best. Maar neemt zij nu niet een beetje de rol van de kerk - "tucht" e.d. - over?

Dat zijn zo mijn vragen. Ik vind de gang van zaken fascinerend (vanuit neutraal standpunt) en erg treurig voor Harinck vanuit persoonlijk opzicht. Ik meen dat er bij het Katholiek Nieuwsblad vorig jaar iemand was ontslagen omdat hij ging scheiden, maar ik weet niet meer helemaal hoe dat zat. Dit gebeuren doet mij daar een beetje aan denken. (Ik wil hiermee eigenlijk vooral even benadrukken dat dit soort praktijken niet iets typisch vrijgemaakts is. ;))

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het ND zijn best doet om de aandacht te trekken en vast te houden en dan is zo'n controversiële vrijgemaakte hoogleraar natuurlijk een buitenkansje. Aan de andere kant neem ik niet aan dat een historicus niet van de geschiedenis geleerd heeft en wist wat hij deed toen hij dit interview goedkeurde. Bij het interview heb ik idd af en toe mijn wenkbrauwen gefronst, maar met de toelichting in het tweede artikel erbij denk ik dat hij nergens tegen de gereformeerde leer ingaat en dat zijn tegenstanders hem bovenschriftuurlijk willen binden daar waar de christelijke vrijheid norm is. (Hij schrijft overigens een stuk beter dan Peter Bergwerff wat dat betreft kan ie altijd nog journalist worden!).

Dat de universiteit zijn uitspraken onderzoekt is terecht, als mensen menen dat een hoogleraar zich te buiten gaat in zijn leer en leven dan hebben zij het recht om dat bij de universiteit aan te kaarten. Dat degenen die klagen een nauwe opvatting hebben over wat gereformeerd is  doet daar niets aan af. Ik ga er echter vanuit dat het bestuur van de universiteit (net als ik) tot de conclusie komt dat Harinck weliswaar de randen van gereformeerde stroming opzoekt maar er nergens overheen gaat. Ik wens 'm wel sterkte met stortvloed van commentaren, artikelen, correspondentie etc. die ongetwijfeld over zich heen krijgt.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2008, 08:55:35 pm »

quote:

wat vinden jullie van het onderzoek dat de TU Kampen gaat uitvoeren? Dat de vrijgemaakte universiteit alleen vrijgemaakten in dienst wil, begrijp ik best. Maar neemt zij nu niet een beetje de rol van de kerk - "tucht" e.d. - over?

Ik denk dat je over het hoofd ziet dat een kerk, zoals jij en ik die kennen, in gereformeerde zin niet bestaat. Dus de TUK kan helemaal niet de rol van de kerk overnemen, ze oefent gewoon haar functie uit als onderdeel van de gemeente(n).

Overigens, ter vergelijking: als een hoogleraar theologie aan een katholieke universiteit bij herhaling, en ondanks waarschuwingen bij volharding, onderwijst wat strijdig is met de leer van de Kerk, dan zal de Kerk doen wat ze kan om hem uit zijn ambt te zetten.

Of je nu na één interviewtje al in de gordijnen moet klimmen weet ik niet, maar op zichzelf vind ik het helemaal niet vreemd dat de TUK onderzoekt wat ze hier mee aan moet.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2008, 09:28:43 pm »
Harinck is geen theoloog, maar historicus. Hij geeft geen theologisch onderwijs, maar beheert het archief van de GKV, zeg maar. Natuurlijk niet een geheel onbelangrijke functie, maar zoals Harinck zelf al zegt: vroeger speelden hoogleraren een actieve voorbeeldrol, tegenwoordig zijn ze vooral gewoon mensen die een beroep uitoefenen. Misschien heeft hij dit toch een beetje te snel geconcludeerd. ;)
Ik vind dat werkgevers, en daar is de TUK er één van, net als het Katholiek Nieuwsblad, alleen een oordeel zou mogen uitspreken over iemands persoonlijke levenswijze of visie, voor zover dit betrekking heeft op het uitoefenen van de functie door die persoon bij de werkgever in kwestie. Ik vraag me af in hoeverre dat het geval is bij Harinck.
En daarnaast heb ik mijn vraagtekens bij de effectiviteit van zo'n systeem. Het bevordert immers een situatie waarin, even puur hypothetisch natuurlijk, werknemers van de TUK gewoon netjes lid blijven van de GKV en hypocriet meedoen ook al zijn ze al lang vette atheïsten, puur omdat ze hun baan willen houden. Hoe zinnig is dat?
Ik begrijp dat de TUK haar identiteit wil controleren, maar heb dus twee twijfelpunten: (1) hoe ver mag je daarin gaan met het beoordelen van iemands privé opvattingen en (2) hoe effectief is de methode zoals de TUK die toepast?

Ik heb een beetje de indruk dat het wat "makkelijk trappen" is, en dat het gevaar dreigt dat al die jaren discussie over de identiteit/ koers/ leer en de "evangelisering" met enkele afsplitsingen als gevolg, zich nu ineens gaan concentreren in dit éne geval.
Daarnaast vrees ik dat het ND stiekem blij is dat het deze rel mag faciliteren. Ik schreef anderhalf jaar geleden een reactie op iemand die in de rubriek "De Stembus" had geschreven dat je als christen nimmer op GroenLinks zou kunnen stemmen. Die reactie werd geweigerd omdat De Stembus artikelen bevatte die van persoonlijke aard waren en het was niet de bedoeling dat lezers daarop zouden reageren. Waarom laat de redactie dat principe ineens varen bij een nog veel persoonlijker genre, namelijk het interview? Ik kan voorlopig maar één reden bedenken.

(O en @ dingo: leren van de geschiedenis... de geschiedenis wijst uit dat niemand dat doet. Willen leren van de geschiedenis is zóóó jaren zeventig. :P Maar ik denk idd dat Harinck, met zijn ervaring, zich bewust was van de provocatie die van zijn woorden uitging. Echter de ellende die hij nu over zich heenkrijgt, het lijkt me dat je daar niet bewust op gaat aansturen. Hij heeft wellicht de impact onderschat.)

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2008, 11:04:33 pm »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2008, 11:21:35 pm »
Wie nog al te veel optimisme had over de oecumenische verlangens van onze vrijgemaakte broeders, kan de komende dagen zijn hart wel ophalen zo te zien.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2008, 11:31:54 pm »

quote:

Het lijkt me een beetje overdreven, Harinck is ten eerste niet als theoloog, maar als historicus in dienst van de TU Kampen. Verder gaat het in dit geval om persoonlijke uitspraken die niets te maken hebben met zijn onderzoeksterrein en vakgebied.

Als er al iets mis zou zijn met zijn uitspraken (ik vind van niet), lijkt me dat de gemeente van dhr Harinck in de stad waar hij lid is de eerste zou zijn die het met hem erover zou moeten hebben.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2008, 11:44:24 pm »
Staat tegenover dat de TU geen normale universiteit is. Als je hun website bekijkt zie je als één van de eerste dingen

quote:

Onze universiteit wil studenten opleiden tot predikant in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Dat is ons eerste doel. De universiteit is daarom nauw aan deze kerken verbonden.
Onze opleiding heeft een wetenschappelijk karakter. Wij houden ons daarom ook bezig met wetenschappelijk onderzoek.

Daarnaast leveren wij adviezen aan gemeenten, kerkenraden en predikanten.
In al onze activiteiten willen we ons onderwerpen aan Gods Woord, zoals dat wordt nagesproken in de belijdenis van de kerken.

Wetenschap is de bijzaak, het middel wellicht, maar predikanten opleiden voor de GK(v) is de functie. Het klinkt wel leuk, Universiteit, maar als het katholiek was, noemde je het gewoon een seminarie.

En geloof me, een docent aan een seminarie die publiekelijk gaat vertellen dat het gereformeerde Avondmaal eigenlijk best iets is om aan deel te nemen, dat homosexualiteit vrij van enige problemen is, dat vrouwen best gewijd kunnen worden en ergste van alles, dat Christus tamelijk bijzaak is in zijn christelijke geloof, dan zou ook een gesprekje met de leiding van de opleiding volgen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2008, 11:55:59 pm »
Om de verzameling linkjes even compleet te maken: Een goed woord voor George Harinck.

Mijn korte reactie:
- het onderzoek van / gesprek(ken) met het College van de TU lijkt me idd gepast (eens met wat diak in z'n laatste post zegt).
- De bewuste anonieme website vind ik totaal onpasselijk.

Wat ik ook van zijn opvattingen vindt, met deze quote van Harinck ben ik het (helaas) meer dan roerend eens:

quote:

Ik zei sommige dingen anders dan onder gereformeerden gewoon is en ik zie ook sommige dingen anders dan gewoon is in die kring. In plaats van dat eens te overwegen floepten de alarmlichten aan. Deze reactie bevestigde mij dat de vrijgemaakte kerken nog steeds voor een behoorlijk deel zenuwachtige kerken zijn, waar wantrouwen hier en daar nog de boventoon voert. De vrijheid die wij in Christus hebben, drukt zich in onze kerken nog te weinig uit in waardering voor elkaar, zoals we zijn, en nog te zeer in het keuren van elkaar. Houden van een kerk doet daarom nog al eens pijn.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2008, 11:58:43 pm door Mezzamorpheus »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2008, 12:21:16 am »

quote:

Broek afzakkend dat mensen een website gaan oprichten om andere mensen aan te vallen.
het was logischer en netter geweest om het gesprek aan te gaan met Harinck. Met moddergooien is nog nooit een oorlog gewonnen.
Daarnaast is het schandalig dat men "anoniem" de website opzet, tegen wie moet Harinck zich richten om verweer te plegen (mocht hij dat willen)?

Dit is niet waardig....
Mail me maar als je wat wilt weten

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2008, 10:25:45 am »

quote:

Daar drapeert mij de pantalon van om de enkels.
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2008, 02:04:00 pm »
de website is inmiddels niet meer anoniem, het van-alles-roepen-forum daar gesloten, nu de boel nog van het web...
shoot me again, I ain't dead yet

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2008, 02:52:14 pm »
De ND-site meldt: Makers anti-Harincksite bekend.
Kortom: de makers hebben ook nog een potje staan liegen en hebben hiermee hun geloofwaardigheid compleet verloren.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2008, 02:52:27 pm door Mezzamorpheus »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2008, 03:05:44 pm »
Wat niet wegneemt dat de vraag valide is, ook als de vragensteller zich diskwalificeert: wat te denken van een docent aan de TUK met dit soort visies?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2008, 03:13:57 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 februari 2008 om 14:52:
De ND-site meldt: Makers anti-Harincksite bekend.
Kortom: de makers hebben ook nog een potje staan liegen en hebben hiermee hun geloofwaardigheid compleet verloren.

ND voor mij ook. Als je die reacties leest, dan zie je dat er door degenen die het met Harinck eens zijn voornamelijk wordt gereageerd met zinsnedes als 'H. neersabelen', 'volg de koninklijke weg', er wordt fors afgegeven op de anonimiteit, terwijl bijvoorbeeld die canadese dominee echt inhoudelijk reageert en dan haast wordt afgeserveerd omdat hij niet in het nederlands reageert. Het spijt me, maar dat laatste artikel van de ND-site is op z'n minst eenzijdig te noemen en wekt bij mij daardoor de indruk van partijdigheid. De meeste inhoudelijke reacties (waar heus ook tegen het anonieme geageerd werd) kwamen toch van mensen die het niet eens zijn met Harinck, of in ieder geval zich zorgen maken dat een hoogleraar aan 'onze' universiteit zulke uitspraken mag doen zonder dat daar vanuit de universiteit op gereageerd wordt.
Ik vind het zelf ook onverstandig dat de site anoniem gelanceerd werd, maar dat doet voor mij niet af van de inhoud. Een publieke uitspraak mag ook publiek van repliek gediend worden. Ik krijg alleen wel steeds sterker het gevoel dat je uitspraken niet meer mag beoordelen, omdat je dan de persoon die de uitspraak deed blijkbaar meteen veroordeelt/in het verdoemhoekje zet. Sorry, hoor. Laten we dan maar ophouden met opvoeden, want je kleine beetje kritiek zou de ander weleens kunnen vermoorden ofzo :?
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2008, 03:46:07 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 07, 2008, 07:39:26 pm »
Ik heb een mailtje naar het nd gestuurd omdat ik hen te weinig objectief vond. Kreeg behoorlijk vlot een reactie dat ik gelijk had en er nog eens naar gekeken zou worden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 07, 2008, 07:43:20 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 07 februari 2008 om 15:13:
[...]
ND voor mij ook. Als je die reacties leest, dan zie je dat er door degenen die het met Harinck eens zijn voornamelijk wordt gereageerd met zinsnedes als 'H. neersabelen', 'volg de koninklijke weg', er wordt fors afgegeven op de anonimiteit, terwijl bijvoorbeeld die canadese dominee echt inhoudelijk reageert en dan haast wordt afgeserveerd omdat hij niet in het nederlands reageert.

Je begint met het ND een verwijt te maken en vervolgt met een serie opmerkingen over de PP-site. Vind je het nou werkelijk gek dat er op de PP-site voornamelijk reacties gepost zijn zoals jij ook constateert?
Wat is er christelijk en liefdevol aan om een site te beginnen dat uiting geeft aan protest en verontwaardiging (maar weinig liefde) en nóg veel erger: een publieke digitale schandpaal te openen. Dit lijkt me toch wel míjlenver afstaan van hoe we in de kerk hebben om te gaan met elkaar (zie Matth. 18:15-17). Dan moet je dus niet raar opkijken en in de underdog-rol kruipen als je daarop aangesproken wordt.

quote:

Het spijt me, maar dat laatste artikel van de ND-site is op z'n minst eenzijdig te noemen en wekt bij mij daardoor de indruk van partijdigheid.

Leg uit. Wat is eenzijdig en wat is partijdig?

quote:

Ik vind het zelf ook onverstandig dat de site anoniem gelanceerd werd, maar dat doet voor mij niet af van de inhoud. Een publieke uitspraak mag ook publiek van repliek gediend worden.

Ja, bijvoorbeeld in een ingezonden in de krant waarin het gewraakte interview ook gestaan heeft. Desnoods op een internetsite. Maar NIET met een publieke digitale schandpaal. En wél met een houding van liefde, ingetogenheid en bewogenheid.

quote:

Ik krijg alleen wel steeds sterker het gevoel dat je uitspraken niet meer mag beoordelen, omdat je dan de persoon die de uitspraak deed blijkbaar meteen veroordeelt/in het verdoemhoekje zet. Sorry, hoor. Laten we dan maar ophouden met opvoeden, want je kleine beetje kritiek zou de ander weleens kunnen vermoorden ofzo :?

Hoe vaker 'bezwaarden' zulke domme acties als dit uithalen, hoe sterker dit gevoel zal worden. Als je de PP-site (inclusief forum) als 'een klein beetje kritiek' beoordeelt, heb je werkelijk geen gevoel voor proporties en voel je niet aan wat de bijbel met een houding van liefde bedoelt.

quote:

Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2008, 09:24:02 am door Mezzamorpheus »

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 08, 2008, 09:10:25 am »
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2008, 06:36:28 pm door Slim blondje »
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 08, 2008, 09:38:09 am »

quote:

diak2b schreef op 07 februari 2008 om 15:05:
Wat niet wegneemt dat de vraag valide is, ook als de vragensteller zich diskwalificeert: wat te denken van een docent aan de TUK met dit soort visies?

Precies!

Hoog van de toren blazen over de openbaarheid van internet, en dat je zo niet moet doen, maar ondertussen zelf erop reageren, of op een forum van de GKV verder gaan 8)7  _/-\o_  
Als je het niet eens bent met de manier waarop dat en dit forum is opgezet, dan reageer je toch gewoon niet?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 08, 2008, 09:59:27 am »

quote:

joepie schreef op 08 februari 2008 om 09:38:
Precies!
Hoog van de toren blazen over de openbaarheid van internet, en dat je zo niet moet doen, maar ondertussen zelf erop reageren, of op een forum van de GKV verder gaan. Als je het niet eens bent met de manier waarop dat en dit forum is opgezet, dan reageer je toch gewoon niet?

Wat een onzin.

Als je het niet eens bent met de manier waarop iets is opgezet mag je het daar toch gewoon over hebben? Zo lust ik er nog wel een paar - als je het niet eens bent met het hoogleraarschap van Harinck dan ga je toch naar een andere universiteit (of een andere kerk)?

Als de bezwaarden het niet eens zijn met het hoogleraarschap van Harinck kunnen ze daar uiteraard tegen protesteren. Desnoods anoniem (we praten hier ook niet met onze eigen naam). Het is alleen niet zo dat er dan over de manier waaróp niets meer gezegd mag worden! Het is natuurlijk van de oprichters van die websites volstrekt beneden peil om te liegen dat je er niks mee te maken hebt.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2008, 09:59:49 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 08, 2008, 12:56:31 pm »
Misschien een vrij simpele vraag, maar wat is nou eigenlijk het probleem?

De beste man heeft toch geen leergezag binnen de GKV en mag er toch een persoonlijke mening op nahouden?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 08, 2008, 01:04:09 pm »
:old:

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 08, 2008, 02:05:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 februari 2008 om 12:56:
Misschien een vrij simpele vraag, maar wat is nou eigenlijk het probleem?

De beste man heeft toch geen leergezag binnen de GKV en mag er toch een persoonlijke mening op nahouden?
Volgens mij onderschat je de betekenis van een docent aan een seminarie, eh, pardon, aan een theologische universiteit. Het probleem, lijkt mij, is dat een docent aan een opleiding tot predikant, zelf dingen gelooft waarvan een aantal van de orthodoxere gelovigen meent dat dit niet tot hun geloofsgoed behoort.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 08, 2008, 02:17:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 08 februari 2008 om 14:05:
[...]

Volgens mij onderschat je de betekenis van een docent aan een seminarie, eh, pardon, aan een theologische universiteit. Het probleem, lijkt mij, is dat een docent aan een opleiding tot predikant, zelf dingen gelooft waarvan een aantal van de orthodoxere gelovigen meent dat dit niet tot hun geloofsgoed behoort.

Ok, al iets duidelijker.
Wellicht wat simpel van mij gedacht, maar kan de organisatie/kerkleiding met het leergezag deze man dan niet gewoon op de vingers tikken/terugfluiten? En is het niet zo dat er ook binnen de GKV orthodoxere mensen en wat vrijzinnigere mensen aanwezig zijn die samen een middenweg moeten vinden? Dan hoeven mensen toch niet sites op te gaan zetten om deze man/zijn gedachtengang te bestrijden? Kan het niet zo zijn dat deze man iets uitspreekt wat vele GKV'ers al geruime tijd denken maar niet naar buiten durven te brengen?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 08, 2008, 03:09:32 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 08 februari 2008 om 14:17:
[...]

Ok, al iets duidelijker.
Wellicht wat simpel van mij gedacht, maar kan de organisatie/kerkleiding met het leergezag deze man dan niet gewoon op de vingers tikken/terugfluiten?
Als ik het goed volg allemaal, is dat dus het bestuur van de TUK. En die doen onderzoek.

quote:

En is het niet zo dat er ook binnen de GKV orthodoxere mensen en wat vrijzinnigere mensen aanwezig zijn die samen een middenweg moeten vinden? Dan hoeven mensen toch niet sites op te gaan zetten om deze man/zijn gedachtengang te bestrijden? Kan het niet zo zijn dat deze man iets uitspreekt wat vele GKV'ers al geruime tijd denken maar niet naar buiten durven te brengen?
Ik bedoel het echt op geen enkele manier spottend, maar ik geloof dat in de gereformeerde traditie het beter past om elkaar te bestrijden (net als in de katholieke traditie dus) en als dat niet helpt uit elkaar te gaan (anders dan in de katholieke traditie dus)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 08, 2008, 03:10:58 pm »
Zoals het artikel in het ND is gekomen is de schijn van partijdigheid gelukkig verdwenen. De verhouding voor/tegen Harinck was in de reacties nl. redelijk fifty-fifty (itt wat het artikel eerder vermeldde), maar het aantal reacties gericht tegen de actie van publiekprotest.nl was wel opvallend. Dat is dan ook wat er nu in het artikel staat. Daarom vond ik het opvallend dat de reacties voor Harinck werden benoemd als meest prominent, terwijl dat getalsmatig dus niet klopte. Daar heb ik dan ook over gemaild naar het ND, met positief resultaat. Het artikel zoals het nu gepubliceerd is, is naar mijn idee nu zo objectief als je mag verwachten in een krant. Bij deze dus nog even een compliment aan het ND dat ze blijkbaar openstaan voor opbouwende kritiek

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 08, 2008, 05:30:01 pm »
wat mij opvalt aan deze hele kwestie:

-waarom krijgt met name de boodschapper op z'n kop ("shoot the messenger")? Dat is toch eigenaardig, want de inhoud is toch niet afhankelijk van de boodschapper? Nu lijkt het alsof het neersabelen van de boodschapper een goed excuus is om niet op de inhoud in te gaan.

- Harinck doet uitspraken (o.a. vrouw in het ambt) die niet passen in de lijn die de GKV aanhield (aanhoudt?). Geldt dan niet gewoon: "laat uw ja een ja zijn en uw nee een nee" (Mat.5) ? Hij heeft toch een publieke, leidinggevende functie binnen de GKV, heeft hij zich dan niet te houden aan wat we samen belijden? Zo gek is het dan toch ook niet dat Kampen hem terugfluit omdat hij dingen anders ziet? Dat is toch de taak van de kerk als geheel (en Kampen in dit geval in het bijzonder). Of valt "vrouw in het ambt" daar niet onder omdat het niet expliciet* in de 3FvE staat?

- de site was in eerste instantie anoniem**. Maar: talloze bijbelboeken zijn óók anoniem (Koningen, Kronieken, Richteren, Hebreeën etc) en daarin worden koningen en andere publieke figuren óók publiekelijk de les gelezen, etc. Wonderlijk dat het wel een probleem is als een nederlander het doet, maar niet als een bijbelschijver het doet.

- Waarom mag een proponent van een bepaald gedachtegoed dat breed uitmeten in een landelijke krant en in een paar uur durende internet uitzending, maar mag het protest daartegen niet publiekelijk op internet? Dat is toch meten met twee maten? Als een hoogleraar uit Kampen in een interview allerlei proefballonetjes op mag laten waarin hij anders denkt dan "gebruikelijk" binnen de GKV, waarom zou de reactie daarop dan "intern" moeten geschieden? Had Harinck daar zelf niet eerst over moeten nadenken? Als hij publiekelijk wil gaan, dat dan de reacties (zowel positief als negatief) óók publiekelijk kunnen zijn?

- waarom is een publiekelijke website met protest "verwerpelijk" maar wordt er over reacties met verwerpelijke teksten amper gerept? Waarom mag je iemand die bezorgd is en dat op deze -- wellicht onhandige -- manier doet, vergelijken met een terrorist en suggereren dat het crimineel gedrag is, maar waarom mag je niet een website bouwen om je bezwaren bekend te maken?

- waarom wordt er gesproken over het lasteren van een persoon, terwijl hier de publiek uitgedragen mening van een persoon besproken wordt, en niet de persoon zelf? Waarom mogen in de reacties op het initiatief wel termen als "godsdienstwaanzinnigen" en "verbaal terrorisme" gebezigd worden, terwijl dat nou juist "op de man" uitspraken zijn die de initiatiefnemers (en anderen) lasteren en niet op de inhoud ingaan?

* "niet expliciet": In artikel 30 staat alleen de verwijzing naar 1 Tim. 3 maar daarin schrijft Paulus: " Dit is een betrouwbaar woord: indien iemand staat naar het opzienersambt, dan begeert hij een voortreffelijke taak. 2 Een opziener dan moet zijn onbesproken, de man van één vrouw (..)".
En verder, een verbod op seks voor het huwelijk staat óók niet in de NGB, de DL of de Catechismus want er staat alleen maar: "Dat alle onkuisheid vervloekt is" en dat we "rein en ingetogen [moeten] leven, zowel in het heilig huwelijk als daarbuiten" en dat "onreine daden" verboden zijn. Dus het ligt er maar aan hoe je het e.e.a. definieert. Als "seks buiten het huwelijk" niet als "onkuis" bestempeld wordt, dan is er w.b.t. de 3FvE geen enkel probleem. Ik ben benieuwd of dit de manier is waarop we de 3FvE moeten lezen, of dat bepaalde zaken niet in de 3FvE (of het apostolicum, Nicea of Athenasius' belijdenis) zijn opgenomen omdat ze toendertijd triviaal en vanzelfsprekend waren en niet opgenomen hoefden te worden, maar wel bij het belijden hoorden (b.v. onder de noemer: "Wij ontvangen al deze boeken (..) om ons geloof daarnar te richten (..) en zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten", Artikel 5).

** "anoniem". Wat als het ondertekend was geweest? Was er dan wel een discussie over de inhoud ontstaan? Of was er dan gezegd: "daar heb je Flipse weer!". Wat als Harinck niet met name genoemd was, maar er sprake was van ene persoon X? Was men dan op de inhoud ingegaan of was de klacht dan geweest: "ze noemen man en paard niet!"?
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2008, 05:41:14 pm door Nunc »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 08, 2008, 06:25:20 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 February 2008 om 17:30:

-waarom krijgt met name de boodschapper op z'n kop ("shoot the messenger")? Dat is toch eigenaardig, want de inhoud is toch niet afhankelijk van de boodschapper? Nu lijkt het alsof het neersabelen van de boodschapper een goed excuus is om niet op de inhoud in te gaan.

Er wordt wel degelijk op de inhoud ingegaan, zie bijvoorbeeld dingo's post.

quote:

- Harinck doet uitspraken (o.a. vrouw in het ambt) die niet passen in de lijn die de GKV aanhield (aanhoudt?). Geldt dan niet gewoon: "laat uw ja een ja zijn en uw nee een nee" (Mat.5) ? Hij heeft toch een publieke, leidinggevende functie binnen de GKV, heeft hij zich dan niet te houden aan wat we samen belijden? Zo gek is het dan toch ook niet dat Kampen hem terugfluit omdat hij dingen anders ziet? Dat is toch de taak van de kerk als geheel (en Kampen in dit geval in het bijzonder). Of valt "vrouw in het ambt" daar niet onder omdat het niet expliciet* in de 3FvE staat?

Zoals dingo zei: hij wandelt langs het randje van het gereformeerde belijden maar gaat daar niet overheen. Iemand dus aan de schandpaal nagelen lijkt me een wat overdreven maatregel.

quote:

- de site was in eerste instantie anoniem**. Maar: talloze bijbelboeken zijn óók anoniem (Koningen, Kronieken, Richteren, Hebreeën etc) en daarin worden koningen en andere publieke figuren óók publiekelijk de les gelezen, etc. Wonderlijk dat het wel een probleem is als een nederlander het doet, maar niet als een bijbelschijver het doet.

Wat hebben bijbelschrijvers hier in vrédesnaam mee te maken? Dit argument lijkt me net zo zinnig als het argument "maar Paulus deed het toch ook!" door een schooljongetje die een opstel inlevert met daarin een heleboel volstrekt onbegrijpelijke warhoofdige zinnen.

quote:

- Waarom mag een proponent van een bepaald gedachtegoed dat breed uitmeten in een landelijke krant en in een paar uur durende internet uitzending, maar mag het protest daartegen niet publiekelijk op internet? Dat is toch meten met twee maten? Als een hoogleraar uit Kampen in een interview allerlei proefballonetjes op mag laten waarin hij anders denkt dan "gebruikelijk" binnen de GKV, waarom zou de reactie daarop dan "intern" moeten geschieden? Had Harinck daar zelf niet eerst over moeten nadenken? Als hij publiekelijk wil gaan, dat dan de reacties (zowel positief als negatief) óók publiekelijk kunnen zijn?

Eens.

quote:

** "anoniem". Wat als het ondertekend was geweest? Was er dan wel een discussie over de inhoud ontstaan? Of was er dan gezegd: "daar heb je Flipse weer!".

Waarschijnlijk wel, en waarschijnlijk was er daarnáást, net als nu, ook zeker een inhoudelijke discussie ontstaan.

Wat vind je er trouwens van dat de makers van die website eerst ronduit gelogen hebben over hun betrokkenheid?
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2008, 06:25:46 pm door Bumblebee »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 08, 2008, 06:44:52 pm »
Nunc, het verdiend allemaal niet de schoonheidsprijs zoals het nu gaat en dat geldt voor beide "kampen". Wat me wel stoort is dat als aan iemand gevraagd wordt of hij wat met een bepaalde website heeft te maken en dan ontkent even later gelogen blijkt te hebben. Ik vind dat weinig chique, mijn inhoudelijke mening staat hierboven ergens.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 08, 2008, 06:54:27 pm »
Kan het niet zo zijn dat hen eerst gevraagd is of eeninwaarheid erachter zat en dat ze dat hard ontkent hebben? Ok, zij werken ook mee aan eeninwaarheid, maar ze geven wel duidelijk aan dat ze het op eigen initiatief gedaan hebben en niet als 'eeninwaarheid'

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 08, 2008, 08:12:22 pm »

quote:

dingo schreef op 08 februari 2008 om 18:44:
Nunc, het verdiend allemaal niet de schoonheidsprijs zoals het nu gaat en dat geldt voor beide "kampen".

helemaal mee eens

quote:

Wat me wel stoort is dat als aan iemand gevraagd wordt of hij wat met een bepaalde website heeft te maken en dan ontkent even later gelogen blijkt te hebben. Ik vind dat weinig chique, mijn inhoudelijke mening staat hierboven ergens.
mee eens dat dat niet netjes is (als het inderdaad zo gegaan is). Mij lijkt de verklaring van Fotogravinnetje wel plausibel.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 08, 2008, 08:20:42 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 08 februari 2008 om 18:25:

quote:

Nunc schreef op 08 February 2008 om 17:30:

Er wordt wel degelijk op de inhoud ingegaan, zie bijvoorbeeld dingo's post.

niet voor niets schreef ik "met name". Alle hulde voor mensen die inhoudelijk op de door Harinck aangesneden onderwerpen ingaan, maar ik zag voornamelijk negatieve uitingen richting de mensen achter het publiek protest.

Wijzen op enkelingen die wel constructief bijdragen aan de discussie is m.i. ongeveer hetzelfde als claimen dat Gallië helemaal niet bezet was, omdat er ergens nog een klein dorpje .... (overigens... Idefix, Dingo,... hmmm.. ;) )

quote:

quote:

Zoals dingo zei: hij wandelt langs het randje van het gereformeerde belijden maar gaat daar niet overheen. Iemand dus aan de schandpaal nagelen lijkt me een wat overdreven maatregel.
kijk, dit bedoel ik dus: "aan de schandpaal nagelen". Ik zie een website waarin ideeën en meningen van iemand aan de kaak gesteld worden. Dat mag in Nederland en dat mogen wij als christen óók. Het is tendentieus en discussie-vervuilend om van "schandpaal nagelen" te spreken. Het is ongeveer even negatief als Harinck een "domme flap-uit en kletskous" te noemen.

quote:

quote:

Wat hebben bijbelschrijvers hier in vrédesnaam mee te maken? Dit argument lijkt me net zo zinnig als het argument "maar Paulus deed het toch ook!" door een schooljongetje die een opstel inlevert met daarin een heleboel volstrekt onbegrijpelijke warhoofdige zinnen.

mensen vielen over anonieme kritiek (vonden dat laf, etc). Wat mij betreft staat die kritiek, ongeacht de (bekendheid van de) afzender. Als mensen een principieel bezwaar hebben tegen anonieme kritiek, zullen ze met de schaar door hun bijbel moeten gaan.

quote:

(..)

quote:

** "anoniem". Wat als het ondertekend was geweest? Was er dan wel een discussie over de inhoud ontstaan? Of was er dan gezegd: "daar heb je Flipse weer!".
Waarschijnlijk wel, en waarschijnlijk was er daarnáást, net als nu, ook zeker een inhoudelijke discussie ontstaan.

ik ben benieuwd. We zullen het nooit weten. Aan de andere kant, als bepaalde mensen kritiek hebben, wordt er vaak direct gezegd: "daar heb je die mensen van eeninwaarheid weer....". Dus niet-anonieme kritiek wordt vaak juist op de afzender weggewuifd.

quote:

Wat vind je er trouwens van dat de makers van die website eerst ronduit gelogen hebben over hun betrokkenheid?

Er is een verschil tussen "makers van de website" (ik neem aan dat je eiw bedoelt?) en een los individu dat toevallig óók verbonden is aan de organisatie achter de website.

Vooralsnog zie ik geen reden om aan te nemen dat eeninwaarheid daarover zou liegen. Als zij als organisatie hier niet achter zeggen te zitten, dan zitten ze er niet achter.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2008, 08:21:28 pm door Nunc »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 08, 2008, 09:21:24 pm »

quote:

mee eens dat dat niet netjes is (als het inderdaad zo gegaan is). Mij lijkt de verklaring van Fotogravinnetje wel plausibel.
Uit
Maker van protestsite bekend:

quote:

Flipse en Groeneveld zijn beiden redacteur van het internetmagazine Een in Waarheid, spreekbuis van een groep verontruste vrijgemaakt-gereformeerden. Al snel na de lancering van de website wezen sporen in de richting van Een in Waarheid. Zo bleek een van de vroegere websiteadressen van Een in Waarheid, www.1inwaarheid.nl, tot woensdagavond automatisch door te klikken naar Publiek Protest. Ook was het pdf-bestand waarin het bezwaarschrift was opgenomen, aangemaakt door Rens, bleek uit onderzoek. Maar desgevraagd ontkende Groeneveld in alle toonaarden betrokken te zijn bij de website Publiek Protest. Ook zei hij niet te weten wie de initiatiefnemer dan wel was.

Ook eerder al had Groeneveld, ouderling in zijn woonplaats Goes, verklaard niets met de actie vandoen te hebben. ,,Wij zetten geen acties op. Ook hebben wij geen forum. Zo werken wij niet, onze reactie is altijd inhoudelijk'', zei hij tegen deze krant. (dit is overigens niet helemaal correct weergegeven, omdat dit inderdaad over EiW ging en dat klopte dus wel.)

Flipse was eerder deze week ook nadrukkelijk in beeld, omdat het bedrijf waarvan hij mede-eigenaar is de website www.publiekprotest.nl had geregistreerd. Daarnaar gevraagd, ontkende Flipse dat hij zelf de initiatiefnemer was. Hij wist wel om wie het ging, liet hij weten. Het betrof een klant van hem en daar wilde hij geen verdere gegevens over verstrekken.

quote:

Nunc schreef op 08 februari 2008 om 20:20:
Er is een verschil tussen "makers van de website" (ik neem aan dat je eiw bedoelt?) en een los individu dat toevallig óók verbonden is aan de organisatie achter de website.

Vooralsnog zie ik geen reden om aan te nemen dat eeninwaarheid daarover zou liegen. Als zij als organisatie hier niet achter zeggen te zitten, dan zitten ze er niet achter.
Nee dus, ik bedoelde de makers van www.publiekprotest.nl
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2008, 09:24:17 pm door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 08, 2008, 09:35:54 pm »

quote:

Nunc schreef op 08 februari 2008 om 20:20:
kijk, dit bedoel ik dus: "aan de schandpaal nagelen". Ik zie een website waarin ideeën en meningen van iemand aan de kaak gesteld worden. Dat mag in Nederland en dat mogen wij als christen óók. Het is tendentieus en discussie-vervuilend om van "schandpaal nagelen" te spreken. Het is ongeveer even negatief als Harinck een "domme flap-uit en kletskous" te noemen.
Ik zie een website waarop mensen ongeremd (op de woorden 'Flipse' en 'Groeneveld' na) hun gal konden spuien richting een persoon (en evt. zijn ideeën ja). Maar je weet net zo goed als ik dat zo'n 'gal spui'-website onbeheersbaar uit de hand loopt als je geen moderatie en nette discussietechnieken toepast. Dat de zonde nog duidelijk aanwezig is (zowel onder vrijgemaakt-gereformeerden als onder anderen) heeft dat 'forum' weer eens en te meer duidelijk gemaakt. Het liep compleet uit de hand (alleen kwam alles als een boemerang terug op het bordje van Flipse en Groeneveld), maar het had net zo goed compleet uit de hand kunnen lopen tegen de persoon Harinck. Kortom: een overduidelijke digitale schandpaal en een totaal onchristelijke aanpak in mijn ogen.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 09, 2008, 10:09:57 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 februari 2008 om 21:35:
[...]

Ik zie een website waarop mensen ongeremd (op de woorden 'Flipse' en 'Groeneveld' na) hun gal konden spuien richting een persoon (en evt. zijn ideeën ja).
op de website staat o.a:
"Die zaterdag heb ik gewerkt aan een website en daarop kort neergezet wat ik vond van de opvattingen van dr. Harinck. Dat het mij daarbij niet om de persoon Harinck, maar om zijn opvattingen ging, mag duidelijk zijn.
(..)
Deze website geeft uiting aan de grote verontwaardiging over de opvattingen van dr. G Harinck
(..)
Deze openlijke ongereformeerde visies van dr. Harinck dienen publiek te worden bestreden en door de gereformeerde kerken te worden afgewezen.
(..)
Op publiekprotest.nl kun je ook reageren. Geef hier jouw mening over de visie van dr. Harinck."

Dat mensen er een heel andere kant mee opgaan, is bedenkelijk en zegt iets over die mensen. De oprichters hadden hier wel op kunnen anticiperen.

quote:

Maar je weet net zo goed als ik dat zo'n 'gal spui'-website onbeheersbaar uit de hand loopt als je geen moderatie en nette discussietechnieken toepast. Dat de zonde nog duidelijk aanwezig is (zowel onder vrijgemaakt-gereformeerden als onder anderen) heeft dat 'forum' weer eens en te meer duidelijk gemaakt.

ja, jij en ik weten dat zoiets uit de hand kan lopen omdat we zelf moderator zijn. Andere mensen zijn soms naïever. Dat kan gebeuren, dat is niet goed, dat is vervelend, maar zo zijn mensen.

Daarnaast denk ik dat ze niet verwacht hadden dat er ook een flink aantal ex-vrijgemaakten hun gal zou komen spuwen. Dat is iets wat ik zelf wel verwacht had, aangezien dat in Trouw óók standaard gebeurt als er een religieus artikel op de website staat. Daar komen dan óók de gekken op af die beweren dat Constantijn het christendom verzonnen heeft of dat Jezus Christus eigenlijk Julius Caesar was.

quote:

Het liep compleet uit de hand (alleen kwam alles als een boemerang terug op het bordje van Flipse en Groeneveld), maar het had net zo goed compleet uit de hand kunnen lopen tegen de persoon Harinck. Kortom: een overduidelijke digitale schandpaal en een totaal onchristelijke aanpak in mijn ogen.
nee, geen "schandpaal" want die gebruik je om iemand (een persoon) publiekelijk te "schand" te zetten. Dit was een protest tegen publiekelijk geuitte opinies. Dat ze dat stom hebben opgezet, is zondermeer duidelijk, maar het is daarmee nog geen schandpaal.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 09, 2008, 02:49:32 pm »
Is het trouwens echt zo dat de opvattingen van Harinck al onderhuids gemeengoed zijn in de GKV?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 09, 2008, 03:02:40 pm »
Bij de GKV-ers die ik ken wel, maar misschien ken ik rare GKV-ers. Het zijn iig jonge. ;)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 09, 2008, 03:14:20 pm »
De reactie van de TU plus toelichting staan inmiddels in het ND hier. Misschien dat het tijd wordt om het eens over de rol van het ND en zijn journalisten in deze kwestie te hebben?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 09, 2008, 08:02:48 pm »
Hallo, daar ben ik weer :)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, @ Dingo: Ja hoor, daar gaan we weer. Ik zou willen zeggen: Don't shoot at the pianoplayer! danku.

Volgens mij is het niet ongebruikelijk dat een dagblad interviews publiceert met mensen. En als die mensen er een mening op nahouden die door sommigen als afwijkend wordt gezien, dan kan dat toch geen reden zijn om deze interviews niet te plaatsen? Dan kun je er vanuit gaan dat je nooit meer iets leest over Geert Wilders, meneer Van Gurp, Bart Jan Spruyt enzovoorts.
Het leuke van een dagblad is nu juist dat het dergelijke verhalen wél publiceert, zodat je als lezer iets kunt doen dat we ook wel 'meningsvorming' noemen.
Opmerkelijk trouwens, dat het ND in dergelijke gevallen er altijd van wordt beticht er een (geheime) agenda op na te houden. Ik ken de club van vrij dichtbij, en - sorry - daar geloof ik niks van. Eenvoudigweg omdat het geen vrijgemaakte krant meer is, omdat de meerderheid van de kerkredactie niet vrijgemaakt is, omdat het gros van de lezers niet vrijgemaakt is.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat er op een krant ook gewoon zondige mensen werken die fouten kunnen maken. Maar het ND is geen actiegroep, zoals Eeninwaarheid of gereformeerdappel. Het is een club mensen die gewoon hun uiterste best doet om elke dag een krant te maken. En dat is al lastig genoeg zónder geheime agenda :)
...

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 09, 2008, 08:02:50 pm »

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, @ Dingo: Ja hoor, daar gaan we weer. Ik zou willen zeggen: Don't shoot at the pianoplayer! danku.

Volgens mij is het niet ongebruikelijk dat een dagblad interviews publiceert met mensen. En als die mensen er een mening op nahouden die door sommigen als afwijkend wordt gezien, dan kan dat toch geen reden zijn om deze interviews niet te plaatsen? Dan kun je er vanuit gaan dat je nooit meer iets leest over Geert Wilders, meneer Van Gurp, Bart Jan Spruyt enzovoorts.
Het leuke van een dagblad is nu juist dat het dergelijke verhalen wél publiceert, zodat je als lezer iets kunt doen dat we ook wel 'meningsvorming' noemen.
Opmerkelijk trouwens, dat het ND in dergelijke gevallen er altijd van wordt beticht er een (geheime) agenda op na te houden. Ik ken de club van vrij dichtbij, en - sorry - daar geloof ik niks van. Eenvoudigweg omdat het geen vrijgemaakte krant meer is, omdat de meerderheid van de kerkredactie niet vrijgemaakt is, omdat het gros van de lezers niet vrijgemaakt is.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat er op een krant ook gewoon zondige mensen werken die fouten kunnen maken. Maar het ND is geen actiegroep, zoals Eeninwaarheid of gereformeerdappel. Het is een club mensen die gewoon hun uiterste best doet om elke dag een krant te maken. En dat is al lastig genoeg zónder geheime agenda :)
...

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 09, 2008, 08:22:11 pm »
sorry, vreemde nieuwe forumsoftware. twee keer gepost, en ik krijg 'm niet meer weg :(
...

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 09, 2008, 08:41:52 pm »
Ik had er al topic report van gemaakt. Kun je ook zelf doen dmv gele handje bovenaan de pagina

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 09, 2008, 09:33:54 pm »

quote:

arend schreef op 09 februari 2008 om 20:02:

[.....]
Die agenda is weinig geheim zoals je al aangeeft en dat de krant er qua redactie niet beter op is geworden was me ook al bekend, alles voor de groei van het abonneebestand. De manier waarop de antwoorden van Harinck opgeschreven zijn wijst op opzettelijk sensationeler maken van artikel dan dat Harinck ooit beoogd kan hebben. En dat is een trend waar van mij heel snel een trendbreuk in mag komen.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 10, 2008, 12:49:11 am »
Dus... dingo stelt eventjes "minder vrijgemaakt" gelijk aan "niet beter". ;) Van een vrijgemaakte kan ik me dat voorstellen, maar in de praktijk hoef je niet vrijgemaakt te zijn om een goed journalistiek product te kunnen leveren. Ik moet mijn kritiek op het ND afzwakken: Bergwerf is opgekomen voor Harinck, heeft zijn nek uitgestoken. Ik zie of hoor Harinck ook nergens klagen dat zijn antwoorden bewust op een sensationele manier zijn weergegeven. Niet in zijn nadere toelichting (5 februari) en ook niet in de reactie van de TU. Voor zover iets niet integer is gebeurd, ging dat buiten het ND om (zoals de website van PP - ik blijf, in weerwil van wat Nunc hier schrijft, vinden dat PP te ver gaat in het bestrijden van Harincks opvattingen, het gaat weliswaar om opvattingen, maar toch duidelijk om Harincks opvattingen, daarnaast vond ik het artikel op PP vrij sarcastisch en dat lijkt me geen goede aanzet voor een respectvolle discussie). Schieten op het ND is wat goedkoop, maar het blijven wel journalisten natuurlijk, en journalisten worden vaak gedreven door de wil om te scoren. Zeker een krant moet tegenwoordig opvallen (en ja dingo: abonnees trekken!) om haar voortbestaan te garanderen in een wereld met tv en internet. Het is een wat "duivelse" gedachte wellicht, maar ik denk dat deze rel het ND niet slecht uitkomt. Daarmee zeg ik overigens niet dat ze deze rel zelf heeft veroorzaakt. Het officiële standpunt van het ND is dat de reacties op Harincks uitspraken onvoorzien en ongewenst waren - maar zoals ik de journalistiek ken, maakten ze inwendig wel een vreugdedansje. Dat alles natuurlijk in het besef dat dit niet iets is om vreugdedansjes om te houden. Dat is de paradox van de journalistiek. ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 10, 2008, 01:55:02 pm »

quote:

dingo schreef op 09 februari 2008 om 15:14:
De reactie van de TU plus toelichting staan inmiddels in het ND hier. Misschien dat het tijd wordt om het eens over de rol van het ND en zijn journalisten in deze kwestie te hebben?

Wat mij dan opvalt:

quote:

Harinck heeft verklaard dat hij ,,van harte het geloof deelt dat Jezus Christus voor onze zonden gestorven is''. Over de mis stond in zijn interview: ,,Ik vind het geen probleem als gereformeerden aan een mis deelnemen als het zo uitkomt.'' Volgens de verklaring doelde hij hiermee niet op ,,deelname aan de zgn. communie, maar op het bezoeken van een roomse kerkdienst''.

Is dat het maar goed is dat deze hoogleraar zich bezig houdt met de protestantse geschiedenis, en niet met zoiets als katholieke theologie ofzo.

Deelnemen aan de Mis, deelnemen aan de communie, bezoeken van een rooms kerkdienst, wat een onzorgvuldigheid in woordkeuze van iemand die er op dit moment toch alle baat bij heeft glashelder te zijn.

Of zou het zo zijn dat hij, waarschijnlijk terecht, niet alleen zelf niet zo goed weet wat hij zegt, maar er van uit mag gaan dat zijn toehoorders of lezers dat evenmin weten?

Bezoeken van een mis, dat wil zeggen als gast aanwezig zijn en toeschouwen, daar kan moeilijk een theologisch bezwaar tegen bestaan, ook niet uit (vrijgemaakt) gereformeerde hoek. Hooguit moet je oppassen dat je niet gaat aapjes kijken.

De communie ontvangt men, er aan deelnemen lijkt me meer een kwestie van deelnemen aan de communio met de Kerk. Maar dat is wat zout op slakjes.

Deelnemen aan de Mis is echter iets anders dan "deelnemen aan de communie", het gaat minder ver, maar het gaat vele malen verder dan "bezoeken". De Mis is niet een toneelstukje dat men bezoekt, maar een viering, een gebedsdienst en een offerdienst, waaraan men deel neemt. Niet veel mensen schijnen dat tegenwoordig nog te begrijpen, getuige de boosheid die veel moderne mensen schijnen te voelen bij het feit dat wie gescheiden is niet de communie kan ontvangen. Men heeft het gevoel dan buitengesloten te worden, maar dat is onjuist, men is nog steeds van harte uitgenodigd deel te nemen aan de Mis.

Hoe een vrijgemaakt gereformeerde hoogleraar kan denken dat hij, als gereformeerde, op die manier kan deelnemen aan de Mis, is mij wat raadselachtig, gezien de de mate waarin bijvoorbeeld de 3FvE serieus worden genomen binnen de GKv.

Gemier over woordkeuze? Ja, als een gereformeerde vriend of vriendin me vraagt "kan ik deelnemen aan de Mis, als niet-katholiek?" zal ik altijd ja antwoorden. Maar van een hoogleraar die nu juist op de exacte betekenis van zijn woorden wordt bevraagd, zou ik meer nauwkeurigheid verwachten.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2008, 01:58:09 pm door diak2b »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 10, 2008, 03:00:35 pm »
In Barneveld zijn geen vreugdedansjes gemaakt. En wie meent dat het interview sensationeler is gemaakt, doet er misschien verstandig aan om het 3 uur durende gesprek even na te luisteren, mp3-tjes staan op de site van de krant. Voor wie weinig tijd heeft: het gaat om de laatste 10 minuten van de eerste 1,5 uur. De kwesties die tot beroering hebben geleid vormen maar een zeer beperkt deel van het gesprek én van de schriftelijke weerslag daarvan in de krant. Ze worden niet ingeleid, er wordt niet op doorgevraagd, er wordt niet naar verwezen in inleidingen, streamers, koppen of ankeilers.
...

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 10, 2008, 03:05:25 pm »
Maar om even op de inhoud terug te keren: het feit dat er om dergelijke opmerkingen zo'n heisa ontstaat, heeft misschien meer te maken met de angstcultuur die nog steeds in deze kerk aanwezig is, meer dan met Harinck of het ND.
De uitspraken van de man zijn niet uniek. Kijk ter vergelijking eens naar de Commissie die voor de CGK een rapport schreef over de vrouw in het ambt. Zij - theologen! - deden ook tamelijk vergaande voorstellen, die je op dezelfde lijn als Harinck zou kunnen stellen. Het rapport werd niet aangenomen, maar de opstellers werden niet gemaand hun visie terug te trekken, laat staan dat ze publiekelijk werden zwartgemaakt. In een kerk met zo'n grote rechterflank mag een dergelijk "gedachtenexperiment" blijkbaar wel, maar in de na de PKN grootste protestantse kerk wordt er moeilijk over gedaan. Dat geeft te denken.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2008, 03:06:32 pm door arend »
...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 10, 2008, 07:03:31 pm »
je weet dat er ook een "enter" toets bestaat he ;)

quote:

Dostojevski schreef op 10 februari 2008 om 00:49:
(..) Voor zover iets niet integer is gebeurd, ging dat buiten het ND om (zoals de website van PP - ik blijf, in weerwil van wat Nunc hier schrijft, vinden dat PP te ver gaat in het bestrijden van Harincks opvattingen, het gaat weliswaar om opvattingen, maar toch duidelijk om Harincks opvattingen, daarnaast vond ik het artikel op PP vrij sarcastisch en dat lijkt me geen goede aanzet voor een respectvolle discussie).(..)

ik ben benieuwd waar je dat sarcastische dan ziet, ik zag het niet namelijk (maar ik ga er nog wel ff naar kijken).

Waarom mag je niet specifiek op degene die die opvattingen of uitspraken doet, reageren? Het ironische is namelijk, dat ik eerder wel eens het verwijt richting één-in-waarheid hoorde, dat ze juist geen namen noemden.

Daarnaast lijkt het me volkomen irrelevant of de naam nu genoemd wordt of niet. Er is een aantal uitspraken van een GKv-hoogleraar, en die uitspraken zijn controversieel. Dat had die GKv-hoogleraar zelf ook kunnen bedenken en hij/zij had op z'n vingers na kunnen tellen dat hij/zij daarop kritiek zou kunnen krijgen. Zo werkt dat als je ergens publiek mee gaat, zeker als het iets is wat niet gemeengoed is.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 10, 2008, 07:47:21 pm »

quote:

in het RefDag stond een heel andere geschiedenis, dus ik wacht tot morgen om dat eerst te lezen.

Ik begreep van anderen in ieder geval dat het ND naar betrokkenheid van eeninwaarheid had gevraagd, en die betrokkenheid is er simpelweg niet aangezien het om een actie van enkele losse kerkleden gaat. Wellicht heeft men dat per abuis verward met betrokkenheid van de persoon waaraan het gevraagd werd (in de zin van: "hij ontkent betrokkenheid") maar dat is niet de fout van de organisator(s?) van de site.

Als men een echt anonieme site had willen maken, dan had men niet via het bedrijf waar men werke een adres geregistreerd, maar e.o.a. schimmige constructie gebruikt. Dat pleit voor de verantwoording die later op de site verscheen: hij/ze wilde(n) het anoniem houden zodat het over de bal zou gaan, niet over de speler(s).

Peregrineteacher

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 11, 2008, 03:55:05 am »
We zijn hier geschrokken van de steun die er blijkt te zijn voor de uitlatingen van Dr Harinck. We hebben in de kerk Zondag gebeden of de Here de kerken in Nederland en onszelf in Zijn waarheid wil blijven leiden.
peregrine teacher