quote:
Wat mij dan opvalt:
quote:
Harinck heeft verklaard dat hij ,,van harte het geloof deelt dat Jezus Christus voor onze zonden gestorven is''. Over de mis stond in zijn interview: ,,Ik vind het geen probleem als gereformeerden aan een mis deelnemen als het zo uitkomt.'' Volgens de verklaring doelde hij hiermee niet op ,,deelname aan de zgn. communie, maar op het bezoeken van een roomse kerkdienst''.
Is dat het maar goed is dat deze hoogleraar zich bezig houdt met de protestantse geschiedenis, en niet met zoiets als katholieke theologie ofzo.
Deelnemen aan de Mis,
deelnemen aan de communie,
bezoeken van een rooms kerkdienst, wat een onzorgvuldigheid in woordkeuze van iemand die er op dit moment toch alle baat bij heeft glashelder te zijn.
Of zou het zo zijn dat hij, waarschijnlijk terecht, niet alleen zelf niet zo goed weet wat hij zegt, maar er van uit mag gaan dat zijn toehoorders of lezers dat evenmin weten?
Bezoeken van een mis, dat wil zeggen als gast aanwezig zijn en toeschouwen, daar kan moeilijk een theologisch bezwaar tegen bestaan, ook niet uit (vrijgemaakt) gereformeerde hoek. Hooguit moet je oppassen dat je niet gaat aapjes kijken.
De communie ontvangt men, er aan deelnemen lijkt me meer een kwestie van deelnemen aan de communio met de Kerk. Maar dat is wat zout op slakjes.
Deelnemen aan de Mis is echter iets anders dan "deelnemen aan de communie", het gaat minder ver, maar het gaat vele malen verder dan "bezoeken". De Mis is niet een toneelstukje dat men bezoekt, maar een viering, een gebedsdienst en een offerdienst, waaraan men deel neemt. Niet veel mensen schijnen dat tegenwoordig nog te begrijpen, getuige de boosheid die veel moderne mensen schijnen te voelen bij het feit dat wie gescheiden is niet de communie kan ontvangen. Men heeft het gevoel dan buitengesloten te worden, maar dat is onjuist, men is nog steeds van harte uitgenodigd
deel te nemen aan de Mis.
Hoe een vrijgemaakt gereformeerde hoogleraar kan denken dat hij, als gereformeerde, op die manier kan
deelnemen aan de Mis, is mij wat raadselachtig, gezien de de mate waarin bijvoorbeeld de 3FvE serieus worden genomen binnen de GKv.
Gemier over woordkeuze? Ja, als een gereformeerde vriend of vriendin me vraagt "kan ik deelnemen aan de Mis, als niet-katholiek?" zal ik altijd ja antwoorden. Maar van een hoogleraar die nu juist op de exacte betekenis van zijn woorden wordt bevraagd, zou ik meer nauwkeurigheid verwachten.