Auteur Topic: Christen en geweld  (gelezen 8298 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Christen en geweld
« Reactie #50 Gepost op: februari 20, 2008, 05:59:28 pm »

quote:

vrolijke schreef op 20 februari 2008 om 17:13:
[...]

Ik geloof ook niet, dat zelfs de pacifisten die ervoor ondertekend hebben
 :? (of wil jij vaststellen, wie er een "echte" pacifist is?) zich als lammeren naar de slachtbank laten drijven.
Je hebt de link niet gevolgd, begrijp ik? Ben je op de hoogte van de wijze waarop Mahatma Gandhi de vrijheidsstrijd van India gevoerd heeft?

Ik geloof dat je geen benul hebt van wat pacifisme is, als je denkt dat pacifisme iets is voor als het toch geen moeite kost. Ja, een pacifist zal zichzelf inderdaad als een lam naar de slachtbank laten drijven als het er op aan komt. Bijvoorbeeld naar het voorbeeld van dat ene Lam dat zich zonder verzet naar de slachtbank liet leiden.

quote:

Waar neem ik "maat" aan mensen?
Ik zal wel even kwoten.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
Christen en geweld
« Reactie #51 Gepost op: februari 20, 2008, 06:00:38 pm »

quote:

vrolijke schreef op 14 februari 2008 om 21:50:
[...]

Alhoewel ik mij hier voorkom gelijk Don Quischotte probeer ik het toch nog eens.

Den ene zijn terrorist is de andere zijn vrijheidskamper wil niet zeggen, dat de ene "beter" is als de ander. Zij denken alletwee dat zij de "betere" zijn. Elk voor hun eigen idealen. Ondertussen gaan ze maar voort, de aarde in een puinhoop te veranderen. Alle vormen, om daartegen te kampen zijn zo verkeerd als die twee zelf.
Het is overigens de eerste keer dat ik iemend tref, die pacifisme als lafheid en gemakzucht uitlegt. Ik heb twee dagen gebruikt om mij van de schok te herstellen.

En dan maar verwonderd zijn, als anderen julie "God" niet zo denderend vinden.
vond ik vrij duidelijk

diak2b

• Bekijk profiel
Christen en geweld
« Reactie #52 Gepost op: februari 20, 2008, 06:01:36 pm »

quote:

vrolijke schreef op 15 februari 2008 om 20:34:
Wat „verkocht“ wordt als wettige zelfverdediging verdiend niet altijd de naam. Volgens Busch is ook de aanval op Irak „wettige zelfverdediging“. (Toeval, dat hij ook zo „op religieus“ doet?)

@ diak2b:
[...]
 Hup hup, op naar de vijfde kruistocht, of hoe moet ik dat verstaan. Net van jou had ik nooit zoiets gedacht. Weer zo´n teleurstelling (of toch bevestiging van mijn vooroordelen over religieuzen en geweld).
en deze niet minder

diak2b

• Bekijk profiel
Christen en geweld
« Reactie #53 Gepost op: februari 20, 2008, 06:02:42 pm »

quote:

vrolijke schreef op 19 februari 2008 om 18:33:
[...]
Als ik zeg: "De een zijn terrorist is de ander zijn vrijheidskamper", bedoel ik niet dat "vrijheidskampers" het recht hebben geweld uit te oefenen. Ik haal dit slechts aan, om te zeggen dat iedereen wel ergens denkt voor een "goede" zaak te vechten.
Zelfverdediging alleen Ok, als ik anders mijn leven er bij inschiet.
en ook hier leg je duidelijk je normen neer voor anderen

diak2b

• Bekijk profiel
Christen en geweld
« Reactie #54 Gepost op: februari 20, 2008, 06:03:08 pm »

quote:

vrolijke schreef op 19 februari 2008 om 22:10:
[...]

"Land" is zoiets zoals "kerk". ´k hou niet zo van die termen.
In de verleden tijd vochten "landen" tegen het Frankrijk van Napoleon. April april; het waren de handlangers van de machtigen die tegen Napoleon vochten.
Alsof het de bevolking slechter zou gegaan zijn, als Napoleon "gewonnen" zou hebben.
Eender welke regering kan niet tegen het volk regeren. Vroeg of laat kolabeerd elk systeem dat tegen zijn eigen bevolking regeerd.
Inderdaad zou het alleen de UNO mogen zijn die een oorlog rechtvaardigt.
et voila

diak2b

• Bekijk profiel
Christen en geweld
« Reactie #55 Gepost op: februari 20, 2008, 06:03:38 pm »

quote:

vrolijke schreef op 17 februari 2008 om 17:04:
[...]

Voor´t moment begrijp ik je eigenlijk niet goed.
Je vervalt nu in hetzelfde patroon als de meeste GKVers. "Neem gewoon alles voor waar, wat in bepaalde boeken staat. Bewijzen doe je dat dan overigens ook naar dezelfde boeken".
en dan laat ik deze maar helemaal buiten beschouwing, aangezien je op mijn antwoord al niet meer reageerde

diak2b

• Bekijk profiel
Christen en geweld
« Reactie #56 Gepost op: februari 20, 2008, 06:05:57 pm »
Nee, al met al vind ik dat je in dit topic wel heel makkelijk de indruk wekt dat je mooie principes hebt waar het om geweld gaat, en zodra je de verbinding met God of Kerk kan leggen doe je dat onmiddelijk. Maar het verloop van dit topic is duidelijker en duidelijker dat je zelf allerminst iets voelt voor pacifisme, behalve waar het je toch niks kost. Als een Farizeer anderen normen voorschrijven, maar als het jezelf raakt, dan is het ineens ondenkbaar dat principes ook consequenties hebben, want he, je laat je toch niet als een lam naar de slachtbank leiden.

Je gaf in dit topic aan dat ik je tegenviel. Welnu, dat is inmiddels in dit topic 100% wederzijds.