Auteur Topic: Verontruste vrijgemaakten schermen met scheiding II  (gelezen 11433 keer)

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
Verontruste vrijgemaakten schermen met scheiding II
« Gepost op: augustus 01, 2008, 04:02:02 pm »
Een discussie is als een boot

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2008, 10:13:17 pm »
Niet echt. Ook verontruste vrijgemaakten zijn grotendeels op vakantie volgens mij. :)

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 21, 2008, 10:10:11 am »
Sorry, ik heb deze post in Grand Cafe geplaatst omdat ik zelf geen argumenten had aangedragen waarover ik wilde discuseren.

Was/is, zoals jullie van mij gewend zijn, een algemene vraag.

Als er een vermoeidheid heerst over dit onderwerp, dan wil ik het verder wel laten rusten.
Een discussie is als een boot

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2008, 02:56:56 pm »
Ach laten al die bezwaarden eerst eens samen een kerk gaan vormen. De hersteld gereformeerden dus, de bezwaarden binnen de gereformeerde kerk vrijgemaakt mag dan als ze toch willen splitsen er aan gaan zitten, de hersteld hervormden kunnen er ook wel bij en wie weet wat er allemaal aan bezwaarden er zijn. Ik voel al aan dat het zelfs dan niet goed komt. Ze kunnen gewoon door de bomen het bos niet meer zijn, terwijl wij zoeken naar de wil van God en Jezus de Christus die voor onze zonden stierf, zijn zij aan het redetwisten.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2008, 02:57:52 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 21, 2008, 05:08:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 augustus 2008 om 14:56:
Ach laten al die bezwaarden eerst eens samen een kerk gaan vormen. De hersteld gereformeerden dus, de bezwaarden binnen de gereformeerde kerk vrijgemaakt mag dan als ze toch willen splitsen er aan gaan zitten, de hersteld hervormden kunnen er ook wel bij en wie weet wat er allemaal aan bezwaarden er zijn. Ik voel al aan dat het zelfs dan niet goed komt. Ze kunnen gewoon door de bomen het bos niet meer zijn, terwijl wij zoeken naar de wil van God en Jezus de Christus die voor onze zonden stierf, zijn zij aan het redetwisten.

Er zijn natuurlijk mensen die graag willen redetwisten, maar het is te kort door de bocht om mensen die Gods wil zoeken te vereenzelvigen met niet-bezwaarden in wat voor kerk dan ook, en mensen die alleen maar redetwisten en zich (dus?) niet druk maken om Gods wil, tegenover elkaar te gaan zetten.
Als je bezwaard bent, heeft dat op zich NIETS te maken met of je Gods wil niet zou zoeken.
Als je ergens wel blijft of je stem niet laat horen, kan dat net zo goed een negatieve oorzaak hebben, nl dat je meehuilt met de wolven in het bos, dat het je geen bal kan schelen wat men beslist en gewoon mee instemt omdat dat het gemakkelijkst is......
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2008, 05:10:07 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 21, 2008, 08:01:19 pm »
Dat wel natuurlijk, ik liet me even gaan. Maar ik geloof dat als God het wil en er goed naar Hem geluisterd wordt, dat je dan niet bij zo'n uiteenvallen uit komt. Het zijn menselijke twisten waardoor die problemen er zijn geloof ik. Ik snap namelijk niet wat die mensen nu van ons denken, is het hen niet opgevallen dat het Woord in al die nieuwe vormen nog steeds neutraal staat?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2008, 10:04:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 augustus 2008 om 14:56:
Ach laten al die bezwaarden eerst eens samen een kerk gaan vormen. De hersteld gereformeerden dus, de bezwaarden binnen de gereformeerde kerk vrijgemaakt mag dan als ze toch willen splitsen er aan gaan zitten, de hersteld hervormden kunnen er ook wel bij en wie weet wat er allemaal aan bezwaarden er zijn.
_O_ En Gait, hoe noem je die club dan?

quote:

Ik voel al aan dat het zelfs dan niet goed komt. Ze kunnen gewoon door de bomen het bos niet meer zijn, terwijl wij zoeken naar de wil van God en Jezus de Christus die voor onze zonden stierf, zijn zij aan het redetwisten.

Soms speelt de wil van God niet meer mee. Jammerder dan jammer.
Het is een menselijk conflict, niets meer, niets minder... ;(
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 21, 2008, 10:41:08 pm »
Ze spelen kerkje en klagen dat anderen niet met hen mee wil spelen. waar doet me dat aan denken?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 21, 2008, 10:44:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 augustus 2008 om 22:41:
Ze spelen kerkje en klagen dat anderen niet met hen mee wil spelen. waar doet me dat aan denken?
2e kinderpubertijd :Y)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2008, 09:13:53 am »
Ik kan me enig cynisme voorstellen, maar is alles niet samen te vatten onder "aan de vrucht herkent men de boom".

Het zou ons verdriet moeten doen dat het bij hen zo gaat. Theologisch zwart-wit, weinig zelfkritisch, in gesprek OVER andersdenkenden afbreken en belachelijk maken, slechts citerend uit de hen vertrouwde bronnen en daardoor hen eigen mening bevestigend, het gebruik maken van karikaturen van tegenstanders die andere opvattingen hebben, veelal preken tègen (vermeende) dwaling en daardoor niet toe komen aan de liefdevolle boodschap van JC en de vertaling naar het dagelijks leven en last but not least jezelf verklaren tot een vervolgd en uitgespuwd kerkvolk. Het lijkt mij dat de vergelijkingen met china en noord-korea en somalie daarin erg mank gaan en eerder zouden moeten leiden tot schaamte.

Ik lees het nog regelmatig, de een in waarheid en de bazuin. Via internet.
Wat me opvalt is dat hun hangen aan God en gebod lijkt ingegeven door angstbanden. Als je het niet zus of zo doet dan.....! Maar staat er niet ergens dat het draait om de liefde (van JC en de Vader) en dat daarin geen vrees is? We moeten ons aan de door de HG in het hart geschreven wet houden, maar in galaten 3 staat daar iets heel duidelijks over. Als je de tekstverwijzingen in de NGB daarbij ook doorneemt wordt er veel duidelijk.

Wellicht dat ze niet helemaal ongelijk hebben in bepaalde dingen, een bepaalde orde mag en moet er zijn.
Maar zo zout als zij het geloof eten, zou ik de smaak van een liefdevol bereidde maaltijd niet meer kunnen smaken.

Laten we voor hen bidden, maar bovenal ook ons eigen levenspad,
bewaken! Zie er op toe dat we zelf niet struikelen. Ik val nog regelmatig, soms heel hard. Daarin wordt steeds duidelijker hoe afhankelijk ik ben van de kracht van Gods Geest, die niet alleen werkt door woordverkondiging, maar ons ook wil vormen en kneden en zo af en toe laat merken dat de Geest werkelijk nog werkt in deze tijd.
Wie dat ontkent, ontkent het ruimhartige en veelgekleurde werk van de Geest. Ook daarin staan voorbeelden in de Bijbel. Ik heb die veelkleurigheid nodig om het geloof te behouden. Daarom leg ik mij in de het uitgespreidde veelkleurige bed van Gods liefde die mij wil redden en niet wil oordelen.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2008, 05:05:31 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2008, 03:10:56 pm »
Een angstgeloof, dat lijkt me ook en het inderdaad vooral beknopt houden bij je eigen denkwereldje. Voor ze bidden is inderdaad niet verkeert, dat ze zullen gaan zien waar ze mee bezig zijn, niet dat het bij ons allemaal rozengeur en manenschijn is, ook daar is gebed voor nodig.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2008, 04:21:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 augustus 2008 om 22:41:

Nou sorry dat ik het zeg, maar dan spelen we allemaal toch maar gewoon kerkje? Waarom zou de GKv dat dan ook niet gewoon doen?

Verder wordt er onder één en dezelfde noemer genoemd: één in waarheid en de bazuin.
Maar ik wil er even op wijzen dat : één in waarheid vanuit de verontruste broeders en zusters van de GKv in leven is geroepen en wordt gehouden.
En dat de Bazuin het kerkblad is van de GKh.
Twee totaal verschillende uitgangs punten.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2008, 04:24:27 pm door joepie »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2008, 01:18:11 pm »
Ik betwijvel of het nog wel één is. Kerkje spelen heb ik niets mee. Als mijn kerk zo nodig kerkje moet spelen, dan zou ik me behoorlijk opgesloten voelen. Wat juist aan onze gemeente aantrekt is de aandacht voor de kerken vanuit alle eeuwen, in alle landen en onder alle mensen. Niets geen gereformeerd, maar oog hebben voor de wereld waarin wij leven, biddend voor onze broeders en zusters en allen die het spoor bijster zijn. Eenheid zoekend met andere gemeentes waar dat mogenlijk is, zoals een gezamenlijke gebedsdienst dat we eens in het jaar houden in een plaatselijke kerk. Ter afsluiting van het week van gebed was het in onze synodaal gereformeerde kerk het afgelopen jaar en tot grote vreugde zagen we het wonder: volle evangelischen zaten er met de handen in de lucht, de pkn christenen klapten in het lied "Samen in de naam van Jezus"(zo hebben we dan toch ook vrolijk meegedaan :) ) en de gereformeerd vrijgemaakten waren er met Nederlands gereformeerden ook aanwezig en deden met ons mee. De molukse evangelische en molukse protestantse gemeente was vertegenwoordigd door een aantal mensen en er zaten ook Rooms katholieken in de kerk en nog enkelen zoals vrij evangelischen en mensen van het legers des Heils. Dat is een droom dat je daar zag en het kan, éénheid tijdens een dienst van gebed voor ons dorp.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2008, 01:21:47 pm door gaitema »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 23, 2008, 06:30:41 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 augustus 2008 om 13:18:
Ik betwijvel of het nog wel één is. Kerkje spelen heb ik niets mee. Als mijn kerk zo nodig kerkje moet spelen, dan zou ik me behoorlijk opgesloten voelen. Wat juist aan onze gemeente aantrekt is de aandacht voor de kerken vanuit alle eeuwen, in alle landen en onder alle mensen. Niets geen gereformeerd, maar oog hebben voor de wereld waarin wij leven, biddend voor onze broeders en zusters en allen die het spoor bijster zijn. Eenheid zoekend met andere gemeentes waar dat mogenlijk is, zoals een gezamenlijke gebedsdienst dat we eens in het jaar houden in een plaatselijke kerk. Ter afsluiting van het week van gebed was het in onze synodaal gereformeerde kerk het afgelopen jaar en tot grote vreugde zagen we het wonder: volle evangelischen zaten er met de handen in de lucht, de pkn christenen klapten in het lied "Samen in de naam van Jezus"(zo hebben we dan toch ook vrolijk meegedaan :) ) en de gereformeerd vrijgemaakten waren er met Nederlands gereformeerden ook aanwezig en deden met ons mee. De molukse evangelische en molukse protestantse gemeente was vertegenwoordigd door een aantal mensen en er zaten ook Rooms katholieken in de kerk en nog enkelen zoals vrij evangelischen en mensen van het legers des Heils. Dat is een droom dat je daar zag en het kan, éénheid tijdens een dienst van gebed voor ons dorp.
Dat noem ik pas oprecht kerkje spelen :X

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2008, 08:08:54 pm »
Zeg eens Joepie: wat zou jij er van vinden als christenen tegen jou zeggen dat je geen kind van God bent? Een valse christen? Een verdwaald schaap? En beweren dat ze dat allemaal van God geleerd hebben dat jij dat bent? Wat denk je, is dat Gods wil? Dat bedoel ik met kerkje spelen, want ze spelen kerkje met oogkleppen op en bord voor hun kop en klagen omdat wij niet met hen mee willen doen. Ik dacht daarbij eerlijk gezegd aan een opmerking van Jezus aan de farizeeërs en Sadduseeërs. Hij zei tegen hen: "Jullie zijn net kleine kinderen, jullie spelen...maar jullie klagen omdat niemand met jullie mee willen doen." Ik wil niet zeggen dat zij dat ook zijn, maar het doet me er wel sterk aan denken. Ik heb dat soort mensen gekend die een oordeel heel snel over mij klaar hadden liggen. Ik had de pech dat ik uit ging met hun dochter. Ze dreven ons zover op dat zij tussen mij en haar ouders moest kiezen. Zou ze dat niet doen, dan zou zij het huis uitgezet worden. Ze zouden dan niet op onze bruiloft komen en ik zou haar met me mee de hel insleuren. Daardoor zijn we al snel maar met de relatie gestopt. Weet je Joepie: ik geloof niet dat ze het beter wisten, maar dat ze geïndoctrineerd zijn door een valse vorm van het reformatorische geloof.
Moet ik dan positief over hen blijven die deze verdeeldheid veroorzaken en kinderen van God uit elkaar drijven? Absoluut niet, ze gaan hun gang maar! Mag God hen belonen voor hun woorden! Het interesseert me dan al snel niet meer wat ze allemaal doen, denken en zeggen als ze zo star doorgaan. Want ik wordt daar absoluut niet vrolijk van, als ik aan dat soort mensen denk, dan hoor ik de moeder van mijn vlam toen nog schreeuwen door te telefoon tegen mijn vader die heel ontspannen en met een glimlag op zijn gezicht mij bleef verdedigen, terwijl derest gespannen op de bank voor de tv niets meer van de tv volgden, maar enkel kippenvel kregen bij het geschreeuw van dit "reformatorische" gebrul door de telefoon. Echt, het is heel verdrietig dat dit bestaat, rechts-reformatorisch Nederland kon het gebed wel eens nog harder nodig hebben dan welke andere kerk dan ook.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2008, 08:29:03 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 23, 2008, 09:02:42 pm »
beste gaitema, ik zeg gait

uit je bijdrage lees ik veel pijn en teleurstelling en de reactie van joepie is wellicht wat te kort, wat leidt tot negatieve interpretatie.
ik herken wel wat vanuit het verleden. Dergelijke streken in verkeringstijd hebben ze mij ook wel geleverd. En dat was dan binnen mijn kerkelijk genootschap, waar werd nagevraagd "wat voor gezin wij waren".
God wil dat wij oprecht Zijn Zoon Jezus Christus zoeken. Helaas probeert de menselijke geest Gods waarheid altijd als een rondje in een vierkantje te drukken. Het probleem is dat er dan altijd vergeten hoekjes overblijven, blinde vlekken. Het idiote idee dat God zijn volk vergaderd uitsluitend door de gereformeerde leer, terwijl die leer ook de nodige hiaten vertoont. Hoe onstaat de tweespalt van satan? Door elkaar aan te vallen door verschillen uit te vergroten, maar ook doordat de mens geneigd is telkens zijn grenzen te verleggen. Zich een geest toe te eigenen die niet meer van God komt. (lees Vrijzinnigheid en ultra - orthodoxie)
Als we elkaar "aanvallen" blijkt echter dat we ons al gauw bedienen van karikaturen. Dat is ook mijn bezwaar tegen de GKHn. Jezus zegt zelf dat we aan de vrucht de boom herkennen. Lees galaten 5.
We mogen echter weten dat het gaat om een persoonlijke relatie met onze Heer en Verlosser. Het is heel goed een verlangen te hebben elkaar IN CHRISTUS te herkenennen. We zijn al gauw geneigd te oordelen over zaken die achter andere kerkmuren gebeuren.
Ik heb echter moeten leren (en nog steeds) dat ik zwak ben en al genoeg heb aan de inspanning me aan Christus vast te houden en Hem te volgen. Ik haal kracht uit de overwinningen die Hij me schenkt en deel dit graag met anderen, maar sta me er niet (meer) op voor. Ik heb meer nederlagen dan me lief is. Maar die nederlagen werken ook mee ten goede, net als de genadetrainers in ons leven. Dat zijn de mensen waar we moeilijk mee om kunnen gaan, of de pijnlijke ervaringen. Daarin leren we ook aan hen en in die situaties doorgeven dat Gods liefde oneindig veel groter is dan we ooit kunnen beseffen, dan gaan we vergeving vragen en vergeven en krijgen we lust aan het effect wat die liefdevolle nederigheid op ons geestelijk leven heeft. Zien we de vrucht van onze levenshouding, ingeblazen door Gods Geest.
Alles wat we ontvangen is van Hem, mogen we niet voor ons zelf houden, maar moeten we doorgeven. Over kerkmuren heen. Want Christus zoekt het hart van elk mens, maar ook ELKE christen, ook die moeder aan de telefoon, jou, mij, joepie en al die zogenaamde gearriveerde christenen.
We verdienen allen de dood, maar het geloof in Christus heeft ons gered, ondanks onze onhebbelijkheden.

quote:

gaitema schreef op 23 augustus 2008 om 20:08:
Zeg eens Joepie: wat zou jij er van vinden als christenen tegen jou zeggen dat je geen kind van God bent? Een valse christen? Een verdwaald schaap? En beweren dat ze dat allemaal van God geleerd hebben dat jij dat bent? Wat denk je, is dat Gods wil? Dat bedoel ik met kerkje spelen, want ze spelen kerkje met oogkleppen op en bord voor hun kop en klagen omdat wij niet met hen mee willen doen. Ik dacht daarbij eerlijk gezegd aan een opmerking van Jezus aan de farizeeërs en Sadduseeërs. Hij zei tegen hen: "Jullie zijn net kleine kinderen, jullie spelen...maar jullie klagen omdat niemand met jullie mee willen doen." Ik wil niet zeggen dat zij dat ook zijn, maar het doet me er wel sterk aan denken. Ik heb dat soort mensen gekend die een oordeel heel snel over mij klaar hadden liggen. Ik had de pech dat ik uit ging met hun dochter. Ze dreven ons zover op dat zij tussen mij en haar ouders moest kiezen. Zou ze dat niet doen, dan zou zij het huis uitgezet worden. Ze zouden dan niet op onze bruiloft komen en ik zou haar met me mee de hel insleuren. Daardoor zijn we al snel maar met de relatie gestopt. Weet je Joepie: ik geloof niet dat ze het beter wisten, maar dat ze geïndoctrineerd zijn door een valse vorm van het reformatorische geloof.
Moet ik dan positief over hen blijven die deze verdeeldheid veroorzaken en kinderen van God uit elkaar drijven? Absoluut niet, ze gaan hun gang maar! Mag God hen belonen voor hun woorden! Het interesseert me dan al snel niet meer wat ze allemaal doen, denken en zeggen als ze zo star doorgaan. Want ik wordt daar absoluut niet vrolijk van, als ik aan dat soort mensen denk, dan hoor ik de moeder van mijn vlam toen nog schreeuwen door te telefoon tegen mijn vader die heel ontspannen en met een glimlag op zijn gezicht mij bleef verdedigen, terwijl derest gespannen op de bank voor de tv niets meer van de tv volgden, maar enkel kippenvel kregen bij het geschreeuw van dit "reformatorische" gebrul door de telefoon. Echt, het is heel verdrietig dat dit bestaat, rechts-reformatorisch Nederland kon het gebed wel eens nog harder nodig hebben dan welke andere kerk dan ook.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2008, 09:06:12 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 24, 2008, 12:36:35 am »

quote:

joepie schreef op 22 augustus 2008 om 16:21:
[...]

Nou sorry dat ik het zeg, maar dan spelen we allemaal toch maar gewoon kerkje? Waarom zou de GKv dat dan ook niet gewoon doen?

Verder wordt er onder één en dezelfde noemer genoemd: één in waarheid en de bazuin.
Maar ik wil er even op wijzen dat : één in waarheid vanuit de verontruste broeders en zusters van de GKv in leven is geroepen en wordt gehouden.
En dat de Bazuin het kerkblad is van de GKh.
Twee totaal verschillende uitgangs punten.

Het begint op een EO progamma te lijken de hele sfeer rondom bezwaarden en nieuwe vrijmaking. IK WEET HET BETER heet dat programma.
Zonder dollen: de boer weet meer van de bijbel dan de theoloog, de ambtenaar meer van Gods woord dan de dominee.
Het is meer van zot te noemen dat er mensen zonder enige kennis bezwaren en problemen maken zonder dat feitelijk te kunnen onderbouwen.
We hebben het vanaf de synode in Leusden mee mogen maken en maken het nog steeds mee "IK DENK" is belangrijker dan wat het Woord spreekt.
Nieuwe vrijmaking? VOORAL DOEN! Maak je vrij van de last der regel en de zwaarte van een traditie die niet bijbels is!
Mijn ervaring (en die is met recht breed te noemen in de nieuwe vrijmaking) is dat men op detail gaat strijden en de hoofdzaak (Christus en die gekruisigd voor onze zonden) vergeet.
In elk gezin zijn er verschillen, leer van de RKK wat er mogelijk is, kijk naar de PKN en ontdek dat broeders met verschillende stijlen wel samenkomen onder éém dak.

In de psalmen lezen we al "kom zie hoe goed het is als broeders samen wonen"

En psalm over het verdelen van het erfgoed. Broers kozen ervoor om na de dood van de eigenaar NIET op te delen maar SAMEN met een EIGEN VERHAAL en INTENTIE het erfdeel voort te zetten (Lezing AvdVeer) zonder eigen rechten te laten gelden.
Doen we daar als gereformeerden ook iets mee?
Waarom kennen we in "mijn"  gemeente geen ontrekkingen naar de nieuwe vrijmaking? OMDAT WE ELKAAR ALS BROER EN ZUS ERKENNEN!
Stop met scheuren en begin met helen broeders. De bereidheid aan de GKv zijde is er al jaren......

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 24, 2008, 12:42:33 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 23 augustus 2008 om 21:02:
beste gaitema, ik zeg gait

uit je bijdrage lees ik veel pijn en teleurstelling en de reactie van joepie is wellicht wat te kort, wat leidt tot negatieve interpretatie.
ik herken wel wat vanuit het verleden. Dergelijke streken in verkeringstijd hebben ze mij ook wel geleverd. En dat was dan binnen mijn kerkelijk genootschap, waar werd nagevraagd "wat voor gezin wij waren".
God wil dat wij oprecht Zijn Zoon Jezus Christus zoeken. Helaas probeert de menselijke geest Gods waarheid altijd als een rondje in een vierkantje te drukken. Het probleem is dat er dan altijd vergeten hoekjes overblijven, blinde vlekken. Het idiote idee dat God zijn volk vergaderd uitsluitend door de gereformeerde leer, terwijl die leer ook de nodige hiaten vertoont. Hoe onstaat de tweespalt van satan? Door elkaar aan te vallen door verschillen uit te vergroten, maar ook doordat de mens geneigd is telkens zijn grenzen te verleggen. Zich een geest toe te eigenen die niet meer van God komt. (lees Vrijzinnigheid en ultra - orthodoxie)
Als we elkaar "aanvallen" blijkt echter dat we ons al gauw bedienen van karikaturen. Dat is ook mijn bezwaar tegen de GKHn. Jezus zegt zelf dat we aan de vrucht de boom herkennen. Lees galaten 5.
We mogen echter weten dat het gaat om een persoonlijke relatie met onze Heer en Verlosser. Het is heel goed een verlangen te hebben elkaar IN CHRISTUS te herkenennen. We zijn al gauw geneigd te oordelen over zaken die achter andere kerkmuren gebeuren.
Ik heb echter moeten leren (en nog steeds) dat ik zwak ben en al genoeg heb aan de inspanning me aan Christus vast te houden en Hem te volgen. Ik haal kracht uit de overwinningen die Hij me schenkt en deel dit graag met anderen, maar sta me er niet (meer) op voor. Ik heb meer nederlagen dan me lief is. Maar die nederlagen werken ook mee ten goede, net als de genadetrainers in ons leven. Dat zijn de mensen waar we moeilijk mee om kunnen gaan, of de pijnlijke ervaringen. Daarin leren we ook aan hen en in die situaties doorgeven dat Gods liefde oneindig veel groter is dan we ooit kunnen beseffen, dan gaan we vergeving vragen en vergeven en krijgen we lust aan het effect wat die liefdevolle nederigheid op ons geestelijk leven heeft. Zien we de vrucht van onze levenshouding, ingeblazen door Gods Geest.
Alles wat we ontvangen is van Hem, mogen we niet voor ons zelf houden, maar moeten we doorgeven. Over kerkmuren heen. Want Christus zoekt het hart van elk mens, maar ook ELKE christen, ook die moeder aan de telefoon, jou, mij, joepie en al die zogenaamde gearriveerde christenen.
We verdienen allen de dood, maar het geloof in Christus heeft ons gered, ondanks onze onhebbelijkheden.

[...]
Bedankt voor je bemoediging. Ik heb er wel daarover met haar toen nog kunnen hebben en ook laatst nog één keer. Het gaat nu in hun gezin beter. Haar ouders zijn haar meer gaan begrijpen en ze is net getrouwd met iemand uit een positieve kerk die een beetje tussen die van hun en mij in staat. Hoewel hun kerk opzich ook nog wel ging op de rechtervleugel na, en daar hoorden nu net haar ouders toen bij. Ik geloof dat haar ouders langzaam aan ook moesten leren haar meer ruimte te bieden en wat geloven nu echt belangrijk maakt. Niet kerkje spelen, maar elkaar voort helpen in Christus. In het begin na die tijd was ik wel de klus kwijt, ik had het gevoel dat God me aan mijn lot over liet en begreep dat niet. alsof ik tussen wal en schip was gevallen. Maar Hem heb ik nooit iets kwalijk genomen, ik weet dat Hij het beste met me voor heeft en dat Hij geen fouten maakt. Des al niet te min heb ik echt moeten leren mensen te vergeven en in liefde te groeien, want door de ergenissen aan mensen brande die op een heel laag pitje nog. Maar Christus heeft me niet in de steek gelaten en beurde me er door heen.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2008, 12:45:36 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 24, 2008, 12:53:23 am »
okidoki

jou reactie doet me ook goed, ik kan me er helemaal in vinden.

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 24, 2008, 01:02:46 am »
Ik denk dat als je als kerkgemeenschap (vrijgemaakte vrijgemaakten) weer op de tour gaat van: we zijn de enige ware kerk, dat je dan verkeerd bezig bent. Er is naar mijn idee geen ware kerk omdat we allemaal mensen zijn. En ook al zou er een ware kerk zijn, dan zegt dit nog niets over hun leden.

Vrienden van me komen uit de vrijgemaakte kerk, en zijn onlangs (na jaren er al gekerkt te hebben) overgegaan naar de vrije baptisten. Nu ligt dat al moelijk bij de vrijgemaakte gemeenschap, maar nu wil het net dat haar ouders ook nog lid zijn van de "vrijgemaakte" vrijgemaakten.

Hun keuze werd ongeveer als duivels werk gezien, de voorganger van de vrije baptisten was duivels, en er werd gevast om te zorgen dat ze zich niet op hun geloof zouden laten dopen. (ik wil verder geen discussie over de doop starten). Maar door deze keuze verbraken ze zo ongeveer de relatie met hun ouders. (Het werd niet met zoveel woorden gezegd, maar als ze deze keuze zouden maken dan waren ze zo ongeveer kind af...)

Nu zie ik die vrienden echt als goede christenen, die vol overtuiging geloven, en dit in alles proberen uit te dragen. Ik denk dat menig ouders zouden willen dat hun kinderen zo'n geloof hadden. Maar bij hun werd het allemaal in een kwaad daglicht gesteld, en werden de positieve dingen niet gezien helaas. Gelukkig hebben ze zich met elkaar verzoend, maar ik schrok wel dat je zo kan omgaan met je eigen (christen)kinderen.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2008, 01:07:34 am door Harold-2 »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 24, 2008, 01:14:53 am »

quote:

Harold-2 schreef op 24 augustus 2008 om 01:02:
Ik denk dat als je als kerkgemeenschap (vrijgemaakte vrijgemaakten) weer op de tour gaat van: we zijn de enige ware kerk, dat je dan verkeerd bezig bent. Er is naar mijn idee geen ware kerk omdat we allemaal mensen zijn. En ook al zou er een ware kerk zijn, dan zegt dit nog niets over hun leden.
Er IS geen kerk van waarheid maar een LEER VAN WAARHEID :)

quote:

Vrienden van me komen uit de vrijgemaakte kerk, en zijn onlangs (na jaren er al gekerkt te hebben) overgegaan naar de vrije baptisten. Nu ligt dat al moelijk bij de vrijgemaakte gemeenschap, maar nu wil het net dat haar ouders ook nog lid zijn van de "vrijgemaakte" vrijgemaakten.
Ik heb het beslist niet op de vrije baptisten, dat is alom bekend hier. Een verkondiging van genade en belofte zonder eis is niet bijbels en onjuist. En dat is in de vrije baptisten wel het geval namelijk. (beluister 10 preken en je weet genoeg :(

quote:

Hun keuze werd ongeveer als duivels werk gezien, de voorganger van de vrije baptisten was duivels, en er werd gevast om te zorgen dat ze zich niet op hun geloof zouden laten dopen. (ik wil verder geen discussie over de doop starten).
vrije baptisten lijken te drammen op de geloofsdoop, niet bijbels lijkt mij... (andere discussie natuurlijk maar lees de uitzending eens in Mattheus :) )

quote:

Nu zie ik die vrienden echt als goede christenen, die vol overtuiging geloven, en dit in alles proberen uit te dragen. Ik denk dat menig ouders zouden willen dat hun kinderen zo'n geloof hadden. Maar bij hun werd het allemaal in een kwaad daglicht gesteld, en werden de positieve dingen niet gezien helaas. Gelukkig hebben ze zich met elkaar verzoend, maar ik schrok wel dat je zo kan omgaan met je eigen (christen)kinderen.

Het gaat om wat God vraagt van de mens in in hoeverre je Hem dient.
Helemaal niet om verzoening in een gezin.
Christus vraagt om volgenlingen (Laat de doden de dood...) en niet om een family first geloof. Ondanks dat kun je zaken in gemeenten duiden als onbijbels (de leer over de geloofsdoop in bv. de vrije baptistengemeente en de leer over Maria in de RKkerk) en niet juist. dan komt het op kiezen aan.
Mijn schoonzus en zwager zijn "vol evangelisch" geworden na een periode GKv, ik kan hen niet zien als broer en zus in Christus omdat hun belijden totaal anders is dan de bijbel leert.
(Let wel: ik ben grefolliek, een grefo met katholieke achtergronden. Ik geloof dat de kerk van Oer de RKk is en dat de reformatorische kerken een voortzetting zijn van de Kerk zoals die bedoeld is)
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2008, 11:39:54 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 24, 2008, 01:15:40 am »

quote:

gaitema schreef op 24 augustus 2008 om 00:53:
okidoki

jou reactie doet me ook goed, ik kan me er helemaal in vinden.
O-) Okidoki is back in town :)

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 24, 2008, 01:26:20 am »

quote:

okidoki schreef op 24 augustus 2008 om 01:14:
 Ik heb het beslist niet op de vrije baptisten, dat is alom bekend hier. Een verkondiging van genade en belofte zonder eis is niet bijbels en onjuist. En dat is in de vrije baptisten wel het geval namelijk. (beluister 10 preken van B. en je weet genoeg :(
Zou je dit nog wat verder kunnen toelichten? Vooral het gedeelte over de "eis" ?
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2008, 09:58:00 pm door Harold-2 »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 24, 2008, 10:55:27 am »
Okidoki,

je stelt dat bij vrije baptisten (lees: Bottenbley) geen eis wordt gesteld.
Kun je me dat eens toelichten. Wat veronderstel jij als eis, wat bij hen kennelijk ontbreekt? Misschien dat mij het licht dan doorbreekt?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:06:09 am »
gisteravond was ds. S de Marie op de EO-radio in een serie "allemaal gereformeerden"
Ik weet niet hoe ik een link moet maken, maar beluister het eens na!
Met name op de vraag of zij nu de ware kerk zijn bleek een bepaalde mate van draaierij, wat S. de Marie dan benoemde als de omgekeerde benadering.
Het kwam er op neer dat ze zich niet zozeer de "ware kerk" wilden aanmeten (ik denk dat hij dit niet durfde uit te spreken), maar wel een gemeenschap van christenen (lees; Kerk) die als bijzonder kenmerk heeft de gereformeerde leer in zijn zuiverste vorm wil vasthouden. Helaas werd niet de vervolgvraag gesteld hoe dit bij de anderen zat (helaas)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:17:07 am »

quote:

okidoki schreef op 24 augustus 2008 om 01:14:

Er IS geen kerk van waarheid maar een LEER VAN WAARHEID :)

[...]
 Ik heb het beslist niet op de vrije baptisten, dat is alom bekend hier. Een verkondiging van genade en belofte zonder eis is niet bijbels en onjuist. En dat is in de vrije baptisten wel het geval namelijk. (beluister 10 preken van Bottenbley en je weet genoeg :(

[...]
 vrije baptisten lijken te drammen op de geloofsdoop, niet bijbels lijkt mij... (andere discussie natuurlijk maar lees de uitzending eens in Mattheus :) )

offtopic:
Matt 28
19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen
en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes
en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Als je precies doet wat hier staat kan het uitstekend de geloofddoop voorstellen.
Je maakt iemand een discipel, doopt vervolgen die persoon en gaat hem verder onderwijzen......

Vanuit Matt 28 zie ik geen tegenstrijdigheid.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2008, 11:18:43 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 24, 2008, 01:18:03 pm »
Bij de babtisten van Bottenbley zijn er eigenlijk best wel eisen. Zo kan je alleen lid zijn van die kerk als je ook actief bent in die kerk. Dat werk daar prima. Iedereen is actief en bouwt zo de gemeente op. Ook ken ik geen evangelischen die denken dat geloven alleen genoeg is, ze beseffen allemaal wel dat je vervolgens ook wat voor God terug mag doen. Ze verwoorden het alleen anders, door de nadruk op geloven te leggen en vervolgens te vertrouwen op de werking van de Heilige Geest in hun leven om zo te gaan leven naar Gods wil. Ze bestrijden de ongerechtigheid en noemt het bij naam. Tonen aan dat het schadelijk is voor je leven en zo gebondenheid krijgt aan het rijk van demonen als je je inlaat met de duisternis. Daar moet je van vrij zijn en je geestenlijke toerusting op je nemen. Dat besef van de aanwezigheid van een geestenlijke oorlog in de hemelse gewesten bij heel je eigen handel en wandel is groter dan bij de meesten grefo's, die toch er van uitgaan dat iets niet zo direct met demonen en engelen in verband staan en een overtreding nogal eens voorstellen als iets dat niet zo veel voorstelt. Meer met de houding van: "Goed doen is goed, maar je moet niet te goed bezig zijn." Depressie, gebekvecht, een hekel hebben aan iemand, liegen, veel te veel drinken en grof taal in de mond leggen bijvoorbeeld zien ze eerder als iets menselijks, zonder dat daar nou echt duistere machten achter zitten.

Welcome back Okidoki :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 24, 2008, 01:40:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 augustus 2008 om 11:17:
[...]

offtopic:
Matt 28
19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen
en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes
en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Als je precies doet wat hier staat kan het uitstekend de geloofddoop voorstellen.
Je maakt iemand een discipel, doopt vervolgen die persoon en gaat hem verder onderwijzen......

Vanuit Matt 28 zie ik geen tegenstrijdigheid.

Fout. er staat feitelijk: maak hen leerling DOOR hen te dopen en niet andersom :)
Eerst de doop (je lijft in) dan het leren (je onderwijst in de leer)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 24, 2008, 01:52:29 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 augustus 2008 om 13:18:
Bij de babtisten van Bottenbley zijn er eigenlijk best wel eisen. Zo kan je alleen lid zijn van die kerk als je ook actief bent in die kerk. Dat werk daar prima. Iedereen is actief en bouwt zo de gemeente op.
Heeft niets te maken met verbondsbelofte en de eis van het verbond wat jij schrijft. Het gaat om praktische invulling.

Heb je er bezwaar tegen dat ik er verder niet op in ga?
het is een "voeljegoed" geloof geworden. Consumentisme in de kerk

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 24, 2008, 02:20:32 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 augustus 2008 om 13:52:
[...]
Nou, ik eigenlijk wel een beetje. In de faq van dit forum staat o.a. het volgende:

quote:

Om een discussie goed lopend te houden is het slim om beargumenteerd te reageren. Als je ergens naar verwijst, geef daar dan ook de bron bij zodat anderen ook na kunnen gaan wat er precies staat.

Volgens mij geldt hetzelfde voor het poneren van een stelling. Doe dat alleen als je het met argumenten kunt/wilt onderbouwen. Is wel zo prettig voor de dicussie. :)

Overigens, welkom terug Okidoki. :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 24, 2008, 02:22:40 pm »
Interview met S. de Marie. (audio staat er nog niet bij, maar dat komt vast een dezer dagen.)
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2008, 02:22:51 pm door Mezzamorpheus »

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 24, 2008, 02:28:01 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 augustus 2008 om 13:52:
[...]
 Heeft niets te maken met verbondsbelofte en de eis van het verbond wat jij schrijft. Het gaat om praktische invulling.

het is een "voeljegoed" geloof geworden. Consumentisme in de kerk

Het je als Christen goed voelen hoeft toch geen bezwaar te zijn? Wat jij neerzet is consumeren, en consumeren is alleen maar nemen en niet geven. En dat onderschijf ik absoluut niet, en heb meer als 10 preken van Bottenbley gehoord. Dat zij misschien een andere visie hebben over het verbond dat met het volk Israel gesloten is, is iets anders. Maar dat hoeft je in mijn ogen niet meer of minder Christen te maken. Als je als gemeente meer dan 600 vrijwilligers hebt, dan ben je niet alleen maar een consumerende gemeente lijkt me.

In de Bethel gemeente wordt juist er erg op gehamerd om niet alleen "naam" Christen te zijn, en het Christen zijn in al je doen en laten uit te stralen.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2008, 02:30:38 pm door Harold-2 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 24, 2008, 08:26:42 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 augustus 2008 om 13:40:
[...]

Fout. er staat feitelijk: maak hen leerling DOOR hen te dopen en niet andersom :)
Eerst de doop (je lijft in) dan het leren (je onderwijst in de leer)

Grondtekst (grieks was wat lastig overtypen en daarom doe ik het met het letterlijke engels wat er onder staat):
19 BEING-GONE THEN  make LEARNers ALL THE NATIONS DIPinZING them INTO THE NAME OF-THE FATHER AND OF-THE SON AND OF THE HOLY spirit
Hier staat het op deze manier:
19 Gaat heen, maak al de volken discipelen, dopende hen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest

20 TEACHING them TO-BE-KEEPING ALL as-much-as I direct to YOUp
lerende hen te onderhouden al wat ik u geboden heb....

Hoe zie je dat voor je, dat maakt de volken tot discipelen door hen te dopen?  De disipelen komen ergens bij andere volken en gaan direct over tot de doop om hen daarmee discipelen te maken die ze daarna verder kunnen onderwijzen.....
Deze 'constructie' (Klinkt wat oneerbiedig maar zo bedoel ik het niet) werkt m.i. alleen als je het op de kinderdoop legt waarbij de ouders al toestemming hebben gegeven en de dopeling op het moment van doop niets wordt gevraagd.
Of die dopeling dan ook een discipel is/wordt, zal nog moeten blijken....
Bij volwassenen die worden gedoopt zal er toch ook bekering moeten zijn. En juist daarover zal het toch vooral gaan in Matt 28.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:07:02 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 augustus 2008 om 00:36:
[...]

Zonder dollen: de boer weet meer van de bijbel dan de theoloog, de ambtenaar meer van Gods woord dan de dominee.
Het is meer van zot te noemen dat er mensen zonder enige kennis bezwaren en problemen maken zonder dat feitelijk te kunnen onderbouwen.
......

Hierin moet ik je toch tegenspreken. Wil je zeggen dat iemand met meer onderwijs ook meer weet? Dat een gewone boer niet de Bijbel kan lezen en Bijbel kennis kan hebben. Dat het maar domme mensen zijn?
Mag ik je erop wijzen dat er eens een beroemde voorvader was die terecht gewezen werd door een eenvoudige oude vrouw?
Het kan je ook wel eens gewoon in de weg zitten al die kennis.
En je juist hoogmoedig maken, dat jij het allemaal wel zal weten en die domme gewone mensen niet. Dus die moeten vooral maar gewoon als domme schapen achter de herder aan?
Zo is het toch wat jij bedoelt?
Theologen en Dominee's kunnen ook gewoon dwalen. En van Gods woord afwijken.
Het gaat er toch niet om dat we doen wat de dominee of de theoloog zegt, maar of God het zo wil. We moeten tenslotte God meer gehoorzamen dan een mens, hoe hoog in aanzien die persoon zich ook voelt......

En Gait, ik kan op je vraag wel antwoord geven maar doe dat niet hier.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:16:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 augustus 2008 om 20:26:
[...]

Grondtekst (grieks was wat lastig overtypen en daarom doe ik het met het letterlijke engels wat er onder staat):
19 BEING-GONE THEN  make LEARNers ALL THE NATIONS DIPinZING them INTO THE NAME OF-THE FATHER AND OF-THE SON AND OF THE HOLY spirit
Hier staat het op deze manier:
19 Gaat heen, maak al de volken discipelen, dopende hen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest

20 TEACHING them TO-BE-KEEPING ALL as-much-as I direct to YOUp
lerende hen te onderhouden al wat ik u geboden heb....

vers 19 --- dopende
vers 20 --- lerende

dus ??? ik begrijp je probleem niet met de volgorde van deze tekst

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:20:05 pm »
Prima Joepy. Wat je opmerking tegen okidoki betreft: daar heb je gelijk in. Een boer heeft genoeg verstand gekregen en kan vertrouwen om Gods Geest om de leraren uit elkaar te houden en te bepalen wat aannemenlijk is en wat niet. daarbij kan het zelf ook dingen ondekken uit levenservaring en persoonlijke studie.

Wat Okidoki over de Bethel zegt is naar mijn idee praten over mensen die hij niet kent. Iedereen is er actief, er gaan zendelingen van de gemeente uit, er is een uitstekenlijke opvang binnen de kerk van pastorale werkers met beroepskennis, zoals psychologen die mensen met problemen begeleiden. Onderscheid kunnen maken tussen psygische klachten en demonie. Er is veel te doen binnen de gemeente. Wat dat betreft is je oordeel over hen net zo onwaar als je opmerking over de Youth for Christ waar ik voor actief ben.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:32:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 augustus 2008 om 23:20:

Wat Okidoki over de Bethel zegt is naar mijn idee praten over mensen die hij niet kent. Iedereen is er actief, er gaan zendelingen van de gemeente uit, er is een uitstekenlijke opvang binnen de kerk van pastorale werkers met beroepskennis, zoals psychologen die mensen met problemen begeleiden. Onderscheid kunnen maken tussen psygische klachten en demonie. Er is veel te doen binnen de gemeente. Wat dat betreft is je oordeel over hen net zo onwaar als je opmerking over de Youth for Christ waar ik voor actief ben.
o o  Gaitema , ben je alweer vergeten wat okidoki erover heeft geschreven ?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:41:40 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 24 augustus 2008 om 01:26:
[...]

Zou je dit nog wat verder kunnen toelichten? Vooral het gedeelte over de "eis" ?
offtopic:kun je in de quote van mijn tekst de naam van de persoon B vweghalen? Ik was lichtelijk boos namelijk en wil niet buiten zijn aanwezigheid over hem spreken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:50:23 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 24 augustus 2008 om 14:28:
Als je als gemeente meer dan 600 vrijwilligers hebt, dan ben je niet alleen maar een consumerende gemeente lijkt me.
offtopic:
Het vrijwilligerswerk binnen genoemde gemeente is intern gericht en niet extern.
In de maatschappelijke discussie en meeleven met zien we hen namelijk niet.
Niet in de WMO etc.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:58:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 augustus 2008 om 23:20:Wat Okidoki over de Bethel zegt is naar mijn idee praten over mensen die hij niet kent. Iedereen is er actief, heb er
Gek, ik woon er zo'n beetje naast, een tijd diensten bezocht en ik spreek over mensen die ik niet ken.

quote:

er gaan zendelingen van de gemeente uit,
dan doen de roomsen ook en de jehovagetuigen idem dito. Zegt neit zoveel vrees ik?

quote:

er is een uitstekenlijke opvang binnen de kerk van pastorale werkers met beroepskennis, zoals psychologen die mensen met problemen begeleiden.
Ten enen male onjuist. Er is een team van mensen die bevrijdingspastoraat doen, er zijn geen NIP geregistreerde psychologen bij betrokken en de effecten van de hulp die men biedt zijn weinig meetbaar.

quote:

Onderscheid kunnen maken tussen psygische klachten en demonie.
is erg discutabel, mail me maar.

quote:

Er is veel te doen binnen de gemeente. Wat dat betreft is je oordeel over hen net zo onwaar als je opmerking over de Youth for Christ waar ik voor actief ben.

Beste gait;
Ik ben bijna 10 jaar regiocoördinator van YfC geweest, welke leugen heb ik genoemd?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 25, 2008, 12:04:31 am »

quote:

joepie schreef op 24 augustus 2008 om 23:07:
[...]

Hierin moet ik je toch tegenspreken. Wil je zeggen dat iemand met meer onderwijs ook meer weet? Dat een gewone boer niet de Bijbel kan lezen en Bijbel kennis kan hebben. Dat het maar domme mensen zijn?
Nee dat zeg ik niet, als je leest wat ik schrijf dan staat er dat er mensen zijn die zonder onderbouwing een scala aan dingen in een bezwaar gaan zetten.

quote:

Mag ik je erop wijzen dat er eens een beroemde voorvader was die terecht gewezen werd door een eenvoudige oude vrouw?
Het kan je ook wel eens gewoon in de weg zitten al die kennis.
En je juist hoogmoedig maken, dat jij het allemaal wel zal weten en die domme gewone mensen niet. Dus die moeten vooral maar gewoon als domme schapen achter de herder aan?
Je leest niet wat ik schrijf. Een kerk van domme schapen is niet wat ik benoem. Wat ik wel merk onder hen die in de nieuwe vrijmaking zijn gaan kerken dat men rondom een aantal gronden niet weet waar men bezwaar tegen heeft. offtopic:om maar te zwijgen van de verdeeldheid in die groep

quote:

Zo is het toch wat jij bedoelt?
nope

quote:

Theologen en Dominee's kunnen ook gewoon dwalen. En van Gods woord afwijken.
Het gaat er toch niet om dat we doen wat de dominee of de theoloog zegt, maar of God het zo wil. We moeten tenslotte God meer gehoorzamen dan een mens, hoe hoog in aanzien die persoon zich ook voelt......
Het gaat er om dat we het daar wel over eens zijn maar dat de duiding van WAT GOD dan zegt variabel lijkt en voor sommigen een reden om een gezin te scheuren. Een verdeeld lichaam...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 25, 2008, 12:53:39 am »
Okidoki: Ik zal je wel niet helemaal gevolgt hebben, maar je liet een keer weten dat je de Youth for Christ zo ongeveer oppervlakkig vondt omdat het interkerkelijk bezig was, wat volgens jou niet kan. Zo iets. Mijn zusje is voorzitter van onze plaatselijke vereniging en ik ben 1 van de 3 leiders van de jongste club ervan. Zij droomde laatst nog dat ze een jeugdleider van haar jeugd enorm bedankte voor wat hij allemaal voor haar gedaan had. Dat gaf voor haar de bemoediging om door te gaan met het werk. Ze vindt het als voorzitter een zware taak namenlijk en de moet begon in haar schoenen te zakken, die droom had ze nodig en beurde haar helemaal op. Want ze werd er aan herindert hoe zij deze club in haar jeugd nodig had. Hoe belangrijk het was voor haar geloofsontwikkeling en hoe belangrijk de leiders van toen voor haar waren.  We hebben als gezin veel aan het Youth for Christ gehad inderdaad. Door hen hebben we persoonlijk geleerd de bijbel te lezen, daarvoor had ik er zelf geen, maar door de club schafte ik er één aan. We hadden in bijbelstudieclubs veel geleerd over de inhoud van de bijbel en zijn bewust geworden dat God persoonlijk betrokken is in ons leven. Daardoor zijn we voor Hem gaan inzetten en vertrouwen we op Zijn leiding in wat we mogen doen. Ik zit er vanaf mij twaalfde al bij en ben nu 5 jaar leider (28 jaar). Mijn zusje zit er ook vanaf haar 12de erbij. (25 jaar)

Wat de Bethel betreft: ik ben er nooit geweest, ik krijg de indruk dat het soms wat heel evangelicaal doet, maar wel heel actief is. In de Visie heb ik gelezen dat ze in de teams ook mensen hebben zitten die van beroep psygoloog of mensen met een dergelijke beroep zijn en zo psygische klachten herkennen vanuit hun vakkennis, om zo niet onnodig iets aan demonen toe te rekenen. Ik herken me niet in je uitspraak dat evangelischen allemaal enkel op gevoel werken. Die zijn er zeker, maar ik ken juist onder de echt serieuse evangelischen (die niet zomaar met de wind mee waaien) mensen die de bijbel grondig bestuderen en alles onderzoeken en ook waakzaam zijn tegen het welvaarts evangelie, zo sprak ik er een oudste nog over laatst. Er zijn zelfse evangelischen die theologische opleidingen volgen inclusief gereformeerde theologie zelfs een enkeling. Puur om zo zoveel mogenlijk van de Waarheid te leren kennen. Ze zijn heel actief, omdat ze dat als opdracht zien van God. Vooral in evangeliserende activiteiten en persoonlijke aandacht aan mensen. Als ik hoor van mensen die diep in de put zaten en door dergelijke bewegingen weer op de rit komen, dan doet me dat goed. Ik ben wel voorzichtig, de ene is de andere niet. Eigenlijk jammer dat overal een naam voor is. Dat wekt de indruk dan alle gereformeerden het zelfde zijn, alle babtisten het zelfde zijn, alle Rooms Katholieken het zelfde zijn etc...  ik geloof dat je dat zo niet kan zeggen. Ds. Bottenbley lijkt me wel iemand die zijn leven geeft voor zijn roeping. Wat ik me wel afvraag is, wat er gebeurd als hij er mee stopt? Dat is wel overal het geval. De hervormde gemeente bij ons hadden een stuitergoede dominee, elke zondag zaten er veel jeugd in de kerk in een dienst die speciaal voor hen georganiseerd werd in een tweede kerkzaal elders in het dorp. Er kwam een andere dominee die vervolgens die speciale diensten verbood, gebood om de tweede kerkzaal te sluiten en alles op traditionele wijze in de grote hervormde kerk te gaan houden. Er onstond daardoor een ruzie, hele commissie's die uiteenvielen. Een dikke krantenartiekel die in dagblad Tubantia geschreven werd over de crisis, en de kerk stroomde voor een heel groot deel leeg. Wel de speciale diensten zijn nu eens in de maand inplaats van elke week met een totaal nieuwe comissie waar ik ook als gereformeerde deel van uitmaakt sinds het een samen op weg commissie is ( het oude is opgestapt), de meeste bezoekers zijn uitgezaaid over andere kerken of hebben de kerk verlaten. Velen hebben denk ik het geloof verloren vrees ik. Triest. Eén herder kan een gemeente maken en hem afbreken. Nu zie je in deze 4000 leden tellende gemeente (was bijna 7000) op de zondag nog geen 10 kinderen in de kerk. Het aantal andere jongeren in op één hand te tellen en de rest zijn lege kerkbanken dat voor een kwart gevuld is (of minder zelfs) met mensen met grijze haren. Dat allemaal binnen 10 jaar tijd.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 25, 2008, 09:40:03 am »

quote:

okidoki schreef op 25 augustus 2008 om 00:04:
[...]

Nee dat zeg ik niet, als je leest wat ik schrijf dan staat er dat er mensen zijn die zonder onderbouwing een scala aan dingen in een bezwaar gaan zetten.

[...]
Je leest niet wat ik schrijf. Een kerk van domme schapen is niet wat ik benoem. Wat ik wel merk onder hen die in de nieuwe vrijmaking zijn gaan kerken dat men rondom een aantal gronden niet weet waar men bezwaar tegen heeft. offtopic:om maar te zwijgen van de verdeeldheid in die groep

[...]
nope

[...]
 Het gaat er om dat we het daar wel over eens zijn maar dat de duiding van WAT GOD dan zegt variabel lijkt en voor sommigen een reden om een gezin te scheuren. Een verdeeld lichaam...

Je moet je eigen stukje dan nog maar even lezen wat ik gequoot had.
Want je bedoelde het wel degelijk zoals je het schreef. En zoals je het moet lezen.
Als je geen Dominee bent of theoloog dan moet je gewoon niet denken het beter te weten dan die twee. Zij hebben er tenslotte voor geleerd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 25, 2008, 10:58:38 am »
Wat ik ontdek heb van evangelischen en wat ze doen en door ervan te horen en te zien, dat de charismatische wereld net als de PKN, GVK en de RKK onder te verdelen is. Er is een beweging van mensen die Gods wil doen en er is een beweging van mensen die zich laten misleiden (dat verschilt van mens op mens). Wat ook het geval is, dat oprechte christenen ook wel eens door misleidende geesten wordt misleid. Ik kan spreken uit eigen ervaring. Ik heb zware jaren achter de rug waar duistere geesten de leiding over hadden. Ik ben bevrijd door iemand die ze in zijn droom zag na een lange periode voor me gevast en gebeden te hebben. Tot welke gemeente deze man behoord weet ik niet, maar ik vondt het via een site van Peter Scheele. Als ik hem hoor spreken dan staat hij met de ene been in de evangelische wereld, maar met de andere been weer in het protestantisme. Hij heeft ook wel opmerkingen over de lauwheid onder veel protestanten als de blindheid onder veel charismaten. Hij vat dat vervolgens samen als het feit dat de meeste christen (van RKK-tot charismatisch) geestelijk kleine  kinderen blijven en niet groeien. Als een volwassene die nog de fles krijgt. Zo hoog is het geestenlijk niveau. Ze blijven meestal hangen in de beginfase en groeien niet verder. Dan verbaast het me niet als ook in de Bethel deze probleem speelt. Hoe het in totaal daar is kan ik niet zeggen.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2008, 11:02:23 am door gaitema »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 25, 2008, 11:42:29 am »
Volgens mij gaat het in dit topic over :verontruste vrijgemaakte.
Wat ik tot nu toe lees is de link die elke keer gelegd wordt naar die verontrusten en de GKh.
Maar dat zijn twee heel verschillende onderwerpen.
Ook de evangelische of ander soortige geloofsgroepen zijn niet de verontruste vrijgemaakten.

De verontruste vrijgemaakten zijn dus nog steeds gewoon vrijgemaakt.
Maar zien binnen die kerk misstanden (of menen die te zien) en stellen die aan de orde. Gewoon binnen de kerk.
Maar het zijn en blijven nog steeds broeders en zusters vanuit de eigen kerk.
De misstanden die hier genoemd worden gaan volgens mij niet over die verontrusten.
Maar over leden van de GKh of anders.
Ik denk dat het goed is om dat toch gescheiden te houden en niet de (vermeende) misstanden van de GKh op het bordje van de verontruste vrijgemaakten te leggen.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 25, 2008, 12:42:27 pm »
Het gaat niet om een juist leer, maar het gaat om het juiste leven met God. De relatie die er is met God door Jezus Christus. Het niet vertrouwen op jezelf, maar op Jezus, vanuit het hart, door de Heilige Geest gewerkt. De leer kan nog zo goed zijn, maar als het zonder liefde is... dan slaat het werkelijk nergens op! De farizeers hadden ook alles goed en zelfs nog beter, maar ze hadden geen liefde. Van binnen waren ze rot en ranzig! We moeten gevuld worden met de liefde.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 25, 2008, 01:19:40 pm »
foutje....
volgens mij had ik hier twee posts door elkaar gehaald en daarom verwijderd...
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2008, 01:11:50 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 25, 2008, 10:29:05 pm »
Ik heb geen problemen met eerst dopende en dan lerende, maar eerst komt: Maakt het tot mijn discipelen......
Die je dan doopt en leert......[/quote]

De bijbelse volgorde is :
1. Prediking = verkondiging van het evangelie
2. Doop
3. Onderwijs.

Enkele voorbeelden zoals het was in de eerste gemeenten:

Zij dan, die zijn woord aanvaardden (=geloofden), lieten zich dopen.
 Hand.2:41

Toen zij echter geloof schonken aan Philippus, die het evangelie van het Konikrijk Gods en van de naam van Jezus Christus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen.
Hand.8:12

Zodat zij (Lydia) aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd. En toen zij gedoopt was en haar huis....
Hand.16:14

En zij (Paulus en Silas) spraken het woord Gods tot hem (de gevangenbewaarder) in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren.....En hij liet zichzelf en al de zijnen
terstond dopen.

Hand.16:32,33

En velen van de Corinthiërs, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen.
Hand.18:8

En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus.
Hand.19:5

Als je de tekst wilt begrijpen van wat er staat moet je het in de context lezen en niet blind gaan staren op het woord 'discipelen', want het gaat in deze tekst erover dat alle volken het evangelie moeten horen en dat is zonder voorwaarden vooraf.

quote:

Hoe zie je dat voor je, dat maakt de volken tot discipelen door hen te dopen? De disipelen komen ergens bij andere volken en gaan direct over tot de doop om hen daarmee discipelen te maken die ze daarna verder kunnen onderwijzen.....

Dit is geen volgorde die de apostelen volgden.

quote:

Deze 'constructie' (Klinkt wat oneerbiedig maar zo bedoel ik het niet) werkt m.i. alleen als je het op de kinderdoop legt waarbij de ouders al toestemming hebben gegeven en de dopeling op het moment van doop niets wordt gevraagd.

Dopen is een opdracht het heeft weinig met toestemming te maken.

quote:

Of die dopeling dan ook een discipel is/wordt, zal nog moeten blijken....
Bij volwassenen die worden gedoopt zal er toch ook bekering moeten zijn. En juist daarover zal het toch vooral gaan in Matt 28.

Jij geeft dat je iemand die discipel maakt door hen te dopen en daarna te onderwijzen....
En daar moet m.i. nog iets aan voorafgaan. Je begint toch niet zomaar mensen te dopen om ze zo discipel te maken, als je naar de volken gaat om het evangelie te brengen?
Het lijkt mij het verstandigst om de bijbelse lijn te volgen en niet iets erbij te gaan bedenken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 25, 2008, 11:46:50 pm »

quote:

joepie schreef op 25 augustus 2008 om 11:42:
Volgens mij gaat het in dit topic over :verontruste vrijgemaakte.
exact, sorry voor de dwaling.

quote:

De verontruste vrijgemaakten zijn dus nog steeds gewoon vrijgemaakt.
Maar zien binnen die kerk misstanden (of menen die te zien) en stellen die aan de orde. Gewoon binnen de kerk.
Maar het zijn en blijven nog steeds broeders en zusters vanuit de eigen kerk.
nog wel ja, verontrusten zijn (vergeef mij de uitdrukking) vaak ook de mensen die onrust hebben en uitdragen. De naam zegt het al.
Niet dat verontrust zijn niet mag: het MOET zelfs. maar de manier waarop je ermee omgaat is wel discutabel.

quote:

De misstanden die hier genoemd worden gaan volgens mij niet over die verontrusten.
Diverse predikanten die lezingen verzorgen in dit thema spreken wel over misstanden in de kerk.

quote:

Ik denk dat het goed is om dat toch gescheiden te houden en niet de (vermeende) misstanden van de GKh op het bordje van de verontruste vrijgemaakten te leggen.

Ik denk dat het goed is dat als men verontrust is over de koers van de kerk en zich men niet langer kan vinden in de kerk men in vrede moet gaan of het gesprek moet zoeken.
Beide geschieden met mate in genoemde hoek. Stevige uitspraken, forse flyers in mijn postvakje en veel oproepen om naar sprekers te komen.
En dan ga ik, stel ik mijn vragen en krijg ik geen antwoorden.
Let wel: ik steek er met alle plezier energie in maar zie geen enkele respons aan de andere zijde. Het lijkt alsof sommigen het verontrust zijn als nieuwe roeping hebben of zo. En dat maakt een kerk van binnenuit kapot.
Nogmaals: leer van een PKN: we kunnen ook samen zijn als broers en zussen.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2008, 11:47:22 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 26, 2008, 12:08:41 am »
Wel Joepie: het zou mooi zijn als er met elkaar gespoken wordt tussen de verontrusten en de genen die zich prima op hun plek voelen in de GKV. Ik vermoed alleen dat het is zoal Okidoki  het stel: het is eenzijdig vaak.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2008, 12:09:04 am door gaitema »