quote:
Het nieuwe Jeruzalem is geestelijk: dat is de gemeente.

Maar het aardse Jeruzalem is niet geestelijk maar letterlijk.

quote:
'Maar gij zijt gekomen tot de berg Sion, en de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem....(Heb 12,22a)'
'En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalende van God uit de hemel'...(Op 21,2a)
Het nieuwe Jeruzalem zijn de gelovigen 'toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.' (Op 21,2b) en geen letterlijk Koninkrijk. Waarom geloof je Christus niet? Je gelooft dat Hij heeft bestaan, maar je gelooft niet wat Jezus zegt?
Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om steeds als ik het niet met jou eens ben, te lezen dat ik Jezus niet geloof. We gaan hier in op argumenten vanuit de bijbel en verder niet.
Het nieuwe Jeruzalem is de gemeente, (mee eens) zij komt vanuit de hemel na de 1000 jaar.
Alks je goed gaat dit stukje over:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is.
--------------------------------------
Het koninkrijk waar we het over hebben wordt in Op. 20 al beschreven.
Daar is het zo dat Jezus koning is en de gelovigen ook. Zij regeren 1000 jaren.
Dat is het koninkrijk op deze aarde, op de nieuwe aarde zal de situatie sowieso anders zijn.l
quote:
Joh 18,36
Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik de Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.
Het woord 'nu' wekt in het hedendaags Nederlands een onterechte associatie op volgens de geleerden. Daarom laten zij het weg vertalen het zo: 'Maar mijn koninkrijk is niet van hier.'
Dus, Jezus' Koninkrijk is niet van deze wereld en zal dat niet worden, al wil je het nog zo graag.
Ik wil het helemaal niet graag.
Het zit zo: als de bijbel mij laat zien dat er een koninkrijk nog zal komen op deze aarde (niet van deze wereld, dat is een heel andere invalshoek)
dan accepteer ik dat.
Als de bijbel overduidelijk is dat er geen koninkrijk zal komen
dan alleen innerlijk, accepteer ik dat ook.
Het ligt er dus niet aan
wat ik wil, maar wat de bijbel zegt.
En idd is het koninkrijk nu niet op aarde zichtbaar, mee eens,
maar eens zal het zichtbaar worden.
Niet omdat ik dat toevallig het leukste scenario vind, maar omdat ik de bijbel recht wil doen.
NB: ik heb de opname genoedm. Het gaat er in eerste instantie niet eens om of je dat accepteert, maar het punt is hier:
Komt Jezus terug op aarde om Zijn koninkrijk van recht en gerechtigheid op te richten? Ja, zeg ik dan.
Hiermee doe je ontelbare profetien recht vanuit het OT.
Het is ondoenlijk (en je laat er veel bij liggen) als je dit allemaal wilt vergeestelijken.
Zo gaat dan ook in vervulling dat de troon van David vaststaat tot in eeuwigheid.
En die troon van David heeft ooit
op aarde gestaan. Zal eens weer worden opgericht.