quote:
okidoki schreef op 29 september 2008 om 21:23:Hoi P&A;
Bedankt voor je benadering van wat er gebeurd. Ik heb nog wel de vraag hoe jij er in staat? Ook in evangelische kringen is het gebruikelijk om gemeente te zijn immers? (misschien nog wel meer dan in de kerken uit de reformatie trouwens).
Daar wil ik wel een antwoord op proberen te geven....
Idd zijn er twee kanten aan het christen-zijn, ten eerste hoor je bij Christus - Hij is het hoofd van de Gemeente, Zijn Lichaam.
Ten tweede ben je als christen lid van het Lichaam - Christus is het hoofd.
De vraag van de TS luidde als volgt: Wat vind je van de uitspraak:
'je moet bij een kerk horen om christen te zijn'Als ik de uitspraak letterlijk bekijk, klopt het niet wat er staat.
Ik zou ervan maken: Als je christen bent ben je
automatisch een deel van het Lichaam. (Kerk)
De ideale situatie is dat dat Lichaam ergens te vinden is, dat ik ook zichtbaar leden van dat lichaam ontmoet en er zondags mee samenkom om God te eren, te loven en te prijzen en dat God ook aan het Lichaam onderwijs kan geven als we zondags bij elkaar zijn.
Het mooiste zou zijn als alle leden van het Lichaam van Christus uit Utrecht of Almelo of wat voor plaats dan ook,
ook een een zichtbare eenheid zouden zijn in die plaats en niet verdeeld over allerelei verschillende gebouwen met allerlei verschillende namen.
Dat is zoals het was in de eerste gemeenten: Paulus schreef aan
de gemeente te Korinthe, of te Tessaloniki.... En iedereen wist wie er bedoeld werden: de christenen, volgelingen van Christus.
Tegenwoordig maken we het mensen misschien wel moeilijk met al die verschillende kerken en groepen. Waar moet je naar toe als je tot bekering bent gekomen? Wat is je criterium?
Soms kan dat dan zo moeilijk zijn dat je (tijdelijk) even niet een samenkomst bezoekt. Maar dat is niet de situatie die wenselijk en goed is. Dat geeft naomiaangenaam ook aan.
We hebben elkaar nodig als gelovigen. Tegelijkertijd is het zo dat ik elke gelovige die ik tegenkom, als medebroeder en zuster zie en we elkaar tot hand en voet kunnen zijn.
Vaak zijn dit broeders en zusters die ik zondags niet in de samenkomst zie omdat ze naar een ander gebouw gaan met een ander naampje.
In die zin kun je dus 'naar de kerk gaan', maar in die kerk in principe een heel klein gedeelte van het Lichaam van Christus uit je woonplaats tegenkomen. De anderen zitten allemaal in andere kerken/groepen en er is uiterlijk een verdeeldheid van het Lichaam. Misschien zit de hand wel in een andere kerk/groep dan de voet. Hoe kunnen we dan elkaar tot een hand en een voet zijn? ('n voorbeeld om het probleem te schetsen dat je ook in een kerk een heleboel gelovigen niet ziet, die er wel bij horen, maar ergens anders samenkomen)
En dit is een item wat mij altijd erg bezighoudt en mij ook pijn doet dat we als gelovigen allemaal andere wegen gaan zondags en niet als een eenheid God eren.
Niet voor niets bidt Jezus voor eenheid in het Hogepriesterlijk gebed:
opdat de wereld weet.
De wereld weet wat dat betreft niet zo veel.