Auteur Topic: je moet bij een kerk horen om christen te zijn  (gelezen 16818 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
je moet bij een kerk horen om christen te zijn
« Reactie #100 Gepost op: september 29, 2008, 02:43:23 pm »
P&A: bedankt voor je hulp in deze.  Wellicht dat ik haar woorden verkeert oppikte, en de dingen ook wel onder andere woorden had kunnen brengen.

Naomi, als dat zo is dan mijn excuses daarvoor.
Dan nog geloof ik dat geen mens op zijn  plek is als er geen gemeenschap van christenen om ze heen staat en daar in mee kan draaien. Beter is het voor het lichaam van Christus dat mensen elkaar voorthelpen. Wat je nu ziet is veel verdeeldheid in Nederland en dat steeds meer mensen zonder de kerk verder gaan. Maar actieve vrijwilligers binnen de kerken krijgen deze mensen ook niet actief voor o zo belangrijke dingen als ze hen goed kunnen gebruiken maar domweg niet kunnen vinden. Die hele contact tussen christenen om samen naast het bidden, danken, bijbellezen en prijzen actief te zijn voor God en de medemens tegen de duistere geestelijke machten, krachten en overheden is dan weg. Het werk van God is dan erg in kracht afgenomen.

Een dominee bij ons op de preekstoel zei: "De duivel doet er alles aan om een wig tussen de mensen te zetten om ze uit elkaar te drijven." En wat ik van een Youth for Christ medewerker hoorde: "Tienerleiders binnen de kerken staan voorin in Gods leger tegen satan. Satan doet er alles aan om hen als eerste te laten stoppen met hun activiteiten. Want als het tieners en jeugdwerk gestopt is in de kerk, heeft satan al voor een belangrijke deel gewonnen."

Of terwijl: satan is dan toch mooi gelukt om christenen vervreemd van elkaar te laten zijn en hen onverenigbaar te laten zijn. Ik hoop niet dat dat de realiteit is, daarom hoop ik voor christenen dat ze elkaar weer terug vinden in een gemeenschap.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2008, 07:40:41 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: september 29, 2008, 09:23:13 pm »
Hoi P&A;
Bedankt voor je benadering van wat er gebeurd. Ik heb nog wel de vraag hoe jij er in staat? Ook in evangelische kringen is het gebruikelijk om gemeente te zijn immers? (misschien nog wel meer dan in de kerken uit de reformatie trouwens).

Hoi Grondig;
Je schrijft dat je bezig bent met een studie theologie. Wat heb je in die studie tot op heden ontdekt over het gemeente zijn? Heb je daar een antwoord op?
Mail me maar als je wat wilt weten

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: september 29, 2008, 10:40:20 pm »

quote:

okidoki schreef op 29 september 2008 om 21:23:
Hoi P&A;
Bedankt voor je benadering van wat er gebeurd. Ik heb nog wel de vraag hoe jij er in staat? Ook in evangelische kringen is het gebruikelijk om gemeente te zijn immers? (misschien nog wel meer dan in de kerken uit de reformatie trouwens).

Daar wil ik wel een antwoord op proberen te geven....
Idd zijn er twee kanten aan het christen-zijn, ten eerste hoor je bij Christus - Hij is het hoofd van de Gemeente, Zijn Lichaam.
Ten tweede ben je als christen lid van het Lichaam - Christus is het hoofd.

De vraag van de TS luidde als volgt: Wat vind je van de uitspraak: 'je moet bij een kerk horen om christen te zijn'
Als ik de uitspraak letterlijk bekijk, klopt het niet wat er staat.
Ik zou ervan maken: Als je christen bent ben je automatisch een deel van het Lichaam. (Kerk)

De ideale situatie is dat dat Lichaam ergens te vinden is, dat ik ook zichtbaar leden van dat lichaam ontmoet en er zondags mee samenkom om God te eren, te loven en te prijzen en dat God ook aan het Lichaam onderwijs kan geven als we zondags bij elkaar zijn.
Het mooiste zou zijn als alle leden van het Lichaam van Christus uit Utrecht of Almelo of wat voor plaats dan ook, ook een een zichtbare eenheid zouden zijn in die plaats en niet verdeeld over allerelei verschillende gebouwen met allerlei verschillende namen.
Dat is zoals het was in de eerste gemeenten: Paulus schreef aan de gemeente te Korinthe, of te Tessaloniki.... En iedereen wist wie er bedoeld werden: de christenen, volgelingen van Christus.

Tegenwoordig maken we het mensen misschien wel moeilijk met al die verschillende kerken en groepen. Waar moet je naar toe als je tot bekering bent gekomen? Wat is je criterium?
Soms kan dat dan zo moeilijk zijn dat je (tijdelijk) even niet een samenkomst bezoekt. Maar dat is niet de situatie die wenselijk en goed is. Dat geeft naomiaangenaam ook aan.

We hebben elkaar nodig als gelovigen. Tegelijkertijd is het zo dat ik elke gelovige die ik tegenkom, als medebroeder en zuster zie en we elkaar tot hand en voet kunnen zijn.
Vaak zijn dit broeders en zusters die ik zondags niet in de samenkomst zie omdat ze naar een ander gebouw gaan met een ander naampje.

In die zin kun je dus 'naar de kerk gaan', maar in die kerk in principe een heel klein gedeelte van het Lichaam van Christus uit je woonplaats tegenkomen. De anderen zitten allemaal in andere kerken/groepen en er is uiterlijk een verdeeldheid van het Lichaam. Misschien zit de hand wel in een andere kerk/groep dan de voet. Hoe kunnen we dan elkaar tot een hand en een voet zijn? ('n voorbeeld om het probleem te schetsen dat je ook in een kerk een heleboel gelovigen niet ziet, die er wel bij horen, maar ergens anders samenkomen)
En dit is een item wat mij altijd erg bezighoudt en mij ook pijn doet dat we als gelovigen allemaal andere wegen gaan zondags en niet als een eenheid God eren.
Niet voor niets bidt Jezus voor eenheid in het Hogepriesterlijk gebed: opdat de wereld weet.
De wereld weet wat dat betreft niet zo veel.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2008, 11:22:50 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: september 29, 2008, 11:50:07 pm »

quote:

okidoki schreef op 29 september 2008 om 21:23:
Hoi P&A;

Hoi Grondig;
Je schrijft dat je bezig bent met een studie theologie. Wat heb je in die studie tot op heden ontdekt over het gemeente zijn? Heb je daar een antwoord op?

Beste Okidoki,

het is nu laat, ik kom hier op terug, maar dan niet vanuit de studie, maar vanuit de bijbel. Net als alle andere forumdeelnemers. Ik heb de wijsheid niet in pacht, zou dat ook niet willen pretenderen.  
Theologie = wetenschappelijk benaderen en beredeneren, de praktische theologie hier qua idee wellicht een antwoord op weet, maar wat de schrift zegt gaat al zo diep. Daar kunnen we jaren over spreken en schrijven. Daar kan een 'rijbewijs" theologie niet tegen aan. Zeker niet als je dat papiertje nog niet hebt en al zou je hem hebben, dat betekent niet dat je per definitie alles "weet".
Ik relativeer dat toch maar graag en ben vooral dankbaar dat ik de gelegenheid heb meer te weten te komen, dat is ook de reden eraan mee te doen.

Enkele interessante schriftgedeelten zijn natuurlijk

Romeinen 12 - hoe gaan we met elkaar om
handelingen 9 vers 31 over de wijze waarop een gemeente kan groeien
handelingen 14 vers 23 over aanstelling van oudsten / vasten en bidden
handelingen 20 vers 25 tot 31 Over de bezorgdheid van paulus en de taak van de opzieners
1 kor 5 vers 11 tot 13 over het verwijderen van mensen uit de gemeente
1 kor 12 over de gaven en één Geest
1 tim 3 over de opzieners en diakenen

Hier zitten een aantal prikkelende stukjes tussen.

Ik ben benieuwd.

Groet

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: september 30, 2008, 07:53:27 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 29 september 2008 om 23:50:
[...]

Beste Okidoki,

het is nu laat, ik kom hier op terug, maar dan niet vanuit de studie, maar vanuit de bijbel. Net als alle andere forumdeelnemers. Ik heb de wijsheid niet in pacht, zou dat ook niet willen pretenderen.  
Theologie = wetenschappelijk benaderen en beredeneren, de praktische theologie hier qua idee wellicht een antwoord op weet, maar wat de schrift zegt gaat al zo diep. Daar kunnen we jaren over spreken en schrijven. Daar kan een 'rijbewijs" theologie niet tegen aan. Zeker niet als je dat papiertje nog niet hebt en al zou je hem hebben, dat betekent niet dat je per definitie alles "weet".
Ik relativeer dat toch maar graag en ben vooral dankbaar dat ik de gelegenheid heb meer te weten te komen, dat is ook de reden eraan mee te doen.

Enkele interessante schriftgedeelten zijn natuurlijk

Romeinen 12 - hoe gaan we met elkaar om
handelingen 9 vers 31 over de wijze waarop een gemeente kan groeien
handelingen 14 vers 23 over aanstelling van oudsten / vasten en bidden
handelingen 20 vers 25 tot 31 Over de bezorgdheid van paulus en de taak van de opzieners
1 kor 5 vers 11 tot 13 over het verwijderen van mensen uit de gemeente
1 kor 12 over de gaven en één Geest
1 tim 3 over de opzieners en diakenen

Hier zitten een aantal prikkelende stukjes tussen.

Ik ben benieuwd.

Groet

Dank.
Wat mij opvalt is dat je enkel NT teksten noemt. Is dat met reden?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: september 30, 2008, 08:54:16 am »

quote:

okidoki schreef op 30 september 2008 om 07:53:
[...]

Dank.
Wat mij opvalt is dat je enkel NT teksten noemt. Is dat met reden?

Ik heb daar niet bewust voor gekozen.
Hoewel het christelijk geloof de grondslag heeft vanuit het OT, zou ik willen kijken naar het ontstaan van de christelijke gemeente vanaf het jaar 30.
Mede ingegeven omdat wordt aangegeven dat van de heidenen niet gevraagd hoeft te worden zich aan allerhande joodse gebruiken te houden.

Als je het gebruik van de wet en het houden van de sabbath / zondag erbij wil betrekken zie ik geen bezwaar.
Als je ook wilt nadenken over het moment dat de kerk is ontstaan is dat legitiem, ik weet dat ook daar verschillend over wordt gedacht.

overigens, ik praat alleen mee en wil geen verdediger zijn van stellingen.
« Laatst bewerkt op: september 30, 2008, 08:56:13 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: september 30, 2008, 08:54:42 am »
[mmm
« Laatst bewerkt op: september 30, 2008, 08:55:36 am door grondig christelijk »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: september 30, 2008, 09:04:49 am »
P. & A. - het is waar , die gebrek aan eensgezindheid doet pijn.
Het is ook een grote reden van het wegvallen van grote getalen jeugd, het opkomen van materialisme en uiteindelijk heeft het geleid tot de huidige financieele internationale crisis, waar mensen die kapitalen hebben verdiend, nu a.h.w. nu nog een `handje` worden geholpen.
In de 19e eeuw leidde die verdeeldheid tot een ander soort materialisme van filosofische aard, wat weer leidde tot het communisme en een groot lijden voor massa`s mensen.

Asl we eelijk zijn, zijn wij gereformeerden daar ten dele ook behoorlijk schuldig aan is het niet zo?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: september 30, 2008, 11:29:14 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 30 september 2008 om 09:04:
Asl we eerlijk zijn, zijn wij gereformeerden daar ten dele ook behoorlijk schuldig aan is het niet zo?

Als je naar de geschienis kijkt dan is het de schuld van Luther en zijn vervolg.
Maar daar gaat het niet om in deze draad.
Van oudsher heeft de kerk (óók de ongedeelde kerk van voor de reformatie) geleerd en gelezen in de Bijbel dat er sprake is van een gemeenschap van gelovigen.
In het OT is voldoende te lezen dat men naar elkaar om moest zien, barmhartigheid moest tonen en voor elkaar op moest komen. Dat alles binnen het volk.
Daarna lezen we dat er in het NT een eerste gemeente ontstaat. De apostelen hebben daar veel instructie aan gegeven.
De gereformeerden hebben daarin nooit een afwijking gehad naar lid zijn van een gemeente.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: september 30, 2008, 01:27:26 pm »

quote:

okidoki schreef op 30 september 2008 om 11:29:
[...]

Als je naar de geschienis kijkt dan is het de schuld van Luther en zijn vervolg.

eventueel offtopic:
Er moet eenheid zijn, maar hoe? De eenheid moet er zijn op een manier zoals de Vader en de Zoon een zijn (zie Johannes 17); dat is nogal wat en ik zou er dus niet te licht over denken....
Daarom vind ik het wel makkelijk om zo even een schuldenaar aan te wijzen.
- Eenheid ten koste van de waarheid is ook niet de bedoeling.
- Je van de ongerechtigheid afscheiden en met allen die de Heer aanroepen uit een rein hart, verder gaan, is ook een bijbels gegeven.
Hoe geef je dat vorm en wanneer is de tijd gekomen voor zo'n stap?
Zelfs in de eerste gemeente waren er al scheuringen en zie je het begin van de verdeeldheid al ontstaan......
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: september 30, 2008, 02:16:29 pm »

quote:

okidoki schreef op 30 september 2008 om 11:29:
[...]
De gereformeerden hebben daarin nooit een afwijking gehad naar lid zijn van een gemeente.

Ik heb plots een vraag, bewerkt de HG gemeentevorming alleen en uitsluitend vanuit de kerkgeschiedenis, traditie en vanuit die lijn georganiseerde uitgezette zending in nog niet of ten dele ontgonnen gebieden.
Is reformeren ook gelijk aan vernieuwen (of wellicht starten vanaf nul) in vorm zonder aantasting van de norm, of louter herstellen van de vorm en behoud van de norm

Misschien heb ik over enkele momenten wel het gevoel dat het een domme vraag is, maar die mogen ook worden gesteld
 (H)  (H)  (H)
« Laatst bewerkt op: september 30, 2008, 02:31:07 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: september 30, 2008, 03:01:51 pm »
Luther deed wat in zijn ogen het beste was en dat mocht niet binnen de RKK van toen, dus ontstond er door omstandigheden verdeeldheid. Verdeeldheid is mensenwerk voor zo ver we het zien, de geestelijke machten er achter is de reden als we die toelaten verdeeldheid in onze harten te brengen.
De reformatie maakte er ook een potje van, ik ben nog voor 7 jaar terug afgewezen vanwege mijn kerkelijke achtergrond door ouders van Miranda waar ik gek op was. Dat leidde er uiteindelijk toe dat er niets van de relatie kon worden, ik heb haar vaak huilend gezien. Zij was van streng reformatorische huize. Dat heeft bij mij een enorme verwarring opgeleverd, ik wist niet meer wat ik van het christendom moest denken. Het heeft een paar jaar geduurd voor ik God weer een beetje kon begrijpen en ik weer blij kon zijn met mijn geloof.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: september 30, 2008, 04:13:37 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 september 2008 om 13:27:
[...]

eventueel offtopic:
Er moet eenheid zijn, maar hoe? De eenheid moet er zijn op een manier zoals de Vader en de Zoon een zijn (zie Johannes 17); dat is nogal wat en ik zou er dus niet te licht over denken....
Daarom vind ik het wel makkelijk om zo even een schuldenaar aan te wijzen.
- Eenheid ten koste van de waarheid is ook niet de bedoeling.
- Je van de ongerechtigheid afscheiden en met allen die de Heer aanroepen uit een rein hart, verder gaan, is ook een bijbels gegeven.
Hoe geef je dat vorm en wanneer is de tijd gekomen voor zo'n stap?
Zelfs in de eerste gemeente waren er al scheuringen en zie je het begin van de verdeeldheid al ontstaan......
Sorry, het was niet serieus bedoeld over Luther hoor maar inderdaad hebben we al de onvrede in de eerste gemeenten te zien in het NT.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: september 30, 2008, 04:28:43 pm »

quote:

okidoki schreef op 30 september 2008 om 16:13:
[...]

Sorry, het was niet serieus bedoeld over Luther hoor maar inderdaad hebben we al de onvrede in de eerste gemeenten te zien in het NT.
OK. :) (ik neem je natuurlijk altijd serieus... :P )

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: september 30, 2008, 04:55:46 pm »
Ik ook geloof ik, zal het niet weer doen :+
« Laatst bewerkt op: september 30, 2008, 04:56:29 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: september 30, 2008, 08:15:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 september 2008 om 14:43:
Of terwijl: satan is dan toch mooi gelukt om christenen vervreemd van elkaar te laten zijn en hen onverenigbaar te laten zijn. Ik hoop niet dat dat de realiteit is, daarom hoop ik voor christenen dat ze elkaar weer terug vinden in een gemeenschap.

Ik heb niet alles van dit topic gelezen, maar wil er ook even op inhaken. Een samengaan van christenen kun je niet organiseren. Nou ja, het kan wel, maar dan is dat niet het samenvoegen van het Lichaam van Christus. Er moet door de Heilige Geest een verlangen in ons ontstaan, zodat we kunnen zeggen: "de liefde van Christus drijft ons!". Dan komt er echte éénheid.
Maar ook dan zal Satan er als de kippen bij zijn om dat weer te verstoren.
Als we merken dat er wrevel ontstaat moeten we alert zijn en ons aan Christus vastklampen. We moeten het herkennen als een aanval van Satan en ons niet daarin laten meeslepen.

We zijn onlangs in ons dorp begonnen met een gebedskring met deelnemers uit allerlei kerken. We bidden voor elkanders kerken maar ook voor onze dorpsbewoners die het moeilijk hebben. Maar ook hier is het oppassen geblazen, want juist als iets goed gaat kun je een aanval verwachten.

Ondanks alle verdeeldheid wil ik erop vertrouwen dat het Hoofd van het Lichaam van Christus op Zijn tijd het lichaam gestalte gaat geven voor ons oog. Ik geloof ook dat Zijn lichaam nu al functioneert, ook al lijkt het zo verward.

Ik heb wel eens de vergelijking gehoord van de windsels na de opstanding van Christus. Petrus zag in het lege graf de doeken liggen. Die lagen niet netjes opgerold. Wel de doek die het hoofd van Jezus had bedekt. Die lag netjes opgerold op een andere plaats. Die doeken symboleren dan de gemeente, die nog niet op orde is in tegenstelling tot het Hoofd.

quote:

Joh. 20:5 en zich vooroverbuigende, zag hij de linnen windsels liggen; hij ging echter niet naar binnen. 6 Simon Petrus dan kwam ook, hem volgende, en hij ging het graf binnen en zag de windsels liggen, 7 maar de zweetdoek, die op zijn hoofd geweest was, zag hij niet bij de windsels liggen, doch opgerold, terzijde op een andere plaats.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: oktober 04, 2008, 08:38:17 am »
Adinomis, als er verdeeldheid is, zij er vaak 2 of meer partijen.
Net zoals met Cain en Abel, was het Abel die, relatief gezien dan , dichter bij God was.
Cain had zich dus behoren te verenigen met Abel;  in Genesis 4:1, zei God tegen Cain:  `de zonde ligt voor de deur, maar Gij moet meester zijn`

Met andere woorden, soms staan we zelf in een positie zoals Abel, en andere keren weer in de positie van Cain - dat zullen we zelf moeten leren herkennen, en dan zullen we ons als een goede Abel of goede Cain moeten gedragen;  we kunnen dan niet zeggen "Het Hoofd van het lichaam ...`   Wij zijn dan zelf verantwoordelijk voor een succes in zo`n relatie, en dan kan God zelf verder werken op die fundering.

Het is echter zeer moeilijk om onze eigen trots of ego te overwinnen , net zoals Cain, en is er dus keer op keer onenigheid, en vaan droefenis en lijden erna!