quote:
okidoki schreef op 21 november 2008 om 01:37:Kom op heren, beseffen jullie wel dat de leer van Luther totaal oneiglijk is in de ogen van de toenmalige RKkerk?
Even in de boeken duiken leert je een hoop denk ik.
Overigens was Luther NIET tegen de paus en nadrukkelijk NIET tegen de RKkerk.
Dat een handvol protestanten hem tot reformatorische heilige hebben verklaard zegt niet over Luther zelf.
Simpel voorbeeld: Luther pleitte voor het doden aan de natuur van gehandicapte pasgeborenen. Luther was sterk anti-semitisch etc.
Schrik je daarvan? Lees dan zijn boeken eens en huiver...
Daarnaast mis ik wel elk respect voor het goede in de Kerk zoals rkdiak die erkent en kent. Het is wel de kerk die in de lijn der eeuwen onveranderlijk is geweest. Daar kan de gemiddelde PKN nog wat van leren denk ik dan en de artikel 31 ook.
En nee Gait, Luther was dus geen lieverdje

Jij laat ten minste een ander beeld van hem zien, dan nog praat dat de blunders van de RKK niet goed. Het aflatenpraktijk waar Luther wat tegen had bijvoorbeeld.
Ik heb ook niet gezegt dat Luther niets mis deed. anti semitisme, ja ik heb gehoord dat hij zich inzette voor evangelisatie onder de Joden, maar dat ze er geen gehoor an gaven. Vervolgens werd hij anti semitisch. Verkeert natuurlijk, maar ook hij was een mens. Dan van die gehandicapten is nieuw voor me. Dat is wel heel dom denken van die man. Maar dan nog, het commentaar op de aflatenpraktijken bijvoorbeeld was terrecht.
Het scheuren van de kerk door de aanpak die de RKK geestelijkheid verkoos een logisch gevolg.
Luther was volgens veel schrijvers in eerste instantie redelijk positief in zijn oordeel over de Joden. Hij vond het niet vreemd dat de Joden zich nooit bekeerd hadden, omdat de kerk er zo slecht aan toe was dat deze hen alleen maar kon afstoten van het christelijk geloof. Hij verwachtte dan ook dat bij verdere doorwerking van de Reformatie de Joden christenen zouden worden. In 1523 deed Luther nog een aanval op de katholieke kerk over hoe slecht zij de Joden behandeld zou hebben.
Ik voor de aardigheid eens van Luther opgezocht en zijn begin was goed, maar zijn einde was ronduit ellendig inderdaad. Dat ging wel erg ver.
Hij bleef echter niet op dit standpunt staan. In 1543 verscheen het pamflet Over de Joden en hun leugens (Wider die Juden und ihre Lügen) wat eigenlijk niks anders is dan een aanklacht tegen de Joden. In dit pamflet staan zeven maatregelen die tegen de Joden genomen moeten worden:
Synagogen en Joodse scholen moeten in brand gestoken worden.
Huizen van Joden moeten afgebroken en verwoest worden.
Joodse gebedsboeken moeten afgenomen worden.
Rabbijnen en andere Joodse geletterden moet, op straffe van de dood, verboden worden ooit nog iemand het Joodse geloof te leren.
Sieraden en geld van de Joden moet afgenomen worden.
Joden mogen zich niet meer op straat vertonen.
Joden moeten opgepakt worden en in werkkampen gestopt worden.