quote:
mirt schreef op 21 december 2008 om 19:06:[...]
bijvoorbeeld als ik dit lees:
quote:
citaat
God verzoent de wereld (d.w.z Hij heft de vijandschap op en zet dit om in vrede) (Kol1:20, 2Kor.5) Hoe doet God dit? Heel simpel, door de wereld haar zonden niet aan te rekenen 2Kor.5. Dat is geen schuldbetaling, dat is vergeving! Overigens lezen we nergens in de Schrift dat God verzoend moest worden. Overal waar over verzoening wordt gesproken, daar is het God die de wereld met Zich verzoend, niet God moest verzoend worden, nee de wereld moest met God verzoend worden.
dan vind ik dat overtuigend overkomen.
Maar dan denk ik weer aan Mozes die na de zonde van het gouden kalf God wil verzoenen met zijn volk.
Dus het lijkt mij iets om niet makkelijk uit te komen.
Ik heb even wat meer erbij gehaald uit Kollosenzen bv:
Kol 2:
20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.
21 Ook u, die eertijds vervreemd en vijandig gezind waart blijkens uw boze werken, heeft Hij thans weder verzoend, 22
in het lichaam zijns vlezes, door de dood, om u heilig en onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen, 23
indien gij slechts wel gegrond en standvastig blijft in het geloof en u niet laat afbrengen van de hoop van het evangelie, dat gij gehoord hebt en dat verkondigd is in de ganse schepping onder de hemel, en waarvan ik, Paulus, een dienaar geworden ben.
We zijn verzoend in Zijn lichaam, door Zijn dood. En het speciale is dat we verzoend zijn door
zelf ook dood te zijn gegaan - in Zijn vlees, nl toen Hij stierf.
2 Kor 5:
14 Want de liefde van Christus dringt ons, 15
daar wij tot het inzicht gekomen zijn,
dat één voor allen gestorven is. Dus zijn zij allen gestorven. En voor allen is Hij gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt.
16 Zo kennen wij dan van nu aan niemand naar het vlees. Indien wij al Christus naar het vlees gekend hebben, thans niet meer. 17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen. 18 En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, 19 welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.
20 Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u:
laat u met God verzoenen. 21 Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem. Het is is een beetje te simpel om te zeggen: Christus is gestorven en daarom is de wereld verzoend: de zonden worden niet meer toegerekend.
In 2 Kor 5 staat iets in vers 15, nl dat we
tot het inzicht gekomen zijn hoe die verzoening in elkaar steekt en daarmee aangevend dat dat inzicht er ook echt moet zijn - anders werkt die verzoening niet. Inzicht zou je ook kunnen omschrijven als geloof. En wat is dan dat inzicht?
vers 16: dat één voor allen gestorven is. Dus zijn zij allen gestorven.
Er is ook iets met mij gebeurd als ik dit inzicht heb, als ik dit geloof: nl: ik ben ook gestorven, door het geloof zie ik dat ik met Christus ben gestorven. En ik leef nu niet meer mijzelf, maar Hem.
En dat is niet alleen vergeving maar ook plaatsvervanging waardoor we een nieuw leven kunnen hebben.