quote:
quote:
Pooh schreef op 24 november 2008 om 15:34:Ja en nee. Ze komen wel met een losse 'heiligingsleer', die in principe niets meer met de gereformeerde rechtvaardigingsleer te maken heeft. Uiteindelijk kom je dan uit bij een heel fundamentele discussie over de Dordtse Leerregels.
quote:
Mezzamorpheus schreef op 24 november 2008 om 15:38:[...]
Kan je dit nader toelichten? Voor mijn gevoel hebben ze iets onderbelichts nader willen belichten, maar lieten ze de rechtvaardiging gewoon staan. Ik zie dus niet waarom hun 'heiligingsleer' niets meer met de gereformeerde rechtvaardigingsleer te maken heeft.
Ik heb het artikel eens even gelezen...
Deze quote maakt toch wel het e.e.a. duidelijk(er):
quote:
De gereformeerde leer van de rechtvaardiging stelt dat Jezus stierf voor de zonden van de mensen en dat zijn lijden en sterven een betaling van schuld en straf is aan God. Deze verzoening opent voor mensen weer de weg naar God.
Lijkt me een correcte weergave.
quote:
De Ruiter: ,,Kernvraag voor mij is: Kan God alleen maar vergeven als er plaatsvervangend betaald wordt? Dat raakt de vraag wat deed Jezus op Golgota voor mij?'' Het argument dat met Jezus' offer aan Gods gerechtigheid wordt voldaan, zoals de Heidelbergse Catechismus het verwoordt, zegt de predikant nergens in de Bijbel terug te lezen.
2 Kor. 5:21
21 Hem, die geen zonde gekend heeft,
heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem.
(Het OT heeft ook nog wel mooie teksten hierover:
Jes 53,
6 Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen.
11 Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen. )
De dood van Christus is de enige basis voor rechtvaardiging; anders zou de dood van Hem “tevergeefs” zijn geweest (Galaten 2:21).
quote:
En: ,,Wordt Gods genade minder als hij vergeeft 'om niet'? Ik denk het niet. Kijk naar de gelijkenissen van de rechtvaardige koning of van de verloren zoon. De koning scheldt een schuld kwijt, de vader sluit zijn verloren zoon in de armen, nergens lees ik dat er nog betaald moet worden.''
Het is hier toch wel een
gelijkenis die niet alle aspecten ineen belicht, maar hier het accent legt op onze kant van de zaak, de vergeving van de schuld.
Voor de persoon die de schuld vergeven is, is het 'om niet'. Hij heeft er niets voor hoeven doen, maar in het écht' is het zo
dat Jezus er alles voor heeft gedaan, maar de mens er niets voor hoeft te doen dan alleen te geloven. (Rom. 3: 24) Dat is het punt denk ik waar de Ruiter een verkeerde klik maakt m.i.
quote:
Zelf komt hij tot de slotsom dat Jezus op Golgota geen verzoening bracht door betaling, maar door de definitieve overwinning op satan, zonde en dood. Deze overwinning wil Hij vervolgens in de harten van mensen planten door de Heilige Geest.
Het is en/en.
Jezus heeft overwonnen door Zijn dood en opstanding..
Maar Jezus heeft dat ook betaald met Zijn bloed: zijn leven. De dood was toch ook de betaling die moest geschieden op de zonde? En dat konden we zelf niet.
1 Petr 1
18 wetende, dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijgekocht van uw ijdele wandel, die (u) van de vaderen overgeleverd is, 19 maar met het kostbare bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam.
quote:
,,Dat is wedergeboorte. Dat is 'Jezus in mij', een onderbelicht thema in de gereformeerde leer.'' Dat God Jezus opdroeg de weg naar Golgota te gaan, was geen noodzaak om de menselijke schuld in te lossen, maar de uiterste beproeving, zegt De Ruiter.
Niet mee eens. Golgotha was noodzakelijk, het kon niet anders.
Paulus zegt het zo:
1 Kor. 2
2 Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd.
23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, 24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods.
Petrus zegt het ook duidelijk:
1 Petrus 2
24 die zelf
onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.