Auteur Topic: Vrouwen, kleding en hormonen  (gelezen 39501 keer)

Ulysses

• Bekijk profiel
Vrouwen, kleding en hormonen
« Reactie #50 Gepost op: december 05, 2008, 11:18:24 pm »

quote:

mirt schreef op 05 december 2008 om 23:04:
Dat is edelmoedig :)

Maar nog even over die kleding, natuurlijk snap ik het wel dat men het concreet over bepaalde kledingsdrachten wil hebben,

maar het klinkt misschien arrogant van mij, ik heb soms meer plaatsvervangende schaamte voor bepaald gedrag/manier van praten/manier van kijken van vrouwen dan hun kleding op zich.
Dat kan ik me indenken, maar vergeet niet dat mannen enorm visueel ingesteld zijn. Dat is een cliché, maar wel waar. Aan de kant van de man ligt het probleem dus allereerst aan waar zijn ogen naartoe worden getrokken.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: december 05, 2008, 11:54:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 december 2008 om 01:51:
[...]

Okidoki: deze reactie kwam uit de topic "wereldgelijkvormig"en had te maken met andere soort vragen. In deze topic komt het wat verwarrend over en heeft niet echt met deze topic te maken.
Mijn reactie was 100% on topic. Wat een onzin om zo over een avatar van een andere user te schrijven. Het is pure waanzin dat we ons daar druk om maken!
Er zijn voor kinderen van God wel betere dingen te doen dan kijken naar de verpakking.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: december 06, 2008, 12:17:49 am »

quote:

Arend82 schreef op 05 december 2008 om 10:27:
leuk dat dit afgesplitst is.. volgens mij kwamen we in dat andere topic meer tot de kern terug.. en je uiterlijk zal me weinig verbazen.. ik ben (ook al zou je het mss niet denken) niet je doorsnee grifo.. me halfe chr. vriendekring zit onder de tattoos e.d. en ik voel me soms al een buitenstaander als ik met een hoodie in de kerk zit.. dus de brede variatie aan kleding keuze binnen de GKV kunnen we sowieso beter niet als maatstaf nemen..
als "we" dat dan beter niet kunnen doen dan mag "we" wel even zijn eigen opmerkingen lezen vrees ik.

quote:

Anyways.. zoals ik in het andere topic al probeerde te zeggen.. eerst Jezus de rest komt later.. wat mij betref disc. gesloten.. we wereldgelijkvormgheid was het topic en dit is een bijzaak / uiterlijkheid die daar bij komt kijken
Alarmbellen rinkelen: topickiller. Zonder dollen: je hebt een oordeel over de kleding van iemand, benoemt dat breeduit en het mag niet beantwoord worden. Wat klopt hier niet?

quote:

wat Sodom betreft.. ik heb voor mijn terugkeer in de gemeente van Christus een aantal jaren aan de onderrand van de maatschappij vertoeft en heb het dagelijkse nachtleven gezien wat in stand word gehouden door onze overheid en dit resulteert in een wat minder gezouten mening richting deze vieze lauwe maatschappij.. het jammere van onlijn discussies is dat we elkaar moeilijk in de ogen kunnen kijken.. je zal me vast achterlijk vinden zo vanachter je pcetje.. so be it.. jammer vind ik het wel..
Wie heeft het over achterlijk? Jij roept iets en anderen reageren. dat heet interactie. Interactie op jouw verzoek.

quote:

segmentatie/verzuiling en "democratie zorgen ervoor dat we weinig last hebben van de ellende die er gaande is.. maar nederland is geen grap.. k geloof dat alleen Japan en Thailand een meer verrotte onderwereld hebben
Vindt je het erg dat ik dit 100% onzin vindt? Hoe kun jij weten wat anderen ervaren en vinden?
Waar basseer jij je nog op?

quote:

nogmaals.. dit topic is een bijzaak die losgekoppelt een soort klucht vormt die kant nog wal raakt

Nee, geen bijzaak omdat wat jij roept in deze wereld HOOFDZAAK is geworden.
mensen die de kenmerken hebben van mensen uit turkije noemen we Turk en DUS zijn ze lui, mensen met een dikke tong en scheve ogen noemen we "mongolen" en DUS kunnen ze niets en alle mensen met donkere kleding zijn gothic en DUS fout. Wilders met een theologisch sausje hoeft van mij niet.
De buitenkant, daar oordeel je op. En dat is ten enenmale fout.
Kijk naar de dame die vele mannen had gehad.
Zei Jezus"Hoi hoer"?
Ik vrees van niet, Hij keek naar de binnenkant van haar, idem dito bij Nicodemus en vele anderen.
Niet de buitenkant geldt in deze wereld maar de binnenkant.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2008, 12:19:41 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: december 06, 2008, 12:44:17 am »
Ter kerke

Ze gaat ter kerke
de hoed staat recht
en de rok is lang genoeg

Bijbel in Wibratas kraakt zachtjes met de tijd

Aan de regel voldaan
laat zij haar rusten in de bank voor de kansel
Alle schoonheid der schepping goed verstopt

Waarvoor schept Hij nog
als wij niet mogen zien?
Waarom doet Hij nog
als wij niet meer verwondert zijn om Zijn werken

Ook in haar
Ook in haar geheime zijn
en wezen is daar de God
van Genesis

In aanvang zonder schaamte
Het is soms zo kort.
Genieten kan ook zonder begeren, zonder hormonaal gedoe etc. maar GENIET.
En kijk niet naar de verpakking maar naar de inhoud......

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: december 06, 2008, 01:32:51 am »

quote:

okidoki schreef op 05 december 2008 om 23:54:
[...]
Mijn reactie was 100% on topic. Wat een onzin om zo over een avatar van een andere user te schrijven. Het is pure waanzin dat we ons daar druk om maken!
Er zijn voor kinderen van God wel betere dingen te doen dan kijken naar de verpakking.
dat gedeelte wel natuurlijk. Ik bedoelde dat gedeelte waar ik op reageerde, die is samen met elkaar geknipt en geplakt uit de topic  "wereldgelijkvormigheid"wat een beetje warrig is, want mijn reactie met bijbeltekst en al sloeg via hem indirect op een vraag die Pooh in het andere topic stelde. Maar inmiddels niet meer aan de orde, de discussie gaat voort :)
« Laatst bewerkt op: december 06, 2008, 01:33:21 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: december 06, 2008, 01:57:50 pm »

quote:

okidoki schreef op 05 december 2008 om 23:54:
[...]

Je kunt me anders niet wijsmaken dat ' verpakking' helemaal niets te maken heeft met de inhoud... (Ik heb het nu hierover in het algemeen en niet over de avatar van Pooh)

Als je ergens mee zit kun je er trouwens best een vraag over stellen of een opmerking over maken.
Dan kun je er over praten en de een kan zeggen waarom ie het geen probleem vind, en de ander geeft aan wat voor problemen hij er wel in ziet.
Dan zoeken we samen de nuance op i.p.v. de zaken zo op scherp te stellen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: december 06, 2008, 03:29:23 pm »
Je kunt het onderwerp ook eens van de andere kant bekijken. Sorry voor als het een beetje melig wordt. Het topic gaat over de hormonen van de man, maar de vrouw heeft natuurlijk ook hormonen, misschien wat minder, maar toch. Nu is het helderder wat de hormonen van een man onrustig maakt dan die van een vrouw. De meeste mannen hebben het hier tenminste over het visuele. En dan ben je er ook al snel uit hoe het zit met kleding in grote lijnen. Maar nu de vrouw. Stel (komt wel uit onderzoek) dat vrouwen een warme stem bij een man aantrekkelijk of juist een rokerige stem, mogen vrouwen dan in het laatste geval mannen vragen voortaan als ze met hun in gesprek zijn een voor de keel verzachtend snoepje te nemen omdat anders hun hormonen zo op gaan spelen. Of nog één, vrouwen vallen op mannen die hen niet nodig lijken te hebben. Mogen vrouwen dan zeggen tegen mannen met wie ze veel omgaan: joh, jij hebt altijd zo'n arrogante houding, dat straalt zoveel uit, ik kan daar niet zo tegen, mijn hormonen gaan er zo van opspelen?

Ik wil hiermee niet zeggen dat het niet zo is dat bepaalde kleding misschien niet zou kunnen bij vrouwen overigens. Misschien wil ik wel benadrukken dat het altijd ook op een keuze aankomt van een man of een vrouw. We zijn gelukkig altijd nog geen slaaf van onze hormonen. We zijn geen beesten.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2008, 05:34:02 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: december 08, 2008, 10:53:52 am »

quote:

mirt schreef op 05 december 2008 om 23:04:

Wat ik hierbij altijd ook lastig vind is dat soms ook wel weer gewoon aardig willen zijn (als vrouw doe je aardig tegen iemand als je contact, ik bedoel gewoon contact met iemand wil, als man gebruik je dat minder voor het maken van gewoon contact) van vrouwen door mannen uitgelegd kan worden als: ze wil iets van mij.
Amen, zuster!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: december 08, 2008, 12:46:02 pm »

quote:

Ulysses schreef op 05 december 2008 om 22:37:
[...]
(...) Tegelijk zou ik het wel terecht vinden als vrouwen ook hun verantwoordelijkheid nemen en zich niet té uitdagend kleden.
1 Waarvoor moet een vrouw zich dan precies verantwoordelijk voelen? Zo als het er nu staat wordt er een beroep gedaan op een of ander ongedefinieerd onderbuikgevoel waar je vele kanten mee uit kunt.
2 kun je een definitie van 'te uitdagend gekleed' geven?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: december 08, 2008, 01:09:01 pm »

quote:

elle schreef op 08 december 2008 om 12:46:
[...]

1 Waarvoor moet een vrouw zich dan precies verantwoordelijk voelen? Zo als het er nu staat wordt er een beroep gedaan op een of ander ongedefinieerd onderbuikgevoel waar je vele kanten mee uit kunt.
2 kun je een definitie van 'te uitdagend gekleed' geven?

1. Voor het besef dat ze door middel van haar kleding en uiterlijk meer bij mannen teweeg kan brengen dan ze zich zelf kan voorstellen.
2. Nee.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: december 08, 2008, 01:15:46 pm »
Modbreak:
Dit is Christen-zijn in de Dagelijkse Prakijk. Hier kunnen we praten over praktische problemen waar een christen tegenaan loopt. De theorie erachter kan besproken worden in een ander subforum.

De post van Harmoniezoeker over Adam en Eva is verplaatst naar een nieuw topic in het subforum Levensbeschouwing. Commentaar op deze ingreep niet in dit topic zelf maar via een TR of een topic in Feedback.
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: december 08, 2008, 01:17:23 pm »

quote:

Ulysses schreef op 08 december 2008 om 13:09:
[...]

1. Voor het besef dat ze door middel van haar kleding en uiterlijk meer bij mannen teweeg kan brengen dan ze zich zelf kan voorstellen.
Accoord.

quote:

2. Nee.
Wie/wat bepaalt dan wat 'te uitdagend gekleed' is?
« Laatst bewerkt op: december 08, 2008, 01:17:49 pm door elle »

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: december 08, 2008, 01:48:25 pm »

quote:

elle schreef op 08 december 2008 om 13:17:
[...]
Accoord.

[...]
Wie/wat bepaalt dan wat 'te uitdagend gekleed' is?
Kun jij dat over je eigen kleding bepalen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: december 08, 2008, 01:56:33 pm »
Ik kleed mij (doorgaans) niet om uit te dagen.

Wanneer anderen vinden dat aan mijn kleding een uitdagend aspect zit en zich daaraan storen, dan moeten ze uitleggen waarom. En wat er dan uitgedaagd wordt.
Maar wanneer ze een uitdaging aangaan die er niet is, dan zitten zij zelf fout, niet ik, naar mijn bescheiden mening.

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: december 08, 2008, 02:10:27 pm »

quote:

elle schreef op 08 december 2008 om 13:56:
Ik kleed mij (doorgaans) niet om uit te dagen.

Wanneer anderen vinden dat aan mijn kleding een uitdagend aspect zit en zich daaraan storen, dan moeten ze uitleggen waarom. En wat er dan uitgedaagd wordt.
Maar wanneer ze een uitdaging aangaan die er niet is, dan zitten zij zelf fout, niet ik, naar mijn bescheiden mening.

Inderdaad. :)

Dat lijkt mij het belangrijkst, dat de vrouw zich kleedt om niet uit te dagen. De rest is voor rekening van de man.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: december 09, 2008, 02:46:51 am »
Het "probleem" verplaatst zich gewoon naar andere lichaamsdelen.
In Moslim landen waar vrouwen gesluierd lopen maar hun enkels en voeten wel zichtbaar zijn, hebben mannen heel veel aandacht voor de voeten en enkels van vrouwen, die onder zo'n jurk uit steken. Denk ook aan de "nose-jobs" in Iran, vrouwen die hun neus laten aanpassen van een kromme grote gok naar een kleinere, rechtere (min of meer een zoals in het Westen).
Dus mannen proberen toch zo veel mogelijk te zien, en vrouwen proberen datgene wat nog gezien mag worden, toch nog zo goed mogelijk in de markt te prijzen. Of het nou sexuele redenen heeft dat zal wel niet altijd, mensen weten donders goed dat als je er goed uit ziet, ook beter wordt behandeld en meer voor elkaar krijgt bij anderen, kortom je positie in de maatschappij is dan in het geding.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: december 09, 2008, 08:57:08 am »
elle, ik raad je aan om `s met je Vader , of oudere broer te praten wat zoals uitdagend kan zijn - daar `zijn ze voor` (voor een deel dan, wel te verstaan!)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: december 09, 2008, 09:43:12 am »
Wat was ook al weer de reden dat de mens  kleding is gaan dragen en wat was de oorspronkelijke stand van zaken?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: december 09, 2008, 10:28:48 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 09 december 2008 om 09:43:
Wat was ook al weer de reden dat de mens  kleding is gaan dragen en wat was de oorspronkelijke stand van zaken?

Genesis 3:

6 De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan. 7 Toen gingen hun beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren. Daarom regen ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten er lendenschorten van.
8 Toen de mens en zijn vrouw God, de HEER, in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen, verborgen zij zich voor hem tussen de bomen. 9 Maar God, de HEER, riep de mens: ‘Waar ben je?’ 10 Hij antwoordde: ‘Ik hoorde u in de tuin en werd bang omdat ik naakt ben; daarom verborg ik me.’

en even verder:

21 God, de HEER, maakte voor de mens en zijn vrouw kleren van dierenvellen en trok hun die aan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: december 09, 2008, 04:22:20 pm »

quote:

Ulysses schreef op 08 december 2008 om 14:10:
[...]

Inderdaad. :)

Dat lijkt mij het belangrijkst, dat de vrouw zich kleedt om niet uit te dagen. De rest is voor rekening van de man.

Even een praktijkvoorbeeld. Mijn man gaf gisteravond les en ja d'r was een vrouw die moest zo nodig met een aardig voorkomen en zeer laag decollete in de klas zitten. Nou, dat leidt af of je wil of niet.
En je maakt mij niet wijs dat die vrouw niet donders goed weet hoe ze erbij zit.
Het is soms gewoon een kwestie van even in de spiegel kijken met de ogen van een ander (een man bv) en dan kun je misschien even een hemdje eronder doen met een iets hogere lijn....
Maar vrouwen vinden het diep in hun hart misschien wel interessant om zichzelf (oh, net niet te, maar toch) op een bepaalde manier te etaleren. De motivatie is echt niet altijd zo dat ze denken: God heeft me mooi gemaakt en dat mag ik laten zien, maar net even anders. En dat ligt soms best dicht bij elkaar maar is wezenlijk wat anders.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: december 09, 2008, 08:57:27 pm »
Dat zal best wel.. leuk trouwens dat jullie daarover praten als stel.

Maar zou een man niet wel eens in de spiegel staan te kijken, zelfs al is hij getrouwd of moet hij een lezing geven voor getrouwde dames, om te kijken of hij er wel stoer genoeg uitziet. En dan ook net even anders dan alleen: wat heeft God mij mooi gemaakt alleen?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: december 09, 2008, 10:38:45 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 december 2008 om 16:22:
[...]

Even een praktijkvoorbeeld. Mijn man gaf gisteravond les en ja d'r was een vrouw die moest zo nodig met een aardig voorkomen en zeer laag decollete in de klas zitten. Nou, dat leidt af of je wil of niet.
En je maakt mij niet wijs dat die vrouw niet donders goed weet hoe ze erbij zit.
Het is soms gewoon een kwestie van even in de spiegel kijken met de ogen van een ander (een man bv) en dan kun je misschien even een hemdje eronder doen met een iets hogere lijn....
Maar vrouwen vinden het diep in hun hart misschien wel interessant om zichzelf (oh, net niet te, maar toch) op een bepaalde manier te etaleren. De motivatie is echt niet altijd zo dat ze denken: God heeft me mooi gemaakt en dat mag ik laten zien, maar net even anders. En dat ligt soms best dicht bij elkaar maar is wezenlijk wat anders.

Mooi voorbeeld.
 _O_

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: december 10, 2008, 03:27:34 am »
grondig christelijk, de reden dat de mens kleding begon te dragen, en vooral de schaamdelen begon te bedekken heeft te maken met de val van de mens;
ik ging daar voorheen dieper op in, maar dat is verplaatst naar levensbechouwing.  (waar ik `t niet meer terugzie overigens!)
Het is echter goed om de achtergronden te bestuderen van die verschijnselen.

De vrouw behoort haar `aantrekkelijkheden` voornamelijk voor haar echtgenoot te bewaren, binnen een gezegend huwelijk.

Zonder een nieuw onderwerp te beginnen - wat van de man eigenlijk?

Hij behoort ook uit te kijken - bijv.  niet met hemden en onbedekte spierballen over straat lopen;  geen strakke broeken met een uitpuilend bedekt `geslacht`;  niet met gespreide benen gaan zitten op een stoel;  hemden dragen onder overhemd etc.

Mijn vrouw zegt dat vrouwen net zo `geprikkeld` kunnen worden als een man, alhoewel een man wellicht meer  d.m.v. uiterlijk zicht op vorm en blootheid.
Laten we eerlijk zijn over deze zaken!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: december 10, 2008, 06:57:29 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 december 2008 om 03:27:ik ging daar voorheen dieper op in, maar dat is verplaatst naar levensbechouwing.  (waar ik `t niet meer terugzie overigens!)
zie hier

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: december 10, 2008, 08:38:45 am »

quote:

mirt schreef op 09 december 2008 om 20:57:
Dat zal best wel.. leuk trouwens dat jullie daarover praten als stel.

Maar zou een man niet wel eens in de spiegel staan te kijken, zelfs al is hij getrouwd of moet hij een lezing geven voor getrouwde dames, om te kijken of hij er wel stoer genoeg uitziet. En dan ook net even anders dan alleen: wat heeft God mij mooi gemaakt alleen?

Dit als tegenhanger bedoeld van de vrouw die volgens mij wel eens met andere ogen in de spiegel mag kijken hoe ze eruit ziet - of ze in de ogen van een man misschien te uitdagend gekleed is op een bepaald punt?

Dat zal ik mijn man eens vragen. Ik denk niet dat hij daar op die manier mee bezig is, hij wil kleren aan die goed bij elkaar passen en  vraagt dan wel eens: kan dit of dit bij elkaar? Verder gaat dat dacht ik niet. Hij vraagt niet: wat maakt mij aantrekkelijker als man?

Voor mannen is dit toch enigszins anders dan voor vrouwen. Het is toch algemeen bekend dat mannen eerder sexueel geprikkeld zijn?
Verder is het zo dat je als leraar sowieso er ' normaal' uit moet zien. (En een te strakke broek lijkt mij niet eens aantrekkelijk trouwens.... : Dat ziet er eerder lachwekkend uit en krijg je het gevoel: wat zielig dat iemand er zo wil bijlopen.)
Een lerares zou zich wel twee keer moeten bedenken voordat ze met een laag decolleté voor de klas gaat staan. M.i. hoort ze dan wel op de vingers getikt te worden. En een leraar kleedt zich ook normaal. Zal niet zoals een bouwvakker met ontbloot bovenlijf les zitten geven. Haha. Op die manier moet je dat vergelijken denk ik.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2008, 08:40:12 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: december 10, 2008, 08:42:43 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 december 2008 om 03:27:

Mijn vrouw zegt dat vrouwen net zo `geprikkeld` kunnen worden als een man, alhoewel een man wellicht meer  d.m.v. uiterlijk zicht op vorm en blootheid.
Laten we eerlijk zijn over deze zaken!
Hier ben ik het mee eens.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: december 10, 2008, 09:55:51 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 december 2008 om 03:27:
De vrouw behoort haar `aantrekkelijkheden` voornamelijk voor haar echtgenoot te bewaren, binnen een gezegend huwelijk.
Geef eens een definitie van wat 'zijn/haar schaamte' is? Wat is dat volgens de bijbel?

quote:

Zonder een nieuw onderwerp te beginnen - wat van de man eigenlijk? En wanneer de bijbel oproept om meer dan je schaamte alleen te bedekken, waar staat dat en wat impliceert dat voor ons?

Hij behoort ook uit te kijken - bijv.  niet met hemden en onbedekte spierballen over straat lopen;  geen strakke broeken met een uitpuilend bedekt `geslacht`;  niet met gespreide benen gaan zitten op een stoel; hemden dragen onder overhemd etc.
Want? Geef eens ondubbelzinnige argumenten? Wat u nu doet is steeds inspelen op onderbuikgevoelens. 'Het betaamt' of 'het behoort' is geen argument op zich. Daar kan men alle kanten mee op, al naar gelang de cultuur, woonstreek, vriendenkring of religieus geschrift. Dat onderbuiksgevoel lijkt u te staven met vage verwijzingen naar de bijbel, wederom zonder concreet te worden. U smijt met interpretaties, maar legt deze niet helder uit.

NB: De verplaatste post vindt u hier: Over de leer van Moon
« Laatst bewerkt op: december 10, 2008, 10:02:14 am door elle »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: december 10, 2008, 10:15:12 am »
elle, schaamtedelen zijn de geslachtsdelen denk ik.
Ik geloof niet dat de bijbel spreekt over specifieke delen, maar meer over `naaktheid` i.h.a.
In het vrij recente verleden zie je dat christelijke vrouwen, en mannen zeer conservatief gekleed waren met lange rokken, rechte pakken etc.
Moslims gingen nog verder met het bedekken van het gezicht zelfs.
Dat is gelukkig in de chr. cultuur bespaard gebleven, omdat mensen (vrouwen ook dus) ten minste hun gezicht moetsen kunnen laten zien.

Om dat alles te verklaren kunnen we naar mijn mening niet heen om het diepe bestuderen van de menselijke (ook de gevallen) natuur;
dat gaat inderdaad erg diep wellicht voor dit onderwerp.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: december 10, 2008, 10:25:28 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 December 2008 om 03:27:
Hij behoort ook uit te kijken - bijv.  niet met hemden en onbedekte spierballen over straat lopen;  geen strakke broeken met een uitpuilend bedekt `geslacht`;  niet met gespreide benen gaan zitten op een stoel;  hemden dragen onder overhemd etc.

Klinkt onwijs opwindend  :nee:

Als ik even onbeschaamd mijn persoonlijke mening naar "de meeste vrouwen" mag generaliseren, dit soort geëtaleer trekt volgens mij alleen een bepaald soort homo's aan en zeker GEEN vrouwen.

quote:

Mijn vrouw zegt dat vrouwen net zo `geprikkeld` kunnen worden als een man, alhoewel een man wellicht meer  d.m.v. uiterlijk zicht op vorm en blootheid. Laten we eerlijk zijn over deze zaken!
Uiteraard kunnen vrouwen worden geprikkeld, maar niet "net zo als mannen".
« Laatst bewerkt op: december 10, 2008, 10:25:47 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: december 10, 2008, 10:29:26 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 december 2008 om 10:15:
elle, schaamtedelen zijn de geslachtsdelen denk ik.
Dat bedoel ik nu, dat 'denk ik'. Argumenteer eens op feiten, niet op meningen.
Daarnaast, wanneer de bijbel niet specifieker is dan dat, wil ik dat argument niet gebruiken in een discussie als deze. 'Betamelijk kleden' zou men moeten doen om andere redenen dan 'omdat de bijbel het zegt'.

quote:

In het vrij recente verleden zie je dat christelijke vrouwen, en mannen zeer conservatief gekleed waren met lange rokken, rechte pakken etc.
Dus? Christelijke vrouwen kleedden zich in het recente verleden veel preutser dan de bijbelse richtlijn, kennelijk. Waarom vindt u deze opmerking dan relevant voor nu?

quote:

Moslims gingen nog verder met het bedekken van het gezicht zelfs.
Dat is gelukkig in de chr. cultuur bespaard gebleven, omdat mensen (vrouwen ook dus) ten minste hun gezicht moetsen kunnen laten zien.
Waarom zouden christenen zich mbt tot kledij iets aan de qoran of interpretaties van de qoran gelegen moeten laten liggen? (Let wel: de quran definieert 'schaamte' ook niet duidelijk, het zijn de moslims die dat vers als  'vrouwelijk haar' interpreteren.)

quote:

Om dat alles te verklaren kunnen we naar mijn mening niet heen om het diepe bestuderen van de menselijke (ook de gevallen) natuur;
dat gaat inderdaad erg diep wellicht voor dit onderwerp.

Indien u bedoelt dat ware wijsheid mbt tot kleding etc gezocht moet worden in onchristelijke interpretaties van de bijbel + evt andere geschriften, dan voert dat idd in deze discussie te ver.
Als dat betekent dat er slechts wat onderbuiksgevoelens als argumentatie overblijven, dan zal ik voortaan uw input op juiste waarde weten te schatten.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: december 10, 2008, 11:00:39 am »
elle, dank je weer voor je `treffende` argumentatie.
Ik denk niet, inderdaad,  dat wijsheid in onchristelijke interpretaties v.d. bijbel kan worden gevonden.

Het is echter niet zo simpel - vrouwen moeten bijvoorbeeld het hoofd bedekken tijdens de dienst, mannen een hoed dragen buiten (zoals mijn ouders nog vroeger), vrouwen mogen niet spreken volgens Paulus, etc.

Wat moeten we daarmee aan in deze tijd?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: december 10, 2008, 12:24:28 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 december 2008 om 11:00:
elle, dank je weer voor je `treffende` argumentatie.
Ik denk niet, inderdaad,  dat wijsheid in onchristelijke interpretaties v.d. bijbel kan worden gevonden.

Het is echter niet zo simpel - vrouwen moeten bijvoorbeeld het hoofd bedekken tijdens de dienst,

[offtopic]Klopt m.i. :)

quote:

mannen een hoed dragen buiten (zoals mijn ouders nog vroeger),
Waar haal je dat dan vandaan?

quote:

vrouwen mogen niet spreken volgens Paulus, etc.

Wat moeten we daarmee aan in deze tijd?

Kijken of het nog van toepassing is. M.a.,w. wat de reden was dat iets wel/niet moest. Of die reden er nog steeds is of niet....of er
zodanige veranderingen zijn geweest sinds de brief aan Corinthe dat het nu meer nodig zou zijn.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2008, 12:25:38 pm door Priscilla en Aquila »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: december 10, 2008, 01:53:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 december 2008 om 08:38:
[...]

Dit als tegenhanger bedoeld van de vrouw die volgens mij wel eens met andere ogen in de spiegel mag kijken hoe ze eruit ziet - of ze in de ogen van een man misschien te uitdagend gekleed is op een bepaald punt?

Dat zal ik mijn man eens vragen. Ik denk niet dat hij daar op die manier mee bezig is, hij wil kleren aan die goed bij elkaar passen en  vraagt dan wel eens: kan dit of dit bij elkaar? Verder gaat dat dacht ik niet. Hij vraagt niet: wat maakt mij aantrekkelijker als man?

Voor mannen is dit toch enigszins anders dan voor vrouwen. Het is toch algemeen bekend dat mannen eerder sexueel geprikkeld zijn?
Verder is het zo dat je als leraar sowieso er ' normaal' uit moet zien. (En een te strakke broek lijkt mij niet eens aantrekkelijk trouwens.... : Dat ziet er eerder lachwekkend uit en krijg je het gevoel: wat zielig dat iemand er zo wil bijlopen.)
Een lerares zou zich wel twee keer moeten bedenken voordat ze met een laag decolleté voor de klas gaat staan. M.i. hoort ze dan wel op de vingers getikt te worden. En een leraar kleedt zich ook normaal. Zal niet zoals een bouwvakker met ontbloot bovenlijf les zitten geven. Haha. Op die manier moet je dat vergelijken denk ik.

Ik denk dat de primaire reden dat een bouwvakker wel eens een ontbloot bovenlijf 'draagt' het zomerweer is. De reden dat iets anders wordt gedacht is misschien dat een bouwvakker wel eens geneigd is te fluiten naar voorbijkomende vrouwen, maar dat doen ze volgens mij in de winter ook.

Ze zijn niet te vergelijken met vrouwen met een laag decolleté denk ik, als het om hun bedoelingen gaat.

Heb je het je man al gevraagd? Ik stel voor dat we daarna de mannen hier het persoonlijk gaan vragen.  :+ Waarom is er eigenlijk geen mogelijkheid tot het maken van een poll, dat zou discreter zijn...
Ik bedoel zelf overigens natuurlijk niet speciaal jouw man, ik bedoel het echt in het algemeen.

Waarom zouden vrouwen hier wel toe geneigd zijn en mannen niet? Ik denk daarbij dat het overigens voor een deel onbewust gebeurt. En ook denk ik dat we een beetje onderscheid moeten maken. Volgens mij zijn er niet alleen twee mogelijkheden: of je wil er puur als schepsel mooi uitzien omdat God je zo gemaakt heeft, als man of vrouw en je wilt verder helemaal niet dat anderen behalve je man of vrouw dat opmerken in principe òf je doet het met de letterlijke bedoeling anderen (een beetje) te verleiden.

Het is apart, maar ik heb het idee (en ook de ervaring) dat er in een cultuur waarin op overspel een veel groter taboe ligt dan in ons land, de mannen en vrouwen veel makkelijker omgaan met bijvoorbeeld complimentjes over het er vrouwelijk of mannelijk uitzien.

De hele discussie geeft mij hier ook wel eens het beeld, even vergelijken, van mensen die ervan uitgaan dat kinderen altijd koekjes willen stelen en heel nadrukkelijk steeds de deksel op de koekjestrommel doen. Volgens mij bevorder je hiermee alleen maar de koekjes-willen-stelen-begeerte.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2008, 01:54:59 pm door mirt »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: december 10, 2008, 02:20:07 pm »
Over mannen en kleding:

Mijn man is in elk geval absoluut niet bezig met hoe hij er op zijn voordeligst uitziet  :)  Dat hoef ik hem niet eens te vragen. Bij kleding kijkt hij bijna alleen naar de praktische kant van de zaak, bijvoorbeeld of een overhemd van puur katoen is gemaakt (want dat vindt hij het prettigst dragen).

Ik denk dat hij zelfs kritischer naar mijn kleding kijkt dan naar zijn eigen kleding. Hij vindt het leuk als ik vlotte kleding draag. Hij merkt het weldegelijk op als ik kleding draag die mij ouder maakt dan ik ben, terwijl hij dat bij zichzelf niet opmerkt.

Ik denk wel dat mijn man behoorlijk onverschillig is wat zijn eigen kleding betreft. Ik ken ook mannen die er wat meer mee bezig zijn, maar dan nog steeds niet op de manier van sommige vrouwen. Ze kijken dan naar de kwaliteit van de kleding die ze dragen en of het goed past.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: december 10, 2008, 05:59:11 pm »

quote:

mirt schreef op 10 december 2008 om 13:53:
[...]

Ik denk dat de primaire reden dat een bouwvakker wel eens een ontbloot bovenlijf 'draagt' het zomerweer is. De reden dat iets anders wordt gedacht is misschien dat een bouwvakker wel eens geneigd is te fluiten naar voorbijkomende vrouwen, maar dat doen ze volgens mij in de winter ook.

Ze zijn niet te vergelijken met vrouwen met een laag decolleté denk ik, als het om hun bedoelingen gaat.

Dat is ook zo. Maar ook denk ik dat vrouwen niet altijd door hebben dat mannen geprikkeld worden door het (bijna) zien -  van bepaalde lichaamsdelen.
En vrouwen hebben dat gewoon niet zo. Ik zeg ook niet dat bouwvakkers het erom doen, maar wel dat ze ' abnormaal'  bloot lopen. In die zin is het dan weer wel te vergelijken met diepe decolletés.

quote:

Heb je het je man al gevraagd? Ik stel voor dat we daarna de mannen hier het persoonlijk gaan vragen.  :+ Waarom is er eigenlijk geen mogelijkheid tot het maken van een poll, dat zou discreter zijn...
OK. Het zal de eerste vraag zijn als hij zo meteen binnenkomt van z'n werk, dus je krijgt eventueel snel antwoord. (Ik moet strak wel eten en daarna naar de spreekavond van school dus het wordt misschien wat later. Je kunt misschien nog wel even wachten :P )

quote:

Ik bedoel zelf overigens natuurlijk niet speciaal jouw man, ik bedoel het echt in het algemeen.
ok. :)

quote:

Waarom zouden vrouwen hier wel toe geneigd zijn en mannen niet? Ik denk daarbij dat het overigens voor een deel onbewust gebeurt.
Bij de mens is het zo dat de vrouw zich mooi maakt. (Voor de man?) Daarom is zij daar m.i. meer mee bezig wat voor effect haar uiterlijk heeft op het andere geslacht dan andersom.

quote:

En ook denk ik dat we een beetje onderscheid moeten maken. Volgens mij zijn er niet alleen twee mogelijkheden: of je wil er puur als schepsel mooi uitzien omdat God je zo gemaakt heeft, als man of vrouw en je wilt verder helemaal niet dat anderen behalve je man of vrouw dat opmerken in principe òf je doet het met de letterlijke bedoeling anderen (een beetje) te verleiden.
Er zijn vast meer opties te bedenken ja.

quote:

Het is apart, maar ik heb het idee (en ook de ervaring) dat er in een cultuur waarin op overspel een veel groter taboe ligt dan in ons land, de mannen en vrouwen veel makkelijker omgaan met bijvoorbeeld complimentjes over het er vrouwelijk of mannelijk uitzien.
En hoe duid je dat dan? Hoe worden die complimentjes bedoeld?

quote:

De hele discussie geeft mij hier ook wel eens het beeld, even vergelijken, van mensen die ervan uitgaan dat kinderen altijd koekjes willen stelen en heel nadrukkelijk steeds de deksel op de koekjestrommel doen. Volgens mij bevorder je hiermee alleen maar de koekjes-willen-stelen-begeerte.

Aan de ene kant is  wat-niet-mag des te aantrekkelijker. Kijk maar naar Adam en Eva: de vrucht die ze niet mochten was erg begeerlijk. En er zijn vast geemn mensen aan te wijzen die gemakkelijk de verleiding hadden weerstaan.

Wat de koekjes betreft: sommige kinderen talen er niet naar, anderen willen echt steeds wat hebben, zelfs als de trommel op tafel blijft staat MET deksel erop. :)

In deze discussie bedoel je met dit voorbeeld dan hoe ingetogener een vrouw zich kleed, hoe meer een man denkt dat ie wel wat zou willen? Dat klopt dan eigenlijk ook weer niet. De man krijgt verkeerde gedachten over een vrouw als hij te veel ziet.
Het begint met: de begeerte der ogen. Dat is dan voor de man: wat doe je daar verder mee.
Maar de vrouw mag wel eens nadenken over hoe ze erbij loopt en of je iemand anders niet tot zonde verleid (strikt genomen noemt Jezus het aanzien van een vrouw om haar te begeren, al overspel)

Aquila's antwoord: ik kleed mij om er normaal bij te lopen , het moet gewoon goed staan, geen verkeerde combinatie etc.
Er is GEEN gedachte over hoe het andere geslacht mij ziet als man door de kleren die ik draag. (Hetzelfde eigenlijk als wat ik (prisc) zei :) )
« Laatst bewerkt op: december 10, 2008, 06:01:44 pm door Priscilla en Aquila »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: december 10, 2008, 08:47:27 pm »
Wat een complex onderwerp eigenlijk, help...

Ik probeerde er wat over te zoeken via google, maar tot nog toe vind ik alleen dat uit onderzoek is gekomen dat mannen in Nederland gemiddeld 2 minuten langer voor de spiegel staan dan vrouwen, als enige land in Europa! Waarom? Gewoon ze zijn ijdeler geworden... Verder wordt er niet op ingegaan.

Ik zit er een beetje mee dat de vrouw dus een slechte eigenschap heeft die de man omgekeerd niet heeft, als we daar dan dus even van uit gaan.
In de bijbel vinden we het beeld van de vrouw als hoer als beeld voor de mens (en kerk) die God verlaat voor andere 'goden'. Is dit een bevestiging hiervan, of is het er een verklaring van, waarbij opgemerkt kan worden dat het niet uitgesloten is dat de man toch in een andere vorm deze eigenschap heeft?

Ik zal nog op de laatste post van P&A ingaan, maar ik wil ook even vragen of het juist is dat jij P&A (en misschien ook anderen) het beeld hebben van een wereld waarin het in de gemiddelde man niet opkomt zich af te vragen of hij er wel mannelijk uitziet (en zich zo gedraagt) naar vrouwen toe, terwijl de vrouwen dat in het algemeen wel doen (om redenen die variëren van 'ze vinden dat interessant' tot 'ze willen verleiden' waar tussen misschien nog ergens iets pragmatisch zit: meer kans maken bij een sollicitatie ofzo of promotie)?

Of is het zo dat je de vrouwen in gedachten indeelt in twee soorten? Een soort die dat niet doet en een soort die dat wel doet. Of zitten alle vrouwen volgens jou ergens in die genoemde variatie?

Normaal vraag ik mensen hier niet zo open naar. Maar het is deze discussie zelf die deze vragen bij me oproept. Ik gebruik deze discussie niet om mensen eens eventjes lekker uit te horen.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2008, 10:23:31 pm door mirt »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: december 10, 2008, 10:12:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 december 2008 om 17:59:
Ik zeg ook niet dat bouwvakkers het erom doen, maar wel dat ze ' abnormaal'  bloot lopen. In die zin is het dan weer wel te vergelijken met diepe decolletés.

Het grote verschil vind ik wel dat het een functioneel is en het andere niet.

quote:

Bij de mens is het zo dat de vrouw zich mooi maakt. (Voor de man?) Daarom is zij daar m.i. meer mee bezig wat voor effect haar uiterlijk heeft op het andere geslacht dan andersom.

Interessant, bij de dieren zijn meestal de mannetjes mooier: guppies, pauwen, mannetjeseenden... Bij bijvoorbeeld leeuwen of herten hebben de mannen iets in hun uiterlijk toegevoegd gekregen dat wel ook iets sierlijks heeft, maar vooral hun kracht laat zien. Bij welke dieren is eigenlijk het vrouwtje het mooist? Apart eigenlijk...
Verder, als ik er de aandacht op vestig dat de man er ook wel gevoelig voor is hoe 'de' vrouw hem ziet zoals andersom, dan trek ik dat breder dan alleen aandacht voor kleren op dezelfde manier als de vrouw dat heeft. Niet: de vrouw laat iets bloot, wat laat de man dan bloot om...

quote:

En hoe duid je dat dan? Hoe worden die complimentjes bedoeld?

Ik was in het dorp van mijn man op vakantie met ons gezin. Een heleboel mensen kwamen op bezoek en toen kwam er een neef binnen. Iedereen gaat altijd staan als er iemand binnenkomt en tijdens het handen geven vroeg hij ineens overweldigd toen hij een nichtje zag (van de andere familielijn) die hij een aantal jaren niet had gezien en die nu een jaar of 15 was: van wie ben jij er één? En toen: wat ben jij mooi! En er was niemand die in de lach schoot of een flauw grapje maakte. Zij zelf glimlachte alleen even. Ik heb hier nog lang over nagedacht en het vergeleken met hoe die dingen liggen in Nederland. Misschien dat dit iets zegt over hoe ik dat bedoel? Het heeft ook wel te maken met wat ik eerder linkte van die Tunesische dame. En het gaat om het idee dan he, niet of wij nu moeten gaan buikdansen of niet.

quote:

Aan de ene kant is  wat-niet-mag des te aantrekkelijker. Kijk maar naar Adam en Eva: de vrucht die ze niet mochten was erg begeerlijk. En er zijn vast geemn mensen aan te wijzen die gemakkelijk de verleiding hadden weerstaan.

Wat de koekjes betreft: sommige kinderen talen er niet naar, anderen willen echt steeds wat hebben, zelfs als de trommel op tafel blijft staat MET deksel erop. :)

In deze discussie bedoel je met dit voorbeeld dan hoe ingetogener een vrouw zich kleed, hoe meer een man denkt dat ie wel wat zou willen? Dat klopt dan eigenlijk ook weer niet. De man krijgt verkeerde gedachten over een vrouw als hij te veel ziet.
Het begint met: de begeerte der ogen. Dat is dan voor de man: wat doe je daar verder mee.
Maar de vrouw mag wel eens nadenken over hoe ze erbij loopt en of je iemand anders niet tot zonde verleid (strikt genomen noemt Jezus het aanzien van een vrouw om haar te begeren, al overspel)

Je noemt nu twee uitersten van kinderen. Maar als je een gemiddeld kind neemt en je doet elke keer als die langs de tafel loopt de koekjestrommel gehaast dicht met een blik van: je wilde er zeker één pakken, wat heeft dat dan voor invloed op zo'n kind?

Ik ben het helemaal met je eens dat vrouwen zich moeten bedenken hoe ze erbij lopen. Echt. Maar het onderwerp is zoveel breder lijkt me dan alleen: hoeveel bloot zou mogen. Als die vrouw van jouw praktijkvoorbeeld er een hemdje onder had gedaan en dat hemdje elke keer als je man naar haar zou kijken iets omhoog zou trekken had dat ook effect gehad. En op zoveel manieren vind ik het onderwerp veel breder.

quote:

Aquila's antwoord: ik kleed mij om er normaal bij te lopen , het moet gewoon goed staan, geen verkeerde combinatie etc.
Er is GEEN gedachte over hoe het andere geslacht mij ziet als man door de kleren die ik draag. (Hetzelfde eigenlijk als wat ik (prisc) zei :) )

Nou gelukkig maar  :) Ik had je toch niet ongerust gemaakt...
Ik heb de mijne ook maar even gevraagd. Hij zei ook dat zij, mannen, niet zo denken, hij zei het alleen niet 'met hoofdletters', maar met een glimlachje...

Hij heeft trouwens wel eens gezegd dat hij vind dat Nederlandse mannen er niet zo mannelijk uit zien of daar hun best voor lijken te doen. En dat vrouwen er hier vaak mannelijker dan mannen uitzien.... Oef...

Een vraag die nog te stellen is: vinden jullie het veel uitmaken of een vrouw òf een man er uitdagend (met benadrukken van de sexuele identiteit) uitzien (of zich zo gedragen) als ze al wel of nog niet getrouwd zijn?
« Laatst bewerkt op: december 10, 2008, 10:18:58 pm door mirt »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: december 10, 2008, 10:14:51 pm »

quote:

mirt schreef op 10 december 2008 om 13:53:
[...]

Je hebt vast wel eens een man met een "bouwvakkersdecolleté" gezien.  :(
Het heeft mij als vrouw nooit geprikkeld. Ook die blote bovenlijven niet.
Ik zou zeggen: integendeel. De manier waarop iemand met je omgaat maakt op mij meer indruk.

De reden dat ik er leuk uit wil zien als ik ergens heen ga, is dat ik me dan beter en zelfverzekerder voel.

Ik ben al wat ouder, maar ik vind die lage uitsnijdingen van de hals ook niet zo geweldig. Als ik tegenwoordig iets nieuws koop moet ik er meestal ook een hemdje bij kopen wat ik dan ook nog achterstevoren aantrek. Lach niet!! _O_
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: december 11, 2008, 12:40:15 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 december 2008 om 13:57:
[...]

Je kunt me anders niet wijsmaken dat ' verpakking' helemaal niets te maken heeft met de inhoud... (Ik heb het nu hierover in het algemeen en niet over de avatar van Pooh)
Prima, ik kan je kennelijk niet vertellen dat ik soms in een driedelig pak loop terwijl ik daar van gruw?
"Je kunt me niet..." is gelijk aan "ik weiger te geloven dat..." namelijk.

quote:

Als je ergens mee zit kun je er trouwens best een vraag over stellen of een opmerking over maken.
Dan kun je er over praten en de een kan zeggen waarom ie het geen probleem vind, en de ander geeft aan wat voor problemen hij er wel in ziet.
Is exact wat ik heb gedaan

quote:

Dan zoeken we samen de nuance op i.p.v. de zaken zo op scherp te stellen.

Wie stelt hier wat op scherp? Lees dan de TS even en ontdek dat iemand op basis van de kleding in iemand zijn avatar van mening is dat iets niet kan.
Ik ben even afwezig geweest maar heb reeds ontdekt dat op de man spelen nog steeds niet mag. Daarnaast is de naam van deze draad nogal vreemd, mannen hebben ook hormonen. Noem het dan "gepaste kledij" of zo.
En ja, ik heb wel wat beters te doen (bijvoorbeeld in mijn gezin en in de maatschappij) maar ik wordt beroerd van dergelijke discussie.
Alsof kleding de mens maakt....

Als ik een pak crackers koop en dat is ROOD dan verwacht ik nog steeds crackers in de creme kleur en geen rode. Verpakking is buitenkant, niet de binnenkant.
Dergelijke dingen doen mij denken aan "Alle marokkanen zijn fout" en "zigeuners stelen".
« Laatst bewerkt op: december 11, 2008, 12:47:00 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: december 11, 2008, 12:46:10 am »

quote:

mirt schreef op 10 december 2008 om 20:47:
Wat een complex onderwerp eigenlijk, help...

Ik probeerde er wat over te zoeken via google, maar tot nog toe vind ik alleen dat uit onderzoek is gekomen dat mannen in Nederland gemiddeld 2 minuten langer voor de spiegel staan dan vrouwen, als enige land in Europa! Waarom? Gewoon ze zijn ijdeler geworden... Verder wordt er niet op ingegaan.
vrouwen eisen gewoon meer voor hun ogen _O_

quote:

Ik zit er een beetje mee dat de vrouw dus een slechte eigenschap heeft die de man omgekeerd niet heeft, als we daar dan dus even van uit gaan.
In de bijbel vinden we het beeld van de vrouw als hoer als beeld voor de mens (en kerk) die God verlaat voor andere 'goden'. Is dit een bevestiging hiervan, of is het er een verklaring van, waarbij opgemerkt kan worden dat het niet uitgesloten is dat de man toch in een andere vorm deze eigenschap heeft?
de bijbel spreekt in beelden en zegt niet dat vrouwen als hoeren zijn.
daarnaast wordt er meer geschreven over mannen met foute gedragingen dan over vrouwen met foute dingen vrees ik (Juda en Tamar, David, Salomo etc. etc.)

quote:

Ik zal nog op de laatste post van P&A ingaan, maar ik wil ook even vragen of het juist is dat jij P&A (en misschien ook anderen) het beeld hebben van een wereld waarin het in de gemiddelde man niet opkomt zich af te vragen of hij er wel mannelijk uitziet (en zich zo gedraagt) naar vrouwen toe, terwijl de vrouwen dat in het algemeen wel doen (om redenen die variëren van 'ze vinden dat interessant' tot 'ze willen verleiden' waar tussen misschien nog ergens iets pragmatisch zit: meer kans maken bij een sollicitatie ofzo of promotie)?
Het valt mij wel op dat dames solliciteren in een rokje en mannen in werkkleding. We hebben dan ook veel mannen in ons werkbestand :)

quote:

Normaal vraag ik mensen hier niet zo open naar. Maar het is deze discussie zelf die deze vragen bij me oproept. Ik gebruik deze discussie niet om mensen eens eventjes lekker uit te horen.

Moest er nog bij komen :)
Ik ben een man en mag graag een verzorgde vrouw zien maar geniet evenveel van een man die er verzorgd uit ziet.
Er zijn overigens ook veel mannen die "uitdagend" gekleed gaan.....

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: december 11, 2008, 10:17:52 am »

quote:

Adinomis schreef op 10 december 2008 om 22:14:
[...]

Ik ben al wat ouder, maar ik vind die lage uitsnijdingen van de hals ook niet zo geweldig. Als ik tegenwoordig iets nieuws koop moet ik er meestal ook een hemdje bij kopen wat ik dan ook nog achterstevoren aantrek. Lach niet!! _O_
Sorry, ik moest er echt om giechelen!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: december 11, 2008, 11:55:27 am »

quote:

okidoki schreef op 11 december 2008 om 00:46: de bijbel spreekt in beelden en zegt niet dat vrouwen als hoeren zijn.
daarnaast wordt er meer geschreven over mannen met foute gedragingen dan over vrouwen met foute dingen vrees ik (Juda en Tamar, David, Salomo etc. etc.)

Misschien moet het maar geheim blijven, ik hoef ook niet alles te weten, maar waar komt dan het idee vandaan dat de vrouw in het algemeen 'hoeriger' is dan de man? Het is niet alleen in islamitische landen dat zo wordt gedacht blijkbaar, maar ook onder ons.

Een verklaring kan misschien nog zijn dat een vrouw psychologisch zo in elkaar zit dat ze voor haar zelfbeeld meer dan de man relaties nodig heeft. Ik bedoel nu neutrale relaties. Omdat zij daar op uit is, sluipen verkeerde relaties en relatiemomenten er ook gemakkelijker in dan bij mannen.

Maar ik heb nu nog een prangende vraag: Het tegenbeeld van de vrouw die P&A voor ons beschreef is misschien de man die als 'het is een echte charmeur' wordt beschreven. En waarom doen wij daar in het algemeen zoveel minder negatief over? Of dat terecht is, is een andere vraag natuurlijk, maar op zich kan het heel interessant zijn om je af te vragen waarom wij er zoveel minder negatief over doen. Het wordt tenminste vaak met een soort vergoeielijkend glimlachje gezegt.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: december 11, 2008, 01:29:10 pm »

quote:

mirt schreef op 11 december 2008 om 11:55:
[...]

Maar ik heb nu nog een prangende vraag: Het tegenbeeld van de vrouw die P&A voor ons beschreef is misschien de man die als 'het is een echte charmeur' wordt beschreven. En waarom doen wij daar in het algemeen zoveel minder negatief over? Of dat terecht is, is een andere vraag natuurlijk, maar op zich kan het heel interessant zijn om je af te vragen waarom wij er zoveel minder negatief over doen. Het wordt tenminste vaak met een soort vergoeielijkend glimlachje gezegt.

De seksualiteit van mannen en vrouwen wordt inderdaad verschillend beoordeeld. Er wordt met twee maten gemeten, zowel door mannen als door vrouwen.

Er wordt alleen vaak gedaan alsof dat niet zo is of men is zich er niet van bewust. Ik denk dat er vaak heel politiek correct gepraat en gedaan wordt, maar vrouwen en meisjes worden toch nog steeds heel streng beoordeeld op hun uiterlijk en hun gedrag en dat blijkt uit wat jij noemt.

Maar het is ook wel zo dat je als man ook weldegelijk een negatieve reputatie kunt opbouwen als 'womanizer'.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2008, 01:30:16 pm door Mellon »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: december 11, 2008, 01:58:53 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 december 2008 om 17:59:

In mijn beleving bedient de man zich vaker van seksistische opmerkingen of toespelingen. Ik hoorde eens een gezegde: "een heer is een man die een vrouw niet laat voelen dat ze vrouw is". Ik vind dat daar wel wat in zit.

Maar een vrouw moet ook beslist niet koketteren met wat haar tot vrouw maakt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: december 11, 2008, 02:10:03 pm »

quote:

Mellon schreef op 11 december 2008 om 13:29:
[...]
Maar het is ook wel zo dat je als man ook weldegelijk een negatieve reputatie kunt opbouwen als 'womanizer'.

Klopt gedeeltelijk. Maar dat is niet zo negatief beladen als een vrouw die veel met mannen omgaat. Net als het predikaat rokkenjager: wanneer een man veel vrouwen 'heeft gehad' is dat iets dat (voor een deel der mensheid) een pluspunt is omdat dat getuigt van charme en succes. Terwijl een vrouw die veel mannen 'heeft gehad' een sloerie is. Een niet-gelovige westerse man kan redelijk openlijk praten over zijn 'veroveringen', een niet-gelovige westerse vrouw kan dat niet.
Bij een minderheid, nl gelovigen, is het predikaat womanizer/rokkenjager iets dat tegen je pleit.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: december 11, 2008, 02:18:58 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 december 2008 om 13:58:
[...]

In mijn beleving bedient de man zich vaker van seksistische opmerkingen of toespelingen. Ik hoorde eens een gezegde: "een heer is een man die een vrouw niet laat voelen dat ze vrouw is". Ik vind dat daar wel wat in zit.

Maar een vrouw moet ook beslist niet koketteren met wat haar tot vrouw maakt.

Ik had me beperkt tot de kleding/het uiterlijk, en niet de eventuele uitspraken van een man meegenomen....
Seksistische opmerkingen liggen m.i. in de lijn van een man die naar de vrouwen kijkt. Als hij dat op een verkeerde manier doet, kan het goed zijn dat er ook verkeerde uitspraken op volgen.
Vrouiwen kunnen dus uitspraken uitlokken door hun manier van kleding bv.
En dan denk ik: een man kan niets eraan doen dat hij geprikkeld wordt door een bepaald uiterlijk van een vrouw - hij kan wel ervoor kiezen daar dan geen seksistische opmerkingen over te maken.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: december 11, 2008, 03:14:41 pm »
Mirt vroeg

quote:

Een vraag die nog te stellen is: vinden jullie het veel uitmaken of een vrouw òf een man er uitdagend (met benadrukken van de sexuele identiteit) uitzien (of zich zo gedragen) als ze al wel of nog niet getrouwd zijn?

Het maakt mij weinig uit eerlijk gezegd, het is ook onderdeel van de mode die vandaag de dag in de winkels te koop is waardoor mensen op een bepaalde manier gekleed zijn.

Maar we hebben nu een recessie zo beweerd men en dan is het modebeeld meestal ingetogener dan in tijden van voorspoed, nog even en alles is weer bedekt ;)

Verder rijd ik rond in een scootmobiel en op mijn ooghoogte zie ik merendeel het kruis en een stuk buik van de medemens en dan is het beeld wel even anders als dat je loopt op twee benen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: december 11, 2008, 03:20:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 december 2008 om 12:24:
[Het is echter niet zo simpel - vrouwen moeten bijvoorbeeld het hoofd bedekken tijdens de dienst,]

[offtopic]Klopt m.i. :)
Nee helaas :) in die tijd was het de mode dat een vrouw haar hoofd bedekt had, een onbedekt vrouwenhoofd was een teken dat ze een hoer was.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: december 11, 2008, 03:24:21 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 december 2008 om 14:18:
En dan denk ik: een man kan niets eraan doen dat hij geprikkeld wordt door een bepaald uiterlijk van een vrouw
tijd voor een burka dan ? of is de man niet mans genoeg om zijn eigen gedachten in bedwang te houden ?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: december 11, 2008, 03:56:51 pm »
Maar kijk, dat bedoel ik nou:

quote:

Adinomis schreef op 11 december 2008 om 13:58:
 Ik hoorde eens een gezegde: "een heer is een man die een vrouw niet laat voelen dat ze vrouw is". Ik vind dat daar wel wat in zit.
Hierbij ga je er gewoon zomaar van uit dat dat verkeerd bedoeld is. Dat vind ik zo kwalijk. "een heer is een man die een vrouw kan laten voelen dat ze vrouw is, maar zonder dat zij zich daarover slecht voelt of bang hoeft te zijn dat hij het slecht bedoelt" is dat niet correcter?
« Laatst bewerkt op: december 11, 2008, 05:15:28 pm door mirt »