Auteur Topic: Homo's in de GKV  (gelezen 19059 keer)

kjmollema

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Gepost op: december 17, 2008, 03:26:02 pm »
Een vraag waar ik afgelopen jaren veel mee rond loop is:
wordt er binnen de GKV goed om gegaan met de homofiele broeders en zusters?

Ik besef dat ik hiermee gelijk een zwaar onderwerp post. Wellicht is het al besproken, maar dan vast in christen en homo perspectief. Ik wil vooral in gaan op  GKV zelf.

Het valt me op dat de kerken, maar ook de g organisaties/van oorsprong g organisaties, het lastig vinden om hierin een standpunt te formuleren.
Standpunten als: God heeft het niet zo bedoeld in zijn schepping veroorzaken geen begrip voor homo's. Niet zo bedoeld staat op 1 lijn met foutje, zonde of ziekte. Uiterst pijnlijke standpunten zijn dan tot gevolg.

En dat verbaasd me. God vraagt ons om als liefdevolle mensen met elkaar om te gaan, niet achter de rug om te oordelen, en als we oordelen eerst te oordelen over eigen daden en dan pas de ander aanspreken op zijn of haar gedrag.

En dat gaat mijns inziens zo vaak mis. We zijn vaak te onbekend met homo's, kennen er ook te weinig, en gaan dan maar op de ontkenningstour. God bedoelde het niet zo.

Ik zou zo graag zien, en bid dat God dat in ons gaat werken, dat we ons gaan inleven in hoe het is om homo te zijn. Homo's zijn verliefd op mensen van hetzelfde geslacht, op een zelfde manier zoals hetero's dat zijn op hun vriend of vriendin. Bij hetero's wordt er direct vanuit gegaan dat dat die liefde door God gegeven wordt. Wonderlijk hoe mooi God die liefde geschapen heeft. Dat je zo mooi bij elkaar past. Maar zodra een homo exact dezelfde liefde voelt voor zijn of haar partner slaat de discussie dood door een opmerking als: nej dat is niet de bedoeling.

Ik heb dan echt een hersen-crash. Kortsluiting.
Waarom is dezelfde liefde in een andere context ineens anders? Ineens niet door God ingegeven.

Ik ben daarom zelf van mening dat God van iedere christen vraagt om eigen keuzes te maken en die met Hem af te stemmen. Net als een hetero bedenkt of hij samen met zijn partner God kan dienen en groot kan maken, kan/moet een homo dat ook doen. Heel ons leven is ter ere van God. Dat is ons grootste doel. Waarom dan niet in een homo situatie, waarin beide partners oprecht verliefd en gelukkig met elkaar zijn.

Wie zijn wij hetero's om homo's hun geluk te ontnemen?

Als hetero schaam ik me soms voor de andere hetero's om me heen. Zeker als ik een van mijn vele vrienden met homo-geaardheid spreek en het gedrag van bijvoorbeeld de kerk bediscussier. Mensen laten we echt gaan nadenken of we goed bezig zijn voordat het te laat is. Accepteer elkaar.

Persoonlijk denk ik dat er geen verschil is tussen homo en hetero. Allemaal geweldige mensen, allemaal kinderen van God. Leef daar met z'n allen naar.

vragen die hierbij door mijn hoofd spelen:
- Stel dat straks in de hemel blijkt dat de kerk het verkeerd heeft. Dat God boos is op de mensheid dat ze elkaar niet hebben geaccepteerd. Dan is al de pijn veroorzaakt door kerken en christenen onderling voor niets geweest.
- Waarom is de bijbel zo onduidelijk over homofilie. Ik herken alleen maar teksten die gaan over homoseks-offerdienst. Daarvan kan ik me voorstellen dat God ervan walgt. Maar dat doet hij ook bij heteroseks-offerdienst.
- Als je van homoliefde zegt dat dat oprechte liefde is, hoe zit het dan met pedofilie? Is dat dan ook echte liefde?
« Laatst bewerkt op: december 17, 2008, 03:29:47 pm door kjmollema »

Adinomis

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2008, 08:29:13 pm »
Liefde is een geschenk van God, inderdaad. Maar die goede liefde kan wel in een verkeerde richting gaan. Je vergelijking met pedofilie bevestigt dit al.  Natuurlijk kan een pedofiel geen relatie aangaan met een kind. Dat voelt iedereen aan. Maar ook bij hetero's kan een liefde in een verkeerde richting gaan, bijvoorbeeld liefde voor iemand die al getrouwd is.

Mensen die homofiel, lesbisch of pedofiel zijn gaan meestal een moeilijke weg. Angst, schaamtegevoel en moeite om het onder ogen te zien. In de ongelovige wereld  en in sommige kerkgenootschappen is een omslag gekomen van acceptatie. Dat maakt het voor de oprecht gelovigen onder hen extra moeilijk.  Het betekent dat we daar oog voor moeten hebben en dat we in hun strijd naast hen moeten staan.

Toch moeten we ervoor oppassen dat we het kwade niet goed gaan noemen en het goede kwaad.  

quote:

Gen.1:27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.
Toch zijn er ook hetero's die niet de weg kunnen gaan die ze zouden willen. Denk aan ongewild ongehuwden en aan degenen die een partner hebben die langdurig ziek is of gehandicapt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

kjmollema

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2008, 09:16:09 pm »
toch kan ik homofilie en pedofilie niet op 1 lijn zetten. Al is het alleen al odat homofilie breder geaccepteerd is. Maar ook omdat pedofilie met minderjarigen gebeurt die er zelf niet voor (kunnen) kiezen. Bij homofilie is het een gelijkwaardige relatie en zie ik dus niet in dat het verkeerd is.

Mellon

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2008, 09:18:50 am »
Ik vind het verkeerd om pedofilie en homofilie te vergelijken, inderdaad. Bij homofilie gaat het om twee volwassenen die verantwoordelijkheid voor een liefdesrelatie kunnen dragen.

Bij pedofilie is er geen sprake van een gelijkwaardige relatie. Kinderen kunnen en hoeven de verantwoordelijkheid van zo'n relatie niet niet (te) dragen.

Ik ben het in zekere zin wel met Adinomis eens: je kunt liefde niet altijd goed noemen omdat het nu eenmaal liefde is. Liefde die zichzelf zoekt, is geen liefde, bijvoorbeeld. Maar hoe het dan zit met homo's, daar ben ik voor mezelf nog helemaal niet uit, want het kan dan ook gaan om goede liefde (volgens mijn eigen redenatie).

Wie dem auch sei, we moeten altijd goed omgaan met mensen, wie ze ook zijn en wat ze ook doen. We moeten het beste voor ze zoeken, en niet kwetsen.  En je kunt niet altijd zeggen dat dat met homo's in onze kringen gebeurt, helaas.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 11:00:41 am door Mellon »

Adinomis

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2008, 10:50:10 am »

quote:

Mellon schreef op 18 december 2008 om 09:18:
Ik vind het verkeerd om pedofilie en homofilie te vergelijken, inderdaad. Bij homofilie gaat het om twee volwassenen die verantwoordelijkheid voor een liefdesrelatie kunnen dragen.

Een relatie tussen twee homofielen is inderdaad anders dan een relatie van een pedofiel tot een kind.
Maar het ging mij niet om een kwalificatie van de relatie, maar om aan te geven dat liefde een verkeerde richting kan uitgaan. Dat is in beide gevallen aan de orde. Ik heb een gelovige pedofiel gekend, die overigens geen kind kwaad heeft gedaan, maar wel echt van dat kind hield. Zulke mensen hebben een enorme strijd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Mellon

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2008, 11:04:46 am »

quote:

Adinomis schreef op 18 december 2008 om 10:50:
[...]

Een relatie tussen twee homofielen is inderdaad anders dan een relatie van een pedofiel tot een kind.
Maar het ging mij niet om een kwalificatie van de relatie, maar om aan te geven dat liefde een verkeerde richting kan uitgaan. Dat is in beide gevallen aan de orde. Ik heb een gelovige pedofiel gekend, die overigens geen kind kwaad heeft gedaan, maar wel echt van dat kind hield. Zulke mensen hebben een enorme strijd.

Okay, nu begrijp ik je beter.

Eigenlijk wilde ik die opmerking ook al maken naar aanleiding van de eerste post. Ik kan wel begrijpen dat het niet fijn is voor homo's als pedofilie weer betrokken wordt in de homodiscussie.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #6 Gepost op: december 18, 2008, 12:21:44 pm »

quote:

kjmollema schreef op 17 december 2008 om 15:26:

Ik besef dat ik hiermee gelijk een zwaar onderwerp post. Wellicht is het al besproken, maar dan vast in christen en homo perspectief. Ik wil vooral in gaan op  GKV zelf.

Het valt me op dat de kerken, maar ook de g organisaties/van oorsprong g organisaties, het lastig vinden om hierin een standpunt te formuleren.
Standpunten als: God heeft het niet zo bedoeld in zijn schepping veroorzaken geen begrip voor homo's. Niet zo bedoeld staat op 1 lijn met foutje, zonde of ziekte. Uiterst pijnlijke standpunten zijn dan tot gevolg.

(...)

Volgens mij wil je met bovenstaande een onmogelijke discussie. Je geeft aan dat de GKv het moeilijk vindt om een standpunt te formuleren tav homofilie. Dat, wanneer er toch een standpunt ingenomen wordt, het homofilie neerzet als foutje/aandoening. Om vervolgens te stellen dat je niet wilt discussieren over de theologie, maar over de praktijk in de GKv. Dat lijkt me redelijk lastig (overigens hoort de discussie dan meer thuis in de categorie GZDP; maar dat forum bestaat niet).
Idd kennen weinig grefo's een homofiele of -seksuele christen/GKv-er in hun omgeving. Wil je je er toch een mening over vormen, dan kun je of een algemer gereformeerd standpunt innemen (het standpunt dat je onjuist vindt), of zelf op onderzoek uitgaan -> bijbelstudie. Met andere woorden: volgens mij ontkom je niet aan een discussie over wat Gods Wil is in deze...

Evengoed geef je het antwoord op een presenteerblaadje: je naaste liefhebben als jezelf. Lijkt me een prima uitgangspunt.

Tegelijk ontgaat het me waarom liefhebben en het benoemen van gebreken elkaar uit zou sluiten. De scheppingsorde (here I go...) laat imho duidelijk zien dat een man aan een vrouw gekoppelt wordt, dat homofilie niet de bedoeling is. Maar dat geldt voor zoveel dingen: onvruchtbaarheid, lijden, pijn. Het toont de gebrokenheid van de wereld.
Ik ben er van overtuigd dat homofiele mensen net als heterofiele mensen in staat zijn God te kennen en Jezus Christus aan te nemen als hun verlosser. En dat degenen die dat doen mijn broeders en zusters zijn. Dat ze derhalve onderdeel van het Lichaam van Christus zijn.
Het spijt me om te zien dat in veel GKv-gemeenten het niet mogelijk voor ze is om 'gewoon' lid te zijn van de gemeente. Dat komt door allerlei dingen, en inderdaad voornamelijk door het -hoewel oprecht goed gemeend- meer waarderen van allerlei regeltjes dan het willen/kunnen weerspiegelen van Jezus' liefde. Dat levert alleen veel meer problemen op dan het al dan niet accepteren van homofiele broeders of zusters.

Er zijn inderdaad al vele discussies over dit onderwerp gevoerd. Voor allerlei argumenten: zie de volgende discussies...
Homosexualiteit: verbieden?
Artikel homoseksualiteit en de bijbel
Gedachten over homoseksualiteit
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 12:22:15 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #7 Gepost op: december 18, 2008, 03:52:57 pm »

quote:

kjmollema schreef op 17 december 2008 om 21:16:
Al is het alleen al odat homofilie breder geaccepteerd is.

Dit is een gegeven waar de kerken in Nederland, GKv voorop, eens over zouden moeten nadenken. Het gaat me hierbij niet over pedofilie, elders in dit topic worden al redenen genoeg gegeven waarom pedofilie verworpen zou moeten worden.

Het accepteren van homofilie is iets wat in Nederland geassocieerd wordt met (morele) vooruitgang. Homo's krijgen een stem in de samenleving en er wordt ruimte voor hen gecreëerd.

Dit zorgt er aan de ene kant voor dat het topic homofilie een 'hot issue' is binnen ons koude kikkerlandje. Het lokt extreme reacties uit, pro of contra. Graag zou ik willen dat zulke discussies met meer afstand gevoerd worden. Helaas is het zo dat verandering in de geschiedenis altijd gepaard gaat met maatschappelijke engagering. Anders gezegd, veranderingen geschieden niet op rationele basis maar er moet moeite voor gedaan worden.

De kerk zou er over moeten nadenken of verwerping de enige keuze is die de kerk heeft. Volgens mij is zo'n conclusie te snel getrokken. Sterker nog, juist in de kerk zou ruimte moeten zijn voor homo-relaties!

Dit baseer ik o.a. op Leviticus 18. In Leviticus 18 wordt, naast dat er een gruwel uitgesproken wordt over mannen die met andere mannen slapen ipv met hun eigen vrouw, vermeld dat als je een bijvrouw neemt, je dan niet de zus van je eerdere vrouw moet nemen. Raar. Bijbels gezien zou monogamie de enige optie moeten zijn, immers: man en vrouw worden één. Blijkbaar hanteert de Bijbel enige mate van aanpassing aan de lokale cultuur ten behoeve van het geloof. In dit licht wil ik nadenken over de situatie in Nederland. Ik zeg niet dat we ons met alle winden moeten laten meewaaien. De Nederlandse cultuur is niet per definitie accepteerbaar, het blijft een proces van met de Bijbel in de hand kijken naar de cultuur waarin je leeft.

Om de discussie scherp te stellen de volgende vraag: is het beter dat we de leer zuiver houden en een bepaalde bevolkingsgroep daardoor veroordelen en het leven bijna onmogelijk maken, of is het beter, omwille van het geloof om sommige dingen die helaas niet zijn zoals bedoeld maar wel realiteit, te gedogen?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

kjmollema

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #8 Gepost op: december 18, 2008, 04:10:04 pm »

quote:

elle schreef op 18 december 2008 om 12:21:
[...]

Volgens mij wil je met bovenstaande een onmogelijke discussie. Je geeft aan dat de GKv het moeilijk vindt om een standpunt te formuleren tav homofilie. Dat, wanneer er toch een standpunt ingenomen wordt, het homofilie neerzet als foutje/aandoening. Om vervolgens te stellen dat je niet wilt discussieren over de theologie, maar over de praktijk in de GKv. Dat lijkt me redelijk lastig (overigens hoort de discussie dan meer thuis in de categorie GZDP; maar dat forum bestaat niet).

GZDP zegt me niets qua afkorting. Maar juist omdat er al veel geschreven is over homofilie wil ik voorkomen dat we weer gaan uitzoeken of het uberhaupt mag. Ik wil meer in de richting van wat Tota Scriptura stelt.

quote:

Ursa schreef op 18 december 2008 om 15:52:
[...]

Om de discussie scherp te stellen de volgende vraag: is het beter dat we de leer zuiver houden en een bepaalde bevolkingsgroep daardoor veroordelen en het leven bijna onmogelijk maken, of is het beter, omwille van het geloof om sommige dingen die helaas niet zijn zoals bedoeld maar wel realiteit, te gedogen?

Misschien moeten we als kerk onze huidige maatschappij iets meer toelaten in de kerk. Het is goed om de bijbelse leer scherp en zuiver te houden. Back to de nieuwe testamentische kerk enzo. Maar ook in die kerk (en in de oude testamentische volktijd) zie je dat er soms consessies worden gedaan naar de culturele/maatschappelijke ontwikkeling om het geloof hanteerbaar te houden. Zo blijft het leefbaar.

Ook in de kerken zou er aan de ene kant gesproken moeten worden over hoe Gods ideaal met de wereld er uit zag en ziet, om vervolgens het leven erbij te halen en te kijken in hoeverre het ideaalbeeld nog bestaat, waar gestreven kan worden naar ideaalheid en waar consessies op zijn plaats zijn.

Mijn overtuiging is dat we wat betreft homo's absoluut open moeten gaan. Geen homo's meer weren van het avondmaal zodra ze de keuze maken om samen te leven met iemand van het eigen geslacht. Brede acceptatie maakt ook dat we er meer open over kunnen praten in de gemeente.

En mijns inziens houd het maken van concessies op zodra een homo losse relaties heeft (net zoals het bij hetero's niet wordt goed gekeurd). Dat is echt niet wat God bedoeld heeft.

Maar ik ben van mening dat het huidige systeem van non-acceptatie van de relatie juist die losse relaties in de hand werkt. Of nog erger: totale verwerping van kerk en geloof.

Mellon

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #9 Gepost op: december 18, 2008, 04:19:30 pm »
...
« Laatst bewerkt op: december 18, 2008, 07:32:16 pm door Mellon »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #10 Gepost op: december 19, 2008, 12:03:45 am »

quote:

kjmollema schreef op 17 december 2008 om 15:26:

er zijn hier meerdere draden daarover :)

quote:

Mooi geroepen maar ik ben actief binnen wat jij de G-organisaties noemt en herken het niet. Juist deze groep krijgt aandacht op meerdere (niet publieke!) fronten.

quote:

En dat verbaasd me. God vraagt ons om als liefdevolle mensen met elkaar om te gaan, niet achter de rug om te oordelen, en als we oordelen eerst te oordelen over eigen daden en dan pas de ander aanspreken op zijn of haar gedrag.
dat klopt niet: als ik zie dat iemand zondigt wordt verwacht dat ik daar iets mee doe. voor mezelf en tot behoud van de ander!

quote:

En dat gaat mijns inziens zo vaak mis. We zijn vaak te onbekend met homo's, kennen er ook te weinig, en gaan dan maar op de ontkenningstour. God bedoelde het niet zo.

Ik zou zo graag zien, en bid dat God dat in ons gaat werken, dat we ons gaan inleven in hoe het is om homo te zijn. Homo's zijn verliefd op mensen van hetzelfde geslacht, op een zelfde manier zoals hetero's dat zijn op hun vriend of vriendin. Bij hetero's wordt er direct vanuit gegaan dat dat die liefde door God gegeven wordt. Wonderlijk hoe mooi God die liefde geschapen heeft. Dat je zo mooi bij elkaar past. Maar zodra een homo exact dezelfde liefde voelt voor zijn of haar partner slaat de discussie dood door een opmerking als: nej dat is niet de bedoeling.
er is in de GKv naar ik meen geen uitspraak gedaan over de liefde tussen mensen van gelijk geslacht. Maar, vertel?

quote:

Ik heb dan echt een hersen-crash. Kortsluiting.
Waarom is dezelfde liefde in een andere context ineens anders? Ineens niet door God ingegeven.

Ik ben daarom zelf van mening dat God van iedere christen vraagt om eigen keuzes te maken en die met Hem af te stemmen. Net als een hetero bedenkt of hij samen met zijn partner God kan dienen en groot kan maken, kan/moet een homo dat ook doen. Heel ons leven is ter ere van God. Dat is ons grootste doel. Waarom dan niet in een homo situatie, waarin beide partners oprecht verliefd en gelukkig met elkaar zijn.

Wie zijn wij hetero's om homo's hun geluk te ontnemen?
wie zegt dat "wij" dat doen?
je roept wel maar heb je onderliggende informatie?
Ik ken meerdere homofielen in onze kerken en herken dit niet namelijk.
Citaat

Als hetero schaam ik me soms voor de andere hetero's om me heen. Zeker als ik een van mijn vele vrienden met homo-geaardheid spreek en het gedrag van bijvoorbeeld de kerk bediscussier. Mensen laten we echt gaan nadenken of we goed bezig zijn voordat het te laat is. Accepteer elkaar.
Citaat
Als mens schaam ik me voor meer dingen dan alleen dit. Ik schaam me dat we discussie hebben over kleding bijvoorbeeld. Buitenkantgeklets....

quote:

Persoonlijk denk ik dat er geen verschil is tussen homo en hetero. Allemaal geweldige mensen, allemaal kinderen van God. Leef daar met z'n allen naar.

vragen die hierbij door mijn hoofd spelen:
Je moet scheiding maken tussen de aard van de mens en de uiting van die aard :)

quote:

- Stel dat straks in de hemel blijkt dat de kerk het verkeerd heeft. Dat God boos is op de mensheid dat ze elkaar niet hebben geaccepteerd. Dan is al de pijn veroorzaakt door kerken en christenen onderling voor niets geweest.
Stel dat er geen hemel is, dat GOD niet bestaat en dat alles wat wij hier noemen zinloos is/
Stel dat er morgen een bom op mijn huis valt of dat mijn gezin ontvoerd wordt?

De mens vreest het meest het lijden dat hij vreest...

quote:

- Waarom is de bijbel zo onduidelijk over homofilie. Ik herken alleen maar teksten die gaan over homoseks-offerdienst. Daarvan kan ik me voorstellen dat God ervan walgt. Maar dat doet hij ook bij heteroseks-offerdienst.
- Als je van homoliefde zegt dat dat oprechte liefde is, hoe zit het dan met pedofilie? Is dat dan ook echte liefde?

Er zijn meerdere online groepen van christelijke homofielen. even googlen en er gaat een wereld voor je open denk ik.
goed omgaan met de ander kun je linken aan Matt 25.
Er op alle gebieden zijn voor de ander, ONDANKS zijn achtergrond.
Mail me maar als je wat wilt weten

kjmollema

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #11 Gepost op: december 19, 2008, 01:24:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 19 december 2008 om 00:03:

[...]
 Mooi geroepen maar ik ben actief binnen wat jij de G-organisaties noemt en herken het niet. Juist deze groep krijgt aandacht op meerdere (niet publieke!) fronten.

recentelijk de discussie in de christenunie bijvoorbeeld. Al is het daar nu wel goed gezet volgens mij... maar daar heb ik geen zicht op. Alleen het feit dat de discussie er was vond ik al vreemd. Verder worden in G kringen homo's wel geaccepteerd, maar homo-relaties nog niet.

quote:

dat klopt niet: als ik zie dat iemand zondigt wordt verwacht dat ik daar iets mee doe. voor mezelf en tot behoud van de ander!
Ja aanspreken en het gedrag niet kopieren, maar in ieder geval niet veroordelen

quote:

er is in de GKv naar ik meen geen uitspraak gedaan over de liefde tussen mensen van gelijk geslacht. Maar, vertel?

Niet landelijk voorzover ik weet, wel plaatselijk: homo's met een relatie worden van het avondmaal geweerd bijvoorbeeld. Voelt voor mij alsof voor hun de genade die God geeft over al hun zonden niet telt zoals die bij hetero's en hun zonden wel geld.

quote:

wie zegt dat "wij" dat doen?
je roept wel maar heb je onderliggende informatie?
Ik ken meerdere homofielen in onze kerken en herken dit niet namelijk.

nog te vaak zie ik mensen negatief doen over homo's. Lacherig bijvoorbeeld of onaccepterend. Ik heb een goede vriendin die pas aan me vertelde dat ze lesbische gevoelens heeft. Ze vond het lastig om dit aan haar omgeving te vertellen. Ik was de eerste. Waarom? Ze was bang om in een hokje geplaatst te worden en veroordeeld te worden door haar omgeving.
Dat vind ik heftig. Juist in de kerk hoort iedereen een plek te hebben om zijn of haar verhaal te doen. Dat dit dan niet blijkt te kunnen vind ik voldoende bewijs dat er een 'wij' is.

quote:

Als mens schaam ik me voor meer dingen dan alleen dit. Ik schaam me dat we discussie hebben over kleding bijvoorbeeld. Buitenkantgeklets....

eens

quote:

Stel dat er geen hemel is, dat GOD niet bestaat en dat alles wat wij hier noemen zinloos is/
Stel dat er morgen een bom op mijn huis valt of dat mijn gezin ontvoerd wordt?

De mens vreest het meest het lijden dat hij vreest...

ja eens, denk ik ook wel over na. Maar beetje flauwe reactie. Ik meen dit. Stel dat we het verkeerd hebben qat betreft homo's uitsluiten van avondmaal en het niet openlijk accepteren van homorelaties. Dan hebben we het leven van sommigen onder ons echt zuur gemaakt voor niets.
maar je hebt gelijk. Dat geld ook voor de vraag: stel dat er geen God aan het eind zit. Heb je voor jan joker elke zondag in de kerk gezeten en je zoveel met God in je leven bezig gehouden. Maar dan ging het nog wel over jouzelf. Dat deed je jezelf aan. Hier gaat het over het vormen van een mening over anderen.

quote:

Er zijn meerdere online groepen van christelijke homofielen. even googlen en er gaat een wereld voor je open denk ik.
Ik weet. Ben overigens zelf hetero, maar constateer zaken in mijn omgeving en vind het goed als een hetero een keer op komt voor homo-relaties.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #12 Gepost op: december 19, 2008, 02:35:22 pm »

quote:

kjmollema schreef op 19 december 2008 om 13:24:
recentelijk de discussie in de christenunie bijvoorbeeld. Al is het daar nu wel goed gezet volgens mij... maar daar heb ik geen zicht op. Alleen het feit dat de discussie er was vond ik al vreemd. Verder worden in G kringen homo's wel geaccepteerd, maar homo-relaties nog niet.

Klopt, zie onder :)

quote:

Ja aanspreken en het gedrag niet kopieren, maar in ieder geval niet veroordelen
het gaat verder dan aanspreken.
Jezus veroordeelde de vrouw met vele mannen niet. De vrouw niet maar wel sprak hij een oordeel over de daden die zij had gedaan en deed.
Dat is een nadrukkelijke scheiding:
de daad van mensen kun je veroordelen, de mens als mens echter niet.

quote:

Niet landelijk voorzover ik weet, wel plaatselijk: homo's met een relatie worden van het avondmaal geweerd bijvoorbeeld. Voelt voor mij alsof voor hun de genade die God geeft over al hun zonden niet telt zoals die bij hetero's en hun zonden wel geld.
dat komt mogelijk omdat er in je voorbeeld sprake is van openlijke zonde maar inderdaad is een ieder even zondig als de ander. In die zin zou het leeg moeten zijn aan de avondsmaaltafel. Er geldt echter ook nog "oprecht berouw" en "breken met de zonde" in dit geheel. Hoe zie je dat dan?

quote:

nog te vaak zie ik mensen negatief doen over homo's. Lacherig bijvoorbeeld of onaccepterend. Ik heb een goede vriendin die pas aan me vertelde dat ze lesbische gevoelens heeft. Ze vond het lastig om dit aan haar omgeving te vertellen. Ik was de eerste. Waarom? Ze was bang om in een hokje geplaatst te worden en veroordeeld te worden door haar omgeving.
Dat vind ik heftig. Juist in de kerk hoort iedereen een plek te hebben om zijn of haar verhaal te doen. Dat dit dan niet blijkt te kunnen vind ik voldoende bewijs dat er een 'wij' is.
Ook op het kerkplein hoor ik wel eens vreemde scheldwoorden bij jongeren onderling. Ik spreek hen daar op aan omdat ze niet weten of er een homo aanwezig is (homo vind ik overigens een afschuwelijk woord!). Het lacherige herken ik ook wel maar dat is niet alleen in de kerk zo.

quote:

ja eens, denk ik ook wel over na. Maar beetje flauwe reactie. Ik meen dit. Stel dat we het verkeerd hebben qat betreft homo's uitsluiten van avondmaal en het niet openlijk accepteren van homorelaties. Dan hebben we het leven van sommigen onder ons echt zuur gemaakt voor niets.
maar je hebt gelijk. Dat geld ook voor de vraag: stel dat er geen God aan het eind zit. Heb je voor jan joker elke zondag in de kerk gezeten en je zoveel met God in je leven bezig gehouden. Maar dan ging het nog wel over jouzelf. Dat deed je jezelf aan. Hier gaat het over het vormen van een mening over anderen.
dus toch geen beetje flauwe reactie?

quote:

Ik weet. Ben overigens zelf hetero, maar constateer zaken in mijn omgeving en vind het goed als een hetero een keer op komt voor homo-relaties.
Wat is je mening dan over mensen die een actieve sexuele relatie met iemand van gelijk geslacht hebben?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #13 Gepost op: december 22, 2008, 04:00:30 pm »
Hier heb ik wel geregeld over na zitten denken. Ik heb zelf jaren lang een bijbelkringleidster gehad die jaren later met een vrouw trouwde in een gereformeerde kerk van Groningen. Op deze daad na is ze net als haar vrouw nog steeds praktiserend christen.

Ik vindt het zelf te ver gaan om hen te weren bij het avondmaal. Ze zien dit zelf namelijk als correct. Gezien de uitleggingen van de bijbelteksten nog niet al te vreemd ook.  Ze was wel een beetje boos na het bezoek van onze gemeente. Ze wist van heel veel mensen bij ons dat ze niet voor hun huwlijk zijn, maar toch groette iedereen vriendelijk hen naar de dienst of maakte een praatje (ik ben daar één van om eerlijk te zijn). Ze was een beetje boos omdat volgens haar in de bijbel duidelijk staat dat je als broeders en zusters haar dan moest vermanen.

Dat besproken we nog bij ons thuis. Dat is nogal wat. Wat hadden we dan moeten doen? Ze weten toch immers zelf ook goed wat de bijbel leert.

Ik zie een voorbeeld die Pim Fortuin gaf (los van zijn rechtse ideeën) zelf als de meest ideale situatie voor homoseksuelen met een geloof. Hij leefde wel samen met een vriend, maar op bijbelse gronden trouwde hij niet met hem. Hij bleef slechts gewoon een vriend. Daar zie ik geen kwaad in.

In het oude testament las ik ergens in de wetten dat mannen niet met elkaar het bed mogen delen zoals getrouwde stellen het doen. dat zegt naar mijn voorstellingvermogen ook veel over hoe God de natuur schiep. Het zou een tegen natuurlijke onreine handeling worden.

Een moeilijk onderwerp. Vooral als je zelf dergelijke mensen kent. De vrouw die me jaren lang leidde als bijbelkringleidster is getrouwd met een vrouw.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #14 Gepost op: december 22, 2008, 10:18:26 pm »
Volgens mij komt de laatste discussie neer op twee meningen:

1. Moet iemand die bewust en openlijk volhard in zonde vermaand worden (door bijvoorbeeld uitsluiting van het avondmaal)?
2. Is het samenleven als homo's met de beruchte seksuele handeling een openlijke volharding in zonde?

Het lijkt me niet dat mensen snel veranderen van mening op 1 van beide vragen. Het verandert echter wel het hele perspectief op de discussie:

A: Allebei ja. In dit geval moet er dus een grens getrokken worden. Het is prima mogelijk heel begripvol naar homoseksuele gevoelens te zijn, maar er moet opgetreden worden op het moment dat het fout gaat. Vaak wordt dit afgedaan als gevoelloos, maar dat is het niet perse. Kjmollema, kortsluiting is dus niet nodig :-). Mensen die ja antwoorden op vraag 2, zijn echt niet gek, er zijn genoeg teksten die er in elk geval duidelijk over lijken te gaan.

B: Ja, Nee. De mensen die wel radicaal willen zijn, maar niet veel moeite hebben met homoseksuele relaties. Snappen vaak niks van A, terwijl groep A denkt dat het een stel liberalen zijn (D), terwijl dat ook wel weer mee valt.

C: Nee, Ja. De catagorie die het wel fout vindt, maar daar geen consequenties aan verbindt. Zoeken oplossing in de richting van goede gesprekken en doen er verder vaak het zwijgen toe.

D: Nee, Nee. De hardcore liberalen, kunnen helemaal niets met A (vlam in de pan), roepen ook hard tegen C waardoor die maar gauw zijn mond houdt. Zijn goede vrienden met B, maar alleen voor dit onderwerp.

Uiteraard valt er hier nog genoeg aan af te dingen, maar duidelijk is dat er bij dit onderwerp basis-houdingen naar voren komen die verder gaan dan het onderwerp an sich. Als een A met een D gaat spreken, kom je gewoon niet snel tot wederzijds begrip. Die verschillen in houding kun je dan maar beter zo snel mogelijk boven water krijgen, dan voortmodderen in een poging eensgezind te worden o.i.d.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!