Auteur Topic: bidden tegelijk en de bijbel  (gelezen 3211 keer)

rugby

• Bekijk profiel
bidden tegelijk en de bijbel
« Gepost op: februari 07, 2009, 02:49:22 pm »
in de bijbelstudiegroep hadden we een vraag waar we eigenlijk niet uitkwamen..mss. hier iemand wel?
Bidden geeft kracht en met meer mensen tegelijk bidden, geeft dat meer kracht dan dat die mensen apart zouden bidden??
Er wordt vaak door veel mensen tegelijk gebeden, met het idee dat dat ook extra kracht zou geven.Is dat idee iets uit de bijbel, zoja waar staat dat dan?
Zonee, hoe komt men dan aan dat idee?
Wie kan ons verder helpen? Alvast bedankt voor de moeite..

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2009, 07:22:37 pm »
Ik zie wel een tekst uit handelingen...

Hand 1,14

Deze allen bleven eendrachtig volharden in het gebed, met enige vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broeders.

Maar of dit nu is wat je bedoelt.... Bedoel je het zo dat men tegelijk hardop hetzelfde bidt?
Of bedoel je dat er bv in een bidstond, een persoon bidt en de aanwezigen bidden in zichzelf dat gebed mee? Gezamelijk....
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2009, 07:23:07 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2009, 07:43:21 pm »

quote:

Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren. Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden. (Mattheüs 18:19-20)

Samen bidden, omdat:

• God ons roept een volk, een gemeenschap te zijn
  •    
  • het ons leert zelf te bidden doordat we horen hoe anderen bidden
  •    
  • het ons vrijmoedigheid geeft, tegenover God en tegenover elkaar  (Hand.4:24)
  •    
  • we zo elkaars lasten beter leren kennen en dragen
  •    
  • we zo samen groeien in het geloof
  •    
  • het de basis vormt voor geestelijk herstel
  •    
  • er grote beloften zijn verbonden aan eenparig bidden (zie bovenvermelde tekst)
  •    
  • het eenzijdig bidden voorkomt omdat
  •    
  • ieder een eigen inbreng heeft
  •    
  • het de kracht van de voorbede versterkt.

Jouw gebed is anders dan het mijne. Onze gebeden vullen elkaar aan. Mijn gebed is niet compleet zonder het gebed van een ander. Ook daarin hebben we elkaar nodig.

quote:

Ef.3:18  zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is,  
19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.  
20 Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,  

Voordat de Heilige Geest werd uitgestort was er een gebedsgroep tien dagen lang volhardend aan het bidden in een bovenzaal. Hand. 1:12-14

quote:

2 Kron.7:14 en mijn volk waarover mijn naam is uitgeroepen, verootmoedigt zich en zij bidden en zoeken mijn aangezicht en bekeren zich van hun boze wegen, dan zal Ik uit de hemel horen, en hun zonde vergeven en hun land herstellen.
15 Thans zullen mijn ogen geopend zijn, en zullen mijn oren luisteren naar het gebed te dezer plaatse.
In Jacobus 5:16 wordt gezegd dat het gebed van een rechtvaardige veel vermag doordat er kracht aan verleend wordt. Hoe veel te meer het gebed van veel rechtvaardigen die samenkomen om te bidden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2009, 10:56:24 pm »
Ik heb daar een zeer simpele mening over:
voor de bidders is het fijn (samen bidden), maar voor het effect van het gebed maakt het niets uit. God doet wat het beste is, dus maakt het niet uit met hoeveel mensen je het vraagt (of hoe vaak, hoe lang, - misschien maakt zelfs niet òf je bidt ("Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen.").
Maar voor de mensen die bidden maakt het natuurlijk wel uit.
as blunt as Ockham's razor

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2009, 11:31:15 pm »

quote:

gesp schreef op 07 februari 2009 om 22:56:
God doet wat het beste is, dus maakt het niet uit met hoeveel mensen je het vraagt (of hoe vaak, hoe lang, - misschien maakt zelfs niet òf je bidt ("Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen.").
Maar voor de mensen die bidden maakt het natuurlijk wel uit.
Voor God maakt het zeker uit dat we bidden. Hij wil gebeden zijn. Uit de teksten die ik in mijn vorige posting vermeldde, blijkt toch duidelijk dat God ons oproept om te bidden. We zitten in een strijd en God wil ons betrekken in die strijd. Biddend strijden.

Ik moet hierbij denken aan Mozes die de staf omhoog hield, zodat men zich heel bewust was dat de overwinning van God moest komen. Je zou dit een vorm van bidden kunnen noemen. Hij moest daarbij ondersteund worden door Aäron en Chur. Bij Mozes ging het om fysieke legermachten. Bij ons gaat het om de machten van de duisternis in de hemelse gewesten. Door biddend te strijden kunnen we in de overwinning staan. Het is fijn als anderen, net zo Aäron en Chur, je in die strijd ondersteunen.

quote:

Ex.17:10 Jozua deed wat Mozes hem had opgedragen en trok tegen Amalek ten strijde, en Mozes ging naar de top van de heuvel, samen met Aäron en Chur. 11 Zolang Mozes zijn arm opgeheven hield, was Israël de sterkste partij, maar liet hij zijn arm zakken, dan was Amalek de sterkste. 12 Toen Mozes’ armen zwaar werden, legden Aäron en Chur een steen bij hem neer, zodat hij daarop kon gaan zitten. Zelf gingen ze aan weerszijden van hem staan, om zijn armen te ondersteunen. Daardoor konden zijn armen opgeheven blijven totdat de zon onderging. 13 Zo versloeg Jozua het leger van Amalek tot de laatste man.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2009, 09:37:53 am »

quote:

Adinomis schreef op 07 februari 2009 om 23:31:
[...]
Voor God maakt het zeker uit dat we bidden.
Volgens mij mankeert er iets aan je leesvaardigheid. Gesp beweert nergens dat het voor God niet uitmaakt of we bidden, of niet.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2009, 09:39:28 am door Mezzamorpheus »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2009, 12:04:57 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 februari 2009 om 09:37:
Volgens mij mankeert er iets aan je leesvaardigheid. Gesp beweert nergens dat het voor God niet uitmaakt of we bidden, of niet.
Nee, Gesp dacht dat het "misschien" niets uitmaakt, de Vader weet het toch al van te voren.

meems

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2009, 09:17:12 am »
Hand 2:42.
Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.
Hand 13:2.
Op een dag, toen ze aan het vasten waren en een gebedsdienst hielden voor de Heer, zei de heilige Geest tegen hen: ‘Stel mij Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak die ik hun heb toebedeeld.’  
Zomaar 2 teksten waaruit blijkt dat samen bidden al een aktiviteit was van de eerste gemeenten.
Verder is het denk ik zo dat zowel het persoonlijk gebed, en Jezus deed dat erg vaak, als ook het gezamenlijk gebed belangrijk zijn.
God wil gebeden zijn. Het gebed wordt toch ook wel het offer van onze lippen genoemd.
Naast het feit, dat het gezamenlijke gebed, voor mijn gevoel althans, extra klemtoon zet op het gebed naar God toe is het ook, denk ik, een stimulerende factor in een geloofsgemeenschap met anderen.

In de Heidelbergse Catechismus wordt het gebed toch het voornaamste stuk van de dankbaarheid genoemd.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2009, 09:18:27 am door meems »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2009, 09:56:29 am »
Volgens mij heb je hier twee kanten die door verschillende users belicht worden. De ene kant is: mensen moeten bidden, want God wil dat graag, en het is vanaf het begin een goede gewoonte geweest ook samen te bidden.
De andere kant is: God heeft ons gebed niet NODIG om voor ons te zorgen en te weten wat goed voor ons is, en Hij is ook niet te manipuleren.

Dus ja, het is goed om samen te bidden, met elkaar en voor elkaar, maar voor de kracht van het gebed geldt niet per definitie: hoe meer mensen bidden hoe krachtiger het gebed. (Denk ook aan wat Jezus zegt over het bidden op straat: geen veelheid aan woorden, geen uiterlijk vertoon, maar trek je terug in je binnenkamer, want je bidt niet om in hoger aanzien bij de mensen te komen, maar je bidt tot God en God ziet je ook daar.
computerfout: een vreemde een in de byte

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2009, 10:02:22 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 09 februari 2009 om 09:56:
Dus ja, het is goed om samen te bidden, met elkaar en voor elkaar,
Maar waaróm is dat samen bidden nou goed?
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2009, 10:02:37 am door Mezzamorpheus »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 09, 2009, 10:43:26 am »
Omdat we samen Gods gemeente zijn en niet alleen maar individuen
computerfout: een vreemde een in de byte

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 09, 2009, 02:35:49 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 09 februari 2009 om 09:56:
De andere kant is: God heeft ons gebed niet NODIG om voor ons te zorgen en te weten wat goed voor ons is, en Hij is ook niet te manipuleren.
In feite heb je gelijk dat God ons gebed niet nodig heeft. Maar ik geloof dat Hij ervoor heeft gekozen ons tot zijn medearbeiders te maken. 1 Kor.2:9  God manipuleren gebeurt vanuit een zelfzuchtig of kortzichtig begeren. Ik denk dat God zich niet laat manipuleren.
Maar God laat zich wel "verbidden". Dus ons bidden heeft wel degelijk invloed op Gods handelen. Er staan daarvan meerdere voorbeelden in de bijbel.

Ik heb hier een boekje, geschreven door Anne van der Bijl, met de titel "en GOD bedacht zich". De ondertitel is: ......"omdat zijn volk erom vroeg". Deze titel is n.a.v. Ex. 32 vs 9 tm 14.

quote:

9 De HEER zei verder tegen Mozes: ‘Ik weet hoe onhandelbaar dit volk is. 10 Houd mij niet tegen: mijn brandende toorn zal hen verteren. Maar uit jou zal ik een groot volk laten voortkomen.’ 11 Mozes probeerde de HEER, zijn God, milder te stemmen: ‘Wilt u dan uw toorn laten woeden tegen uw eigen volk, HEER, dat u met sterke hand en grote macht uit Egypte hebt bevrijd? 12 Wilt u dat de Egyptenaren zeggen: “Hij heeft hen bevrijd om hen in het ongeluk te storten, om hen in het bergland te doden en van de aarde weg te vagen”? Wees niet langer toornig en zie ervan af onheil over uw volk te brengen! 13 Denk toch aan uw dienaren Abraham, Isaak en Israël, aan wie u onder ede deze belofte hebt gedaan: “Ik zal jullie zo veel nakomelingen geven als er sterren aan de hemel zijn, en het hele gebied waarvan ik gesproken heb zal ik hun voor altijd in bezit geven.”’ 14 Toen zag de HEER ervan af zijn volk te treffen met het onheil waarmee hij gedreigd had.

Ezra 8
23 Dus vastten wij en smeekten onze God hierover, en Hij liet Zich door ons verbidden.
Het individuele gebed en het gezamenlijk bidden kan dus Gods handelen beïnvloeden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 09, 2009, 03:22:01 pm »

quote:

rugby schreef op 07 februari 2009 om 14:49:
in de bijbelstudiegroep hadden we een vraag waar we eigenlijk niet uitkwamen..mss. hier iemand wel?
Bidden geeft kracht en met meer mensen tegelijk bidden, geeft dat meer kracht dan dat die mensen apart zouden bidden??
Er wordt vaak door veel mensen tegelijk gebeden, met het idee dat dat ook extra kracht zou geven.Is dat idee iets uit de bijbel, zoja waar staat dat dan?
Zonee, hoe komt men dan aan dat idee?
Wie kan ons verder helpen? Alvast bedankt voor de moeite..

Het gaat hier niet om het aantal of hoeveelheid, maar om het samen bidden, te bemoedigen, te helpen etc.. zoals het te lezen is in bijvoorbeeld

1 Tessalonicenzen 5:11-28

11 Dus troost elkaar en wees elkaar tot voorbeeld, zoals u trouwens al doet. 12 Wij vragen u, broeders en zusters, diegenen onder u te erkennen die zich op gezag van de Heer ervoor inzetten u te leiden en terecht te wijzen. 13 U moet hun om hun werk veel liefde en respect betonen. Leef in vrede met elkaar. 14 Wij sporen u aan, broeders en zusters, iedereen die zijn dagelijks werk verwaarloost terecht te wijzen, de moedelozen hoop te geven, op te komen voor de zwakken, met iedereen geduld te hebben. 15 Zie erop toe dat niemand kwaad met kwaad vergeldt en streef altijd naar het goede, zowel voor elkaar als voor ieder ander. 16 Wees altijd verheugd, 17 bid onophoudelijk, 18 dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt. 19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. 21 Onderzoek alles, behoud het goede 22 en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet. 23 Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus. 24 Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
25 Broeders en zusters, bid ook voor ons 26 en groet elkaar met een heilige kus. 27 In de naam van de Heer verzoek ik u dringend deze brief voor te lezen aan alle broeders en zusters. 28 De genade van onze Heer Jezus Christus zij met u.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 09, 2009, 03:32:45 pm »
Het heeft met éénheid te maken zoals Jezus het zei in zijn gebed tot God de Vader:

Johannes 17: 20-26

20 Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. 22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: 23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.
24 Vader, u hebt hen aan mij geschonken, laat hen dan zijn waar ik ben. Dan zullen zij de grootheid zien die u mij gegeven hebt omdat u mij al liefhad voordat de wereld gegrondvest werd. 25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent u niet, maar ik ken u, en zij weten dat u mij hebt gezonden. 26 Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en dat zal ik blijven doen, zodat de liefde waarmee u mij liefhad in hen zal zijn en ik in hen.’  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

rugby

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 12, 2009, 06:39:15 pm »
bedankt voor alle reacties; ik heb het met belangstelling gevolgd en ben r wijzer van geworden.
Er zijn toch van die bijbelgroepen, gebedsbijeenkomsten...het ''samen bidden'' geeft dan de indruk dat er extra kracht van uitgaat, naast het feit dat het samen zijn bemoedigend/verbindend kan werken.

Zou God eerder te verbidden zijn, als er velen tegelijk bidden/ om het zelfde bidden? Waar kan ik dat lezen...dat was mn vraag en ik heb r  nu meer zicht op gekregen....THX.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 12, 2009, 08:20:40 pm »

quote:

rugby schreef op 12 februari 2009 om 18:39:
bedankt voor alle reacties; ik heb het met belangstelling gevolgd en ben r wijzer van geworden.
Er zijn toch van die bijbelgroepen, gebedsbijeenkomsten...het ''samen bidden'' geeft dan de indruk dat er extra kracht van uitgaat, naast het feit dat het samen zijn bemoedigend/verbindend kan werken.

Zou God eerder te verbidden zijn, als er velen tegelijk bidden/ om het zelfde bidden? Waar kan ik dat lezen...dat was mn vraag en ik heb r  nu meer zicht op gekregen....THX.

Het boek verwoord mooi waar het hier om draait:
Romeinen 2: 16
"Er komt een dag dat Jezus Christus in opdracht van God Zijn oordeel zal uitspreken over het verborgen leven van de mensen, over hun diepste gedachten."

Daar gaat het bij God om. hoe je het ook met elkaar doet, als het maar vanuit de Liefde doet die in je leeft voor de mensen waarvoor je met elkaar bid. Daar is God naar op zoek.

En God zei ook: "Waar 2 of 3 mensen in mijn naam bij één zijn, ben Ik bij hen."