quote:
ruben1989 schreef op 28 februari 2009 om 20:41:Ik ben zelf niet echt ingelezen in het christendom, maar het feit dat Harmoniezoeker aandraagd, namelijk dat Jezus ook lang niet door iedereen gehoord werd en toch daadwerkelijk de boodschapper en zoon van god was. Ik heb uberhaupt niks op met mensen die pretenderen een boodschapper van welk geloof ook te zijn, en daar rechten aan beweren te kunnen ontlenen. Maar ik denk dat het in deze tijden en wereld van massamedia, vrijheid van meningsuiting en extremen het voor een nieuwe messias (mocht die ooit komen) het moeilijk zou zijn om zich kenbaar en geloofwaardig te maken, zonder dat hij voor goochelaar, populist of fraudeur zou worden uitgemaakt. In landen waar je al bijna 100 jaar vrijheid van meningsuiting hebt is het namelijk nogal lastig om je stem te laten horen, omdat niks meer gewaagd of uitzonderlijk is.
Wat ik me binnen dit topic ook afvraag is wat mensen vinden van de Mormonen, die er ook zeker wat betreft de openbaring er een nogal andere visie op na houden dan de in Nederland gangbare opvattingen in de gereformeerde en katholieke stromingen.
Daarnaast, een vraag die mij altijd er bezig houd:P, omdat ik toch ergens wel in een god geloof, en dit wat dat betreft mijn grootste zoektocht is: leven na de dood(ook wel hemel, nirvana, reincarnatie enz genoemd). Komen mensen met een afwijkend christelijk geloof wel in de hemel, of ligt het allemaal niet zo simpel.
mooie open reactie Ruben,
even een positief bedoelde opmerking over je zoektocht:
- je gelooft in iets als god
- je hebt niets met mensen die pretenderen
- je hebt het over een eventuele nieuwe messias in deze tijd
- je hebt het over mensen met een afwijkend christelijk geloof
ik wil je een aantal filosofische gedachten meegeven op je zoektocht. want ik denk dat een zoektocht zich kenmerkt door de vrijheid van de zoeker alle hoeken en gaten die hij op dat moment wil beschouwen, ook te beschouwen.
Een zoektocht die de zoeker in een richting duwt is geen zoekttocht in vrijheid maar een gearrangeerde vooraf vast staande wandeling.
De opmerkingen die ik dan ook wil plaatsen zijn bedoelt om je zoektocht niet in een orde te krijgen, maar iets wat ik in je rugzak wil stoppen. Wellicht kom je het ooit op je zoektocht tegen en heb je het nodig.
Mijn filosofische gedachten:
- als er iets is als god, is iets dan iets of is dit iets eigenlijk niets
- als iets is als iets, is dit dan veranderlijk of onveranderlijk
- welke god heeft de minste pretenties
- als iets er altijd al was, veranderd iets niet, of wellicht iets, of helemaal
- als iets bestaat en een cadeau heeft voor de ontvanger, wie bepaald
dan het cadeau en wie bepaald de wijze het bewaren van het cadeau
- welk iets in de diverse religies is het in de eerste plaats om de
mens te doen zonder te overvragen en welk iets in de diverse religies
is het om de positie van iets te doen en daarom iets van de mens te
vragen
- welk iets heeft bij zijn vertrek naar het eeuwige een helper voor vraagstukken achtergelaten welk iets heeft bij zijn vertrek naar het eeuwige een aantal opdrachten en puzzels achter gelaten
Dit zijn geen opmerkingen om nu te beantwoorden maar al denkende op je zoektocht in gedachten te nemen op het daarvoor bestemde moment.
Stop ze in je rugzak als je er nu geen zin of tijd voor hebt, ze komen vanzelf weer aan de orde als je ze nodig hebt.
ik wens je een spannende zoektocht...
ps. het kenmerkende van een zoektocht naar iets is dat je de lege ruimtes
uiteindelijk laat voor wat ze zijn omdat in lege ruimtes louter niets kan zijn. Om iets te vinden is het uiteindelijk zinloos om telkens weer aandacht te besteden aan het niets.