quote:
drsterp schreef op 21 september 2009 om 00:01:Maar vaak heb ik er wel moeite mee; een preek die me teleurstelt of zelfs boos maakt omdat ik het idee heb dat de dominee zijn eigen mening verkondigt en niet goed luistert naar wat de bijbel zegt.
Tja, als dat zo is, kun je niet van woordverkondiging spreken. Als dat regel is moet je erover gaan praten.
Maar we moeten ook bij onszelf nagaan of onze verwachtingen juist zijn.
Een goede graadmeter is om na te gaan of Christus centraal staat in de prediking.
quote:
Of als er in hoogdravige bewoordingen allerlei spreuken en formulieren worden opgelezen, waarvan je door de moeilijke en soms oubollige tekst nauwelijks begrijpt wat ze echt inhouden (en een buitenstaander al helemaal niet - ps. ben academisch geschoold, dus het ligt niet aan een gebrek aan snuggerheid

).
Ik ben ook niet zo gek met al die formulieren. Maar als anderen dat nodig vinden, toe dan maar....
quote:
Het avondmaal wordt gebracht als het grootste feest van de kerk.
Nou ja...... het is wel iets waarvoor we heel dankbaar mogen zijn. Maar je denkt wel aan het lijden en sterven van Jezus. Het is goed om te beseffen dat er een offer gebracht moest worden voor onze zonden.
Dat is nu niet direct een aanleiding voor een uitbundig feest. Meer gepaste vreugde.
quote:
Nu zijn we in de GKv bar slecht in feesten.
Volgens Prediker 7:4 4
zijn de gedachten van de wijze zijn graag in een huis vol rouw, die van de dwaas in een huis vol plezier. Dat neemt niet weg dat we ons mogen verheugen in de Here.
quote:
De liederen waarin we zingen dat we zo blij zijn worden doorgaans met strakke gezichten en een zompig orgel afgewerkt.
Daar heb je wel gelijk in. Toch kan soms gemeentezang best vrolijk klinken.
quote:
Maar het avondmaal... is voor mij in eerste instantie qua sfeer vooral het voorbeeld van een anti-feest. Een formulier met voorbeschreven formuleringen, die alle spontaniteit wegnemen. Rituelen waarvan iedereen zijn best doet om ze goed uit te voeren. In veel gemeenten dooooodse stilte wanneer het brood en de wijn rondgaan. Ik krijg het er werkelijk stikbenauwd van.
Je kunt ook in jezelf zingen: "Heer uw bloed dat redde mij, doet mij leven en maakt mij vrij......."
Niet meteen de beschuldigende vinger naar de ander, maar zelf de Heer in je hart gaan prijzen...
quote:
Een tweede reden, bijna net zo belangrijk, is dat ik niet het gevoel heb met mijn gemeentegenoten op 1 lijn te zitten qua geloof. Mijn mening over een heel aantal onderwerpen wijkt wat af (is progressiever) dan de reguliere GKv-mening. En juist bij het avondmaal, wordt zo sterk de nadruk gelegd op de gezamenlijkheid, het gedeelde geloof (schijn-uniformiteit) van de gemeente. Ook op het gemeente-zijn. Mijn gemeente is los zand. Rond de 400 individuen, maar geen eenheid. En daarnaast: ik zie het als puur toeval dat ik toevallig hier lid ben en niet bij de NGK, CGK of een andere kerk, ik ben immers vrijgemaakt opgevoed. Ik voel me dus christen, niet gereformeerd. En dat botst met hoe avondmaal nu gevierd wordt.
Het gaat er niet om dat we verschillende denkbeelden hebben, maar dat we
één zijn in Christus. Dat wordt met het Avondmaal beleden.
Fil.3:15 zegt "indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren". Dus die verschillen in Gods hand leggen.
En bij het Avondmaal gebeurt ook wat. Want wie onwaardig eet of drinkt doet dat tot zijn eigen oordeel. We moeten ons wel bewust zijn waar we mee bezig zijn.
quote:
Ik vind het idee van avondmaal mooi: het gedenken van het lijden van Christus. Maar ik word niet geroepen aan zijn tafel. Kom op! Het is een door ons ontwikkeld ritueel, waarbij we fraai het laatste avondmaal van Jezus en zijn discipelen hebben kunnen gebruiken als voorbeeld. Niks mis mee, maar maak het een feest dan!
Het is wel degelijk een bijbelse opdracht. Het is niet een door ons ontwikkeld ritueel. De invulling zou inderdaad verbeterd kunnen worden. Breng dat dan ter sprake, bij ouderling, kerkenraad of op een gemeentevergadering.
quote:
Ga dan echt eten. Maak lange tafels in de kerk. Laat ons allemaal lekker koken, eten en drinken meenemen. Aanschuiven, mooie muziek. Vier het geloof! Vier de bevrijding door Christus! Laat de sfeer en het avondmaal een glimlach of een bulderlach op het gezicht van de kerkleden veroorzaken, de reden van het avondmaal vraagt daar gewoon om. Wees niet bang dat we misschien te evangelisch overkomen als we oprecht blij zijn in ons kerkgebouw. Alsof God van ons een stemmige, stille, strakke bijeenkomst met sereen kauwende en slikkende christenen van ons verwacht. Dacht het niet.
Ik vind een bulderlach niet passen bij het gedenken van het het lijden van Christus. Maar mooie muziek waarin dankbaarheid wordt uitgedrukt wel.
Dat "kauwen en slikken" valt toch wel mee. Dat heb je meer bij lange gevulde tafels dan bij dat stukje brood en slokje wijn.
Zulke feestmaaltijden mogen er ook best zijn. Maar dan moet het feest ook gekenmerkt worden door het prijzen van onze God en dat mag best uitbundig zijn!
quote:
Ik vind het wel jammer dat avondmaal geen feest is. Ik zou graag met medechristen het feest vieren.
Het kan ook met een klein groepje in een huiskamer. De voorwaarde ervoor is het "één zijn in Christus".!