Auteur Topic: Lichaam van Christus  (gelezen 18844 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #100 Gepost op: april 09, 2009, 01:23:57 pm »

quote:

mohamed schreef op 09 april 2009 om 13:18:
[...]

Voor mij zijn zulke belijdenissen iets te eendimensionaal en waarom toch dat latijn er steeds bij halen?

Indien het enkel bij het uitspreken blijft van zo'n belijdenis dan kan ik me voorstellen dat het voelt als een eendimensionaal iets. Op eenzelfde manier kan elk gebed, elke bijbeltekst en elk belijdenisgeschrift eendimensionaal zijn. Maar de essentie is veel meer dan het enkel droog uitspreken.

Ik heb een klein beetje Latijn geplaatst om het duidelijker te maken voor de liefhebber, zodat hij/zij het makkelijk op kan zoeken indien gewenst. In de Kerk wordt nou eenmaal veel Latijn gebruikt. Ik gebruik overigens zelden Latijn in mijn bijdragen.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2009, 01:26:40 pm door Thorgrem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #101 Gepost op: april 09, 2009, 02:18:39 pm »

quote:

mirt schreef op 09 april 2009 om 11:56:
[...]

Ik had je dat ook willen vragen. Gemeenschap van heiligen is toch een duidelijke term. Ik snapte ook niet hoe je kwam op:

[...]

Volgens mij is 'gemeenschap der heiligen' gewoon een andere omschrijving van wat je voor de komma belijdt.

[...]

Zo wordt dat probleem inderdaad vaak opgelost.
En geeft het ook niet meer zoveel pijn.

Ik denk dat je misschien niet door hebt dat dit de ene kant van de medaille is: Het Lichaam van Christus dat een is door de Geest, is niet verdeeld. Dat Lichaam kan niet gescheurd zijn maar is een heilige eenheid.
Wat wel verscheurd is, (de andere kant van het plaatje) is de uiterlijke zichtbaarheid van dat Lichaam. Dat is niet zo 1 2 3 opgelost en geeft wel veel pijn.
Het geestelijke Lichaam valt niet meer samen met wat je bv uiterlijk ziet op zondag als Lichaam van Christus in een bepaalde plaats, er zijn veel verschillende kerken in 1 plaats waar gelovigen zondags naar toe gaan.....

quote:

Maar omdat God denk ik niet de begrippen: vergadering van gelovigen hier op aarde en in de hemel die zijn lichaam zijn, hoewel als vergadering verdeeld in tijd en plaats èn alle afzonderlijke gelovigen in allerlei groeperingen bij elkaar uit elkaar trekt, heeft Hij er volgens mij wel veel verdriet over. Ik denk dat wij ons er te makkelijk afmaken als we het wel uit elkaar trekken.
Ik heb aangegeven duidelijk dat er wel veel verdriet over is (hoort te zijn) dat we niet als gelovigen ook uiterlijk een eenheid zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #102 Gepost op: april 09, 2009, 02:36:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 april 2009 om 14:18:
[...]

Ik denk dat je misschien niet door hebt dat dit de ene kant van de medaille is: Het Lichaam van Christus dat een is door de Geest, is niet verdeeld. Dat Lichaam kan niet gescheurd zijn maar is een heilige eenheid.
Wat wel verscheurd is, (de andere kant van het plaatje) is de uiterlijke zichtbaarheid van dat Lichaam. Dat is niet zo 1 2 3 opgelost en geeft wel veel pijn.
Het geestelijke Lichaam valt niet meer samen met wat je bv uiterlijk ziet op zondag als Lichaam van Christus in een bepaalde plaats, er zijn veel verschillende kerken in 1 plaats waar gelovigen zondags naar toe gaan.....

Hoe kun je eigenlijk beweren dat het Lichaam van Christus niet verdeeld is, maar toch dat de uiterlijke zichtbaarheid verdeeld is.

Volgens jouw visie beslaat het Lichaam van Christus alle gelovigen. Hoe kun je beweren dat die niet verdeeld zijn (buiten het zichtbare aspect). Negeer je alle (theologische) verschillen simpelweg om een beeld van het Lichaam van Christus vast te houden. Je hoeft geen verstand te hebben van het christendom om te zien dat het tot op het bot verdeeld is. Ja goed, er zijn een aantal gemeenschappelijke dogma's, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. Mijn inziens kun je zo'n uitspraak niet doen indien je onder het Lichaam van Christus het algehele christendom verstaat. Althans niet als je feiten aanneemt.

Dat de Kerk, het Lichaam van Christus vele gebouwen heeft kan ik beamen. Enkel in de gemeente waar ik woon zijn al een 8 tal katholieke kerken. Daar kunnen mensen ter communie (het Lichaam van Christus) gaan om met het mystieke Lichaam van Christus verenigd te worden en ermee verbonden te blijven.

Het Lichaam van Christus, de Kerk, is wereldwijd aanwezig om de blijde boodschap te verkondigen. Ruim 217.000 parochies wereldwijd kan men bezoeken om God te ontmoeten in de Eucharistie.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2009, 02:39:16 pm door Thorgrem »

Adinomis

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #103 Gepost op: april 09, 2009, 02:49:23 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 april 2009 om 09:32:

De ik persoon is de Heilige Theresia van het kind Jezus.
Meer info over deze en andere heiligen; http://www.heiligen.net/okt/frm0110b.htm
Ik heb de link gelezen. Deze Theresia spreekt inderdaad heel warm en liefdevol over haar relatie met Jezus Christus. De heiligverklaring vind ik, zoals je wel zult begrijpen, iets wat niet in mijn geloofsbeleving past. Maar zo over Jezus spreken........ daaraan zouden we in het forum een voorbeeld kunnen nemen. Het vreemde van een forum is dat, bij het plaatsen van mooie, positieve dingen dingen, er geen discussie meer is en een topic snel verlopen raakt. Maar als je prikkelende kritiek hebt, dan wordt het forum ineens heel erg levendig. Een teken van hoe wij mensen in elkaar zitten.

quote:

Belijdenis van de zonde blijft nimmer achterwege in het sacrament van boete en verzoening. Daarnaast is het sacrament niet geheel vrijblijvend. Het lijkt me dat je een verkeerd of beperkt beeld hebt van het sacrament.

Voor mij is schuldbelijdenis en verzoening geen sacrament. Ik vind het goed dat het gebeurt bij de mis! Ook bij het Avondmaal komt dat aan de orde. Maar als jij nu eens zou denken "als ik de kans zou hebben sla ik die Adinomis de hersens in"  8)7  (natuurlijk denk je dat niet :nee: - het is maar een voorbeeld). Vervolgens realiseer je je dat je zo niet mag denken. Moet je dan wachten tot de mis of tot je een ontmoeting hebt met je biechtvader om dat te belijden? Je hoeft het niet aan mij te belijden. Ik weet er niets van. Maar voor God? Als ik hetzelfde jou zou toewensen (doe ik gelukkig ook niet :nee: ) zou ik in gedachten tegen God zeggen: "Heer vergeef me". Dan weet ik meteen dat het weg is, omdat God het beloofd heeft.

Schuld kan, zoals je al zei, heel zwaar op iemand drukken. Maar God zegt dat zonde scheiding maakt tussen Hem en ons. Die scheiding is het ergste wat er is. Ik ben dan ook blij dat ik rechtstreeks naar God kan gaan om vergeving te vragen. Dan is het weer goed tussen God en mij. Doen de katholieken dat ook rechtstreeks? Naar mijn idee hoeft daar niets of niemand dan Jezus Christus tussen te staan.

quote:

De biecht praktijk zelf is verminderd en dat is gezien de omstandigheden niet zo heel verwonderlijk.
Welke omstandigheden? Terugloop in de kerkgang of anderszins?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #104 Gepost op: april 09, 2009, 02:59:43 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 april 2009 om 14:49:
[...]

Ik heb de link gelezen. Deze Theresia spreekt inderdaad heel warm en liefdevol over haar relatie met Jezus Christus. De heiligverklaring vind ik, zoals je wel zult begrijpen, iets wat niet in mijn geloofsbeleving past. Maar zo over Jezus spreken........ daaraan zouden we in het forum een voorbeeld kunnen nemen. Het vreemde van een forum is dat, bij het plaatsen van mooie, positieve dingen dingen, er geen discussie meer is en een topic snel verlopen raakt. Maar als je prikkelende kritiek hebt, dan wordt het forum ineens heel erg levendig. Een teken van hoe wij mensen in elkaar zitten.
Wij zijn niet allen geboren schrijvers. Daarnaast is het bijzonder moeilijk om mystiek onder woorden te brengen. :)

quote:

[...]

Voor mij is schuldbelijdenis en verzoening geen sacrament.
Ik heb nergens beweerd dat een schuldbelijdenis een sacrament is. De biecht is een sacrament. De schuldbelijdenis die elke Mis terugkomt niet.

quote:

Ik vind het goed dat het gebeurt bij de mis! Ook bij het Avondmaal komt dat aan de orde. Maar als jij nu eens zou denken "als ik de kans zou hebben sla ik die Adinomis de hersens in"  8)7  (natuurlijk denk je dat niet :nee: - het is maar een voorbeeld). Vervolgens realiseer je je dat je zo niet mag denken. Moet je dan wachten tot de mis of tot je een ontmoeting hebt met je biechtvader om dat te belijden? Je hoeft het niet aan mij te belijden. Ik weet er niets van. Maar voor God? Als ik hetzelfde jou zou toewensen (doe ik gelukkig ook niet :nee: ) zou ik in gedachten tegen God zeggen: "Heer vergeef me". Dan weet ik meteen dat het weg is, omdat God het beloofd heeft.
Er is geen sprake van dat het een het andere uitslaat. Het is niet of/of het is en/en. Wellicht dat in de protestantse traditie het een wil zeggen dat het andere uitgesloten wordt. Zo werkt dat echter niet in de katholieke Kerk.

quote:

Schuld kan, zoals je al zei, heel zwaar op iemand drukken. Maar God zegt dat zonde scheiding maakt tussen Hem en ons. Die scheiding is het ergste wat er is. Ik ben dan ook blij dat ik rechtstreeks naar God kan gaan om vergeving te vragen. Dan is het weer goed tussen God en mij. Doen de katholieken dat ook rechtstreeks? Naar mijn idee hoeft daar niets of niemand dan Jezus Christus tussen te staan.
Antwoord God wel eens rechtstreeks tot je? Zo ja, dan ben je een van de weinige gelukkige zielen hier op aarde. Zo nee, dan zul je altijd met een onzekerheid zitten die je kan belemmeren een nieuwe start te maken, jezelf te vergeven en je leven weer op te pakken.

quote:

[...]

Welke omstandigheden? Terugloop in de kerkgang of anderszins?
Dat lijkt me offtopic net zoals de zijstraat die we nu bewandelen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #105 Gepost op: april 09, 2009, 03:49:36 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 april 2009 om 23:26:
[...]

Kan een protestant volgens die visie onbewust horen tot de katholieke kerk? Geestelijk zeg maar.

Ik bedacht me dat je het antwoord daar al op gegeven hebt, namelijk "nee, een protestant behoord niet tot het lichaam, want het is niet katholiek."

We zijn zeg maar als verdwaalde schapen, al is Christus ons hoofd. Zo iets.

Maar wat ik van de bijbel zelf begrepen heb behoord elk kind van God tot het lichaam, maar kan ondanks dat wel doen alsof hij of zij de andere delen van het lichaam niet nodig heeft en zo appart verder gaan. Wat de rest van het lichaam en zichzelf te kort doet.
Een nieuwe start is een nieuw begin

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #106 Gepost op: april 09, 2009, 03:50:08 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 april 2009 om 14:18:
[...]

Ik dacht wel dat ik dat door had, maar ik bedoel alleen maar: ik denk dat God helemaal niet zo makkelijk denkt over twee kanten van één medaille als wij vaak doen.

Dus niet dat alleen die ene kant van de medaille erg is benadruk ik, maar het feit dat wij moeten spreken van twee kanten van een medaille om met ons kerkbegrip een beetje uit te voeten te kunnen. Dan denk ik: liever maar wat minder makkelijk uit de voeten kunnen met je kerkbegrip (door vele vragen dan maar vragen te laten) dan makkelijk spreken over iets wat God niet makkelijk vindt.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2009, 04:14:37 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #107 Gepost op: april 09, 2009, 03:55:26 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 april 2009 om 14:59:

Antwoord God wel eens rechtstreeks tot je?
Een boeiende vraag. Misschien een topic waard. Ik zou op deze vraag "ja"zeggen, maar ook eerlijk zeggen dat ik je niet precies kan vertellen hoe en wanneer. Het kan zijn door iets wat je in de bijbel leest wat een antwoord is op een gebed, of door wat de Geest door iemand spreekt.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #108 Gepost op: april 09, 2009, 03:59:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 april 2009 om 15:55:
[...]

Een boeiende vraag. Misschien een topic waard. Ik zou op deze vraag "ja"zeggen, maar ook eerlijk zeggen dat ik je niet precies kan vertellen hoe en wanneer. Het kan zijn door iets wat je in de bijbel leest wat een antwoord is op een gebed, of door wat de Geest door iemand spreekt.
Om het maar even ondubbelzinnig duidelijk te maken. Ik bedoelde dat als jij in gebed om vergeving vraagt God je direct en ondubbelzinnig door middel van mondelinge communicatie bevestiging geeft van vergeving.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2009, 03:59:43 pm door Thorgrem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #109 Gepost op: april 09, 2009, 04:24:17 pm »

quote:

mirt schreef op 09 april 2009 om 15:50:
[...]

Ik dacht wel dat ik dat door had, maar ik bedoel alleen maar: ik denk dat God helemaal niet zo makkelijk denkt over twee kanten van één medaille als wij vaak doen.

Bedoel je dat als je zegt: het Lichaam is geestelijk gezien voor God een geheel, dat je dan daar makkelijk in bent? Dat je minder makkelijk zegt: het Lichaam is niet een geheel?
Het gaat er natuurlijk niet om of het makkelijk is, of: je ervan af maken dat er uiterlijk geen eenheid is, door te zeggen dat God wel de eenheid ziet.

Maar het is natuurlijk de vraag: Hoe zit dat echt?
Als ik ervan overtuigd ben dat God de eenheid ziet die er is (al zien wij die niet), is dat een troost maar maakt het daardoor niet makkelijker of minder erg dat er uiterlijk gezien verdeeldheid is.

quote:

Dus niet dat alleen die ene kant van de medaille erg is benadruk is, maar het feit dat wij moeten spreken van twee kanten van een medaille om met ons kerkbegrip een beetje uit te voeten te kunnen. Dan denk ik: liever maar wat minder makkelijk uit de voeten kunnen met je kerkbegrip (door vele vragen dan maar vragen te laten) dan makkelijk spreken over iets wat God niet makkelijk vindt.

Ik zie die twee kanten van de medaille toch wel terug in de bijbel als er wordt gesproken over de (latere) tijden met dwaalleer etc.
Dus het is geen zelfbedachte oplossing omdat we anders niet uitkomen met ons kerkbegrip.

Je leest over twee kanten van de medaille in:
2 Tim 2
19 En toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, (Gods kant)en:
Een ieder, die de naam des Heren noemt, breke met de ongerechtigheid. (onze kant)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #110 Gepost op: april 09, 2009, 04:39:20 pm »
Ik denk dat God aan het werk is om het lichaam van Christus af te krijgen. En dat Hij wil dat we meewerken. Zie het hogeprieserlijk gebed van Jezus. Daarin is geen scheiding tussen hoe God het ziet en wat er op de aarde van komt. Daar is een eenheid tussen. Hoe dat kan? Ik denk door onszelf te zien als opgenomen in dat ene werk van God. Beter kunnen wij naar onze taak kijken dan naar wat we er tot nu toe van gemaakt hebben. En door met de vragen die we hebben naar God toe te gaan en het in ieder geval vragen te laten als we geen antwoorden hebben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #111 Gepost op: april 09, 2009, 05:25:25 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 april 2009 om 15:59:
[...]

Om het maar even ondubbelzinnig duidelijk te maken. Ik bedoelde dat als jij in gebed om vergeving vraagt God je direct en ondubbelzinnig door middel van mondelinge communicatie bevestiging geeft van vergeving.

Nee, dat niet. Wat wel zo is dat ik me herken in de woorden van Adinomis dat je God om vergeving kan vragen en er op mag vertrouwen dat je dan ook vergeving ontvangen hebt. Als uitgangspunt. Al kan het natuurlijk zo zijn dat je bijvoorbeeld vanuit verkeerde beweegredenen het vraagt of je handelen erna zo verkeerd is in Gods ogen, dat Hij het dan niet schenkt.

Doet me nu denken aan gelijkernissen van Jezus. Zoals die van de Koning die zijn knecht zijn schuld kwijt scheld uit medelijden, maar die knecht zet een knecht die weer onder hem staat wel vast omdat hij hem niet het verschuldigde bedrag betalen kan. In dat geval krenkt dat God zo, dat Hij de kwijtschelding van onze schuld weer intrekt.
Of zoals ik het ook ergens in de bijbel las: "als je anderen niet kan vergeven wat ze jou hebben aangedaan, dan kan God het ook niet vergeven wat je Hem hebt aangedaan." Dat vond ik confronterende woorden. God wil ons vergeven als we zelf dus ook anderen willen vergeven.

In het christendom doet het goede voorbeeld dus het voorbeeld volgen. God geeft, als we het ook weer willen doorgeven.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2009, 05:34:11 pm door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #112 Gepost op: april 09, 2009, 05:41:24 pm »

quote:

mirt schreef op 09 april 2009 om 16:39:
Ik denk dat God aan het werk is om het lichaam van Christus af te krijgen. En dat Hij wil dat we meewerken. Zie het hogepriesterlijk gebed van Jezus. Daarin is geen scheiding tussen hoe God het ziet en wat er op de aarde van komt.
Nee. Dat is het nu precies: God ziet de eenheid die er IS.

quote:

Daar is een eenheid tussen. Hoe dat kan? Ik denk door onszelf te zien als opgenomen in dat ene werk van God.
Klopt.

quote:

Beter kunnen wij naar onze taak kijken dan naar wat we er tot nu toe van gemaakt hebben. En door met de vragen die we hebben naar God toe te gaan en het in ieder geval vragen te laten als we geen antwoorden hebben.

En dat is in dit topic vers 2: wat moeten we doen, waar moeten we heengaan omdat in de praktijk de eenheid ver te zoeken is.
Dat is: naar je taak kijken.

Zelfreflectie is echter niet verkeerd. :)
Als vergelijking kun je kijken naar het volk Israël: Daniel in Ballingschap maakt zich een met de afwijkingen van het volk. Hij belijdt mede schuld aan de ballingschap en dat de tempel in puin ligt.

In deze tijd is er een geestelijke tempel: de Gemeente waar God in wil wonen. Als je om je heen kijkt zie je dat die tempel ook in puin ligt.
Daar mogen we ook belijden medeschuldig aan te zijn. Je kunt iig niet doen of er wat dat betreft niets aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2009, 06:54:42 pm door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #113 Gepost op: april 09, 2009, 08:21:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 april 2009 om 17:41:

Zelfreflectie is echter niet verkeerd. :)
Als vergelijking kun je kijken naar het volk Israël: Daniel in Ballingschap maakt zich een met de afwijkingen van het volk. Hij belijdt mede schuld aan de ballingschap en dat de tempel in puin ligt.
Hetzelfde doet Nehemia. Hij vereenzelvigt zich met het volk dat gezondigd heeft. Het lijkt me goed om in onze situaties hetzelfde te doen

quote:

Neh.1:5 Ik bad: ‘Ach HEER, God van de hemel, machtige en ontzagwekkende God, u die uw beloften nakomt en trouw bent aan ieder die u liefheeft en doet wat u gebiedt, 6 luister aandachtig en zie hoe uw dienaar dag en nacht tot u bidt ten behoeve van uw dienaren, de Israëlieten. Ik belijd de zonden die wij, Israëlieten, tegenover u hebben begaan, ook ik en mijn familie. 7 Wij hebben u veel kwaad gedaan; wij hebben ons niet gehouden aan de geboden, voorschriften en rechtsregels die u aan Mozes, uw dienaar, hebt gegeven.

quote:

In deze tijd is er een geestelijke tempel: de Gemeente waar God in wil wonen. Als je om je heen kijkt zie je dat die tempel ook in puin ligt.
Daar mogen we ook belijden medeschuldig aan te zijn. Je kunt iig niet doen of er wat dat betreft niets aan de hand is.
Ik moet in dit verband wel eens denken aan wat Jezus zei:

quote:

Hij zei tegen hen: ‘Hebben jullie dat alles goed gezien? Ik verzeker jullie: geen enkele steen zal op de andere blijven, alles zal worden afgebroken!’
Deze uitleg heb ik van niemand gehoord, maar ik denk zelf vaak dat het zo is: dat alles wat kerkelijk mensenwerk is, zal worden afgebroken. Net zo als de tempel in Jeruzalem. Dat is ons menselijke tempelwerk. Uiteindelijk zal alleen overblijven wat God door Zijn geest in de gelovigen bewerkt.
Ik geloof niet dat wat God gebouwd heeft in puin ligt. God heeft voor ogen wat Hij beoogt. Hij komt tot zijn doel, dwars door alles heen. Satan probeert ons te ontmoedigen. We moeten ons niet laten ontmoedigen. Net zo als de discipelen die in de storm op het meer voeren. Alles lijkt verloren te gaan. Maar Jezus is aan boord. Laten we op Hem vertrouwen!!
Watchman Nee zei:

quote:

God ziet de gemeente, de verloste gelovigen, vanuit een hemels perspectief. Hij ziet haar helemaal niet als zijnde verslagen door de kracht der zonde en zonden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #114 Gepost op: april 09, 2009, 09:12:22 pm »

quote:

[...]

Nee. Dat is het nu precies: God ziet de eenheid die er IS.
Er IS simpelweg geen eenheid in datgene wat jij als het Lichaam van Christus beschouwt. Of denk je dat God te misleiden is en dat Hij de scheuring op scheuring niet ziet wat tot op de dag van vandaag 30.000 verschillende protestantse verbanden/kerkgemeenschappen heeft opgeleverd waarbij er maandelijks meer bijkomen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #115 Gepost op: april 09, 2009, 09:46:46 pm »
Ze zei letterlijk: Maar het is natuurlijk de vraag: Hoe zit dat echt?
Als ik ervan overtuigd ben dat God de eenheid ziet die er is (al zien wij die niet), is dat een troost maar maakt het daardoor niet makkelijker of minder erg dat er uiterlijk gezien verdeeldheid is.

Daar ben ik het mee eens. Ze zijn één in Christus, maar verdeeld geraakt in de wereld. Dat neemt niet weg dat ze allemaal te samen wel kinderen van God zijn. dan heb ik het niet over de mensen die op papier christelijk zijn, maar die voor God christelijk zijn.

Het hoort in de wereld ook één te zijn, maar satan zet een wig tussen de mensen in en dat is niet enkel onder de protestanten, maar ook onder de katholieken. Zodat ze intern verdeeld zijn en velen het spoor bijster. wat God samen brengt drijft de duistere machten uiteen waar de mensen zich er toe laten verlijden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #116 Gepost op: april 09, 2009, 10:50:03 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 april 2009 om 21:12:
[...]

Er IS simpelweg geen eenheid in datgene wat jij als het Lichaam van Christus beschouwt. Of denk je dat God te misleiden is en dat Hij de scheuring op scheuring niet ziet wat tot op de dag van vandaag 30.000 verschillende protestantse verbanden/kerkgemeenschappen heeft opgeleverd waarbij er maandelijks meer bijkomen?

Ik ben ook heel duidelijk over de uiterlijke verdeeldheid.

Je moet dit lezen in het verband waarin ik dit zeg - zie de quote die gaitema van mij aanhaalt hierboven.

Iedere (ware) gelovige die heeft de Heilige Geest ontvangen. En die Geest is het gemeenschappelijke deel wat al die gelovigen hebben.
Dat gemeenschappelijk deel maakt de eenheid. Het Lichaam van Christus is een geheel.
Het is de eenheid van de Geest.
Die moeten we niet maken, maar die moeten we bewaren.
En wat er staat in Timotheus: God kent die de Zijnen zijn.

Het andere uiterste tegenover de uiterlijke verdeeldheid is de uiterlijk eenheid waarbij men innerlijk (geestelijk gezien) echter verdeeld is.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #117 Gepost op: april 09, 2009, 11:03:49 pm »
Het probleem met spreken over uiterlijke verdeeldheid en innerlijke eenheid is wel je een houding kunt krijgen: er is dan wel uiterlijke verdeeldheid, maar daar hoeven we niet zo moeilijk over te doen, want er is altijd toch nog innerlijke eenheid.

Hoe zie jij dat?

Ik bedoel, je zult vast zeggen: nee, we moeten er wel moeilijk over doen. Maar kunnen we dan niet beter ons woordgebruik aanpassen?

Veel indelingen van uiterlijk - innerlijk, hoger - lager zijn volgens mij gemaakt om ingewikkelde waarheden voor ons een beetje verteerbaar te maken. Maar ik heb echt het idee (en ik ben de enige niet) dat wij met die indelingen altijd gevaar lopen de waarheid geweld aan te doen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #118 Gepost op: april 09, 2009, 11:47:55 pm »

quote:

mirt schreef op 09 april 2009 om 23:03:
Het probleem met spreken over uiterlijke verdeeldheid en innerlijke eenheid is wel je een houding kunt krijgen: er is dan wel uiterlijke verdeeldheid, maar daar hoeven we niet zo moeilijk over te doen, want er is altijd toch nog innerlijke eenheid.

Hoe zie jij dat?
Zoals ik al eerder schreef:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 april 2009 om 16:24:
[...]

Bedoel je dat als je zegt: het Lichaam is geestelijk gezien voor God een geheel, dat je dan daar makkelijk in bent? Dat je minder makkelijk zegt: het Lichaam is niet een geheel?
Het gaat er natuurlijk niet om of het makkelijk is, of: je ervan af maken dat er uiterlijk geen eenheid is, door te zeggen dat God wel de eenheid ziet.

Maar het is natuurlijk de vraag: Hoe zit dat echt?

quote:

mirt
Ik bedoel, je zult vast zeggen: nee, we moeten er wel moeilijk over doen. Maar kunnen we dan niet beter ons woordgebruik aanpassen?

Ik maak alleen maar een bepaald onderscheid in wat God wel ziet en wat wij niet, en wat mensen zien.
En als dat waar is, blijf ik de betreffende woorden toch gewoon gebruiken?
Als je je erachter wilt verschuilen, is dat niet OK, maar doet niets af aan de waarheid van de onzichtbare eenheid.

quote:

Veel indelingen van uiterlijk - innerlijk, hoger - lager zijn volgens mij gemaakt om ingewikkelde waarheden voor ons een beetje verteerbaar te maken.

Nee, het blijft moeilijk en niet een 'ervan af maken' of: het 'verteerbaar maken'.
Het blijft onacceptabel dat er uiterlijke verdeeldheid is maar dat doet niets af aan de geestelijke eenheid van het Lichaam.

quote:

Maar ik heb echt het idee (en ik ben de enige niet) dat wij met die indelingen altijd gevaar lopen de waarheid geweld aan te doen.
Daarom vroeg ik ook: Hoe zit het dan echt?
« Laatst bewerkt op: april 09, 2009, 11:56:03 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #119 Gepost op: april 09, 2009, 11:57:33 pm »
@mirt:
hoe zou jij het dan omschrijven? Of: hoe zou je het woordgebruik dan willen aanpassen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #120 Gepost op: april 09, 2009, 11:58:37 pm »
Misschien is het in andere woorden vertolken van wat we bedoelen een helderder oplossing. Namelijk dat we als mensen onderling verdeeld zijn geraakt, maar ons één weten in Christus. Op Hem is onze hoop, want door Hem zal dat wat nu verdeeld is geraakt van wat God als één heeft bedoeld, weer op een dag één zijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #121 Gepost op: april 10, 2009, 12:25:28 am »

quote:

mirt schreef op 09 april 2009 om 23:03:
Veel indelingen van uiterlijk - innerlijk, hoger - lager zijn volgens mij gemaakt om ingewikkelde waarheden voor ons een beetje verteerbaar te maken. Maar ik heb echt het idee (en ik ben de enige niet) dat wij met die indelingen altijd gevaar lopen de waarheid geweld aan te doen.
Hoe zou jij je mede-christenen uit andere kerken zien en benoemen dan? Ervaar je totaal geen 'band in het geloof' met hen dan? En is zo'n 'band in het geloof' dan niets meer dan een pleister op de wonde? Iets armoedigs, wat weinig voorstelt? Of is het juist iets heel rijks wat veel verbondenheid geeft?
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 12:26:58 am door Mezzamorpheus »

mohamed

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #122 Gepost op: april 10, 2009, 07:51:40 am »

quote:

gaitema schreef op 09 april 2009 om 23:58:
Misschien is het in andere woorden vertolken van wat we bedoelen een helderder oplossing. Namelijk dat we als mensen onderling verdeeld zijn geraakt, maar ons één weten in Christus. Op Hem is onze hoop, want door Hem zal dat wat nu verdeeld is geraakt van wat God als één heeft bedoeld, weer op een dag één zijn.

Dat is een hele christelijke gedachte denk ik, maar zo bekijkt iemand die bij de RKK hoort het zeker niet. In hun ogen zijn degenen die de autoriteit van de 'enige' kerk verwerpen tollenaars die het Koninkrijk niet zullen beërven.

En als ik mij verkeerd heb laten informeren, dan hoop ik dat Thorgrem zo vriendelijk wil zijn te nuanceren wat ik foutief geïnterpreteerd heb.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #123 Gepost op: april 10, 2009, 09:15:29 am »

quote:

mohamed schreef op 10 april 2009 om 07:51:
[...]

Dat is een hele christelijke gedachte denk ik, maar zo bekijkt iemand die bij de RKK hoort het zeker niet. In hun ogen zijn degenen die de autoriteit van de 'enige' kerk verwerpen tollenaars die het Koninkrijk niet zullen beërven.

En als ik mij verkeerd heb laten informeren, dan hoop ik dat Thorgrem zo vriendelijk wil zijn te nuanceren wat ik foutief geïnterpreteerd heb.

Dat wij weten dat we een groot deel van het geloof delen met andere christenen die niet katholiek zijn weten wij (veel meer zegt Gaitema namelijk niet). Ook protestanten kan ik als broeders en zusters zien.

Over het koninkrijk beërven (een term die ik zelden of nooit tegenkom, dus ik ga er maar vanuit dat dat hemel betekend) doet de katholieke Kerk geen uitspraak. Het oordeel is aan God en God alleen. Katholieken hebben zelf ook geen garantie op de hemel. Dat is dan ook een van de redenen dat Luther een alternatieve theologie omtrent dat punt bedacht daar hij lichtelijk 'gek' werd van onzekerheid.

Adinomis

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #124 Gepost op: april 10, 2009, 11:14:00 am »

quote:

gaitema schreef op 09 april 2009 om 23:58:

Gait kan met eenvoudige woorden rake dingen zeggen. Eénheid met Christus, dat is het wat ons met Christus en met elkaar verbindt! Dat is het ook wat je persoonlijk zekerheid voor je eeuwig heil geeft.
Voor wat betreft het eeuwig heil kunnen we niet over anderen oordelen. Maar je kunt vaak Jezus in een ander herkennen. Voor onszelf mogen we weten dat als we met Christus zijn  ook in de eeuwigheid deel aan Hem zullen hebben. God spreekt zo tot ons door zijn Woord. (Rom. 6:23; 8:1; 8:31-39 Col.2:9-13, 3:1-4, Fil.1:6 ). Daar moeten we niet aan twijfelen.
Het deel hebben aan Christus verandert niet door de dood.

quote:

Rom. 8:1  Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld.

Rom. 8:38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.

In Christus zijn dus! Overgave aan Hem als Leidsman en Verlosser. Die éénheid in Christus vormt het Lichaam van Christus. Zo ziet God ons voor zich. Hij komt wel klaar met onze verschillen in inzicht, voor zover we ons ook willen laten corrigeren door Hem. We zijn terecht vaak wantrouwend m.b.t. de inzichten van andere mensen. Daarom is het goed om die te toetsen aan Gods Woord en te bidden om de leiding van de Heilige Geest.

quote:

Fil.3:15b Mocht u er op enig punt anders over denken, dan zal God het u wel duidelijk maken.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #125 Gepost op: april 10, 2009, 01:54:16 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 april 2009 om 00:25:
[...]

Hoe zou jij je mede-christenen uit andere kerken zien en benoemen dan? Ervaar je totaal geen 'band in het geloof' met hen dan? En is zo'n 'band in het geloof' dan niets meer dan een pleister op de wonde? Iets armoedigs, wat weinig voorstelt? Of is het juist iets heel rijks wat veel verbondenheid geeft?

Ja, natuurlijk ervaar ik wel een band in het geloof met hen. Dat heeft echt niet iets met mijn verhaal te maken.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 april 2009 om 23:57:
@mirt:
hoe zou jij het dan omschrijven? Of: hoe zou je het woordgebruik dan willen aanpassen?

Ja, dat is moeilijker dan zeggen waar ik het niet mee eens ben...
Maar zoiets: Het lichaam van Christus dat is een gemeenschap die God bezig is aan het vormen. Hij is het Hoofd en Hij trekt zijn leden tot zich. Die leden gaan dan een gemeenschap met elkaar vormen. Eenmaal zal dat volmaakt zijn. Dat Hij ermee bezig is kunnen we nu al zien en ervaren. Helaas is het zo dat er veel scheidingen zijn tussen delen van het lichaam die nu al werkzaam zijn hier op aarde die God niet zo bedoelt. Want volgens God moeten wij allen één zijn. En natuurlijk in de praktijk meer één met al de gelovigen uit je woonplaats (of wijk als je niet in een dorp woont) dan met de gelovigen uit Australië bijvoorbeeld. Als het in de praktijk dus niet zo is zoals wij weten dat God het bedoelt, dan moeten wij alles in het werk stellen (gebed en werken, voor zover voor ons mogelijk) om die praktijk aan te passen. Als wij dingen daarbij gaan forceren, werken we God juist weer tegen, dus dat vraagt veel wijsheid. Het kan bijvoorbeeld beter zijn om als kerken officieel gescheiden te blijven als je vermoed dat je in één kerkverband te veel ruzie krijgt om de leer. Maar dan wel in die tijd waarin het nog niet lukt alles er aan doen voor zover mogelijk om bijvoorbeeld misverstanden uit de weg te ruimen over elkaar en te blijven praten over wat je scheidt, maar dan wel op zo'n manier dat de manier waarop je dat doet niet juist de mogelijke eenheid in de toekomst in de weg zal gaan staan.

God zal er voor zorgen dat het lichaam van Christus uiteindelijk dat lichaam wordt zoals Hij het al voor zich ziet. Hij gebruikt daar ook ons voor en wij kunnen soms iets overzien, maar heel vaak niet. Maar we kunnen wel ieder op onze plek iets over onze taak weten.

quote:

gaitema schreef op 04 april 2009 om 11:38:
Ik ben het met Adinumis eens. Ik moet dan altijd denken aan de woorden van Paulus. Die opmerkte dat er allerlei groepen waren ontstaan. De ene zegt 'ik ben van die', en de andere 'ik van die' etc.. waarop Paulus vroeg: "is het lichaam soms verdeeld?"

Ik geloof dat het lichaam ogenscheinlijk verdeeld lijkt met nu "ik ben van de hervormden, ik van de babtisten, ik van de anglicanen", maar er is maar één lichaam.

En zo, niet om Gaitema aan te vallen, het is een voorbeeld, vind ik dus dat het te berustend is, een te berustende uitwerking heeft.
Het moet volgens mij zijn, wij zijn verdeeld maar dat moest niet zo zijn, er zou maar één lichaam moeten zijn, wat kunnen we er aan doen?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #126 Gepost op: april 10, 2009, 02:24:03 pm »

quote:

mirt schreef op 10 april 2009 om 13:54:
Het moet volgens mij zijn, wij zijn verdeeld maar dat moest niet zo zijn, er zou maar één lichaam moeten zijn, wat kunnen we er aan doen?

Uit de efezebrief

14 Daarom buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 die de vader is van elke gemeenschap in de hemelsferen en op aarde. 16 Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, 17 zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. 18 Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, 19 ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid.
20 Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, 21 aan hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties, tot in alle eeuwigheid. Amen.

Laat het een troost zijn in de aardse scheiding, maar beseffen dat er een hemelse eenheid is die niet onbereikbaar is, maar vanuit de hemel reikt naar dit bestaan.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #127 Gepost op: april 10, 2009, 02:36:28 pm »
Ik vind dat heel mooi Grondig christelijk, maar begrijp je dat het me er alleen maar om gaat dat heel mooie uitspraken ook gebruikt kunnen worden om te berusten in een verkeerde praktijk?

Ik bedoel niet dat we ons ineens allemaal heel onrustig en ongerust moeten gaan gedragen, maar dat is nog weer wat anders.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #128 Gepost op: april 10, 2009, 02:37:53 pm »
Wat we er aan kunnen doen vraag ik me ook af. Ik merk plaatselijk bij ons dat heel veel kerken wel elkaar erkennen als broeders en zusters, maar toch vooral met de eigen gemeente bezig zijn. Als christenen ken je elkaar niet. Je loopt als PKNer een vrijgemaakte gewoon voorbij, zonder dat je van elkaar weet dat je elkaars broeders en zusters bent. Je kent vooral mensen van je eigen kring, die anderen ontmoet je nooit, want die komen samen in hun kringen. Juist nu het aantal jongeren in de kerken aanzienlijk afneemd is dat voor zo'n jongere wel benauwend en juist een reden om te gaan relishoppen.

Waarom kunnen de kerken hen niet samen brengen in ontmoetingsavonden? Of het nu om vieringen gaat of activiteiten die er naast georganiseerd worden?
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 02:42:35 pm door gaitema »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #129 Gepost op: april 10, 2009, 09:13:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 april 2009 om 22:50:
Iedere (ware) gelovige die heeft de Heilige Geest ontvangen.

Ware gelovigen zul je enkel in de katholieke Kerk tegenkomen, dat is immers het ware geloof. Je ontvangt de Heilige Geest pas tijdens het sacrament van het Vormsel.

Handelingen 8;15-17: 15 Zij gingen daarheen en baden voor hen dat ze de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want die was nog op niemand van hen neergedaald. Ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Daarop legden ze hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.

quote:

En die Geest is het gemeenschappelijke deel wat al die gelovigen hebben.

Klopt, oa rooms katholieken en oosters orthodoxe gelovigen.
Er is géén Lichaam van Christus buiten de eenheid rond het Eucharistisch offer van Christus.

quote:

Dat gemeenschappelijk deel maakt de eenheid. Het Lichaam van Christus is een geheel.
Het is de eenheid van de Geest.

Klopt, maar jij stelt ten onrechte dat daar mensen toe behoren die ook maar iets met Christus te maken heeft.

De Kerk doet er overigens alles aan om het schisma van 1054 ongedaan te maken, met resultaat overigens. Zodoende zal op den duur de uiterlijke eenheid geheeld worden.

PS; ik zeg overigens niet dat er buiten de Kerk geen goede christenen kunnen zijn, laat dat duidelijk zijn. Ze behoren echter niet tot dat ene Lichaam van Christus.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 09:14:48 pm door Thorgrem »

mohamed

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #130 Gepost op: april 10, 2009, 09:18:37 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 09:15:
Over het koninkrijk beërven (een term die ik zelden of nooit tegenkom, dus ik ga er maar vanuit dat dat hemel betekend) doet de katholieke Kerk geen uitspraak. Het oordeel is aan God en God alleen. Katholieken hebben zelf ook geen garantie op de hemel. Dat is dan ook een van de redenen dat Luther een alternatieve theologie omtrent dat punt bedacht daar hij lichtelijk 'gek' werd van onzekerheid.

Het staat vaker in de Bijbel dan de drie-eenheid. Hier een citaat:

1 Kor 15,50    
Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Ik wist niet dat katholieken geloven geen garanties te hebben, zo kome jullie vaak niet over. ;)
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 09:19:13 pm door mohamed »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #131 Gepost op: april 10, 2009, 09:28:59 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 21:13:
[...]
PS; ik zeg overigens niet dat er buiten de Kerk geen goede christenen kunnen zijn, laat dat duidelijk zijn. Ze behoren echter niet tot dat ene Lichaam van Christus.
Maar je zegt ook dat enkel Rooms-Katholieken die het Vormsel ontvangen hebben de Heilige Geest ontvangen hebben. Hoe kunnen mensen nu 'goed christen' zijn als ze de Heilige Geest niet ontvangen hebben?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #132 Gepost op: april 10, 2009, 09:35:17 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 april 2009 om 21:28:
[...]

Maar je zegt ook dat enkel Rooms-Katholieken die het Vormsel ontvangen hebben de Heilige Geest ontvangen hebben. Hoe kunnen mensen nu 'goed christen' zijn als ze de Heilige Geest niet ontvangen hebben?

Ook oosters orthodoxen kennen het Vormsel en volgens mij nog wel enkele andere kerken die in de apostolische successie staan.
Waarom zouden mensen geen goed christen kunnen zijn als ze de Heilige Geest niet hebben ontvangen? Waarbij goed natuurlijk relatief is he, want ze hangen het ware geloof niet aan.

Adinomis

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #133 Gepost op: april 10, 2009, 10:04:46 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 21:35:

Waarom zouden mensen geen goed christen kunnen zijn als ze de Heilige Geest niet hebben ontvangen? Waarbij goed natuurlijk relatief is he, want ze hangen het ware geloof niet aan.
Waarom?

quote:

Rom.8:9 Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
Thorgrem, het ware geloof bestaat niet. Wel het geloof in de ware God, namelijk Jezus Christus.

quote:

Joh.17:3 Het eeuwige leven, dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #134 Gepost op: april 10, 2009, 10:09:10 pm »

quote:

Wat wil je weten?

quote:

[...]

Thorgrem, het ware geloof bestaat niet. Wel het geloof in de ware God, namelijk Jezus Christus.
Daar zijn we het dan niet over eens. Het ware geloof bestaat wel degelijk. Dat moet protestanten overigens niet zo vreemd in de oren klinken, dat soort claims.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #135 Gepost op: april 10, 2009, 10:14:43 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 21:35:
[...]
Ook oosters orthodoxen kennen het Vormsel en volgens mij nog wel enkele andere kerken die in de apostolische successie staan.

OK.

quote:

Volgens mij ben je slechts christen als je de Heilige Geest ontvangen hebt. Een andere manier van christen-zijn is er niet. Een christen zonder de Heilige Geest is IMHO een onmogelijkheid.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #136 Gepost op: april 10, 2009, 10:18:28 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 april 2009 om 22:14:
[...]

Volgens mij ben je slechts christen als je de Heilige Geest ontvangen hebt. Een andere manier van christen-zijn is er niet. Een christen zonder de Heilige Geest is IMHO een onmogelijkheid.
Daar zijn we het dan over oneens. Kunnen kinderen geen goede christenen zijn? Het Vormsel is namelijk pas rond het 12e levensjaar.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #137 Gepost op: april 10, 2009, 10:23:34 pm »
Een kind kan zeker een goed christen zijn. Maar ook dat goede christen-zijn van een kind is iets dat de Heilige Geest in zo'n kind werkt IMHO.
Maar wat is christen-zijn dan precies volgens jou?
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 10:24:40 pm door Mezzamorpheus »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #138 Gepost op: april 10, 2009, 10:32:49 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 april 2009 om 22:23:
Een kind kan zeker een goed christen zijn. Maar ook dat goede christen-zijn van een kind is iets dat de Heilige Geest in zo'n kind werkt IMHO.
Maar wat is christen-zijn dan precies volgens jou?
Christenen zijn christenen. Van gereformeerd tot hervormd, van katholiek tot orthodox, van evangelisch tot charismatisch. Christenen zijn alle mensen die in de drie-enige God geloven. Althans volgens mij. Zo'n beetje wat de meeste hier als leden van het Lichaam van Christus zullen beschouwen als ik de reacties zo lees. (enkel dat ik dus nog concreter ben dan enkele visies hier daar ik de drie-eenheid erbij betrek)
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 10:33:44 pm door Thorgrem »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #139 Gepost op: april 10, 2009, 10:41:33 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 22:32:
Christenen zijn alle mensen die in de drie-enige God geloven.
Dat lijkt mij ook. Maar ik denk dat je nooit vanuit jezelf in de drie-enige God kunt geloven. Om het met de HC te zeggen: Geloven is 'een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.'
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 10:42:05 pm door Mezzamorpheus »

Els

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #140 Gepost op: april 10, 2009, 10:43:23 pm »

quote:

Ware gelovigen zul je enkel in de katholieke Kerk tegenkomen, dat is immers het ware geloof. Je ontvangt de Heilige Geest pas tijdens het sacrament van het Vormsel.

Er is géén Lichaam van Christus buiten de eenheid rond het Eucharistisch offer van Christus.

Klopt, maar jij stelt ten onrechte dat daar mensen toe behoren die ook maar iets met Christus te maken heeft.

Áls dit de waarheid is over het lichaam van Christus, is de eenheid er dus pas wanneer alle christenen zich voegen bij de RKK?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #141 Gepost op: april 10, 2009, 10:48:20 pm »

quote:

Els schreef op 10 april 2009 om 22:43:
[...]

Áls dit de waarheid is over het lichaam van Christus, is de eenheid er dus pas wanneer alle christenen zich voegen bij de RKK?

Nee hoor, de oosterse orthodoxe Kerken is ook een mogelijkheid, of anders de oud katholieke Kerken, oriëntaalsorthodoxe Kerken, de oosters-katholieke Kerken. Mogelijkheden te over dus buiten de RKK.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolische_successie

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #142 Gepost op: april 10, 2009, 11:17:03 pm »

quote:

[...]

Handelingen 8;15-17: 15 Zij gingen daarheen en baden voor hen dat ze de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want die was nog op niemand van hen neergedaald. Ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Daarop legden ze hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.

Je ziet dit als ' het vormsel"?
Het is een gebeurtenis die plaatsvindt na het aanvaarden van het woord en gedoopt zijn alleen in de naam van Jezus.
Door deze verkeerde manier van doen, hadden ze de Heilige Geest nog niet ontvangen.
In handelingen  bij de Pinksterdag zie je namelijk dat ze wel de heilige Geest kregen na het aanvaarden ven het woord van Petrus en gedoopt te zijn.
De extra handeling in dit hoofdstuk 8, komt doordat ze gebrek aan kennis hadden van de H. Geest.

quote:

Klopt, oa rooms katholieken en oosters orthodoxe gelovigen.

Tja, het is duidelijk dat je deze overtuiging hebt. :)
Je haalt zelf Handelingen 8 aan, maar in de rest van dat boek zie ik toch ook dat je door aanvaarden (geloven) van het woord van de prediking van Christus, de heilige Geest ontvangt.
Hoe zie jij dat dan als je naar die teksten kijkt?

Bv Hand. 19 is een groep discipelen die niet eens weet dat er een Heilige Geest is, zij waren alleen gedoopt in de doop van Johannes.
Paulus' vraag aan het is dan:

Hand 19
1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is.

Dat lijkt me de geëigende vraag om te stellen: door geloof ontvang je volgens deze vraag van de apostel Paulus de Heilige Geest.

quote:

Je bedoelt dat als je buiten de katholieke kerk bent je dan
- niets met Christus van doen hebt?
Of bedoel je (ook) daarmee:
-niets met het Lichaam van Christus (- als gemeente) van doen hebt.
Of bedoel je:
-niets met het Lichaam van Christus (- de eucharistie)

quote:

De Kerk doet er overigens alles aan om het schisma van 1054 ongedaan te maken, met resultaat overigens. Zodoende zal op den duur de uiterlijke eenheid geheeld worden.

Als je niets met Christus of met het Lichaam van Christus van doen hebt, lijkt het me stug dat je nog christen bent/zou kunnen zijn.
Een contradictio in termine. (m.i.)

Els

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #143 Gepost op: april 10, 2009, 11:18:11 pm »
@ Thorgrem:

Anders gesteld dan: de eenheid van het Lichaam van Christus is er dus pas wanneer alle christenen zich voegen bij kerken die elkaars legitimiteit inzake de apostolische successie hebben erkend?
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 11:19:02 pm door Els »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #144 Gepost op: april 10, 2009, 11:23:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 22:48:
[...]

Nee hoor, de oosterse orthodoxe Kerken is ook een mogelijkheid, of anders de oud katholieke Kerken, oriëntaalsorthodoxe Kerken, de oosters-katholieke Kerken. Mogelijkheden te over dus buiten de RKK.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolische_successie

Er is dus nog wel wat te doen, iets meer scheiding dan alleen het schisma van 1054.
Het is me dan weer wat duister hoe je kunt zeggen: de katholieke kerk is het lichaam van Christus. Bedoel je hierbij ingesloten al deze richtingen?
Dan heb je toch ook het Lichaam gescheurd zoals jij dat noemde? (beduidend minder dan protestanten maar voor iemand die daar nogal accent op legt, toch: verdeeldheid, mogelijkheden te over klinkt alsof er aardig wat te kiezen valt)
Valt daaronder het hele lijstje wat opgesomd staat op die site van Wikipedia?
« Laatst bewerkt op: april 10, 2009, 11:24:50 pm door Priscilla en Aquila »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #145 Gepost op: april 11, 2009, 02:24:27 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 10 april 2009 om 22:41:
[...]

Dat lijkt mij ook. Maar ik denk dat je nooit vanuit jezelf in de drie-enige God kunt geloven. Om het met de HC te zeggen: Geloven is 'een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.'
Even off-topic. Toch heb ik wel eens het gevoel dat we in de praktijk meer geloven in de twee-enige God omdat de derde persoon een theologisch en praktisch ondergeschoven kindje blijft. ;)

rkdiak

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #146 Gepost op: april 11, 2009, 02:44:53 am »

quote:

Els schreef op 10 april 2009 om 23:18:
@ Thorgrem:

Anders gesteld dan: de eenheid van het Lichaam van Christus is er dus pas wanneer alle christenen zich voegen bij kerken die elkaars legitimiteit inzake de apostolische successie hebben erkend?
Nee, de uiterlijke eenheid is er, als de kerken in schisma zich herenigd hebben. De innerlijke eenheid is er altijd al geweest en zal er altijd zijn, dat is de eenheid in geloof.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #147 Gepost op: april 11, 2009, 08:07:01 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 april 2009 om 23:23:
[...]

Er is dus nog wel wat te doen, iets meer scheiding dan alleen het schisma van 1054.
Dat is het grootste obstakel. Daar wordt vordering in geboekt en binnen een jaar of 100 a 200 zal dat wel opgelost zijn.

quote:

Het is me dan weer wat duister hoe je kunt zeggen: de katholieke kerk is het lichaam van Christus. Bedoel je hierbij ingesloten al deze richtingen?
Daarbij bedoel ik alle richtingen die nog in de apostolische lijn staan. Vele van deze kerken zijn overigens al teruggekeerd naar de katholieke Kerk. De oosters orthodoxe kerken zijn de voornaamste zorg.

quote:

Dan heb je toch ook het Lichaam gescheurd zoals jij dat noemde? (beduidend minder dan protestanten maar voor iemand die daar nogal accent op legt, toch: verdeeldheid, mogelijkheden te over klinkt alsof er aardig wat te kiezen valt)
Valt daaronder het hele lijstje wat opgesomd staat op die site van Wikipedia?
Zoals je mijn reactie aan Els had kunnen opmaken geld niet het hele lijstje, enkel de kerken die elkaars aanspraak bevestigen. En ja, het Lichaam van Christus is uiterlijk gebroken. Wij vinden echter nog altijd eenheid rond het Eucharistisch offer van Christus.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #148 Gepost op: april 11, 2009, 08:15:24 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 april 2009 om 23:17:
Hand 19
1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is.

Leuk dat je het even voor me citeert en een essentieel dik gedrukt maakt. Ik had niet verwacht dat je de citaten zo op een presenteer blaadje voor me aan zou reiken.

Hebt gij de Heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt?

Veel duidelijker kan ik het niet maken dat "tot geloof komen" niet vanzelfsprekend samengaat met "de Heilige Geest ontvangen". Ik neem aan dat je dit zelf ook kunt inzien.

mohamed

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #149 Gepost op: april 11, 2009, 08:43:20 am »

quote:

Thorgrem schreef op 11 april 2009 om 08:15:
[...]

Leuk dat je het even voor me citeert en een essentieel dik gedrukt maakt. Ik had niet verwacht dat je de citaten zo op een presenteer blaadje voor me aan zou reiken.

Hebt gij de Heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt?

Veel duidelijker kan ik het niet maken dat "tot geloof komen" niet vanzelfsprekend samengaat met "de Heilige Geest ontvangen". Ik neem aan dat je dit zelf ook kunt inzien.

Het komt niet vaak voor dat ik het met je eens ben, maar dit keer wel.
Doch is er tegenwoordig ook niemand meer die na de waterdoop dezelfde wonderen en tekenen verricht als de christenen uit de eerste eeuw. Er is een verschil tussen de eerstelingen en de huidige gemeente.