quote:
Thorgrem schreef op 10 april 2009 om 21:13:[...]
Ware gelovigen zul je enkel in de katholieke Kerk tegenkomen, dat is immers het ware geloof. Je ontvangt de Heilige Geest pas tijdens het sacrament van het Vormsel.
Handelingen 8;15-17: 15 Zij gingen daarheen en baden voor hen dat ze de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want die was nog op niemand van hen neergedaald. Ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Daarop legden ze hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.
Je ziet dit als ' het vormsel"?
Het is een gebeurtenis die plaatsvindt na het aanvaarden van het woord en gedoopt zijn
alleen in de naam van Jezus.
Door deze verkeerde manier van doen, hadden ze de Heilige Geest nog niet ontvangen.
In handelingen bij de Pinksterdag zie je namelijk dat ze wel de heilige Geest kregen na het aanvaarden ven het woord van Petrus en gedoopt te zijn.
De extra handeling in dit hoofdstuk 8, komt doordat ze gebrek aan kennis hadden van de H. Geest.
quote:
Klopt, oa rooms katholieken en oosters orthodoxe gelovigen.
Er is géén Lichaam van Christus buiten de eenheid rond het Eucharistisch offer van Christus.
Tja, het is duidelijk dat je deze overtuiging hebt.

Je haalt zelf Handelingen 8 aan, maar in de rest van dat boek zie ik toch ook dat je door aanvaarden (geloven) van het woord van de prediking van Christus, de heilige Geest ontvangt.
Hoe zie jij dat dan als je naar die teksten kijkt?
Bv Hand. 19 is een groep discipelen die niet eens weet dat er een Heilige Geest is, zij waren alleen gedoopt in de doop van Johannes.
Paulus' vraag aan het is dan:
Hand 19
1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen:
Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is.
Dat lijkt me de geëigende vraag om te stellen: door geloof ontvang je volgens deze vraag van de apostel Paulus de Heilige Geest.
quote:
Klopt, maar jij stelt ten onrechte dat daar mensen toe behoren die ook maar iets met Christus te maken heeft.
Je bedoelt dat als je buiten de katholieke kerk bent je dan
- niets met Christus van doen hebt?
Of bedoel je (ook) daarmee:
-niets met het Lichaam van Christus (- als gemeente) van doen hebt.
Of bedoel je:
-niets met het Lichaam van Christus (- de eucharistie)
quote:
De Kerk doet er overigens alles aan om het schisma van 1054 ongedaan te maken, met resultaat overigens. Zodoende zal op den duur de uiterlijke eenheid geheeld worden.
PS; ik zeg overigens niet dat er buiten de Kerk geen goede christenen kunnen zijn, laat dat duidelijk zijn. Ze behoren echter niet tot dat ene Lichaam van Christus.
Als je niets met Christus of met het Lichaam van Christus van doen hebt, lijkt het me stug dat je nog christen bent/zou kunnen zijn.
Een contradictio in termine. (m.i.)